با ما همراه باشید

اقتصادی

آموزش دوخت چادر نماز برای مبتدی ها

منتشر شده

در

دوخت چادر به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. ما در این مطلب از مجله دلگرم، آموزش دوخت چادر نماز ساده را برای شما قرار گرفته است.

برای اندازه‌گیری ابتدا پارچه را از طول بر روی سر انداخته به طوری که یک سر آن روی زمین قرار گرفته (البته با نظر گرفتن قد دلخواه چادر)

بالای سر رفته و از طرف دیگر به پایین سرازیر شده به اندازه این طرف علامت زده شود.

سپس دو سر پایین چادر را سنجاق زده و قیچی شود. (اگر برای بیرون از منزل باشد قد پاشنه کقش به زاپاس اضافه شود).

آموزش دوخت چادر نماز برای مبتدی ها

پارچه تبدیل به دو مستطیل کوچک وبزرگ می‌شود.

وسط این دو مستطیل را علامت زده و از طرف ترکی پارچه به هم دوخته می‌شود.

آموزش دوخت چادر نماز برای مبتدی ها

چادر را دولا روی زمین پهن کرده و از طرف ترکی پارچه (بالای سر) ۱۲ الی ۱۵ سانتی‌متر تا می‌شود که بالای پارچه چهارلا می‌شود.

پارچه طوری که به صورت کله قندی تا شود، به صورت سه گوش و مانند دامن کلوش چرخانده و به اندازه قد قیچی می‌زنیم اگر یک متر با سنجاق به گوشه چادر ثابت کرده و به فواصل مختلف علامت‌گذاری شود برش راحت‌تر انجام می‌شود. اندازه‌گیری درست انجام می‌شود.

اگر پارچه عریض باشد کناره‌های چادر گوشه نمی‌خورد، ولی اگر مستطیل دومی خیلی کوچک‌تر باشد یک پارچه سه گوش که راسته آن با ترکی یکسان باشد نیاز دازیم.

پارچه از قسمت‌های برش خورده پایین با ترکی مستطیل بالا جور شود در غیر این صورت پارچه سیر و روشن می‌شود.

برای دوخت پایین چادر اگر ماشین دوخت اورلوک داشته باشید ابتدا سردوز کرده سپس پارچه تا شده و از روی بادوخت راسته دوخته شده وکار تمیزتر انجام می‌گیرد.

راه دوم پایین چادر را به اندازه دلخواه تا کرده و پس دوزی می‌شود.

راه سوم برای افراد مبتدی به اندازه یک سانتی‌متر به صورت ساده بدون تا چرخ کرده اتو می‌شود سپس همین مقدار را از رو تا کرده و چرخ می‌شود مانند پایین دامن کلوش یکی از نکات دوختی است.

آموزش دوخت چادر نماز برای مبتدی ها

آموزش فوق روشی است که معمولا در آموزشگاه‌ها به کارآموزان آموزش داده می شود.

اما این روش ایراد‌هایی نیز دارد. فرایند طولانی دوخت، مصرف بیشتر پارچه و اینکه عموما دستک‌های چادر خیلی بلندتر میشوند.

این هم یک روش دیگر که ایرادات بالا را ندارد

پارچه را از روی چپه بر روی سر طرف قرار داده بعد از پایین به قدی که میخواهید چادر باشه با صابون یا مداد علامت بزنید

بالای سر هم دقیقا هرچقدر که همیشه هست و هرطوری که چادر را سر میکند باید پایین بیاد اگر کمتر یا بیشتر باشد پارچه کم و زیاد خواهد شد.

از پایین پارچه قد چادر را روی سر دورتادور (جا‌هایی که پارچه به زمین میرسد) با در نظر گرفتن ۱ تا ۲سانت برای تا زدن علامت بزنید

اگر نصف چادر را هم اینطور علامت بزنید کافیه. بعد چادر را پهن کنید روی زمین به صورت دولا خطوطی که علامت زدید و می توانید فقط با

چشم دنبال کنید و قیچی بزنین یا اینکه با مداد یا صابون خط مورد نظر را گرد و مرتب کنید و بعد برش بزنید.

از یک سر پارچه، بعد از این برش اولیه وسط مقدار اضافه را با در نظر گرفتن اندازه مورد نظر پیدا کرده و به وسط تکه‌ی بالا کوک یا سنجاق کنید.
دوباره بخواهید که چادر را سر کند و آن مقدار را هم روی سرش به شیوه‌ی قبلی با صابون علامت بزنید و دوباره روی زمین دولا پهن کنید و مرتب کنید.

برای گوشه‌ها لازم نیست چادر را سر کند کافیه اضافه‌ها را در حالی که ترکی به طرف بالا هست در جا‌های خالی قرار داده و دولا برش بزنید البته با در نظر گرفتن مقدار حق دوخت از سه طرف و بعد با توجه به گردی دو قسمت قبل و بعدش این قسمت را هم گرد کنید.

ممکنه بعد از دوختن کمی از آن گوشه‌ها کم باشه مثلا ۱ یا ۲ سانت با یک آرایش مرتبش کنید تا از بین برود و بعد شروع به چرخ کاری کنید.

مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت چادر نماز

قد کوتاه: عرض ۱۲۰ = ۴٫۵ متر
قد متوسط: عرض ۱۲۰ = ۵ متر
قد بلند: عرض ۱۲۰ = ۵٫۵ متر
قد خیلی بلند: عرض ۹۰ = ۶ تا ۷٫۵ متر
آموزش تصویری دوخت چادر نماز ساده

نکات لازم جهت دوخت چادر نماز

آموزش دوخت چادر نماز برای مبتدی ها

پارچه‌ها به عرض ۹۰-۱۲۰-۱۵۰-۱۸۰ در بازار موجود است. برای چادر ساده از عرض ۱۲۰تا۱۵۰ بهتر است استفاده شود.

برای چادر نماز بهتر است که از پارچه‌هایی از جنس وال یا تترون‌های مخصوص چادری استفاده شود.

اگر برای استفاده بیرون از منزل باشد از انواع کرپ ها، اسود، …. استفاده کرد.

دقت کنید که درزی که روی کمر قرار گرفته هم تکه‌ی بال و هم تکه‌های پایین که اضافه شدن باید از ترکی پارچه باشند.

در واقع درز وسط، هر دو لبه ترکی قرار گرفته و هیچ نیازی به سر دوزی ندارند.

دقت کنید تکه‌های سه گوشی از راه پارچه برش زده شوند در غیر این صورت در چادر‌های مشکی سایه روشن خواهند شد.

لبه‌ی چادر را میتوانید با دست پس دوز کنید و اگر هم میخواهید با چرخ بدوزید برای جلوگیری از چین خوردن از پایه‌ی لب تو استفاده کنید. این پایه به چرخ‌های معمولی هم متصل می شود.

منبع:دلگرم

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اقتصادی

واردات غیرمجاز ۱۴۷ هزار تن موز

منتشر شده

در

توسط

واردات غیرمجاز ۱۴۷ هزار تن موز

سخنگوی گمرک گفت: در ۱۵ ماه اخیر بیش از حد مجاز موز ثبت سفارش شده است.

به نقل از صدا و سیما، روح الله لطیفی افزود: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، صادرات سیب و واردات موز به هم گره خورده یعنی در ازای صادرات سیب به میزان یک سوم آن باید مجوز ثبت سفارش برای واردات موز صادر شود.

وی گفت: در سال گذشته حدود ۸۸۵ هزار تن سیب صادر شد و در سه ماهه نخست امسال هم حدود ۲۰۷ هزار تن سیب صادر شد یعنی در مدت ۱۵ ماه حدود یک میلیون و ۹۲ هزار تن سیب صادر شد.

لطیفی تاکید کرد: با صادرات یک میلیون و ۹۲ هزار تن سیب در مدت ۱۵ ماه امکان صدور مجوز برای ۳۶۴ هزار تن موز می‌توانست میسر باشد در حالی‌که ۵۱۱ هزار و ۵۰۰ تن موز در ۱۵ ماهه وارد کشور شده است.

سخنگوی گمرک گفت: این اختلاف ۱۴۷ هزار تنی واردات موز باعث شد تا گمرک طی مکاتبه‌ای با وزارت صمت خواستار شفاف شدن رویه واردات شود و درخواست کند اگر رویه‌ای غیر از واردات در ازای صادرات سه برابری سیب وجود دارد باید به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد و به گمرک اعلام شود و اگر رویه جدیدی وجود ندارد؛ آمار فعلی شفاف نیست.

لطیفی گفت: وزارت صمت در پاسخ به این مکاتبه آن را به وزارت جهاد کشاورزی محول کرده است.

سخنگوی گمرک گفت: حالا یک محموله ۲۴۰۰ تنی موز در حال نزدیک شدن به بندر بوشهر است و امیدواریم قبل از رسیدن این محموله به بندر پاسخ صریح از سوی وزارت صمت و یا جهاد کشاورزی به گمرک داده شود.

وی گفت: تا زمانی که این موضوع شفاف نشود گمرک منتظر خواهد بود.

منبع:خبرگزاری مهر

ادامه مطلب

اقتصادی

راه آهن سراسری ایران ثبت جهانی یونسکو شد

منتشر شده

در

توسط

راه آهن سراسری ایران ثبت جهانی یونسکو شد

«راه آهن سراسری ایران» در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به عنوان بیست و پنجمین اثر میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

به نقل از شبکه خبر، در نشست عصر امروز (یکشنبه، سوم مرداد ۱۴۰۰ «۲۵ جولای ۲۰۲۱») چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) پرونده راه آهن سراسری ایران (موسوم به راه آهن شمال – جنوب) مورد بررسی قرار گرفت و با تصویب اعضای کمیته، راه آهن سراسری ایران با طول حدود ۱۴۰۰ کیلومتر به عنوان بیست و پنجمین میراث فرهنگی ملموس و نخستین میراث صنعتی کشورمان در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

تدوین پرونده ثبت جهانی مسیر راه‌آهن شمال و جنوب ایران در سال ۹۷ آغاز شد. ساخت مسیر راه‌آهن سراسری ایران از بندر ترکمن در شمال کشور آغاز شد و به بندر امام‌خمینی (ره) در جنوب کشور منتهی شد. آغاز احداث راه‌آهن ایران در سال ۱۳۰۵ شمسی به تصویب رسید و یک‌سال بعد از آن بود که مهندسان ایرانی، آلمانی و آمریکایی احداث این مسیر ۱۳۹۴ کیلومتری را آغاز کردند.

مسیر راه‌آهن سراسری ایران نه‌تنها از حیث تکنیک و کیفیت ساخت، بلکه از بعد گردشگری و برخورداری از مناظر و جاذبه‌های طبیعی ویژه در جهان حائز اهمیت است و به همین دلیل نیز هم راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و هم وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این مسیر تاریخی را برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو درنظر داشتند و اکنون یونسکو در اجلاس چین به جهانی‌شدن این مسیر مملو از جاذبه‌های طبیعی، بناها و پل‌ها و ایستگاه‌ها و تأسیسات و حتی لوکوموتیوهای تاریخی رأی داد.

اگرچه پیشینه احداث و بهره‌برداری موفق نخستین راه‌آهن در ایران به دوره قاجار و سال ۱۲۲۷ خورشیدی (۱۸۴۸ میلادی) از رشت به بندر پیربازار و بندر انزلی بازمی‌گردد که بقایای آن همچنان در مسیر رشت به پیربازار با یک لوکوموتیو بخار در محوطه اداره کل بنادر استان گیلان وجود دارد اما تحقق کامل این آرزوی ملی تا سال ۱۳۰۶ به طول انجامید. در سال ۱۳۰۶، قرارداد نقشه‌برداری برای احداث خطوط راه‌آهن با کنسرسیومی متشکل از کمپانی آمریکایی یولن و شرکت‌های آلمانی فیلیپ هولتسمان – ویولیوس برگر و زیمینس باواونیون به بهای هر کیلومتر حداکثر ۳۶۸ تومان بسته شد.

بهره‌برداری کامل از راه‌آهن سراسری ایران در سال ۱۳۱۴ آغاز شد و علی منصور، وزیر راه و شهرسازی وقت، در دوازدهم مرداد ۱۳۱۴ لایحه‌ای برای تشکیل مؤسسه راه‌آهن دولتی کشور به تصویب مجلس شورای ملی رساند تا از اول مهر ۱۳۱۴ «نگاهداری و به‌کارانداختن همه اموال و اثاثیه و ابنیه و وسایل نقلیه و ساختمان‌های فنی متعلق به خطوط آهن و کشتیرانی دریاچه ارومیه» را به‌عهده بگیرد.

پرونده ثبت جهانی مسیر راه‌آهن سراسری شمال – جنوب ایران در یونسکو به هشت ناحیه با خصوصیات مشترک اقلیمی در داخل هر ناحیه و متمایز با سایر نواحی تقسیم شد و ۸۹ ایستگاه منتخب نیز به‌دلیل اهمیت ارزش‌های تاریخی و کارکردی مورد مطالعه و مستندنگاری قرار گرفت.

