با ما همراه باشید

اخبار 11

زندگی کارکنان شهربازی چگونه است؟

منتشر شده

در

زندگی کارکنان شهربازی چگونه است؟

آن‌وقت‌ها که حوصله‌اش بود، همیشه به بچه‌های آن آقایی که کاپیتان اتاقک کوچک کنترل چرخ و فلک و ترن هوایی و رودخانه وحشی و ماشین برقی و تونل وحشت و … بود، حسودی می‌کردیم. می‌گفتیم خوش به حال بچه‌هایش. هر وقت دلشان بخواهد می‌توانند بیایند شهربازی و هر چقدر بخواهند سوار اینها شوند و کیف کنند. اما از حال و روزشان واقعا خبر نداشتیم.

نان این کاپیتان‌ها از شش ماه اول سال و زندگی شبانه مردم درمی‌آید. عصرها پای دستگاه‌های شهر بازی می‌ایستند و گوششان پر از صدای شادی و خنده مردم است و آخر ماه نهایتا سه چهار میلیون تومان حقوق می‌گیرند؛ آن هم با این همه خطری که بخاطر کرونا برایشان وجود دارد.

گرچه همه‌جا پوسترهایی با شعارهای «فاصله اجتماعی را رعایت کنید» و «استفاده از دستگاه برای افراد بدون ماسک ممنوع است» چسبانده شده است اما بسیاری بدون ماسک روی صندلی‌ها می‌نشینند و وقتی دستگاه شروع به حرکت می‌کند از ته دل جیغ می‌زنند. صدای ماموران پشت دستگاه‌های بازی بارها شنیده می‌شود که اعلام می‌کنند: «کنار هم بشینین بینتون خالی نمونه». پشت هر دستگاه دو یا سه نفر ایستاده‌اند. یکی بلیت‌ها را جمع می‌کند و دیگری دستگاه را به حرکت می‌آورد. گاهی نفر سومی وارد می‌شود و کمربندهای ایمنی آنانی را که روی صندلی نشسته‌اند، محکم می‌کند.

کاوری پوشیده که مشخص می‌کند کارمند شهربازی است. به تعداد صندلی‌های دستگاه، بلیت‌ها را جمع می‌کند و جلوی ورود بقیه را می‌گیرد تا در نوبت بعد سوار شوند. بوی تند عرقش از پشت ماسک هم آزاردهنده است.

سر صحبت را باز می‌کنم و از کارش می‌پرسم.

– کارِ اینجا فصلیه و معمولا ۶ ماه اول سال رونق داره.

– بیمه‌ای؟

– قبلاً بیمه می‌کردن اما حالا به خاطر کرونا دیگه بیمه نمی‌کنن.

– نیروهای شهربازی رو چطور جذب می‌کنن؟

– پارک یه صفحه تو اینستاگرام داره که هر وقت نیرو بخوان اونجا اعلام می‌کنن.

– شما هم همین طوری جذب شدی؟

– نه، من از قدیم بودم.

– تحصیلاتت چیه؟

– فوق دیپلم دارم.

– ساعت کاریت چطوریه؟

– شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶ عصر تا یکِ نصفه شب و  پنجشنبه و جمعه‌ها هم از ساعت ۴ عصر تا ۴ صبح.

– چقدر حقوق می‌گیری؟

– یه چیزی حدود سه چهار تومن.

– سرویس رفت و آمد هم دارین؟

– نه.

– پس خانمایی که اینجا کار می‌کنن ساعت یکِ شب چطوری میرن خونه؟

– تعداد خانما خیلی کمه و معمولا شبا یکی میاد دنبالشون یا اسنپ می‌گیرن.

– می‌دونی درآمد پارک چقدره؟

– زیاده.

– مثلاً چقدر؟

– مگه میخوای پارکو بخری؟ (می‌خندد) اینجا بعضی دستگاها صاحب شخصی دارن و پولش درصدی بین پارک و صاحب دستگاه تقسیم میشه. بعضی از دستگاها هم از اتریش و آلمان وارد شدن و به سفارش پارک ساخته شده و تمام درآمدش به خودشون می‌رسه.

– کار با دستگاها رو هم آموزش میدن؟

– نه همه دستگاه‌ها. فقط اونایی که خطرناکن یه هفته کار باهاشونو آموزش میدن. همین.

– تو این مدت خودت یا همکارات کرونا نگرفتین؟

– خدارو شکر من نگرفتم اما خب بودن کسایی که گرفته باشن.

– دستگاهای بازی ضدعفونی هم میشه؟

– بین خروج و ورود با یه اسپری چند پیس آب و وایتکس می‌پاشن و این میشه ضدعفونی.

– امسال اتفاق بد یا ناگواری هم تو پارک افتاده؟

– نه خدا رو شکر.

– دعوا چی؟

– دیگه یاد گرفتم چیکار کنم. فقط به مردم میگم بفرمایید و خوش اومدین و تموم میشه می‌ره.

صدای بلند مردی که می‌گوید «کنار هم بشینین تا بینتون صندلی خالی نمونه» حرف‌هایمان را قطع می‌کند و سرگرم جمع‌کردن بلیت‌ها می‌شود.

چند قدم دورتر پسر جوانی پای یک دستگاه بازی ایستاده و صف را مرتب می‌کند. سعی می‌کنم سر صحبت را باز کنم. چند کلمه‌ای صحبت می‌کند اما رغبت چندانی نشان نمی‌دهد: «بعد از هر روز کاری دستگاه‌ها ضدعفونی میشه یعنی روزی یه بار.»

– از شغلت راضی‌ای؟

– همه فکر میکنن کار راحتیه اما اینجا سر همه چی دعوا میشه؛ از صف سوارشدن گرفته تا خیلی چیزای دیگه.

– وقتی دعوا میشه چیکار می‌کنی؟

– پارک، پلیس داره که با موتور چرخ می‌زنه. مقصرو می‌برن کلانتری همینجا.

– اینجا نیروی خانم هم می‌گیره؟

– فکر نکنم. باید بری مرکز پارک و از کیوسک اداری سوال کنی.

– پس اون خانومه پایین دستگاه آبشار چیکار می‌کنه؟

– اونا دستگاه شخصی خودشونه.

زنی وسط حرف‌هایمان می‌دود: «آقا، یه دختر با موهای چتری سوار شد؟»

– نمی‌دونم. برو صفو نگاه کن.

هر ساعت که به تاریکی شب نزدیک می‌شویم، پارک هم شلوغ‌تر می‌شود. حالا پارکینگ هم پر از ماشین‌هایی شده که بیشترشان پلاک شهرستان هستند. از صندوق عقب ماشینشان زیرانداز و بساط جوجه‌کباب را درمی‌آورند و هر سرنشین چیزی دستش می‌گیرد و دنبال جایی برای نشستن می‌گردند. صف دستگاه‌های بازی طولانی‌تر می‌شود و صدای جیغ و موسیقی فضا را پر می‌کند.

سراغ خلوت‌ترین صف می‌روم. دو نفری که ایستاده‌اند سوار می‌شوند. کمربندشان را سفت می‌کنند تا کمی هیجان را تست کنند.

بیست سال می‌شود که در این صنف کار می‌کند و بعد از کلی کارگری صاحب دستگاه شده است. گفتنی زیاد دارد و نمی‌داند باید از کجا شروع کند: «صنف شهربازی دیگه تموم شد خانوم. همه تو شهرستانا ورشکسته شدن. یا شهربازی رو جمع کردن یا دستگاها رو یه‌جا فروختن. دیگه سرمایه‌گذار پیدا نمیشه. منم بعد از بیست سال کجا بذارم برم؟ می‌دونی چقدر کارفرما عوض کردم؟ کرونا هم که وضعو بدتر از قبل کرد.»

– دستگاه شما چقدر می‌ارزه؟

– بستگی به سرمایه داره. مثلاً اگه یه دستگاهی یه میلیارد باشه، هفتاد درصد از فروش بلیتو پارک برمیداره و ۳۰ درصد میرسه به من. در واقع ما زمینو اجاره کردیم. میخوای دستگاه بخری؟

– نه. خبرنگارم.

– پس اصلا دیگه چیزی نمیگم.

– چرا؟

– اگه درباره دغدغه‌های کاریم بخوام ریز بشم اعصابت بهم می‌ریزه. اون درصدی هم که گفتم اشتباه بود، اصلا چنین چیزی نداریم. یه وقت می‌بینی یه دستگاه پونصد میلیون تومنه و شما در عرض یک سال یه میلیارد درمیاری. یه وقتایی خوب درآوردیم و یه وقتایی هم هیچی. بازم خدا رو شکر. اما چهار ساله که قیمت بلیتا ده، دوازده، پونزده و بیست هزار تومنه و زیاد نشده. خب با این مخارج سنگین که هر روز همه چی گرون میشه چی واسه ما می‌مونه؟

– اگه اتفاقی برای کسی بیفته شما مسئولی؟

– دستگاهامون بیمه‌ن.

چند نفری صف می‌بندند و صحبت‌هایش را قطع می‌کند تا کارش را انجام دهد. چراغ‌های چشمک‌زن از پشت بعضی شاخه‌های خشک درختان که مدت‌هاست آب به خودشان ندیده‌اند، روشن و خاموش می‌شوند. دختران و پسران جوان در صف‌های طولانی دستگاه‌های مختلف مدت‌ها صبر می‌کنند تا چند دقیقه ای را خوش بگذرانند. به نظر می‌رسد اینجا کسی دوست ندارد درباره کرونا بشنود یا بگوید و همه می‌خواهند چند دقیقه از زندگی‌شان بیشتر لذت ببرند؛ حتی اگر این لذت باعث شود آخرین روزهای عمرشان باشد!

انتهای پیام

منبع:ایسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار 11

مرغ دو نرخی در بازار معنایی ندارد

منتشر شده

در

توسط

مرغ دو نرخی در بازار معنایی ندارد

ایسنا/اصفهان معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه مرغ دو نرخی در بازار نشان از حضور افراد سودجو در بازار است، گفت: اینکه تمام مرغ موجود با قیمت مصوب کشتار می شود، اما مرغ دو نرخی در بازار برای مصرف کننده موجود است، هیچ معنایی ندارد.

حسین ایراندوست در گفت‌وگو با ایسنا درباره کمبود مرغ در اصفهان و قیمت آزاد آن در بازار، اظهار کرد: اصفهان از نظر تولید مرغ مشکل و کمبودی ندارد.

وی توضیح داد: به عنوان مثال برای روز جمعه ۵۸۷ تن مرغ زنده در سامانه رهتاب فروخته و کشتار شده است که معادل ۴۴۰ تن گوشت مرغ است، همچنین پنجشنبه ۵۲۰ تن مرغ معادل ۳۹۴ تن گوشت کشتار شد، در حالیکه کل نیاز مصرفی استان ۳۹۴ تن بوده است، بنابراین در این شرایط نباید کمبودی داشته باشیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: تمام مرغ زنده با قیمت مصوب ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان به کشتارگاه ها عرضه می شود که باید با قیمت ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان به دست مصرف کننده برسد.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه جهاد کشاورزی تولید و تحویل مرغ با قیمت مصوب به کشتارگاه است، تصریح کرد: اینکه تمام مرغ موجود با قیمت مصوب کشتار می شود، اما مرغ دو نرخی در بازار برای مصرف کننده موجود است، هیچ معنایی ندارد.

ایراندوست با تاکید بر اینکه گوشت مرغ به غیر از کشتارگاه راهی برای ورود به بازار ندارد، گفت: زمانیکه مرغ با دو قیمت در بازار عرضه می شود، نشان از حضور برخی افراد سودجو در بازار حضور است.

وی با بیان اینکه به طور میانگین شبانه ۵۵۰ تن مرغ تحویل ۱۷ کشتارگاه استان می شود که تمام آن تبدیل به گوشت مرغ و در سامانه رهتاب به دست مرغ فروشی ها می رسد، توضیح داد: باید دید مرغی که با قیمت مصوب به دست مغازه دار می رسد، این محصول نیز با قیمت مصوب به دست مشتری داده می شود یا خیر و اگر امروز این چنین نیست ناشی از نبود نظارت در بازار است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه درحال حاضر سهمیه ۶ کیلوگرمی مرغ به ازای هر فرد در نظر گرفته شده، و اگر خریداری ۴ کیلو خریداری کرد، باید دید مغازه دار در رهتاب قیمت ۶ کیلو ثبت می کند یا ۴ کیلو، بنابراین به نظر می رسد امروز نظارت بر مرغ فروشی ها بسیار ضعیف است.

وی گفت: اگر مغازه داری مرغ را با قیمت بالاتر از نرخ مصوب عرضه کند، باید موضوع را فورا به ۱۲۴ اطلاع دهیم تا دوستان نظارتی بازار به این مسئله ورود پیدا کنند.

ایراندوست درباره اینکه چرا مرغ با نرخ ۳۹ هزار تومان و بالاتر در اصفهان فروخته می شود، تاکید کرد: امروز مرغی با عنوان آزاد در بازار نداریم و تمام مرغ موجود باید با نرخ مصوب ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان در بازار عرضه شود.

وی با تاکید بر اینکه طی چند روز گذشته اگر ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن گوشت مرغ کشتار شده باشد، نباید کمبودی در اصفهان داشته باشیم، تصریح کرد: البته اصفهان حتی در برخی روزها و به خصوص طی سه روز گذشته تا سقف ۴۵۰ تن کشتار مرغ و بیش از نیاز بازار، تولید و کشتار مرغ داشته است، بنابراین نباید کمبود مرغ داشته باشیم و شرایط فعلی بازار به نبود نظارت برمی گردد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: روز به روز بازار مرغ رو به بهبود خواهد رفت چراکه آمار جوجه ریزی رو به افزایش است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

اخبار 11

قضاوت دو داور ایرانی در تورنمنت فوتسال تایلند

منتشر شده

در

توسط

قضاوت دو داور ایرانی در تورنمنت فوتسال تایلند

دو داور سرشناس ایرانی در تورنمنت فوتسال تایلند سوت خواهند زد.

به گزارش ایسنا، مسابقات فوتسال هشت جانبه تایلند از ۳ تا ۸ مرداد برگزار می‌شود و تیم ملی فوتسال ایران نیز یکی از تیم‌های حاضر در این تورنمنت است.

تیم ایران در گروه دوم این پیکارها با تیم‌های مصر، لیتوانی و تاجیکستان هم‌گروه است.

در گروه اول این پیکارها هم تیم‌های تایلند، موزامبیک، کوزوو و ازبکستان قرار دارند.

مسوولان برگزاری این مسابقات از دو داور ایرانی نیز برای قضاوت در این پیکارها دعوت به عمل آورده‌اند. ابراهیم محرابی افشار و گلاره ناظمی که قرار است در رقابت‌های جام جهانی فوتسال نیز سوت بزنند در تورنمنت تایلند نیز حاضر بوده و قضاوت چند بازی را بر عهده خواهند داشت.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

اخبار 11

فعالیت‌های اقتصادی در مرز دوغارون از سر گرفته شد

منتشر شده

در

توسط

فعالیت‌های اقتصادی در مرز دوغارون از سر گرفته شد
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی مدیر منطقه ویژه اقتصادی دوغارون گفت: با توجه به درخواست‌های مکرر افغانستان جهت ارسال کالا به این کشور، از روز چهارشنبه ۲۳ تیرماه جاری فعالیت‌های اقتصادی در مرز دوغارون پس از یک هفته بدون هیچ مشکلی از سرگرفته شد.

 حسین آخوندزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از ۲۳ تیرماه تاکنون بیش از ۲۲۷ دستگاه کامیون ایرانی از منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به سمت هرات خارج شده و روند تبادل تجاری در امنیت کامل انجام می‌شود.

وی به خروج ۴۵۴ دستگاه کامیون ایرانی از مرز دوغارون به سمت هرات اشاره کرد و افزود: این تعداد کامیون ایرانی از ۲۳ تیرماه تاکنون از پایانه مرزی، بازارچه و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به سمت هرات برای تخلیه بار خارج شدند.

آخوندزاده بیان کرد: در تحولات جدید افغانستان تشریفات گمرکی توسط طالبان از گمرک اسلام قلعه حذف شده و کامیون‌های ایرانی برای بارگیری مستقیم به سمت هرات حرکت می‌کنند.

وی تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی دوغارون از امکانات و ظرفیت‌های بالقوه از جمله ۲۲ هزار متر انبار مسقف، هشت مخزن یک میلیون لیتری سوخت، ۳۰ هزار متر مربع بارانداز آسفالته، سایت جرثقیل، دوش‌های ترانشیمنت سوخت برخودار است و آمادگی کامل نسبت به تخلیه کالاهای تجار افغانستانی را دارد.

مرز دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد قرار گرفته و این گذرگاه مرزی محل صادرات سالانه یک و نیم میلیارد دلار است که نقش حیاتی برای دو کشور ایران و افغانستان دارد.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها