با ما همراه باشید

اقتصاد

توضیحاتی درباره علی الحساب یک میلیون و 200 هزار تومانی بازنشستگان/شعار 1400 تنها یک نام نیست

منتشر شده

در

توضیحاتی درباره علی الحساب یک میلیون و 200 هزار تومانی بازنشستگان/شعار 1400 تنها یک نام نیست

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه برای غلبه بر محاصره اقتصادی باید تولید را افزایش دهیم، نامگذاری سال ۱۴۰۰ را یک راهبرد مورد نیاز کشور عنوان کرد.

محمدباقر نوبخت درباره پرداخت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان علی الحساب بازنشستگان در آخرین ساعات ۲۹ اسفند، گفت: بر اساس قولی که به بازنشستگان در زمینه آغاز مرحله بعدی همسان سازی بازنشستگان در اسفندماه ۱۳۹۹ داده بودیم این پرداخت انجام شد. در مردادماه کاری را برای همسان سازی بازنشستگان تامین اجتماعی و در مهرماه هم برای بازنشستگان کشوری و لشگری انجام دادیم.
وی با اشاره به اینکه صندوق تامین اجتماعی خارج از دولت و دو صندوق دیگر در داخل دولت هستند، گفت: با توجه به تفاوتی که در پرداخت های این دو مجموعه صندوق رخ داد، بعد از اینکه متوجه شدیم به یک توافقی رسیدیم و به بازنشستگان تامین اجتماعی هم قول دادیم که در اسفندماه این مرحله دوم همسان سازی را آغاز می کنیم و به همین جهت این مبلغ یک میلیون و دویست هزار تومان به حساب سه میلیون و ششصد هزار نفر از اعضای این صندوق واریز شد. در سال ۱۴۰۰ هم باز رقم هایی در جهت همسان سازی حقوق های این عزیزان اضافه خواهیم کرد.
نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد تغییرات و تحولات مهم کشور و شعار کلیدی و مهم انتخاب شده برای این سال گفت: این صرفا یک نام و اسم نیست که از سوی مقام معظم رهبری برای سال جاری بیان شده است بلکه یک راهبرد است. واقعیت این است که کشور برای اینکه کشور بتواند برپایه ظرفیت های خودش عمل کند و حتی اگر نفت را از اقتصاد ما جدا کند، برای اینکه کشور و اقتصادمان بتواند رشد داشته باشد، راهی جز تولید ندارد.
رئیس سازمان برنامه بودجه کشور ادامه داد: سال گذشته پس از آنکه مقام معظم رهبری شعار و نام سال را مطرح کردند، ما در روز دوم فروردین جلسه برنامه ریزی را برای جهش تولید برگزار کردیم. در حال حاضر هر استان یک برنامه برای جهش تولید دارد و مشخص کرده ایم که در استان چه طرح های تولیدی وجود دارد و ظرفیت های خالی آنها چیست که اگر بتوانیم حرکتی به آنها بدهیم و با مبالغی سرمایه گذاری، بتوانند کار را شروع کنند؛ خوب است چرا که اگر بنا براین باشد که کاری از صفر شروع شود، اینقدر زمان خواهد برد که به جهش نمی رسد اما اگر بتوانیم با یک حرکت کوچک، طرح های موجودی که در مراحل پایانی هستند را تکمیل کنیم و وارد چرخه تولید شوند، ناگهان مقدار زیادی از تولیدات وارد چرخه اقتصادمان می شود.
