با ما همراه باشید

فرهنگی و هنری

تماشاگری که بخشی از خود را به سالن تئاتر نمی برد

منتشر شده

در

تماشاگری که بخشی از خود را به سالن تئاتر نمی برد

«راستش را بخواهید حال سالن‌ها، اجراها و تماشاگران شبیه غروب جمعه در یک خیابان شلوغ بود که تا روز قبل تمام مغازه‌هایش باز بودند و تعداد زیادی از مردم در آن خیابان و مغازه‌ها رفت آمد و خرید می‌کردند اما حالا در این خیابان، یک مغازه باز است و تعداد کمی مشتری در آن حضور دارد.»

این جملات بخشی از سخنان سجاد داغستانی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از برخورد جسم سخت به سر» است. او  که در تعطیلات نصفه و نیمه تئاتر، مخاطب جشنواره تئاتر دانشگاهی بوده است، درباره حال و روز تماشاگران و وضعیت سالن‌های نمایشی چنین جملاتی می‌گوید.

داغستانی که تا پیش از تعطیلات فعلی تئاتر نمایش «پس از برخورد جسم سخت به سر » را برای چندمین بار در تالار انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه برده بود، در گفتگو با ایسنا درباره دلیل توقف اجرای این نمایش سخن گفت و ابراز تاسف کرد که به دلیل تبلیغات نامناسب در زمینه ناامنی سالن‌های تئاتر، تماشاگران با حال خوشی به دیدن نمایش‌های روی صحنه نمی‌آیند.

او که در این مدت با استقبال گرم تماشاگران رو به رو شده بود، درباره دلیل توقف اجرای این نمایش توضیح داد: عدم اطمینان کامل تماشاگر برای حضور در سالن و نداشتن امنیت خاطر به دلیل توجه بیش از حد به رسانه‌هایی که به درست یا نادرست روی او تاثیر می‌گذارند، باعث عدم حضور تماشاچی در سالن‌ها و تماشای اجراها در این دوران شده است. مخصوصا در زمانی که دولت وضعیت شهر را قرمز اعلام می‌کند و مشاغل را تعطیل می‌کند این تاثیرگذاری بیشتر خواهد بود.

او ادامه داد: با اینکه خیلی از مشاغل در این دوران از تعطیل کردن کارهای خود سر باز زدند اما باز هم با خیال راحت به فعالیت نپرداختند. تئاتر هم از این قاعده خارج نبود و تعدادی از اجراها در سالن‌های خصوصی به صحنه رفتند و خواهند ‌رفت. اما اقبال قابل ملاحظه‌ای وجود ندارد و تماشاگرانی که در سالن حضور پیدا می‌کنند نیز حال‌شان خوب نیست. من مثالی دارم که می‌گویم «انگار تماشاگر صد در صد در سالن حضور ندارد و بخشی از خود را به سالن نمی‌آورد» و آن بخش خیال راحت و حال خوب اوست. من و گروهم با اینکه تمام بلیت اجراهای خود را فروخته بودیم، با همفکری هم تصمیم گرفتیم در این دوران تا بازگشایی رسمی سالن‌ها و حضور حداکثری تماشاگران با حال بهتر در سالن‌ها، از به صحنه رفتن اجرای خود خودداری کنیم.

داغستانی درباره حال و هوای گروه هایی که در این مقطع اثری روی صحنه داشتند، نیز گفت: من خودم به شدت مخاطب جشنواره تئاتر دانشگاهی هستم و تعداد زیادی از اجراهای این جشنواره را بر روی صحنه دیدم. همچنین چند اجرای دیگر که در این دوران تعطیلی تئاتر به روی صحنه رفته‌اند را نیز دیدم. راستش را بخواهید حال سالن‌ها، اجراها و تماشاچیان شبیه غروب جمعه در یک خیابان شلوغ بود که تا روز قبل تمام مغازه‌هایش باز بودند و تعداد زیادی از مردم در آن خیابان و مغازه‌ها رفت آمد و خرید می‌کردند اما حالا در این خیابان یک مغازه باز است و تعداد کمی مشتری در آن وجود دارد. مشتریانی که شاید دوست دارند زودتر خرید خود را انجام دهند و به خانه برگردند.

او اضافه کرد: از نظر من برای بیشتر مخاطبان تئاتر بخش سرگرمی آن مهم است و می‌خواهند یک تا دو ساعت محتوای انتخابی خود را ببینند و حال خوبی داشته باشند اما، این حال خود را قبل از ورود به سالن‌ها در این دوران جا می‌گذارند. دلیل این بد یا بی حالی، تبلیغات نادرست است. تبلیغاتی که سالن تئاتر را ناامن جلوه می‌دهد. در حالی که همان مخاطب شاید ساعتی قبل یا بعد از اجرا یا در طول روز در مترو، اتوبوس یا هر مکان دیگری فضای ناامن‌تری را از لحاظ سلامتی و انتقال ویروس کرونا تجربه کند اما این حال بد و بدبینی را نسبت به آن مکان نداشته باشد.

این کارگردان تئاتر که پیش از این از استقبال تماشاگران از اجرای نمایشش ابراز خرسندی کرده بود، در پاسخ به سوالی درباره حمایتهای احتمالی از اجرای این نمایش نیز توضیح داد:من و گروهم به صورت گروهی فعالیت می‌کنیم و یاد گرفته‌ایم خودمان از خودمان حمایت کنیم و منتظر حمایت دیگری نباشیم. تیم تهیه و تولید ما به همراه بازیگران و گروه کارگردانی و بقیه عوامل، همگی از اجرای «پس از برخورد جسم سخت به سر» حمایت کردند و با هیچ چشم‌داشتی در این دوران سخت به فعالیت پرداختند، چون ما واقعا و از ته قلب‌مان عاشق تئاتر هستیم و این را در زمین تئاتر و بر روی صحنه ثابت کردیم. اینکه بعد از اجرای ما حمایتی از کارمان انجام بشود را نمی‌دانیم اما امیدواریم این اتفاق رخ بدهد چون با یک حساب سرانگشتی ما به هیچ عنوان با اینکه تمام بلیت‌های اجراهایمان را فروخته‌ایم از پس هزینه‌های تولید نمایش خود بر نخواهیم آمد که این هزینه کرد مالی و جانی برای مخاطب و اجرای تئاتر نشان از همین عشق شبیه به جنون ما دارد. البته از حمایت بی‌نظیر مخاطبان از اجرای ما هم نباید بگذریم که در این دوران ما را شگفت‌زده کردند و من دست‌بوس همه‌ی آنها هستم.

المیرا دهقانی، محمد شعبانپور، مهرداد طهماسبی، عارفه معماریان، هادی احمدی و شهاب حیدری، بازیگران این اثر نمایشی هستند.

شهاب شریفی به عنوان طراح صحنه، سحر بزرگی به عنوان طراح لباس، تبسم ارجمند، پریسا روزبهانی، رضا مردی و ایمان بابایی، به عنوان گروه کارگردانی، مینا قانع و پگاه یکرنگیان به عنوان عکاس، سید عماد عامری به عنوان مدیر تولید، امیرسپهر تقی لو به عنوان مجری طرح و شهاب شریفی به عنوان تهیه کننده این نمایش را همراهی می‌کنند.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرهنگی و هنری

صحبت های عبدالله روا در هشتمین روز قرنطینه در توکیو

منتشر شده

در

توسط

صحبت های عبدالله روا در هشتمین روز قرنطینه در توکیو

عبدالله روا مجری اعزامی صداوسیما به بازی های المپیک پس از گذشت هشت روز از ابتلا به کرونا و گذراندن قرنطینه در توکیو، وضعیت خود را خوب توصیف کرد، گفت: سعی می کنم انرژی خودم را حفظ کنم اما واقعا شرایط سختی است. ۱۴ روز قرنطینه که تمام شود می توانیم بیرون برویم و می خواهیم چند روز آخر را جبران کنیم.

به گزارش ایسنا، این گزارشگر و مجری که همچنان در توکیو در قرنطینه به سر می برد، درباره ی وضعیت سلامت خود، اظهار کرد: خدا را شکر حال عمومی ام خوب است. فقط کمی دلگیرم از خودم که چرا این اتفاق افتاد، با وجود اینکه خیلی مراعات می کردم و حتی در تهران آزمایش دادیم و سعی کردیم جایی نرویم. این همه مدت این بیماری را نگرفتیم و حالا اینجا که می توانستیم کمکی کنیم واز دریچه ی دیگر با مردم ارتباط بگیریم، این اتفاق افتاد.

این مجری تلویزیون که با برنامه «دهکده المپیک» شبکه ورزش سیما گفت وگو می کرد، گفت: همسفر من آقای هادی عامل که نقش محوری در گزارش بازی های المپیک دارند هم بعد گذراندن چند روزی، فعلا مجبور است همچنان در قرنطینه باشد. اما به ما گفتند ۱۴ روز قرنطینه تمام شود می توانیم بیرون برویم و می خواهیم چند روز آخر را جبران کنیم. سعی می کنم انرژی خودم را حفظ کنم اما واقعا شرایط سختی است که از اتاق نتوانی بیرون بروی.

وی به محل اسکانش در توکیو اشاره کرد و گفت: اینجا هتلی مخصوص افرادی است که ابتلای آنها به کووید ـ ۱۹ مثبت شده است و هر کدام از ما که برای کشورهای مختلف هم هستیم، در اتاق مجزا هستیم. ژاپنی ها بیش از حد از افرادی که کوویدـ ۱۹ دارند، می ترسند.

روا با لحنی طنز گفت: آنها لباس فضانوردی می پوشند و برای خدماتی مثل دادن غذا آن را پشت در اتاقمان می گذارند و در می روند وقتی هم که غذا را گذاشتند، از طریق بلندگو اعلامی کنند.

او از غذاهایی که سرو می شود با لحنی طنز یاد کرد و در تصویر، آنها را نشان داد و گفت: برنج هایشان شبیه برنج هایی است که در کارتون «ای کیو سان» می دیدیم اما مزه خاک می دهند. واقعا برنج ها را خراب می کنند. چند بار هم به آنها گفته ام. ولی نکته ای که هست این است که به غذاهایشان اصلا نمک نمی زنند و همه غذاهایشان یک مزه می دهد. همه مزه خاک می دهند!

روا با یادآوری اینکه هشت روز است در قرنطینه به سر می برد، درباره فضای محل برگزاری مسابقات المپیک، گفت: انگار که به روستای خودمان آمده ام. توکیو با هیچ کدام از شهرهای ما مثل بروجرد، اراک و… فرقی نمی کند.

این مجری در پاسخ به پرسشی مبنی بر نامناسب بودن هتل و جای خواب و اینکه آیا تختخواب او نیز از مقواست؟ توضیح داد: تخت ما فلزی است و ۲۰ ساعت در شبانه روز را روی آن به سر می برم. اما فکر می کنم ژاپن آمادگی برگزاری المپیک را نداشت. ما همه تصورمان این است که با یکسری آدم های نابغه و بچه هایی که در مدرسه ساعت کامپیوتری درست می کنند روبرو هستیم ولی قضیه زیاد این شکلی نیست؛ اینها ۱۲۰ میلیون آدم معمولی هستند که چندتا آدم نابغه آنها را اداره می کنند. اگر آب به خوزستان برسد فکر کنم شرایط ما بهتر از آنها باشد!

ادامه مطلب

استانها

بزرگداشت عید غدیر با ۵۴ عنوان برنامه در خوزستان

منتشر شده

در

توسط

بزرگداشت عید غدیر با ۵۴ عنوان برنامه در خوزستان

  معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان از برگزاری ۵۴ عنوان برنامه به مناسبت بزرگداشت دهه امامت و فرا رسیدن عید غدیر در سراسر استان خبر داد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام احسان فردآقایی از برگزاری ۵۴ عنوان برنامه به‌مناسبت بزرگداشت دهه امامت و فرارسیدن عید غدیر در استان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه خوزستان از دیرباز دروازه ورود تشیع به کشورمان بوده و از سابق تمام اقوام خوزستان ارادت ویژه‌ای به ساحت مقدس حضرت امیرمؤمنان(ع) داشته‌اند، جشن‌های ایام عید غدیر به شکل ویژه و با اهتمام زیاد از طرف علاقه‌مندان حضرت در این استان برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ امسال به واسطه اتفاقاتی که در این ایام افتاد، کام مردم تلخ شد و شاید دشمن این موضوع را در سر می‌پروراند که این جشن‌ها را کمرنگ جلوه دهد، اما با ارزیابی هیات‌های مذهبی، جشن‌های دهه امامت که از عید قربان آغاز شده‌اند، تا عید غدیر به اوج خود می‌رسند و مردم یک بار دیگر ارادت خود را به ساحت حضرت امیرمؤمنان(ع) نشان خواهند داد.

معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: این اداره‌کل با توجه به رسالت خود با در نظر گرفتن همه جوانب و برنامه‌ریزی گسترده در ستاد غدیر، با ۵۴ عنوان برنامه به استقبال این عید خواهد رفت.

وی با بیان اینکه این برنامه‌ها در موضوعات فرهنگی و اجتماعی برگزار خواهند شد، افزود: این برنامه‌ها از نظر جغرافیایی، صد درصد استان را پوشش خواهند داد و ۲۸ شهرستان چه مناطق شهری، چه روستایی و چه عشایری مخاطبان این جشن‌ها هستند. شبکه تبلیغی، ائمه جماعت، هیات‌های مذهبی، مداحان و ذاکران همگی در اجرای این برنامه‌ها نقش‌آفرینی خواهند کرد.

فردآقایی اظهار کرد: این برنامه‌ها در قالب‌ پویش‌ «هر خانه، یک جشن علوی»، پویش جمع‌آوری کمک‌های مؤمنانه، «هر خانه، یک پرچم علوی»، مسابقات مجازی، خوشنویسی، نقاشی، برگزاری محفل انس با قرآن و طرح‌های اجتماعی مانند طرح پیک موتوری رایگان، پخت نان نذری و … برگزار می‌شوند.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب

علمی پزشکی

انتشار دومین سالنامه مهاجرتی ایران ۱۴۰۰

منتشر شده

در

توسط

انتشار دومین سالنامه مهاجرتی ایران ۱۴۰۰

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد که دومین شماره سالنامه مهاجرتی ایران از سوی رصدخانه مهاجرت ایران منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این سالنامه نمایانگر آخرین و به روزترین آمار و اطلاعات حوزه مهاجرت‌های بین‌المللی در ایران و جهان است و نسبت به سالنامه‌ مهاجرتی سال ۹۹ بهبودهایی دارد.

دومین سالنامه مهاجرتی در ۱۰ فصل تلاش دارد تا تصویری واضح از وضعیت ایران در مهاجرت‌های بین‌المللی و آخرین روندهای جهانی مهاجرت ارائه دهد و ذهن مخاطب را نسبت به این مسئله روشن کند.

یکی از جذابیت های این کتاب وجود نمودارها و جداول متعدد در آن است که برای هر مبحث مهم به این داده ها اتکا شده است. این سالنامه به مخاطب خود برای نخستین بار این امکان را می‌دهد تا رصد و پایش جریان‌های مهاجرتی در طول دو سال پیاپی در کشور را انجام دهد.

نمایش جمعیت ایرانیان در کشورهای اصلی مقصد

البته دومین سالنامه علاوه بر جمع آوری داده و اطلاعات از منابع مختلف آماری که نشان دهنده وضعیت مهاجرتی ایرانیان در گروه های مختلف دانشجویی، پناهجویی و اقتصادی است، جمعیت ایرانیان در کشورهای اصلی مقصد و جریان ها و کانال های مهاجرتی آنها را نشان داده است.

همچنین برای نخستین بار در آن گزارشی از وضعیت مهاجرت استعدادهای برتر و مشمولین بنیاد ملی نخبگان آورده شده و روند مهاجرتی آنها را در گروه های مختلف علمی نشان داده است.

در یکی از فصل‌ها داده‌های مرتبط با بازگشت متخصصان ایرانی خارج از کشور در برنامه همکاری با متخصصان غیر مقیم و پیشران ها ارائه شده است. اتفاقی که در چند سال اخیر توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با برنامه ای مدون رخ داد.

در این سالنامه جایگاه ایران در شاخص‌های کلیدی مهاجرت های بین المللی با اتکا به داده های معتبر و بر اساس شاخص ها مشخص شده است.

همچنین چکیده‌ای از مهمترین گزینه‌های سیاستی پیش روی ایران با توجه به روندهای آماری و چالش‌های مهاجرتی در حوزه‌های مختلف اعم از جابجایی بین‌المللی دانشجویان، مهاجرت‌های کاری و اقتصادی، مهاجرت‌های اجباری و پناهجویی ارائه شده است.

تجزیه و تحلیل اثرات گسترش کرونا بر مهاجرت

همچنین سالنامه از گسترش ویروس کووید-۱۹ و اثری که روی بسته شدن مرزها، محدودیت در جابجایی در بسیاری از کشورها و مهاجرت‌های بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ داشت، غافل نشده است و در بخشی به این اثرات اشاره شده است و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند. اثراتی همچون تعطیلی دانشگاه‌ها و محدودیت جابجایی دانشجویان بین المللی، کاهش مهاجرت‌های اقتصادی-کاری و همچنین کاهش تعداد پناهجویان جدید در جهان.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، بطور کلی، سالنامه مهاجرتی ایران- ۱۴۰۰ شامل دو بخش اصلی است؛ بخش روند مهاجرت‌های بین المللی در جهان و بخش وضعیت و جایگاه ایران در مهاجرت‌های بین‌المللی. در بخش اول این اثر، به بررسی آماری روند مهاجرت‌های بین المللی در حوزه‌های مختلف جابجایی های دانشجویی، مهاجران اقتصادی- کاری و مهاجرت‌های اجباری-پناهجویی و همچنین مهاجرت‌های بازگشتی پرداخته شده است. در بخش دوم نیز آمارهای مرتبط با اتباع ایرانی در جهان، شامل اتباع ایرانی حاضر در سایر کشورها، دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های کشورهای مختلف، پناهندگان و پناهجویان ایرانی در جهان و مهاجران ایرانی بازگشتی به کشور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

ادامه مطلب

برترین ها