با ما همراه باشید

اخبار 18

نگاهی به خودروهای برقی از گذشته تاکنون

منتشر شده

در

نگاهی به خودروهای برقی از گذشته تاکنون

تولید خودروهای برقی تاریخ بسیار طولانی دارد و حتی می‌توانیم بگوییم از یک قرن پیش و قبل از خودروهای بنزینی نیز در جهان تولید شده‌اند. تا اینکه امروزه برندهای مطرح خودروسازی دنیا محصولات قابل توجهی را به بازار عرضه می‌کنند.

به گزارش ایسنا، با توجه به شرایط بد آلودگی آب‌وهوا و گرمایش جهانی کره زمین، توسعه خودروهایی که تأثیر مخربی بر محیط زیست ندارند، بسیار ارزشمند است.

در حال حاضر تقاضای افراد برای خرید “خودروهای الکتریکی”(EV) مبتنی بر موتورهای الکتریکی و خودروهای هیبریدی که برای حرکت کردن از ترکیب دو یا چند منبع مجزای قدرت استفاده می‌کنند، افزایش یافته است.

در بسیاری از تاریخچه‌های خودروهای الکتریکی سال ۱۸۳۴ یا ۱۸۳۵ به عنوان سال ظهور خودروهای الکتریکی ذکر شده است.

سال ۱۸۳۴ یا ۱۸۳۵ بود که توماس دیونپورت یک لوکوموتیو کوچک را که توسط دو آهنربای الکتریکی قدرت می‌گرفت، ساخت و از لوکوموتیو نیز در خطوط راه آهن استفاده می‌شد. در حالی که این یک نمونه اولیه برای اتومبیل‌ها نبود، این مدل به عنوان یک مدل تراموای شهری الکتریکی بود که چندین سال بعد و در قرن ۲۱ بکار گرفته شد.

اوج شهرت خودروهای الکتریکی سال ۱۹۰۰ در نظر گرفته شده است. در آن زمان، خودروهای الکتریکی در حدود یک سوم خودروهای شهرهای بزرگ آمریکا را در بر می‌گرفتند.

مزیت خودروهای الکتریکی در آن زمان این بود که آنها یک سواری بی سر و صدا را ارائه می‌دادند و روشن کردن آنها نیز آسان‌تر بود و تنها ویژگی منفی آنها این بود که استفاده طولانی مدت از آنها مقدور نبود چرا که شارژ آنها زود تمام می‌شد.

از سوی دیگر، خودروهای بنزینی نیز معایب و سر و صدای زیادی داشت اما مزیت آنها این بود که با هر بار سوخت‌گیری، مدت طولانی می‌شد از آن استفاده کرد. پس آنها تصمیم به توسعه خودرویی که هم مزایای خودرو الکتریکی و هم خودروی بنزینی را داشت، گرفتند. خودروهایی که با این ایده آنها توسعه دادند، “خودروی هیبریدی”(hybrid car) نام داشت.

فراز و نشیب‌های تولید خودروهای برقی ادامه پیدا کرد تا اینکه در طول دهه ۱۹۷۰ خودروسازان بسیاری طرح‌های متفاوتی از خودروی الکتریکی ارائه دادند اما در میان آنها یک خودروی الکتریکی موسوم به “سیتی کار”(CitiCar) ساخت شرکت “ونگارد سبرینگ”(Vanguard-Sebring) انتخاب و در سال ۱۹۷۴ عرضه آن آغاز شد.

سیتی کار جدا از مزیت‌های زیادی که داشت، معایبی هم داشت برای مثال این خودرو نمی‌توانست سرعتی بیش از ۳۰ مایل در ساعت داشته باشد و با هر بار شارژ تنها قادر به طی کردن مسافتی تا حدود ۴۰ مایل بود و برای همین نمی‌توانست خودروی مناسبی برای افراد اهل مسافرت باشد.

از آن زمان تاکنون خودروهای برقی تغییرات زیادی کرده‌اند و پیشرفت‌های چشمگیری را شاهد بوده‌اند تا اینکه امروزه شرکت‌های خودروسازی برتر دنیا محصولات مختلف خود در این زمینه به بازار عرضه کرده‌اند.

خودرو برقی تسلاموتورز

تسلا مدل ۳ بدون شک یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای تمام الکتریکی، لوکس و قدرتمند در بازارهای جهانی به شمار می‌آید.

خودروی تسلا مدل S در حال حاضر در زمینه پیمایش مسیر با یک بار شارژ در ایالات متحده پیشرو است. وبسایت تسلا توان طی مسیر این خودرو را ۳۷۳ مایل(۶۰۰ کیلومتر) ذکر کرده است، اما ماسک می‌گوید خودروهایی که در حال حاضر تولید می‌شوند قادر به پیمایش ۳۸۰ مایل(۶۱۱.۵ کیلومتر) با یک بار شارژ هستند.

خودرو برقی هیوندا

خودرو برقی شرکت کره‌ای هیوندای موتور موسوم به i۳۰ به پیشرانه‌ یک‌ لیتری T-GDI مجهز است که قادر است‌ ۱۱۸ اسب‌بخار قدرت تولید کند.

در واقع برای i۳۰ مدل ۲۰۲۰ دو پیشرانه‌ دیزلی ۱.۶ لیتری با ۱۳۴ اسب بخار قدرت و دیگری پیشرانه‌ ۱/۵ لیتری TGDI هیبریدی با ۱۵۷ اسب‌ بخار قدرت نیز در نظر گرفته شده است.

در نسخه اخیر این خودرو، نمای پشتی خودرو نیز بهبودهای قابل توجهی یافته است. همچنین، چراغ‌های عقب نیز همانند چراغ‌های جلویی به‌ صورت Vشکل طراحی شده‌اند تا هماهنگی و تناسب بسیار بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

تولید یک خودرو برقی با سرمایه‌گذاری جنرال موتورز

خودروی برقی خودران “کروز اوریجین”(Cruise Origin) با سرمایه‌گذاری جنرال موتورز تولید می‌شود.

کروز اوریجین یک خودروی برقی و خودران است، بنابراین با حذف شدن فرمان، پدال‌های گاز و ترمز و پنل روبه‌روی راننده، تمام کابین در اختیار سرنشینان قرار می‌گیرد. تیم طراحی دو ردیف صندلی با وضعیت نشستن روبه‌رو برای این خودرو در نظر گرفته‌اند که کابین را بسیار جادار و راحت کرده است.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار 18

۲۰ عنوان برنامه توسط بسیج فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد در هفته بسیج اجرا می‌شود

منتشر شده

در

توسط

۲۰ عنوان برنامه توسط بسیج فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد در هفته بسیج اجرا می‌شود

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد رئیس سازمان بسیج فرهنگیان استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۰ عنوان برنامه از سوی سازمان بسیج فرهنگیان استان در هفته بسیج اجرا می‌شود.

سرهنگ جاماسب بهمنیار در جمع خبرنگاران افزود: برگزاری یادواره های شهدای فرهنگی، دیدار با خانواده های معظم شهدای فرهنگی، نشست‌های بصیرتی و سیاسی، عطر افشانی گلزار شهدا از مهم‌ترین برنامه‌های هفته بسیج است.

وی اظهارکرد: همزمان با هفته بسیج از زندگینامه و وصیت نامه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مسابقه کتبی برگزار می‌شود.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: برای کمک به نیازمندان کمک های مومنانه در قالب پویش لبخند رضایت نیز جمع‌آوری می‌شود.

به گزارش ایسنا، بهمنیار بیان کرد: دو فضای آموزشی پیش ساخته نیز به دانش‌آموزان مناطق دیشموک و زیلایی اهدا می شود ۹هزارو۸۳۰ نفر از فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد عضو بسیج فرهنگیان هستند.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب

اخبار 18

فاصله‌گذاری اجتماعی از همان ابتدای ورود کرونا به کشور آغاز شده است

منتشر شده

در

توسط

فاصله‌گذاری اجتماعی از همان ابتدای ورود کرونا به کشور آغاز شده است

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با رد برخی اظهارنظرها مبنی بر تعلل و تاخیر دولت در اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی، تاکید کرد که مرحله اول این طرح با تعطیلی مدارس، دانشگاهها و تجمعات مذهبی، فرهنگی و ورزشی و ترغیب مردم به ماندن در خانه و آغاز طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا، از همان ابتدای ورود بیماری به کشور اجرایی شده است.

به گزارش ایسنا دکتر محمود واعظی روز سه شنبه در گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت درخصوص مباحث شده در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفت:‌ امروز در جلسه ستاد ملی کرونا گزارش‌ها و آمارهای امیدوارکننده‌ای از روند مدیریت اپیدمی کرونا ارائه شد. بحمدلله نظام بهداشت و درمان کشور با یاری همه‌جانبه سایر بخش‌های دولتی و حاکمیتی و همراهی بسیار خوب مردم، عملکرد بسیار خوبی را در مقابله با ویروس کرونا به ثبت رسانده و این مهم، علاوه بر تلاش شبانه‌روزی و فداکاری کادر درمانی و سایر دستگاههای دخیل در مدیریت بحران،‌ نتیجه سرمایه‌گذاری دولت در حوزه سلامت در سالهای گذشته بوده است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه کرونا یک مسئله جهانی است و بهتر است قضاوتمان درباره عملکرد کشورمان در مقابله با آن را بر مبنای قیاس با کارنامه سایر کشورها استوار کنیم، افزود:‌ آنچه از آمارهای سازمان بهداشت جهانی از روند گسترش کرونا در کشورهای مختلف قابل فهم است، این است که بر خلاف کشورهای ایتالیا، اسپانیا و آمریکا که روند گسترش بیماری در آنها هنوز به شدت صعودی است ، در کشور ما روند ابتلا و شیوع به ثبات نسبی رسیده و این نشانه کارآمدی تصمیمات و سیاست‌های ایران در زمینه مقابله با کروناست.

واعظی تشخیص زودهنگام ورود بیماری به کشور را یکی از عوامل توفیق سیستم بهداشت و درمان ایران در مقابل کرونا برشمرد و اذعان داشت:‌ ایران دومین کشوری بود که وجود بیماری را تشخیص داد و خوشبختانه بدون تعلل و از همان ابتدا تدابیر کنترلی و درمانی خود را تحت عنوان مرحله اول فاصله‌گذاری با  تعطیلی مدارس، دانشگاهها و تجمعات مذهبی، فرهنگی و ورزشی و ترغیب مردم به مسافرت نرفتن و ماندن در خانه و طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا به اجرا گذاشتیم که به اذعان متخصصان بهداشت و درمان، مهم‌ترین نقش را در کنترل اپیدمی در کشور داشته است.

وی افزود:‌ محصلان و دانشجویان و جوانان اگرچه مواجهه آسان‌تری با بیماری کووید 19 دارند اما جزء مهم‌ترین ناقل‌ها به شمار می‌روند و به همین دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاهها روند شیوع بیماری را به شکل قابل توجهی محدود کرد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ضمن رد برخی اظهارنظرها در خصوص تعلل دولت در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، گفت:‌ بر خلاف تصور برخی، مرحله اول طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، از همان ابتدای ورود بیماری به کشور آغاز  و قدم به قدم با توجه به نظر متخصصان امر و مصوبات ستاد ملی کرونا، تکمیل یا تشدید شده است. در اقدامات کنترلی و مدیریتی،‌ دولت کاملا مطابق با نظرات متخصصان و مصوبات ستاد ملی عمل کرده و بر خلاف آنچه که عده‌ای سعی در القای آن دارند، هیچ تاخیر یا تعللی رخ نداده است. توفیق در کنترل بیماری نسبت به کشورهای دیگر،‌ نتیجه همین تدابیر و سیاست‌ها بوده و امیدواریم انشالله با ادامه این روند، هر چه زودتر به طور کامل بر بیماری فائق آئیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ امیدوارم گروههایی که در این شرایط بسیار سخت کمکی نمی‌کنند و به دنبال ایراد و انتقاد و مخالف‌خوانی هستند، حداقل برای این مدت که کشور با این ویروس منحوس مواجه است، به خاطر سلامت مردم تسویه حساب سیاسی را به تاخیر بیندازند.

انتهای پیام/

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

اخبار 18

اندر مصائب نبود زیرساخت‌ها؛ فروش دام به دلال و آینده بدون گوشت

منتشر شده

در

توسط

اندر مصائب نبود زیرساخت‌ها؛ فروش دام به دلال و آینده بدون گوشت

ایسنا/خراسان جنوبی نبود و یا کمبود زیرساخت‌ها داد دامداران را در آورده است چراکه سرمایه‌گذاران و دامداران معتقدند برای تکمیل زنجیره تولید گام اول را آنان برداشته‌اند و اکنون باید به آنان کمک شود. دامداران معتقدند این روزها برای دامدار می‌گذرد، اما مشکل زمانی آغاز خواهد شد که چند ماه دیگر برای تهیه گوشت با مشکل مواجه شویم.

امیدشان بسته به دام‌هایشان است؛ دامی که زحمتش برای دامدار است و سودش برای واسطه. دام را پرورش می‌دهند به امید سود؛ اگرچه نهاده‌های دامی و خشکسالی دغدغه اصلی دامداران است، اما نبود کشتارگاه به رنج و سختی آنها اضافه کرده و همین مشکلات سبب شده است دامپروران تعدادی از گوسفندان را قبل از رسیدن به وزن مطلوب به فروش برسانند.

به گزارش ایسنا، نبود و یا کمبود زیرساخت‌ها داد دامداران را در آورده است چراکه سرمایه گذاران و دامداران معتقدند برای تکمیل زنجیره تولید گام اول را آنان برداشته‌اند و اکنون باید به آنان کمک شود. دامداران معتقدند این روزها برای دامدار می‌گذرد، اما مشکل زمانی آغاز خواهد شد که چند ماه دیگر برای تهیه گوشت با مشکل مواجه شویم.

دامداران مجبورند تعدادی از گوسفندان را که در واقع تمام دارایی آنان است، با قیمت پایین قبل از اینکه به پروار برسند، بفروشند؛ اگر این کار را نکنند دام‌ها روی دستشان می‌مانند. خراسان جنوبی با ظرفیت پرورش سه میلیون راس دام سبک و ۷۰ هزار راس دام سنگین نباید این وضعیتش باشد.

اندر مصائب نبود زیرساخت‌ها؛ فروش دام به دلال و آینده بدون گوشت

ذبح می‌کنیم چون نهاده نداریم

جواد غریبی، رییس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی به ایسنا می‌گوید: باید فکری به خال زیرساخت‌های استان شود؛ تا چه زمانی قرار است این روند ادامه یابد.

وی افزود: وقتی قیمت در بازار آزاد به دست دلالان نرخ گذذری می‌شود؛ دیگر دادمدار باید چه کند؛ همین قیمت‌ها عرف باز می‌شود و دامدار سود نمی‌برد.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی بیان کرد: حقیقت این است که کمیاب و یا گران‌شدن علوفه باعث می‌شود دامدار کشتار و فروش زیر قیمت دام را سرلوحه کار خود کند؛ کاری که به ضرر اوست؛ تاکنون این اتفاق می‌افتد اما در ماه‌های آینده این امر ما را با کمبود گوشت و شیر مواجه خواهد کرد.

وی از افزایش ۴ برابری علوفه تولید داخل نسبت به سال گذشته خبر داد  و بیان کرد: قیمت ذرت علوفه‌ای سه برابر، قیمت کاه ۵ برابر و یونجه ۳ برابر افزایش یافته است و علاوه بر مشکل تأمین علوفه برای دام ما در حوزه تولید شیر نیز با مشکل رو به رو هستیم.

خیاط، یک سرمایه گذار در خراسان جنوبی نیز گفت: استارت اجرایی پروژه کشتارگاه دام از سال ۱۳۹۸ خورد و در زمینی به مساحت ۵۰ هزار متر مربع با سرمایه ۷۰ میلیارد تومانی توانسته‌ایم یکی از بزرگترین کشتارگاه‌های صنعتی شرق کشور را با ظرفیت ۵۰۰ راس دام سبک، ۵۰۰ راس دام سنگین و ۵۰ نفر شتر در خوسف راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: بارها خبر از بهره برداری این طرح بیان شده؛ طرحی که می‌تواند این روزها دردی از مردم را دوا کند همچنان تجهیزاتش خاک می‌خورد؛ این طرح آماده بهره‌برداری است اما حمایت مسئولین را می‌طلبد.

دامپزشکی می‌گوید: پروانه بهره برداری کشتارگاه توسط دامپزشکی صادر شده است، اما تا افتتاح کار دارد. این مشکل تنها برای پرورش دهندگان دام سبک و سنگین استان نیست بلکه شتر مرغداران استان هم درد نبود کشتارگاه را در سینه دارند.

اندر مصائب نبود زیرساخت‌ها؛ فروش دام به دلال و آینده بدون گوشت

و باز هم کاغذبازی‌های اداری 

عامری، سرمایه گذار دیگری است که قصد داشته یک کشتارگاه شترمرغ در استان بنا کند تا شترمرغ‌ها به شیوه غیر اصولی کشتار نشده و یا به استان‌های دیگر بدون سود فرستاده نشوند. در این راستا در تلاش است تا کشتارگاه تخصصی شترمرغ را بنا کند اما این سرمایه گذار هم درگیر کاغذبازی‌های اداری شده است.

خراسان جنوبی رتبه دوم پرورش شترمرغ را در کشور دارد، اما باز هم ماجرای نبود کشتارگاه تکرار می‌شود و اکنون ستاد اجرای فرمان امام(ره) پا به ‌میدان گذاشته‌ است. با اجرای تفاهم‌نامه‌ای که با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) منعقد شده خراسان جنوبی به قطب منطقه‌ای شتر یا هاب پرورش شتر تبدیل می‌شود و قرار است اولین کشتارگاه تیپ ۴ نهبندان آغاز به کار کند.

با برداشتن چند گام دیگر، سنگی بزرگ از جلوی پای دامداران استان برداشته می‌شود، ظرفیتی که اگر راه اندازی شود هم نیاز استان و هم سایر استان‌ها را تامین می‌کند.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب

برترین ها