نوبخت افزود: به همین جهت مقام معظم رهبری به درستی بر این کار شروع شده تاکید کردند، کاری که نه از سال گذشته آغاز شده بلکه از سالهای پیش سند چشم انداز بیست ساله و اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی ما توجه به افزایش تولید بوده است. بنابراین آنچه که از سوی مقام معظم رهبری بیان شد یک نیاز کشور است و تردید نداشته باشید اتفاقی که این رویکرد رقم می زند مبنی بر اینکه ما از یک سو پشتیبانی کنیم و از سوی دیگر موانع موجود تولید را رفع کنیم پول چندانی نیاز ندارد بلکه مدیریت نیاز دارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا با تکیه بر دستاوردهایمان در مقاومت و مدیریت در قبال سخت ترین جنگ اقتصادی و تحریمی که علیه ما رخ داد و مدیریت کرونا، می توانیم  در سال ۱۴۰۰ وضعیت بهتری را شاهد باشیم، گفت: ما در سومین سالی که نه در تحریم بلکه در محاصره اقتصادی به سر می بریم، قرار داریم. اگرچه باید بدانند که ما راه های دور زدن تحریم را بلدیم و بخشی از آن را هم انجام داده ایم. اما از نظر تحریم کنندگان، اجازه ندادند نفت بفروشیم و فراتر از آن، در سیستم بانکداری دنیا اجازه جابجایی ارز را هم نداشتیم در حالی که کشوری هستیم که نیاز داریم در سال چند ده میلیارد دلار واردات و صادرات داشته باشیم و اگر سیستم بانکی بر روی این کار بسته شود در واقع بخش غیر نفتی ما را هم بسته اند که از این کار هم مضایقه نکردند.
نوبخت افزود: ما به رغم وجود همه این شرایط، با کمترین وابستگی به نفت که از نظر آنها اجباری بود و از نظر ما هم یک نوع اجبار خیرخواهانه برای کشور، توانستیم کشور را در سال گذشته اداره کنیم. ممکن است عده ای بپرسند که چطور اداره شد که در جواب باید به این نکته اشاره کنم که همین که در آخرین روز سال کارمندی نیست که ادعا کند به او گفته ایم به دلیل مشکلات اقتصادی پنجاه درصد حقوقش به او پرداخته شده است یعنی اداره شده است. در حالی که حتی در کشورهای اروپایی مانند یونان اتفاقاتی را در گذشته شاهد بوده ایم. البته از اینکه آنچه تقدیم کارمندان دولت کرده ایم ناکافی بوده شرمنده ایم اما همان مقدار ناکافی هم نسبت به سال گذشته پنجاه درصد افزایش داشته است حتی برخی از بازنشستگان عزیز بیش از پنجاه درصد افزایش را دریافت کرده اند و بدهی مان به جانبازان و ایثارگران را هم پرداخت کرده ایم.
وی ادامه داد: بدهیمان بابت گندم را به کشاورزان هم پرداخت کرده ایم و در همین شرایط تحریمی، بیش از هشتاد هزار میلیارد تومان طرح های عمرانی را مورد بهره برداری قرار دادیم.
نوبخت تاکید کرد: اگرچه تاکید می کنم که بابت مسائلی همچون تورم و افزایش قیمت ها و یا کمیاب شدن برخی از اقلام شرمده مردم هستیم اما به هر حال دشمنی که فکر می کرد ما چهلمین سال انقلابمان را نتوانیم جشن بگیریم، شکست خورد و حتی رژیم جدید امریکا هم قبول کرده که این فشار حداکثری شکست خورده است.
منبع:ایسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار

نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانکی چقدر است؟

منتشر شده

در

توسط

نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانکی چقدر است؟

وزارت اقتصاد ارقام مربوط به نسبت تسهیلات به سپرده بانک‌های تجاری دولتی، بانک های تخصصی دولتی، بانک های خصوصی شده و بانک های خصوصی و مؤسسات اعتباری کشور را به تفکیک هر استان تا پایان تیر ماه سال جاری منتشر کرد.

 گزارش تازه وزارت اقتصاد درباره نسبت تسهیلات به سپرده های بانکی نشان می دهد، متوسط نسبت تسهیلات به سپرده پس از کسر سپرده قانونی در بانک های خصوصی و مؤسسات اعتباری غیر بانکی معادل ۶۳ درصد و پایین تر از بانک های دیگر است. متوسط نسبت تسهیلات به سپرده پس از کسر سپرده قانونی بانکهای تخصصی دولتی معادل ۱۲۶ درصد است. این شاخص در بانک های تجاری دولتی معادل ۷۹ درصد و در بانک های خصوصی شده معادل ۸۶ درصد بوده است.
در این گزارش که به منظور سیاست گذاری بهتر و ارتقای شفافیت و عدالت منتشر شده تصریح شده است: از سال ۱۳۸۵ بانک مرکزی به صورت ماهانه میزان مانده تسهیلات و مانده سپرده های «کل شبکه بانکی» را به تفکیک استان منتشر می کند اما وجه تمایز این گزارش نسبت به داده های منتشر شده از سوی انک مرکزی، انتشار نسبت تسهیلات به سپرده به تفکیک بانک های تجاری دولتی، تخصصی دولتی،‌ خصوصی شده، خصوصی و موسسات اعتباری غیربانکی است که  این امکان را به آحاد مردم و کارشناسان اقتصادی می دهد که بتوانند یکی از جنبه های الگوی پرداخت تسهیلات بانک های مختلف را بررسی و ارزیابی کنند.
این گزارش می افزاید: البته این شاخص به تنهایی نمی تواند ملاک ارزیابی توازن و عدالت در پرداخت تسهیلات باشد چرا که این امکان وجود دارد به هر دلیلی از جمله اینکه دفتر شرکت در شهری غیر از شهری که شرکت تولیدی فعالیت دارد، افتتاح حساب کرده باشد ولی تسهیلات در شهر محل فعالیت شرکت مصرف شود؛ در چنین شرایطی نسبت تسهیلات به سپرده استان محل فعالیت شرکت پایین خواهد بود، در حالیکه در واقعیت استان محل مصرف تسهیلات از مزایای آن بهره مند شده است.
در این گزارش آمده است: اشکال دیگر این نسبت این است که در صورتی که تسهیلات بانک به مرحله تملیک وثائق برسد، منابع تخصیص داده شده به آن تسهیلات از سرفصل تسهیلات خارج شده و در نسبت فوق الذکر گزارش نمی شود در حالی که قبلاً بانک معادل آن تسهیلات را پرداخت کرده است.
همچنین اشکال دیگر نسبت تسهیلات به سپرده که لازم است محققان در استفاده از این نسبت، به آن توجه داشته باشند، دخیل بودن کیفیت تسهیلات و ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در صورت نسبت تسهیلات به سپرده است؛ یعنی اگر بانکی تسهیلات مشکوک الوصول داشته باشد که در برخی موارد باید معادل ۱۰۰ درصد ارزش آن را ذخیره گیری نماید، تسهیلات پرداخت شده در نسبت تسهیلات به سپرده گزارش نمی شود در حالی که چنین تسهیلاتی پرداخت شده است.
با این همه، با توجه به اینکه این اشکالات در نسبت گزارش شده برای همه بانکها احتمالاً یکسان است، تفاوت نسبت فوق الذکر، در بانکهای مختلف می تواند حاوی نکاتی برای پژوهشگران اقتصادی و آحاد مردم به عنوان ناظر عمومی باشد.
این گزارش در ادامه، متوسط نسبت تسهیلات به سپرده پس از کسر سپرده قانونی در بانکهای خصوصی و مؤسسات اعتباری غیر بانکی را معادل ۶۳ درصد و پایینتر از نسبت تسهیلات به سپرده ی بانکهای دیگر اعلام می دارد.
این گزارش با اعلام اینکه متوسط نسبت تسهیلات به سپرده پس از کسر سپرده قانونی بانکهای تخصصی دولتی معادل ۱۲۶ درصد بوده است، می افزاید: این یعنی مقدار مانده تسهیلات بیش از معادل مانده ارزش سپرده هاست که به این دلیل است که بانکهای تخصصی دولتی از خطوط اعتباری، منابع صندوق توسعه ملی و سرمایه بیشتری در مقایسه با سایر بانکها برخوردار بوده اند و به اتکای منابعی غیر از سپرده ها اقدام به پرداخت تسهیلات کرده اند.
جدول مربوط به شاخص “نسبت تسهیلات به مانده سپرده پس از کسر سپرده قانونی- تیرماه ۱۴۰۰” بانک های کشور را اینجا مشاهده نمایید.
نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانکی چقدر است؟
گفتنی است، در جدول مذکور بانک‌های دولتی تجاری عبارت از بانک ملی، سپه و پست بانک هستند.
بانک‌های تخصصی دولتی نیز شامل بانک مسکن، کشاورزی، صنعت و معدن، توسعه صادرات و توسعه تعاون می‌شوند.
بانک‌های صادرات، تجارت، ملت و رفاه کارگران ذیل “بانک‌های خصوصی شده” قرار گرفته‌اند.
همچنین، بانک‌های خصوصی و مؤسسات اعتباری شامل کارآفرین، سامان، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، سرمایه، سینا، آینده، دی، انصار، شهر، گردشگری، ایران زمین، قرض الحسنه مهر، قرض الحسنه رسالت، خاورمیانه، ایران و ونزوئلا، قوامین، مؤسسه اعتباری توسعه، مؤسسه اعتباری کوثر و مؤسسه اعتباری ملل هستند.
لازم به ذکر است، در جدول یاد شده رنگ سبز نشانگر نسبت تسهیلات به سپرده بالاتر و رنگ قرمز نشانگر نسبت تسهیلات به سپرده پایین تر است.
منبع: ايسنا

ادامه مطلب

اخبار

قیمت‌گذاری‌ها در بورس حذف می‌شود

منتشر شده

در

توسط

قیمت‌گذاری‌ها در بورس حذف می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: برنامه ما پیش بینی پذیر کردن اقتصاد و حذف قیمت‌گذاری‌های مضر به بازار در صنایع بورسی است و به زودی خبر تغییر نظام قیمت‌گذاری خودرو توسط وزارت صمت منتشر خواهد شد.

 وزیر امور اقتصادی و دارایی، مدیران بورسی و مدیران حدود ۳۰ هلدینگ و حقوقی بزرگ بازار سرمایه در ساختمان باب همایون وزرات اقتصاد و دارایی گردهم آمدند تا وضعیت بورس و راهکارهای حمایت از بازار سرمایه را بررسی کنند. در این نشست بر لزوم فراهم کردن بسترها برای فعالیت شفاف بازار سرمایه تاکید شد.
احسان خاندوزی در این نشست گفت: شواهد قطعی نشان می‌دهد بازار سرمایه در بلندمدت بیشترین بازدهی را در مقایسه با بازارهای رقیب داشته است و نگاه ماه به بازار حرفه‌ای و بلندمدت است. با نگاه به اطلاعات سودآوری شرکت‌ها نشان می‌دهد چشم انداز، روشن است و جای نگرانی برای تصمیم هیجانی نیست.
وی افزود: «وظیفه وزارت اقتصاد و سازمان بورس، توسعه ابزارها و نهادها و ایجاد بازاری شفاف و کارا و پیش بینی پذیر است و بازار بدهی مکمل بازار سهام است نه رقیب آن.». خالص تامین مالی دولت از اوراق در دو ماه اخیر بسیار اندک و ناچیز و در  ۴۰ روز اخیر صفر ریال بوده است هرچند فضای مجازی پر از اطلاعات غیردقیق است. از این به بعد هم دولت بیشتر به دنبال جبران کسری بودجه از طریق مولدسازی دارایی و فروش اموال مازاد است.
خاندوزی ادامه داد: برنامه ما پیش بینی پذیر کردن اقتصاد و حذف قیمت‌گذاری‌های مضر به بازار در صنایع بورسی است و به زودی خبر تغییر نظام قیمت‌گذاری خودرو توسط وزارت صمت منتشر خواهد شد. به دنبال پیش‌بینی پذیرکردن نرخ‌های کلیدی اقتصاد و بالتبع بورس هستم تا نااطمینانی از بازار زدوده شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: در گذشته برای تغییرات مکرر قیمت خوراک و نرخ تسعیر ارز بانک‌ها و قواعد پالایشی‌ها و فراخوان عموم به سهامداری مستقیم اشتباهات بزرگی صورت گرفته که باید با همکاری وزارت‌های نفت و صمت و بانک مرکزی و سازمان بورس شاهد کاهش این اشتباهات و ایجاد اطمینان در بازار باشیم.
وی گفت: برای اعتمادآفرینی در حال اجماع‌سازی با وزارت‌های نفت و صمت و بانک مرکزی هستیم تا آنجا هم خبرهای امیدبخشی به اقتصاد منتقل کنیم.
منبع: ايسنا

ادامه مطلب

اخبار

برگزاری جلسه فوق العاده ستاد تنظیم بازار با دستور مخبر در یکی از میادین میوه و تره بار

منتشر شده

در

توسط

برگزاری جلسه فوق العاده ستاد تنظیم بازار با دستور مخبر در یکی از میادین میوه و تره بار

معاون اول رییس جمهور و اعضای کارگروه تنظیم بازار امروز (دوشنبه) و پیش از جلسه کارگروه تنظیم بازار با حضور در یکی از میادین میوه و تره بار سطح شهر تهران از نزدیک در جریان روند توزیع و قیمت های مواد لبنی، گوشتی و تخم مرغ و همچنین میوه و صیفی جات برای مصرف کنندگان قرار گرفتند.

 مخبر در این بازدید که مدت دو ساعت و به صورت سرزده انجام شد، پس از شنیدن مشکلات در نحوه توزیع و همچنین برخی تغییر قیمت ها دستورات لازم را به وزرای جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و دادگستری برای حل مشکلات در نحوه عرضه به مصرف کنندگان و تفاوت قیمت ها در میادین میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیره ای صادر کرد.
همچنین معاون اول رییس جمهور در این بازدید و در گفت و گوی صمیمی با مردم و پس از شنیدن درد و دل ها و مشکلات آنها تاکید کرد که دولت با تمام توان و همکاری و همراهی مردم به دنبال رفع مشکلات و بهبود وضعیت معیشتی آحاد جامعه است.
پس از این بازدید و در جلسه فوق العاده ستاد تنظیم بازار پس از بررسی گزارش ها و تبادل نظر اعضا، تصمیمات و دستورات لازم توسط معاون اول رییس جمهور اتخاذ و جهت اجرا به دستگاه های مربوطه ابلاغ شد.
منبع: ايسنا

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها