با ما همراه باشید

اخبار 19

جهش تولید بدون برداشتن غل و زنجیر از دست و پای تولیدکننده ممکن نیست

منتشر شده

در

جهش تولید بدون برداشتن غل و زنجیر از دست و پای تولیدکننده ممکن نیست

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جهش تولید بدون برداشتن غل و زنجیرهای سنگین از دست و پای تولیدکننده ممکن نیست، بر ضرورت اجرای قوانین مربوط به تسهیل فضای کسب و کار از سوی دولت برای روانسازی فضای کسب و کار در کشور، تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، محمد حسین حسین‌زاده بحرینی در یادداشتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با عنوان «الزامات حاکمیتی جهش تولید؛ تبیین مطالبه مقام معظم رهبری از دولت، مجلس و قوه قضائیه» نوشت:

«مقام معظم رهبری، «جهش تولید» را به عنوان شعار سال 1399 اعلام کردند و با این انتخاب هوشمندانه، به دولت، مجلس، قوه قضائیه و آحاد ملت توجه دادند که حتی در بحبوحه بحران کرونا، نباید تلاش‌هایی که در سال 98 و سالهای قبل از آن، برای رونق تولید انجام شده است، متوقف شود. رشد مداوم تولید داخلی، مهمترین رکن استقلال اقتصادی کشور و تنها راه نجات ایران عزیز از حلقه شوم تحریم های ظالمانه است.
موجزترین و در عین حال، واقعی‌ترین تصویری که امروز از اقتصاد ایران می‌توانیم ارائه دهیم این است که در نتیجه عملکرد ضعیف و بعضاً غلط دولت، مجلس و دستگاه قضائی، هم تولیدکننده ایرانی تحت فشار و در معرض خطر قرار گرفته؛ هم مصرف کننده ایرانی مظلوم واقع شده؛ و هم بازار کشور، که جزء داشته‌های راهبردی ماست، در حال از دست رفتن و مصادره شدن توسط بیگانگان است. در چند قسمت از این نوشته، توضیح خواهیم داد در مواجهه با این «سه‌گانه خطرناک» و برای این که جهش تولید واقعاً و در عمل اتفاق بیفتد و این شعار راهبردی در حد شعار باقی نماند، دولت چه باید بکند؟ مجلس دهم و یازدهم چه وظیفه ای برعهده دارند؟ و دستگاه قضا چگونه می‌تواند نقش خود را در کمک به تولیدکننده، حمایت از مصرف کننده و حراست از بازار کشور ایفا کند؟
دولت چه نقشی در تحقق شعار جهش تولید دارد؟
ساختار حاکمیتی کشور، به خصوص در سه دهه اخیر، یعنی پس از بازنگری در قانون اساسی و جایگزینی نظام پارلمانی با نظام ریاستی، در عمل به گونه‌ای شکل گرفته که نتیجه آن، افزایش محسوس نقش دولت در اداره امور کشور است. البته این، تنها دلیل غلبه نقش دولت بر سایر قوا نیست. علاوه بر آن، تفسیر خاصی که شورای محترم نگهبان از اصول پنجاه و دوم و هفتاد و پنجم قانون اساسی ارائه کرده، باعث شده است که دولت در عمل و در عرصه تدبیر امور کشور، در موقعیتی تعیین کننده‌تر و اثرگذارتر از مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد. فعلاً در صدد تبیین تفصیلی این موضوع نیستیم؛ این اشاره صرفاً از آن جهت است که جایگاه خاص دولت در مأموریتی که رهبر معظم انقلاب در خصوص جهش تولید به قوای سه گانه داده‌اند، مورد تأکید قرارگیرد. دولت و مشخصأً شخص رئیس جمهور، واجد امکانات و اختیارات گسترده ای هستند و در صورت استفاده به‌جا، به‌موقع و حکیمانه از آن امکانات و اختیارات، می توانند بخش بزرگی از مسیر جهش تولید را با سرعت بالا و هزینه کم، مدیریت کنند.
با تکیه بر آسیب‌شناسی اجمالی که از اقتصاد ایران داشتیم، مهمترین وظیفه‌ای که دولت در راستای جهش تولید برعهده دارد، مواجهه فوری با همان سه‌گانه خطرناکی است که در بالا به آن اشاره کردیم. بنابراین، اگر دولت واقعاً به‌دنبال جهش تولید است، باید به‌شرحی که خواهیم گفت، امکانات قانونی و لجستیک خود را برای «حراست از تولیدکننده ایرانی»، «حراست از مصرف کننده ایرانی»، و «حراست از بازار ایران» بسیج کند. تحقق این اهداف، در کوتاهمدت ممکن است و البته، بدون تحقق آنها، جهش تولید در حد شعار باقی خواهد ماند.
حراست از تولیدکننده ایرانی
نویسنده این سطور، با اطلاع کافی و به پشتوانه ارتباط مستمر با تولیدکنندگان و اهالی کسب و کار، بر این باور است که امروزه تولیدکنندگان کشور – با تأکید بر تولیدکنندگان کوچک و متوسط- جزء بی‌پناه‌ترین و آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه هستند. این جمله ممکن است برای بسیاری، عجیب و اغراق آمیز به‌نظر برسد، اما متأسفانه، واقعیت دارد. اقتضای ورود به عرصه تولید این است که تولیدکننده به‌محض ایجاد زیرساخت موردنیاز، راه‌اندازی خط تولید، استخدام و آموزش کارگر، تأمین سرمایه درگردش موردنیاز و … ، عملاً خود را در یک مسیر غیرقابل بازگشت قرار می‌دهد. خروج از تولید مثل خروج از بازار بورس یا برداشت سپرده از بانک و مانند آن نیست که بدون هزینه یا با هزینه اندک قابل انجام باشد. کسی که دارایی و اعتبار خود را با یک کارخانه یا کارگاه تولیدی کوچک عوض کرده است، به راحتی نمی تواند به نقطه اول بازگردد.
پذیرش نقش تولیدکننده، به‌معنی پذیرش تعهدات ریز و درشت و غیرقابل اجتناب در قبال کارگر، بانک، مشتری، تأمین کننده قطعات و مواد اولیه، سازمان تأمین اجتماعی، دولت (با اجزای مختلف آن، مثل سازمان امور مالیاتی، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان محیط زیست و …) است.
آنچه گفتیم اختصاص به ایران ندارد و در همه کشورها، پذیرش «نقش کارآفرین و تولیدکننده» ملازم با پذیرش تعهدات ریز و درشت در مقابل دیگران ازجمله، دولت و نهادهای حاکمیتی است. آنچه باعث شده که من قشر تولیدکننده و کارآفرین –با تأکید مجدد بر تولیدکنندگان کوچک و متوسط- را در ایران «تحت فشار» و «بی‌پناه» بنامم، این است که آن بخش از تعهدات آنها که مربوط به دولت و نهادهای حاکمیتی است، عموماً «بی‌ضابطه»، «غیرقابل پیش‌بینی» و به شدت «پرهزینه» است. علت اصلی این امر، شلختگی گسترده و رفتار سلیقه‌ای دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی نظیر سازمان امور مالیاتی، سازمان تأمین اجتماعی، شبکه بانکی، گمرک و … است. این نهادها که همه آنها هم مستقیم یا غیرمستقیم تحت امر دولت هستند، و علی‌القاعده باید تسهیل‌کننده تولید و کارآفرینی در کشور باشند، متأسفانه به «مهمترین موانع تولید مبدل شده‌اند. بخش قابل توجهی از انرژی تولیدکننده ما، برای سروکله زدن با این نهادها، تلف می‌شود و در غالب موارد هم هیچ مرجعی برای حمایت مؤثر از تولیدکننده در مقابل ناهنجاری‌های رفتاری دستگاه‌های دولتی وجود ندارد.
به ذکر چند مثال اکتفا می‌کنیم:
یک فعال اقتصادی در ایران برای این که بتواند مجوزهای لازم برای شروع یک کسب و کار جدید را بگیرد، به‌طور میانگین بیشتر از 72 و نیم روز کاری باید وقت صرف کند. در دنیا کشورهای بسیار اندکی هستند که ادارات دولتی آنها، برای صدور مجوز کسب و کار جدید به اندازه ادارات دولتی ما، کارآفرینان و متقاضیان سرمایه‌گذاری جدید را سر می‌دوانند و اذیت می‌کنند. لازم نیست جای دوری برویم. کافی است نگاهی به دور و بر خودمان بیندازیم: مدت زمانی که یک کارآفرین برای دریافت مجوز سرمایه‌گذاری جدید در عربستان، افغانستان، قطر، ترکیه، امارات، آذربایجان و هنگ‌کنگ باید صرف کند، به ترتیب، «18 روز»، «8 و نیم روز»، «8 روز»، «7 روز»، «4 روز»، «3 و نیم روز» و «یک و نیم روز» است! لطفاً این اعداد را با «72 و نیم روز» مربوط به ایران مقایسه کنید. تاکنون قوانین متعددی در این زمینه تصویب شده، ازجمله قانون بهبود فضای کسب و کار؛ اما متأسفانه، دیوانسالاری خسته و سنگین، حاضر نیست قید و بندهای زائد را از دست و بال تولیدکننده و کارآفرین ایرانی بردارد و فضای کسب و کار کشور را تسهیل کند.
مثال دیگر، تعامل نفسگیر و تحقیرکننده نظام مالیاتی و تأمین اجتماعی کشور با فعالان اقتصادی است. در این زمینه هم مقایسه ایران با چند کشور منطقه، مظلومیت تولیدکننده ایرانی و ظلم نهادهای دولتی و حاکمیتی را آشکارتر می‌کند:
در سال 2019 (1397)، یک فعال اقتصادی در ایران برای این که مالیات و سایر حقوق حاکمیتی را پرداخت کند، به طور متوسط 216 ساعت وقت صرف کرده و طبیعتاً متناسب با این وقت، اذیت -و احیاناً، تحقیر- شده است. این در حالی است که فعالان اقتصادی در کشورهای قطر، عربستان، بحرین و امارات، به ترتیب «41 ساعت»، «39 ساعت»، «28 و نیم ساعت» و «12 ساعت» برای پرداخت مالیات و حقوق دولتی وقت صرف کرده‌اند! بازهم این ارقام را با «216 ساعتِ» مربوط به ایران مقایسه کنید تا عمق بیشتر فاجعه معلوم شود.
جهش تولید بدون برداشتن این غل و زنجیرهای سنگین از دست و پای تولیدکننده ممکن نیست. دولت برای روانسازی فضای کسب و کار در کشور، وظیفه سنگینی برعهده دارد. تنها کافی است قوانین خوبی که برای تسهیل فضای کسب و کار مصوب شده را به‌طور دقیق –و البته با سرعت- اجرا کند.
در سالهای قبل تلاش‌هایی در این زمینه انجام شده، اما به شهادت گزارش‌های بین‌المللی و از آن مهمتر، به شهادت احساس عمومی فعالان اقتصادی کشور، فضای تولید در کشور ما همچنان بسیار سنگین و گاه، تحمل‌ناپذیر است. تا زمانی که این فضا، تسهیل و دوستداشتنی نشود، جهش تولید اتفاق نخواهد افتاد.»

منبع:ایسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار 19

طرح جدید پلیس برای جمع آوری معتادان متجاهر

منتشر شده

در

توسط

طرح جدید پلیس برای جمع آوری معتادان متجاهر

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا از جلسه مشترک با وزارت بهداشت و تصمیم به تنظیم پروتکلی برای جمع‌آوری معتادان متجاهر در ایام شیوع کرونا خبر داد.

سردار مسعود زاهدیان در گفت وگو با ایسنا، درباره وضعیت معتادان متجاهر و جمع‌آوری آنان اظهارکرد: در همین رابطه روز گذشته جلسه‌ای با مسئولان وزارت بهداشت داشتیم و بنا شد تا پروتکل مخصوصی در این رابطه تنظیم و بر اساس آن در شرایط فعلی مراکز ویژه‌ای برای نگه‌داری معتادان متجاهر راه اندازی شود.

وی در توضیح بیشتر در مورد چگونگی فعالیت این مراکز جدید گفت: در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا و با توجه به اینکه معتادان متجاهر جمع آوری شده عمدتا در نقاط و  محیط‌های آلوده تردد داشته‌اند، بنابراین نمی‌توان این افراد را مستقیما به مراکز بازپروری انتقال داد چراکه در این صورت حتی اگر یک نفر هم ناقل این ویروس باشد، احتمال ابتلای افراد دیگر بالا می رود.

وی افزود: در همین راستا تصمیم بر آن شد تا یک مرکز میانی بین چرخه غربالگری و جمع‌آوری تا حضور در مراکز بازپروری ایجاد شود و افرادی که در زمان شیوع کرونا جمع آوری می شوند ابتدا به این مراکز منتقل شوند.

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا ادامه داد: معتادان متجاهر جمع آوری شده پس از حضور در این مراکز حدود دو هفته نگهداری شده و در آنجا وضعیت سلامتی و علائم جسمی‌شان بررسی می شود و در صورتی که هیچ یک از نشانه‌های ابتلا به کرونا را نداشته باشند، به مراکز بازپروری منتقل خواهند شد و در غیر اینصورت درمانشان هم آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه مرحله اول این طرح در تهران اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: تمام تاکید پلیس و وزارت بهداشت این است که جمع آوری معتادان ماده 16 یا همان معتادان متجاهر با کمترین هزینه برای خود فرد، شهروندان دیگر و نیز ماموران پلیس و کادر درمانی حاضر در مراکز انجام شود و پروتکل مذکور نیز در همین خصوص تدوین می شود.

زاهدیان با تاکید بر اینکه برای پلیس حضور معتادان متجاهر در سطح محلات و ایجاد ناامنی برای مردم قابل پذیرش نیست، خاطرنشان کرد: امیدوارم که تا پایان این هفته پروتکل مشخص شده و این طرح وارد فاز اجرایی شود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

اخبار 19

چند درصد آمریکایی‌ها از اینترنت استفاده نمی‌کنند؟

منتشر شده

در

توسط

چند درصد آمریکایی‌ها از اینترنت استفاده نمی‌کنند؟

آنلاین شدن برای بسیاری از کاربران از جمله آمریکایی‌ها، راه مهمی برای ارتباط با دوستان و خانواده، خرید، دریافت اخبار و جست‌وجوی اطلاعات است. با وجود این، تحقیقات نشان داده که امروزه ۷ درصد از بزرگسالان ایالات متحده می‌گویند که از اینترنت استفاده نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا، عدم پذیرش اینترنت با تعدادی از متغیرهای جمعیت‌شناسی مرتبط است، اما این متغیرها به‌شدت به سن ارتباط دارد، در عین حال بر اساس گزارش نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو، آمریکایی‌های مسن‌تر همچنان یکی از گروه‌هایی هستند که کمترین میزان استفاده از اینترنت را دارند. امروزه، گزارش می‌شود که ۲۵ درصد از بزرگسالان ۶۵ سال و بالاتر، هرگز آنلاین نمی‌شوند، درحالی که بزرگسالان کمتر از ۶۵ سال، سهم بسیار کمتری از این آمار دارند.

میزان تحصیلات و درآمد خانوار نیز متغیرهایی از احتمال آفلاین بودن افراد است. حدود ۱۴ درصد از بزرگسالان با تحصیلات دبیرستانی یا کمتر از اینترنت استفاده نمی‌کنند، اما این سهم با افزایش سطح تحصیلات کاهش می‌یابد. بزرگسالانی که در خانوارهایی با درآمد کمتر از ۳۰ هزار دلار در سال زندگی می‌کنند، بسیار بیشتر از کسانی که درآمد سالانه خانواده آنها ۷۵ هزار دلار یا بیشتر است، احتمال دارد که از اینترنت استفاده نکنند و این میزان، ۱۴ درصد در مقابل یک درصد است. در مقابل، هیچ تفاوت آماری معنی‌داری در استفاده از اینترنت بر اساس جنسیت، نژاد و قومیت یا نوع جامعه وجود ندارد.

چند درصد آمریکایی‌ها از اینترنت استفاده نمی‌کنند؟

با وجود اینکه برخی گروه‌ها به طور مداوم نرخ پذیرش اینترنت پایین‌تری دارند، اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی‌ها اکنون آنلاین هستند، زیرا برنامه‌های دولتی و خدمات اجتماعی در حال انجام، مناطق محروم را به پذیرش اینترنت تشویق می‌کند. با گذشت زمان، جمعیت آفلاین این کشور در حال کاهش است و برای برخی گروه‌ها این تغییرات به‌ویژه چشمگیر بوده است. به عنوان مثال، ۸۶ درصد از بزرگسالان ۶۵ سال و بالاتر در سال ۲۰۰۰ آنلاین نبودند. امروز این رقم تنها به یک‌چهارم کاهش یافته است.

سهم بزرگسالان آفلاین ۵۰ تا ۶۴ ساله از سال ۲۰۱۹، هشت درصد کاهش یافته و از ۱۲ درصد به ۴ درصد رسیده است. سهم بزرگسالان سیاهپوست و اسپانیایی‌تبار آفلاین نیز در طی این دوره به میزان قابل توجهی کاهش یافته و از ۱۵ درصد به ۹ درصد میان سیاهپوستان و از ۱۴ درصد به ۵ درصد در میان افرادی که اسپانیایی‌تبار هستند، رسیده است.

چند درصد آمریکایی‌ها از اینترنت استفاده نمی‌کنند؟

انتهای پیام

ادامه مطلب

اخبار 19

۱۳۰ پروژه محرومیت زدایی بسیج سازندگی استان مرکزی افتتاح شد

منتشر شده

در

توسط

۱۳۰ پروژه محرومیت زدایی بسیج سازندگی استان مرکزی افتتاح شد

ایسنا/مرکزی ۱۳۰ پروژه محرومیت زدایی بسیج سازندگی استان مرکزی با حضور ویدئوکنفرانسی دکتر محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و سردار غلامرضا سلیمانی رییس سازمان بسیج مستصعفین کشور برگزار شد.

دکتر فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی در این آئین گفت: در آیین افتتاح که اظهار کرد: مجموعه سپاه روح الله و بسیج سازندگی استان مرکزی پیشگام در امر محرومیت زدایی هستند و اقدامات چشمگیری در حوزه خدمت رسانی به مردم و اجرای پروژه های محرومیت زدایی انجام داده اند.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم به پیشرفت و تکاملی که مد نظر مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب است برسیم باید از ظرفیت های نهادهای انقلابی همچون بسیج استفاده کنیم، افزود: خوشبختانه در کشور ظرفیت نهادهای انقلابی و جهادی همچون بسیج و سایر ساختارهای دیگر که به برکت انقلاب اسلامی و تفکر حضرت امام خمینی(ره) شکل گرفته اند زمینه بسیار خوبی برای پیشرفت فراهم کرده اند که باید از آنها به خوبی در راستای پیشرفت همه جانبه کشور استفاده کرد.

استاندار مرکزی گفت: در همین راستا ما در استانداری مرکزی مرکز راهبری سازندگی و محرومیت زدایی را با کمک سپاه و بسیج و مشارکت سایر دستگاه های اجرایی راه اندازی خواهیم کرد و کلیه مسائل محرومیت زدایی و سازندگی در استان را از این طریق با مشارکت و هم افزایی همه جانبه پیگیری خواهیم کرد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار محسن کریمی فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی نیز در این آیین اظهار کرد: بیش از ۱۳۰۰ پروژه عمرانی و محرومیت زدایی در ۴ سال اخیر در مناطق محروم استان مرکزی به ارزش بیش از ۱۴۵ میلیارد تومان شامل لایروبی قنوات، اجرای کانال های کشاورزی، خطوط انتقال آب، استخرهای ذخیره آب، راه های بین مزارع، مخازن آب شرب، مسکن، پل و راه های روستایی، تکمیل مساجد و مدارس، خانه های عالم و… اجرا شده است.

وی افزود: به عنوان مثال بسیج سازندگی استان مرکزی موفق شده در زمینه کول گذاری و لایروبی قنوات بیش از ۴۵ کیلومتر قنات را احیا کند و در این زمینه نقش اساسی را جهت حراست از منابع ارزشمند آب و آبادانی روستاها در مناطق محروم ایفا کند.

کریمی گفت: اجرای بیش از ۱۰۰ کیلومتر کانال انتقال آب کشاورزی توسط بسیج سازندگی باعث شده که این پروژه ها ضمن جلوگیری از اتلاف حدود ۳۰ درصدی منابع آب در این مناطق، زمینه را جهت افزایش سطح زیر کشت، افزایش راندمان انتقال آب در مزارع و تحقق اقتصادمقاومتی در روستاها هموار کند. همچنین در مناطق مستعد اجرای طرح های لوله گذاری و خطوط انتقال آب نقش پررنگی در امیدآفرینی و ایجاد رضایت مندی در بین اهالی مناطق محروم استان داشته است و برای بالا بردن راندمان ذخیره آب، ساخت بیش از ۳۵ هزار مترمکعب استخرهای ذخیره آب بتنی درمناطق محروم و روستایی زمینه را جهت توجه به روستا و صیانت از منابع ارزشمند آب صورت داده است.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه های عمرانی توسط بسیج سازندگی استان مرکزی همواره بر پایه مشارکت مردم، اهالی روستاها و همت گروه های جهادی استوار است و ما در بسیج معتقدیم اجرای هر پروژه و طرح در مناطق محروم بدون نقش آفرینی مردم قطعا محکوم به شکست است، افزود: “کار مردم توسط مردم” یکی از رویکردهای محوری بسیج سازندگی در مناطق محروم است و خوشبختانه با این رویکرد علاوه بر انجام اقدامات چشمگیر موفقیت های زیادی نیز حاصل شده است.

کریمی گفت: بسیج سازندگی استان مرکزی در دو سال اخیر با تحویل ۷۰۰ مسکن محرومان به ارزش بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان گام ارزشمندی را در زمینه صاحب خانه شدن محرومان، معلولان و اقشار آسیب پذیر سطح استان مرکزی برداشته است. اجرای این پروژه ها با بکارگیری گروه های جهادی تخصصی و جغرافیا محور بسیج سازندگی به استعداد ۱۲۵۰ گروه جهادی در سطح استان صورت گرفته به نحوی که این گروه ها به صورت میانگین در سال بیش از ۱۰۰ هزار نفر روز ارائه خدمت صادقانه گامی استوار و پولادین در مسیر خدمت صادقانه به ولی نعمتان انقلاب اسلامی برمی دارند.

وی با بیان اینکه امروز بسیج سازندگی دژ مستحکم جریان انقلاب در دفاع اصولی از خط مستضعفان است و باید قدر این ظرفیت الهی را دانست و از این ظرفیت ارزشمند در جهت پیشرفت کشور در گام دوم انقلاب به خوبی استفاده کرد، اظهار کرد: به تصویب رسیدن قانون جدید بسیج سازندگی در حمایت از گروه های جهادی و تقویت محور خدمت رسانی امری اجتناب ناپذیر است که تاخیر در تصویب و اجرایی شدن این مهم، ضربات جبران ناپذیری را درپی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از سپاه روح الله، کریمی گفت: امروز بسیج سازندگی به عنوان پناهگاه جهادگران و ماوای گروه های جهادی بدون برخورداری از پشتوانه های ثروت، جانانه در مسیر دفاع از محرومین ایستاده و می توان با کمترین حمایت و باور به این سازمان جهادی ، گام های بزرگ در زمینه خدمت به کشور برداشت. در هفته بسیج امسال نیز ۱۳۰ پروژه محرومیت زدایی شامل مسکن محرومان و معلولان، کانال ها و خطوط انتقال آب، پل، جاده، استخر و … در سراسر مناطق محروم استان مرکزی به بهره برداری خواهد رسید.

انتهای پیام

ادامه مطلب

برترین ها