با ما همراه باشید

اخبار 4

مرمت گنبد شیخ لطف‌الله را متوقف کنید

منتشر شده

در

مرمت گنبد شیخ لطف‌الله را متوقف کنید

ایسنا/اصفهان تعدادی از استادکاران مرمت و دوستداران میراث فرهنگی استان اصفهان، با حضور در دفتر اتحادیۀ صنف صنایع‌دستی این استان، خواستار توقف مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله تا برگزاری کنگرۀ نقد مرمت و رفع شبهات موجود شدند.

مرتضی فرشته نژاد و فریماه هوشیار دو مرمتگر بناهای تاریخی، هوشنگ رسام و غلامرضا عنایتی دو هنرمند باسابقۀ کاشی‌کاری، به همراه چند تن از دوستداران میراث فرهنگی اصفهان و همچنین عباس شیردل، رئیس اتحادیۀ صنایع‌دستی استان اصفهان، روز گذشته (چهارشنبه_نهم تیرماه) در دفتر این اتحادیه دور هم جمع شدند تا برای نجات مسجد شیخ لطف‌الله که مرمت گنبد آن به دست همان مرمتگر پیشین آغاز شده، چاره‌ای بیندیشند.

فریماه هوشیار، کارشناس ارشد مرمت بناهای تاریخی در این نشست، با مروری بر اظهارات متناقضی که مسئولان میراث فرهنگی استان اصفهان طی دو سال گذشته دربارۀ مرمت این گنبد داشته‌اند، از اینکه هرگز به سؤالات منتقدان پاسخ شفاف و منطقی‌ای از سوی این اداره کل داده نشده اظهار تأسف کرد.

سپس، برنا موسوی، یکی از دوستداران میراث فرهنگی اصفهان، خبر داد که طبق اعلام فریبا خطابخش، مدیر پایگاه میراث جهانی نقش‌جهان، ناظر عالی فاز دوم مرمت گنبد شیخ لطف‌الله، عبدالله جبل عاملی است و بهشاد حسینی و محسن نکویی نیز دیگر ناظران این پروژه هستند.

در ادامه، مرتضی فرشته نژاد، مرمتگر باسابقۀ بناهای تاریخی استان اصفهان گفت: ناظر کسی نیست که با دوربین از دور به گنبد نگاه می‌کند؛ ناظر باید بر حسن انجام کار نظارت داشته باشد. قرار بود من از گنبد بازدید کنم، اما گفتند داربست نیست و نمی‌شود. بااین‌همه، حتی از دور هم پیداست که سربندهای گنبد مسجد شیخ لطف‌الله با هم نمی‌خواند و ترک‌ها فاصله پیدا کرده است.

وی، با شرح خطر بزرگ‌تری که کل مسجد شیخ لطف‌الله را تهدید می‌کند، ادامه داد: زمانی بازاریان گفتند ما می‌خواهیم در مسجد شیخ لطف‌الله نماز بخوانیم و چون برای بخش بالای مسجد بلیت‌فروشی انجام می‌شد، تصمیم گرفتند پایین را به شبستان تبدیل کنند، اما آیا شاه‌عباس یا استاد محمدرضای بنا نمی‌توانستند بعد از ساختن مسجد شیخ لطف‌الله پایین آن را هم کاشی کنند و شبستان بزنند؟ معلوم است که می‌توانستند اما نمی‌خواستند، چون مسجد شیخ لطف‌الله یک مسجد کوشکی بدون صحن است و رطوبت آن باید از طریق همین زیرزمین رد شود.

این استادکار باسابقۀ مرمت تصریح کرد: متأسفانه تمام ناکش‌هایی که در این قسمت وجود داشت، کور کردند و دیوار کشیدند و از آن زمان مسجد شیخ لطف‌الله مثل آدمی شده که دم دهان و بینی او را گرفته‌اند؛ معلوم است که عن‌قریب خفه می‌شود و می‌میرد؛ معلوم است که سقف این بنای نفیس ریزش می‌کند.

