با ما همراه باشید

اخبار 16

حرف‌های جعبه‌ سیاه لباس فوتبالیست‌ها

منتشر شده

در

حرف‌های جعبه‌ سیاه لباس فوتبالیست‌ها

از فرم خلبانی بربلندای آسمان تا لباس سفید ملوانی در دریا، پرستاری و پاکبانی، همیشه لباس معرف و نماد و هویت هر حرفه‌ای بوده است. فوتبال هم نه تنها از این قاعده مستثنی نیست بلکه در این ورزش مهیج اهمیت لباس بیشتر هم هست. طرفداران فوتبال همیشه به رنگ و نماد تیم‌هایشان تعصب دارند و با رنگ و نمادها کری‌ها می‌خوانند.

به گزارش ایسنا، روزنامه «خراسان» در ادامه نوشت: از یوز معروف ایرانی روی لباس تیم‌ ملی کشورمان بگیرید تا لاجوردی بر تن باجو در ایتالیا تا سه خط هم‌رنگ با پرچم معروف لباس آلمان در جام‌ جهانی ۱۹۹۰، یا وقتی که مارک فان باستن افسانه‌ای با لباس نارنجی جذابش بر بام اروپا ایستاد یا همین دست خدا مارادونای فقید در لباس معروف آرژانتین، همه و همه جزو خاطرات لاینفک ما از فوتبال هستند. رنگ ‌ها ،نماد تیم‌ها شده‌اند و در خاطره جمعی هر هوادار جایگاه ویژه‌ای دارند. حال چند سالی است در دنیای حرفه‌ای فوتبال طراحی لباس همراه با هویت و نماد آن از جایگاه خاصی در نزد مدیران تیم‌ها اعم از باشگاهی و ملی برخوردار شده است، برخلاف آن چه که کمتر در فوتبال کشورمان می‌بینیم. اما همین چند روز پیش بود که طرح جدید لباس چوکای تالش فضای شبکه‌های اجتماعی را درنوردید و به سرعت دیده شد.

به همین بهانه به سراغ «مجتبی منفرد» رفتیم؛ کسی که طراحی‌ کیت‌های او در یک سال اخیر مورد توجه قرار گرفته و ناگفته‌های زیادی از مراحل طراحی کیت‌ها، واکنش مردم و مدیران باشگاه‌ها و … دارد.

برای تیم‌های بزرگ کشورمان کیت‌هایشان مهم نیست!

منفرد، ۲۲ ساله و دانشجوی کارشناسی رشته نرم‌افزار است که از دو سال پیش تصمیم به راه‌اندازی استارت‌آپ در زمینه طراحی لباس تیم‌های ورزشی گرفته است. او می‌گوید: «چندین سال است که به صورت حرفه‌ای این کار را دنبال می‌کنم و با این که در رشته‌ای به غیر از گرافیک و طراحی لباس درس خوانده‌ام اما به واسطه علاقه به فوتبال و طراحی، پیگیر این حوزه کاری شدم، آموزش دیدم و هم اکنون با یک تیم ۵ نفره این کار را جلو می‌بریم».

او با اشاره به تمایل نداشتن تیم‌ها و هزینه‌نکردن برای خاص‌شدن کیت‌هایشان می‌گوید: «خیلی رک بگویم، متاسفانه برای تیم‌های بزرگ کشورمان اصلا اهمیتی ندارد که چه کیت‌هایی بر تن می‌کنند. حتی تیم‌هایی هستند که در سطح اول آسیا هم بازی می‌کنند اما اصلا اهمیتی به طراحی لباس نمی‌دهند. ما طراح کیت هستیم نه تولید کننده. بسیاری از طرفدارهای تیم های فوتبال در کشورمان وقتی می‌بینند طرحی کپی نیست، ساده نیست و از نمادهای تیم و شهرشان در آن کیت استفاده شده، بسیار استقبال می‌کنند اما مدیران باشگاه‌ها از این مسئله غافل هستند».

در کیت، نمادها و دغدغه‌های محیط ‌زیستی مهم است

«در طراحی لباس‌های ورزشی برای تیم‌های مختلف کشورمان با توجه به خطه‌شان، همیشه به دغدغه‌ها و نمادهای شهر و باشگاه‌ها اهمیت داده‌ایم».

منفرد با ذکر این نکته در توضیح لباس ملوان بندرانزلی که آن هم خیلی مورد توجه قرار گرفت، می‌گوید: «برای تیم ملوان با نگاهی که به دغدغه‌های ملوان و شهر انزلی داشتیم و صحبتی که با طرفدارانش کردیم، متوجه شدیم که اولویت مردم این شهر، خشک شدن تالاب است و ما هم از نماد گل برگ‌های نیلوفر تالاب در آستین‌های آن کیت استفاده کردیم». از سوی دیگر یک گیلان، یک تالش و یک تیم فوتبال که سال‌هاست چشم و چراغ شهر تالش است. این تیم که این روزها برخلاف فصل پیش در فرم خوب خودش قرار دارد با طراحی جدید لباسش دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است. طراح این لباس که این طرح را از یک سال پیش طراحی کرده است، در توضیح این اتفاق می‌گوید: «متناسب با لقب و اسم ورزشگاه، این کیت را طراحی کردیم. طرحی که از یک سال پیش طراحی شده بود، اما به دلیل این که کمتر کسی با کارهای ما آشنایی داشت، استفاده نشد تا این که توسط خبرنگار شبکه‌ باران به مدیران چوکا معرفی شد و مورد توجه آن‌ها قرار گرفت. واکنش طرفداران این تیم و کاربران شبکه‌های اجتماعی هم به این مسئله خیلی مثبت بود که برای ما هم جالب بود.»

لباس‌ها را سه ‌بعدی طراحی می‌کنیم

او در توضیح ساخت طرح‌های گرافیکی کیت‌ها در بستر سه بعدی که در کشورمان بی‌سابقه بوده، می‌گوید: «ما معمولا یک سری موکاپ(فایل گرافیکی) استفاده می‌کردیم که در سایت‌ ها به صورت رایگان موجود است اما جلوتر که رفتیم، به سراغ یادگیری بحث‌های طراحی لباس در بستر
سه بعدی رفتیم تا الگوهای دوبعدی را سه بعدی کنیم. کیت‌های تولیدی ما از یک جایی به بعد کاملا مدل سازی شده و کاری نیست که بتوانید مشابه‌اش را در بستر اینترنت یا در سایت‌ های طراحی پیدا کنید. این مدل‌سازی سه بعدی به زعم طراح‌ها و استادان طراحی، برای اولین بار در ایران است که در حوزه ورزش اتفاق می‌افتد.»

برای تیم ‌ملی، حاضریم کیت رایگان طراحی کنیم اما …

طراحی کیت استقلال‌ و پرسپولیس تهران برای بازی در لیگ‌ برتر و آسیا تا فولاد، ذوب‌آهن، ملوان، لباس دوم سپاهان و … . این‌ها فهرست بلند بالایی است از طراحی‌ کیت‌ها توسط گروه منفرد. اما طراحی‌های او منحصر به فوتبال و لباس نیست. او با نام بردن از تیم شهرداری گرگان، قهرمان بسکتبال ایران می‌گوید: «با شهرداری گرگان و چند تیم والیبال مثل کاله و هراز هم همکاری کرده‌ایم. ما حتی برای لیگ ‌برتر توپی با نماد خلیج ‌فارس طراحی کرده‌ایم هرچند طبق معمول، توجهی به آن نشد». او که بارها، لباس تیم ‌ملی را با یوز معروفش بازطراحی کرده است، با گله از مسئولان فدراسیون فوتبال می افزاید: «برای تیم ملی حتی به ما جواب هم نمی‌دهند. هر طرحی که برای تیم‌ ملی یا باشگاهی می‌زنیم، بلافاصله برای مدیران و باشگاه ارسال می‌کنیم اما تا امروز از بیشترشان هیچ پاسخی نگرفتیم به خصوص از طرف فدراسیون فوتبال. حتی بارها گفتیم حاضریم رایگان یا به صورت لباس با کیفیت این طرح‌ها را در اختیارشان قرار بدهیم اما باز هم خبری نشده است».

پرسپولیسی‌ها لحظه آخر منصرف شدند!

«کیت شما خوب و جذاب است اما چون تا این جا در جدول مسابقات با این لباس بالا آمدیم و برای‌مان خوش یمن بوده است، در فینال کیت‌مان را عوض نمی‌کنیم». این پاسخ مدیران پرسپولیس به طراحی لباس فینال آسیا بود که گروه منفرد آن را طراحی کرده بودند. او با این مقدمه می‌افزاید: «پیشنهاد طراحی کیت برای فینال آسیا را از طریق تولید کننده لباس پرسپولیس دریافت کردیم و خیلی سریع دست به کار شدیم. پیشنهادی را که مستقیما خودشان  داشتند، طراحی کردیم. حتی طرح قبول و با  استقبال‌شان مواجه شد اما به ما گفتند که در لحظه آخر، کادر فنی پرسپولیس منصرف شده است! البته همان طرح شیر دال منحصر به فرد را سال بعد در دربی بدون اطلاع ما استفاده کردند! بعد هم هیچ‌ گونه عذرخواهی رسمی از سوی تولید کننده نشد و خب این مسائل باعث می‌شود دلسرد شویم». او که مقصر را به طور کل مدیریت تیم‌ها می‌داند در ادامه و در توضیح این پدیده می‌گوید:«مدیریت تیم، شاید هم مشاورها، ضعیف عمل می‌کنند اما کلی بخواهم بگویم، مدیریت ضعیف باعث این مشکلات می‌شود».

کیت نساجی و اینتر را خیلی دوست دارم

«منفرد» که گویا طرفدار اینتر ایتالیاست  هرچند مانند هر هنرمند دیگری به تمامی کارهایش عشق می‌ورزد اما درباره طرح مورد علاقه‌اش از کیت تیم‌های داخلی‌ می‌گوید: «در خصوص تیخم‌های داخلی، به سبب زندگی در مازندران و علاقه‌ام به تیم نساجی، طرح سیاه رنگ با تصویر ببر را که برای نساجی طراحی کردم خیلی دوست دارم اما متاسفانه هنوز فرصت استفاده از این طرح توسط این تیم پیش نیامده است». او در انتها هر چند از ناملایمتی‌ها دلخور بود اما امیدوارانه از آینده و ظرفیت رشد کار و تحول در طراحی کیت‌های ورزشی گفت و ادامه داد: «انتظار خاصی از مسئولان ندارم فقط اگر بشود صرفا به ما هم فضا بدهند و بگذارند ما هم یک سری کارها را پیشنهاد و انجام بدهیم تا شاهد کیت ‌های ریشه‌دارتر، فرهنگی‌تر و جذاب‌تری در ورزش کشورمان  باشیم».

منبع: ايسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار 16

آغاز فعالیت مرکز نوآوری لجستیک هوشمند پست اصفهان

منتشر شده

در

توسط

آغاز فعالیت مرکز نوآوری لجستیک هوشمند پست اصفهان

ایسنا/اصفهان مرکز نوآوری لجستیک هوشمند و تجارت الکترونیک پست استان اصفهان به عنوان نخستین رویداد کارآفرینی و نوآوری پست استان فعالیت خود را آغاز کرد.

مرکز نوآوری پست استان اصفهان در حال حاضر دارای بخش‌های کلینیک کسب و کار با هدف ارائه مشاوره کسب و کار و ارائه آموزش های تخصصی در حوزه پست و تجارت الکترونیک و همچنین مرکز جذب و پرورش ایده‌ها با همکاری دانشگاه آزاد اصفهان و شتاب‌ دهندهای فعال استان شروع به فعالیت کرده است.

مدیرکل پست استان اصفهان با اشاره به سهم ۸ درصدی استان اصفهان در واحدهای پستی کشور و انتخاب استان به عنوان پایلوت، در راه اندازی مرکز نوآوری افزود: سیاست گذاری این مرکز زیر نظر وزارت ارتباطات و پارک علم و فناوری کشور انجام شده و در راستای تسریع در ارائه خدمات نوین پستی فعالیت خواهد کرد.

به نقل از روابط عمومی پست استان اصفهان، حمید باقری با اشاره به اهمیت توسعه اقتصاد دیجیتال در دنیا، اضافه کرد: برای اینکه از دنیا و کسب و کارها در این زمینه عقب نباشیم ناگزیر به ایجاد فعالیت های نوآوری هستیم.

وی با بیان اینکه رفع مشکلات بسته بندی در حوزه پست، طراحی اپلیکیشن‌های پیگیری مرسولات پستی، طراحی تمبر دیجیتال از جمله اقدامات اولیه در دستور کار این مرکز است گفت: ارائه پست هوشمند، لجستیک یکپارچه، سیستم‌های پرداخت، حمل و نقل پاک و برقی، سکوی تجارت الکترونیک و استفاده از فناوری‌های حمل و نقل پیشرفته هوشمند از جمله ویژگی‌ها و کارکردهای این مرکز در استان است.

به گفته مدیرکل پست استان اصفهان، بخش‌های خصوصی در طرح ستاپ(سکوی تجارت الکترونیک پست) و این طرح، به عنوان بازوی توانمند پست قرار می‌گیرند و به تحقق تجارت الکترونیک کمک می‌کنند و امیدواریم همه فعالان نفش آفرین حضور پیدا کنند.

وی افزود: پست استان با ۹۹۷ واحد پستی سهم هشت درصدی از واحدهای پستی کشور را به خود اختصاص داده است و در زمان حاضر یکی از استان های شاخص در امر ارتباطات و شبکه پستی کشور محسوب می‌شود.

باقری گفت: لجستیک هوشمند و توسعه تجارت الکترونیک موجب افزایش سرانه مرسولات و توسعه محصول(ترافیک پستی) را به دنبال خواهد داشت که در این زمینه هم از ورود و همکاری شتاب دهنده‌ها و کسب و کارها استقبال می‌کنیم.

به گفته این مسئول، در حال حاضر جهت استقرار شتابده‌ها و دفاتر مشاوره و آموزشگاه‌های تخصصی در این مرکز فراخوان عمومی اعلام شده است که تاکنون استقرار یک شتاب دهنده تصویب شده است و یک مرکز آموزشی و یک مرکز مشاوره نیز تقاضای خود را جهت استقرار به مرکز نوآوری اعلام کرده اند که روند استقرار آنها نیز در حال پیگیری است.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب

اخبار 16

کلیه مبادی ورودی و خروجی فرعی هرمزگان بسته خواهد شد

منتشر شده

در

توسط

کلیه مبادی ورودی و خروجی فرعی هرمزگان بسته خواهد شد

ایسنا/هرمزگان فرمانده انتظامی استان با اشاره به قاطعیت پلیس در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی از کلیه مسافران نوروزی خواست با پایان دادن به سفر خود، هرچه سریعتر برنامه بازگشت به شهر محل سکونت خود را تنظیم کنند.

سردار غلامرضا جعفری ظهر امروز(هشتم فروردین ماه) در جمع خبرنگاران، گفت: با توجه به آغاز طرح فاصله گذاری اجتماعی و اجرای تشدید محدودیت های تردد، از شهروندانی که به مسافرت رفته اند، خواست ضمن لغو کردن سفر خود به خانه بازگردند.

وی افزود: باتوجه به شیوع روزافزون ویروس کرونا در کشور، پلیس هرمزگان همراه با دستگاه‌های مرتبط، طرح کاهش زنجیره انتقال بیماری را با قاطعیت اجرا می کند و از هم استانی های عزیز و مسافرانی که به هرمزگان مسافرت کرده اند می خواهیم در این خصوص با پلیس خدمتگزار خود، همکاری کنند.

این مقام ارشد انتظامی تأکید کرد: شهروندان برای حفظ سلامتی خود و سایر هموطنان و قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا، در خانه بمانند و مسافران نوروزی که در استان حضور دارند هرچه سریعتر به استان محل سکونت خود بازگردند.

وی با تاکید بر همکاری شهروندان با پلیس در ریشه کنی ویروس کرونا، افزود: توجه به شعار “ما در خانه می مانیم” و “به خانه برگردیم” در این ایام برای پیشگیری از شیوع این بیماری بسیار مهم و ضروری است و این امر با تلاش شبانه روزی کارکنان پلیس و تلاش و همراهی شهروندان محقق خواهد شد.

سردار جعفری با بیان اینکه کلیه مبادی ورودی و خروجی فرعی بسته خواهد شد و خودروهای غیر بومی نیز از کنار گذرشهرها استفاده و از استان خارج و از ورود به داخل شهرها خودداری کنند تصریح کرد: پلیس بدون اغماض با خودروهای متخلف برخورد و برابر قانون مشمول ۵ میلیون ریال جریمه نقدی و خودرو متخلف به مدت یک ماه توقیف خواهد شد.

فرمانده انتظامی هرمزگان در پایان اجرای این طرح را مطالبه عمومی دانست و عنوان کرد: نیروی انتظامی با قاطعیت کامل این طرح را اجرا می کند.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

اخبار 16

معرفی ۱۰۰ نویسنده در شهر تهران

منتشر شده

در

توسط

معرفی ۱۰۰ نویسنده در شهر تهران

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات با اشاره به نمایش بیش از دوهزار کتاب از ۱۰۰ نفر از نویسندگان ایران در بیش از ۶۰۰ تابلو شهری و عرشه پل در سطح شهر تهران گفت: این شروع اقداماتی است تا شهر به فضایی زیبا، فرهنگی و مفتخر به نویسندگان حوزه‌های مختلف تبدیل شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از ستاد خبری بیست‌ونهمین دوره «هفته کتاب» جمهوری اسلامی ایران، علی‌ رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر بیست‌ونهمین دوره «هفته کتاب» جمهوری اسلامی ایران) در نشست معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با خبرنگاران حوزه کتاب که در روز ۲۷ آبان ۱۴۰۰ برگزار شد، با اعلام خبر آغاز طرح «پاییزه کتاب ۱۴۰۰» از ۲۹ آبان، گفت: هم‌اکنون بیش از ۹۷۰ کتابفروشی در سراسر کشور عضو این طرح شده‌اند. به کتابفروشی‌هایی که در خارج از مراکز استان‌ها قرار دارند، اعتبار بیشتری اختصاص داده‌ایم و علاوه بر این تلاش کردیم در ۱۰۰ شهر از مناطق کمتر برخوردار کتاب‌فروشی‌هایی را فعال کنیم و اعتبار بیشتری برای آن‌ها درنظر بگیریم.

او افزود: مجموع اعتبار طرح «پاییزه» کمتر از طرح تابستانه کتاب ۱۴۰۰ نیست اما نحوه توزیع آن متفاوت است. نحوه توزیع یارانه‌ها تغییر کرده است و تلاش کردیم یارانه‌ها به سمت مناطقی برود که تاکنون کمتر از این یارانه‌ها استفاده کرده‌اند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران درباره برپایی نمایشگاه کتاب در استان‌ها نیز اظهار کرد: بنا داریم بخش فروش و عرضه این نمایشگاه‌ها را به صورت مجازی برگزار کنیم. یکی از مهم‌ترین دلایل این اقدام، ایجاد عدالت در دسترسی به همه ناشران و توزیع یارانه‌های کتاب به همه اقشار  مردم است. زمانی که نمایشگاه‌های استانی را در مرکز استان (به ویژه در استان‎های بزرگ) برگزار می‌کنیم، در شهرستان‌ها امکان مراجعه افراد به این نمایشگاه‌ها بسیار کم است. بنابراین بخش فروشگاهی نمایشگاه‌های مجازی را به منظور استفاده همه مردم آن استان در تمام مناطق فعال می‌کنیم.

او افزود: با همت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و خانه کتاب و ادبیات ایران، موضوع نشست‌ها و شور و شعف فرهنگی در استان‌ها و دیگر مواردی که تا به الان بخش جنبی بوده است‌، تبدیل به بخش اصلی ‌می‌شود. به این صورت به جای درگیرشدن در یک فعالیت اجرایی طاقت‌فرسا، بخش‌های جنبی را به بخش‌های اصلی تبدیل می‌کنیم. مانند نشست رونمایی، بحث و بررسی در مورد کتاب،  تبلیغات محیطی و …. نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان در نیمه دوم آذرماه برگزار می‌شود و تا پیش از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، نمایشگاه‌های استانی دیگری نیز در یکی از استان‎ها برگزار خواهد شد و به تدریج در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

دبیر بیست‌ونهمین دوره «هفته کتاب» جمهوری اسلامی ایران در ادامه با تقدیر از فعالیت‌های تمام رسانه‌ها و سازمان صداوسیما در هفته کتاب گفت: در این هفته اقدام بی‌نظیری در سطح شهر تهران انجام شد و بیش از دوهزار کتاب از ۱۰۰ نفر از نویسندگان کشورمان در بیش از ۶۰۰  تابلو شهری و عرشه پل  به نمایش عمومی گذاشته شد. تاکنون چنین اقدامی برای معرفی مفاخر اهل قلم و نویسندگان کشور انجام نگرفته بود. این اقدام نتیجه همگرایی چند دستگاه از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب و ادبیات ایران، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سازمان زیباسازی شهرداری تهران است. این آغاز اقداماتی است تا شهر به فضایی زیبا و فرهنگی تبدیل شود. امیدواریم با توجه به الگودهی تهران، در سایر شهرها نیز شاهد چنین اتفاق عظیمی باشیم و نویسندگان و مفاخر ادبی معرفی شوند.

او افزود: این اقدام برای به نمایش گذاشتن کتاب است تا در مقابل چشمان مخاطبان قرار بگیرد. همان‌طور که معاون محترم امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کردند ما باید در زمینه در دسترس بودن و در  برابر چشم بودن کتاب تلاش کنیم. کتاب مانند کالاهای دیگر نیست که فقط لازم باشد، بگوییم: کتاب بخوان؛ بلکه نیاز است کتاب خوب به مردم معارفه و ترویج شود تا به سمت آن بروند.

رمضانی سپس مهم‌ترین حلقه مفقوده کتاب در کشور را مساله ترویج دانست و گفت: حوزه‌های دیگر در این سال‌ها حمایت‌هایی داشته‌اند اما به ترویج، توجه کمتری شده است. بال پرواز کتاب رسانه‌ها هستند و رسانه‌ها باید کمک کنند کتاب از ذهن نویسنده، دفتر و انبار ناشر، قفسه کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها به خانه‌های مردم  برود و خوانده شود.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، این اقدامات را موجب اهمیت پیداکردن کتاب دانست و افزود: پیش از این در تبلیغات شهری و صداوسیما محصولات تجاری تبلیغ می‌شد و تبلیغات حوزه فرهنگی بیشتر به  فیلم‌های سینمایی یا در حوزه کتاب به پوستر «هفته کتاب» محدود می‌شد. اما الان چهره نویسندگان، کتاب‌ها و آثارشان به نمایش گذاشته شده است و امکان خرید این کتاب‌ها در طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ از کتابفروشی‎ها فراهم شده است. این اقدام بزرگ مقدمه کارهای بزرگ دیگری از همین گونه خواهد بود.

بیست‌ونهمین دوره «هفته کتاب» جمهوری اسلامی ایران از بیست‌وچهارم آبان‌ماه آغاز شده و تا یکم آذرماه ١٤٠٠ با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُر کنیم» در سراسر کشور ادامه دارد.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب

برترین ها