با ما همراه باشید

اقتصادی

پرفروش‌ترین خودرو‌های جهان در سال ۲۰۲۰ + تصاویر

منتشر شده

در

سال ۲۰۲۰ میلادی به خاطر اتفاق ناگوار و ناخوشایندی همیشه در یاد‌ها باقی خواهد ماند. همه‌گیری ویروس کرونا شرایط دشوار و بغرنجی را برای همه مردم جهان و همین طور صنعت و بازار خودرو ایجاد کرد. در این میان بعضی خودروسازان توانستند در این اوضاع تاب بیاورند و برخی شرکت‌ها هم شکست خوردند.

هر چند با وجود ویروس کرونا دیگر جهان مثل قبل نبود، اما باز هم مردم در بازار خودرو حضور داشتند و اتومبیل‌های به فروش می‌رسیدند. به طور کلی شاهد کاهش تقاضا در بازار بودیم، با این حال ۱۰ خودرو پرفروش سال هم توانستند کرونا را شکست دهند و بیشتر از ۵۰۰ هزار دستگاه به فروش برسند.

۱۰- تویوتا کمری – ۵۹۲،۶۴۸ دستگاه

از بین ۱۰ خودرو پرفروش سال ۲۰۲۰، روی جلوپنجره سه اتومبیل، نشان بیضی شکل تویوتا به چشم می‌خورد و سهم این خودروساز ژاپنی از ۲۰ خودرو پرفروش به ۵ مدل می‌رسد. هر چند فروش خودرو‌های سدان یا صندوقدار دچار افت شده، اما تویوتا کمری خودرویی نیست که به این راحتی‌ها بازار را رها کند.

پرفروش‌ترین خودرو‌های جهان در سال ۲۰۲۰

کمری هم مثل بقیه ماشین‌ها در سال ۲۰۲۰ به خاطر همه‌گیری کرونا دچار کاهش تقاضا شده و ۱۲۰ هزار دستگاه کمتر از سال ۲۰۱۹ فروش داشته است. این اتفاق هم به دلیل عرضه مدل جدید این خودرو در ۲۰۱۹ بوده است.

۹- فولکس واگن تیگوان – ۶۰۷،۱۲۱ دستگاه

فولکس واگن تیگوان بیشتر از هر خودرو دیگری با آرم VW نشان می‌دهد که این شرکت آلمانی تبدیل به بزرگ‌ترین خودروساز جهان در سال ۲۰۲۰ شده است. فولکس واگن در سال ۲۰۲۰ توانست ۱۰.۸ میلیون دستگاه خودرو تولید کند، در حالی که آمار تولید تویوتا ۱۰.۵ میلیون دستگاه بود و بخشی از محصولات این خودروساز آلمانی به کراس اوور‌ها اختصاص دارد.

پرفروش‌ترین خودرو‌های جهان در سال ۲۰۲۰

با این حال، تیگوان در فهرست پرفروش‌ترین خودرو‌ها از رده هفتم به رده نهم سقوط داشته است. آمار فروش این کراس اوور از ۷۷۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۹ به ۶۰۷ هزار و ۱۲۱ دستگاه در سال ۲۰۲۰ رسید.

۸- رم پیکاپ – ۶۳۱،۴۴۵ دستگاه

بین آمار فروش رم پیکاپ و رقیبش، شورولت سلیورادو فاصله کمی وجود دارد. فاصله فروش این دو وانت فقط ۱۲ هزار دستگاه است که نشان می‌دهد چقدر تقاضا برای این نوع خودرو‌ها در بازار آمریکا و کانادا زیاد است.

پرفروش‌ترین خودرو‌های جهان در سال ۲۰۲۰

فروش ۶۳۱ هزار دستگاهی رم به لطف عرضه مدل ریبل TRX با موتور ۶.۲ لیتری V ۸ توربوشارژ و قدرت ۷۰۲ اسب بخار است که این خودرو را تبدیل به قوی‌ترین وانتی می‌کند که تا به حال ساخته شده.

۷- شورولت سلیورادو – ۶۴۳،۸۴۸ دستگاه

شورولت سیلورادو بعد از فورد سری F، دومین وانت پرفروش سال ۲۰۲۰ است و فقط حدود ۱۰۰۰ دستگاه بیشتر از سال ۲۰۱۹ به فروش رفته. آمار فروش سیلورادو در سال ۲۰۱۹ میلادی ۶۴۲ هزار و ۱۲۶ دستگاه بود که در سال ۲۰۲۰ به ۶۴۳ هزار و ۸۴۸ دستگاه رسیده است.