وی افزود: از وقتی این حرکت اشتباه را انجام دادند مدام کاشی‌ها ترک می‌خورد و روی آن را می‌پوشانند. بخشی از این زیرزمین را هم به کافی‌شاپ تبدیل کرده‌اند و برای آن آب و فاضلاب کشیده‌اند. اگر عباس بهشتیان زنده بود و این چیزها را می‌دید از غصه خودش را می‌کشت.

فرشته نژاد خاطرنشان کرد: استاد محمدرضا معمار مسجد شیخ لطف‌الله از متخصصان رشته‌های مختلف مثل صوت‌شناس و کاشی‌کار و … استفاده کرده و چنین شاهکاری را ساخته است. چند صد سال قبل هر کس کار خودش را انجام می‌داده، اما متأسفانه امروز صوت‌شناسی در دانشکده‌های معماری هم تدریس نمی‌شود.

این مرمتگر بناهای تاریخی پیشنهاد داد که هر چه سریع‌تر «کنگرۀ نقد مرمت» با حضور استادکاران برجستۀ کشور برگزار شود و مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله توسط متخصصان مورد بررسی قرار بگیرد.

عباس شیردل، رئیس اتحادیه صنف صنایع‌دستی استان اصفهان نیز اظهار کرد:  وقتی به یکی از مسئولان در استانداری اصفهان شکایت بردیم که چرا مرمت گنبد شیخ لطف‌الله را با همان مرمتگر آغاز کرده‌اند، گفت بودجه‌ای که لحاظ شده نباید برمی‌گشت و ما هم گفتیم اگر بودجه برگردد، بهتر از این است که نگین فیروزۀ جهان اسلام خراب شود.

وی یادآور شد: اولین و مهم‌ترین درخواست ما این است که عایق‌بندی زیرزمین مسجد شیخ لطف‌الله را بردارند تا بنا به شکل اولیۀ خود بازگردد، سپس، یک گروه پژوهشی قدرتمند وضعیت تمام مسجد را بررسی کنند و با حضور متخصصان برای حفظ بنا چاره‌جویی شود.

اظهارات هوشنگ رسام، مرمتگر و کاشی‌کار باسابقه نیز در این نشست چنین بود: ما به خاطر عشق به تمدن و بناهای تاریخی دور هم جمع شده‌ایم و با کسی دشمنی نداریم. مسجد شیخ لطف‌الله موزه هنرهای کاشی‌کاری ایران است. ما نگران وضعیت این مسجد هستیم، چراکه کار آن به دست متخصص سپرده نشده است.

بعد از ایراد این سخنان، متن نامۀ سرگشاده‌ای که قرار است به دست مقام قضایی و نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی برسد، توسط حاضرین امضا شد. در این نامه آمده بود:

«بر همگان روشن است که گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان یک اثر بی‌نظیر جهانی و متعلق به آحاد بشر بوده و ما به‌عنوان امانت‌دار، موظف به نگهداری آن هستیم. از سال ۱۳۹۸ که خبر دو رنگ شدن آن پس از مرمت تَرک اول، در رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شده، دلایل گوناگون در نقد روش مرمت غیراصولی آن مطرح گردیده است.

اکنون با تأسف و اندوه فراوان، به آگاهی می‌رسانیم که نه‌تنها آن نقدها راه به ‌جایی نبرده و برخلاف وعده‌های مدیریت میراث فرهنگی، اجازۀ بازدید از آسیب‌های گنبد به استادکارها و کارشناسان منتقد داده نشده، بلکه امروز در کمال تعجب شاهدیم، قرارداد ادامه مرمت گنبد با همان مجری قبل منعقدشده است؛ بدون آنکه ناظرین پروژه معرفی و مورد تأیید اساتید و کارشناسان قرار گرفته باشند. در چنین شرایطی، سؤال اینجاست که:

۱.مستندات مربوط به مرمت ترک اول (ازجمله طرح مطالعاتی و آسیب‌شناسی مشکلات گنبد، دستورالعمل مرمت، سوابق و ارزیابی مجری، گزارش‌های روزانه ناظر، صورت‌جلسه تأیید اساتید و …) کجاست؟ چراکه این موارد جزو بدیهی‌ترین ملزومات یک پروژه هستند.

۲. چرا قرارداد ادامه مرمت گنبد در سکوت خبری و بدون اطلاع‌رسانی، با همان مجری قبلی منعقدشده است و دلیل اصرار بر انجام مرمت توسط یک پیمانکار خاص چیست؟

۳.چرا مدیر پایگاه میراث جهانی نقش‌جهان به‌عنوان عامل اصلی انعقاد قرارداد، حاضر به ارائه هیچ توضیحی در مورد قرارداد جدید نیست؟

۴.چرا این بار هم مثل گذشته، بدون انجام مطالعات کامل، آزمایش‌ها و تهیه طرح مرمت با تأیید اساتید فن، اصرار به ادامه کار مرمت دارند؟

۵.چرا مستندات نحوۀ واگذاری پروژه به‌ویژه اسناد مالی آن منتشر نمی‌شود؟

۶. چرا اجازه بازدید از گنبد مسجد شیخ لطف‌الله به منتقدان داده نمی‌شود؛ درحالی‌که تعدادی از اساتید و کارشناسان که به‌واسطه برخی پروژه‌ها با اداره میراث فرهنگی ارتباط  دارند، بعضاً بیش از یک‌بار از گنبد بازدید کرده‌اند؟

باید قاطعانه هشدار دهیم که اگر فاز دوم پروژۀ مرمت مانند فاز اول با آن ایرادات فاحش انجام شود، ممکن است در آینده شاهد گسست و ریزش کاشی‌ها و مشکلات فراوان در تزیینات و سازۀ این گنبد یگانه باشیم که ترمیم و جبران آن نیاز به هزینه بسیار بالا دارد و عملاً تضییع دوباره بیت‌المال است.

ازاین‌رو از مسئولین، به‌ویژه مقامات قضایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهشمندیم تا زمان روشن شدن پاسخ این سؤالات و شفاف‌سازی تمام ابعاد این پروژه، به‌ویژه مبادلات مالی آن، از ادامۀ کار مرمت جلوگیری کرده و اجازه ندهند این میراث ارزشمند جهانی، با یک مرمت غلط برای همیشه آسیب ببیند و آبروی این استان و کشور بیش‌ازپیش خدشه‌دار شود.»

منبع:ایسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار 4

انتخاب یک لرستانی به‌عنوان مربی تیم ملی بوکس نوجوانان و جوانان

منتشر شده

در

توسط

انتخاب یک لرستانی به‌عنوان مربی تیم ملی بوکس نوجوانان و جوانان

ایسنا/لرستان یک لرستانی مربی تیم ملی بوکس نوجوانان و جوانان شد.

به پیشنهاد مرتضی سپهوند مربی تیم ملی جوانان و موافقت رضا مهدی‌پور سرمربی این تیم و با تایید رئیس فدراسیون بوکس، شهاب خاکی به‌عنوان مربی تیم ملی جوانان و نوجوانان این رشته انتخاب شد.

خاکی از مربیان جوان این رشته است و سال گذشته به همراه تیم پلیمر خلیج فارس خرم‌آباد عنوان نخست لیگ برتر را به دست آورد.

وی سال‌ها دبیر هیئت بوکس لرستان بوده و در حال حاضر نیز سرپرست این هیئت است.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

اخبار 4

محرومیت یک‌ساله بهمن عسگری به علت دوپینگ/ یک سهمیه کاراته در المپیک از دست رفت

منتشر شده

در

توسط

محرومیت یک‌ساله بهمن عسگری به علت دوپینگ/ یک سهمیه کاراته در المپیک از دست رفت

ملی‌پوش المپیکی کاراته ایران به علت ارتکاب دوپینگ به مدت یک سال از حضور در میادین ورزشی محروم شد تا ایران یک سهمیه خود در المپیک توکیو را از دست بدهد.

به گزارش ایسنا، جلسه ویژه برای بررسی پرونده دوپینگ بهمن عسگری، ملی‌پوش کاراته ایران، و نفر نخست رنکینگ جهان در وزن منفی ۷۵ کیلوگرم، امروز (چهارشنبه) برگزار شد و پس از استماع صحبت‌های عسگری، داوران رای به محرومیت یک ساله ملی‌پوش کاراته ایران دادند.

این رای امشب (چهارشنبه) به ایران ابلاغ شده و با تایید وادا رسما به اجرا درخواهد آمد.

به این ترتیب عسگری تا ۱۰ ماه دیگر حق شرکت در هیچ مسابقه‌ای از جمله المپیک توکیو را ندارد.

محرومیت بهمن عسگری از مسابقات کاراته وان لیسبون آغاز شده است.

با توجه به قانون محرومیت ۴ ساله ورزشکاران دوپینگی از حضور در میادین، فدراسیون جهانی کاراته با صدور رای نهایی ۱۲ ماه محرومیت، سهوی‌بودن دوپینگ ملی‌پوش کاراته ایران را قبول کرده و تخفیف بسیار خوبی نیز در مدت زمان محرومیت وی ارائه داد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

اخبار 4

تولید انیمیشن در قم قوت می‌گیرد

منتشر شده

در

توسط

تولید انیمیشن در قم قوت می‌گیرد

ایسنا/قم مسئول تیم ایده نامیرا از تیم ایده های مستقر در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، از طراحی خط صنعتی تولید انیمیشن خبر داد.

امین لادن از طراحی خط صنعتی تولید انیمیشن خبر داد و عنوان کرد: از طریق آشنایی با مسأله خط صنعتی انیمیشن که به تولید انبوه انیمیشن منجر خواهد شد، و پس از بررسی های مختلف، به مزیت های این طرح دست پیدا کردیم که از جمله آنها «کاهش هزینه تولید» و «افزایش سرعت در تولید» است که تولید انیمیشن را توجیه پذیر می کند.

مسئول تیم ایده نامیرا ضمن انتقاد از دولتی بودن ساختار تولید انیمیشن در کشور گفت: در ایران مشکلی تحت عنوان دولتی بودن ساختار تولید انیمیشن وجود دارد، یعنی سفارش دهنده صرفاً دولت است، البته در دو سال اخیر این مشکل در حال رفع بوده و سفارشات به بخش خصوصی منتقل خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت محتوایی موجود در قم و پتانسیل های این شهر، در صدد راه اندازی خط تولید انیمیشن درآمدیم و وارد بحث تولید صنعتی انیمیشن شدیم که ان شاءالله بتوانیم در سال جاری به بالای ۱۰۰ یا ۲۰۰ دقیقه تولید انیمیشن در ماه برسیم و این طرح در رویکردهای بلند مدت، به ۶۰۰ دقیقه خواهد رسید که پویایی تیم در تولید انیمیشن بالا می رود.

وی در خصوص پذیرش این ایده در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق بیان کرد: تیم ایده نامیرا با پذیرش در مرکز مذکور، ایده خط صنعتی تولید انیمیشن را در دستور کار خود قرار داد که خروجی این طرح، تولید انبوه انیمیشن در بازه زمانی کوتاه خواهد بود.

لادن با بیان این که ایده مذکور منجر به کاهش هزینه های تولید انیمیشن می شود، اظهارکرد: اگر بتوانیم یک سال و نیم ابتدایی فعالیت خود را با مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق همراه باشیم و مرکز ما را یاری کند، کار به پویایی خواهد رسید و می تواند کاملاً مستقل عمل کند.

وی افزود: با توجه به سبک موجود در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، شرایط رایزنی برای تیم ایده ها فراهم تر شده و باید از طریق ارتباط گیری، جذب نیرو داشته باشیم؛ دفتر تبلیغات اسلامی در حوزه معرفی تیم ایده نامیرا بسیار ما را یاری و راه بازاریابی و جذب نیروی این تیم را به شدت تسهیل کرد.

مسئول تیم ایده نامیرا در خصوص راه اندازی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق تصریح کرد: برای اولین بار بود که در حوزه علمیه چنین مرکزی شکل گرفت و این مرکز برای تیم های حوزوی و طلبه هایی که در عرصه کارهای فرهنگی فعالیت می کنند، شتاب دهنده فرهنگی فوق العاده ای است و برکات زیادی خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها