با ما همراه باشید

آموزشی

مشکلات وزرای پیشین آموزش و پرورش از زبان “فیاضی”

منتشر شده

در

مشکلات وزرای پیشین آموزش و پرورش از زبان "فیاضی"

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به چالش‌های دستگاه تعلیم و تربیت اعم از معیشت معلمان، رتبه‌بندی، تأمین نیروی انسانی، صندوق ذخیره فرهنگیان، معوقات و مطالبات استخدامی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات وزرای پیشین این بود که مسائل جاری آموزش و پرورش، آنها را درگیر می‌کرد. البته کوچکترین مسئله در این وزارتخانه، بزرگترین مسئله است، زیرا حدود ۶۰ درصد دولت در آموزش و پرورش و گویی خودش یک دولت به شمار می‌رود، بنابراین مسائلش نیز کلان است.

 مسعود فیاضی در دیدار با جمعی از متخصصان عرصه تعلیم و تربیت کشور به اهمیت آموزش و پرورش در آینده کشور اشاره و عنوان کرد: در برهه تاریخی خاصی هستیم که حرکت در گام دوم انقلاب است.

وی افزود: لازم است در عین اینکه نگاه کوتاه مدتی به آموزش و پرورش داریم، نگاه و تصویر بزرگی از آینده آموزش و پرورش در گام دوم نیز داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به چالش‌های دستگاه تعلیم و تربیت اعم از معیشت معلمان، رتبه‌بندی، تأمین نیروی انسانی، صندوق ذخیره فرهنگیان، معوقات و مطالبات استخدامی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات وزرای پیشین این بود که مسائل جاری آموزش و پرورش، آنها را درگیر می‌کرد. البته کوچکترین مسئله در این وزارتخانه، بزرگترین مسئله است، زیرا حدود ۶۰ درصد دولت در آموزش و پرورش و گویی خودش یک دولت به شمار می‌رود بنابراین مسائلش نیز کلان است.

 

اعتبار رتبه‌بندی معلمان هرطور شده باید تامین شود

 

فیاضی ادامه داد: طرح رتبه بندی معلمان باید با هر راه و روشی که هست، اجرایی شود، زیرا می‌تواند سرمایه گذاری بزرگی برای آیندگان به شمار رود و از این حیث نیازمند توجه اساسی است. این عادلانه‌ترین شیوه پرداخت است که متناسب با صلاحیت‌های معلمان انجام و اگر درست عملیاتی شود، کار بزرگی خواهد بود. اعتبار رتبه بندی معلمان هرگز هزینه نیست و باید هرطور شده تامین شود زیرا سرمایه‌گذاری برای آینده است.

 

با گذشت یک دهه از ابلاغ سند تحول هنوز هیچ تحولی ایجاد نشده است

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین ۱۰ سال است که ابلاغ شده، اما منجر به ایجاد هیچ‌گونه تحولی نشده است گفت: لازمه این تحول، دیدگاه متفاوت به قضایای موجود و آینده‌نگری برای آموزش و پرورش در آینده‌ای نه چندان دور است. سند تحول بنیادین تنها در کلاس درس محقق می‌شود. در کلاس حضوری درس، معلم و دانش‌آموز همواره در حال معاشرت و روبه‌رویی هستند؛ در غیر این صورت، هرآنچه که رخ می‌دهد، تنها بیلان کاری است.

 

قانون ورزش دانش آموزی برای دوره پهلوی و قانون اهداف وزارتخانه برای دهه ۶۰ است

 

وی افزود: دانش‌آموز امسال با سال قبل متفاوت است، چه برسد به دانش‌آموز ۵۰ سال قبل؛ قانون ورزش دانش‌آموزی برای دوره رضاشاه پهلوی است! قانون اهداف وزارتخانه برای دهه ۶۰ است! اینها مسائلی است که باید حل شود تا سند تحول بتواند ضمانت اجرایی داشته باشد. دستگاه‌های دیگر نیز باید ظرفیت و پتانسیل خود را تقدیم نظام تعلیم و تربیت کنند. این کار فقط با تفاهم نامه بین دو وزارتخانه پیش نمی رود، بلکه باید الزام داشته باشند و الزام را باید از طریق قانون ایجاد کرد.

فیاضی با اشاره به برنامه چهارساله خود برای وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه‌ای که ارائه کردیم حاصل یک هفته یا دوهفته نیست، بلکه ماه‌ها روی آن کار شده و زمان بندی آن چهار ساله است. البته بعد از تصویب در مجلس، خردتر و جزئی‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه مسیر تحول را از کف میدان یعنی مدرسه می‌دانم عنوان کرد: تنها جای تحقق تحول، کلاس و مواجهه معلم و دانش آموز است و با ابلاغ و بخشنامه انجام نمی‌شود. نقطه را به اشتباه در ستاد گذاشته‌اند؛ نقطه اصلی در مدرسه و شورای مدرسه است. پس ما باید این کار را به مدرسه برگردانیم و مهندسی معکوس انجام دهیم. در نظام اختیارات، بیشترین اختیار را باید شورای مدرسه داشته باشد نه ستاد و معاونان؛ اختیارات را به مدرسه می‌دهیم و نظارت می‌کنیم. به جای تصدی‌گری، تنظیم‌گری مورد توجه ماست.

 

روی الگوی تفویض اختیار فکر می‌کنیم

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: روی این موضوع باید فکر شود که الگوی «بسیج کردن معلمان و نیروی انسانی آموزش و پرورش در پای کار آمدن برای تحول» چگونه باشد؛ بنده طرح هایی دارم ولی نیاز به گفت‌وگو و اندیشه ورزی است تا به یک الگو برسیم که بتوانیم جمعی از معلمان تراز و انقلابی را با نظام تفویض اختیار مجهز کنیم تا آنها در سراسر کشور فعالیت کنند. اگر پتانسیل معلمان نخبه آزاد نشود، هیچ اتفاق ناخوشایندی نخواهد افتاد. نمی‌خواهیم آموزش و پرورش را اداره کنیم بلکه می‌خواهیم یک تحول واقعی و یک جهش در این نظام تعلیم و تربیت داشته باشیم پس باید روی الگوی تمرکززدایی و تفویض اختیار فکر کنیم.

 

تلاش برای پای کار آوردن رییس جمهور جهت حمایت از پروژه‌های آموزش و پرورش 

 

فیاضی با بیان اینکه باید در زمینه معیشت معلمان، رتبه‌بندی، کمبود نیروی انسانی و وضعیت معیشت فرهنگیان، مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان، پرداخت مطالبات و معوقات، مسئله فناوری اطلاعات و آموزش مجازی، تهیه زیرساخت‌های قانونی و تغییر ساختارها اتفاقات مهمی بیفتد گفت: این موارد جزو پروژه‌هایم است تا بتوانم در هیئت دولت، قدرت و حمایت رئیس جمهور را پای کار مسائل آموزش و پرورش بیاورم. ولی در کف صحنه و میدان، معلمان باید کار تحول را اجرایی کنند و دانشگاه فرهنگیان نیز قلب ماجراست.

وی در خاتمه تاکید کرد که باید آیین نامه جذب و ارتقای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تغییر و ظرفیتش افزایش یابد. در حال حاضر دانشگاه ۵۰۰ هیئت علمی فعالیت دارد که بسیار کم است. باید ظرفیت معلمان قوی در آنجا برای هیئت علمی به کار گرفته شود و تربیت مدیر هم در دانشگاه فرهنگیان رخ دهد و درجه آن به سطح اول دانشگاه‌های کشور برسد و به یکی از انتخاب‌های اصلی جوانان کشور تبدیل شود.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشی

صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش روز یکشنبه در مجلس بررسی می‌شود

منتشر شده

در

توسط

صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش روز یکشنبه در مجلس بررسی می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه به بررسی صلاحیت و برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش جهت تصدی این وزارتخانه خواهند پرداخت.

 جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در هفته آتی در روز های یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه برگزار خواهد شد و دستور کار آن به شرح زیر می باشد:

بررسی برنامه ها و صلاحیت آقای یوسف نوری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش و اخذ رای اعتماد در روز یکشنبه

بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در خصوص طرح حمایت از مالکیت صنعتی

بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی (اعاده شده از شورای نگهبان)

بررسی گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در خصوص طرح تسهیل صدور برخی مجوز های کسب و کار (اعاده شده از شورای نگهبان)

بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در خصوص طرح اصلاح قانون تشکیلات و ایین دادرسی دیوان عدالت اداری

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه پروتکل اصلاحی موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه پروتکل اصلاحی بند (۱۰،۵،۴،۱) اساسنامه موسسه منطقه ای استانداردسازی، ارزیابی، انطباق و تایید صلاحیت و اندازه شناسی سازمان همکاری اقتصادی (ریسکام)

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری نیکاراگوئه

بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص طرح تسری فوق العاده خاص کارمندان سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به کارکنان اداری قوه قضاییه

بررسی گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در خصوص طرح شفافیت آرای نمایندگان

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری غنا به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات های بر درآمد،سرمایه و عواید سرمایه

بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل

بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح تبصره ۱ قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان

بررسی گزارش شور دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص طرح جهش تولید دانش بنیان

بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص لایحه به هزینه قطعی منظور نمودن اعتبار خرید و وسایل حفاظتی جزیره خارک

بررسی تقاضای دو فوریت در مورد طرح تشکیل آب و فاضلاب روستایی

بررسی تقاضای یک فوریت در مورد طرح حمایت از شرکت ها و موسسات خلاق و تجاری سازمان فناوری های نرم

همچنین انتخاب نمایندگان ناظر در مجامع و شوراها، بررسی گزارش نحوه اجرای بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای طرح چهل و شش هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت شستا از سال۹۲ تا۹۹، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری آبادان و اروند کنار از سال ۱۳۸۵ تاکنون، بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان به منظور رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری و روستایی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری، بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از سال ۱۳۹۲ و بررسی آثار اقتصادی ناشی از عدم تحصیل اهداف قانون برنامه ششم و اجرای احکام قانونی توسط وزارت نیرو، از دیگر مواردی است که در دستورکار جلسات علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته آتی قرار دارد.

 

ادامه مطلب

آموزشی

مجلس به «فیاضی» اعتماد نکرد

منتشر شده

در

توسط

مجلس به «فیاضی» اعتماد نکرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد ندادند.

 مسعود فیاضی گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش با ۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ رای ماخوذه نتوانست از مجلس  رای اعتماد کسب کند.

فیاضی دومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم است پیش از او حسین باغ گلی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که او هم نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب

آموزشی

پاسخ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به حواشی/ از نسبت فامیلی با “زاکانی” تا مدارک تحصیلی‌اش

منتشر شده

در

توسط

 پاسخ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به حواشی/ از نسبت فامیلی با "زاکانی" تا مدارک تحصیلی‌اش

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به حواشی مطرح شده درباره خودش از جمله انتخابش به علت نسبت فامیلی‌اش با “علیرضا زاکانی” شهردار تهران، نحوه طی مدارج تحصیلی، مخالفتش با موسیقی، ممیزی‌های مجله رشد و مطرح شدن نامش در طرح صیانت از فضای مجازی پاسخ داد.

 مسعود فیاضی در نشستی صمیمانه با اصحاب رسانه که شب گذشته در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، درباره نحوه و طی مدارج تحصیلی‌اش با توجه به برخی شایعات مطرح شده نظیر به طول انجامیدن دوره کارشناسی گفت: بنده ورودی ۷۳ دانشگاه تهران هستم و در تاریح ۳۱ فروردین ۷۸ فارغ‌التحصیل شدم.

وی افزود: رتبه‌ کنکورم در مرحله اول ۲۷۰ و یک سهمیه خانواده شهدا و در مرحله دوم کنکور هم رتبه‌ ۲۲۰ و یک سهمیه خانواده شهدا بود و همان مدت دوره کارشناسی که به طور عادی همگان طی می‌کنند، برای بنده هم طول کشید.

وی درباره نسبت فامیلی‌اش با علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز گفت: همانطور که عرض کردم بنده ورودی ۷۳ دانشگاه تهران هستم. آقای زاکانی ورودی سالی ۶۹ دانشکده پزشکی بودند و دانشکده‌های ما کنار هم بود و از طریق فعالیت‌های بسیج با هم آشنا شدیم. آن زمان، آقای داماد شش ساله و عروس خانم یک ساله بود و ۱۵، ۱۶ سال بعد، خودمان این دو را به هم معرفی کردیم؛ به عبارت دیگر ما قبل از این نسبت فامیلی، سال‌ها دوست و آشنا بودیم.

فیاضی درباره مدرک دکترایش نیز گفت: از سال دوم دانشگاه، درس طلبگی را آغاز کردم و ۹ سال درس سطح در تهران و قم و ۱۶ سال هم درس خارج در قم خواندم که عمده درس‌هایم فقه، اصول، کلام و فلسفه بود.

وی به مصوبه جلسه ۵۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ ۵ شهریور ۱۳۸۱ اشاره کرد و گفت: در این مصوبه آمده است «دانشمندان، محققان و متخصصان رشته‌های زبان و ادبیات، هنر و معماری، علوم انسانی و معارف اسلامی که در میان اهل فن به عنوان صاحب‌نظر شهرت داشته و یا صاحب آثار، تحقیقات و تألیفاتی باشند و همچنین فضلای حوزه‌های علمیه که سطوح عالیه را گذرانده باشند می‌توانند حسب شرایط و مقررات مندرج در دستورالعمل بررسی صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک در سطح یکی از مراتب ۱ و ۲ (مربی یا استادیاری) دانشگاهی برای همکاری جهت تدریس یا عضویت در هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی انتخاب شوند».

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: همچنین در این مصوبه آمده است که «دستورالعمل امتحانی و نحوه بررسی صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک دانشگاهی و نحوه همکاری و استخدام ایشان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تهیه و ابلاغ می‌شود. ضمن اینکه برای اجرای دستورالعمل موضوع بند ۲، «کمیسیون تعیین صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک دانشگاهی» با ترکیب پنج نفر از صاحب‌نظران موضوع بند ۱ با پیشنهاد معاون آموزشی و حکم وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری در دفتر هیئت‌های امنا و هیئت ممیزه مرکزی دانشگاه‌ها تشکیل می‌شود».

وی ادامه داد: آن زمان بنده در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان پژوهشگر فعالیت می‌کردم و بر اساس ضوابط داخلی پژوهشگاه، هیئت علمی پژوهشگاه شدم، چون پژوهشگاه نهاد مستقل عمومی غیردولتی بود و آن موقع هیئت ممیزه خاص و ضوابط داخلی داشتند. بعدا آقای رشاد، بنده را به همان کمیسیون تعیین صلاحیت علمی خبرگان معرفی کرد.

فیاضی افزود: اینگونه نبود که به همین راحتی مدرک ارائه شود؛ دو آزمون جامع دادم که آزمون اول در سال های ۹۲-۹۱ و آزمون دوم در سال های ۹۴- ۹۳ برگزار شد و رساله دکتری هم ۱.۵ سال طول کشید که استاد راهنمایم آقای رشاد و استاد مشاورم آقای واعظی بودند و در نهایت با نمره ۱۹.۵ قبول شدم.

وی تصریح کرد: این کمیسیون زیر نظر وزیر علوم است و آزمون‌ها هم واقعا سخت بود. ۷۳ نفر برای این آزمون‌ها معرفی شده بودند که فقط سه نفر قبول شدند و دوره هم شش سال طول کشید.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره حواشی مطرح شده نسبت به فعالیت وی در مجلات رشد هم گفت: رشد ۳۶ مجله داشت که ۹ مجله دانش‌آموزی، دو نشریه نابینایان و مابقی بزرگسالان بود. وقتی بنده فعالیتم را در آنجا شروع کردم متوسط فعالیت سردبیران ۱۳ سال و متوسط سن هم ۵۷ سال بود.

وی با بیان اینکه این مجلات را پنج نفر ارزیابی می‌کردند و هیچ نشریه‌ای شورای سیاست‌گذاری نداشت، گفت: شورای سیاستگذاری گذاشتیم و تیم‌ها را نوسازی کردیم. ۱۳ تیم نوسازی شد. بر اساس قواعد سازمان پژوهش در مجلات دانش‌آموزی حداکثر مدت فعالیت سردبیر چهار سال و سن ۴۵ سال و در نشریات تخصصی مدت فعالیت شش سال و سن ۵۵ سال بود و به همین دلیل این افراد تغییر کردند.

فیاضی اضافه کرد: تنها یک نفر برخلاف این رویه تغییر کرد؛ سیاست ما این بود که مجلات رشد کیوسکی نیست و باید تربیتی باشد، اما آن یک نفر برخلاف این سیاست حرکت می‌کرد. مثلا در هفته اول مهر رمانی در مجله تحت مدیریت ایشان معرفی شد که دفاع مقدس را نقطه سیاه جمهوری اسلامی می‌دانست یا کتابی معرفی شده بود که داستانش با دوستی چند دختر و پسر آغاز می‌شد که صریحاً بر خلاف سیاست های تعلیم و تربیت است.

وی درباره حذف کلمه آهنگ‌سازی از متن یک مجله رشد و جایگزینی تواشیح و سرود به جای آن گفت: آن نشریه به خط بریل و برای نابینایان منتشر می‌شد و با توجه به فعالیت پرورشی در مدارس، خواستم که به جای آهنگ‌سازی، از کلمه سرود و تواشیح استفاده شود که بچه‌ها انس بیشتری با آن دارند و در مدرسه می‌توانند به راحتی انجامش دهند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: برخی می‌گویند بنده با موسیقی مخالفم در حالی که اصلا اینگونه نیست؛ بنده همان سال برای اختتامیه فیلم رشد به کرمان رفتم که مراسم در هنرستان موسیقی برگزار شد و دانش‌آموزان اجرای زنده موسیقی داشتند.

وی درباره مطرح شدن نامش در طرح صیانت از فضای مجازی نیز گفت: ما که در طرح اولیه دخالتی نداشتیم، ولی بعد که به مرکز پژوهش‌های مجلس آمد، مطرح کردیم که طرح خوبی نیست و درخواست کردیم که آن را پس بگیرید یا اصلاح کنید که صیانت حذف و به طرح حمایت از حقوق کاربران تبدیل شد. برای بررسی آن، به تمام دستگاه‌ها نامه زدیم که همه نامه‌نگاری‌ها، حضور نمایندگان دستگاه‌ها و صورتجلسه‌ها موجود است. این روند در مرکز پژوهش‌ها هم دنبال شد. عیناً ۹۰ درصد طرح جدید مصوبات شورای عالی فضای مجازی است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه هفت سال سابقه معلمی در مدارس دولتی و غیردولتی دارم عنوان کرد: سال ۸۸، آقای یازرلو مدیرکل وقت آموزش و پرورش، کارگروه گفتمان انقلاب اسلامی را ایجاد کرد که بنده از سوی ایشان به عنوان مسئول ترویج گفتمان انقلاب اسلامی در مدارس معرفی شدم و فعالیت‌های متنوعی به انجام رساندم.

وی در خصوص دلیل عدم اجرایی شدن سند تحول گفت: یکی از دلایل جدی این است که ما نقطه کانونی تحول را در مدرسه نگذاشتیم بلکه در ستاد گذاشتیم. اگر شورای مدرسه زنده شود و تمرکززدایی کنیم، اتفاقات خوبی می‌افتد.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب

برترین ها