با ما همراه باشید

اخبار 2

نگرانی‌ها درباره نسخه جدید برای اینترنت

منتشر شده

در

نگرانی‌ها درباره نسخه جدید برای اینترنت

«آقا قراره اینترنت رو ببندن؟»، «راست می‌گن اگه فیلترشکن استفاده کنیم جریمه و زندان داره؟»؛ «واتساپ رو فیلتر کنن من چطوری با بچه‌م تو خارج حرف بزنم؟». اینها بخش کوچکی از حرف‌ها و صحبت‌های مردم طی روزهای اخیر است که در اتوبوس، تاکسی و خیابان شنیده می‌شود.

به گزارش ایسنا، روزنامه همشهری در ادامه نوشت: یکبار دیگر مطرح شدن نام طرحی موسوم به «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» باعث نگرانی و وحشت عمومی میان مردم شده است. این نگرانی عمومی در حالی به‌وجود آمده که تا همین چند روز قبل و پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری همه نامزدهای انتخاباتی بر مخالفت خود با فیلترینگ تأکید داشتند و سرعت بالای اینترنت و دسترسی راحت به شبکه جهانی را یکی از شعارهای خود می‌دانستند.
باوجود گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها درباره بررسی این طرح  در هفته جاری یک منبع آگاه در مجلس شورای اسلامی روز  گذشته به همشهری اعلام کرد که ایرادهای اساسی به این طرح گرفته شده و طرح برای اصلاحات لازم به کمیسیون‌های مرتبط ارجاع داده شده است. بر این اساس به نظر نمی‌رسد طرح به زودی برای بررسی به صحن مجلس برسد.
اما براساس نسخه‌ای از طرح که در سایت مرکز پژوهش‌های مجلس قرار دارد این طرح درصورت تصویب می‌تواند به‌صورت بالقوه باعث فیلترینگ همه پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی شود.
در ماده ۶ این طرح آمده است: «هیأت ساماندهی و نظارت موظف است دستورالعمل لازم برای احراز هویت کاربران در فضای مجازی را براساس سیاست‌های مصوب شورای‌عالی فضای مجازی به تصویب برساند.» همچنین در ماده      ۲ این طرح قید شده است که «عرضه و ارائه خدمات پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی و خارجی در کشور مستلزم ثبت در پنجره واحد و رعایت قوانین کشور است. فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی و داخلی اثرگذار مشروط به تأیید هیأت ساماندهی و نظارت خواهد بود. در غیراین صورت فعالیت آنها در کشور غیرقانونی است و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است نسبت به مسدودسازی دسترسی به آنها اقدام کند.»

این طرح، آن طرح نیست
درحالی‌که «طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» با شماره ثبت ۱۷۱ در سایت مرکز پژوهش‌ها در دسترس است، گروهی وجود دارند که می‌گویند اساسا این طرح منسوخ شده و طرح دیگری جایگزین آن شده است. ازجمله این افراد رضا تقی‌پور انوری، نماینده مردم تهران است که در گفت‌وگو با همشهری ضمن تأیید اینکه طرح مذکور در نوبت صحن قرار دارد تأکید می‌کند که این طرح تغییرات زیادی کرده است. تقی‌پور که وزیر ارتباطات در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد بوده به همشهری می‌گوید: حدود ۷‌ماه در مورد این طرح کار کارشناسی صورت گرفته و نظر مرکز پژوهش‌ها اخذ شده و همچنین متن اصلاح‌شده این طرح، نسبت به طرح اولیه تغییرات بسیار زیادی کرده است.
یاسر جلالی، دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هم اعلام کرده که نسخه نهایی طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی با توضیحاتی که در فضای مجازی منتشر شده، تفاوت دارد. او در توییتر خود که به‌خاطر فیلترینگ در دسترس عموم مردم نیست نوشته است: دقیق‌تر بگویم طرحی که در دستور کار مجلس قرار دارد، قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی است و اختلاف اساسی با آن طرح ساماندهی دارد. این در حالی است که از این طرح تغییر یافته اثری در دست نیست و کسی متن و تصویری از آن را تاکنون ندیده است. برخی منابع به همشهری گفته‌اند که طراحان طرح جدید به عمد آن را منتشر نکرده‌اند اما به زودی جزئیاتی از این طرح جدید به دست رسانه‌ها می‌رسد. اما همین‌عدم اطلاع‌رسانی به شایعات و نگرانی‌ها در سطح جامعه دامن‌زده است.

مسدودسازی راهش نیست
مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران که متنی حدود ۹هزار کلمه و در ۲۲ صفحه در نقد طرح مذکور نوشته است چندی پیش در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرده بود که این طرح مورد تأیید همه نمایندگان نیست. به‌گفته او در دوران جدید و رشد فناوری شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها محل ارتباط و ابزار کار مردم هستند و به‌خصوص کسب‌وکارهای خرد و معاش افراد زیادی به این فضا وابسته است. در چنین فضایی بستن، مسدودسازی و فیلترینگ راهکاری سازنده یا حداقل بهترین راه‌حل به‌حساب نمی‌آید و نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد.
او درباره بخشی از نقد خود در این طرح که پیام‌رسان‌ها را به ۲ دسته داخلی و خارجی تقسیم کرده می‌گوید: واقعیت آن است که چنین تفکیکی بین پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی نه‌تنها راهگشا نیست، بلکه به نوعی گمراه‌کننده هم هست.
او درباره ماده جنجالی ۲ درباره لزوم ثبت همه پیام‌رسان‌ها در پنجره واحد می‌گوید: در اینجا نه نیازی به غیرقانونی بودن پیام‌رسان‌ها درصورت عدم‌ثبت و اخذ تأییدیه هست و نه الزام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به مسدودسازی آنها. طبق قانون جرایم رایانه‌ای، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه متولی این امر است و انجام وظیفه می‌نماید.

نمی‌توان خلاف عرف جهانی رفتار کرد
مصطفی نخعی که نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی است، اگرچه اظهار می‌کند که این طرح را مطالعه نکرده، با این حال می‌گوید: «باید در مورد این طرح مشورت و مسائل فنی و ابعاد حقوقی و اجتماعی آن را بررسی کنیم. علی‌القاعده وقتی یک طرح در مجلس مطرح می‌شود باید دارای پیوست اجتماعی، فرهنگی و حقوقی باشد تا تبعات طرح بررسی شود.»
نخعی با طرح این مسئله که آیا سابقه‌ای در دنیا شبیه چنین طرحی وجود دارد، ادامه می‌دهد: «نمی‌توان رفتاری انجام داد که با موازین حقوقی یا عرف جهانی همخوانی نداشته باشد.» او همچنین در مورد ماده‌ای که مربوط به احراز هویت کاربران است می‌گوید: «کشورهای کمونیستی بیشترین سختگیری را دارند و من نمی‌دانم که آیا آنها چنین کاری را انجام داده‌اند یا نه.»
نخعی معتقد است که احراز هویت کاربران با حفظ حریم شخصی سنخیت ندارد، اما می‌گوید که «می توان احراز هویت را برای برخی کاربران ویژه مانند گروه‌های پرکاربر درنظر گرفت، اما اینکه عامه مردم بخواهند احراز هویت شوند، چندان موافق نیستم.»
این نماینده اما می‌گوید: «با این حال، افرادی که در مدیریت فضای مجازی نقش دارند بهتر است که احراز هویت شوند، چراکه کشور آسیب‌هایی از این ناحیه خورده است.»
نماینده نهبندان و سربیشه اصل دغدغه طراحان طرح را درست می‌داند و می‌گوید که مشکلاتی در کشور از طریق برخی پیام‌رسان‌ها ایجاد شده است، با این حال تأکید می‌کند که با اصرار بر تاسیس دفتر نمایندگی پیام‌رسان‌های خارجی نمی‌توانیم مطمئن شویم که مشکل حل می‌شود یا نه.

کنترل بر فضای مجازی
جعفر راستی، نماینده شبستر که از امضاکنندگان این طرح است هم در مورد این طرح می‌گوید: «این اتفاق حتما به نفع کاربران خواهد بود، اما برخی جو روانی ایجاد کرده‌اند که مجلس می‌خواهد فضای مجازی را مسدود یا کنترل کند.»
راستی معتقد است که «عقل سلیم حکم می‌کند که ما بر فضای مجازی کنترل داشته باشیم، چراکه دشمن در حال استفاده از فضای مجازی برای هجمه به جوانان ماست و نگرانیم که نسل آینده ما را به لحاظ اخلاقی مورد تاخت وتاز قرار دهد و کسی نمی‌تواند منکر آن باشد».
او همچنین به نگرانی‌های امنیتی در این فضا اشاره اما تأکید می‌کند که یقینا چارچوبی که می‌خواهد تعیین شود به نفع مردم ایران است و بوی مسدود شدن از این طرح به مشام نمی‌رسد.
راستی با اشاره به اینکه هر طرح و لایحه‌ای که داخل صحن می‌آید همه ایرادات آن گرفته می‌شود و سپس یک طرح مناسب و شسته رفته به تصویب نمایندگان می‌رسد، می‌گوید: «این طرح هم هنگامی که در صحن مجلس مطرح شود، حتما با اصلاحاتی همراه خواهد بود.»
نماینده شبستر همچنین درباره مسدود شدن پیام‌رسان‌هایی که در کشور ثبت نمی‌شوند و نماینده قانونی معرفی نمی‌کنند، تصریح می‌کند: «تجربه نشان داده که هر زمان از طرف دشمنان در مضیقه قرار گرفته‌ایم، خودمان توانستیم مشکلات را رفع کنیم.»
او در مورد اینستاگرام که بسیاری از کسب‌وکارها در آن فعال هستند، می‌گوید که این پیام‌رسان دست‌نخورده باقی می‌ماند. با این حال، تأکید می‌کند که «پیام‌رسانی مانند اینستاگرام نمی‌تواند قانون ما را نپذیرد، چراکه کاربران ما برای این پیام‌رسان خیلی مهم هستند».
راستی هم می‌گوید: «ان‌شاءالله راه‌حلی برای رفع نگرانی مردم پیدا می‌کنیم.»
او همچنین با بیان این موضوع که کشورهای دیگر هم پیام‌رسان‌ها را کنترل می‌کنند و آنها را پاسخگو می‌کنند، معتقد است که «در بسیاری از کشورها ازجمله در آمریکا، کسانی که در شبکه‌های مجازی فعالیت می‌کنند، احراز هویت می‌شوند، حتی اگر این موضوع رسانه‌ای نشود».

منبع:ایسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار 2

گازرسانی تا کجا پیش رفت؟

منتشر شده

در

توسط

گازرسانی تا کجا پیش رفت؟

با اتکا به افزایش ۲.۵ برابری برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی از سال 1392 تاکنون و نیز مجموعه اقدام‌های انجام شده در زمینه توسعه شبکه انتقال و گاز طبیعی، تعداد روستاهای بهره‌مند از نعمت گاز طبیعی از ۱۴ هزار روستا در سال 1392 به نزدیک ۳۵ هزار روستا در سال گذشته یعنی بیش از ۲.۵ برابر رسیده که به این ترتیب، پوشش گازرسانی به کل کشور هم‌اکنون از مرز ۹۵ درصد گذشته است.

به گزارش ایسنا،  در سال 1392، به منظور تأمین بهینه انرژی مورد نیاز شهرها و روستاها و روستاهای محروم از نعمت گاز، یک مشاور دانشگاهی انتخاب شد و گزینه های مختلفی شامل استفاده از برق در این مناطق و خانه‌ها، انرژی‌های نو، گاز مایع به صورت شبکه، CNG محلی و LNG محلی مورد بررسی قرار گرفت.

خروجی این مطالعه به ما این نتیجه را داد که از میان گزینه‌های مختلف تأمین انرژی تا هزینه معادل ۲۰۰۰ دلار برای هر مشترک، گازرسانی از دیگر عرصه‌های صنعتی، اقتصادی‌تر است، از این رو، گازرسانی با خط لوله به شهرها و روستاها به عنوان گزینه بهینه یا برتر در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت، ضمن آن که همه این گزینه‌ها در سال ۹۲ و پیش از این که هیچ اقدامی در این زمینه، صورت گرفته باشد، بررسی شده است.

تاکنون به بیش از ۲۰ هزار روستا با بیش از یک میلیون و ۷۷۰ هزار خانوار و ۱۹۴ شهر با نزدیک ۶۵۰ هزار خانوار گازرسانی شده، هم‌اکنون ۹۸.۴ درصد جمعیت شهری و ۸۴.۶ جمعیت روستایی و در مجموع بیش از ۹۵ درصد کل جمعیت کل کشور از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند، این در حالی است که سال 1392، جمعیت شهری ۹۵ درصد و جمعیت روستایی ۵۴ درصد و در مجموع ۸۵ درصد تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار داشتند.

برنامه توسعه گاز تا سال ۱۴۰۱ تعریف شده است

غلامرضا مشایخی -مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران نیز به تازگی اعلام کرد که با برنامه‌ریزی انجام‌شده، امسال نیز گازرسانی به دیگر روستاهای کشور با شتاب تداوم دارد، طبق مصوبه شورای عالی اقتصاد برای حمایت از بخش تولید و کاهش آلودگی هوا، یارانه ویژه‌ای برای گازرسانی به واحدهای تولیدی و صنعتی در کشور اختصاص یافته و طبق آن، این واحدها تا سقفی مشخص از پرداخت هزینه گازرسانی معاف خواهند بود.

به گفته وی امسال همچنین برنامه توسعه گاز تا سال ۱۴۰۱ نیز تعریف شده است تا شرکت‌های گاز استانی بتوانند با دورنمای مناسب بهتر به مردم خدمات‌رسانی کنند.

آنطور که وزارت نفت اعلام کرده مجموعه طرح‌های گازرسانی و انتقال گاز با استفاده از ظرفیت بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ و ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر انجام شده که هیچ تحمیل بار مالی به بودجه دولت نداشته و تنها از محل ایجاد درآمد جایگزینی سوخت مایع با گاز طبیعی، اجرایی شده است.

تاکنون بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان در این مجموعه هزینه شده که به قیمت امروز معادل ۱۳ میلیارد دلار است، از این رقم ۴۱ هزار میلیارد تومان برای گازرسانی روستایی و شهرهای کوچک و ۴۳ هزار میلیارد تومان در حوزه شبکه انتقال گاز هزینه شده است.

افزایش ۴ برابری صادرات فرآورده‌های نفتی به مدد توسعه گازرسانی

به تازگی بیژن زنگنه – وزیر نفت اعلام کرد که یکی از دلایل بالا رفتن صادرات فرآروده‌های مایع در سال‌های اخیر نیز، همین توسعه گازرسانی بوده که با استفاده از جایگزینی گازطبیعی با سوخت مایع، توانستیم حجم زیادی از فرآورده‌ها را صرفه‌جویی و صادر کنیم.

به گفته وی از ابتدای سال 1393 تاکنون، بیش از ۵۸ میلیارد لیتر فرآورده مایع به ارزش حدود ۶ میلیارد دلار آزاد شده، ضمن آن که صادرات فرآورده‌های نفتی نیز در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۲، بیش از چهار برابر شده است.

صرف سالانه ۴۵ میلیارد دلار یارانه انرژی در کشور

با وجود بعضی انتقادها، کاری که در حوزه گازرسانی انجام‌شده منطبق بر منطق اقتصادی است و محاسبات اقتصادی نشان می‌دهد استفاده از برق ارزان‌تر از این توسعه گازرسانی‌ها نبوده است. طبق گفته های محمدرضا صدیقی- مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران از محل این توسعه گازرسانی و اجرای بند ق، از سال ۹۳ تاکنون ۱۶ میلیارد دلار فرآورده جایگزین و صادر شده است. هم‌اکنون سالانه ۴۵ میلیارد دلار برابر با ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه انرژی کشور است که باید برای آن فکری کرد و راه‌حلی اندیشید.

آخرین آمار مصرف گاز چقدر است؟

بر اساس آخرین آمار ارائه شده درباره میزان مصرف گاز در کشور نیز باید گفت که در نخستین روز تابستان امسال ۵۷۲ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در کشور مصرف شد. سهم بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده از این مقدار، ۱۹۲ میلیون مترمکعب بود که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۲ میلیون مترمکعب افزایش یافت.

مصرف صنایع عمده هم ۱۴۲ میلیون مترمکعب و نیروگاه‌ها ۲۳۸ میلیون مترمکعب بوده است. در نخستین روز تابستان امسال، مقدار گاز تزریق‌شده به شبکه خطوط سراسری ۶۵۲ میلیون مترمکعب بود که این مقدار نسبت به دوره مشابه پارسال افزایش ۲۲ میلیون مترمکعبی را نشان می‌دهد.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

اخبار 2

انتقاد ذاکر از به تاخیر افتادن تصویب طرح رفع موانع تولیدات کشاورزی

منتشر شده

در

توسط

انتقاد ذاکر از به تاخیر افتادن تصویب طرح رفع موانع تولیدات کشاورزی

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از به تاخیر افتادن تصویب طرح رفع موانع تولید کشاورزی در صحن مجلس به دلیل طرح پیشنهاد از سوی یکی از نمایندگان انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام سید سلمان ذاکر در جلسه علنی امروز مجلس در تذکری با استناد به ماده ۲۲ آیین‌نامه داخلی مجلس حفظ شأن و حقوق نمایندگان را یاداور شد و گفت: کمیسیون کشاورزی طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی را از ماه‌ها قبل با حضور کارشناسان بند به بند بررسی کرد و کلیات آن تصویب شد اما یک باره امروز یک همکار پیشنهاد حذف یک ماده آن را می‌دهد که منجر به از دست رفتن کل طرح می‌شود، به آرای نمایندگان احترام می‌گذارم اما از یک سال قبل قرار بود با تصویب این طرح مشکل کشاورزان حل و آنها را نجات دهیم، اما امروز در حالی این طرح از دست رفت که وزارت صمت گفته است که مکلف به حل مشکلات تجاری کشاورزان نیست و وزارت جهاد کشاورزی باید این کار را انجام دهد که نیاز به قانون دارد، ما قانون آوردیم اما در صحن به کما رفت.

علی نیکزاد نایب رییس مجلس در پاسخ به تذکر ذاکر بیان کرد: از دغدغه شما در رابطه با مسائل کشاورزان سپاسگزارم و از اینکه بین وزرای دولت دوازدهم هماهنگی نیست، خبر دارم اما تقصیر هیات رئیسه مجلس چیست؟ پیشنهادی مطرح شد و موافقان و مخالفان آن صحبت کردند و نمایندگان به آن رأی دادند، ما خلاف آیین‌نامه عمل نکردیم و اگر پیشنهاد نماینده را مطرح نمی کردیم خلاف آیین‌نامه بود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

اخبار 2

الکاظمی: دبیرخانه دائمی برای هماهنگی تلاش‌ها با مصر و اردن تاسیس می‌کنیم

منتشر شده

در

توسط

الکاظمی: دبیرخانه دائمی برای هماهنگی تلاش‌ها با مصر و اردن تاسیس می‌کنیم

نشست سه جانبه رئیس‌جمهوری مصر، پادشاه اردن و نخست‌وزیر عراق با محوریت بررسی پرونده‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی برگزار شد. رئیس جمهوری مصر و پادشاه اردن امروز، یکشنبه وارد بغداد شده و مورد استقبال رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر عراق قرار گرفتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، امروز اجلاس سه جانبه سیسی، رئیس‌جمهوری مصر، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و مصطفی الکاظمی در بغداد برگزار شد.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق از تلاش برای ایجاد دبیرخانه دائمی جهت هماهنگی تلاش‌ها بین سه کشور خبر داد.

او در سخنرانی خود در افتتاحیه این اجلاس گفت: به هماهنگی در پرونده‌های منطقه‌ای اصلی نظیر، لیبی، سوریه، فلسطین، یمن ادامه می‌دهیم و تصور مشترکی را در قبال این مسائل با همکاری و هماهنگی متجلی می‌سازیم تا به برادران‌مان در این کشورها برای عبور از چالش‌ها و مشکلات کمک کنیم.

نخست‌وزیر عراق افزود: ما در نشست قبلی بر سرمایه‌گذاری و همکاری اقتصادی و نیز روی دیدگاه مشترک توافق کردیم و موفق شدیم به تصوراتی برسیم. اکنون در مرحله دستیابی به اجرای این طرح‌ها در زمینه انتقال برق، کشاورزی، حمل و نقل و نیز امنیت غذایی هستیم که ملک عبدالله دوم در نشست قبلی مطرح کرد. در زمینه روابط آبی و بانکی و توسعه زیرساخت‌ها نیز تلاش می‌کنیم.

الکاظمی اشاره کرد: تعداد زیادی یادداشت تفاهم قبلا بین سه کشور امضا شد و در آینده نزدیک نیز یادداشت تفاهم‌ها و توافقاتی دیگر امضا خواهیم کرد.

او خاطرنشان کرد: برای ایجاد دبیرخانه دائمی به منظور هماهنگی بین سه کشور و توسعه آن تلاش می‌کنیم و به دنبال هماهنگی بین سه کشور در زمینه‌های امنیتی و اطلاعاتی به خصوص در زمینه تروریسم و منابع مالی آن و نیز هماهنگی در زمینه آموزش، فرهنگ، جوانان، ورزش، تکنولوژی و بهداشت هستیم.

او در پایان گفت: امیدورام ملت‌های برادر ما در مصر و اردن در امنیت و ثبات و آرامش باشند و بار دیگر به شما در عراق خوش‌آمد می‌گویم.

در این راستا بسام راضی، سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر اظهار کرد: حضور رئیس‌جمهوری مصر در عراق در قالب سفری رسمی تاکیدی بر حمایت از روابط بین دو کشور است.

سیسی مقابل اجلاس سران دو کشور گفت: حضورم در بغداد تجلی قدرت روابط بین کشورها و ملت‌های‌ ماست. این روابط دلیلی بر تقویت وحدت هدف و سرنوشت و در راستای پاسخ‌گویی منافع مشترک است.

رئیس‌جمهوری مصر اظهار کرد: اهمیت این نشست به تاریخی بودن و برگزاری آن در بغداد بوده و این نشست تکمیل کننده اجلاس قاهره و امان است.

سیسی افزود: امیدواریم اجلاس سران بغداد آغاز مرحله جدید مشارکت استراتژیک و همکاری مستحکم بین دو کشور است که سعی می‌کنیم برای سال‌های آینده ادامه یابد و به مرحله پیشرفت پایدار و راحتی ملت‌هایمان برسیم.

سفر مقامات مصر و اردن در چارچوب چهارمین دور از مکانیزم همکاری سه جانبه میان کشورهای مذکور قرار دارد که مارس ۲۰۱۹ در قاهره کلید خورد.

در پی ورود رهبران مصر و اردن نخست وزیر عراق اعلام کرده بود، بغداد، مصر و اردن آینده‌ای می‌سازند که مطابق با منطق همکاری و ادغام شایسته ملت‌های این کشورها باشد.

الکاظمی در توییتی خطاب به پادشاه اردن و رئیس‌جمهوری مصر نوشت: به عراق خود خوش آمدید، با هم مطابق با منطق همکاری و ادغام میان همسایگان، دوستان و برادران آینده‌ای شایسته برای ملت‌های خود را می‌سازیم.

وی افزود: بغداد صلح پذیر و با هویت عربی امروز با نهایت دوستی و استقبال، میزبان دو مهمان بزرگوار خود عبدالله دوم و رئیس جمهور عبدالفتاح سیسی برای برگزاری نشست سه جانبه مصر، اردن و عراق است.

الکاظمی داخل مقر دولتی در منطقه سبز از سیسی استقبال کرد و کمی پیش از آغاز نشست با یکدیگر دیدار کردند.

همچنین دفتر اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، صالح ضمن استقبال از سیسی با وی دیدار کرد و گفت، این سفر اقدامی مهم و بزرگ در حمایت از عراق و تقویت روابط دوجانبه مشترک است.

وی از عمق و توسعه روابط دوستانه میان دو کشور که روابط تاریخی دارند و از قدیمی‌ترین تمدن برخوردار هستند، قدردانی کرد.

در این بیانیه آمده است که در دیدار صالح و سیسی همکاری سه جانبه بررسی و بر اهمیت تقویت سطح هماهنگی میان سه کشور، بهره مندی از ارتباطات جغرافیایی در توسعه چشم انداز همکاری گسترده در زمینه‌های اقتصادی، تجارت و توسعه، تاسیس پروژه‌هایی در زمینه زیرساخت، انتقال انرژی و لوله کشی نفت، ادامه تلاش‌ها برای مقابله با چالش‌های موجود در مبارزه با تروریسم و افراطی گری و تبعات کرونا، تغییرات آب و هوا و حفظ محیط زیست، تداوم نشست دوره‌ای برای هماهنگی مواضع و تقویت همکاری سه جانبه تاکید شد.

همچنین در این دیدار تحولات اوضاع منطقه، نقش محوری مصر در منطقه عربی و منطقه‌ای مورد بررسی قرار گرفت.

براساس این بیانیه بر این امر تاکید شد که عراق ایمن و باثبات و دارای حاکمیت و با احیای نقش عربی و منطقه‌ای آن در تحکیم امنیت و ثبات و توسعه منطقه بسیار مهم است و هماهنگی سه جانبه مشترک در کاهش تنش‌ها و تقویت ثبات منطقه‌ای، دستیابی به راه حل‌ها برای بحران‌های سوریه، یمن و لیبی حائز اهمیت است.

عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز وارد بغداد شد و مورد استقبال صالح و دیگر مسؤولان عراق قرار گرفت.

دفتر اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری عراق همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد، برهم صالح در دیدار با پادشاه اردن بر اهمیت تقویت همکاری سه جانبه مشترک از طریق ارتباطات جغرافیایی و نیز ادغام اقتصادی و تجاری از طریق سرمایه‌گذاری، شهرهای صنعتی مشترک، همکاری در زمینه انرژی، برق تاکید کرد.

پادشاه اردن نیز بلافاصله پس از فرود در فرودگاه بین‌المللی بغداد با رئیس جمهوری عراق دیداری کرد و دو طرف بابت سطح روابط ممتاز میان دو کشور و تمایل دو طرف برای توسعه این روابط در همه زمینه ها ابراز خوشوقتی کردند.

پادشاه اردن در این دیدار بر حمایت کشورش از عراق و ملت آن در تحکیم امنیت و ثبات آن تاکید کرد.

بررسی آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و در راس آن مساله فلسطین از دیگر مباحث مورد بررسی دیدار دو طرف بود.

رئیس جمهور عراق و پادشاه اردن بر تداوم هماهنگی و رایزنی میان دو کشور پیرامون مسائل مختلف مهم مشترک در راستای منافع دو طرف و مسائل عربی تاکید کردند.

همچنین در این دیدار نخست وزیر، معاون وی، وزیر خارجه، مدیر دفتر پادشاه اردن، رئیس سرویس اطلاعات، سفیر اردن در بغداد و تعدادی از مسوولان ارشد عراق حضور داشتند.

براساس بیانیه نهاد ریاست جمهوری عراق، الکاظمی نیز با پادشاه اردن در کاخ دولتی بغداد دیدار کرد.

در این دیدار راه‌های تقویت روابط دوجانبه و همکاری مشترک در راستای منافع مشترک در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و تبادلات دوجانبه بررسی شد.

دو طرف پرونده‌های همکاری مشترک در زمینه‌های مبارزه با تروریسم، کنار گذاشتن افراطی گری، کمک به تحکیم ثبات منطقه در مسیر توسعه پایدار و رعایت منافع ملت‌های دوست و برادر را بررسی کردند.

مقامات عراق اقدامات امنیتی شدیدی به ویژه در خیابان‌هایی که هیئت‌های مهمان از طریق آنها از فرودگاه بغداد به سمت مکان نشست حرکت کردند، برقرار کردند.

در خیابان‌های عراق پرچم‌های کشور مصر و اردن جهت استقبال از مهمانان برافراشته شده است و رسانه‌های عراق هم بخشی از برنامه خود را به پوشش این نشست اختصاص داده‌اند.

بسام راضی، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری مصر در بیانیه رسمی اعلام کرد، سفر تاریخی عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری این کشور به بغداد نخستین سفر وی در ۳۰ سال اخیر است.

براساس این بیانیه، برهم صالح در فرودگاه بین‌المللی بغداد به استقبال سیسی رفت.

راضی گفت، این سفر بیانگر قدرت روابط تاریخی میان مصر و عراق است و تمایل مصر را در حمایت از این روابط و توسعه آن در راستای اتحاد سرنوشت و چالش‌ها و برآورده کردن منافع مشترک دو کشور نشان می‌دهد.

راضی گفت، همچنین قرار است سیسی در این سفر با پادشاه اردن جهت ادامه رایزنی‌ها پیرامون مسائل مهم مشترک، بررسی راه‌های تقویت روابط دوجانبه میان مصر و اردن در سطوح مختلف نیز دیدار کند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

برترین ها