با ما همراه باشید

اقتصادی

برگزاری نشست اضطراری تأمین برق برای شرایط تنش دماییِ هفته آینده

منتشر شده

در

نشست اضطـراری تأمین برق امروز با حضور مسئولان ارشد صنعت برق کشور در مرکز پایـش صنعـت برق برگـزار شـد.

در این نشست، همایون حایـری معاون وزیر نیـرو در امور برق و انرژی اظهار  داشت: هفته گذشته میانگین دمای کشور در حدود 36 درجه بود که پیک 58 هزار و 563 مگاوات به ثبت رسید.

وی ادامه داد: این در حالی است که براساس پیش‌بینی‌ها هفته آینده میانگین دمای هوا 1.4 درجه افزایش خواهد یافت و در شرایط تنش دمایی و مصرف برق قرار خواهیم گرفت.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در عین حال از همه روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها خواست با اطلاع‌رسانی صادقانه و آگاه‌سازی، هموطنان را در جریان شرایط کنونی صنعت برق قرار دهند.

حایـری تأکید کرد: باید تلاش‌های صنعت برق برای مدیریت این شرایط اطلاع‌رسانـی شود تا مردم نیز بتوانند با اطمینان کامل نسبت به کاهش مصرف اقدام کنند.

در این نشست همچنین محمدحسن متولـی‌زاده مدیرعامل توانیـر نیز با تأکیـد بر اطلاع‌رسانی مستمر تصریح کرد: باید در اطلاع‌رسانی‌ها، تأثیـر شدید شرایط آب‌وهوایی بر مصرف برق تبییـن شود.

وی افزود: همچنین باید آثـار کم‌بارشی، نحوه برخورد با مراکـز استخراج غیرمجاز رمزارز و ادارات پُرمصرف برای مردم اطلاع‌رسانی شود.

متولی‌زاده همچنین با تأکید بر این‌که برنامه‌های تعمیراتی به‌جز موارد اضطرار، باید تعلیق شود، اضافه کرد: با وزارت صمت برای جلب بیشتر همکاری با صنایع، هماهنگی شده است.

مدیرعامل توانیر در عین حال با تأکید به این‌که “باید به‌دور از جریانات سیاسی به خدمت‌رسانی بپردازیم”، خاطرنشان کرد: باید ضمن دعوت مردم به حضور در انتخابات، از موضع‌گیری‌ها پرهیز کنیم و صرفـاً به خدمت‌رسانی و تأمین برق مردم بپردازیم.

مدیرعامل توانیر همچنین با اشاره به این‌که تنها دو راه برای جلوگیری از اعمال خاموشی وجود دارد، گفت: یک راه ساخت 10 هزار مگاوات نیروگاه جدید است که اعتباری بالغ بر 250 هزار میلیارد تومانی را نیاز دارد و در مدت زمان کوتاه نیز به نتیجه نخواهد رسید.

متولی‌زاده ادامه داد: راه دوم جلب مشارکت عمـوم مردم برای همکاری در مدیریت مصرف و انجام کارهای ساده مانند تنظیم کولرهای گازی روی 25 درجه و استفاده از دور کند کولرهای آبی است و خاموش کردن لامپ‌های اضافـی است که می‌توانیم با انتخاب آن از خاموشی رهایی پیدا کنیم.

در این نشست همچنیـن معاون هماهنگی توزیـع توانیر نیز از لغـو تمام مرخصی‌های مدیران صنعت برق تا پایان انتخابات خبـر داد و گفت: کنار انتخابات، شرایط تنش دمایی هفته‌های پیشِ‌رو، فشار مضاعفی را به همکاران در صنعت برق وارد خواهد ساخت.

 

منبع :تسنیم

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اقتصادی

گل آرایی حرم مطهر رضوی در دهه کرامت با ۳۵۰ هزار گل

منتشر شده

در

توسط

و به نقل از قدس آنلاین ؛ گل‌آرایی ویژه دهه کرامت صحن و سرای رضوی همزمان با ایام میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) و ولادت باسعادت حضرت رضا (ع) با بهره‌گیری از ۲۵۰ هزار گل شاخه بریده و صد هزار بوته گل در تمامی بخش‌ها از جمله ورودی‌های حرم مطهر، صحن‌ها، رواق‌ها، روضه منوره، آب نماها، سقاخانه و پنجره فولاد در حال انجام است.

بدین منظور از گل بوته‌هایی همچون اطلسی، جعفری، شمشاد و ناز یخی برای زیباسازی فضای سبز اماکن متبرکه رضوی و از شاخه گل‌های بریده گلایل، داوودی، آنتوریوم، لیلیوم و ژربرا برای تهیه طبق، سبد و تاج گل‌های مراسم مختلف ویژه دهه کرامت بارگاه منور امام هشتم (ع) استفاده خواهد شد.

گل آرایی حرم مطهر رضوی در دهه کرامت

همچنین با استفاده از گل بوته‌ها، طرح‌های دیدنی از گل در بخش‌های مختلف حرم مطهر همچون بخش پایینی المان گنبد خضرای صحن پیامبر اعظم (ص)، باب السلام، رینگ طوسی و طبرسی در حال اجراست.

هر ساله بخش اعظم گل‌های استفاده شده برای زیباسازی و آذین‌بندی حرم مطهر رضوی از سوی ناذران و تولیدکنندگان گل و گیاه کشور تأمین شده چنان که امسال نیز محموله‌های اهدایی گل از تهران، رامسر و محلات به بارگاه نورانی حضرت رضا (ع) تقدیم می‌شود.

گل آرایی حرم مطهر رضوی در دهه کرامت

این گل‌ها که هر کدام نشان از یک دل عاشق و حاجتمند دارند با خلاقیت و ظرافت کامل در گوشه و کنار این سرای بهشتی جای خواهند گرفت تا جلوه‌ای فراموش‌نشدنی در خاطر زائران و مجاوران حرم مطهر پدید آورند.

ویژه برنامه گل‌آرایی دهه کرامت با فعالیت ۱۶۰ نیروی خادمیار رضوی، بیش از ۵۰ نفر در قالب دو گروه افتخاری از تهران و رامسر و همچنین مشارکت زائران علاقه‌مند انجام خواهد شد.

هر چه به میلاد حضرت علی بن موسی الرضا (ع) نزدیک شویم بر حجم گل‌آرایی و تزیین صحن و سرای رضوی افزوده خواهد شد تا شیفتگان این حریم قدسی، از گل‌آرایی چشم‌نواز دهه کرامت بهره بصری بیشتری ببرند و وجودشان را با شمیم خوش گل‌های رنگارنگ عطرآگین کنند.

گل آرایی حرم مطهر رضوی

گل آرایی حرم مطهر رضوی

گل آرایی حرم مطهر رضوی

گل آرایی حرم مطهر رضوی

گل آرایی حرم مطهر رضوی

گل آرایی حرم مطهر رضوی

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

ادامه مطلب

اقتصادی

انواع موجودات ماورالطبیعه در واقعیت و خیال / از جن و همزاد تا عوج بن عنق و نسناس

منتشر شده

در

توسط

همیشه مورد توجه بسیاری از مردم از هر ملیت در تمام قاره‌ها قرار گرفته است. این علاقه پایان ناپذیر و دائمی تأثیرات فاحشی بر افسانه‌ها، اعتقادات مذهبی، فرهنگ عامیانه و حتی زندگی روزمره هر ملت داشته است. تمام این میراث می‌تواند به طور نامحدود مورد مطالعه و بحث قرار گیرد. در این مقاله، ما فقط از یک طرف به این پدیده خواهیم پرداخت – از طرف ساکنان آن جهان دیگر، که معمولاً آن‌ها را “موجودات ماورا طبیعی” می‌نامیم.

ارواح: ارواح به ۲ دسته تقسیم می‌شوند، یکی ارواح ما انسان‌ها و دوم ارواحی که خدا ان‌ها را افریده است تا این جهان و جهان‌های دیگر مانند کروات مریخ، زحل و… را اداره کنند و هر کدام نیز وظیفه‌ای بر عهده دارند.

جن: جنیان موجوداتی شبیه به انسانند، ولی با تفاوت‌هایی از جمله چشمانشان عمودیست، پاهایشان کوتاه و گرد است چیزی شبیه سم و نه خود سم، جنسشان از اتش است و قدشان کوتاهتر از انسان است.

موکل: از خانواده جن هاست و با اوراد مخصوص می‌توان او را بخدمت گرفت.

دیو: ریشه دیو به معنی درخشیدن و فریب دادن است، بعضی‌ها فکر میکنند که دیو‌ها تنها در افسانه‌ها وجود دارند، اما اینطور نیست، دیو‌ها موجوداتی خشن و ترسناکند و رنگشان خاکستری و قد بلند‌تر از انسان است و چشمانشان حد وسط افقی و عمودیست.

جن کافر تبدیل به دیو می‌شود و با اوراد مخصوص می‌توان او را به کار شیطانی وادار کرد، گروهی از این دیوان، اهریمنان بیماری و انتشاردهندگان انواع بیماری‌ها هستند.

دیو سپید:دیوِ سپید بر پایه داستان‌های شاهنامه نام فرمانروای دیوان در مازندران بود.

دیو‌های کماله: تَریز و زَریز برپایه مزدیسنا نام دو دیو از دیو‌های کماله آفریده اهریمن می‌باشند، نام این دو در ادبیات زرتشتی با هم میاید و تریز دشمن خرداد و زریز دشمن مرداد می‌باشند.

پری: جن‌های مونث را پری می‌گویند، ان‌ها بسیار زیبا و سفید روی هستند، چشمانشان مانند چشم انسان افقی است و هیکل و شکل ان‌ها همانند انسان است.

همزاد: همان جن‌هایی هستند که در زمان تولد شما متولد می‌شوند و تا پایان عمر با شما خواهند بود و پس از مرگ شما آزادانه برای خویش زندگی خواهند نمود.

شیاطین: همه شیاطین از خانواده جنیان هستند که از فرزندان و یاران ابلیس اند.

فرشته‌های آسمانی: مانند جبرئیل و اسرافیل و میکائیل و..؛ که می‌توان از ان‌ها هم کمک گرفت.

آل نساء: موجودیست که نوزاد زنان تازه زائیده را می‌کشد.

شما اگر به شخصی با این مشخصات: بدن برهنه پر از موی بلند برخورد کردید سعی کنید دستتان را به موهایش نزدیک کرده و چند تار از موهایش را بکنید؛ تا زمانی که موهایش در دستان شماست هر فرمانی بدهید او اجرا می‌کند و اگر نافرمانی کرد یا خواست صدمه بزند فورا مو‌ها را آتش بزنید تا نابود شود.

سایع فیول: دختر شیطان است که می‌توانید او را با اوراد مخصوص بخدمت در آورد.

اژد‌ها: اژد‌ها یکی از موجودات افسانه‌ای در فرهنگ‌های جهان است و رابطه میان اصل و آغاز جهان و اژد‌ها در کیهان‌شناسی بابلیان آشکار است، اژد‌ها همیشه حیوانی نیرومند و سهمگین پنداشته شده و گاه پرستیده میشده است، زیرا او را بخشندهٔ آب و باران می‌دانسته‌اند.

اقوام بسیار معتقد بودند که اژد‌ها خدای طوفان و هوای بد و سیل و دیگر بلا‌های آسمانیست و طوفان بر اژد‌ها سوار شده موجب لغزش زمین و زمین‌لرزه می‌شود؛ تقریباً همه جا اژد‌ها با شب و تاریکی و بطن مادری و آب کیهانی پیوسته و مربوط بوده است.

اشوزوشت: اَشوزوشت یا مرغ بهمن نام جغد افسانه‌ای در اسطوره‌های ایرانی است که ناخن می‌خورد.

در اسطوره‌های ایرانی، اشوزوشت را اهورامزدا آفریده تا یاریگر نیرو‌های خوبی باشد، او اوستا میداند و هنگامیکه گفتار‌های اوستا را میخواند دیو‌ها به ترس میافتند، نام اشوزوشت در زبان اوستایی به معنی دوست حق است.

اهریمن: اهریمن پلیدی است و برای از بین بردن نیکی تلاش می‌کند، ولی چون دون و پست مایه است و اهورامزدا آگاه بر هر چیز است پس سرانجام اهریمن نابود شده و اورمزد بر او چیره می‌شود.

شیردال: شیردال موجودی افسانه‌ای با تن شیر و سر عقاب و گوش اسب است، مردم باستان شیردال‌ها را نگهبان گنجینه‌های خدایان می‌پنداشتند.

بختک: بختک موجودیست خیالی که بر بدن انسان مسلط می‌شود و تمام بدن را در اختیار گرفته و قفل می‌کند و انسان فقط نظاره گر ناتوانی خود است.

ترسی بدون دلیل وجود انسان را در بر میگیرد و انسان توان واکنش ندارد، در برخی باور‌ها معتقدند که بختک روی سینه افراد مینشیند و وجود ان‌ها را فلج می‌کند، شاید ترس انسان از این موجود نیز بدلیل این است که حضور ان را به روی سینه و بدن خود احساس می‌کند، ولی نمی‌تواند انرا ببیند.

پیر زنگی: دیو افسانه‌ای در افسانه‌های شرق استان خراسان است.

دوال‌پا: یکی از موجودات در اسطوره‌ها و داستان‌های ایرانی است، دوالپا موجود به ظاهر بدبخت وذلیل وزبونی است که به راه مردم مینشیند ونوحه و گریه آنچنان سر دهد که دل سنگ به ناتوانی او رحم آورد.

چون کسی از او سبب اندوه بپرسد گوید بیمارم وکسی نیست مرا به خانه‌ام برساند، عابر، چون گوید بیا تورا کمک کنم دوالپا بر گرده عابر بنشیند و پا‌های تسمه مانند چهل متری را که زیر بدن پنهان کرده گشوده و دور بدن عابر بپیچد و استوار کند که عابر را تا پایان عمر از دست او خلاصی نباشد.

دوالپا در زبان فارسی مصداق آدم‌های سمجی است که به هر دلیل به حق یا ناحق به جائی می‌چسبند و بدون توجه به تاریخ مصرف خود آنجا را رها نمی‌کنند.

سیمرغ: سیمُرغ نام یکی چهرهٔ اسطوره‌ای ایرانی است و نقش مهمی در داستان‌های شاهنامه دارد و دانا و خردمند و به راز نهان آگاه است؛ سیمرغ پس از اسلام هم در حماسه‌های پهلوانی هم در آثار عرفانی حضور میابد.

عفریت: عفریت یا عفریته همان ابلیس است؛ البته معنای عام تری نیز دارد؛ عفریت به معنای فرد گردنکش و خبیث نیز هست.

عنقا: عنقا در حقیقت پرنده‌ای بسیار بزرگ و دانا مانند سیمرغ است، محل زندگی این پرنده کوه قاف و در برخی نوشته‌ها کوه دماوند است.

عوج بن عنق: نام مردى است که او در منزل آدم زاده و تا زمان موسى زیست؛ او را فرزند عنق یا عناق پسر حوا دانسته‌اند و برخی از منابع عناق را نام مادر او دانسته‌اند.

همچنین او را مردی بلندقامت دانسته و عمرش را سه‌هزار و پانصد سال نوشته‌اند و گفته‌اند طوفان نوح تا کمر او بود.

غول: غول‌ها یکی از موجودات افسانه‌ای است و با پیکری بسیار بزرگ میباشد، غول‌های افسانه‌ای وسیله‌ای برای ترساندن کودکان هستند.

مرد آزما: در فرهنگ شرق و جنوب سیستان به موجودی قد بلند با چشمان سرخ رنگ و مو‌هایی به رنگ روشن و بدنی قوی و باهیبت گفته می‌شود و اعتقاد مردم آن دیار بر آن است که او مردی بوده که صد‌ها سال پیش از شهر فاصله گرفته و در بیابان‌ها زندگی می‌کند و گاهی برای رفع نیاز به هنگام تاریکی به شهر‌ها و روستا‌ها میآید.

مردخوار: مانتیکور یا مردخوار موجود افسانه‌ای از گونه‌های شیمر است.

این جانور سر و صورت یک انسان و چشمان خاکستری دارد و بدن قهوه‌ای رنگ و به شکل شیر و دم آن مانند عقرب و گاهی اوقات اژد‌ها میباشد؛ اندازه این جانور از شیر بزرگتر و از اسب کوچکتر است و بدنش کمی درشت‌تر از شیر است.

نسناس: نسناس نام جانوری افسانه‌ای و موهومی شبیه به انسان است.

در فرهنگ عامه به نوعی بوزینه بی دم هم اطلاق می‌شود و هرکجا آدمى را بیند بر سر راه آید و در ایشان نظاره کند و، چون یگانه آدمى بیند ببرد؛ نسناس مسخ شده است و نیم تن دارد و به یک پاى راه می‌رود.

ققنوس: ققنوس یک موجود افسانه‌ای است که هر چند سال یکبار تخم میگذارد و بلافاصله آتش میگیرد و میسوزد و از خاکستر خود دوباره متولد می‌شود.

علامه دهخدا می‌گوید ققنوس هزارسال عمر کند و، چون هزار سال بگذرد و عمرش به آخر آید هیزم بسیار جمع سازد و بر بالای آن نشیند و سرودن آغاز کند و بال زند چنانکه آتشی از بال او بجهد و در هیزم افتد و خود با هیزم بسوزد و از خاکسترش تخمی پدید آید و او را جفت نمی‌باشد و موسیقی را از آواز او دریافته اند.

ابوالهول: غول افسانه‌های مصر باستان و مخلوطی از انسان و حیوان با پیکری از شیر مزیّن به بال‌های عقاب و دارای کله‌ای شبیه سر زنان است؛ این موجود افسانه‌ای کسانی را که موفق به حل معمّای او نمیشدند می‌کشت.

آخرون: آخرون به یونانی رودی در جهان زیر زمین است.

آخرون مانند سایر رود‌ها شخصیتی انسانی دارد و پدر اسکالافوس محسوب می‌شود، این رود از ایپروس جنوبی می‌گذرد و آبکند‌های آن چنان تیره و ژرف است که شاعران یونانی آن را رودی از رود‌های دوزخ یا منشعب از سرچشمه‌ای دوزخی شمرده‌اند.

ایسُناده: ایسُناده به معنی زنندهٔ کرانهٔ دریا نام هیولای دریائی غول پیکر و کوسه مانند است که گفته می‌شود در نزدیکی ماتسوئورا و جای‌هائی دیگر در غرب ژاپن وجود دارد.

وقتی این هیولا هویدا می‌شود، باد‌های سهمگینی میوزد، بدن این هیولا هیچوقت دیده نشده است چرا که او همیشه زیر موج‌ها پنهان می‌شود و به صورت مخفیانه به قایق‌ها نزدیک می‌شود و سپس با دم قلابی و خاردارش ملوانان را کشیده و در آب می‌اندازد و سپس آن‌ها را می‌بلعد.

پگاسوس: در افسانه‌های یونان پگاسوس اسب بالدار جاودانی و یار باوفای بلروفون است، پگاسوس توسط بلروفون اهلی شد و در طی ماجرا‌های این قهرمان مرکب او بود.

تک شاخ: تک شاخ موجودی به شکل اسب با یک شاخ روی سر است، تک شاخ‌ها را نمی‌توان به آسانی شکار کرد، زیرا بسیار چابک هستند، آن‌ها زنان و دختران را به مردان ترجیح میدهند و می‌گویند که آن‌ها فقط توسط زنان رام می‌شوند.

اسب تک شاخ اسبی سفید با یال‌های بلند است که در افسانه‌های اروپا از آن یاد شده است؛ تک شاخ‌ها در ابتدای کره بودن طلایی رنگ بوده و در بلوغ به رنگ نقره‌ای در می‌آیند و بعد از بلوغ کامل سفید رنگ می‌شوند، تک شاخ‌های کنونی با تک شاخ‌های گذشته در افسانه‌های اروپایی بسیار متفاوت هستند.

تک شاخ سفید و بزرگی که شاخی چند متری بر سر داشت در طول زمان دستخوش تغییراتی شد که آن‌ها را به صورت اسبی سفید و لاغر با شاخی مارپیچ و کوتاه و یال‌های بلند در آورد، ریشه این تک شاخ‌ها مشخص نیست، اما گمان میرود این تک شاخ از دانمارک و اسکاندیناوی باشد.

خون آشام: خون‌آشام در افسانه‌ها و خرافات مردم اروپا جنازه‌ای زنده است که شب‌ها از گور بیرون آمده و برای تغذیه خود از خون مردم مکیده و تغذیه می‌کند، در این تخیلات خون‌آشام‌ها دندان‌های نیش‌بلندی دارند که با آن‌ها از گردن زندگان خون میمکند و معمولاً دارای قدرت فوق بشری مانند زندگی جاویدند؛ برای کشتن او باید سرش را از تن جدا کرد و میخی بلند را به قلب خون اشام فرو نمود.

شیمر: شیمر از غول‌های اساطیری یونان است.

طبق افسانه شیمر یا غول شیر، سر شیر، بدن بز و دم اژد‌ها را دارد و از دهانش شعله بیرون میزند و گاهی نیز بصورت شیری که سر بز شاخدار از پشت آن بیرون آمده نشان داده شده است.

قنطورس یا سانتور: سانتور یا ادم اسب تنه در میان اساطیر یونان جز معروف‌ترین موجودات است، سانتور موجودی است نیمی انسان و نیمی اسب، با سر و دو دست و بالاتنهٔ انسان و بدن و چهار پای اسب و قسمت انسانی در جایی که گردن اسب شروع می‌شود قرار دارد قدرت تکلم انسان را دارند و در رنگ‌های گوناگون یافت شده و با روش‌هایی از دید مخفی میمانند همچنین آن‌ها در جنگل زندگی میکنند و زیستگاه اصلیشان کشور یونان است آن‌ها به صورت قبیله‌ای زندگی میکنند و از علومشان برای زندگی استفاده مینمایند؛ سانتور‌ها بر علوم سحر آمیز و متافیزیکی شفا و پیش گویی و همچنین نجوم تسلط خاصی دارند، تیراندازی سانتور‌ها با تیر و کمان زبانزد خاص و عام است.

اکثر سانتور‌ها از برخورد و معاشرت با انسان خوشنود نمی‌شوند و خود را بسیار برتر از او میدانند، ان‌ها با انسان بر خورد خوبی ندارند و نکته اخر اینکه این موجود نماد متولدین اذر میباشد.

سیرن: حوری دریایی اساطیر یونان گاهی به صورت موجودی با بدن یک پرنده و سر یک زن و در سایر موارد به شکل تنها یک زن به تصویر کشیده شده است، سیرن دختر خدای دریا و دارای آوازی بسیار زیبا و فریبنده بود و دریانوردان را با آوای خود گمراه و به کام صخره‌های مرگ‌آور که برویش آواز میخواند میکشید.

طبق افسانه‌ای دیگر دسته‌ای از پهلوانان نیز موفق به عبور از گذرگاه سیرن‌ها شدند چرا که آوازه‌خوانی به نام اورفئوس که در کشتی آنان را همراهی میکرد بقدری آواز‌های دلنشین و آسمانی خواند که کسی به حوریان گوش نسپرد و سیرن‌های ناکام یا پیروزی اورفئوس خود را به دریا افکنده و نابود شدند.

لویاتان: کلمه‌ای است عبری و در تورات ذکر شده‌است، لویاتان غول عظیم الجثه‌ای آبی و وحشت‌آور شبیه اژد‌ها است، به گفته کتاب مقدس در آن روز خداوند با شمشیر بزرگ و قوی این اژد‌ها را در دریا خواهد کشت.
ام‌الصبیان: ام‌الصبیان نام موجودیست که داستان‌های او در یمن و کشور‌های عربی رواج دارد.

گرگینه: گرگ مرد موجودی افسانه‌ای و از خرافات مردم اروپا است، گرگ مرد انسانی است که شب‌هایی که ماه کامل است “شب چهارده” بصورت گرگ درمی‌آید؛ چنین شخصی با بکار بردن افسون و جادو و یا طلسم شدن از سوی کسی تبدیل به گرگینه می‌شود.

ساده‌ترین راه برهنه شدن و بستن کمربندی از جنس پوست و یا پوشیدن پوست کامل حیوان است، اگر یک گرگ مرد را گاز بگیرد و بزاقش وارد خون شخص شود قربانی هم به گرگ مرد تبدیل می‌شود و اصطلاح دیگری که در این رابطه بکار می‌رود اصطلاح گرگ دیسی و گرگ مرد است.

یتی: یتی یا مرد برفی موجود افسانه‌ای ساکن در کوه‌های هیمالیا و کشور‌های نپال و تبت است و بنابه داستان‌ها او جثه‌ای به بزرگی یک خرس سفید دارد و مانند انسان بروی دو پا راه میرود؛ گفته می‌شود که بومیان و کوهنوردان در هوای بد کوهستان یتی را گاهی می‌بینند؛ او گاهی به مردمان گمشده در کوه کمک می‌کند.

او را به ریخت مادینه غولی زشت و گاوپا می‌پندارند که بیشتر به شکل زنی زیبا شب‌ها یا پیش از پگاه بر مردم پدیدار می‌شود؛ او مرد‌ها را می‌دزدد و می‌گویند که کسانی که چهرهٔ راستین او را ببینند یا دیوانه می‌شوند یا می‌میرند.

منبع: رزبلاگ

 

ادامه مطلب

اقتصادی

تکلیف جاماندگان ثبت نام در سامانه املاک و اسکان چه می‌شود؟

منتشر شده

در

توسط

ساعت ۲۴ نوزدهم خرداد ماه آخرین مهلت  ثبت نام در سامانه املاک و اسکان کشور بود که به گفته محمود زاده معاون وزیر راه وشهرسازی از ساعت ۱ بامداد ۲۰ خرداد سایت املاک و اسکان برای متقاضیان بسته شده و طی دو روز گذشته امکان ثبت نام وجود نداشته است.

پیش از این ۱۹ خرداد ماه آخرین فرصت برای متقاضیان جهت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان اعلام شده بود؛ این در حالی است که هنوز بسیاری از مردم اعم از مالکان، مستاجران اقدامی برای ثبت نام در این سامانه انجام نداده‌اند.

تمامی سرپرستان خانوار ملزم به ثبت نام در سامانه املاک و اسکان بودند

براساس این گزارش طبق الزام قانونی (اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب دی ۱۳۹۹) تمامی سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر مکلف شدند تا اطلاعات محل سکونت و املاک خود را با مالکیت رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نام کنند.

امکان تمدید ثبت نام در سامانه املاک و اسکان وجود دارد

در همین رابطه محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه فردا در جلسه ای با حضور وزیر راه وشهرسازی و سایر معاونت‌ها در خصوص تمدید ثبت نام در سامانه املاک و اسکان تصمیم گرفته خواهد شد، گفت: با توجه به درخواست بسیاری از متقاضیان در رابطه با ثبت نام نکردن در سایت امکان تمدید کردن مهلت ثبت نام وجود دارد.

او ادامه داد: درخواست و پیشنهاد برای تمدید مهلت ثبت نام در این سامانه را ارائه کرده ایم و ممکن است تا مهر و یا دو ماه دیگر و یا کمتر تمدید شود اما هنوز تصمیم قطعی در این خصوص گرفته نشده است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: فردا همچنین در رابطه با پرداخت وام ودیعه مسکن و تعیین سقف اجاره تصمیم گیری نهایی خواهد شد.

او اظهار کرد: ممکن است این تصمیم توسط ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شود و ممکن است توسط خود وزارت راه وشهرسازی بیان شود.

این مقام مسئول یادآور شد: چندی پیش شایعاتی مبنی بر تمدید مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان مطرح شده که تمامی آن‌ها را رد می‌کنم چرا که هنوز درباره آن تصمیم گیری نشده است.

معاون مسکن وساختمان وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه همزمان با ثبت نام متقاضیان، بررسی و پالایش آن‌ها هم انجام می‌شود، افزود: متقاضیان باید هرچه سریعتر اقدامات لازم در رابطه با ثبت نام در این سایت را انجام دهند.

بر اساس این گزارش افرادی که بیش از ۵ واحد مسکونی خالی دارند، مهم نیست که واحد‌های مسکونی در یک شهر یا در شهر‌های مختلف باشند،  به هر حال در صورتی که یک مالک، بیش از ۵ واحد مسکونی خالی داشته باشد، مشمول مالیات دو برابری می‌شود. همچنین اگر ۱۲۰ روز واحد مسکونی خالی و در اختیار یک مالک باشد که اقامتگاه دیگری دارد، مشمول مالیات می‌شود.

گفتنی است، فرسودگی، ملاک عدم شمولیت در مالیات نیست و به هر حال ملک مشمول مالیات خانه خالی می‌شود و بعد از آنکه مالک اخطار مربوط به مشمول مالیات بودن خانه‌های خالی را دریافت کرد؛ باید به سامانه ملی املاک و اسکان جهت خوداظهاری مراجعه کند.

براساس تمهیدات وزارت راه و شهرسازی، در ابتدای طرح که از ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ آغاز شد، سرپرستان خانوار این امکان را داشتند که تا ۹ اردیبهشت براساس آخرین رقم کد ملی خود (سرپرست خانوار) نسبت به ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی خود در سامانه ملی املاک و اسکان کشور، اقدام کنند. به همین ترتیب پس از آن برای افراد جامانده از ثبت‌نام طبق اعلام از تاریخ ۱۰ اردیبهشت تا ۱۹ خرداد امسال امکان درج اطلاعات ملکی و سکونتی در سامانه ملی املاک و اسکان فراهم شده بود.

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان

ادامه مطلب

برترین ها