پرفروش‌ترین خودرو‌های جهان در سال ۲۰۲۰

این آمار فروش باعث شد تا رتبه شورولت سیلواردو از دوازدهم در سال ۲۰۱۹ به رتبه هفتم در سال ۲۰۲۰ برسد و بدین ترتیب هر سه وانت پرفروش بازار آمریکا جزو فهرست ۱۰ خودرو پرفروش جهان قرار گرفتند. علت این افزایش فروش را می‌توان رونق دوباره کسب‌وکار‌ها در نیمه دوم سال ۲۰۲۰، به ویژه کسب‌وکار‌های مرتبط با مسکن و ساخت و ساز دانست.

۶- نیسان سیلفی – ۶۷۴،۶۶۳ دستگاه

نیسان سیلفی در صدر فهرست ۱۰ خودرو پرفروش بازار چین در سال ۲۰۲۰ قرار دارد. فروش این خودرو در سال گذشته میلادی در چین به ۵۴۲ هزار و ۷۲۵ دستگاه رسید و فقط حدود ۱۳۲ هزار دستگاه سهم دیگر کشور‌های جهان بود. این آمار نشان از برتری نیسان سیلفی بر فولکس واگن لاویدا و هوندا سیویک در چین دارد.

 

فروش خوب سیلفی که در کشور‌های دیگر با نام سنترا شناخته می‌شود، مدیون عرضه یک مدل جدید بود.

۵- هوندا سیویک – ۶۹۷،۹۴۵ دستگاه

هر چند هوندا سیویک در بازار جهانی ۲۰۲۰ میلادی، ۴۰۰ هزار دستگاه کمتر از تویوتا کرولا فروش داشته، اما پنجمین خودرو فهرست پرفروش‌های جهان است. فروش این خودرو نسبت به سال ۲۰۱۹ با کاهش ۱۲۰ هزار دستگاه روبه‌رو شد.

پرفروش‌ترین خودرو‌های جهان در سال ۲۰۲۰

همه‌گیری کرونا باعث افت تقاضا برای سیویک شد، اما خودروساز ژاپنی در تلاش است تا یازدهمین نسل از این خودرو را در سال ۲۰۲۱ معرفی کند.

۴- هوندا CR-V (سی آر-وی) – ۷۳۶،۹۸۰ دستگاه

هوندا CR-V سال‌ها است که عنوان پرفروش‌ترین شاسی بلند جهان را در اختیار دارد، اما در سال ۲۰۲۰ رقابت را به رقیب هم‌وطن خود تویوتا RAV ۴ واگذار کرد. این خودرو هم مثل سیویک، دیگر مدل هوندا در سال ۲۰۲۰ با کاهش تقاضا مواجه شد و ۱۳ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ به فروش رفت.

پرفروش‌ترین خودرو‌های جهان در سال ۲۰۲۰

با این وجود، هوندا CR-V هنوز آمار فروش خیلی بهتری از رقیب آلمانی خود، فولکس تیگوان دارد که هشتمین اتومبیل در فهرست پرفروش‌ترین خودرو‌های جهان در سال ۲۰۲۰ است.

۳- فورد سری اف – ۹۳۶،۰۸۴ دستگاه

قرار گرفتن جزو سه خودرو پرفروش جهان برای هر ماشینی یک موفقیت بزرگ است. با این حال، فورد سری F در سال ۲۰۱۹ بیش از یک میلیون دستگاه فروش داشت و در سال ۲۰۲۰ آمار فروشش به ۹۳۶ هزار دستگاه رسید. علاوه بر این که به رتبه سوم سقوط کرد جایش را به تویوتا راو۴ داد.

پرفروش‌ترین خودرو‌های جهان در سال ۲۰۲۰

در حالی که تقاضا برای وانت‌های بزرگ در سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا کرد، اما مدل فیس لیفت فورد سری اف نتوانست از این موقعیت استفاده کند و به دلیل شرایط ناشی از کرونا، دیرتر از موعد مقرر به دست مشتریان رسید. این اتفاق باعث کاهش فروش این خودرو به تعداد ۱۰۰ هزار دستگاه شد.

در سال ۲۰۲۱، فورد هم مثل بقیه خودروسازان دچار کمبود میکروچیپ شد. قطعه‌ای که یکی از اصلی‌ترین قطعات خودرو‌های جدید است.

۲- تویوتا راو۴ – ۹۹۵،۷۶۲ دستگاه

رتبه دوم پرفروش‌ترین خودرو‌های جهان در سال ۲۰۲۰ به یکی دیگر از مدل‌های محبوب تویوتا، ینی راو۴ تعلق می‌گیرد. تویوتا راو۴ جای فورد سری اف را در لیست سال ۲۰۲۰ گرفت که نشان می‌دهد تقاضا برای اتومبیل‌های کراس اوور افزایش پیدا کرده است.

پرفروش‌ترین خودرو‌های جهان در سال ۲۰۲۰

همچنین، فروش تویوتا راو۴ برعکس بقیه خودروها، در سال ۲۰۲۰ افزایش داشت. شاید افزایش فروش ۳۴ هزار دستگاه در سال چندان آمار خیره‌کننده‌ای نباشد، اما با توجه به همه‌گیری کرونا، اتفاق خوبی برای این شاسی بلند ژاپنی است.

۱- تویوتا کرولا – ۱،۱۳۴،۲۶۲ دستگاه

بعد از رشد فروش در سال ۲۰۱۹، تویوتا کرولا با کاهش فروش ۲۵۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۰ روبه‌رو شد. این آمار بیشتر از ۱۱ درصد از افت فروش کل تویوتا است. با این حال، کرولا با بیش از یک میلیون دستگاه پرفروش‌ترین خودرو جهان در سال ۲۰۲۰ است.

پرفروش‌ترین خودرو‌های جهان در سال ۲۰۲۰

این اتفاق در شرایطی رخ داده که تویوتا کرولا در هیچ کدام از بازار‌های بزرگ جهان، پرفروش‌ترین خودرو نبوده است. با این حال، این خودرو ژاپنی در بیشتر کشور‌ها عرضه می‌شود.

منبع: خودرو ۴۵

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اقتصادی

بانک‌ها به مردم تسهیلات دهند، نه تضییقات

منتشر شده

در

توسط

رئیس جمهور با بیان اینکه به نتیجه رسیدن تحول اقتصادی در گرو موفقیت در ایجاد تحول در نظام بانکی است، اظهار داشت: وضع موجود نظام بانکی باید بر مبنای عدالت و به نفع مردم متحول شود.

 آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح دوشنبه در نشستی با مدیران عامل بانک ها با بیان اینکه دولت سیزدهم اصلی‌ترین وظیفه خود را ایجاد تحول در عرصه‌های مختلف و بویژه تحول در وضع موجود نظام بانکی به سطح مطلوب می‌داند، گفت: عدالت به عنوان مسیر و مقصد حرکت، مبنای عمل دولت در ایجاد تحول در نظام بانکی است.

رئیس جمهور افزود: نظام بانکی با دو دسته مشکلات درونی و بیرونی مواجه است. اگر مجموعه نظام بانکی نتواند این مشکلات را مرتفع کرده و عملکرد صحیحی داشته باشد بالتبع عدالت را نیز نقض کرده است.

رئیسی ادامه داد: خود بانک‌ها با همکاری بانک مرکزی، تا پیش از پایان سال کارگروهی برای شناسایی و رفع مشکلات درونی نظام بانکی تشکیل دهند تا با بازنگری مقررات بانکی به رفع تعارض‌ها، ایجاد شفافیت و تسهیل مسیر فعالیت‌های بانکی در زمینه ارتباط مردم و تولیدکنندگان با بانک‌ها اقدام کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: بزرگترین سرمایه بانک‌ها آبرو و اعتبار نظام بانکداری کشور نزد مردم است که این سرمایه با امانتداری صحیح بانک‌ها از پول مردم به دست آمده و حفظ خواهد شد. آفت این اعتبار فساد در عملکرد نظام بانکی است و لذا نظام بانکی با «خودمراقبتی» پیش و بیش از هر کس مانع از مخدوش شدن حیثیت و اعتبارش شود.

رئیس جمهور بازنگری در عملکردها را در کنار بازنگری در مقررات بانکی مورد تأکید قرار داد و افزود: هدف تحول و بازنگری در نظام بانکی تطبیق کامل مراودات بانکی در کشور با احکام اسلامی است.

آیت‌الله رئیسی گفت: تجربه و دانش مدیران بانکی سرمایه‌ای ارزشمند است که به ایجاد تحول واقعی در نظام بانکی کمک می‌کند. در عین حال مدیران بانک‌ها بدانند که شرط موفقیت در ایجاد تحول در نظام بانکی آن است که همه اجزا و کارکنان نظام بانکی به تحول مورد نظر مقید و متعهد باشند.

رئیس جمهور افزود: مدیران بانکی همچنین باید ریسک‌پذیر و مسئولیت‌پذیر باشند و مدیری که شجاعت نداشته باشد، نمی‌تواند مجری خوبی برای سیاست‌های تحولی باشد.

رئیسی از مدیران بانکی خواست که با حساسیت و دقت و در عین حال شجاعت در چارچوب مقررات الزام‌آور، برای ایجاد تحول در نظام بانکی تلاش کنند.

رئیس جمهور همچنین توسعه زیرساخت‌ها و خدمات الکترونیک در بانک‌ها را باعث ارتقای شفافیت و تسهیل نظارت بر عملکرد بانک‌ها دانست.

رئیسی بر ضرورت توسعه جریان قرض‌الحسنه در نظام بانکی تأکید کرد و گفت: بانک‌ها تلاش کنند کارمزد و سود تسهیلات اعطایی را تا حد ممکن کاهش دهند. همچنین در پرداخت تسهیلات خرد به مردم اعتبارسنجی جایگزین اخذ وثیقه شود؛ بانک‌ها به مردم تسهیلات بدهند نه تضییقات.

آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: مقررات بانک‌ها در اعطای تسهیلات به مردم باید سهل و آسان و در اعطای تسهیلات به افراد بدحساب سختگیرانه باشد. بدهکاران بدحساب بانکی شناسایی، دسترسی آنها به اعتبارات بانکی قطع و در صورت لزوم معرفی شوند. بعضی بدحساب‌ها با بانک‌های متعدد در ارتباط هستند، لذا این هماهنگی بین بانک‌ها وجود داشته باشد که از ارتباط چنین افرادی با بانک‌های مختلف و متعدد جلوگیری شود.

رئیسی با تاکید بر اینکه دریافت سود مشارکت از تسهیلات بانکی دقیقا بر اساس مقررات مصوب و ابلاغی بانک مرکزی انجام شود، گفت: اخذ هرگونه وجه دیگری تحت هر عنوان از تسهیلات گیرنده مجاز نیست و باعث ایجاد نگاه منفی در مردم نسبت به نظام بانکی خواهد شد. چنانچه بانکی مبالغی غیر از نرخ سود مشارکت مصوب از افراد اخذ کرده این مبالغ را به آنها بازگردانید.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش، خاطر نشان کرد: بانک‌ها تا آنجا که ممکن است از تملیک واحدهای تولیدی خودداری کنند، اما چنانچه ناچار به این کار شدند، در کوتاه‌ترین زمان ممکن یا آن واحد تولیدی را مجدداً راه‌اندازی و یا واگذار کنند تا تولید دچار وقفه نشود و کارگران بیکار نشوند.

رئیس جمهور بر ضرورت هدایت نقدینگی به سوی نظام تولید تاکید کرد و اظهار داشت: اگر نقدینگی به سمت تولید هدایت شود، مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما اگر نقدینگی به سوی تولید نرود، مانند سیل در جامعه به راه افتاده و به هر جا برسد، خرابی به بار می‌آورد.

رئیسی سرمایه گذاری و ایجاد بنگاه‌های اقتصادی از سوی بانک‌ها را امری مفید، اما بنگاهداری را مضر عنوان کرد و گفت: ایجاد بنگاه آری اما بنگاهداری هرگز؛ این باید اساس کار بانک‌ها باشد.

در این جلسه که بیش از ۲ ساعت به طول انجامید، علاوه بر مدیران عامل بانک‌های کشور، معاون اول رئیس جمهور،‌ رئیس کل بانک‌مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی نیز در سخنانی به تشریح برنامه دولت برای ایجاد تحول در نظام بانکی کشور پرداختند.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب

اقتصادی

تغییر کارمزدهای شبکه پرداخت از سال جدید

منتشر شده

در

توسط

مسئولان شبکه پرداخت از اعمال تغییرات در مبلغ و مدل نظام کارمزد این شبکه از سه ماهه اول سال آینده خبر می‌دهند.

 نشست تخصصی بازنگری در نظام کارمزد شبکه پرداخت و مبارزه با پولشویی و تخلفات شبکه پرداخت امروز در حاشیه نمایشگاه تراکنش برگزار شد.

در این نشست به بررسی چالش‌های شبکه پرداخت و فعالان در این زمینه پرداخته شد که مهم‌ترین چالش شبکه پرداخت از سوی فعالان، موضوع کارمزد، هزینه تامین کارتخوان، کاغذ رسید کارتخوان‌ها و افزایش هزینه‌های فعالان در این زمینه بدون افزایش منابع درآمدی اعلام شد.

شبکه پرداخت؛ قلب تجارت 

در این زمینه، فرهاد فائز – مدیر عامل شرکت داده‌ورزی سداد از حاضرین در این نشست، خواستار این موضوع شد که باید منتفعین شبکه پرداخت به نسبت سهمی که از این شبکه می‌برند، هزینه بپردازند و از مردم گرفته تا پذیرنده‌ها باید کارمزد قابل توجهی بپردازند.

همچنین، پیمان منعم طبری-مدیر عامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش اعلام کرد که بانک‌ها باید پذیرنده‌ها را ملزم به پرداخت کارمزد کنند.

علاوه براین، کاظم دهقان _ مدیر عامل شرکت شاپرک با بیان شبکه پرداخت قلب تجارت کشور است، گفت: ریشه تخلفات در زمینه شبکه پرداخت ناشی از نظام کارمزد این شبکه است و در این راستا، علاوه بر پذیرنده‌ها دارندگان کارت هم باید کارمزد پرداخت کنند.

 فیشینگ نصف شد

وی افزود: بانک مرکزی و شبکه پرداخت به منظور بازنگری در نظام کارمزد شبکه پرداخت هم صدا هستند و از سه ماهه اول سال آینده، هم در مبلغ و هم در مدل کارمزدهای شبکه پرداخت تغییراتی اعمال می‌شود.

دهقان ادامه داد: اگر تغییراتی در نظام کارمزد بانک‌ها صورت نگیرد، در دو تا سه سال آینده، حیات شبکه پرداخت به مشکل می‌خورد.

از سوی دیگر، سرهنگ داوود معظمی گودرزی – رئیس  پلیس فتا، از کاهش ۵۰ درصدی جرائم فیشینگ از طریق رمز دوم پویا خبر داد و گفت:  بیش از ۷۰ درصدی جرائم بانکداری الکترونیک در حوزه فیشینگ بود که در سراسر کشور با راه اندازی رمز دوم پویا، ۵۰ درصد جرائم فیشینگ از این بستر کاهش یافت.

 

ادامه مطلب

اقتصادی

ماجرای سودجویی دلالان از دلار آبی و سفید

منتشر شده

در

توسط

ماجرای سودجویی دلالان از دلار آبی و سفید

دلالان بازار ارز به بهانه اینکه احتمال تقلبی بودن دلار سفید نسبت به دلار آبی بیشتر است، دلار سفید را ارزان‌تر از دلار آبی می‌خرند و تمایل بیشتری به خرید دلار آبی دارند؛ درحالیکه از نظر فعالان رسمی بازار ارز، این دو نوع دلار تفاوتی از نظر ارزشی ندارند.

 دلار چاپ قدیم از لحاظ ظاهری با دلار چاپ جدید تفاوت‌های ظاهری دارد که این تفاوت در رنگ آن‌ها بارز و قابل مشاهده است زیرا، دلار چاپ قدیم به دلار سفید و چاپ جدید به دلار آبی معروف است.

البته، این دو نوع اسکناس تفاوت‌های ظاهری دیگری غیر از رنگ دارند که این تفاوت‌ها شامل تغییر فونت عدد ۱۰۰ به صورت متفاوت در قسمت بالا، پشت و روی اسکناس‌ها، قرار دادن یک خط آبی پهن جهت افزایش امنیت در وسط اسکناس و تصویر بنجامین فرانکلین بدون دایره و حاشیه‌ است.

فارغ از تفاوت‌های ظاهری بین این دو اسکناس، اگر یکبار به بازار ارز سر زده باشید و پای صحبت فعالان این بازار به خصوص فعالان غیررسمی ارزی نشسته باشید، متوجه این موضوع شده‌اید که نزد دلالان، دلار آبی یا همان اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری آبی رنگ قیمت و ارزش بیشتری نسبت به دلار معمولی که سفید یا سبز رنگ است، دارد.

همچنین، برای خرید دلار بیشتر خواهان دریافت دلار آبی هستند و بهانه‌ای که از سوی دلالان در این زمینه مطرح می‌شود، این است که احتمال تقلبی بودن دلار سفید نسبت به دلار آبی بیشتر است و به جهت بالا بودن امنیت و پیچیده‌تر بودن جعل دلار آبی، این اسکناس را با قیمت بالاتری می‌فروشند.

این در حالی است که پیگیری‌های از صراف‌ها و فعالان بازار رسمی حاکی از آن است که این دو نوع دلار در خارج از مرزهای کشورمان (در صورتی که هر دو اصل باشند) دارای ارزش یکسانی هستند اما به دلیل وجود دلالان در بازار داخلی ارز، دلار آبی به قیمت ریالی بالاتری نسبت به دلار سفید به فروش می‌رسد.

 

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها