با ما همراه باشید

اخبار 9

مشروعیت بین‌المللی طالبان با مذاکرات سیاسی حاصل می‌شود/ دولت افغانستان مسئول امنیت مرزهاست

منتشر شده

در

مشروعیت بین‌المللی طالبان با مذاکرات سیاسی حاصل می‌شود/ دولت افغانستان مسئول امنیت مرزهاست

دستیار وزیر و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نشست گروه‌های بین‌الافغانی در تهران موفقیت ویژه‌ای داشت، گفت: طالبان با تجربه‌ای که از گذشته دارد، متوجه است که با قدرت نظامی لزوماً نمی‌تواند مشروعیت بین‌المللی به دست آورد؛ بلکه مشروعیت بین‌المللی با مذاکرات سیاسی حاصل می‌شود.

به گزارش ایسنا، سید رسول موسوی با بیان اینکه برگزاری نشست بین‌الافغانی در تهران موضوعی ناگهانی نبود و سابقه طولانی دارد، خاطرنشان کرد: سال ۹۵، زمانی که آقای حنیف اتمر، وزیر خارجه فعلی افغانستان، مشاور امنیت ملی این کشور بود، به تهران سفری داشت و درخواست مساعدت ایران برای گفت‌وگو با طالبان را مطرح کرد.

وی افزود: آن زمان بنا به خواست طرف افغان، ایران تماس‌هایی با طالبان برقرار کرد و آن‌ها راضی به مذاکرات برای صلح شدند. پس‌از آن آقای شمخانی سفری به کابل داشت و با آقای حمدالله محب که در آن مقطع مشاور امنیت ملی افغانستان شده بود، گفتگوهایی انجام داد و اعلام آمادگی طالبان برای گفت‌وگو را منتقل کرد. در آن سفر قرار شد دولت افغانستان ما را از تصمیمش برای انجام مذاکرات باخبر کند، اما متأسفانه پیگیری نشد.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: بر اساس اطلاعاتی که داریم، آمریکا مانع از شکل‌گیری این مذاکرات بین‌الافغانی شد؛ در آن مقطع آمریکایی‌ها تصور دیگری از صحنه واقعیت‌های افغانستان داشتند و در پی پیمان استراتژیکی که با دولت افغانستان داشتند، تصور می‌کردند بر سرنوشت افغانستان حاکم شده‌اند و اجازه هیچ کاری را که مخالف منافعشان بود به دولت افغانستان نمی‌دادند.

وی با بیان اینکه در آن زمان آمریکا مذاکره صلح بین طالبان و دولت را به زیان خود تصور می‌کرد، ادامه داد: این در حالی بود که ایران می‌خواست با این مذاکرات کمکی به هر دو طرف داشته باشد.

موسوی یادآور شد: بنابراین ایده مذاکرات بین‌الافغانی ایده جدیدی نیست و مبنای آن خواست طرف افغان است؛ اما متأسفانه آمریکایی‌ها با اقداماتی که انجام دادند مانع از شکل‌گیری این مذاکرات در آن سال‌ها شدند. اگر در آن مقطع این مذاکرات شکل می‌گرفت، شاهد این همه کشتار و خشونت نبودیم. ضمن این‌که سطح خواسته‌های طالبان در آن زمان محدودتر از امروز بود و متأسفانه فرصتی که پیش آمده بود، از دست رفت.

وی در خصوص چشم‌انداز مذاکرات بین‌الافغانی در تهران با وجود پیچیدگی‌های وضعیت فعلی افغانستان، تصریح کرد: در خصوص وضعیت افغانستان، چند روند مطرح شده است؛ آمریکایی‌ها روند دوحه را پیش می‌برند، روند مسکو هم در قالب ۱+۳ وجود دارد. ابتکاری هم قرار بود در استانبول شکل بگیرد که شکل نگرفت. سازمان ملل هم در قالب ۲+۶ ابتکار دیگری دارد که سرنوشت روشنی ندارد.

