کد خبر : 178691
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸

ضرورت اختصاص فصل ارتباطات در برنامه هفتم توسعه

ضرورت اختصاص فصل ارتباطات در برنامه هفتم توسعه

ایسنا/یزد مدرس دانشگاه و رئیس روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد گفت: ضرورت توجه به ارتباطات و رسانه در برنامه هفتم توسعه و اختصاص یک فصل مجزا به این مقوله بیش از پیش احساس می‌شود. «مسعود طوفان» گفت‌: پدیده‌ای نوظهور ارتباطی به شدت مردم را تحت تاثیر قرار داده و جامعه را از وضعیت سنتی

ضرورت اختصاص فصل ارتباطات در برنامه هفتم توسعه

ایسنا/یزد مدرس دانشگاه و رئیس روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد گفت: ضرورت توجه به ارتباطات و رسانه در برنامه هفتم توسعه و اختصاص یک فصل مجزا به این مقوله بیش از پیش احساس می‌شود.

«مسعود طوفان» گفت‌: پدیده‌ای نوظهور ارتباطی به شدت مردم را تحت تاثیر قرار داده و جامعه را از وضعیت سنتی خود خارج کرده است و ما شاهد ظهور مفاهیمی نظیر جامعه اطلاعاتی یا جامعه شبکه‌ای هستیم اما این تحولات عموماً از نگاه برنامه‌ریزان در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای به دور مانده است.

وی با اشاره به این که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، پنج برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به تصویب رسیده است، افزود: در این پنج برنامه‌ها عمدتاً به توسعه ارتباطات با رویکرد افزایش زیرساخت‌های ارتباطی، سخت افزاری و مخابراتی نگاه شده است.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: براساس نگاه صاحب‌نظران، در برنامه ششم توسعه سیاست‌های ارتباطی شفاف نیست به طوری که این برنامه به قدرت رسانه و ارتباطات کم توجه است و واقعیات جامعه و از جمله گسترش و تاثیر فضای مجازی را نمی‌بیند.

طوفان افزود: این طرز نگاه برنامه ششم توسعه کشور را در حوزه ارتباطات و رسانه به برنامه‌ای کم اثر مبدل ساخته است که نتایج آن را می‌توان در فقدان ساز و کار توجه به افکار عمومی در مدیریت‌های سیاسی و اقتصادی کشور مشاهده کرد.

وی گفت: هنوز به این سوال پاسخ درستی داده نشده است که ارتباطات برای حل مساله توسعه کشور در کجا قرار دارد و چه می تواند بکند که این موضوع از وجود یک حلقه مفقوده میان دست اندرکاران برنامه ریزی و نیز جامعه ارتباطی و رسانه ای کشور حکایت دارد.

وی اظهار کرد: متاسفانه بعضاً این طرز تفکر هنوز هم کم و بیش در میان برنامه ریزان توسعه ای مشاهده می شود که منابع اقتصادی برای تحرک توسعه‌ای کفایت می‌کند.

رئیس روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد با اشاره به این نکته که ایران از جامعه سنتی به جامعه صنعتی، ارتباطی و اطلاعاتی گذر کرده است اظهار کرد: استفاده مناسب از فضای جامع ارتباطی کشور در راستای توسعه همه جانبه کمتر مورد توجه قرار گرفته است .

طوفان بیان کرد: ضرورت تهیه و الحاق پیوست اطلاع رسانی برای طرح های مهم و بزرگ کشور در برنامه هفتم توسعه ، بیش از پیش احساس می شود.

وی ادامه داد: بی‌توجهی به برقراری یک نظام ارتباطی صحیح با ذینفعان و مخاطبان می تواند پذیرش عمومی و موفقیت طرح ها و اقدامات را تحت تاثیر قرار دهد.

این فعال رسانه‌ای یزد افزود: تهیه، الحاق و اجرای پیوست اطلاع رسانی و رسانه‌ای به طرح‌های بزرگ و مهم کشور از اقداماتی است که می‌تواند تا حدی جای خالی ارتباطات را برای تحقق توسعه متوازن  پر کند.

وی افزود: آگاهی بخشی به عموم مردم، فراهم کردن بستر مناسب برای جلب حمایت مخاطبان و ذی نفعان، اقناع و بالا بردن انگیزه و همراهی افکار عمومی با طرح‌های توسعه ای از نتایج توجه به پیوست رسانه‌ای است.

طوفان در پایان گفت: پژوهشگران، انجمن ها و دست اندرکاران ارتباطات و رسانه می‌بایستی گنجاندن این خواسته را در برنامه هفتم از دولتمردان، مجلس و برنامه ریزان مطالبه کنند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.