با ما همراه باشید

آموزشی

اطلاع‌رسانی صحیح اخبار علم و فناوری و انعکاس دستاوردهای جهاد می تواند امیدآفرین باشد

منتشر شده

در

اطلاع‌رسانی صحیح اخبار علم و فناوری و انعکاس دستاوردهای جهاد می تواند امیدآفرین باشد

رییس پژوهشگاه ابن‌سینا تاکید کرد: اطلاع‌رسانی صحیح در خصوص اخبار حوزه علم و فناوری از جمله انعکاس دستاوردهای جهاد دانشگاهی که در جهت خودکفایی کشور و رفع نیازهای جامعه صورت می‌گیرد، می‌تواند امیدآفرین بوده و نشان دهد که علی‌رغم تمام تبلیغات سوء بیگانگان، پژوهشگران و دانشمندان جوان کشور درحال تلاش و خدمت‌رسانی به جامعه و کشور هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا صادقی، رییس پژوهشگاه ابن‌سینا جهاد دانشگاهی در مراسمی که به مناسبت چهل و یکمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی و در آستانه روز خبرنگار، صبح امروز (۱۶ مردادماه) در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا برگزار شد، ضمن تبریک این دو مناسبت تأکید کرد: در پژوهشگاه ابن‌سینا تلاش می‌کنیم در جهت شکوفایی کشور و رفع نیازهای جامعه گام برداریم و اصحاب رسانه در این مسیر ما را یاری می‌کنند. خبرنگاری شغل شریفی است که با سختی و مشکلات زیادی همراه است.
دکتر صادقی خاطر نشان کرد: امروز در کشور به واسطه شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا و همچنین شرایط اقتصادی کشور، اطلاع‌رسانی صحیح از سوی اصحاب رسانه می‌تواند در دمیدن روحیه امید در جامعه و استمرار حرکت به جلو بسیار مؤثر باشد. با گسترش رسانه‌ها و تنوع شبکه‌های مجازی، گاهی با اخباری مواجه هستیم که مسیر نادرستی را ایجاد کرده و حس ناامیدی در جامعه القا می‌کنند و در این بین، نقش اصحاب رسانه در اطلاع‌رسانی صحیح از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
رییس پژوهشگاه ابن‌سینا جهاد دانشگاهی افزود: نقش خبرنگاران در شرایط فعلی در حوزه کرونا بسیار مهم است. ایران کشوری است که از پیشینه چند هزار ساله برخوردار است و در عین حال، در دین مبین اسلام نیز به همه جنبه‌ها زندگی انسان توجه شده است؛ اما در شرایط فعلی مشاهده می‌کنیم که با وجود هشدارهای متعدد مسئولین، مردم به بحث سلامت خود توجه چندانی نداشته و باوجود این شرایط سخت کرونا، از دورهمی و سفر پرهیز نمی‌کنند. این بی‌توجهی را در جنبه‌های دیگر از جمله مسئله محیط زیست، مصرف (بی‌رویه) آب و برق نیز مشاهده می‌کنیم.
دکتر صادقی خاطر نشان کرد: هرجا اصحاب رسانه به موقع ورود پیدا کرده و اطلاع‌رسانی صحیحی داشته‌اند، توانسته‌اند مردم را در یک حرکت اجتماعی با خود همراه کنند. اکنون اصحاب رسانه وظیفه دارند در زمینه کرونا و سایر مسائل روز جامعه، نقش پررنگ‌تری ایفا کنند و مصالح کشور را مورد توجه ویژه قرار دهند.
رییس پژوهشگاه ابن‌سینا جهاد دانشگاهی تأکید کرد: نقش اصحاب رسانه در حوزه علم و فناوری بسیار حائز اهمیت است. زیرا گاه اخباری در این حوزه‌ها منتشر می‌شوند که یأس و ناامیدی را در بین اقشار مختلف جامعه به خصوص جوانان ایجاد می‌کنند.به همین دلیل اطلاع‌رسانی صحیح در خصوص اخبار حوزه علم و فناوری از جمله انعکاس دستاوردهای جهاد دانشگاهی که در جهت خودکفایی کشور و رفع نیازهای جامعه صورت می‌گیرد، می‌تواند امیدآفرین بوده و نشان دهد که علی‌رغم تمام تبلیغات سوء بیگانگان، پژوهشگران و دانشمندان جوان کشور، درحال تلاش و خدمت‌رسانی به جامعه و کشور هستند.
 
نقش مهم خبرنگاران در انتشار دستاوردهای پژوهشگران
در بخش دیگری از این مراسم، دکتر علی صادقی تبار، مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا جهاد دانشگاهی، ضمن گرامیداشت سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی و روز خبرنگار گفت: همکاران ما در پژوهشگاه ابن‌سینا در حوزه تولیدمثل و درمان ناباروری فعالیت می‌کنند و اصحاب رسانه‌ و خبرنگاران، نقش مهمی در عمومی‌سازی نتایج یافته‌ها و دستاوردهای پژوهشگران دارند.
دکتر صادقی تبار خاطر نشان کرد: امروز، سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی است؛ نهادی که نیروهای آن اساساً از قشر فرهیخته و دانشگاهی کشور و دلسوخته برای رفع نیازهای مردم و جامعه هستند. نیروهای جهاد دانشگاهی در استفاده از توانمندی‌های داخلی و تبدیل این توانمندی‌ها به اقداماتی که مورد نیاز جامعه است، بسیار موفق عمل کرده‌اند و تاکنون توانسته‌اند، کارهای بزرگ و مفیدی برای کشور انجام دهند.
وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی نهادی است که چندان درگیر بروکراسی‌های اداری نیست و از این جهت بسیار موفق بوده است. اگر جهاد دانشگاهی توانسته ‌است در هر حوزه‌ای (که ورود پیدا کرده است)، خدمت‌رسانی مطلوبی به مردم داشته باشد، به واسطه جایگاه این نهاد و نیروهای جهادگر آن بوده است.
مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا تأکید کرد: در حوزه پژوهش‌های علوم زیستی و تولیدمثل، پژوهشگاه ابن‌سینا جهاد دانشگاهی از بدو تأسیس و ارائه خدمات تولیدمثل در سال ۱۳۸۲ تلاش کرده است تا در مرزهای دانش حرکت کند و علاوه بر اینکه جدیدترین و به‌روزترین دانش را در اختیار داشته باشد، خود نیز در تولید این دانش پیشرو باشد و می‌توانیم بگوئیم که در حوزه‌های مختلف، تأثیرگذار بوده‌ایم.
دکتر صادقی تبار افزود: به عنوان مثال، شاهد ورود بیمه‌های درمانی به بحث درمان‌های ناباروری هستیم که بخشی از این اقدام، ناشی از تلاش مستمر همکاران پژوهشگاه ابن‌سینا طی یک دهه اخیر بوده است. امروز، فرهنگ مردم تغییر یافته و مانند گذشته، به درمان‌های ناباروری به عنوان یک درمان لوکس و لاکچری نگاه نمی‌شود، بلکه یک درمان ضروری و مهم برای حفظ (بنیان) خانواده‌ها است. در این بین، اصحاب رسانه نیز نقش مهمی در پوشش خبری این موضوع داشته‌اند.
مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا با اشاره به دیگر حوزه‌های فعالیت این مرکز گفت: بحث سلول‌درمانی نیز که درحال حاضر در پژوهشگاه ابن‌سینا در درمان ناباروری مورد استفاده قرار می‌گیرد، حاصل تلاش پژوهشگران در جهت رفع نیازهای مردم است که توسط اصحاب رسانه، به خوبی برای عموم جامعه و متخصصان انعکاس پیدا کرده است. اندومتریوز، سقط مکرر و درمان ناباروری، از حوزه‌های موفقی محسوب می‌شوند که پژوهشگران پژوهشگاه ابن‌سینا در آن مشغول فعالیت هستند.
به گزارش ایسنا، دکتر رامین قهرمان زاده، معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ابن‌سینا جهاد دانشگاهی نیز در سخنانی، به فعالیت‌های پژوهشگران گروه جنین‌شناسی این پژوهشگاه در حوزه تولید جنین گاوی اشاره کرد و افزود: این فناوری اکنون وارد بازار و مراحل‌تجاری‌سازی آن انجام شده است. با توجه به بحران کم‌آبی و خشکسالی، این تحقیقات روی حیوانات دیگری مانند گاومیش و شتر که به دلیل ارزش بالای غذایی و هزینه‌های مصرفی پایین، مقرون به صرفه هستند، درحال پیگیری است.
دکتر قهرمان زاده افزود: یکی از فعالیت‌های مهم پژوهشگاه ابن‌سینا از زمان آغاز همه‌گیری کرونا، راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص کرونا بود که همچنان درحال فعالیت بوده و بسیاری از مواد مورد نیاز نیز توسط پژوهشگران ابن‌سینا تولید شده‌اند.
معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی تأکید کرد: بخش دیگر فعالیت‌ها در زمینه تولید زخم‌پوش‌ها است. دانش فنی تولید این زخم‌پوش‌ها تکمیل شده و در نهایت تا سال آینده، محصولات تولیدی پژوهشگاه ابن‌سینا وارد بازار خواهند شد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشی

صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش روز یکشنبه در مجلس بررسی می‌شود

منتشر شده

در

توسط

صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش روز یکشنبه در مجلس بررسی می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه به بررسی صلاحیت و برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش جهت تصدی این وزارتخانه خواهند پرداخت.

 جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در هفته آتی در روز های یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه برگزار خواهد شد و دستور کار آن به شرح زیر می باشد:

بررسی برنامه ها و صلاحیت آقای یوسف نوری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش و اخذ رای اعتماد در روز یکشنبه

بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در خصوص طرح حمایت از مالکیت صنعتی

بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی (اعاده شده از شورای نگهبان)

بررسی گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در خصوص طرح تسهیل صدور برخی مجوز های کسب و کار (اعاده شده از شورای نگهبان)

بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در خصوص طرح اصلاح قانون تشکیلات و ایین دادرسی دیوان عدالت اداری

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه پروتکل اصلاحی موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه پروتکل اصلاحی بند (۱۰،۵،۴،۱) اساسنامه موسسه منطقه ای استانداردسازی، ارزیابی، انطباق و تایید صلاحیت و اندازه شناسی سازمان همکاری اقتصادی (ریسکام)

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری نیکاراگوئه

بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص طرح تسری فوق العاده خاص کارمندان سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به کارکنان اداری قوه قضاییه

بررسی گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در خصوص طرح شفافیت آرای نمایندگان

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری غنا به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات های بر درآمد،سرمایه و عواید سرمایه

بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل

بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح تبصره ۱ قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان

بررسی گزارش شور دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص طرح جهش تولید دانش بنیان

بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص لایحه به هزینه قطعی منظور نمودن اعتبار خرید و وسایل حفاظتی جزیره خارک

بررسی تقاضای دو فوریت در مورد طرح تشکیل آب و فاضلاب روستایی

بررسی تقاضای یک فوریت در مورد طرح حمایت از شرکت ها و موسسات خلاق و تجاری سازمان فناوری های نرم

همچنین انتخاب نمایندگان ناظر در مجامع و شوراها، بررسی گزارش نحوه اجرای بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای طرح چهل و شش هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت شستا از سال۹۲ تا۹۹، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری آبادان و اروند کنار از سال ۱۳۸۵ تاکنون، بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان به منظور رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری و روستایی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری، بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از سال ۱۳۹۲ و بررسی آثار اقتصادی ناشی از عدم تحصیل اهداف قانون برنامه ششم و اجرای احکام قانونی توسط وزارت نیرو، از دیگر مواردی است که در دستورکار جلسات علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته آتی قرار دارد.

 

ادامه مطلب

آموزشی

مجلس به «فیاضی» اعتماد نکرد

منتشر شده

در

توسط

مجلس به «فیاضی» اعتماد نکرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد ندادند.

 مسعود فیاضی گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش با ۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ رای ماخوذه نتوانست از مجلس  رای اعتماد کسب کند.

فیاضی دومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم است پیش از او حسین باغ گلی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که او هم نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب

آموزشی

مشکلات وزرای پیشین آموزش و پرورش از زبان “فیاضی”

منتشر شده

در

توسط

مشکلات وزرای پیشین آموزش و پرورش از زبان "فیاضی"

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به چالش‌های دستگاه تعلیم و تربیت اعم از معیشت معلمان، رتبه‌بندی، تأمین نیروی انسانی، صندوق ذخیره فرهنگیان، معوقات و مطالبات استخدامی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات وزرای پیشین این بود که مسائل جاری آموزش و پرورش، آنها را درگیر می‌کرد. البته کوچکترین مسئله در این وزارتخانه، بزرگترین مسئله است، زیرا حدود ۶۰ درصد دولت در آموزش و پرورش و گویی خودش یک دولت به شمار می‌رود، بنابراین مسائلش نیز کلان است.

 مسعود فیاضی در دیدار با جمعی از متخصصان عرصه تعلیم و تربیت کشور به اهمیت آموزش و پرورش در آینده کشور اشاره و عنوان کرد: در برهه تاریخی خاصی هستیم که حرکت در گام دوم انقلاب است.

وی افزود: لازم است در عین اینکه نگاه کوتاه مدتی به آموزش و پرورش داریم، نگاه و تصویر بزرگی از آینده آموزش و پرورش در گام دوم نیز داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به چالش‌های دستگاه تعلیم و تربیت اعم از معیشت معلمان، رتبه‌بندی، تأمین نیروی انسانی، صندوق ذخیره فرهنگیان، معوقات و مطالبات استخدامی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات وزرای پیشین این بود که مسائل جاری آموزش و پرورش، آنها را درگیر می‌کرد. البته کوچکترین مسئله در این وزارتخانه، بزرگترین مسئله است، زیرا حدود ۶۰ درصد دولت در آموزش و پرورش و گویی خودش یک دولت به شمار می‌رود بنابراین مسائلش نیز کلان است.

 

اعتبار رتبه‌بندی معلمان هرطور شده باید تامین شود

 

فیاضی ادامه داد: طرح رتبه بندی معلمان باید با هر راه و روشی که هست، اجرایی شود، زیرا می‌تواند سرمایه گذاری بزرگی برای آیندگان به شمار رود و از این حیث نیازمند توجه اساسی است. این عادلانه‌ترین شیوه پرداخت است که متناسب با صلاحیت‌های معلمان انجام و اگر درست عملیاتی شود، کار بزرگی خواهد بود. اعتبار رتبه بندی معلمان هرگز هزینه نیست و باید هرطور شده تامین شود زیرا سرمایه‌گذاری برای آینده است.

 

با گذشت یک دهه از ابلاغ سند تحول هنوز هیچ تحولی ایجاد نشده است

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین ۱۰ سال است که ابلاغ شده، اما منجر به ایجاد هیچ‌گونه تحولی نشده است گفت: لازمه این تحول، دیدگاه متفاوت به قضایای موجود و آینده‌نگری برای آموزش و پرورش در آینده‌ای نه چندان دور است. سند تحول بنیادین تنها در کلاس درس محقق می‌شود. در کلاس حضوری درس، معلم و دانش‌آموز همواره در حال معاشرت و روبه‌رویی هستند؛ در غیر این صورت، هرآنچه که رخ می‌دهد، تنها بیلان کاری است.

 

قانون ورزش دانش آموزی برای دوره پهلوی و قانون اهداف وزارتخانه برای دهه ۶۰ است

 

وی افزود: دانش‌آموز امسال با سال قبل متفاوت است، چه برسد به دانش‌آموز ۵۰ سال قبل؛ قانون ورزش دانش‌آموزی برای دوره رضاشاه پهلوی است! قانون اهداف وزارتخانه برای دهه ۶۰ است! اینها مسائلی است که باید حل شود تا سند تحول بتواند ضمانت اجرایی داشته باشد. دستگاه‌های دیگر نیز باید ظرفیت و پتانسیل خود را تقدیم نظام تعلیم و تربیت کنند. این کار فقط با تفاهم نامه بین دو وزارتخانه پیش نمی رود، بلکه باید الزام داشته باشند و الزام را باید از طریق قانون ایجاد کرد.

فیاضی با اشاره به برنامه چهارساله خود برای وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه‌ای که ارائه کردیم حاصل یک هفته یا دوهفته نیست، بلکه ماه‌ها روی آن کار شده و زمان بندی آن چهار ساله است. البته بعد از تصویب در مجلس، خردتر و جزئی‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه مسیر تحول را از کف میدان یعنی مدرسه می‌دانم عنوان کرد: تنها جای تحقق تحول، کلاس و مواجهه معلم و دانش آموز است و با ابلاغ و بخشنامه انجام نمی‌شود. نقطه را به اشتباه در ستاد گذاشته‌اند؛ نقطه اصلی در مدرسه و شورای مدرسه است. پس ما باید این کار را به مدرسه برگردانیم و مهندسی معکوس انجام دهیم. در نظام اختیارات، بیشترین اختیار را باید شورای مدرسه داشته باشد نه ستاد و معاونان؛ اختیارات را به مدرسه می‌دهیم و نظارت می‌کنیم. به جای تصدی‌گری، تنظیم‌گری مورد توجه ماست.

 

روی الگوی تفویض اختیار فکر می‌کنیم

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: روی این موضوع باید فکر شود که الگوی «بسیج کردن معلمان و نیروی انسانی آموزش و پرورش در پای کار آمدن برای تحول» چگونه باشد؛ بنده طرح هایی دارم ولی نیاز به گفت‌وگو و اندیشه ورزی است تا به یک الگو برسیم که بتوانیم جمعی از معلمان تراز و انقلابی را با نظام تفویض اختیار مجهز کنیم تا آنها در سراسر کشور فعالیت کنند. اگر پتانسیل معلمان نخبه آزاد نشود، هیچ اتفاق ناخوشایندی نخواهد افتاد. نمی‌خواهیم آموزش و پرورش را اداره کنیم بلکه می‌خواهیم یک تحول واقعی و یک جهش در این نظام تعلیم و تربیت داشته باشیم پس باید روی الگوی تمرکززدایی و تفویض اختیار فکر کنیم.

 

تلاش برای پای کار آوردن رییس جمهور جهت حمایت از پروژه‌های آموزش و پرورش 

 

فیاضی با بیان اینکه باید در زمینه معیشت معلمان، رتبه‌بندی، کمبود نیروی انسانی و وضعیت معیشت فرهنگیان، مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان، پرداخت مطالبات و معوقات، مسئله فناوری اطلاعات و آموزش مجازی، تهیه زیرساخت‌های قانونی و تغییر ساختارها اتفاقات مهمی بیفتد گفت: این موارد جزو پروژه‌هایم است تا بتوانم در هیئت دولت، قدرت و حمایت رئیس جمهور را پای کار مسائل آموزش و پرورش بیاورم. ولی در کف صحنه و میدان، معلمان باید کار تحول را اجرایی کنند و دانشگاه فرهنگیان نیز قلب ماجراست.

وی در خاتمه تاکید کرد که باید آیین نامه جذب و ارتقای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تغییر و ظرفیتش افزایش یابد. در حال حاضر دانشگاه ۵۰۰ هیئت علمی فعالیت دارد که بسیار کم است. باید ظرفیت معلمان قوی در آنجا برای هیئت علمی به کار گرفته شود و تربیت مدیر هم در دانشگاه فرهنگیان رخ دهد و درجه آن به سطح اول دانشگاه‌های کشور برسد و به یکی از انتخاب‌های اصلی جوانان کشور تبدیل شود.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب

برترین ها