این مسیر از بندر ترکمن در شمالی‌ترین نقطه آن آغاز و به بندر امام‌خمینی در جنوبی‌ترین نقطه منتهی می‌شود و در میانه راه از ایستگاه‌های مهمی همچون قائمشهر، گدوک، گرمسار، تهران، اراک، دورود، شهبازان و اندیمشک عبور می‌کند.

منبع:خبرگزاری مهر

ادامه مطلب

اقتصادی

افزایش قیمت سیمان هیچ توجیه اقتصادی ندارد

منتشر شده

در

توسط

افزایش قیمت سیمان هیچ توجیه اقتصادی ندارد

معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: افزایش قیمت سیمان هیچ توجیه اقتصادی ندارد و دولت در این خصوص به تکلیف قانونی خود عمل نکرده است.

 به نقل از صدا و سیما، امیررضا شاهانی در گفتگوی زنده با اخبار نیمروزی اظهار داشت: وقتی عرضه از تقاضا بیشتر است و در رکود مسکن قرار داریم طبیعی است قیمت سیمان نباید افزایش یابد و سه برابر شود.

وی گفت: تولید در بخش سیمان از مصرف داخلی با یک فاصله قابل ملاحظه‌ای بیشتر است.

شاهانی با بیان اینکه در صنعت سیمان کاملاً خودکفا هستیم، افزود: در این بخش صادرات هم داریم و امکان توسعه صادرات نیز وجود دارد.

وی با اشاره به افزایش قیمت سیمان گفت: اکنون بحثی مطرح می‌شود یرامون اینکه این افزایش قیمت با قطعی برق مرتبط است که این موضوع بی ربط نیست.

شاهانی به ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب سال ۹۴ مجلس اشاره کرد و افزود: بر اساس این ماده دولت موظف است زمانی که در برق، گاز و یا خدمات مخابرات کمبود داشته باشیم، واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی را در اولویت قطع قرار ندهد.

وی گفت: یعنی اگر بناست قطع برق اولویت بندی شود واحدهای تولید از جمله صنایع سیمان نباید در اولویت باشند.

معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: حتی اگر دولت هم تکلیف کند، طبق همین قانون باید ضرر و زیان این واحدهای تولیدی جبران شود.

وی با بیان اینکه قطعی برق اخیر با این ماده از قانون تعارض دارد گفت: صنعت سیمان دو و نیم درصد از مصرف برق کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

شاهانی افزود: اگر مصرف برق کشور را در ایام پیک، ۵۵ هزار مگاوات در نظر بگیریم حدود ۱۴۰۰ مگاوات به صنعت سیمان اختصاص دارد که می‌توان این میزان را خیلی بهتر مدیریت کرد.

وی با اشاره به دوره تنفس یک ماهه سیمان در سال در گذشته گفت: معمولاً توصیه می‌شد که این دوره تنفس در تابستان باشد.

شاهانی در خصوص اینکه عرضه شدن سیمان در بورس باعث افزایش قیمت آن شده است گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی در سال ۹۷ پیشنهاد عرضه سیمان در بورس را داد، اما متأسفانه خرداد امسال در بورس عرضه شد.

معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه بورس کالا اشکالاتی دارد، افزود: اما به‌هر حال بورس کالا محیط شفافی است.

وی گفت: در یکی دو سال اخیر قیمت یک پاکت سیمان به طور متوسط ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان بود و هفته قبل به ۲۷ هزار تومان رسید و اکنون به طور میانگین قیمت یک پاکت سیمان به ۷۵ هزار تومان رسیده است.

شاهانی افزود: محاسبات ما نشان می‌دهد که قیمت سیمان در بازارهای منطقه با دلار ۲۵ هزار تومان، ۸۰ هزار تومان می‌شود.

وی گفت: به نظر می‌رسد عده‌ای تمایل داشتند قیمت سیمان را به قیمت بازارهای صادراتی برسانند و عملاً مردم را در نظر نگرفتند.

شاهانی با بیان اینکه قطعی برق بهانه‌ای برای افزایش قیمت سیمان شد افزود: بورس نیز معاملات سیمان را به علت افزایش قیمت شدیدی که داشت و با استانداردهای بورس همخوانی نداشت، متوقف کرد که از این جهت یک افزایش قیمت کاملاً غیرطبیعی اتفاق افتاده است.

منبع:خبرگزاری مهر

ادامه مطلب

برترین ها