با ما همراه باشید

سایر

مساله خوزستان اولین اثرات توسعه نامتوازن است

منتشر شده

در

مساله خوزستان اولین اثرات توسعه نامتوازن است

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه مساله مهاجرت از جنوب کشور به حاشیه تهران و استانهای شمالی در آینده تشدید می‌شود گفت: بعد از ۵۰ سال هنوز یک سند آمایش سرزمین ملی مصوب و قابل اجرا نداریم و در این شرایط توسعه نامتوازن، کمبود آب، مشکلات زیست محیطی و اقتصادی در جنوب کشور باعث تخلیه این مناطق از جمعیت خواهد شد.

مهدی روانشادنیا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حاشیه خلیج فارس و دریای عمان به لحاظ جمعیتی، کم‌تراکم‌ترین مناطق کشور هستند؛ در حالی که در سایر کشورها عمده تجارت از طریق دریا صورت می‌گیرد و این مناطق کانونهای جمعیتی هستند و تراکم جمعیتشان بیش از میانگین آن کشورها است. این نامعادله طی سالهای گذشته در کشور ما تشدید هم شده است که نشان می‌دهد در تدوین و پیاده‌سازی سیاستهای آمایش سرزمین موفق نبودیم.

وی افزود: به دلیل توسعه نامتوازن طی دهه‌های گذشته با تخلیه جمعمیت در نوار جنوبی مواجه بوده‌ایم و این معضل به خوزستان سرایت کرده که اولین اثرات آن را مشاهده می‌کنیم. اگر فکری اساسی درخصوص توسعه زیرساختها، معضل آب و ریزگردهای جنوب کشور نکنیم باید بیش از پیش منتظر خالی شدن جمعیت از خوزستان و فشار جمعیت به تهران و شمال کشور باشیم.

روانشادنیا با بیان اینکه هنوز یک سند آمایش سرزمین ملی مصوب و قابل اجرا نداریم خاطرنشان کرد: بعد از ۵۰ سال که از مطرح شدن سیاستهای آمایش سرزمین می‌گذرد تازه یک سند آمایش سرزمین تدوین شده که مراحل نهایی را در مرکز پژوهشهای توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه طی می‌کند و تا بیاید شکل اجرایی به خود بگیرد همین وضعیت عدم تعادل در جنبه‌های محیط زیستی و اقتصادی کشور ادامه خواهد داشت.

این کارشناس اقتصاد مسکن تصریح کرد: به اندازه تعداد ساکنان شهر تهران در حاشیه آن جمعیت وجود دارد. رشد جمعیت شهر تهران بعضا در سالهای اخیر منفی شده اما با درصدهای افزایش دورقمی در حاشیه پایتخت مواجهیم. مهاجرتهای گسترده‌ای از جنوب و مرکز ایران به سمت استانهای تهران، البرز و استانهای شمالی در حال وقوع است که اثراتش را در آینده بیشتر لمس خواهیم کرد. به زودی در تامین آب شرب مجموعه شهری تهران و کرج با مشکل مواجه می‌شویم. همین حالا به دلیل تراکم جمعیتی در جنوب تهران شاهد معضلات زیست محیطی از جمله فرونشست زمین هستیم. در صورت ایجاد زیرساختهای اقتصادی در شهرهای مبدأ مهاجران نیز احتمال بازگشت خانوارها به شهرهای خودشان ضعیف است.

وی یکی از محورهای برنامه ششم توسعه را سواحل مکران دانست و گفت: در سال آخر برنامه ششم قرار داریم اما می‌بینیم که اقدام قابل توجهی برای زیرساختهای منطقه مکران نشده و در زمینه توسعه سواحل از کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار عقب هستیم. در حالی که به دلیل وجود کوههای زاگرس، آب و هوای سواحل جنوبی کشور ما از کشورهای جنوب خلیج فارس بهتر است. آب جلگه خوزستان هم از سرچشمه‌های زاگرس تامین می‌شود در حالی که کشورهای عربی از این نعمت برخوردار نیستند.

به گفته روانشادنیا، ما در یک فرآیند معیوب توسعه نیافتگی قرار گرفته‌ایم که از سالها قبل اثرات منفی آن را در جنوب کشور مشاهده می‌کنیم. در این چارچوب تصمیمات اشتباه می‌گیریم و بعضا بودجه را هم هدر می‌دهیم. حدود ۸۰ هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که سالیانه دو تا سه هزار پروژه قابل افتتاح است و اولویت خاصی هم به آنها نمی‌دهیم. مثلا برای جنوب کشور سد می‌سازیم ولی شبکه‌ها و خط انتقالش را احداث نمی‌کنیم. به پایین دست آب نمی‌رسد و نارضایتی بروز پیدا می‌کند.

این کارشناس اقتصاد مسکن تاکید کرد: روند توسعه نامتوازن و مانا برای آینده کشور تنها با تغییر پارادایم به سمت توسعه پایدار، در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی، عدالت و آمایش سرزمینی ممکن خواهد بود.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر

درگذشت دبیر خبر خبرگزاری دانشجو به علت کرونا

منتشر شده

در

توسط

درگذشت دبیر خبر خبرگزاری دانشجو به علت کرونا

سیدمهدی حاجی آبادی، دبیر خبر خبرگزاری دانشجو، بر اثر ابتلاء به کرونا دار فانی را وداع گفت.

 کانال خبرگزاری دانشجو درگذشت این فعال رسانه را به دلیل ابتلاء به کرونا تایید کرده است.

سیدمهدی حاجی آبادی از فعالان سابق دانشجویی (عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل) بوده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ضمن تسلیت این ضایعه، از خداوند برای خانواده وی صبر و برای آن مرحوم علو درجات را مسالت دارد.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

سایر

آلمان درباره خط لوله گازی روسیه ضمانت داد

منتشر شده

در

توسط

آلمان درباره خط لوله گازی روسیه ضمانت داد

صدراعظم آلمان ضمانت داد که اوکراین از ساخت خط لوله گازی نورد استریم ۲ روسیه آسیب نخواهد دید اما اوکراین می گوید مذاکرات درباره آینده اش به عنوان یک کشور ترانزیت مبهم بوده است.

 آنگلا مرکل در آخرین سفر خود به کی‌یف پیش از این که ماه آینده از مقامش به عنوان صدراعظم آلمان کنار برود، گفت: گاز نباید از سوی روسیه به عنوان یک سلاح ژئوپلیتیکی بکار رود و آلمان در صورت لزوم می تواند تحریمهای جدیدی علیه مسکو وضع کند.

وی در گفت و گو با ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین گفت: مهم است که اوکراین یک کشور ترانزیت گاز بماند. مرکل خواستار تمدید قرارداد ترانزیت فعلی اوکراین با روسیه پیش از انقضای آن در سال ۲۰۲۴ شد و خاطرنشان کرد که آلمان از گذار تدریجی اوکراین به سوی انرژی تجدیدپذیر حمایت می کند.

آلمان از زمان الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و بروز جنگ در منطقه شرقی دونباس میان نیروهای اوکراین و نیروهای تحت حمایت روسیه در همان سال، کمک مالی و حمایت دیپلماتیک برای اوکراین فراهم کرده است. اما کی‌یف به شدت مخالف توافق میان برلین و واشنگتن در خصوص نورد استریم ۲ بوده که با دور زدن اوکراین، گاز روسیه را به اروپا می رساند. دولت جو بایدن، رییس جمهور آمریکا با وجود لابی اوکراین، تلاش نکرده است با تحریمها مانع این پروژه شود.

دولت زلنسکی این خط لوله را تهدیدی برای امنیت اروپا می داند. وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مرکل گفت: تصور می کنم که نورد استریم ۲ یک سلاح است. بر این باورم که عدم توجه به این که این خط لوله یک سلاح خطرناک است نه تنها برای اوکراین بلکه برای کل اروپا اشتباه است.

دیدار مرکل از اوکراین دو روز پس از آخرین دیدار رسمی وی از روسیه و گفت و گو با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه انجام گرفت. وی در این دیدار پوتین را در خصوص موقعیت اوکراین به عنوان یک کشور ترانزیت تحت فشار قرار داد.

پوتین به خبرنگاران گفت که مسکو آماده است توافق ترانزیت را پس از سال ۲۰۲۴ تمدید کند اما به جزییات بیشتری نیاز است.

مرکل همچنین خواهان پیشرفت بیشتر مذاکرات صلح در خصوص شرق اوکراین است و روز یکشنبه خواستار مذاکراتی در قالب نورماندی میان سران آلمان، فرانسه، روسیه و اوکراین شد.

بر اساس گزارش رویترز، توافق آلمان و آمریکا در خصوص نورد استریم ۲ شامل تعهد برای کمک به اوکراین به منظور ادامه دریافت درآمد ترانزیت پس از عملیاتی شدن نورد استریم ۲ است. اما یوری ویترنکو، مدیر شرکت انرژی دولتی نفتوگاز اوکراین ماه گذشته به رویترز گفت: تصور نمی کند روسیه پس از سال ۲۰۲۴ به ترانزیت گاز از طریق خاک اوکراین ادامه دهد.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

سایر

ترافیک سنگین در مسیر بازگشت سفرهای مردم

منتشر شده

در

توسط

ترافیک سنگین در مسیر بازگشت سفرهای مردم
عکس تزئینی است

طبق گزارش‌های مرکز مدیریت راه‌های کشور طی روزهای گذشته ترافیک نیمه‌سنگین و سنگین در محورهای مواصلاتی مختلف به ویژه محورهای منتهی به تهران و البرز آغاز شده که در واقع به دلیل بازگشت مردم از سفر در ایام تعطیل گذشته است.

با وجود اینکه آمارها نشان دهنده کاهش تردد وسایل نقلیه مختلف در روزهای تعطیل گذشته به دلیل اعمال ممنوعیت‌های اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا بود، اما در روزهای ابتدایی هفته گذشته و دقیقا قبل از شروع ممنوعیت‌ها، افزایش سفرهای جاده‌ای از سوی مردم را شاهد بودیم تا جایی که در روزهای مذکور به صورت میانگین یک میلیون و ۶۵۰ هزار وسیله نقلیه در جاده‌های کشور تردد کرد.

اما در روزهای ممنوعیت این آمار به شدت کاهش یافت و طی دو روز گذشته دقیقا پس از پایان تعطیلات اعلام شده، دوباره محورهای مواصلاتی کشور شاهد ترافیک نیمه‌سنگین و سنگین بودند که به نظر می‌رسد موج ایجاد شده در مسیر بازگشت مردم از سفرهای این ایام تعطیل بوده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده مرکز مدیریت راه‌های کشور در روز گذشته، ترافیک سنگین در آزادراه قزوین – کرج – تهران در محدوده آبیک و ترافیک نیمه سنگین در محدوده های کردان، گلشهر، مهرشهر و حدفاصل پل فردیس تا پل کلاک، آزادراه کرج – قزوین در محدوده نظرآباد و آزادراه تهران – ساوه و بالعکس در محدوده پرند به ثبت رسید و تصاویر ثبت شده در دوربین‌های نظارت تصویری ترافیک نیمه سنگین در محور تهران – شهریار محدوده زرنان را نشان داد.

البته طی ساعات بعد از ظهر روز گذشته همچنان تردد روان در محورهای چالوس، هراز، فیروزکوه، آزادراه تهران – شمال و آزادراه قزوین – رشت در مسیرهای رفت و برگشت وجود داشت که به نظر می‌رسد به دلیل ممانعت مسئولان این استان از ورود پلاک‌های غیر بومی در روزهای گذشته بود که اخبار و گزارش‌های آن نیز منتشر شد و آمار ورود و خروج خودرو از دو استان شمالی مازندران و گیلان نیز کاهش محسوس و قابل توجه بیش از ۶۰ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

وسایل نقلیه ورودی و خروجی استان‌ها از ۲۴ تا ۲۹  مرداد ماه

آخرین گزارش‌های منتشر شده هم نشان می‌دهد که ترددهای بین استانی که در روز ۲۸ مرداد ماه که به حدود ۶۲۵ هزار خودرو رسیده بود فردای همین روز یعنی در ۲۹ مرداد ماه به یک میلیون و ۳۰ هزار خودرو رسید و روند صعودی در نمودار تردد این روزها نمود پیدا کرد.

وضعیت تردد از ۲۴ مرداد ماه و مقایسه با مدت مشابه سال گذشته

 

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

برترین ها