با ما همراه باشید

سایر

ترمزها مقصرند

منتشر شده

در

ترمزها مقصرند

اتوبوس‌های زیادی در مسیر مرگ پیچیدند و مسافران خود را در غبار روزهای مه‌گرفته، به سفرهای بی‌بازگشت بردند. از آن کاروان‌ها، داغ چند سفر هیچ‌گاه از خاطر نمی‌رود.

 روزنامه همشهری نوشت: «التهاب، تاولی بر پوست دل است؛ آنگاه که جاده‌ها، دست‌به‌دست هم می‌دهند تا فاصله‌ها را پررنگ‌ کنند. اتوبوس در پیچ جاده گم می‌شود و خون، شفاف‌ترین شاهدی‌ است که این روزها می‌شناسیم. عطر ریحان، شمال غرب را پر کرده و عروس‌ها، دیگر سفید را رنگ غالب پیراهن نمی‌دانند. حالا اتوبوس مرگ، سر بر صخره می‌کوبد. شاهدان، تاولی بر دل‌هایشان می‌نشیند و روزنامه‌ها فونت‌های سیاه‌شان، اختصاصی‌ترین خطوط مرگ‌نویسی دوستان می‌شود. از مرگ می‌نویسم، از اتوبوس‌ها و آنها که سر بر سایه سفر، راهی جاده‌های رفتن شدند؛ رفتن‌هایی بی‌برگشت. از آن سال‌ها که اتوبوس‌ مرگ، خاطره نویسندگان را به‌ خود آلود، تا همین ‌ماه تب‌زده که مرگ سراغی از سربازان گرفت و سلحشوران علم را بعد از ناجیان طبیعت، خبرنگاران، هدف قرار داد، اتوبوس‌های زیادی در مسیر مرگ پیچیدند و مسافران خود را در غبار روزهای مه‌گرفته، به سفرهای بی‌بازگشت بردند. از آن کاروان‌ها، داغ چند سفر هیچ‌گاه از خاطر نمی‌رود.

۲ تیر ۱۴۰۰؛ نقده

حدود ۳۰ نفر بودند؛ ۲۰ خبرنگار و مابقی از ستاد احیای دریاچه ارومیه و تنی چند از سازمان محیط‌ زیست. برنامه سفرشان فشرده بود؛ تا ساعت ۶ بعدازظهر که حوالی حادثه ایستادند. ستاد احیای دریاچه، میزبان مرگ بود. وقتی بوی لنت، دماغ‌ها را پر کرد، اتوبوس، جاده‌ای فرعی را برای بازگشت انتخاب کرده بود؛ خاکی و باریک، طرفی دره و طرف دیگر صخره. همه از سرعت کم اتوبوس گلایه داشتند. اعضای روابط‌ عمومی و مسئولان با ماشینی شاسی‌بلند جلوتر از همه حرکت می‌کردند. همین حوالی بود که کسی فریاد زد کمربندها را ببندید. صندلی‌هایی بودند که کمربند نداشتند. یکی فریاد زد برو به سمت کوه، اتوبوس محکم سر بر صخره کوبید. اول شیشه‌ها خرد شد بعد اتوبوس به سرپایینی افتاد و ماشین دور گرفت. واژگون شدند. همه‌چیز در ۳۰ ثانیه اتفاق افتاد. بعضی‌ها از اتوبوس بیرون افتادند. مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی زیر تن سنگین اتوبوس مرگ در آن سفر جا ماندند. خیلی‌های دیگر مجروح شدند و روح بسیاری از ما در سفر مرگ جان داد.

۳ تیر ۱۴۰۰؛ جاده دهشیر

جاده دهشیر به آباده شیب تندی دارد، این را رانندگان خوب می‌دانند. اما آن روز راننده اتوبوس وقتی شیب را فهمید که ترمزهایش کار نمی‌کردند. سربازان در شیب تند، بوی مرگ به مشام‌شان رسید؛ آنهایی که بخشی از زندگی‌ وظیفه‌ای‌شان را برای دانستن و علم، خرج کرده بودند. اتوبوس مسافربری، سر پیچ مرگ، با سرعتی نزدیک به ۱۴۵ کیلومتر به عقب تریلی حامل بار که در کنار جاده متوقف بوده، برخورد می‌کند. اما همه آن فریادها با یک کلمه سکوت می‌شود؛ متأسفیم. پشت این واژه «متاسفیم» حالا ۳ سرباز معلم، یک مأمور انتظامی مسئول حفظ امنیت سربازان و یکی از سرنشینان تریلر به خاک سپرده شدند و ۳۴ نفر دیگر که برای گذراندن دوره آموزشی بدو خدمت از زاهدان عازم آباده بودند، تن‌شان به خون نشسته. در توضیح این حادثه آمده: «اتوبوس شخصی و راننده نیز غیر نظامی است. یکی از دلایل ورود دادسرای نظامی، نظارت بر رسیدگی به وضعیت مصدومان، همچنین کمک به روند تحقیق برای دستیابی به علل وقوع این حادثه، شناسایی مقصران و جلوگیری از حوادث مشابه است.»

۲۰ تیر ۱۳۹۷؛ سنندج

این‌ بار تانکر حمل نفت مازوت یک دستگاه اتوبوس مسافربری سنندج – تهران را هدف گرفته بود. سنندج یک آن به چشم خود دید که اتوبوس مسافرانش آتش گرفته است. ۱۱ تن جان باختند و ۵ تن مجروح شدند. علت، اقدام غیر قانونی راننده اتوبوس در سوارکردن مسافر بین‌ راهی اعلام شد. به‌ دلیل شدت سوختگی، اجساد قابل شناسایی نبودند و با آزمایش DNA اسامی جانباختگان اعلام شد. نقص فنی در ترمز تانکر حامل سوخت، علت وقوع حادثه بود.

۴ دی ۱۳۹۷؛ تهران

به نام این ایستگاه توجه کنید؛ «کتابخانه»! نزدیک همین ایستگاه بود که دیگر ترمزها کار نکرد؛ همان ترمزی که دانشجوهای دانشگاه علوم تحقیقات تهران را در مسیر کوتاهی همراهی کرد و همه ما را با شوکی بزرگ به‌ خود آورد. اتوبوس واژگون شد. ۱۰ کشته و ۲۸ زخمی روی تن دانشگاه ماند. خیلی از مصدومان آن روز در سال‌های بعد نیز درگیر مداوا بودند. به‌ گفته دانشجویانی که آن حادثه را برای همیشه در گوشه‌ای از ترس‌های خود حمل می‌کنند، اتوبوس نزدیک ایستگاه کتابخانه دانشگاه بعد از عبور از دست‌انداز، سرعتش بیشتر و یکباره در عبور از پیچ به پایین پرتاب شد؛ اتوبوسی مستهلک از مجموعه مستهلک‌های دانشگاهی که هیچ‌گاه ایمنی درستی نداشته‌اند. همان وقت بود که راه فرار از بی‌مسئولیتی سکته راننده اعلام شد. اما علت چندان در پرده نماند و مسئولان اورژانس تهران و دانشجویان بازمانده آن را رد کردند.

۱۰ شهریور ۱۳۹۶؛ فارس

حتما خیلی شاد بودند؛ اردوها اینچنین است. کلی خاطره و خوراکی در خود دارد. حیف از آن سرهای پرشور دختران دانش‌آموز که از هرمزگان عازم اردوی شیراز شدند. نزدیکی داراب استان فارس بود که استان هرمزگان اعضای گروه فرزانگان خود را که شامل تشکیلات سازمان دانش‌آموزی از دوره متوسطه اول و دوم، عازم شیراز بودند تا در اردوی قطبی – ملی شرکت کنند، از دست داد. ۹ ‌نفر کشته و ۳۴ نفر زخمی شدند. حال ۱۳ تن از مصدومان وخیم گزارش شد. یک تن دیگر از آنها در این وخامت جان داد. در این حادثه مربی سرپرست اردو و کمک‌راننده نیز جان خود را از دست دادند.

۲ تیر ۱۳۹۵؛ نیریز

سربازان پادگان صفر پنج کرمان در ساعت ۱:۲۰ بامداد در محور نیریز به فارس فهمیدند که سوار اتوبوس مرگ شده‌اند. اما حادثه چندان فرصتی برای پیاده‌شدن به قربانیانش نمی‌دهد. همین شد که ۱۴ سرباز و ۶ راننده در آن حادثه فوت کردند و ۶۰ نفر مصدوم شدند. علت اما باز انحراف از جاده و ناتوانی راننده اعلام شد. منصور صفری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی همدان هم در همین اتوبوس درگذشت. اما یاد آنها ۲ روز بعد در اجرای نمایش «مجلس ضربت‌زدن» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی محمد رحمانیان در تالار اصلی تئاتر شهر گرامی داشته و برای همیشه در خاطر ثبت شد.

۲۶ اسفند ۱۳۷۶؛ لرستان

ما حالا چند سالی است که مریم میرزاخانی را از دست داده‌ایم؛ از بازماندگان اتوبوس دانشجویان دانشگاه شریف. اما بین این دو تاریخ به‌ دست آوردن و از دست‌ دادن،‌ نابغه ریاضی جهان متولد شد. آخرین‌ ماه سال ۱۳۷۶ بود که مردم ایران شوک بزرگی را در حافظه ملتهب خود تجربه کردند؛ اتوبوس حامل دانشجویان شریف سقوط کرد. ۷ تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، نابغه‌های کشور، در مسیر بازگشت از بیست‌ودومین دوره مسابقات ریاضی که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شده بود، به خاک سپرده شدند. علاوه بر اینها، ۲ تن از اعضای هیأت علمی و ۲ راننده اتوبوس نیز کشته شدند. اتوبوسی که با مشاعره و شعرخوانی و شاهنامه‌خوانی به تهران نزدیک می‌شد، یکباره از مسیر زندگی خارج شد. ۶ تن از آن به خاک‌سپردگان نخبه‌های ریاضی دانشگاه صنعتی شریف بودند؛ کسانی چون رضا صادقی، برنده مدال طلای المپیاد جهانی، آرمان بهرامیان، علیرضا سایه‌بان و علی حیدری، فرید کابلی، مجتبی مهرآبادی و مرتضی رضایی؛ دانشجویانی که از برگزیدگان المپیادهای ملی و بین‌المللی ریاضی ثبت شده‌اند.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر

درگذشت دبیر خبر خبرگزاری دانشجو به علت کرونا

منتشر شده

در

توسط

درگذشت دبیر خبر خبرگزاری دانشجو به علت کرونا

سیدمهدی حاجی آبادی، دبیر خبر خبرگزاری دانشجو، بر اثر ابتلاء به کرونا دار فانی را وداع گفت.

 کانال خبرگزاری دانشجو درگذشت این فعال رسانه را به دلیل ابتلاء به کرونا تایید کرده است.

سیدمهدی حاجی آبادی از فعالان سابق دانشجویی (عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل) بوده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ضمن تسلیت این ضایعه، از خداوند برای خانواده وی صبر و برای آن مرحوم علو درجات را مسالت دارد.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

سایر

آلمان درباره خط لوله گازی روسیه ضمانت داد

منتشر شده

در

توسط

آلمان درباره خط لوله گازی روسیه ضمانت داد

صدراعظم آلمان ضمانت داد که اوکراین از ساخت خط لوله گازی نورد استریم ۲ روسیه آسیب نخواهد دید اما اوکراین می گوید مذاکرات درباره آینده اش به عنوان یک کشور ترانزیت مبهم بوده است.

 آنگلا مرکل در آخرین سفر خود به کی‌یف پیش از این که ماه آینده از مقامش به عنوان صدراعظم آلمان کنار برود، گفت: گاز نباید از سوی روسیه به عنوان یک سلاح ژئوپلیتیکی بکار رود و آلمان در صورت لزوم می تواند تحریمهای جدیدی علیه مسکو وضع کند.

وی در گفت و گو با ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین گفت: مهم است که اوکراین یک کشور ترانزیت گاز بماند. مرکل خواستار تمدید قرارداد ترانزیت فعلی اوکراین با روسیه پیش از انقضای آن در سال ۲۰۲۴ شد و خاطرنشان کرد که آلمان از گذار تدریجی اوکراین به سوی انرژی تجدیدپذیر حمایت می کند.

آلمان از زمان الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و بروز جنگ در منطقه شرقی دونباس میان نیروهای اوکراین و نیروهای تحت حمایت روسیه در همان سال، کمک مالی و حمایت دیپلماتیک برای اوکراین فراهم کرده است. اما کی‌یف به شدت مخالف توافق میان برلین و واشنگتن در خصوص نورد استریم ۲ بوده که با دور زدن اوکراین، گاز روسیه را به اروپا می رساند. دولت جو بایدن، رییس جمهور آمریکا با وجود لابی اوکراین، تلاش نکرده است با تحریمها مانع این پروژه شود.

دولت زلنسکی این خط لوله را تهدیدی برای امنیت اروپا می داند. وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مرکل گفت: تصور می کنم که نورد استریم ۲ یک سلاح است. بر این باورم که عدم توجه به این که این خط لوله یک سلاح خطرناک است نه تنها برای اوکراین بلکه برای کل اروپا اشتباه است.

دیدار مرکل از اوکراین دو روز پس از آخرین دیدار رسمی وی از روسیه و گفت و گو با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه انجام گرفت. وی در این دیدار پوتین را در خصوص موقعیت اوکراین به عنوان یک کشور ترانزیت تحت فشار قرار داد.

پوتین به خبرنگاران گفت که مسکو آماده است توافق ترانزیت را پس از سال ۲۰۲۴ تمدید کند اما به جزییات بیشتری نیاز است.

مرکل همچنین خواهان پیشرفت بیشتر مذاکرات صلح در خصوص شرق اوکراین است و روز یکشنبه خواستار مذاکراتی در قالب نورماندی میان سران آلمان، فرانسه، روسیه و اوکراین شد.

بر اساس گزارش رویترز، توافق آلمان و آمریکا در خصوص نورد استریم ۲ شامل تعهد برای کمک به اوکراین به منظور ادامه دریافت درآمد ترانزیت پس از عملیاتی شدن نورد استریم ۲ است. اما یوری ویترنکو، مدیر شرکت انرژی دولتی نفتوگاز اوکراین ماه گذشته به رویترز گفت: تصور نمی کند روسیه پس از سال ۲۰۲۴ به ترانزیت گاز از طریق خاک اوکراین ادامه دهد.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

سایر

ترافیک سنگین در مسیر بازگشت سفرهای مردم

منتشر شده

در

توسط

ترافیک سنگین در مسیر بازگشت سفرهای مردم
عکس تزئینی است

طبق گزارش‌های مرکز مدیریت راه‌های کشور طی روزهای گذشته ترافیک نیمه‌سنگین و سنگین در محورهای مواصلاتی مختلف به ویژه محورهای منتهی به تهران و البرز آغاز شده که در واقع به دلیل بازگشت مردم از سفر در ایام تعطیل گذشته است.

با وجود اینکه آمارها نشان دهنده کاهش تردد وسایل نقلیه مختلف در روزهای تعطیل گذشته به دلیل اعمال ممنوعیت‌های اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا بود، اما در روزهای ابتدایی هفته گذشته و دقیقا قبل از شروع ممنوعیت‌ها، افزایش سفرهای جاده‌ای از سوی مردم را شاهد بودیم تا جایی که در روزهای مذکور به صورت میانگین یک میلیون و ۶۵۰ هزار وسیله نقلیه در جاده‌های کشور تردد کرد.

اما در روزهای ممنوعیت این آمار به شدت کاهش یافت و طی دو روز گذشته دقیقا پس از پایان تعطیلات اعلام شده، دوباره محورهای مواصلاتی کشور شاهد ترافیک نیمه‌سنگین و سنگین بودند که به نظر می‌رسد موج ایجاد شده در مسیر بازگشت مردم از سفرهای این ایام تعطیل بوده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده مرکز مدیریت راه‌های کشور در روز گذشته، ترافیک سنگین در آزادراه قزوین – کرج – تهران در محدوده آبیک و ترافیک نیمه سنگین در محدوده های کردان، گلشهر، مهرشهر و حدفاصل پل فردیس تا پل کلاک، آزادراه کرج – قزوین در محدوده نظرآباد و آزادراه تهران – ساوه و بالعکس در محدوده پرند به ثبت رسید و تصاویر ثبت شده در دوربین‌های نظارت تصویری ترافیک نیمه سنگین در محور تهران – شهریار محدوده زرنان را نشان داد.

البته طی ساعات بعد از ظهر روز گذشته همچنان تردد روان در محورهای چالوس، هراز، فیروزکوه، آزادراه تهران – شمال و آزادراه قزوین – رشت در مسیرهای رفت و برگشت وجود داشت که به نظر می‌رسد به دلیل ممانعت مسئولان این استان از ورود پلاک‌های غیر بومی در روزهای گذشته بود که اخبار و گزارش‌های آن نیز منتشر شد و آمار ورود و خروج خودرو از دو استان شمالی مازندران و گیلان نیز کاهش محسوس و قابل توجه بیش از ۶۰ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

وسایل نقلیه ورودی و خروجی استان‌ها از ۲۴ تا ۲۹  مرداد ماه

آخرین گزارش‌های منتشر شده هم نشان می‌دهد که ترددهای بین استانی که در روز ۲۸ مرداد ماه که به حدود ۶۲۵ هزار خودرو رسیده بود فردای همین روز یعنی در ۲۹ مرداد ماه به یک میلیون و ۳۰ هزار خودرو رسید و روند صعودی در نمودار تردد این روزها نمود پیدا کرد.

وضعیت تردد از ۲۴ مرداد ماه و مقایسه با مدت مشابه سال گذشته

 

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

برترین ها