با ما همراه باشید

اقتصادی

غفلت ۸ساله و چالش پیشِ‌رو/ ظرفیت خالی قابل‌توجه در بخش پالایش گاز کشور

منتشر شده

در

پالایشگاه‌های گاز کشور در مقاطع زمانی مختلف و با هدف تصفیه حداکثری گاز ترش استخراج‌شده از چاههای نفت و گاز به بهره‌برداری رسیده‌اند.

با توجه به اینکه بیش از 70 درصد گاز تصفیه‌شده کشور از مخازن دریایی عسلویه استحصال می‌شود و برداشت از این مخازن به‌دلیل بهره‌برداری اولیه دیرهنگام و شکل خاص چاه‌های مشترک، در حال کاهش است، لذا در زمان حاضر، پالایشگاه‌های عسلویه دارای ظرفیت خالی پالایشی قابل ملاحظه‌ای هستند.

همچنین وضعیت پالایشگاه‌های گازی دیگر نیز مطلوب نیست و در خصوص رفع این مشکل، در 8 سال گذشته غفلت شده و هنوز اقدامات عملی صورت نگرفته است. بروز این چالش در نتیجه عدم برآورد درست از شرایط فعلی و نیازهای آتی، برنامه‌ریزی برای حل مشکلات فعلی و اجرای صحیح طرحهای مهندسی مرتبط با رعایت اولویت زمانی است.

همان‌گونه که در جدول پایین نشان داده شده است، کل ظرفیت خالی فازهای پالایشگاه عسلویه حجم تقریبی 130 میلیون مترمکعب در روز (م.م.م.ر.) است. با توجه به حجم تولیدی فازهای 6 و 7 و 8 و 14، که میزان 120 م.م.م.ر. بوده است، همچنین با احتساب اینکه از کل گاز مذکور 30 م.م.م.ر. به پالایشگاه کنگان قابل اختصاص است، از این رو کل ظرفیت خالی در پالایشگاه عسلویه حجمی معادل 40 م.م.م.ر. برآورد می‌شود.

پالایشگاه میزان ظرفیت خالی (میلیون مترمکعب)
فاز 1 0
فاز 2 و 3 7
فاز 4 و 5 5
فاز 9 و 10 13
فاز 12 40
فاز 13 25
فاز 15 و 16 15
فاز17 و 18 5
فاز 19 10
فاز20 و 21 3
فاز 22 و 24 7

مجموع ظرفیت خالی پالایش گاز در عسلویه (بدون احتساب فازهای 6و7و8و14) برابر با 130 میلیون مترمکعب در روز است، همچنین تولید گاز ترش فازهای 6و7و8 برابر با 80 میلیون مترمکعب در روز و گاز دریافتی پالایشگاه کنگان از این فازها برابر با 30 میلیون مترمکعب در روز است، ازاین‌رو باقی‌مانده گاز ترش فازهای 6و7و 8 که به پالایشگاه‌های دیگر فازها ارسال می‌شود برابر با 50 میلیون مترمکعب در روز و همچنین میزان تولید گاز از فاز 14 برابر با 40 میلیون مترمکعب در روز است، ازاین‌رو کل ظرفیت خالی باقی‌مانده پالایشگاه‌های گازی عسلویه (با احتساب فازهای 6 و 7 و 8 و 14) برابر با 40 میلیون مترمکعب در روز است.

در جدول زیر کل ظرفیت خالی پالایشگاه‌های کشور نشان داده شده است.

پالایشگاه ظرفیت خالی (میلیون مترمکعب)
عسلویه 40
کنگان 50
پارسیان 5
هاشمی‌نژاد 15
بیدبلند 10
هرمزگان 7
کل ظرفیت خالی 127

درحالی حجم خالی ظرفیت پالایشی کشور به 127 م.م.م.ر. رسیده است که این مقدار گاز تقریباً معادل نیاز مصرف روزانه استان تهران در فصل سرد سال است.

قسمت اعظم گاز جبرانی فازهای مختلف پالایشی عسلویه و پالایشگاه کنگان از طریق فازهای 6و7و8 عسلویه تأمین می‌شوند که خود این فازها نیز روند برداشت کاهشی دارند. همچنین پس از تغییر کاربری خط پنجم سراسری از ترش به شیرین و توقف دریافت گاز پالایشگاه بیدبلند از خط مذکور، این پالایشگاه فقط در فصل سرد سال با دریافت گاز کارخانه 1600 به‌ظرفیت 16م.م.م.ر. می‌رسد و در باقی فصول رقم تولیدی تقریباً نزدیک به صفر است که از ظرفیت اسمی 28 م.م.م.ر. خود فاصله بسیار زیادی دارد.

از طرف دیگر، گاز دریافتی از حوزه‌های بالادستی پالایشگاه فجر کنگان در زمان حاضر کمتر از 50 م.م.م.ر. بوده که این حجم طی سالیان آینده وضعیت بسیار اسفناکی داشته است و با ظرفیت عملیاتی 125م.م.م.ر. پالایشگاه فاصله بسیار زیادی خواهد داشت.

وضعیت در پالایشگاه سرخون به‌مراتب بدتر است. حجم پالایشی این پالایشگاه در زمان حداکثر بهره‌برداری کمتر از 50% ظرفیت خود است که هم شرکت را با چالش جدی برای نیروی انسانی مشغول به کار مواجه نموده است و هم تأمین گاز مستقل و پایدار را برای استان با مشکل مواجه کرده است.

به‌نظر می‌رسد در نتیجه عدم توجه به معضلات این حوزه در 8 سال گذشته، دورنمای آتی بسیار مأیوس‌کننده باشد و شرکت ملی گاز و کشور در سالهای پیشِ‌رو با چالش جدی روبه‌رو است که رفع و یا کاهش تبعات آن نیازمند اهتمام و دانش متخصصین دلسوز و متعهد است.

درحالی ظرفیت خالی فعلی پالایشگاه‌های کشور 127 م.م.م.ر. است که این رقم به‌تدریج در حال افزایش است و به‌نظر می‌رسد با برنامه‌ریزی درست می‌توان به‌جای احداث پالایشگاه‌های جدید و صرف هزینه‌های سنگین ناشی از آن، از حداکثر ظرفیت پالایشگاه‌های موجود استفاده بهینه نمود، موضوع مهمی که جواد اوجی، عضو شورای هماهنگی انرژی ستاد انتخاباتی آیت الله رئیسی نیز بر آن تأکید دارد.

اوجی در این خصوص گفت: یکی از راه‌های برون‌رفت از چالش تراز منفی گاز کشور، استفاده حداکثری از وضعیت فعلی است؛ یعنی میادین گازی که توسعه داده شده است بتوانند به‌اندازه ظرفیت خود، تولید داشته باشند.

وی اضافه کرد: از یک میدان گازی و نفتی که شروع به برداشت می‌کنیم سالانه افت فشار اتفاق می‌افتد؛ نیاز هست برای حفظ و نگهداشت تولید سرمایه‌گذاری کنیم، نیاز هست چاه‌های جدیدی حفاری شود؛ لایه‌های جدیدی در این چاه‌ها در مدار تولید قرار بگیرد، چاه‌ها اسیدکاری شود، خطوط لوله جدید احداث شود، خطوط، مراکز جمع‌آوری گاز، مراکز بهره‌برداری و پالایشگاه‌ها بازسازی و اورهال شود.

عضو شورای هماهنگی انرژی ستاد انتخاباتی آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: اولین نکته برای برون‌رفت از تراز منفی گاز، استفاده حداکثری از ظرفیت پالایشگاه‌های گازی، خطوط لوله انتقال گاز و  ایستگاه‌های تقویت فشار است.

منبع :تسنیم

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اقتصادی

جزئیات تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در سال ۱۴۰۰/ مهلت ثبت‌نام تا شهریور ماه

منتشر شده

در

توسط

بانک مرکزی بند (۲‏-۱) از بخش (ج) مصوبات هفتاد و دومین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ ۱۴۰۰.۳.۲۲ را به بانک‌های عامل ابلاغ کرد. متن این بخشنامه به شرح زیر است:

مهلت ثبت نام اشخاص واجد شرایط برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ تمدید می‌شود.

بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف هستند حداکثر تا پایان آذرماه امسال تسهیلات مذکور را پرداخت کنند.

سقف مبلغ این تسهیلات برای کلان شهر تهران ۷۰ میلیون تومان، سایر کلان شهر‌ها ۴۰ میلیون تومان و سایر شهر‌ها ۲۵ میلیون تومان تعیین می‌شود.

مکان سقف مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن
کلان شهر تهران ۷۰ میلیون تومان
سایر کلان شهر‌ها ۴۰ میلیون تومان
سایر شهر‌ها ۲۵ میلیون تومان

بر این اساس، شرایط و مقررات مترتب بر این تسهیلات در سال ۱۳۹۹، امسال نیز به قوت خود باقی است.

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان

ادامه مطلب

اقتصادی

۵ هشدار خرابی سیستم برق خودرو

منتشر شده

در

توسط

خودرو‌های مدرن امروزی به عملکرد صحیح سیستم‌های برقی خود بسیار متکی هستند. دینام، باتری و دیگر وسایل برقی موجود در خودرو بیشتر عملکرد‌های خودرو را کنترل می‌کنند و اگر یکی از این قطعات به‌درستی کار نکند، خودرو از کار می‌افتد. متأسفانه در بیشتر مواقع ممکن است زود متوجه وجود اشکال در سیستم برق خودرو نشوید و در بدترین زمان و مکان در راه بمانید؛ بنابراین بهترین کار برای پیشگیری از بروز این وضعیت، بررسی مرتب سیستم برق خودرو و تشخیص علائم خرابی احتمالی آنهاست. در ادامه پنج علامت رایجی را که نشان می‌دهد سیستم برق خودرو دچار مشکل شده بررسی می‌کنیم.

موتور درست استارت نمی‌زند: موتور خودرو برای استارت‌زدن و روشن‌شدن به نیروی برق نیاز دارد. وقتی سوئیچ خودرو را در جای خود می‌چرخانید، باتری دست به‌کار شده و با استفاده از شمع در سیلندر، جرقه می‌زند و سوخت خودرو را مشتعل می‌کند که در نتیجه آن موتور روشن می‌شود. اما اگر موتور به‌درستی استارت نزد و روشن نشد، می‌تواند علامت خرابی باتری، دینام یا یک مشکل برقی در جایی غیر از قسمت موتور باشد. دینام باید در کنار باتری خودرو کار کند تا سیستم برقی خودرو همیشه شارژ باقی بماند. دینامی که خراب باشد مسلما اثر بدی روی عملکرد خودرو می‌گذارد.

وقتی سوئیچ را در جای خود چرخاندید و صرفا صدای «تق‌تق» شنیدید و خودرو استارت نزد، به این معنی است که جریان برق کافی در سیستم برقی خودرو وجود ندارد که موتور را روشن کند. این مشکل معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که باتری خراب یا تخلیه و دشارژ شده باشد. البته احتمال دارد که دکمه استارت خودرو خراب شده باشد.

موتور استارتر باید به محض استارت‌زدن، موتور خودرو را روشن کند تا همه چیز درست پیش رود. وقتی استارت زده می‌شود موتور استارت باید به موتور خودرو اجازه دهد تا هوا را به درون خود بکشد. اگر هنگام استارت زدن، صدای «سایش» شنیدید، این به‌معنای خرابی استارتر یا دنده رینگی چرخ‌لنگر خودروست.

اگر خودرویتان قدیمی است و کیلومتر‌های زیادی رانده است، احتمال این‌که سیستم برقی آن دچار مشکل شده باشد، زیاد است؛ بنابراین بهتر است سیستم برق آن بررسی شود.

باتری خودرو دچار مشکل شده است: اگر باتری خودروی شما دچار مشکلی شده است، آن را بدون بررسی سیستم برقی خودرو تعویض نکنید. بیشتر باتری‌های خودرو حدود پنج سال – در آب‌وهوای گرم کمتر- کار می‌کنند؛ بنابراین امکان دارد دینام خودرو یا بخش دیگری از سیستم خودکار برقی خودرو دچار مشکل شده باشد. از طرفی باتری وقتی خراب شود یا از کار بیفتد، موتور خودرو روشن نمی‌شود.

اگر فکر می‌کنید، باتری خودرو کار نمی‌کند، ابتدا سیم‌های باتری را بررسی کنید. شاید سیم‌ها فرسوده شده باشد. در واقع سیم‌های باتری نیروی برق را به سیستم‌های برقی خودرو منتقل می‌کنند؛ بنابراین آن‌ها باید سالم و بدون قطعی باشند. اما اگر سیم‌ها سالم بودند و باتری همچنان کار نمی‌کرد، باتری را به تعمیرگاه ببرید تا در آنجا صحت یا خرابی آن را بررسی کنند.

اگر باتری سالم بود و مطمئن شدید درست کار می‌کند، مشکل روشن‌نشدن موتور خودرو در بخش دیگری از آن نهفته است. در این زمان باید دینام و سیستم‌های دیگر تأمین نیروی خودرو بررسی شود. متخصصان تعمیرات برق خودرو برای تشخیص خرابی قطعات سیستم برق خودرو راه‌حل‌های خوبی دارند؛ بنابراین اگر نمی‌دانید چگونه باید سیستم برق خودرویتان را بررسی کنید، خودرو را نزد متخصص برق خودرو ببرید.

چراغ‌های جلو و چراغ‌های دیگر خودرو درست کار نمی‌کنند: چراغ‌های جلوی خودرو از مهم‌ترین چراغ‌هایی هستند که سیستم برق خودرویتان آن‌ها را کنترل می‌کند. روشن نگه داشتن چراغ‌های جلو، راهنما و چراغ‌های ترمز، ایمنی شما را در جاده حفظ می‌کند و لامپ‌های اتاق خودرو به شما کمک می‌کنند که در تاریکی شب، آنچه را نیاز دارید ببینید.

اگر سیستم برق خودرویتان خراب شده باشد، چراغ‌های خودرویتان ضعیف و کم‌نور می‌شوند. کم‌نوری چراغ‌ها نشان‌دهنده این است که آن‌ها درست شارژ نمی‌شوند و ولتاژ برق موجود در سیستم برق خودرو پایین و کم است. در این حالت احتمال دارد خرابی باتری، شل و فرسوده‌شدن سیم‌ها یا خرابی دینام موجب این وضعیت شده باشد.

وضعیت نور چراغ‌های داشبورد خودرو را بررسی کنید. اگر نور این بخش کم‌سو شده بود، به این معناست که سیستم برق خودرو دچار مشکلی جزئی یا مهمی شده است و خودرویتان را باید نزد متخصص سیستم برق خودرو ببرید. همچنین چراغ چک خودرو را نگاه کنید. اگر مشکلی در سیستم برق خودرو وجود داشته باشد، کامپیوتر موتور خودرو به شما هشدار می‌دهد. فرسودگی سیستم برق خودرو هم می‌تواند دلیلی برای از کار افتادن موتور خودرو باشد. در این گونه مواقع بهترین اقدام، بردن خودرو به تعمیرکار و متخصص برق خودرو است.

فیوز‌های خودرو دائم می‌سوزد: جعبه فیوز خودرو برای پیشگیری از تولید ولتاژ بسیار بالا و ایجاد مدار کوتاه در خودرو تعبیه شده است. در واقع وقتی بار اضافی در باتری و دینام خودرو تولید شود، فیوز با قطع جریان برق جلوی صدمه به دستگاه‌های برقی خودرو را می‌گیرد.

گاهی اوقات برخی از فیوز‌های خودرو بدون دلیل خاصی می‌سوزند. در این مواقع فقط با تعویض فیوز سوخته با جدید آن، مشکل حل می‌شود. اما اگر فیوز‌های خودرو مرتب می‌سوزد، پس سیستم برق خودرو دچار مشکل شده است.

حرارت بیش از حد موجب ذوب فیوز‌ها و در نتیجه اختلال در سیستم برق‌رسانی خودرو می‌شود. بعضی مواقع سوختن فیوز نشان از وجود مشکل بزرگ‌تری در سیستم برق خودرو دارد؛ بنابراین در این مواقع باید سیستم برق خودرو را نزد متخصص برق خودرو ببرید تا مشکل اصلی را بیابد.

در صورت توجه‌نکردن به این موضوع احتمال اینکه به دستگاه‌های برقی خودرویتان صدمات بیشتری وارد شود، بسیار زیاد است.

بوی سوختگی به مشام می‌رسد: اگر موقع رانندگی بوی سوختگی به مشام‌تان خورد توقف کنید. این بو نشانه قطعی خرابی سیستم برق خودرویتان است یا مدار کوتاه در این سیستم رخ داده است. بوی سوختگی به‌ویژه اگر همراه با کم‌سوشدن چراغ‌ها، سوختگی فیوز و مشکلاتی در استارت‌زدن خودرو همراه شود، مسلما سیستم برق خودرو اشکال پیدا کرده است. در این گونه مواقع باید خودرویتان را با کمک یک خودروی یدک‌کش به تعمیرگاه ببرید تا صدمه بیشتری به سیستم برق خودرویتان وارد نشود.

علت انواع بوی سوختگی در خودرو

معمولا ۴ نوع بوی سوختگی از خودرو استشمام می‌شود:

بوی لاستیک سوخته: این مهم‌ترین علامت است که موتور خودرو مسافت زیادی را طی کرده است و در کلاچ، تسمه پروانه، نشت روغن، نشت آب رادیاتور دچار مشکل شده است.

بوی پلاستیک سوخته: معمولا این بو از فن و بخاری خودرو شروع می‌شود و نشان‌دهنده خرابی از بخاری یا سیستم برق خودروست.

بوی روغن سوخته: این بو زمانی حس می‌شود که از اگزوز خودرو، روغن نشت می‌کند. در این مواقع ممکن است تعویض روغن به‌درستی انجام نشده باشد که با اصلاح آن مشکل برطرف می‌شود. یا مشکل از فیلتر روغن، واشر‌های مورد استفاده یا درپوش روغن است و باید به آن‌ها رسیدگی شود.

بوی فرش سوخته: وقتی ترمز‌های خودرو فرسوده شده و به تعمیر نیاز دارد، معمولا این بو حس می‌شود که با تعویض لنت ترمز مشکل برطرف می‌شود.

هر زمان با یکی از مشکلات مطرح شده در این مقاله برخورد کردید، پیش از ادامه رانندگی با خودرو، آن را حتما نزد تعمیرکار خودرو برده و ایرادهایش را برطرف کنید تا به دردسر بیشتر نیفتید.

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان

ادامه مطلب

اقتصادی

چرا شنا کردن در تمیزترین دریاچه کره زمین ممنوع است؟

منتشر شده

در

توسط

دریاچه‌ای روی زمین با آب شفاف، تازه و خالص وجود دارد که در جزیره‌ای جنوبی در نیوزیلند واقع شده و Rotomayrevenua یا “دریاچه آب آرام” نامیده می‌شود. اما در اینجا یک واقعیت جالب وجود دارد: شنا در این مخزن ممنوع است. مسئولین از چه می‌ترسند؟

اگر در بقیه قاره‌ها، در کشور‌ها و ایالت‌ها، بسیاری از مردم، به عبارت ساده، منابع طبیعی را نابود می‌کنند، در نیوزیلند آن‌ها با تمام مسئولیت به این موضوع رسیدند. در اطراف دریاچه جنگلی کاملاً بکر و دست نخورده وجود دارد که حتی در این جنگل، همه نمی‌توانند پا بگذارند.

چرا شنا کردن در تمیزترین دریاچه کره زمین ممنوع است؟

این دریاچه در ارتفاع ۱۲۰۰ متری سطح دریا در کوهستان واقع شده است. آب موجود در آن کاملاً شفاف است، اما حتی لمس آن ممنوع است. به نظر می‌رسد که هیچ چیز خطرناکی در این دریاچه وجود ندارد و ممنوعیت شنا فقط به منظور محافظت از طبیعت است. اگر گردشگران دسته جمعی در اینجا شروع به استراحت کنند، پس از یک ماه عملا چیزی از زیبایی طبیعی باقی نخواهد ماند.

چرا شنا کردن در تمیزترین دریاچه کره زمین ممنوع است؟

دولت این کشور تعداد گردشگران را که از این مکان بازدید می‌کنند، محدود کرده است – بیش از ۱۰۰۰ نفر سالانه پذیرش نمی‌کنند. روی دریاچه، دوربین‌های فیلمبرداری و حسگر‌های حرکتی در همه جای محیط وجود دارد. در صورت نقض این ممنوعیت، باید مبلغ زیادی جریمه پرداخت کنید و ورود مجدد به کشور برای متخلف بسته خواهد شد.

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها