با ما همراه باشید

تجارت

وعده بی‌سرانجام!

منتشر شده

در

وعده بی‌سرانجام!

در حالی که قرار بود قیمت سه محصول لبنی پرمصرف از ۱۷ مهرماه ۱۰ درصد ارزان شود ولی مشاهدات میدانی حاکی از آن است که در مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت این محصولات هنوز تغییری نکرده است.

 حدود یک ماه پیش وزیر جهاد کشاورزی از کاهش ۱۰ درصدی قیمت برخی از محصولات لبنی خبر داد و اعلام کرد که با تصمیمی که در ستاد تنظیم بازار گرفته شده و بنا به دستوری که رییس جمهوری در مورد ثبات قیمت‌ها و فراوانی و دسترسی اقلام صادر کرده است، از ۱۷ مهرماه قیمت سه محصول اصلی شیر، ماست و پنیر ارزان خواهد شد.

اگرچه وعده کاهش ۱۰ درصدی قیمت محصولات لبنی در مقابل افزایش حدود ۵۰ تا ۸۰ درصدی قیمت انواع محصولات لبنی  از تیرماه سال گذشته تا تابستان امسال وعده چشمگیری نیست ولی همین موضوع نیز تبدیل به روزنه امیدی برای بسیاری از خانواده‌ها شده بود و امیدوار بودند که کاهش قیمتها کمی به سبد غذایی آنها قدرت بخشد.

با این وجود اما مشاهدات میدانی در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که همین وعده داده شد نیز هنوز به صورت گسترده عملیاتی نشده است و قیمت شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی پاستوریزه ساده، ماست دونیم کیلویی ساده و پنیر یواف ۴۰۰ گرمی در مغازه ها تغییری نکرده است.

در این راستا و در پاسخ به این سوال که چرا قیمت این سه محصول ارزان نمی شود، محمدرضا بنی طبا – سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی به ایسنا گفت: با روی کار آمدن دولت جدید بر حسب پیگیری‌های معاونت اول از صنایع لبنی درخواست شد که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید راه‌حلی برای حمایت از دهک‌های محروم ارائه شود. پیشنهاد کردیم که هرکدام از بخش‌های زنجیره تامین محصولات لبنی یعنی دامداری‌ها، کارخانه‌های و خرده‌فروشی‌ها بر روی سه محصول مشخص که مورد مصرف دهک‌های محروم است از محل سود خودشان ۵ درصد تخفیف برای مصرف کننده قائل شوند.

وی ادامه داد: به همین دلیل مقرر شد که بر روی هر سه محصول شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی پاستوریزه ساده، ماست دونیم کیلویی ساده و پنیر یواف ۴۰۰ گرمی ۱۵ درصد تخفیف اعمال شود و در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد. اما متاسفانه این امر محقق نشد.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی در ادامه افزود: از همان ابتدای کار دامداران به دلیل افزایش هزینه های تولید به خصوص در نهاده ها نتوانستند همراهی لازم را داشته باشند. در نتیجه میزان تخفیف به ۱۰ درصد کاهش یافت. فروشگاه‌های زنجیره ای نیز همکاری نسبتا خوبی در اعمال تخفیف داشتند اما در بخش خرده فروشی یعنی مغازه ها و سوپرمارکت‌ها به دلیل افزایش هزینه‌های آب، برق و اجاره بها با این تخفیف موافقت نشد. این صنف اعتراضاتی در خصوص کاهش سود داشتند و اعتراضات آنها از طریق اتاق اصناف به معاونت اول رییس جمهوری انعکاس داده شد.

به گفته وی معاونت بازرگانی وقت وزارت جهاد در جلسه تصمیم گیری برای کاهش قیمت سه قلم از محصولات لبنی صنف خرده فروشی را دعوت نکرده بود و قطعا اگر این صنف در جلسه حضور داشتند نظراتشان در تصمیم گیری ها اعمال می شد.

بنی طبا اضافه کرد: ۸۵ درصد عرضه محصولات لبنی در خرده فروشی‌ها اتفاق می افتد و اگر آنها همکاری نکنند، عملا تخفیف اعمال شده محسوس نخواهد بود. متاسفانه بسیاری از مغازه ها حتی مایل به دریافت و فروش این سه محصول در مغازه‌های خود نیستند که دلیل اصلی آن سود کم این اقلام برای مغازه دار است.

وی با اشاره به اینکه در عرضه محصولات لبنی تخفیف دار به مشکل خورده ایم، گفت: این مساله را به معاون اول رییس جمهوری، وزیر جهاد و صمت انعکاس دادیم و به معاونت بازرگانی وزارت صمت نیز نامه ارسال کردیم و پیشنهادات خود را با آنها در میان گذاشته‌ایم و امیدواریم با هماهنگی دقیق‌تر این پیشنهادها اجرایی شود.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی به ارائه راه کار در این بخش پرداخت و گفت: پیشنهاد صنایع لبنی این است وزارت صمت، شبکه توزیع مانند شبکه فرهنگیان، کارکنان و کارمندان دولت، کارگری، کمیته امداد، بهزیستی و یا به خصوص میادین میوه و تره بار سراسر کشور به انجمن و صنایع لبنی معرفی شوند تا شرکت‌ها، محصولاتشان را به صورت مستقیم برای مردم و به خصوص دهک های محروم عرضه کنند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه اراده صنایع لبنی همسو با اراده مسئولان این است که در شرایط کنونی با حمایت از سفره مردم به خصوص دهک‌های محروم، اجازه ندهند ضروری ترین محصولات سلامت محور نیز از سفره مردم کم شود، گفت: اگر اراده دولت و مجلس بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اختصاص منابع آزاد شده به دهک های محروم است، صنایع لبنی این آمادگی را دارند تا اقلام ضروری سبد خانوار را با کمترین حاشیه سود برای قرار گرفتن در سبد کالا و بن کارتهای الکترونیکی خرید این محصولات، تامین کنند.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تجارت

بلاتکلیفی تولیدکنندگان لوازم خانگی برای درج برند خارجی

منتشر شده

در

توسط

بلاتکلیفی تولیدکنندگان لوازم خانگی برای درج برند خارجی

بعد از گذشت حدود دو هفته از اظهار نظر انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان مبنی بر اینکه فروش لوازم خانگی تولید داخل که با برچسب برند خارجی در بازار عرضه می‌شوند، مصداق تقلب است و حواشی مختلف این ماجرا، سازمان حمایت از معاون امور صنایع وزارت صمت خواسته در این زمینه اعلام نظر کند.

 بعد از گذشت سه سال از ممنوعیت واردات لوازم خانگی، گمانه‌زنی‌هایی از بازگشت برندهای کره‌ای مطرح شد که در نهایت با دستور مقام معظم رهبری واردات لوازم خانگی کره‌ای همچنان ممنوع اعلام شد، اما یک برند کره‌ای هنوز در کشور فعال است. به همین دلیل، اخیرا انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان با تاکید بر اینکه لوازم خانگی تولید داخل که با برچسب برند خارجی در بازار عرضه می‌شوند، به دلیل ممنوعیت واردات و همچنین اعمال تحریم‌ها، فاقد اصالت خارجی و فاقد تکنولوژی روز شرکت صاحب برند خارجی هستند، تاکید کرد که فروش این کالاها، از جمله انواع برندهای کره‌ای، مصداق تقلب است. البته این بحث فقط مربوط به برندهای کره‌ای نیست و در حال حاضر برندهای دیگر،  به ویژه برخی برندهای ایتالیایی، هم به این شکل فعالیت می‌کنند.

موضوعی که هنوز هیچ مرجع قانونی، از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت درباره آن اظهار نظر نکرده و پیگیری‌های ایسنا از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز درباره سرنوشت چنین شرکت‌هایی طی هفته گذشته بی‌پاسخ مانده است.

اما اطلاعاتی که به دست ایسنا رسیده نشان می‌دهد دو روز پیش، عباس تابش،  رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) خواسته که با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای در راستای حمایت از تولید داخل، ابهاماتی که درباره تولید این گروه از محصولات در داخل کشور با درج برند خارجی وجود دارد و مسئولیت این معاونت در زمینه تنظیم بازار لوازم خانگی،  در رابطه با موضوعات زیر اعلام نظر کند.

اول اینکه با توجه به زیرساخت‌های قابل توجه و توانمندی تولید انواع محصولات لوازم خانگی در داخل کشور با همکاری و درج برندهای داخلی و راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، آیا اساسا تولید محصولات مذکور با درج عنوان لوگوی برند خارجی روی محصولات مجاز و دارای توجیه قانونی است؟

دوم با توجه به اظهارات مسوولان یکی از شرکت‌هایی که برند یک شرکت کره‌ای را برای درج عنوان و لوگوی برند شرکت روی محصولات تولیدی در داخل کشور اجاره کرده، آیا مجوز یاد شده برای درج روی کالای تولید داخل کفایت می‌کند و بر این اساس سایر تولیدکنندگان داخلی نیز مجاز به اقدام در این خصوص هستند؟ میزان سهم داخلی سازی این برند چند درصد است؟

سوال آخری که رئیس سازمان حمایت از معاون امور صنایع وزارت صمت مطرح کرده این است که با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی با برند کره ای، آیا تولید محصولات یاد شده در داخل کشور با برند شرکت‌های کره ای و سایر تولیدکنندگان جهانی نیز مشمول این حکم است؟

بنابراین تعیین تکلیف این ماجرا حالا بر عهده معاون امور صنایع وزارت صمت است و این موضوع در دست پیگیری خواهد بود.

 

ادامه مطلب

تجارت

فروش و توزیع اینترنتی کالاهای اساسی با قیمت مصوب افزایش یابد

منتشر شده

در

توسط

فروش و توزیع اینترنتی کالاهای اساسی با قیمت مصوب افزایش یابد

جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و بر ضرورت نظارت هر چه بیشتر بر قیمت کالاهای اساسی در بازار و گسترش سامانه های اینترنتی فروش با قیمت های مصوب تاکید شد.

 محمد مخبر در این جلسه که وزرای کشور، جهاد کشاورزی، دادگستری، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و اقتصاد و همچنین رییس شورای اطلاع رسانی دولت حضور داشتند، بر ضرورت برخورد با برخی نابسامانی ها در بازار کالاهای اساسی تاکید و تصریح کرد: باید فرآیند و زنجیره تامین، توزیع کالاهای اساسی از مبدا کنترل و کالاها به وفور با قیمت مصوب در مراکز رسمی توزیع شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین ارائه برخی اقلام ضروری مردم بصورت اینترنتی را اقدامی بسیار مناسب و ارزنده برای تنظیم بازار و اطمینان خاطر مصرف کنندگان ارزیابی کرد و گفت: باید ارائه کالاهای اساسی مردم با قیمت مصوب بصورت اینترنتی ادامه یابد و در صورت امکان فروش و توزیع برخی کالاهای دیگر نیز به این سامانه اضافه شود.

در این جلسه گزارشی از وضعیت تامین و توزیع مرغ، تخم مرغ و مواد لبنی در سراسر کشور ارائه و تصمیمات لازم برای ادامه آرامش نسبی در بازار اتخاذ شد.

در ادامه این جلسه نیز گزارشی از چگونگی فعالیت های سازمان بسیج و تعزیرات کشور برای نظارت، بازرسی و برخورد در خصوص برخی تفاوت قیمت ها ارائه و مقرر شد فعالیت ها در این حوزه از هفته آینده بصورت کمی و کیفی افزایش یابد.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب

تجارت

باران گوجه فرنگی را گران کرد

منتشر شده

در

توسط

باران گوجه فرنگی را گران کرد

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی علت افزایش قیمت گوجه فرنگی و سیب زمینی را بارش های اخیر دانست و گفت که این بارش ها منجر شد تا بخشی از محصولات آسیب ببینند و ورود آنها به بازار با کندی انجام شود.

سیدرضا نورانی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش صادرات قیمت گوجه فرنگی را بالا برده است یا خیر؟ گفت: صادرات  میوه و تره بار آزاد است و مشکل قانونی برای آن وجود ندارد. میزان صادرات ، افزایش یا کاهش آن هم بایستی توسط گمرک اعلام شود.

وی ادامه داد:شاید صادرات نقش بسیار کوچکی در افزایش قیمت ها داشته باشد اما قطعا دلیل اصلی نیست.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اضافه کرد: طی یکی دو هفته گذشته به دلیل بارندگی های زیاد گوجه فرنگی‌هایی که در فضای باز تولید شدند آسیب دیدند و ورود آنها به بازار مصرف با کندی صورت گرفت. در مورد سیب زمینی هم همین اتفاق رخ داد و بارش ها و گل شدن زمین برداشت آنها را دشوار کرد.

به گفته وی گوجه فرنگی های گلخانه ای قابلیت صادرات دارند و اگر افزایش قیمتی رخ دهد در این نوع محصول خواهد بود.

وی تصریح کرد: تا یک ماه آینده تولید گوجه فرنگی گلخانه ای دو تا سه برابر بیشتر خواهد شد.

نورانی در پایان گفت:در ماههای آینده برداشت سیب زمینی های جنوب کشور شروع خواهد شد و اگر کمبودی در بازار باشد این سیب زمینی ها می تواند کسری ها را جبران کند.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها