با ما همراه باشید

سایر

خطری که از سر میراث ملی گذشت

منتشر شده

در

خطری که از سر میراث ملی گذشت

سیزده سال بعد از ثبت ملی محوطه باستانی جوبجی در شهرستان رامهرمز خوزستان و هفت سال انتظار پرونده‌ تعیین عرصه و حریم جوبجی در سازمان وقت میراث فرهنگی کشور و پس از تعرض‌های فراوانی که در چند سال گذشته به این محوطه رخ داد، سرانجام عرصه و حریم این محوطه تاریخی تعیین و ابلاغ شد.

علی‌اصغر مونسان، نخستین وزیر وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حالی که روزهای پایانی کار خود را در این وزارتخانه سپری می‌کند، نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری مربوط به محوطه ملی، فرهنگی و تاریخی «جوبجی» را ابلاغ کرد.

محوطه‌ باستانی جوبجی را باستان‌شناسان در سال ۱۳۸۶ و به دنبال آغاز اجرایی کردن طرح کانال آب‌رسانی به دست آوردند، گنجینه‌ای بزرگ از یکی از پادشاهان عیلامی که کانالِ ۱۸۶ متری انتقال آب آن را نمایان کرد و به حضور باستان‌شناسان در جوبجی برای کاوش‌های گسترده‌ای منجر شد؛ کاوش‌هایی که بعضا هنوز ادامه دارد. اما نکته‌ جالب توجه در این مسیر امضاهای مسوولان شهری رامهرمز بود که اجازه دادند تا مسیرِ احداثِ جاده‌ برای عبور ماشین‌های معدن‌کاران از حریم درجه یک و عرصه‌ محوطه جوبجی بگذرد؛ هر چند این کار در آن زمان با اعتراض‌های گسترده فعالان میراثی، متوقف شد. اما بعد از آن، لودرها به مرور به عرصه‌ جوبجی کوچ کردند، اقدامی که نه یک بار و دو بار، بلکه شاید به تعداد انگشتان یک دست در این محوطه باستانی رخ داد و هر بار بخشی از جوبجی را با آسیب‌های زیادی مواجه کرد. در طول سال‌های قبل محوطه باستانی «جوبجی» و حتی آثارِ به‌دست‌آمده از دوره‌های عیلامی تا اشکانی به حال خود رها شده بودند و با مشکلات عدیده‌ای از کشت و زرع روی عرصه تا جاده‌کشی و حفاری‌های غیرمجاز دست و پنجه نرم می‌کردند؛ چه زمانی که آرمان شیشه‌گر، باستان‌شناس محوطه، چند سال بعد از کشفِ محوطه و برای ادامه فعالیت‌های باستان‌شناسی به جوبجی رفت و جلو کانال آبی که از دلِ این محوطه مهم باستانی رد شده بود، گمانه‌زنی کرد، اما یک سال بعد درست در همان نقطه کشاورزان گندم کاشتند و چه همین چند سال گذشته که هر بار به بهانه‌ای جدید معدنکاران و کشاورزان بخش زیادی از جوبجی را تخریب کردند. چه زمانی که در بالادستِ سایتِ تاریخی جوبجی، معادن کوپال در تپه‌های ماهور برای مصالح ساختمان یا آسفالت قابل برداشت شد و چه زمانی که زمین‌های قرارگرفته در کنار محوطه باستانی جوبجی مسیر تردد کامیون‌های معدن‌کارانِ روستای جوبجی بود، مسیری که شورای تامین استان هم آن را تایید کرده بود.

شیشه‌گر نخستین قدم‌ها را برای عملیات گمانه‌زنی به منظور تعیین حریم محوطه باستانی جوبجی سال ۱۳۸۸ برمی‌دارد. اما بی‌توجهی به این اقدام مهم، سرانجام باعث می‌شود تا وی در سال ۱۳۹۳ نسبت به این بی‌توجهی‌ها شکایت کند. او در آن زمان به رسانه‌ها می‌گوید: «من تعیین حریم کردم و نقشه و عکس و… را نیز در پرونده‌ای تکمیل‌شده ارائه کردم، اما این که حریم تصویب شده یا نه شنیده‌ها حاکی از آن است که در سازمان مرکزی میراث فرهنگی این اتفاق نیفتاده است، به عبارتی این حریم فقط در استان خوزستان مصوب شده است.»

او همان زمان تاکید می‌کند: «هرچند برنامه تعیین عرصه و حریم انجام شد، اما تصویب و ابلاغ نشدن آن عملاً به معنای تهدید عرصه باستانی محوطه است.»

از سوی دیگر با هربار تعرضِ ماشین‌های معدنکاران تنها کاری که از دست فعالان و کارشناسان مدنی و فرهنگی برمی‌آمد هشدار و تذکر به مسوولان میراثی و شهری بود تا شاید راهگشایی برای جلوگیری از این تعرض‌ها باشد؛ از درخواستِ علی‌اصغر نوروزی – دانش‌آموخته دکتری باستان شناسی و عضو هیئت علمی پژوهشکده باستان‌شناسی – برای ایجادِ «سازمان باستان‌شناسی» که به دنبال اتفاقات رخ‌داده در محوطه‌های باستانی مختلف کشور از جمله جوبجی و چگاسفلی پیش آمده بود گرفته تا نامه «جامعه باستان‌شناسی کشور» که مصرانه خواهان رسیدگی به شرایط نامناسب میراث فرهنگی کشور بود و نمونه تلخ آن را وضعیت محوطه‌های باستانی مانند چگاسفلی، جوبجی، شوش، فیروزآباد، تاق‌بستان و ایوان مدائن می‌دانست.

سرانجام محوطه باستانی جوبجی روی خوشی دید. علی‌اصغر مونسان در نامه‌ای که امروز مهر دبیرخانه وزارتخانه میراث فرهنگی را دارد، خطاب به سلیمانی دشتکی – استاندار خوزستان – اعلام کرده است:‌ «در اجرای بند ۱۲ از ماده ۳ «قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور» مصوب ۱۳۶۷ و مواد مربوطه از «قانون راجع به حفظ آثار ملی» مصوب ۱۳۰۹ و نظام‌نامه اجرایی آن، نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری  مربوط به اثر ملی فرهنگی، تاریخی «محوطه جوبجی» واقع در شهرستان رامهرمز که به شماره ۲۳۰۵۲ مورخ دوم مرداد ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، ابلاغ می‌شود.

محدوده‌ حریم اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت این وزارت است و هرگونه دخل و تصرف در محدوده‌ حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر، برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب قانون مجازات اسلامی «تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده» جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.»

منبع:ایسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر

درگذشت دبیر خبر خبرگزاری دانشجو به علت کرونا

منتشر شده

در

توسط

درگذشت دبیر خبر خبرگزاری دانشجو به علت کرونا

سیدمهدی حاجی آبادی، دبیر خبر خبرگزاری دانشجو، بر اثر ابتلاء به کرونا دار فانی را وداع گفت.

 کانال خبرگزاری دانشجو درگذشت این فعال رسانه را به دلیل ابتلاء به کرونا تایید کرده است.

سیدمهدی حاجی آبادی از فعالان سابق دانشجویی (عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل) بوده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ضمن تسلیت این ضایعه، از خداوند برای خانواده وی صبر و برای آن مرحوم علو درجات را مسالت دارد.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

سایر

آلمان درباره خط لوله گازی روسیه ضمانت داد

منتشر شده

در

توسط

آلمان درباره خط لوله گازی روسیه ضمانت داد

صدراعظم آلمان ضمانت داد که اوکراین از ساخت خط لوله گازی نورد استریم ۲ روسیه آسیب نخواهد دید اما اوکراین می گوید مذاکرات درباره آینده اش به عنوان یک کشور ترانزیت مبهم بوده است.

 آنگلا مرکل در آخرین سفر خود به کی‌یف پیش از این که ماه آینده از مقامش به عنوان صدراعظم آلمان کنار برود، گفت: گاز نباید از سوی روسیه به عنوان یک سلاح ژئوپلیتیکی بکار رود و آلمان در صورت لزوم می تواند تحریمهای جدیدی علیه مسکو وضع کند.

وی در گفت و گو با ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین گفت: مهم است که اوکراین یک کشور ترانزیت گاز بماند. مرکل خواستار تمدید قرارداد ترانزیت فعلی اوکراین با روسیه پیش از انقضای آن در سال ۲۰۲۴ شد و خاطرنشان کرد که آلمان از گذار تدریجی اوکراین به سوی انرژی تجدیدپذیر حمایت می کند.

آلمان از زمان الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و بروز جنگ در منطقه شرقی دونباس میان نیروهای اوکراین و نیروهای تحت حمایت روسیه در همان سال، کمک مالی و حمایت دیپلماتیک برای اوکراین فراهم کرده است. اما کی‌یف به شدت مخالف توافق میان برلین و واشنگتن در خصوص نورد استریم ۲ بوده که با دور زدن اوکراین، گاز روسیه را به اروپا می رساند. دولت جو بایدن، رییس جمهور آمریکا با وجود لابی اوکراین، تلاش نکرده است با تحریمها مانع این پروژه شود.

دولت زلنسکی این خط لوله را تهدیدی برای امنیت اروپا می داند. وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مرکل گفت: تصور می کنم که نورد استریم ۲ یک سلاح است. بر این باورم که عدم توجه به این که این خط لوله یک سلاح خطرناک است نه تنها برای اوکراین بلکه برای کل اروپا اشتباه است.

دیدار مرکل از اوکراین دو روز پس از آخرین دیدار رسمی وی از روسیه و گفت و گو با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه انجام گرفت. وی در این دیدار پوتین را در خصوص موقعیت اوکراین به عنوان یک کشور ترانزیت تحت فشار قرار داد.

پوتین به خبرنگاران گفت که مسکو آماده است توافق ترانزیت را پس از سال ۲۰۲۴ تمدید کند اما به جزییات بیشتری نیاز است.

مرکل همچنین خواهان پیشرفت بیشتر مذاکرات صلح در خصوص شرق اوکراین است و روز یکشنبه خواستار مذاکراتی در قالب نورماندی میان سران آلمان، فرانسه، روسیه و اوکراین شد.

بر اساس گزارش رویترز، توافق آلمان و آمریکا در خصوص نورد استریم ۲ شامل تعهد برای کمک به اوکراین به منظور ادامه دریافت درآمد ترانزیت پس از عملیاتی شدن نورد استریم ۲ است. اما یوری ویترنکو، مدیر شرکت انرژی دولتی نفتوگاز اوکراین ماه گذشته به رویترز گفت: تصور نمی کند روسیه پس از سال ۲۰۲۴ به ترانزیت گاز از طریق خاک اوکراین ادامه دهد.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

سایر

ترافیک سنگین در مسیر بازگشت سفرهای مردم

منتشر شده

در

توسط

ترافیک سنگین در مسیر بازگشت سفرهای مردم
عکس تزئینی است

طبق گزارش‌های مرکز مدیریت راه‌های کشور طی روزهای گذشته ترافیک نیمه‌سنگین و سنگین در محورهای مواصلاتی مختلف به ویژه محورهای منتهی به تهران و البرز آغاز شده که در واقع به دلیل بازگشت مردم از سفر در ایام تعطیل گذشته است.

با وجود اینکه آمارها نشان دهنده کاهش تردد وسایل نقلیه مختلف در روزهای تعطیل گذشته به دلیل اعمال ممنوعیت‌های اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا بود، اما در روزهای ابتدایی هفته گذشته و دقیقا قبل از شروع ممنوعیت‌ها، افزایش سفرهای جاده‌ای از سوی مردم را شاهد بودیم تا جایی که در روزهای مذکور به صورت میانگین یک میلیون و ۶۵۰ هزار وسیله نقلیه در جاده‌های کشور تردد کرد.

اما در روزهای ممنوعیت این آمار به شدت کاهش یافت و طی دو روز گذشته دقیقا پس از پایان تعطیلات اعلام شده، دوباره محورهای مواصلاتی کشور شاهد ترافیک نیمه‌سنگین و سنگین بودند که به نظر می‌رسد موج ایجاد شده در مسیر بازگشت مردم از سفرهای این ایام تعطیل بوده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده مرکز مدیریت راه‌های کشور در روز گذشته، ترافیک سنگین در آزادراه قزوین – کرج – تهران در محدوده آبیک و ترافیک نیمه سنگین در محدوده های کردان، گلشهر، مهرشهر و حدفاصل پل فردیس تا پل کلاک، آزادراه کرج – قزوین در محدوده نظرآباد و آزادراه تهران – ساوه و بالعکس در محدوده پرند به ثبت رسید و تصاویر ثبت شده در دوربین‌های نظارت تصویری ترافیک نیمه سنگین در محور تهران – شهریار محدوده زرنان را نشان داد.

البته طی ساعات بعد از ظهر روز گذشته همچنان تردد روان در محورهای چالوس، هراز، فیروزکوه، آزادراه تهران – شمال و آزادراه قزوین – رشت در مسیرهای رفت و برگشت وجود داشت که به نظر می‌رسد به دلیل ممانعت مسئولان این استان از ورود پلاک‌های غیر بومی در روزهای گذشته بود که اخبار و گزارش‌های آن نیز منتشر شد و آمار ورود و خروج خودرو از دو استان شمالی مازندران و گیلان نیز کاهش محسوس و قابل توجه بیش از ۶۰ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

وسایل نقلیه ورودی و خروجی استان‌ها از ۲۴ تا ۲۹  مرداد ماه

آخرین گزارش‌های منتشر شده هم نشان می‌دهد که ترددهای بین استانی که در روز ۲۸ مرداد ماه که به حدود ۶۲۵ هزار خودرو رسیده بود فردای همین روز یعنی در ۲۹ مرداد ماه به یک میلیون و ۳۰ هزار خودرو رسید و روند صعودی در نمودار تردد این روزها نمود پیدا کرد.

وضعیت تردد از ۲۴ مرداد ماه و مقایسه با مدت مشابه سال گذشته

 

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

برترین ها