با ما همراه باشید

اقتصادی

پرفروش‌ترین خودرو‌های جهان در سال ۲۰۲۰ + تصاویر

منتشر شده

در

سال ۲۰۲۰ میلادی به خاطر اتفاق ناگوار و ناخوشایندی همیشه در یاد‌ها باقی خواهد ماند. همه‌گیری ویروس کرونا شرایط دشوار و بغرنجی را برای همه مردم جهان و همین طور صنعت و بازار خودرو ایجاد کرد. در این میان بعضی خودروسازان توانستند در این اوضاع تاب بیاورند و برخی شرکت‌ها هم شکست خوردند.

هر چند با وجود ویروس کرونا دیگر جهان مثل قبل نبود، اما باز هم مردم در بازار خودرو حضور داشتند و اتومبیل‌های به فروش می‌رسیدند. به طور کلی شاهد کاهش تقاضا در بازار بودیم، با این حال ۱۰ خودرو پرفروش سال هم توانستند کرونا را شکست دهند و بیشتر از ۵۰۰ هزار دستگاه به فروش برسند.

۱۰- تویوتا کمری – ۵۹۲،۶۴۸ دستگاه

از بین ۱۰ خودرو پرفروش سال ۲۰۲۰، روی جلوپنجره سه اتومبیل، نشان بیضی شکل تویوتا به چشم می‌خورد و سهم این خودروساز ژاپنی از ۲۰ خودرو پرفروش به ۵ مدل می‌رسد. هر چند فروش خودرو‌های سدان یا صندوقدار دچار افت شده، اما تویوتا کمری خودرویی نیست که به این راحتی‌ها بازار را رها کند.

پرفروش‌ترین خودرو‌های جهان در سال ۲۰۲۰

کمری هم مثل بقیه ماشین‌ها در سال ۲۰۲۰ به خاطر همه‌گیری کرونا دچار کاهش تقاضا شده و ۱۲۰ هزار دستگاه کمتر از سال ۲۰۱۹ فروش داشته است. این اتفاق هم به دلیل عرضه مدل جدید این خودرو در ۲۰۱۹ بوده است.

۹- فولکس واگن تیگوان – ۶۰۷،۱۲۱ دستگاه

فولکس واگن تیگوان بیشتر از هر خودرو دیگری با آرم VW نشان می‌دهد که این شرکت آلمانی تبدیل به بزرگ‌ترین خودروساز جهان در سال ۲۰۲۰ شده است. فولکس واگن در سال ۲۰۲۰ توانست ۱۰.۸ میلیون دستگاه خودرو تولید کند، در حالی که آمار تولید تویوتا ۱۰.۵ میلیون دستگاه بود و بخشی از محصولات این خودروساز آلمانی به کراس اوور‌ها اختصاص دارد.

پرفروش‌ترین خودرو‌های جهان در سال ۲۰۲۰

با این حال، تیگوان در فهرست پرفروش‌ترین خودرو‌ها از رده هفتم به رده نهم سقوط داشته است. آمار فروش این کراس اوور از ۷۷۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۹ به ۶۰۷ هزار و ۱۲۱ دستگاه در سال ۲۰۲۰ رسید.

۸- رم پیکاپ – ۶۳۱،۴۴۵ دستگاه

بین آمار فروش رم پیکاپ و رقیبش، شورولت سلیورادو فاصله کمی وجود دارد. فاصله فروش این دو وانت فقط ۱۲ هزار دستگاه است که نشان می‌دهد چقدر تقاضا برای این نوع خودرو‌ها در بازار آمریکا و کانادا زیاد است.

پرفروش‌ترین خودرو‌های جهان در سال ۲۰۲۰

فروش ۶۳۱ هزار دستگاهی رم به لطف عرضه مدل ریبل TRX با موتور ۶.۲ لیتری V ۸ توربوشارژ و قدرت ۷۰۲ اسب بخار است که این خودرو را تبدیل به قوی‌ترین وانتی می‌کند که تا به حال ساخته شده.

۷- شورولت سلیورادو – ۶۴۳،۸۴۸ دستگاه

شورولت سیلورادو بعد از فورد سری F، دومین وانت پرفروش سال ۲۰۲۰ است و فقط حدود ۱۰۰۰ دستگاه بیشتر از سال ۲۰۱۹ به فروش رفته. آمار فروش سیلورادو در سال ۲۰۱۹ میلادی ۶۴۲ هزار و ۱۲۶ دستگاه بود که در سال ۲۰۲۰ به ۶۴۳ هزار و ۸۴۸ دستگاه رسیده است.

پرفروش‌ترین خودرو‌های جهان در سال ۲۰۲۰

این آمار فروش باعث شد تا رتبه شورولت سیلواردو از دوازدهم در سال ۲۰۱۹ به رتبه هفتم در سال ۲۰۲۰ برسد و بدین ترتیب هر سه وانت پرفروش بازار آمریکا جزو فهرست ۱۰ خودرو پرفروش جهان قرار گرفتند. علت این افزایش فروش را می‌توان رونق دوباره کسب‌وکار‌ها در نیمه دوم سال ۲۰۲۰، به ویژه کسب‌وکار‌های مرتبط با مسکن و ساخت و ساز دانست.

۶- نیسان سیلفی – ۶۷۴،۶۶۳ دستگاه

نیسان سیلفی در صدر فهرست ۱۰ خودرو پرفروش بازار چین در سال ۲۰۲۰ قرار دارد. فروش این خودرو در سال گذشته میلادی در چین به ۵۴۲ هزار و ۷۲۵ دستگاه رسید و فقط حدود ۱۳۲ هزار دستگاه سهم دیگر کشور‌های جهان بود. این آمار نشان از برتری نیسان سیلفی بر فولکس واگن لاویدا و هوندا سیویک در چین دارد.

 

فروش خوب سیلفی که در کشور‌های دیگر با نام سنترا شناخته می‌شود، مدیون عرضه یک مدل جدید بود.

۵- هوندا سیویک – ۶۹۷،۹۴۵ دستگاه

هر چند هوندا سیویک در بازار جهانی ۲۰۲۰ میلادی، ۴۰۰ هزار دستگاه کمتر از تویوتا کرولا فروش داشته، اما پنجمین خودرو فهرست پرفروش‌های جهان است. فروش این خودرو نسبت به سال ۲۰۱۹ با کاهش ۱۲۰ هزار دستگاه روبه‌رو شد.

پرفروش‌ترین خودرو‌های جهان در سال ۲۰۲۰

همه‌گیری کرونا باعث افت تقاضا برای سیویک شد، اما خودروساز ژاپنی در تلاش است تا یازدهمین نسل از این خودرو را در سال ۲۰۲۱ معرفی کند.

۴- هوندا CR-V (سی آر-وی) – ۷۳۶،۹۸۰ دستگاه

هوندا CR-V سال‌ها است که عنوان پرفروش‌ترین شاسی بلند جهان را در اختیار دارد، اما در سال ۲۰۲۰ رقابت را به رقیب هم‌وطن خود تویوتا RAV ۴ واگذار کرد. این خودرو هم مثل سیویک، دیگر مدل هوندا در سال ۲۰۲۰ با کاهش تقاضا مواجه شد و ۱۳ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ به فروش رفت.

پرفروش‌ترین خودرو‌های جهان در سال ۲۰۲۰

با این وجود، هوندا CR-V هنوز آمار فروش خیلی بهتری از رقیب آلمانی خود، فولکس تیگوان دارد که هشتمین اتومبیل در فهرست پرفروش‌ترین خودرو‌های جهان در سال ۲۰۲۰ است.

۳- فورد سری اف – ۹۳۶،۰۸۴ دستگاه

قرار گرفتن جزو سه خودرو پرفروش جهان برای هر ماشینی یک موفقیت بزرگ است. با این حال، فورد سری F در سال ۲۰۱۹ بیش از یک میلیون دستگاه فروش داشت و در سال ۲۰۲۰ آمار فروشش به ۹۳۶ هزار دستگاه رسید. علاوه بر این که به رتبه سوم سقوط کرد جایش را به تویوتا راو۴ داد.

پرفروش‌ترین خودرو‌های جهان در سال ۲۰۲۰

در حالی که تقاضا برای وانت‌های بزرگ در سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا کرد، اما مدل فیس لیفت فورد سری اف نتوانست از این موقعیت استفاده کند و به دلیل شرایط ناشی از کرونا، دیرتر از موعد مقرر به دست مشتریان رسید. این اتفاق باعث کاهش فروش این خودرو به تعداد ۱۰۰ هزار دستگاه شد.

در سال ۲۰۲۱، فورد هم مثل بقیه خودروسازان دچار کمبود میکروچیپ شد. قطعه‌ای که یکی از اصلی‌ترین قطعات خودرو‌های جدید است.

۲- تویوتا راو۴ – ۹۹۵،۷۶۲ دستگاه

رتبه دوم پرفروش‌ترین خودرو‌های جهان در سال ۲۰۲۰ به یکی دیگر از مدل‌های محبوب تویوتا، ینی راو۴ تعلق می‌گیرد. تویوتا راو۴ جای فورد سری اف را در لیست سال ۲۰۲۰ گرفت که نشان می‌دهد تقاضا برای اتومبیل‌های کراس اوور افزایش پیدا کرده است.

پرفروش‌ترین خودرو‌های جهان در سال ۲۰۲۰

همچنین، فروش تویوتا راو۴ برعکس بقیه خودروها، در سال ۲۰۲۰ افزایش داشت. شاید افزایش فروش ۳۴ هزار دستگاه در سال چندان آمار خیره‌کننده‌ای نباشد، اما با توجه به همه‌گیری کرونا، اتفاق خوبی برای این شاسی بلند ژاپنی است.

۱- تویوتا کرولا – ۱،۱۳۴،۲۶۲ دستگاه

بعد از رشد فروش در سال ۲۰۱۹، تویوتا کرولا با کاهش فروش ۲۵۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۰ روبه‌رو شد. این آمار بیشتر از ۱۱ درصد از افت فروش کل تویوتا است. با این حال، کرولا با بیش از یک میلیون دستگاه پرفروش‌ترین خودرو جهان در سال ۲۰۲۰ است.

پرفروش‌ترین خودرو‌های جهان در سال ۲۰۲۰

این اتفاق در شرایطی رخ داده که تویوتا کرولا در هیچ کدام از بازار‌های بزرگ جهان، پرفروش‌ترین خودرو نبوده است. با این حال، این خودرو ژاپنی در بیشتر کشور‌ها عرضه می‌شود.

منبع: خودرو ۴۵

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اقتصادی

واردات غیرمجاز ۱۴۷ هزار تن موز

منتشر شده

در

توسط

واردات غیرمجاز ۱۴۷ هزار تن موز

سخنگوی گمرک گفت: در ۱۵ ماه اخیر بیش از حد مجاز موز ثبت سفارش شده است.

به نقل از صدا و سیما، روح الله لطیفی افزود: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، صادرات سیب و واردات موز به هم گره خورده یعنی در ازای صادرات سیب به میزان یک سوم آن باید مجوز ثبت سفارش برای واردات موز صادر شود.

وی گفت: در سال گذشته حدود ۸۸۵ هزار تن سیب صادر شد و در سه ماهه نخست امسال هم حدود ۲۰۷ هزار تن سیب صادر شد یعنی در مدت ۱۵ ماه حدود یک میلیون و ۹۲ هزار تن سیب صادر شد.

لطیفی تاکید کرد: با صادرات یک میلیون و ۹۲ هزار تن سیب در مدت ۱۵ ماه امکان صدور مجوز برای ۳۶۴ هزار تن موز می‌توانست میسر باشد در حالی‌که ۵۱۱ هزار و ۵۰۰ تن موز در ۱۵ ماهه وارد کشور شده است.

سخنگوی گمرک گفت: این اختلاف ۱۴۷ هزار تنی واردات موز باعث شد تا گمرک طی مکاتبه‌ای با وزارت صمت خواستار شفاف شدن رویه واردات شود و درخواست کند اگر رویه‌ای غیر از واردات در ازای صادرات سه برابری سیب وجود دارد باید به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد و به گمرک اعلام شود و اگر رویه جدیدی وجود ندارد؛ آمار فعلی شفاف نیست.

لطیفی گفت: وزارت صمت در پاسخ به این مکاتبه آن را به وزارت جهاد کشاورزی محول کرده است.

سخنگوی گمرک گفت: حالا یک محموله ۲۴۰۰ تنی موز در حال نزدیک شدن به بندر بوشهر است و امیدواریم قبل از رسیدن این محموله به بندر پاسخ صریح از سوی وزارت صمت و یا جهاد کشاورزی به گمرک داده شود.

وی گفت: تا زمانی که این موضوع شفاف نشود گمرک منتظر خواهد بود.

منبع:خبرگزاری مهر

ادامه مطلب

اقتصادی

راه آهن سراسری ایران ثبت جهانی یونسکو شد

منتشر شده

در

توسط

راه آهن سراسری ایران ثبت جهانی یونسکو شد

«راه آهن سراسری ایران» در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به عنوان بیست و پنجمین اثر میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

به نقل از شبکه خبر، در نشست عصر امروز (یکشنبه، سوم مرداد ۱۴۰۰ «۲۵ جولای ۲۰۲۱») چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) پرونده راه آهن سراسری ایران (موسوم به راه آهن شمال – جنوب) مورد بررسی قرار گرفت و با تصویب اعضای کمیته، راه آهن سراسری ایران با طول حدود ۱۴۰۰ کیلومتر به عنوان بیست و پنجمین میراث فرهنگی ملموس و نخستین میراث صنعتی کشورمان در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

تدوین پرونده ثبت جهانی مسیر راه‌آهن شمال و جنوب ایران در سال ۹۷ آغاز شد. ساخت مسیر راه‌آهن سراسری ایران از بندر ترکمن در شمال کشور آغاز شد و به بندر امام‌خمینی (ره) در جنوب کشور منتهی شد. آغاز احداث راه‌آهن ایران در سال ۱۳۰۵ شمسی به تصویب رسید و یک‌سال بعد از آن بود که مهندسان ایرانی، آلمانی و آمریکایی احداث این مسیر ۱۳۹۴ کیلومتری را آغاز کردند.

مسیر راه‌آهن سراسری ایران نه‌تنها از حیث تکنیک و کیفیت ساخت، بلکه از بعد گردشگری و برخورداری از مناظر و جاذبه‌های طبیعی ویژه در جهان حائز اهمیت است و به همین دلیل نیز هم راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و هم وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این مسیر تاریخی را برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو درنظر داشتند و اکنون یونسکو در اجلاس چین به جهانی‌شدن این مسیر مملو از جاذبه‌های طبیعی، بناها و پل‌ها و ایستگاه‌ها و تأسیسات و حتی لوکوموتیوهای تاریخی رأی داد.

اگرچه پیشینه احداث و بهره‌برداری موفق نخستین راه‌آهن در ایران به دوره قاجار و سال ۱۲۲۷ خورشیدی (۱۸۴۸ میلادی) از رشت به بندر پیربازار و بندر انزلی بازمی‌گردد که بقایای آن همچنان در مسیر رشت به پیربازار با یک لوکوموتیو بخار در محوطه اداره کل بنادر استان گیلان وجود دارد اما تحقق کامل این آرزوی ملی تا سال ۱۳۰۶ به طول انجامید. در سال ۱۳۰۶، قرارداد نقشه‌برداری برای احداث خطوط راه‌آهن با کنسرسیومی متشکل از کمپانی آمریکایی یولن و شرکت‌های آلمانی فیلیپ هولتسمان – ویولیوس برگر و زیمینس باواونیون به بهای هر کیلومتر حداکثر ۳۶۸ تومان بسته شد.

بهره‌برداری کامل از راه‌آهن سراسری ایران در سال ۱۳۱۴ آغاز شد و علی منصور، وزیر راه و شهرسازی وقت، در دوازدهم مرداد ۱۳۱۴ لایحه‌ای برای تشکیل مؤسسه راه‌آهن دولتی کشور به تصویب مجلس شورای ملی رساند تا از اول مهر ۱۳۱۴ «نگاهداری و به‌کارانداختن همه اموال و اثاثیه و ابنیه و وسایل نقلیه و ساختمان‌های فنی متعلق به خطوط آهن و کشتیرانی دریاچه ارومیه» را به‌عهده بگیرد.

پرونده ثبت جهانی مسیر راه‌آهن سراسری شمال – جنوب ایران در یونسکو به هشت ناحیه با خصوصیات مشترک اقلیمی در داخل هر ناحیه و متمایز با سایر نواحی تقسیم شد و ۸۹ ایستگاه منتخب نیز به‌دلیل اهمیت ارزش‌های تاریخی و کارکردی مورد مطالعه و مستندنگاری قرار گرفت.

این مسیر از بندر ترکمن در شمالی‌ترین نقطه آن آغاز و به بندر امام‌خمینی در جنوبی‌ترین نقطه منتهی می‌شود و در میانه راه از ایستگاه‌های مهمی همچون قائمشهر، گدوک، گرمسار، تهران، اراک، دورود، شهبازان و اندیمشک عبور می‌کند.

منبع:خبرگزاری مهر

ادامه مطلب

اقتصادی

افزایش قیمت سیمان هیچ توجیه اقتصادی ندارد

منتشر شده

در

توسط

افزایش قیمت سیمان هیچ توجیه اقتصادی ندارد

معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: افزایش قیمت سیمان هیچ توجیه اقتصادی ندارد و دولت در این خصوص به تکلیف قانونی خود عمل نکرده است.

 به نقل از صدا و سیما، امیررضا شاهانی در گفتگوی زنده با اخبار نیمروزی اظهار داشت: وقتی عرضه از تقاضا بیشتر است و در رکود مسکن قرار داریم طبیعی است قیمت سیمان نباید افزایش یابد و سه برابر شود.

وی گفت: تولید در بخش سیمان از مصرف داخلی با یک فاصله قابل ملاحظه‌ای بیشتر است.

شاهانی با بیان اینکه در صنعت سیمان کاملاً خودکفا هستیم، افزود: در این بخش صادرات هم داریم و امکان توسعه صادرات نیز وجود دارد.

وی با اشاره به افزایش قیمت سیمان گفت: اکنون بحثی مطرح می‌شود یرامون اینکه این افزایش قیمت با قطعی برق مرتبط است که این موضوع بی ربط نیست.

شاهانی به ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب سال ۹۴ مجلس اشاره کرد و افزود: بر اساس این ماده دولت موظف است زمانی که در برق، گاز و یا خدمات مخابرات کمبود داشته باشیم، واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی را در اولویت قطع قرار ندهد.

وی گفت: یعنی اگر بناست قطع برق اولویت بندی شود واحدهای تولید از جمله صنایع سیمان نباید در اولویت باشند.

معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: حتی اگر دولت هم تکلیف کند، طبق همین قانون باید ضرر و زیان این واحدهای تولیدی جبران شود.

وی با بیان اینکه قطعی برق اخیر با این ماده از قانون تعارض دارد گفت: صنعت سیمان دو و نیم درصد از مصرف برق کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

شاهانی افزود: اگر مصرف برق کشور را در ایام پیک، ۵۵ هزار مگاوات در نظر بگیریم حدود ۱۴۰۰ مگاوات به صنعت سیمان اختصاص دارد که می‌توان این میزان را خیلی بهتر مدیریت کرد.

وی با اشاره به دوره تنفس یک ماهه سیمان در سال در گذشته گفت: معمولاً توصیه می‌شد که این دوره تنفس در تابستان باشد.

شاهانی در خصوص اینکه عرضه شدن سیمان در بورس باعث افزایش قیمت آن شده است گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی در سال ۹۷ پیشنهاد عرضه سیمان در بورس را داد، اما متأسفانه خرداد امسال در بورس عرضه شد.

معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه بورس کالا اشکالاتی دارد، افزود: اما به‌هر حال بورس کالا محیط شفافی است.

وی گفت: در یکی دو سال اخیر قیمت یک پاکت سیمان به طور متوسط ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان بود و هفته قبل به ۲۷ هزار تومان رسید و اکنون به طور میانگین قیمت یک پاکت سیمان به ۷۵ هزار تومان رسیده است.

شاهانی افزود: محاسبات ما نشان می‌دهد که قیمت سیمان در بازارهای منطقه با دلار ۲۵ هزار تومان، ۸۰ هزار تومان می‌شود.

وی گفت: به نظر می‌رسد عده‌ای تمایل داشتند قیمت سیمان را به قیمت بازارهای صادراتی برسانند و عملاً مردم را در نظر نگرفتند.

شاهانی با بیان اینکه قطعی برق بهانه‌ای برای افزایش قیمت سیمان شد افزود: بورس نیز معاملات سیمان را به علت افزایش قیمت شدیدی که داشت و با استانداردهای بورس همخوانی نداشت، متوقف کرد که از این جهت یک افزایش قیمت کاملاً غیرطبیعی اتفاق افتاده است.

منبع:خبرگزاری مهر

ادامه مطلب

برترین ها