موسوی، غیر از ابتکار تهران، مطرح ترین طرحی را که فعلاً برای پیگیری صلح در افغانستان وجود دارد، طرح آمریکایی عنوان کرد و درعین‌حال گفت: آنچه ما در خصوص طرح آمریکایی می‌بینیم، این است که وضعیتی که در شرایط فعلی در افغانستان ایجاد شده، ناشی از اجرا شدن طرح آمریکا است. آن‌ها به دنبال صلح نبودند؛ بلکه بی‌توجه به اتفاقاتی که ممکن است در افغانستان رخ دهد، تنها خواهان خروج خود از جنگ بودند!

وی در گفت‌وگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با تأکید بر اینکه ایران همواره متذکر شده که خروج اشغالگران از افغانستان باید مسئولانه باشد و نباید خروج ناگهانی، خلأ قدرت ایجاد کند، ادامه داد: باید ساختارهایی ایجاد می‌شد که بتواند نظم امنیتی کشور را حفظ کند. علاوه بر این قرار بود آن‌ها گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را شکل دهند که آن گفت‌وگوها در کنار ساختارهای ایجاد شده، شرایط را به‌صورت صلح‌آمیز حل‌وفصل کند.

وی اضافه کرد: اما آمریکایی‌ها و اشغالگران این مسائل را نادیده گرفتند و در نتیجه، وضعیت فعلی در افغانستان ایجاد شد. در شرایطی که چنین وضعیتی ایجاد شده، ابتکاری به نام «ابتکار تهران» هم مطرح شد و با توجه به سابقه‌ای که داشت، عملیاتی شد.

موسوی به بیانیه ۶ ماده‌ای نشست بین‌الافغانی تهران اشاره و تأکید کرد: طالبان و نمایندگان جمهوریت در تهران جمع شدند و در کنار هم به این جمع‌بندی رسیدند که جنگ راه‌حل نیست و حتماً باید راه‌حل سیاسی یافت. با هم خشونت و حمله به خانه‌ها، اماکن عمومی، بیمارستان‌ها و مساجد را محکوم کردند و به این نتیجه رسیدند که باید در مشورتی کلی‌تر و جامع‌تر برای آینده نظام سیاسی افغانستان راه‌حلی بیابند. این‌ها مؤید این نکته است که اجلاس تهران موفقیت ویژه‌ای داشت.

وی یادآور شد: البته در سند منتشر شده اعلام کردند قرار است مذاکرات را بعد از مشورت با افراد در سطوح بالا، مجدداً در تهران برگزار کنند؛ بنابراین اجلاس تهران را نشستی پایان یافته نمی‌بینیم، بلکه روندی است که می‌تواند اگر صیانت شود، ممکن است مشکلات افغانستان را حل کند.

این دیپلمات ارشد ایران با بیان اینکه افغانستان مشکلات بسیار پیچیده‌ای دارد و روشن نیست که چگونه برای آن راه‌حلی خواهند یافت، بر اهمیت وضعیت افغانستان برای ایران تأکید کرد و گفت: در هرحال آنچه برای ما به‌ عنوان همسایه افغانستان اهمیت دارد، صلح و آرامش در این کشور است. امنیت، آرامش و صلح در افغانستان مستقیماً بر امنیت ملی ما اثر دارد و حتماً باید تلاش کنیم تا مانع از شکل‌گیری جنگ داخلی جدید در این کشور شویم و نقش خود را برای صلح، ثبات و آرامش آن ایفا کنیم.

موسوی درباره برخی تحلیل‌ها مبنی بر تلاش طالبان برای امتیازگیری از آمریکا با هر بار سفر به تهران و ابراز تردیدها نسبت به نتیجه‌بخش بودن گفتگوها، تصریح کرد: آن‌ها که چنین مسائلی را مطرح می‌کنند، باید در نظر بگیرند در این شرایط چه‌کارهایی می‌توان انجام داد؟ عده‌ای انتظار دارند حالا که آمریکا از افغانستان خارج‌شده، ایران مثلاً به دفاع از عده‌ای وارد عرصه افغانستان شود! درحالی‌که این مسیر درستی نیست. آن‌ها که همه‌چیز را نقد می‌کنند، بگویند چه گزینه‌ای دارند؟ اگر تصور شود نشست‌های صلح بی‌اثر است، پس باید چه اقدامی صورت داد؟ باید جنگید؟! جنگ حتماً راه‌حل نیست.

وی گفت: اینکه نشستی برگزار کنیم و طرفین در آن تأکید کنند جنگ راه‌حل نیست و فقط باید از طرق سیاسی به نتیجه رسید، موفقیت است. قطعا یک جنگ ۴۰ ساله را نمی توان با نشستی یک روزه حل‌وفصل کرد.

موسوی در رابطه با انگیزه طالبان برای ادامه مذاکرات در تهران باوجود پیشروی‌ها و اقدامات نظامی که در افغانستان دنبال می‌کند، گفت: به‌هرحال باید امیدوار بود. طالبان به جهت قدرت نظامی مشکلی ندارد و می‌تواند خیلی از شهرها را تصرف کند و احتمالا وارد کابل شود، اما مسئله طالبان، موضوع «شناسایی» است.

وی توضیح داد: سال‌های ۷۵ تا ۸۰ هم طالبان کنترل بیش از ۹۵ درصد افغانستان را در اختیار گرفت، اما مورد شناسایی قرار نگرفت. تنها سه کشور عربستان، امارات و پاکستان طالبان را مورد شناسایی قرار دادند؛ بنابراین، این بار طالبان باتجربه‌ای که از گذشته دارد، متوجه است که با قدرت نظامی می‌تواند جغرافیا و شهرها را تصرف کند، اما لزوماً نمی‌تواند مشروعیت بین‌المللی به دست بیاورد.

موسوی تأکید کرد: مشروعیت بین‌المللی از درون مذاکرات سیاسی بیرون می‌آید. خواه این مذاکرات در تهران باشد یا در مسکو و یا هر جای دیگر؛ به‌هرحال با دستیابی به یک موافقت‌نامه سیاسی است که صلح و آرامش در افغانستان مستقر می‌شود. طالبان هم می‌داند که بالاخره باید از طریق راه‌حل سیاسی منازعه چندین ساله به پایان برسد. اگر امروز از فرصت گفتگوهای تهران استفاده شود، بهتر خواهد بود، در غیر این صورت بعد از مدتی جنگ ناچارند مجددا به گفت‌وگو متوسل شوند. همه جنگ‌ها باید از طریق مذاکرات سیاسی به پایان برسد.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره امکان توقف جنگ و درگیری در شرایط مذاکره بین‌الافغانی، گفت: تا زمانی که آتش‌بس اعلام نشود، جنگ ادامه دارد. برای اعلام آتش‌بس باید دو طرف درباره اصولی به توافق برسند. آنچه فعلاً در تهران مطرح شد، این بود که آن‌ها قبول کردند برای رسیدن به آن اصول با هم گفت‌وگو کنند. این تصمیم گام بزرگی است.

موسوی همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص تسری درگیری‌های داخلی در افغانستان به مرز با ایران و طرح نگرانی‌های ایران نسبت به امنیت مرزها با مقامات افغانستان، اظهار داشت: ما در نشست تهران وارد بحث و مذاکره نشدیم و تنها فضایی آماده کردیم تا طرف‌ها با یکدیگر بحث و گفت‌وگو کنند، اما در رابطه با امنیت ملی خودمان خطوط قرمزی داریم که همواره در مناسبت‌های مختلف مطرح کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: ما در خصوص مباحث مربوط به امنیت مرزها، دولت افغانستان را به‌عنوان دولت رسمی مسئول می‌دانیم و اگر اتفاقاتی در مرزها رخ دهد، باید از طریق سازوکارهای محلی و منطقه‌ای و بر اساس اصول و حقوق بین‌الملل حل‌وفصل شود.
انتهای پیام

منبع:ایسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار 9

پوتین: روسیه هرگز ضد اوکراین نبوده و نخواهد بود/ مردم تصمیم می‌گیرند

منتشر شده

در

توسط

پوتین: روسیه هرگز ضد اوکراین نبوده و نخواهد بود/ مردم تصمیم می‌گیرند

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد، دیوار کنونی در روابط میان مردم روسیه و اوکراین یک “تراژدی و بدشانسی مشترک بزرگ” است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مقاله‌ای تحت عنوان “به مناسبت وحدت تاریخی روس‌ها و اوکراینی‌ها” که روز دوشنبه در وب‌سایت رسمی ریاست جمهوری منتشر شد، غرب را به مداخله مستقیم در امور داخلی اوکراین در سال ۲۰۱۴ میلادی متهم کرد و گفت: از آن زمان به بعد روسیه هراسی شدید که توسط ناسیونالیست‌های تندرو ترویج شده، شروع به شکل گرفتن در سیاست‌های دولتی اوکراین کرد.

وی افزود: اخیرا هنگامی که در جلسه سالانه پرسش و پاسخ با خبرنگاران به سوالی درباره روابط میان روسیه و اوکراین پاسخ می‌دادم گفتم که روس‌ها و اوکراینی‌ها یک ملت و یک کلیت مشترک هستند. این حرفها صرفا بابت مقتضیات سیاسی کنونی مطرح نشده‌اند. من قبلا هم چندین بار در این خصوص صحبت کرده‌ام. این عقیده من است.

پوتین اظهار داشت: اجازه دهید در همین ابتدا تاکید کنم که من این دیوار در روابط میان روسیه و اوکراین و در میان بخش‌هایی از آنچه که در اصل یک فضای تاریخی و معنوی واحد است را به عنوان یک تراژدی و یک بدشانسی مشترک بزرگ تلقی می‌کنم.

وی تاکید کرد: وضعیت کنونی امور مهم‌تر از هر چیزی پیامدهای اشتباهات روسیه در دوران‌های مختلف تاریخ است. اما این اوضاع همچنین نتیجه تلاش تعمدی نیروهایی است که همیشه تلاش کرده‌اند اتحاد ما را متزلزل کنند. فرمول استفاده شده “تفرقه بنداز و حکومت کن” از زمانهای بسیار قدیم شناخته شده است و چیز جدیدی در اینجا وجود ندارد.

پوتین گفت: استفاده از این فرمول است که منجر به تلاش‌هایی برای به بازی گرفتن مسائل ملی، برای ایجاد تفرقه میان مردم و به عنوان یک وظیفه اصلی برای دو دسته کردن آنها و به بازی گرفتن بخش‌های مختلف علیه یکدیگر شده است.

وی یادآور شد: مردمان اسلاوی شرقی یعنی روس‌ها، اوکراینی‌ها و بلاروس‌ها همگی وارثان روس باستان، یکی از بزرگ‌ترین کشورهای اروپا هستند که با یک زبان مشترک، روابط اقتصادی، حکومت شاهزادگان سلسله روریک و نهایتا مذهب ارتدوکس متحد بود. کی‌یف پایتخت کشور روس باستان بود اما نهایتا این کشور به خاطر تضعیف قدرت مرکزی و حملات خارجی فروپاشید. بعدها مسکو مرکز تاریخی اتحاد مجدد شد و موظف بود تا سنت روس باستان را ادامه دهد، به همین خاطر شاهزادگان مسکو که از نوادگان شاهزاده الکساندر نوسکی بودند، یوغ خارجی را برانداختند و شروع به جمع‌آوری اراضی تاریخی روسی کردند.

پوتین تاریخ اوکراین در دوران حکومت “بوگدان خملنیتسکی” را که قیام علیه اتحادیه مشترک‌المنافع لهستان–لیتوانی را رهبری کرد و در سال ۱۶۵۴ میلادی پیمانی را با تزار مسکو امضا کرد و منجر به اتحاد مجدد اوکراین و روسیه شد، یک نقطه عطف دانست.

وی خاطرنشان کرد: اوکراینی‌ها به اوج مشاغل سیاسی، دیپلماتیک و نظامی می‌رسیدند در حالی که فارغ‌التحصیلان از دانشگاه سراسری کی‌یف-موهیلا نقش اساسی در زندگی کلیسا ایفا می‌کردند. اوکراینی‌ها به شیوه‌های مختلف به ساخت یک کشور بزرگ جامع، وضعیت، فرهنگ و علوم آن کمک کردند. آنها در اکتشاف و توسعه اورال، سیبری، قفقاز و خاور دور مشارکت کردند. اتباع اوکراین در دوران جماهیر شوروی مسئولیت مهم‌ترین پست‌ها در رهبری را برعهده داشتند. حزب کمونیست جماهیر شوروی به مدت ۳۰ سال توسط اوکراینی‌هایی چون نیکیتا خروشچف و لئونید برژنف رهبری شد.

پوتین گفت: اوکراین مدرن کاملا زاییده افکار دوران شوروی و برگرفته از روسیه تاریخی است. پس از سال ۱۹۹۱ میلادی، روسیه نه تنها این واقعیت‌های ژئوپلیتیکی جدید را به رسمیت شناخت بلکه به طور فعالانه به کشور جدید اوکراین کمک کرد.

وی افزود: روسیه و اوکراین طی قرن‌ها به عنوان یک سیستم اقتصادی واحد رشد کردند و عمق همکاری که از ۳۰ سال پیش بین این دو کشور وجود داشت، چیزی است که اتحادیه اروپا امروز به آن حسادت می‌کند. ما شرکای اقتصادی طبیعی و مکمل یکدیگر هستیم. چنین روابط نزدیکی می‌تواند مزایای رقابتی را تقویت و پتانسیل هر دو کشور را افزایش دهد.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: این روابط برای اوکراین نیز حائز اهمیت بوده چرا که به آن اجازه می‌دهد تا از زیرساخت‌های توسعه‌یافته، یک سیستم انتقال گاز، کشتی‌سازی پیشرفته، صنعت هواپیمایی، موشک سازی، علوم در سطح جهانی، طراحی و مدارس مهندسی برخوردار باشد.

وی گفت: رهبران اوکراین با وجود چنین وراثتی، استقلال خود را اعلام کرده و متعهد شدند تا اوکراین را به یک کشور پیشتاز تبدیل کنند و استانداردهای زندگی مردم را به یکی از بالاترین استانداردها در اروپا برسانند. امروز، صنعت غول‌های فناوری صنعتی که زمانی افتخار اوکراین و کل جماهیر شوروی سابق بود، نابود شده است. در ۱۰ سال گذشته، تولید محصولات مهندسی مکانیک ۴۲ درصد کاهش یافته است. میزان تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال ۲۰۱۹ میلادی حتی پیش از پاندمی کرونا کمتر از ۴۰۰۰ دلار بود. این مقدار پایین‌تر از آلبانی، مولداوی و کوزووی به رسمیت شناخته نشده، محسوب می‌شود. اوکراین در حال حاضر فقیرترین کشور در اروپاست.

پوتین افزود: چه کسی مقصر این شرایط است؟ مردم اوکراین؟ بدون شک نه. این مقامات اوکراینی بودند که دستاوردهای نسل‌های گذشته را کنار گذاشتند. ما می‌دانیم که مردم اوکراین چقدر سخت‌کوش و با استعداد هستند.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: تا سال ۲۰۱۴ میلادی روسیه و اوکراین صدها توافق در زمینه اقتصادی، فرهنگی، امنیتی، اجتماعی و موضوعات محیط زیستی داشتند و حتی پس از رویدادهای آن سال در کی‌یف، من به دولت مسکو دستور دادم تا از هر فرصتی برای حفظ روابط اقتصادی با اوکراین استفاده کنند. اما چنین علاقه‌ای در طرف مقابل وجود نداشت. اگرچه روسیه همچنان یکی از سه شریک تجاری اصلی اوکراین است و صدها هزار اوکراینی در روسیه مشغول به کار هستند اما این موضوع امروز نیز است.

وی افزود: تلاش‌های نظام‌مند و مداوم آمریکا و اتحادیه اروپا برای تحت فشار گذاشتن اوکراین به منظور محدود کردن همکاری اقتصادی‌اش با روسیه مدت‌ها پیش از سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شده بود و اوکراین را قدم به قدم در یک بازی ژئوپلتیکی خطرناک فرو برد که هدف نهایی آن تبدیل کردن اوکراین به مانعی میان اروپا و روسیه بود. طبیعتا زمانی فرا رسید که دیگر عبارت “اوکراین روسیه نیست” مناسب نبود. اوکراین به عنوان یک کشور ضد روسیه ضروری شد و این چیزی است که ما هرگز آن را قبول نخواهیم کرد.

توتین تصریح کرد: در فوریه ۲۰۱۴ میلادی نیز منافع مردم اوکراین مد نظر قرار نگرفت. نارضایتی‌های عمومی از مشکلات حاد اجتماعی-اقتصادی و اقدامات نامناسب مقامات مورد سوء استفاده قرار گرفت و غرب در حمایت از کودتایی که توسط ناسیونالیستهای افراطی به راه افتاده بود، مستقیما مداخله کرد.

پوتین در نهایت نسبت به اوضاع موجود در اوکراین امروز از جمله درگیری‌ها در دونباس و درگیری‌ها میان جوامع ارتدوکس اوکراینی و روسی ابراز نگرانی کرد و گفت: این اتفاقات در یک فضای کنترل خارجی مستقیم از جمله سلطه مشاوران خارجی بر مقامات، سرویس‌های ویژه و نیروهای مسلح اوکراین و استقرار زیرساخت‌های ناتو در اوکراین رخ می‌دهند.

وی افزود: در همین حال سیستم سیاسی اوکراین به گونه‌ای طراحی شده که هر کسی که درباره سازش جامعه و درباره گفت‌وگو صحبت می‌کند، به او برچسب ماموران “حامی روسیه” می‌خورد. در چنین شرایطی و در این پروژه ضد روسیه، هیچ جایی برای یک اوکراین مستقل یا برای نیروهای سیاسی که برای دفاع از استقلال واقعی‌شان تلاش می‌کنند، وجود ندارد.

پوتین تاکید کرد: روسیه برای گفت‌وگو با اوکراین آماده است و حاضر است درباره موضوعات مختلف مذاکره کند. اما برای ما مهم است که درک کنید یک شریک از منافع ملی دفاع می‌کند و برای دیگران خدمت نمی‌کند و بازیچه کشورهای دیگر برای مبارزه با ما نمی‌شود.

پوتین در پایان تصریح کرد: روسیه هرگز ضد اوکراین نبوده و نخواهد بود. و این مردم اوکراین هستند که باید تصمیم بگیرند کشورشان چگونه باشد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

اخبار 9

معرفی ۶۸ طرح کشاورزی و صنعتی به بانک‌های استان سمنان برای دریافت تسهیلات

منتشر شده

در

توسط

معرفی ۶۸ طرح کشاورزی و صنعتی به بانک‌های استان سمنان برای دریافت تسهیلات

ایسنا/سمنان معاون ‌هماهنگی ‌امور اقتصادی استاندار سمنان از معرفی ۶۸ طرح کشاورزی و صنعتی به بانک‌های استان سمنان برای دریافت تسهیلات رفع موانع در جلسه امروز کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، خبر داد.

علیرضا شریفی نژاد، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان در دویست نود و یکمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، اظهار کرد: بانک‌ها باید همچون گذشته توجه جدی به بحث رفع موانع تولید داشته باشند و تا یک ماه پس از ارسال مصوبات فرصت دارند تا نتیجه اجرا و یا عدم اجرای مصوبات را به دبیرخانه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان ارائه کنند.

معاون استاندار سمنان افزود: بانک‌های عامل در استان تاکنون عملکرد مطلوبی داشتند، اما نیاز است تا اقدامات تقویت شود تا بتوانیم به کیفیت و نقطه مطلوب نهایی در بحث حمایت از تولید و تقویت صنعت در استان گام برداریم.

وی ادامه داد: امروز حمایت از تولید و ایجاد شتاب در روند تولید داخلی، از اصول اصلی و مهم شرایط فعلی کشور است که همه ما باید در این راستا پای کار باشیم.

شریفی‌نژاد با بیان اینکه مسائل بین دستگاهی باید با تقویت ارتباطات برطرف شود، اظهار کرد: برای یک تولیدکننده و سرمایه گذار، زمان بسیار حائز اهمیت است و هر ثانیه در امر تولید و اقتصاد، می توان تاثیر شایانی داشته باشد؛ لذا نیاز است تا توسط دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها، در سامانه ثبت اطلاعات طرح های پرداختی، بروز رسانی شود.

معاون‌ هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان در پایان با بیان اینکه فلسفه وجودی ما حمایت،‌ پشتیبانی و مانع زدایی در بحث تولید است تا بنگاه‌های اقتصادی بتوانند فعال بوده و با قدرت به کار خود ادامه دهند، تصریح کرد: در این جلسه ۳۷ طرح در بخش صنعت برای ایجاد ۴۵ فرصت شغلی جدید و دریافت تسهیلات با اعتباری حدود ۴۱۴ میلیارد تومان و ۳۱ طرح در بخش کشاورزی برای ایجاد ۴۰ فرصت شغلی جدید و دریافت تسهیلات با اعتباری حدود ۳۰ میلیارد تومان با موافقت اعضا، به بانکهای عامل معرفی شدند.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

اخبار 9

تزریق بیش از ۱۱۰ هزار دوز واکسن در استان یزد/ واکسینه شدن ۸۱ هزار یزدی

منتشر شده

در

توسط

تزریق بیش از ۱۱۰ هزار دوز واکسن در استان یزد/ واکسینه شدن ۸۱ هزار یزدی

ایسنا/یزد معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد اعلام کرد: تاکنون ۸۱ هزار یزدی نوبت اول واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده اند.

دکتر «محمدرضا شریفی» در یان باره گفت: با جمع بندی واکسن های تزریق شده در نوبت اول و دوم به گروه های هدف در استان یزد، تاکنون ۱۱۶ هزار و ۷۹۰  دوز واکسن در استان یزد تزریق شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای انجام واکسیناسیون در استان، ۸۱ هزار و ۸۰۰ دوز واکسن در نوبت اول و ۳۴ هزار و  ۹۹۰ دوز واکسن در نوبت دوم تزریق شده است.

وی افزود: براساس بخشنامه سازمان جهانی بهداشت، افرادی که دوز اول واکسن را دریافت کرده اند به عنوان جمعیت واکسینه شده معرفی می شوند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد با اشاره به این که واکسن های کرونا دو مرحله ای است و تزریق دوز دوم صرفا به دریافت کنندگان دوز اول تزریق می شود اظهار داشت: تاکنون در استان یزد ۸۱ هزار و  ۸۰۰ نفر در برابر کرونا ویروس واکسینه شده اند.

وی افزود: از اغاز واکسیناسیون گروه های سنی ، بیش از ۴۸ هزار سالمند بالای ۶۵ سال در استان یزد واکسینه شده اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از وبدا یزد، معاون فنی مرکز بهداشت استان با اشاره به درصد پوشش واکسیناسیون گروه های هدف در استان تصریح کرد: ۹۶ درصد از کادر درمان، ۹۲ درصد از کارکنان بهداشتی،  ۱۱۵ درصد از بیماران خاص،۸۰ درصد از سالمندان سرای سالمندان، ۸۲ درصد از جانبازان بالای ۵۰ درصد، ۴۲ درصد از پاکبانان و ۱۱۹ درصد از بیماران سرطانی واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

برترین ها