با ما همراه باشید

تجارت

شیر و ماست و پنیر از ۱۷ مهر ارزان می‌شود

منتشر شده

در

شیر و ماست و پنیر از ۱۷ مهر ارزان می‌شود

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی گفت: از شنبه (۱۷مهرماه) به منظور حمایت از دهک های محروم جامعه قیمت محصولاتی همچون ماست ساده ۲.۵ کیلوگرمی، پنیریواف ۴۰۰ گرمی و شیر پاستوریزه ساده کیسه ای ۹۰۰ گرمی ۱۰ درصد کاهش خواهند یافت.

 سید جواد ساداتی نژاد_ وزیر جهاد کشاورزی – امروز در حاشیه بازدید از روستاییان و عشایر شهرستان زرندیه از کاهش ۱۰ درصدی قیمت برخی از محصولات لبنی خبرداد و اعلام کرد که با تصمیمی که در ستاد تنظیم بازار به ریاست دکتر مخبر (معاون اول رییس جمهور) گرفته شد و بنا به دستوری که رئیس جمهور در مورد ثبات قیمتها و فراوانی و دسترسی اقلام صادر کرد، از شنبه کاهش ۱۰ درصدی قیمت در سه محصول اصلی شیر و پنیر و ماست عملیاتی خواهد شد.

در این راستا و در پاسخ به این سوال که کدام محصولات لبنی شامل این کاهش ۱۰ درصدی می شوند و علت آن چیست، محمدرضا بنی طبا- سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی – به ایسنا، گفت: طبق صحبتهای وزیر جهاد کشاورزی سه محصول لبنی شیر، ماست و پنیر از شنبه با کاهش ۱۰ درصدی قیمت همراه خواهند شد. این سه محصول نیز شامل ماست ساده ۲.۵ کیلوگرمی، پنیریواف ۴۰۰ گرمی و شیر پاستوریزه ساده کیسه ای ۹۰۰ گرمی است که با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و حمایت صنایع لبنی جهت همراهی با مسئولان دولت جدید برای حمایت از دهک های محروم صورت گرفته است.

وی  با بیان اینکه تلاش کردیم که در این محصولات کاهش قیمت ۱۵درصدی داشته باشیم ولی این امر محقق نشد، افزود: صنایع لبنی از سود مشروع و قانونی خودشان ۵ درصد به مصرف کننده تخفیف داده اند. همچنین شبکه توزیع و فروشگاهی نیز با کاهش ۵درصدی سودشان موافقت کردند که در نهایت به ۱۰ درصد کاهش قیمت رسیدیم. البته ۵ درصد هم قرار بود توسط دامداران تخفیف داده شود ولی آنها موافقت نکردند، زیرا هنوز نتوانسته اند نهاده های دامی مورد نیاز خود را با قیمت مصوب از وزارت جهاد کشاورزی دریافت کنند.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی تصریح کرد: شرط تداوم کاهش قیمت این است که قیمت شیرخام و سایر مولفه های تولید مانند قیمت پتروشیمی (بسته بندی)، هزینه های سربار، حقوق و دستمزد افزایش نیابد. یعنی اگر قرار باشد قیمت شیر خام مجددا افزایش یابد و از قیمت مصوب ۶۴۰۰ تومان که در حال حاضر هم به کارخانه ها با قیمت ۶۶۰۰ تومان می رسد، بیشتر شود یا سایر مولفه های تولید تغییر قیمتی داشته باشند طبیعتا اعمال تخفیف برای کارخانه ها و شبکه توزیع مقدور نخواهد بود.

وی گفت: اعمال سراسری این قیمتها در بازار حدود یک هفته تا ۱۰ روز طول خواهد کشید. یعنی از شنبه کارخانه ها قیمت روی این محصولات را تغییر می دهند ولی نکته مهم این است که هنوز اقلام قبلی تولید شده در بازار هستند و اگر مصرف کنندگان بلافاصله کاهش قیمت را در بازار احساس نکردند بدانند که چند روزی طول خواهد کشید.

بنی طبا با بیان اینکه البته این تدابیر در کشوری با تورم بیش از ۴۰ درصدی، تدابیر موقتی است، اظهار کرد: راه حل اساسی در حمایت از مصرف کنندگان دهک های محروم، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اختصاص آن به دهک های محروم است. امیدواریم در دولت جدید با همت وزارت جهاد و آموزش پرورش، شاهد احیای طرح شیرمدرسه هم باشیم.

وی در پایان گفت: اگر مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به  تشکل های بخش خصوصی اعتماد کنند و به جای دخالت در بازار بر آن نظارت داشته باشند می توان شاهد گشایش های بهتری در حمایت از مصرف کنندگان بود.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تجارت

بلاتکلیفی تولیدکنندگان لوازم خانگی برای درج برند خارجی

منتشر شده

در

توسط

بلاتکلیفی تولیدکنندگان لوازم خانگی برای درج برند خارجی

بعد از گذشت حدود دو هفته از اظهار نظر انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان مبنی بر اینکه فروش لوازم خانگی تولید داخل که با برچسب برند خارجی در بازار عرضه می‌شوند، مصداق تقلب است و حواشی مختلف این ماجرا، سازمان حمایت از معاون امور صنایع وزارت صمت خواسته در این زمینه اعلام نظر کند.

 بعد از گذشت سه سال از ممنوعیت واردات لوازم خانگی، گمانه‌زنی‌هایی از بازگشت برندهای کره‌ای مطرح شد که در نهایت با دستور مقام معظم رهبری واردات لوازم خانگی کره‌ای همچنان ممنوع اعلام شد، اما یک برند کره‌ای هنوز در کشور فعال است. به همین دلیل، اخیرا انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان با تاکید بر اینکه لوازم خانگی تولید داخل که با برچسب برند خارجی در بازار عرضه می‌شوند، به دلیل ممنوعیت واردات و همچنین اعمال تحریم‌ها، فاقد اصالت خارجی و فاقد تکنولوژی روز شرکت صاحب برند خارجی هستند، تاکید کرد که فروش این کالاها، از جمله انواع برندهای کره‌ای، مصداق تقلب است. البته این بحث فقط مربوط به برندهای کره‌ای نیست و در حال حاضر برندهای دیگر،  به ویژه برخی برندهای ایتالیایی، هم به این شکل فعالیت می‌کنند.

موضوعی که هنوز هیچ مرجع قانونی، از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت درباره آن اظهار نظر نکرده و پیگیری‌های ایسنا از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز درباره سرنوشت چنین شرکت‌هایی طی هفته گذشته بی‌پاسخ مانده است.

اما اطلاعاتی که به دست ایسنا رسیده نشان می‌دهد دو روز پیش، عباس تابش،  رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) خواسته که با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای در راستای حمایت از تولید داخل، ابهاماتی که درباره تولید این گروه از محصولات در داخل کشور با درج برند خارجی وجود دارد و مسئولیت این معاونت در زمینه تنظیم بازار لوازم خانگی،  در رابطه با موضوعات زیر اعلام نظر کند.

اول اینکه با توجه به زیرساخت‌های قابل توجه و توانمندی تولید انواع محصولات لوازم خانگی در داخل کشور با همکاری و درج برندهای داخلی و راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، آیا اساسا تولید محصولات مذکور با درج عنوان لوگوی برند خارجی روی محصولات مجاز و دارای توجیه قانونی است؟

دوم با توجه به اظهارات مسوولان یکی از شرکت‌هایی که برند یک شرکت کره‌ای را برای درج عنوان و لوگوی برند شرکت روی محصولات تولیدی در داخل کشور اجاره کرده، آیا مجوز یاد شده برای درج روی کالای تولید داخل کفایت می‌کند و بر این اساس سایر تولیدکنندگان داخلی نیز مجاز به اقدام در این خصوص هستند؟ میزان سهم داخلی سازی این برند چند درصد است؟

سوال آخری که رئیس سازمان حمایت از معاون امور صنایع وزارت صمت مطرح کرده این است که با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی با برند کره ای، آیا تولید محصولات یاد شده در داخل کشور با برند شرکت‌های کره ای و سایر تولیدکنندگان جهانی نیز مشمول این حکم است؟

بنابراین تعیین تکلیف این ماجرا حالا بر عهده معاون امور صنایع وزارت صمت است و این موضوع در دست پیگیری خواهد بود.

 

ادامه مطلب

تجارت

فروش و توزیع اینترنتی کالاهای اساسی با قیمت مصوب افزایش یابد

منتشر شده

در

توسط

فروش و توزیع اینترنتی کالاهای اساسی با قیمت مصوب افزایش یابد

جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و بر ضرورت نظارت هر چه بیشتر بر قیمت کالاهای اساسی در بازار و گسترش سامانه های اینترنتی فروش با قیمت های مصوب تاکید شد.

 محمد مخبر در این جلسه که وزرای کشور، جهاد کشاورزی، دادگستری، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و اقتصاد و همچنین رییس شورای اطلاع رسانی دولت حضور داشتند، بر ضرورت برخورد با برخی نابسامانی ها در بازار کالاهای اساسی تاکید و تصریح کرد: باید فرآیند و زنجیره تامین، توزیع کالاهای اساسی از مبدا کنترل و کالاها به وفور با قیمت مصوب در مراکز رسمی توزیع شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین ارائه برخی اقلام ضروری مردم بصورت اینترنتی را اقدامی بسیار مناسب و ارزنده برای تنظیم بازار و اطمینان خاطر مصرف کنندگان ارزیابی کرد و گفت: باید ارائه کالاهای اساسی مردم با قیمت مصوب بصورت اینترنتی ادامه یابد و در صورت امکان فروش و توزیع برخی کالاهای دیگر نیز به این سامانه اضافه شود.

در این جلسه گزارشی از وضعیت تامین و توزیع مرغ، تخم مرغ و مواد لبنی در سراسر کشور ارائه و تصمیمات لازم برای ادامه آرامش نسبی در بازار اتخاذ شد.

در ادامه این جلسه نیز گزارشی از چگونگی فعالیت های سازمان بسیج و تعزیرات کشور برای نظارت، بازرسی و برخورد در خصوص برخی تفاوت قیمت ها ارائه و مقرر شد فعالیت ها در این حوزه از هفته آینده بصورت کمی و کیفی افزایش یابد.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب

تجارت

باران گوجه فرنگی را گران کرد

منتشر شده

در

توسط

باران گوجه فرنگی را گران کرد

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی علت افزایش قیمت گوجه فرنگی و سیب زمینی را بارش های اخیر دانست و گفت که این بارش ها منجر شد تا بخشی از محصولات آسیب ببینند و ورود آنها به بازار با کندی انجام شود.

سیدرضا نورانی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش صادرات قیمت گوجه فرنگی را بالا برده است یا خیر؟ گفت: صادرات  میوه و تره بار آزاد است و مشکل قانونی برای آن وجود ندارد. میزان صادرات ، افزایش یا کاهش آن هم بایستی توسط گمرک اعلام شود.

وی ادامه داد:شاید صادرات نقش بسیار کوچکی در افزایش قیمت ها داشته باشد اما قطعا دلیل اصلی نیست.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اضافه کرد: طی یکی دو هفته گذشته به دلیل بارندگی های زیاد گوجه فرنگی‌هایی که در فضای باز تولید شدند آسیب دیدند و ورود آنها به بازار مصرف با کندی صورت گرفت. در مورد سیب زمینی هم همین اتفاق رخ داد و بارش ها و گل شدن زمین برداشت آنها را دشوار کرد.

به گفته وی گوجه فرنگی های گلخانه ای قابلیت صادرات دارند و اگر افزایش قیمتی رخ دهد در این نوع محصول خواهد بود.

وی تصریح کرد: تا یک ماه آینده تولید گوجه فرنگی گلخانه ای دو تا سه برابر بیشتر خواهد شد.

نورانی در پایان گفت:در ماههای آینده برداشت سیب زمینی های جنوب کشور شروع خواهد شد و اگر کمبودی در بازار باشد این سیب زمینی ها می تواند کسری ها را جبران کند.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها