با ما همراه باشید

اخبار 2

اجاره لامبورگینی، روزی ۳۰ میلیون تومان!

منتشر شده

در

اجاره لامبورگینی، روزی ۳۰ میلیون تومان!
لامبورگینی هوراکان (عکس تزئینی است)

«قیمت اجاره ماشین‌ها به‌شدت بالا رفته و ماشین‌های خوب برای ۲۴ ساعت دیگر کمتر از دو میلیون تومان پیدا نمی‌شود. حالا ماشین‌های آمریکایی و لوکس که قیمت‌های خودشان را دارند. مثلا لامبورگینی هوراکان برای یک شبانه‌روز ۳۰ میلیون تومان یا جگوار نزدیک به پنج میلیون تومان اجاره داده می‌شوند.»

به گزارش ایسنا، روزنامه شرق نوشت: «دیدن ماشین‌های آمریکایی یا ماشین‌هایی با موتورهای قوی و برندهای خاص در شهرهای بزرگ ایران تقریبا غیرممکن است؛ به جز در مواردی که به اصطلاح گذر موقت هستند و برای مدت کوتاهی اجازه دارند در خیابان‌های شهرها بچرخند. اما در جزیره کیش همه‌ چیز فرق دارد. در کیش می‌توانید ماشین‌هایی را ببینید که در بازی‌های کامپیوتری با آنها آشنا شده‌ایم.

می‌توان گفت یکی از جذابیت‌های کیش برای گردشگران اجاره ماشین‌های لاکچری است. البته مدت نسبتا طولانی است که ماشین‌های جدید وارد کیش نشده‌اند. کیش و سایر مناطق آزاد به دلیل داشتن امکاناتی که می‌تواند باعث جذب توریست و گردشگر بیشتر به سمت این مقاصد باشد، همواره مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند. اما بیشتر این جذابیت‌ها و تفاوت‌ها تا قبل از مشکلات ارزی و تحریم‌ها بود. این‌ روزها کیش و قشم با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. از قیمت بالای هواپیما تا نبود گردشگر و سرمایه‌گذار و … تمام  این دلایل باعث‌شده تا ایرانی‌ها کمتر کیش را برای سفر انتخاب کنند.

مناطق آزاد و واردات ماشین

یکی از نکات برجسته برای مردم در مناطق آزاد کشور به‌ویژه کیش، قشم، انزلی و اروند، وجود خودروهای لوکس و البته ارزان‌تر یا هم‌قیمت با بسیاری از خودروهای داخلی بود. این خودروها اکثرا از آسیای شرقی و آمریکا وارد این مناطق می‌شدند و به دلیل قیمت مناسب عمدتا مورد استقبال ساکنان این مناطق قرار می‌گرفتند. علاوه بر این یکی از تفریحات گردشگران در مناطق آزاد، اجاره این خودروها و استفاده تفریحی از آنها بود. می‌توان گفت تا قبل از شرایط سخت تحریم‌ها و گرانی‌هایی که از سال ۹۷-۹۸ آغاز شد، اجاره ماشین چه برای ساکنان و چه برای گردشگران در جزیره کیش تقریبا غیرممکن شده است. این اتفاقات با اعمال تحریم‌ها و به دلیل مدیریت ارز در کشور، منجر به دستور ممنوعیت واردات خودرو به کشور و مناطق آزاد شد. اما پس از گذشت حدود دو سال از این دستور تنها دستاوردش افزایش مشکلات مردم و ساکنان این مناطق است؛ به‌خصوص برای مناطق قشم و کیش. پیش از این، ممنوعیت دستوری دیگری درباره منع واردات خودروهای برندهای خاص و البته ساخت آمریکا داده شده بود و بعد به‌ طور کلی واردات خودرو ممنوع شد. یکی دیگر از مشکلاتی که می‌توان به آن اشاره کرد، درباره خودروهایی است که با توجه به پایان عمرشان دیگر در کیش جایگزینی ندارند و به همین دلیل گرانی بی‌سابقه خودرو در این مناطق ایجاد شده است. باید اشاره کرد که عدم اجازه واردات خودرو به مناطق آزاد در تناقض با قوانین کیش است. «ماشین‌های گران‌قیمت تقریبا از سال ۷۱ وارد جزیره کیش شدند و می‌توان گفت ماشین‌های تولید داخل هیچ‌وقت در جزیره نبودند و حتی ناوگان حمل‌ونقل هم از تویوتا و هیوندای استفاده می‌کردند.» حمید، یکی از کیشوندهای قدیمی است و در ادامه درباره شرایط این‌ روزهای ماشین‌ها در کیش می‌گوید: «با قیمت‌های امروز دیگر تقریبا تفاوتی بین ماشین‌های پلاک ملی و منطقه آزاد وجود ندارد. حتی برخی از ماشین‌ها پلاک ملی‌شان ارزان‌تر است و بهتر است از اول با پلاک ملی خریداری شوند. مثلا هیوندای ولستر در تهران با کیش تقریبا هم‌قیمت هستند که تا قبل از تحریم‌ها و ممنوعیت واردات خودرو قیمت‌ها این‌ گونه نبود.»

انتقال خودرو در مناطق آزاد

برای شکستن قیمت خودروهای وارداتی طرح دیگری هم به کار گرفته شد؛ طرحی که درباره خرید و فروش و انتقال خودرو در مناطق آزاد بود. معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد که تنها نقل‌وانتقال خودرو در میان مناطق آزاد فقط به رویه ترانزیت خارجی و با رعایت مقررات خاصی اجرا می‌شود. شرایطی که برای برندهای خاص و آمریکایی نقل و انتقالش غیرممکن بود. مهرداد جمال ارونقی درباره این شرایط گفته است: «خودروهایی قابل نقل‌وانتقال مابین مناطق آزاد خواهند بود که قبلا در یکی از مناطق آزاد با رعایت مقررات مربوطه وارد و در آن منطقه شماره‌گذاری شده باشند. همچنین ارائه موافقت کتبی سازمان‌های مناطق آزاد مبدأ و مقصد به گمرک مبدأ ترانزیت الزامی است. انتقال خودرو با برندهای لامبورگینی، فراری، پورشه، هامر، مازراتی، بوگاتی و همچنین سایر خودروهای دارای برند آمریکایی، ساخت آمریکا یا با مبدأ اولیه آمریکا امکان‌پذیر نیست.»

ترانزیت خارجی سایر خودروها در صورت ثبت سفارش به مقصد منطقه مورد نظر و با استعلام و کسب موافقت دفتر واردات در هر دو مسیر میسر خواهد بود. این قوانین پیچیده باعث شد ماجرای انتقال خودرو در مناطق آزاد با مشکلات زیادی مواجه شود.

علی، یکی دیگر از کیشوندهایی است که کارش اجاره‌دادن ماشین‌ها در جزیره است و به‌خوبی از قیمت‌های خرید و فروش آنها مطلع است. او درباره وضعیت موجود می‌گوید: «تا قبل از گرانی‌ها و تا ۷-۸ سال پیش این تجارت در جزیره رونق خوبی داشت اما رفته‌رفته با مشکلات زیادی که برای واردکردن ماشین‌ها به وجود آمد، دیگر مثل سابق نشد. این‌ روزها قیمت‌ها به‌شدت بالاست و بیشتر مردم حتی رغبت نمی‌کنند این ماشین‌ها را اجاره کنند ولی زمانی بود که توریست‌ها به قصد اجاره همین ماشین‌ها به جزیره می‌آمدند.»

قیمت ماشین‌های لوکس ماجرای تازه‌ای در جزیره دارد. علی درباره قیمت‌ها می‌گوید: «فورد موستانگ سال ۲۰۱۱ به بعد شش سیلندر از ۴۵۰ میلیون تومان شروع می‌شود و هشت سیلندر تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد. کامارو سال ۲۰۱۱ نزدیک به ۸۰۰ میلیون تومان، شش سیلندر و هشت سیلندر یک میلیارد تومان این‌ روزها به فروش می‌رسند.»

افزایش نرخ حمل‌ونقل عمومی در کیش

در کنار تمام مشکلاتی که برای جزیره کیش به وجود آمده است، افزایش قیمت‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل عمومی مشکلات زیادی برای مردم این مناطق و حتی گردشگران ایجاد کرده است. برای مثال در سال ۹۹ نرخ ورودی در مسیرهای سطح شهر از ساعت شش صبح تا ساعت ۲۴ مبلغ ۱۰ هزار تومان بود اما این قیمت در سال ۱۴۰۰ به ۱۳ هزار تومان افزایش پیدا کرده است یا در سال ۹۹ نرخ ورودی فرودگاه به تمام نقاط شهر ۲۵ هزار تومان بود که این قیمت در سال ۱۴۰۰ به ۳۲ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. معمولا قیمت تاکسی‌ها در جزیره کیش به نسبت سایر شهرها گران‌تر بود اما توریست‌ها برای چند روز هم ترجیح می‌دادند با ماشین خودشان در جزیره باشند و به همین خاطر اجاره ماشین در جزیره کیش برای گردشگران به‌صرفه‌تر بود. قیمت اجاره ماشین‌ها دو، سه سالی می‌شود که دیگر برای هر خانواده‌ای منطقی به نظر نمی‌رسد. به همین دلیل بازار اجاره ماشین به‌شدت خراب است.

علی درباره قیمت‌های اجاره ماشین برای ۲۴ ساعت می‌گوید: «قیمت اجاره ماشین‌ها به‌شدت بالا رفته و ماشین‌های خوب برای ۲۴ ساعت دیگر کمتر از دو میلیون تومان پیدا نمی‌شود. حالا ماشین‌های آمریکایی و لوکس که قیمت‌های خودشان را دارند. مثلا لامبورگینی هوراکان برای یک شبانه‌روز ۳۰ میلیون تومان یا جگوار نزدیک به پنج میلیون تومان اجاره داده می‌شوند.»

از او درباره لوازم این خودروها پرسیدیم و این که آیا اصلا در جزیره هستند یا نه: «من سال‌هاست این کار را انجام می‌دهم. لوازم خودروها معمولا از دوبی وارد می‌شوند و تقریبا تمام وسایل ماشین‌های ژاپنی و آمریکایی را در جزیره داریم. حالا به فرض اگر خودرویی خاص باشد، مثل لامبورگینی، باید از دوبی بیاوریم. اما متأسفانه به این دلیل که دیگر پرواز مستقیم از کیش به دوبی وجود ندارد، این لوازم باید به صورت دریایی و با کشتی به جزیره برسند و برای همین نزدیک به یک ماه طول می‌کشد ولی تمام لوازم در جزیره وجود دارند.»

مقایسه قیمت اجاره خودرو در کیش با استانبول

شما می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید یکی از خودروهای شرکت‌های اجاره‌دهنده در ترکیه را اجاره کنید. قیمت اجاره ماشین در ترکیه به‌ طور میانگین از حدود ۲۰۰ لیر شروع می‌شود و بسته به مدل خودروی انتخابی شما قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. به‌ طور مثال امسال هزینه اجاره خودرو هیوندای i20 به‌ صورت روزانه بین ۱۷۵ تا ۲۲۰ لیر است که تقریبا با قیمت امروز لیر چیزی حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است. البته این قیمت‌ها با توجه به شرکت اجاره‌دهنده ماشین‌ها متغیرند. بسیاری از ایرانیان این‌ روزها حتی ترجیح می‌دهند به جای سفر به کیش به استانبول بروند. هزینه‌های زیاد از هواپیما تا هتل و اجاره ماشین و خیلی از نکات دیگر این فکر را به ذهن متبادر می‌کند که بهتر است مقصد جدیدی که تا امروز ندیده‌اند را به جای کیش انتخاب کنند. نکته جالب در کنار تمام این موضوعات قیمت به‌شدت ارزان اجاره خودرو در ترکیه است. درحقیقت گردشگران ایرانی این سؤال را می‌پرسند که تفاوت قیمت ماشین‌ها در کیش با دیگر شهرها چگونه است؟ باید گفت تقریبا دیگر تفاوتی نیست.

ماشین‌های تصادفی و خراب اما لوکس

رضا، یکی از کیشوندهایی است که ابتدا در کیش دانشجو بوده و سپس وارد کار ماشین شده است: «خیلی سال پیش می‌گفتند ماشین‌های آمریکایی را دانشجوهای کیش وارد کرده‌اند. باید بگویم که همین‌ طور هم بود. یادم می‌آید خودم ماشین وارد می‌کردم و مدت کوتاهی استفاده می‌کردم و بعد یا اجاره می‌دادم یا با قیمت بهتری می‌فروختم. دانشجوها می‌توانستند ماشین وارد کنند. برای سایر مردم و گردشگران هم استفاده از این ماشین قابل دسترسی شد. اما امروز نزدیک به ۷۰ درصد این ماشین‌ها خراب هستند و نیاز به سرویس و رسیدگی دارند. از این ماشین‌ها استفاده درست نشده و توریست‌ها با خیلی از این خودروها تصادف کرده‌اند. قبلا این‌ گونه بود که هر کیشوند یک ماشین در سال می‌توانست به نام خودش وارد کند و برای خیلی از کیشوندها که نمایشگاه ماشین نداشتند خوب بود چون با قیمت بهتری این خودرو را می‌فروختند.»

از رضا درباره نرخ تصادفات در جزیره کیش پرسیدم. بر اساس آمارها به نظر می‌رسد که این‌ روزها تصادفات بیشتری در جزیره رخ می‌دهد: «متأسفانه در سال‌های اخیر تصادف خیلی زیاد شده و به همین دلیل مشکلات ماشین‌های لوکس یعنی مشکلات فنی این ماشین‌ها هم بیشتر شده است. خیلی از جوان‌ها بدون گواهینامه از این ماشین‌ها استفاده می‌کنند و معمولا این تصادفات مربوط به ماشین‌هایی می‌شود که توسط گردشگران اجاره شده‌اند. ریس و مسابقه در جزیره نداریم و این کار غیر قانونی است. البته امکانات هم برای این کار در جزیره وجود ندارد. در کیش فقط مسابقه‌ای به نام درگ وجود دارد که پیست مخصوص خودش را دارد و کاملا به صورت قانونی برگزار می‌شود. رالی خانواده هم داریم که در خیابان‌های اصلی با رعایت تمام قوانین اجرا می‌شود.»

در همین مورد، سرگرد توانگر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کیش، گفته است: «در راستای تحقق راهکار آموزش نیز با تأکیدات فرماندهی انتظامی ویژه جزیره کیش برنامه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی رانندگی بین آحاد مختلف جامعه نیز در دستور کار بوده و در این ارتباط برنامه‌های مختلف از جمله ساخت کلیپ‌های آموزشی هم‌اکنون در حال انجام است. اما راهکار سوم که همان فراهم‌کردن زمینه تخلیه هیجانات جوانان و مسافران علاقه‌مند به سرعت به‌ عنوان طرحی نو در این پلیس در دستور کار قرار گرفته و به‌زودی راهکارهای قانونی آن از سوی پلیس در راستای سیاست‌های پلیس راهنمایی و رانندگی ارائه می‌شود.»

چه تغییراتی ممکن است در راه باشد؟

پس از شنیده‌شدن خبری درباره آزادشدن واردات خودرو خیلی از اهالی جزیره کیش خوشحال شدند که شاید با بازگشت واردات این صنعت دوباره رونق تازه‌ای پیدا کند. البته همچنان مشخص نیست که دقیقا قرار است چه زمانی این اتفاق رخ دهد. آقای رضایی از کسانی است که سال‌های گذشته وارادت ماشین به جزیره انجام داده است و در این‌ باره می‌گوید: «خبرهایی که این‌ روزها شنیده می‌شود قطعا می‌تواند تأثیری زیادی بر بازار خودرو در مناطق آزاد و به‌خصوص کیش داشته باشد. اما همه می‌دانیم ماشین‌های زیادی همین الان در گمرک وجود دارند و همچنان اجازه ترخیص آنها داده نمی‌شود. واردات ماشین به کیش هم می‌تواند قیمت‌های بسیار بالای ماشین در جزیره را به‌ اندازه زیادی کاهش دهد هم می‌تواند باعث رقابت بین کسانی باشد که این خودروها را اجاره می‌دهند.»

این در حالی است که مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با اصلاحات اعمال‌شده در خصوص موارد ارجاعی از صحن مجلس به کمیسیون تلفیق در تبصره شش ماده واحده این لایحه با ۲۱۲ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. بر اساس بند الحاقی شش تبصره مذکور که با رأی نمایندگان حذف شد، دولت مکلف شده بود به منظور تنظیم بازار خودروهای وارداتی، ضمن شناسایی خودروهای خارجی غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد، با اخذ حقوق گمرکی و سود بازرگانی متناسب با قیمت خودرو در داخل کشور و با لحاظ معیارهای زیر، ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط کمیته موضوع ماده (۱) قانون مقررات صادرات و واردات مصوب چهارم مهر ۱۳۷۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی، تعیین و توسط دولت ابلاغ می‌شود، نسبت به ثبت سفارش و اجازه واردات خودروهای غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد تجاری و صنعتی اقدام کند. بر اساس این ماده، نرخ سود بازرگانی متناسب با نوع خودرو و سال ساخت و سایر مشخصات خودرو باید طوری تنظیم شود که در مقایسه با قیمت‌های بازار، منجر به سود بیش از ۲۰ درصد برای واردکنندگان نشده و در صورت مشاهده روند فزاینده تفاوت میان قیمت‌های بازار و وارداتی، دولت می‌تواند متناسب با افزایش قیمت نسبت به تجدید نظر در نرخ سود بازرگانی اقدام کند.

حال باید منتظر ماند که سرانجام چه تصمیمی قرار است برای واردات خودرو در مناطق آزاد گرفته شود. اسفندماه سال گذشته بود که رحیم زارعی، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس به درآمد حاصل از واردات خودرو اشاره کرد و گفت: «در صورتی که امکان ورود خودروهای خارجی از مناطق آزاد فراهم شود، از این طریق درآمد ۱۷ هزار میلیارد تومانی برای دولت حاصل خواهد شد.» اما اکنون نیمه‌های سال ۱۴۰۰ را هم پشت سر گذاشته‌ایم و خبری از واردات خودرو به مناطق آزاد نیست و سرنوشت خودروهای داخل گمرک هم مشخص نشده است.

سیدحسین میرمعینی، معاون بهره‌برداری و فروش سازمان اموال تملیکی، درباره تعداد و انواع خودروهای داخل گمرک به یکی از خبرگزاری‌ها گفت: «خودروهای رسوبی در گمرک‌ها و سازمان اموال تملیکی به سه دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول خودروهای زیر ۲۵۰۰ سی‌سی هستند که رأی قضائی برای آنها صادر نشده است و تعداد آنها به ۱۴۶۳ فقره می‌رسد. دسته دوم خودروهای زیر ۲۵۰۰ سی‌سی است که رأی قضائی دارند و تعداد آنها به ۳۵۲ مورد می‌رسد و دسته سوم خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی است که ۳۵۰ فقره تخمین زده می‌شوند. بنابراین در مجموع ۲۲۰۰ دستگاه خودرو در گمرکات کشور رسوب کرده است.»

چرا کیش مثل گذشته جذاب نیست؟

کنار تمام مشکلاتی که برای ماشین‌های لوکس در جزیره ایجاد شده است، باید به نکته مهم‌تری اشاره کنیم و آن هم مشکلات شدید اقتصادی برای اهالی خود جزیره است که باعث شده خیلی از آنها از کیش مهاجرت کنند. بیشتر کیشوندهایی که با آنها صحبت کردیم، اشاره کردند که کار ماشین دیگر جواب نمی‌دهد و به‌ طور کلی اگر کسی بخواهد تجارت تازه‌ای در کیش داشته باشد و بدون سرمایه بزرگ آغاز به کار کند، قطعا به جایی نمی‌رسد. به همین خاطر نرخ مهاجرت از کیش بالا رفته است و بی‌رونقی در اکثر کارها در این جزیره دیده می‌شود. کیشوندها معتقدند فقط قدیمی‌های جزیره باقی مانده‌اند و باقی همه به شهرهای بزرگ برای کار رفته‌اند. سرنوشت کیش و سایر مناطق آزاد قطعا با کناررفتن تحریم‌ها و همچنین آزادسازی واردات خودرو و این‌گونه اتفاقات تغییر خواهد کرد و سرانجام می‌توانیم امیدوارم باشیم بار دیگر جزیره کیش با حضور گردشگران زیاد به منطقه‌ای برای سرمایه گذاری تبدیل شود.»

منبع:ایسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار 2

گازرسانی تا کجا پیش رفت؟

منتشر شده

در

توسط

گازرسانی تا کجا پیش رفت؟

با اتکا به افزایش ۲.۵ برابری برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی از سال 1392 تاکنون و نیز مجموعه اقدام‌های انجام شده در زمینه توسعه شبکه انتقال و گاز طبیعی، تعداد روستاهای بهره‌مند از نعمت گاز طبیعی از ۱۴ هزار روستا در سال 1392 به نزدیک ۳۵ هزار روستا در سال گذشته یعنی بیش از ۲.۵ برابر رسیده که به این ترتیب، پوشش گازرسانی به کل کشور هم‌اکنون از مرز ۹۵ درصد گذشته است.

به گزارش ایسنا،  در سال 1392، به منظور تأمین بهینه انرژی مورد نیاز شهرها و روستاها و روستاهای محروم از نعمت گاز، یک مشاور دانشگاهی انتخاب شد و گزینه های مختلفی شامل استفاده از برق در این مناطق و خانه‌ها، انرژی‌های نو، گاز مایع به صورت شبکه، CNG محلی و LNG محلی مورد بررسی قرار گرفت.

خروجی این مطالعه به ما این نتیجه را داد که از میان گزینه‌های مختلف تأمین انرژی تا هزینه معادل ۲۰۰۰ دلار برای هر مشترک، گازرسانی از دیگر عرصه‌های صنعتی، اقتصادی‌تر است، از این رو، گازرسانی با خط لوله به شهرها و روستاها به عنوان گزینه بهینه یا برتر در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت، ضمن آن که همه این گزینه‌ها در سال ۹۲ و پیش از این که هیچ اقدامی در این زمینه، صورت گرفته باشد، بررسی شده است.

تاکنون به بیش از ۲۰ هزار روستا با بیش از یک میلیون و ۷۷۰ هزار خانوار و ۱۹۴ شهر با نزدیک ۶۵۰ هزار خانوار گازرسانی شده، هم‌اکنون ۹۸.۴ درصد جمعیت شهری و ۸۴.۶ جمعیت روستایی و در مجموع بیش از ۹۵ درصد کل جمعیت کل کشور از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند، این در حالی است که سال 1392، جمعیت شهری ۹۵ درصد و جمعیت روستایی ۵۴ درصد و در مجموع ۸۵ درصد تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار داشتند.

برنامه توسعه گاز تا سال ۱۴۰۱ تعریف شده است

غلامرضا مشایخی -مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران نیز به تازگی اعلام کرد که با برنامه‌ریزی انجام‌شده، امسال نیز گازرسانی به دیگر روستاهای کشور با شتاب تداوم دارد، طبق مصوبه شورای عالی اقتصاد برای حمایت از بخش تولید و کاهش آلودگی هوا، یارانه ویژه‌ای برای گازرسانی به واحدهای تولیدی و صنعتی در کشور اختصاص یافته و طبق آن، این واحدها تا سقفی مشخص از پرداخت هزینه گازرسانی معاف خواهند بود.

به گفته وی امسال همچنین برنامه توسعه گاز تا سال ۱۴۰۱ نیز تعریف شده است تا شرکت‌های گاز استانی بتوانند با دورنمای مناسب بهتر به مردم خدمات‌رسانی کنند.

آنطور که وزارت نفت اعلام کرده مجموعه طرح‌های گازرسانی و انتقال گاز با استفاده از ظرفیت بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ و ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر انجام شده که هیچ تحمیل بار مالی به بودجه دولت نداشته و تنها از محل ایجاد درآمد جایگزینی سوخت مایع با گاز طبیعی، اجرایی شده است.

تاکنون بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان در این مجموعه هزینه شده که به قیمت امروز معادل ۱۳ میلیارد دلار است، از این رقم ۴۱ هزار میلیارد تومان برای گازرسانی روستایی و شهرهای کوچک و ۴۳ هزار میلیارد تومان در حوزه شبکه انتقال گاز هزینه شده است.

افزایش ۴ برابری صادرات فرآورده‌های نفتی به مدد توسعه گازرسانی

به تازگی بیژن زنگنه – وزیر نفت اعلام کرد که یکی از دلایل بالا رفتن صادرات فرآروده‌های مایع در سال‌های اخیر نیز، همین توسعه گازرسانی بوده که با استفاده از جایگزینی گازطبیعی با سوخت مایع، توانستیم حجم زیادی از فرآورده‌ها را صرفه‌جویی و صادر کنیم.

به گفته وی از ابتدای سال 1393 تاکنون، بیش از ۵۸ میلیارد لیتر فرآورده مایع به ارزش حدود ۶ میلیارد دلار آزاد شده، ضمن آن که صادرات فرآورده‌های نفتی نیز در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۲، بیش از چهار برابر شده است.

صرف سالانه ۴۵ میلیارد دلار یارانه انرژی در کشور

با وجود بعضی انتقادها، کاری که در حوزه گازرسانی انجام‌شده منطبق بر منطق اقتصادی است و محاسبات اقتصادی نشان می‌دهد استفاده از برق ارزان‌تر از این توسعه گازرسانی‌ها نبوده است. طبق گفته های محمدرضا صدیقی- مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران از محل این توسعه گازرسانی و اجرای بند ق، از سال ۹۳ تاکنون ۱۶ میلیارد دلار فرآورده جایگزین و صادر شده است. هم‌اکنون سالانه ۴۵ میلیارد دلار برابر با ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه انرژی کشور است که باید برای آن فکری کرد و راه‌حلی اندیشید.

آخرین آمار مصرف گاز چقدر است؟

بر اساس آخرین آمار ارائه شده درباره میزان مصرف گاز در کشور نیز باید گفت که در نخستین روز تابستان امسال ۵۷۲ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در کشور مصرف شد. سهم بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده از این مقدار، ۱۹۲ میلیون مترمکعب بود که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۲ میلیون مترمکعب افزایش یافت.

مصرف صنایع عمده هم ۱۴۲ میلیون مترمکعب و نیروگاه‌ها ۲۳۸ میلیون مترمکعب بوده است. در نخستین روز تابستان امسال، مقدار گاز تزریق‌شده به شبکه خطوط سراسری ۶۵۲ میلیون مترمکعب بود که این مقدار نسبت به دوره مشابه پارسال افزایش ۲۲ میلیون مترمکعبی را نشان می‌دهد.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

اخبار 2

انتقاد ذاکر از به تاخیر افتادن تصویب طرح رفع موانع تولیدات کشاورزی

منتشر شده

در

توسط

انتقاد ذاکر از به تاخیر افتادن تصویب طرح رفع موانع تولیدات کشاورزی

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از به تاخیر افتادن تصویب طرح رفع موانع تولید کشاورزی در صحن مجلس به دلیل طرح پیشنهاد از سوی یکی از نمایندگان انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام سید سلمان ذاکر در جلسه علنی امروز مجلس در تذکری با استناد به ماده ۲۲ آیین‌نامه داخلی مجلس حفظ شأن و حقوق نمایندگان را یاداور شد و گفت: کمیسیون کشاورزی طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی را از ماه‌ها قبل با حضور کارشناسان بند به بند بررسی کرد و کلیات آن تصویب شد اما یک باره امروز یک همکار پیشنهاد حذف یک ماده آن را می‌دهد که منجر به از دست رفتن کل طرح می‌شود، به آرای نمایندگان احترام می‌گذارم اما از یک سال قبل قرار بود با تصویب این طرح مشکل کشاورزان حل و آنها را نجات دهیم، اما امروز در حالی این طرح از دست رفت که وزارت صمت گفته است که مکلف به حل مشکلات تجاری کشاورزان نیست و وزارت جهاد کشاورزی باید این کار را انجام دهد که نیاز به قانون دارد، ما قانون آوردیم اما در صحن به کما رفت.

علی نیکزاد نایب رییس مجلس در پاسخ به تذکر ذاکر بیان کرد: از دغدغه شما در رابطه با مسائل کشاورزان سپاسگزارم و از اینکه بین وزرای دولت دوازدهم هماهنگی نیست، خبر دارم اما تقصیر هیات رئیسه مجلس چیست؟ پیشنهادی مطرح شد و موافقان و مخالفان آن صحبت کردند و نمایندگان به آن رأی دادند، ما خلاف آیین‌نامه عمل نکردیم و اگر پیشنهاد نماینده را مطرح نمی کردیم خلاف آیین‌نامه بود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

اخبار 2

الکاظمی: دبیرخانه دائمی برای هماهنگی تلاش‌ها با مصر و اردن تاسیس می‌کنیم

منتشر شده

در

توسط

الکاظمی: دبیرخانه دائمی برای هماهنگی تلاش‌ها با مصر و اردن تاسیس می‌کنیم

نشست سه جانبه رئیس‌جمهوری مصر، پادشاه اردن و نخست‌وزیر عراق با محوریت بررسی پرونده‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی برگزار شد. رئیس جمهوری مصر و پادشاه اردن امروز، یکشنبه وارد بغداد شده و مورد استقبال رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر عراق قرار گرفتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، امروز اجلاس سه جانبه سیسی، رئیس‌جمهوری مصر، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و مصطفی الکاظمی در بغداد برگزار شد.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق از تلاش برای ایجاد دبیرخانه دائمی جهت هماهنگی تلاش‌ها بین سه کشور خبر داد.

او در سخنرانی خود در افتتاحیه این اجلاس گفت: به هماهنگی در پرونده‌های منطقه‌ای اصلی نظیر، لیبی، سوریه، فلسطین، یمن ادامه می‌دهیم و تصور مشترکی را در قبال این مسائل با همکاری و هماهنگی متجلی می‌سازیم تا به برادران‌مان در این کشورها برای عبور از چالش‌ها و مشکلات کمک کنیم.

نخست‌وزیر عراق افزود: ما در نشست قبلی بر سرمایه‌گذاری و همکاری اقتصادی و نیز روی دیدگاه مشترک توافق کردیم و موفق شدیم به تصوراتی برسیم. اکنون در مرحله دستیابی به اجرای این طرح‌ها در زمینه انتقال برق، کشاورزی، حمل و نقل و نیز امنیت غذایی هستیم که ملک عبدالله دوم در نشست قبلی مطرح کرد. در زمینه روابط آبی و بانکی و توسعه زیرساخت‌ها نیز تلاش می‌کنیم.

الکاظمی اشاره کرد: تعداد زیادی یادداشت تفاهم قبلا بین سه کشور امضا شد و در آینده نزدیک نیز یادداشت تفاهم‌ها و توافقاتی دیگر امضا خواهیم کرد.

او خاطرنشان کرد: برای ایجاد دبیرخانه دائمی به منظور هماهنگی بین سه کشور و توسعه آن تلاش می‌کنیم و به دنبال هماهنگی بین سه کشور در زمینه‌های امنیتی و اطلاعاتی به خصوص در زمینه تروریسم و منابع مالی آن و نیز هماهنگی در زمینه آموزش، فرهنگ، جوانان، ورزش، تکنولوژی و بهداشت هستیم.

او در پایان گفت: امیدورام ملت‌های برادر ما در مصر و اردن در امنیت و ثبات و آرامش باشند و بار دیگر به شما در عراق خوش‌آمد می‌گویم.

در این راستا بسام راضی، سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر اظهار کرد: حضور رئیس‌جمهوری مصر در عراق در قالب سفری رسمی تاکیدی بر حمایت از روابط بین دو کشور است.

سیسی مقابل اجلاس سران دو کشور گفت: حضورم در بغداد تجلی قدرت روابط بین کشورها و ملت‌های‌ ماست. این روابط دلیلی بر تقویت وحدت هدف و سرنوشت و در راستای پاسخ‌گویی منافع مشترک است.

رئیس‌جمهوری مصر اظهار کرد: اهمیت این نشست به تاریخی بودن و برگزاری آن در بغداد بوده و این نشست تکمیل کننده اجلاس قاهره و امان است.

سیسی افزود: امیدواریم اجلاس سران بغداد آغاز مرحله جدید مشارکت استراتژیک و همکاری مستحکم بین دو کشور است که سعی می‌کنیم برای سال‌های آینده ادامه یابد و به مرحله پیشرفت پایدار و راحتی ملت‌هایمان برسیم.

سفر مقامات مصر و اردن در چارچوب چهارمین دور از مکانیزم همکاری سه جانبه میان کشورهای مذکور قرار دارد که مارس ۲۰۱۹ در قاهره کلید خورد.

در پی ورود رهبران مصر و اردن نخست وزیر عراق اعلام کرده بود، بغداد، مصر و اردن آینده‌ای می‌سازند که مطابق با منطق همکاری و ادغام شایسته ملت‌های این کشورها باشد.

الکاظمی در توییتی خطاب به پادشاه اردن و رئیس‌جمهوری مصر نوشت: به عراق خود خوش آمدید، با هم مطابق با منطق همکاری و ادغام میان همسایگان، دوستان و برادران آینده‌ای شایسته برای ملت‌های خود را می‌سازیم.

وی افزود: بغداد صلح پذیر و با هویت عربی امروز با نهایت دوستی و استقبال، میزبان دو مهمان بزرگوار خود عبدالله دوم و رئیس جمهور عبدالفتاح سیسی برای برگزاری نشست سه جانبه مصر، اردن و عراق است.

الکاظمی داخل مقر دولتی در منطقه سبز از سیسی استقبال کرد و کمی پیش از آغاز نشست با یکدیگر دیدار کردند.

همچنین دفتر اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، صالح ضمن استقبال از سیسی با وی دیدار کرد و گفت، این سفر اقدامی مهم و بزرگ در حمایت از عراق و تقویت روابط دوجانبه مشترک است.

وی از عمق و توسعه روابط دوستانه میان دو کشور که روابط تاریخی دارند و از قدیمی‌ترین تمدن برخوردار هستند، قدردانی کرد.

در این بیانیه آمده است که در دیدار صالح و سیسی همکاری سه جانبه بررسی و بر اهمیت تقویت سطح هماهنگی میان سه کشور، بهره مندی از ارتباطات جغرافیایی در توسعه چشم انداز همکاری گسترده در زمینه‌های اقتصادی، تجارت و توسعه، تاسیس پروژه‌هایی در زمینه زیرساخت، انتقال انرژی و لوله کشی نفت، ادامه تلاش‌ها برای مقابله با چالش‌های موجود در مبارزه با تروریسم و افراطی گری و تبعات کرونا، تغییرات آب و هوا و حفظ محیط زیست، تداوم نشست دوره‌ای برای هماهنگی مواضع و تقویت همکاری سه جانبه تاکید شد.

همچنین در این دیدار تحولات اوضاع منطقه، نقش محوری مصر در منطقه عربی و منطقه‌ای مورد بررسی قرار گرفت.

براساس این بیانیه بر این امر تاکید شد که عراق ایمن و باثبات و دارای حاکمیت و با احیای نقش عربی و منطقه‌ای آن در تحکیم امنیت و ثبات و توسعه منطقه بسیار مهم است و هماهنگی سه جانبه مشترک در کاهش تنش‌ها و تقویت ثبات منطقه‌ای، دستیابی به راه حل‌ها برای بحران‌های سوریه، یمن و لیبی حائز اهمیت است.

عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز وارد بغداد شد و مورد استقبال صالح و دیگر مسؤولان عراق قرار گرفت.

دفتر اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری عراق همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد، برهم صالح در دیدار با پادشاه اردن بر اهمیت تقویت همکاری سه جانبه مشترک از طریق ارتباطات جغرافیایی و نیز ادغام اقتصادی و تجاری از طریق سرمایه‌گذاری، شهرهای صنعتی مشترک، همکاری در زمینه انرژی، برق تاکید کرد.

پادشاه اردن نیز بلافاصله پس از فرود در فرودگاه بین‌المللی بغداد با رئیس جمهوری عراق دیداری کرد و دو طرف بابت سطح روابط ممتاز میان دو کشور و تمایل دو طرف برای توسعه این روابط در همه زمینه ها ابراز خوشوقتی کردند.

پادشاه اردن در این دیدار بر حمایت کشورش از عراق و ملت آن در تحکیم امنیت و ثبات آن تاکید کرد.

بررسی آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و در راس آن مساله فلسطین از دیگر مباحث مورد بررسی دیدار دو طرف بود.

رئیس جمهور عراق و پادشاه اردن بر تداوم هماهنگی و رایزنی میان دو کشور پیرامون مسائل مختلف مهم مشترک در راستای منافع دو طرف و مسائل عربی تاکید کردند.

همچنین در این دیدار نخست وزیر، معاون وی، وزیر خارجه، مدیر دفتر پادشاه اردن، رئیس سرویس اطلاعات، سفیر اردن در بغداد و تعدادی از مسوولان ارشد عراق حضور داشتند.

براساس بیانیه نهاد ریاست جمهوری عراق، الکاظمی نیز با پادشاه اردن در کاخ دولتی بغداد دیدار کرد.

در این دیدار راه‌های تقویت روابط دوجانبه و همکاری مشترک در راستای منافع مشترک در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و تبادلات دوجانبه بررسی شد.

دو طرف پرونده‌های همکاری مشترک در زمینه‌های مبارزه با تروریسم، کنار گذاشتن افراطی گری، کمک به تحکیم ثبات منطقه در مسیر توسعه پایدار و رعایت منافع ملت‌های دوست و برادر را بررسی کردند.

مقامات عراق اقدامات امنیتی شدیدی به ویژه در خیابان‌هایی که هیئت‌های مهمان از طریق آنها از فرودگاه بغداد به سمت مکان نشست حرکت کردند، برقرار کردند.

در خیابان‌های عراق پرچم‌های کشور مصر و اردن جهت استقبال از مهمانان برافراشته شده است و رسانه‌های عراق هم بخشی از برنامه خود را به پوشش این نشست اختصاص داده‌اند.

بسام راضی، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری مصر در بیانیه رسمی اعلام کرد، سفر تاریخی عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری این کشور به بغداد نخستین سفر وی در ۳۰ سال اخیر است.

براساس این بیانیه، برهم صالح در فرودگاه بین‌المللی بغداد به استقبال سیسی رفت.

راضی گفت، این سفر بیانگر قدرت روابط تاریخی میان مصر و عراق است و تمایل مصر را در حمایت از این روابط و توسعه آن در راستای اتحاد سرنوشت و چالش‌ها و برآورده کردن منافع مشترک دو کشور نشان می‌دهد.

راضی گفت، همچنین قرار است سیسی در این سفر با پادشاه اردن جهت ادامه رایزنی‌ها پیرامون مسائل مهم مشترک، بررسی راه‌های تقویت روابط دوجانبه میان مصر و اردن در سطوح مختلف نیز دیدار کند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها