با ما همراه باشید

اخبار 42

در میانمار چه می گذرد؟

منتشر شده

در

در میانمار چه می گذرد؟

سفیر جمهوری اسلامی ایران در تایلند و میانمار با بیان این که به نظر می رسد طی ماه های آینده انتخابات جدید با نظارت و احتمالا مهندسی ارتش در میانمار برگزار خواهد شد، می‌گوید: در خصوص وضعیت مسلمانان، به خصوص روهینگیاها نیز علیرغم انتقاد به عملکرد کلی آنگ سان سوچی و نارضایتی از سکوت وی در برابر جنایت های ارتش، کماکان دولت غیرنظامی وی را گزینه بهتری به نسبت دولت نظامی می دانند.

این دیپلمات کشورمان در تایلند و میانمار همچنین معتقد است: علیرغم تداوم اعتراضات گسترده در میانمار علیه دولت نظامی و همچنین واکنش های بین المللی نسبت به آن، تاکنون هیچ نشانه ای از کوتاه آمدن ارتش در برابر خواست های سه گانه معترضین؛ یعنی آزادی خانم سوچی و سایر رهبران غیرنظامی، پذیرش نتیجه انتخابات، و بازگشت ارتش به پادگان ها، دیده نمی شود.

گفت‌وگوی ایسنا با سیدرضا نوبختی سفیر کشورمان در تایلند و میانمار درباره تحولات سیاسی و بروز کودتا در میانمار به شرح زیر است:

طی دو هفته اخیر نام میانمار یک بار دیگر و پس از گذشت 3 سال از بحران مسلمانان روهینگیایی، در صدر اخبار رسانه های جهان قرار گفته است. لطفاً بفرمایید چه اتفاقی در این کشور رخ داده است؟
در 8 نوامبر سال گذشته میلادی انتخابات پارلمانی سراسری در میانمار برگزار شد و طی آن حزب اتحاد ملی برای دموکراسی (NLD) به رهبری خانم آنگ سان سوچی توانست در حدود 85 درصد از کرسی های انتخابی پارلمان (در مجموع بیش از 60 درصد کل کرسی ها) را به دست آورد. در نتیجه این حزب می بایست در 1 فوریه 2021 با تشکیل اولین جلسه پارلمان با حضور نمایندگان پیروز، مسئول تشکیل دولت جدید این کشور باشد. اما در بامداد همان روز (1 فوریه / 13 بهمن) ارتش میانمار، که در این کشور به تاتماداو (Tatmadaw) مشهور است، با دستگیری خانم سوچی، رهبر حزب حاکم و پیروز انتخابات؛ آقای وین مینت، رئیس جمهور این کشور، و تنی چند از مقامات و رهبران ارشد حزب، ضمن ممانعت از برگزاری اولین جلسه پارلمان جدید میانمار، در کشور اعلام وضعیت اضطراری کرد و طی بیانیه ای مسئولیت اداره و کنترل دولت را برای مدت یکسال در دست گرفت.

در واقع به عبارتی ارتش با کودتا زمام امور در میانمار را در دست گرفت. سوال این است که چه شد که ارتش میانمار علیه سوچی، که از جنایات آنها علیه مسلمانان روهینگیایی در دادگاه لاهه دفاع کرده بود، دست به کودتا زد؟ 

در خصوص چرایی کودتا و دلایل تاتماداو برای این کار باید گفت که ماه ها پیش از برگزاری انتخابات سراسری در میانمار بسیاری از احزاب رقیب، به ویژه حزب قدرتمند و نزدیک به نظامیان میانماری به نام «حزب توسعه و همبستگی اتحادیه» (USDP) دولت سوچی، به ویژه کمیسیون انتخابات اتحادیه (UEC) که طبق قانون اساسی مسئول نظارت، برگزاری و تأیید نتایج نهایی انتخابات در این کشور است را به تلاش برای مهندسی انتخابات و رفتار غیر منصفانه متهم می کردند و خواستار دخالت ارتش برای تضمین آزادی انتخابات بودند. پس از انتخابات و اعلام نتایج آن، این احزاب کمیسیون انتخابات اتحادیه را به تقلب و دستکاری گسترده در آراء متهم کرده و از ارتش خواستند که ضمن ابطال آن، انتخابات جدیدی برگزار کند.

ارتش میانمار نیز طی ماه های اخیر (پس از اعلام نتایج) بارها از این کمیسیون خواسته بود که با توجه به اختلاف عمده در فهرست رأی دهندگان و وجود بیش از 10 میلیون رأی مخدوش (تکراری، بی نام و نشان، تقلبی و …) با ارائه فهرست نهایی رأی دهندگان جهت بررسی توسط ارتش، گشایش پارلمان را به تعویق بیاندازد. اما این کمیسیون ضمن رد درخواست ارتش، نتایج انتخابات را تأیید کرد و 1 فوریه را زمان قطعی گشایش پارلمان جدید میانمار اعلام کرد.
ارتش هم در واکنش با دستگیری رهبران حزب به اتهام تقلب در انتخابات، و با اعلام وضعیت اضطراری ضمن انحلال کمیسیون انتخابات، مسئولیت کنترل دولت را در دست گرفت. در همین ارتباط باید گفت که این سومین بار (1988، 2007 و 2021) در طول سه دهه اخیر است که ارتش میانمار در این کشور با کودتا قدرت را در دست می گیرد.

جدای از واکنش های بین المللی به این کودتا، واکنش خود مردم میانمار، به ویژه مسلمانان این کشور به این رویداد چگونه بود؟
با گذشت بیش از دو هفته از اعلام وضع اضطراری و حکومت نظامی در میانمار، ما شاهد تظاهرات گسترده علیه دولت نظامی در شهرهای مختلف این کشور هستیم. نکته ای که در این میان مورد توجه است حضور گروه های قومی و مذهبی مختلف و هم صدایی آنها در این جنبش اعتراضی و نافرمانی مدنی علیه کودتا است. حتی خیل عظیمی از مسلمانان این کشور در مناطق مختلف، بویژه در یانگون و ماندالی نیز با حضور در جریان اعتراضات، ضمن رد کودتا، از خانم سوچی و حزب او حمایت می کنند. موضوعی که در شبکه های مجازی این کشور موجب نزدیکی بیشتر این گروه های قومی اقلیت با اکثریت برمه ای و بودایی جامعه شده است.

 

به نظر شما چرا مسلمانان میانمار، با توجه به کارنامه غیرقابل قبول خانم سوچی و دولت وی در دفاع از حقوق آنها از ایشان حمایت می کنند؟

اگر بخواهم به صورت کوتاه به این پرسش شما پاسخ دهم باید بگویم؛ نگرانی از بازگشت حکومت نظامی و تکرار جنایت های آنها، در کنار رضایت نسبی از عملکرد دولت خانم سوچی طی 5 سال اخیر را باید یکی از مهمترین دلایل حمایت مسلمانان این کشور از وی دانست. اما برای روشن تر شدن موضوع نیز لازم است توضیحاتی درباره وضعیت کلی جامعه میانمار و مسلمانان (به خصوص روهینگیایی ها) در این کشور بدهم. میانمار کشوری با تنوع قومی بسیار گسترده است که متأثر از چند دهه رکود، سوء مدیریت و انزوا، علیرغم دسترسی به منابع معدنی غنی، جزء فقیرترین کشورهای جهان است. از زمان استقلال میانمار (برمه) از بریتانیا در سال 1948، این کشور همواره شاهد درگیری ‌های درازمدت میان اقوام پرشمار خود بوده و یکی از طولانی ‌ترین جنگ ‌های داخلی را به خود دیده ‌است. نظامیان این کشور پس از کودتای سال 1962 که منجر به سرنگونی دولت غیرنظامی شد، قدرت در این کشور به دست گرفتند و از آن زمان رهبری میانمار تحت کنترل نظامیان درآمد و این شرایط تا سال 2011 ادامه داشت. از سال ۲۰۱۱ میلادی با انحلال شورای نظامی که برای حدود نیم قرن در میانمار حکومت می ‌کرد، و با روی کارآمدن دولت به ظاهر غیرنظامی به رهبری حزب «حزب توسعه و همبستگی اتحادیه» (USDP)، تنش ‌ها میان گروه‌ های قومی و مذهبی در این کشور، به ویژه در ایالت راخین (محل زندگی قوم روهینگیا) افزایش یافت.

در طول این دوره، ناسیونالسیت های بودایی در سایه حمایت ارتش و راهبان تندرو بودایی، با اعمال خشونت گسترده علیه گروه های قومی اقلیت، به خصوص مسلمانان و به اتش کشیدن خانه ها، مزارع و روستاهای آنان در ایالت راخین، موجب فرار بسیاری از آنها به مناطق دیگر و خارج از کشور (عمدتا در مناطق مرزی با بنگلادش) شدند.

به نظر شما علت این حجم از خشونت علیه مسلمانان در میانمار چیست؟

ابتدا این نکته را باید توضیح دهم که مسلمانان میانمار تنها روهینگیاها نیستند. روهینگیاها بخش کوچکی از مسلمانان این کشور را شامل می شوند که متأسفانه عمده جمعیت آنها طی سال های اخیر به واسطه تبعیض گسترده و نقض سیستماتیک حقوق اولیه آنها توسط دولت های مختلف در میانمار، به خارج از این کشور فرار کرده اند و از جمعیت بیش از 1.5 میلیون نفری این قوم اکنون تنها کمتر از 200 هزار نفر آنها در خود میانمار (عمدتا در کمپ های آوارگان در مرز با بنگلادش) ساکن هستند.
علاوه بر قوم روهینگیاها، که بیش از 90 درصد آنها مسلمان هستند، در حدود 3 تا 4 میلیون مسلمان دیگر (از اقوام مختلف، به خصوص برمه ای) نیز در شهرهای مختلف این کشور ساکن هستند. در همین ارتباط، پرداختن به علل ریشه ای خشونت جامعه میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیایی در این کشور، خود بحث مفصل و جداگانه ای می طلبد که در این مصاحبه نمی گنجد. اما به صورت کوتاه جهت روشن تر شدن تصویر کلی باید بگویم؛ مشکلات این اقلیت با مخالفت دولت میانمار با اعطای تابعیت (شهروندی) به آنها بر اساس قانون ملیت یا شهروندی که در سال ۱۹۸۲ صادر شد، آغاز شد.
در سال ۱۹۸۲ و در زمان حکومت نظامیان در میانمار قانون حقوق شهروندی به تصویب رسید که به واسطه این قانون از میان ۱۴۴ قومیت موجود در میانمار، تنها ۱۳۵ قومیت حق شهروندی دریافت کردند و ۹ دسته از اقوام اقلیت، از حق شهروندی محروم شدند که بزرگترین این قومیت ‌ها، قوم روهینگیا است. بر طبق این قانون، مسلمانان روهینگیا به عنوان خارجی (بنگالی) از هیچگونه حق و حقوقی در این کشور برخوردار نیستند، چرا که این قانون شامل گروه‌ های قومی‎ ای می‌ شود که پیش از سال ۱۸۲۳ میلادی در خاک میانمار (برمه سابق) سکونت داشتند. به این ترتیب قانون مذکور، روهینگیایی‌ ها را با این استدلال که طی چند دهه اخیر به غرب میانمار مهاجرت نموده ‎اند، از داشتن ملیت محروم کرد. پیچیدگی اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در میانمار، محل سکونت روهینگیاها در ایالت راخین، توسعه نیافتگی و فقر گسترده، رقابت های سیاسی داخلی بین ارتش و دولت غیرنظامی، و دخالت قدرت های خارجی از دیگر عوامل بحران روهینگیاها است که باید آنها را نیز در تحلیل این بحران مد نظر قرار داد.

با توجه به حوادث سال 2017  و فرار بیش از 700 هزار روهینگیایی از میانمار، به نظر نمی رسد که دولت خانم سوچی نیز تحول خاص و مثبتی برای این مسلمانان این کشور، به ویژه روهینگیاها رخ داده باشد. شما این موضوع را چگونه می بینید؟

پاسخ به این پرسش قدری پیچیده است. خانم سوچی قطعاً هیچ کارنامه قابل دفاعی در حمایت از حقوق مسلمانان مظلوم روهینگیایی ندارد و سکوت معنادار ایشان در برابر جنایات ارتش و نیروهای امنیتی این کشور علیه این قومیت، و بدتر از همه حضور ایشان در دیوان بین المللی کیفری (دادگاه لاهه) در دسامبر 2019 و دفاع از عملکرد نیروهای نظامی این کشور در برابر اتهام نسل کشی مسلمانان روهینگیا، انتقادات بسیار زیادی را در سطح جهان برانگیخت. اما نکته ای که نباید در این میان از آن غفلت کرد آن است که علیرغم اینکه خانم سوچی رهبری حزب حاکم را از سال 2016 در دست داشته، اما با توجه به قانون اساسی مصوب سال 2008 میانمار (در اختیار داشتن یک چهارم کل کرسی های پارلمان و اداره سه وزارتخانه کلیدی؛ دفاع، کشور و امور مرزی توسط ارتش) و همچنین سابقه چند ده ساله حضور نظامیان در قدرت، ارتش این کشور (تاتماداو) و در رأس آن ژنرال مین آنگ هلاینگ، فرمانده کل ارتش، کماکان قدرتمندترین بازیگر عرصه سیاست داخلی این کشور محسوب می شد. همچنین با توجه به پیچیدگی وضعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه میانمار و فعالیت گسترده ناسیونالسیت های بودایی در بین قوم برمه، به عنوان پایگاه اصلی حامیان حزب خانم سوچی، وی پس از روی کارآمدن در سال 2016 به عنوان یک سیاستمدار و نه کنش گر مدنی، تا حدود زیادی نگران بدنه اجتماعی آراء خود بود. از این رو دفاع وی از ارتش و سکوتش در قبال جنایات انها علیه روهینگیاها را باید در این فضا مورد ارزیابی قرار داد.
علاوه بر این، در خصوص وضعیت کلی مسلمانان، به غیر از مسلمانان مظلوم روهینگیایی نیز باید گفت که طی این دوره (2016 تا 2021) اقدامات خوبی به نسبت دوره حکومت نظامیان درباره وضعیت کلی مسلمانان در این کشور رخ داده است و اصولا یکی از عوامل اصلی حمایت مسلمانان این کشور از خانم سوچی، رضایت نسبی از عملکرد وی می باشد. در همین ارتباط، حتی در انتخابات اخیر این کشور نیز 1 نماینده مسلمان از حزب خانم سوچی توانسته بود با پیروزی بر رقبا، به پارلمان این کشور راه یابد. از این رو علیرغم انتقادات به عملکرد دولت انگ سان سوچی، همواره ایشان برای اکثریت مسلمانان این کشور به نسبت نظامیان و احزاب نزدیک به انها، گزینه مناسبت تر و مورد قبول تری محسوب می شده است.

در مجموع روند تحولات در میانمار و تأثیر ان بر وضعیت مسلمانان این کشور، به خصوص روهینگیاها را چگونه ارزیابی می کنید؟
علیرغم تداوم اعتراضات گسترده در میانمار علیه دولت نظامی و همچنین واکنش های بین المللی نسبت به آن، تاکنون هیچ نشانه ای از کوتاه آمدن ارتش در برابر خواست های سه گانه معترضین؛ یعنی آزادی خانم سوچی و سایر رهبران غیرنظامی، پذیرش نتیجه انتخابات، و بازگشت ارتش به پادگان ها، دیده نمی شود.
در مقابل، با توجه به تعیین اعضای جدید کمیسیون انتخابات اتحادیه توسط ژنرال هلاینگ و سخنان وی در اولین نطق تلویزیونی خودش، به نظر می رسد طی ماه های آینده یک انتخابات جدید با نظارت و احتمالا مهندسی ارتش در این کشور برگزار خواهد شد. در خصوص وضعیت مسلمانان، به خصوص روهینگیاها نیز همانگونه که گفته شد آنها علیرغم انتقاد به عملکرد کلی خانم سوچی و نارضایتی از سکوت وی در برابر جنایت های ارتش، کماکان دولت غیرنظامی وی را گزینه بهتری به نسبت دولت نظامی می دانند.
در همین ارتباط حتی گزارش هایی درباره اعلام همبستگی گروهی از آوارگان روهینگیایی با تظاهرکنندگان علیه نظامیان و دولت کودتا در میانمار، در کمپ های آوارگان در بنگلادش وجود دارد. در مجموع باید گفت که با توجه به وقوع کودتا و رویکرد منفی و خشن نظامیان نسبت به اقلیت های قومی، به ویژه مسلمانان این کشور، در صورت تداوم این وضعیت، احتمالا بحران مسلمانان آواره و مظلوم روهینگیایی وخیم تر شده و انتظار آنها برای احقاق بخشی از حقوق اولیه خود از طریق بهبود روند کلی دموکراسی در این کشور در کوتاه مدت، چندان عملیاتی و مقدور نخواهد بود.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار 42

اسلامی سازی علوم انسانی و اقتصاد نیاز جامعه دینی است

منتشر شده

در

توسط

اسلامی سازی علوم انسانی و اقتصاد نیاز جامعه دینی است

ایسنا/فارس مدیر حوزه علمیه فارس تاکید کرد که اسلامی سازی علوم انسانی و اقتصاد که نیاز جامعه دینی است، با تعریف کار ویژه‌های مشترک قابل تحقق است.

حجت‌الاسلام محمد استوار میمندی شنبه ۲۷ آذر در نخستین جلسه هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه که با حضور روسای دانشگاه‌های مستقر در شیراز و مسئولان نهاد رهبری در دانشگاه‌های فارس، برگزار شد، ضمن تسلیت ایام فاطمیه بیان کرد: نگاه ما به این جلسه یک نگاه عملیاتی و کاربردی است، چرا که نقطه نظرات می‌تواند به تعاملات حوزه و دانشگاه برای فعال کردن ظرفیت‌ها، منجر شود.

او با بیان اینکه بیش از سه هزار طلبه در حوزه علمیه استان فارس مشغول به تحصیل هستند و بیش از همین میزان یعنی حدود ۴ هزار نفر روحانی هم وارد عرصه‌های اجرایی، تبلیغی و فرهنگی اجرایی شده‌اند، افزود: این تعداد طلاب برادر هستند و حدود ۴ هزار نفر نیز طلبه خواهر وجود دارد. ۵۰ مدرسه علمیه و ۴ مرکز آموزش تخصصی نیز در استان فعال است.

به گفته مدیر حوزه علمیه فارس، ۳ هزار طلبه‌ای که در استان تحصیل می‌کنند در شمار طلابی هستند که دروس پایه یک تا درس خارج را فرا می‌گیرند.

استوار میمندی به وجود حدود ۶۰۰ مبلغ  طرح هجرت، مبلغان آزاد، روحانیون مستقر و ۲۰۰ مبلغ طرح امین در مدارس اشاره وعنوان کرد: ۳۲۰ استاد در حوزه علمیه در استان نیز مشغول تحصیل علوم دینی هستند.

او با اشاره به سابقه درخشان حوزه علمیه فارس و تربیت بزرگانی از عرصه علم و دانش سخن گفت که برخی تبدیل به چهره بین‌المللی شده‌اند و افزود: افتخار می‌کنیم که حوزه کهن و پرستاره‌ای داشته‌ایم که همچنان می‌درخشد.

استوار میمندی تصریح کرد: شیراز در میان اندیشمندان به دلیل حوزه علمیه فارس معروف به دارالعلم شده است و اگر امروز دانشگاه‌های شیراز جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور دارند، حوزه علمیه فارس نیز ۴۰۰ سال اعتبار شیراز محسوب می‌شود که از بزرگانی می‌آمدند تا علوم خود را تکمیل کنند.

او خاطرنشان کرد: اگرچه ما امروز با گذشته فاصله داریم، اگر چه شاهد افول هستیم اما ظرفیت‌های مطلوبی داریم،ث. به عنوان مثال؛ امروز ۲ هزار و ۵۰۰ طلبه استان فارس در شهر قم مشغول به فعالیت‌های علمی و دینی هستند.

مدیر حوزه علمیه فارس با بیان اینکه امروز استان فارس پس از خراستان و قم، در میان همه استان‌ها دومین استان پرتعداد است، در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه نیز گفت: حداقل چهار و پنج تفسیر برای حوزه و دانشگاه وجود دارد، البته همه این‌ها مطلوب است اما آیا کافی است یا نه؟ تفسیر نخست که از فرمایشات ابتدایی امام راحل محسوب می‌شود این است که باید در کنار هم زیست مسالمت آمیز داشته باشند.

استوار میمندی با بیان اینکه وحدت بر محور دغدغه‌ها و اهداف مشترک یکی دیگر از تفاسیری است که در خصوص حوزه و دانشگاه وجود دارد، اظهار کرد: برگزاری همایش‌ها و سمینار ها می‌تواند تحقق بخش این معنا باشد.همچنین تفسیر سوم نیز وحدت با محوریت کارویژه‌های مشترک است که نه تنها یک همایش گرفته شود و دغدغه‌ها را فریاد بزنند بلمه کار عملیاتی نیز انجام شود.

او ادامه داد: تفسیر چهارم وحدت میان حوزه و دانشگاه، وحدت با محوریت فلسفه واحد است.همه علوم یک فلسفه‌ای دارند، علومی که دارای فلسفه غربی هستند باید با فلسفه توحید اسلامی محقق شوند همانگونه که قرآن و عترت را فلسفه واحد تعریف می‌کند.

مدیر حوزه علمیه فارس عنوان کرد: امروز در ۱۶ حوزه دانشی بیش از ۴۰۰ رشته و گرایش تخصصی تعریف شده که طلاب بتوانند در این رشته‌ها تخصص لازم را کسب کنند.

انتهای پیام

ادامه مطلب

اخبار 42

تولیدکنندگان نفت محتاط بمانند

منتشر شده

در

توسط

تولیدکنندگان نفت محتاط بمانند

عربستان سعودی از اعضای گروه اوپک پلاس که آماده می‌شوند افزایش بیشتر تولید نفت را در نشست ماه آینده بررسی کنند، دعوت کرد احتیاطشان را حفظ کنند.

 به گزارش ایسنا، قیمتهای نفت تحت تاثیر بهبود تقاضا و محدودیت عرضه گروه اوپک پلاس، در معاملات نیویورک به بالای مرز ۶۰ دلار در هر بشکه صعود کرده که بالاترین قیمت در بیش از یک سال اخیر است. با این حال ادامه روند همه گیری ویروس کرونا، باعث شده ابهامات به قوت خود باقی بمانند و کاهش تولید نفت به دلیل طوفانهای قطبی در آمریکا بعید است ادامه پیدا کند.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، روز چهارشنبه در کنفرانس آنلاینی که از سوی مجمع انرژی بین المللی در ریاض برگزار شد، اظهار کرد: ما در مقایسه با یک سال پیش در موقعیت بسیار بهتری قرار داریم اما باید بار دیگر نسبت به رضایت از وضعیتمان هشدار دهم. ابهامات بسیار بالایی وجود دارد و بایستی فوق‌العاده محتاط باشیم. وی همچنین گفت: باید به آن دسته از افراد که تلاش می‌کنند حرکت بعدی اوپک پلاس را پیش‌بینی کند بگویم سعی نکنید غیرقابل پیش بینی را پیش بینی کنید.

وزیران گروه اوپک پلاس به ریاست مشترک عربستان سعودی و روسیه روز چهارم مارس برای تصمیم گیری درباره تسهیل بیشتر محدودیت عرضه دیدار خواهند کرد. این گروه در حال حاضر تولیدش را بیش از ۷ میلیون بشکه در روز معادل حدود ۷ درصد از عرضه جهانی محدود کرده و قرار است امسال حدود یک و نیم میلیون بشکه در روز از محدودیت مذکور را احیا کند که این اقدام با توجه به شرایط بازار انجام خواهد گرفت.

ریاض و مسکو درباره روند احیای محدودیت عرضه اختلاف نظر دارند و روسیه به طور کلی اشتیاق بیشتری برای ازسرگیری سریع تولید دارد. هنگامی که اعضای اوپک پلاس ماه گذشته دیدار کردند سعودی‌ها به طور یک جانبه کاهش تولید داوطلبانه به میزان یک میلیون بشکه در روز در ماه های فوریه و مارس را اعلام کردند.

افزایش قیمتهای نفت باعث نگرانی واردکنندگان بزرگ شده است. دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند که یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت اوپک است، در همین کنفرانس اعلام کرد قیمتهای بالاتر نفت به روند احیای اقتصاد جهانی آسیب خواهد زد.

هشدارهای شاهزاده عبدالعزیز نشان می دهد که در جلسه آینده اوپک و متحدانش بحث دیگری به وجود خواهد آمد.

عراق که یکی از اعضای موافق با افزایش تولید در اوپک پلاس است، هفته گذشته اعلام کرده بود این گروه احتمالاً در نشست ماه آینده حفظ سطح فعلی تولید را انتخاب خواهد کرد.

روسیه و امارات متحده عربی که در دیدارهای گذشته اوپک پلاس خواستار افزایش تولید شده بودند، هنوز نظرات خود را ابراز نکرده اند. با این حال اظهارنظر روز چهارشنبه وزیر انرژی عربستان سعودی نشان می‌دهد که این کشور تمایل دارد محدودیت عرضه فعلی حفظ شود.

در این بین، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مشاوران سعودی گزارش کرد عربستان سعودی قصد دارد تولید نفت را در ماههای آینده افزایش دهد. انتظار می‌رود عربستان در نشست هماهنگی سیاست تولید در ماه  آینده برنامه‌هایش را به تولیدکنندگان اوپک اعلام کند.

آمار رسمی منتشره در وب سایت سازمان JODI نشان داد صادرات نفت عربستان سعودی در دسامبر سال ۲۰۲۰ برای ششمین ماه متوالی رشد کرده و به بالاترین میزان در ۸ ماهه اخیر رسیده است. صادرات این کشور در دسامبر به ۶.۴۹۵ میلیون بشکه در روز رشد کرد که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ و بالاتر از ۶.۳۵ میلیون بشکه در روز در نوامبر بود. مجموع صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی عربستان سعودی در دسامبر به ۷.۷۱ میلیون بشکه در روز رشد کرد.

طبق آمار رسمی، تولید پالایشگاهی عربستانی سعودی در دسامبر ۰.۴ درصد کاهش یافته و به ۲.۳۳ میلیون بشکه در روز رسید و مصرف مستقیم نفت ۵۳ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد و به ۲۶۷ هزار مشکل در روز رسید. تولید نفت این کشور تغییر چندانی نداشت و در ۸.۹۸ میلیون بشکه در روز ایستاد.

بر اساس گزارش رویترز، محمد بارکیندو دبیر کل اوپک در همین نشست اظهار کرد: دلایلی برای خوشبینی وجود دارد که سال ۲۰۲۱ سال احیا خواهد بود اما ابهامات متعدد دیگری پیش رو قرار دارند. وی همچنین گفت چشم انداز پیک مصرف نفت در افق نزدیک دیده نمی شود.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

اخبار 42

صادرات اقلام شوینده و صابون آزاد شد

منتشر شده

در

توسط

صادرات اقلام شوینده و صابون آزاد شد

صادرات انواع صابون و شوینده‌ها تا اطلاع ثانوی بلامانع است.

به گزارش ایسنا، بر اساس نامه سعید عباسپور، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به گمرک ایران صادرات انواع صابون ذیل تعرفه ۳۴۰۱ و انواع شوینده‌ها تحت ردیف تعرفه های ۳۴۰۲۲۰۱۰، ۳۴۰۲۲۰۲۹ و ۳۴۰۲۲۰۹۰ تا اطلاع ثانوی با رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوطه بلامانع است.

پیش‌تر هم ستاد تنظیم بازار با صادرات صابون رختشویی تا اطلاع ثانوی موافقت کرده بود.

حدود ۱۰ روز پیش هم سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از رفع ممنوعیت صادرات آب ژاول و تسریع در ثبت سفارش ملت بلون خبر داد و برای درخواست سازمان غذا و دارو مبنی بر قیمت گذاری اقلام ضدعفونی کننده با پایه الکلی دارای پروانه دائم با کاربرد در مراکز درمانی و بیمارستانی نیز شرایط جدیدی اعلام کرد.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها