با ما همراه باشید

اخبار 15

پیامدهای روان‌شناختی قرنطینه

منتشر شده

در

داشتن برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوع به موازات فعالیت‌های معطوف به مقابله با بیماری، در پیشگیری از مختل‌شدن تمامی جنبه‌های زندگی با موضوع بیماری، مؤثر است. به طور مثال، برای بسیاری از افراد، گذراندن بخشی از زمان قرنطینه به انجام بازی‌های ویدئویی با کودکان، شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین برای خود یا کودکان، آشپزی، مراقبت از گل‌ها و گیاهان و انجام فعالیت‌هایی مانند تغییر چیدمان وسایل منزل، در ایجاد محرک‌های حسی، ارضای نیاز به تحول و تغییر و حفظ جریان زندگی تا عبور از شرایط بحران، کمک‌کننده است.

به گزارش ایسنا، هدی خطیبی، متخصص روان­پزشکی و روان‌درمانگر تحلیلی، در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: «شیوع ابتلا به ویروس کرونا باعث تعطیلی مدارس، سینماها، بازارها و لغو هرگونه تجمع عمومی شده است. آن چه در حال وقوع است ایجاد فاصله اجتماعی به معنای تمامی اقدامات معطوف به توقف یا کاهش سرعت سرایت بیماری در میان مردم از طریق دورنگه‌داشتن آنها از یکدیگر است. در عین حال، تمامی این اقدامات حیاتی برای کنترل انتشار یک بیماری مرگبار، در تقابل و تعارض با گرایش غریزی ما برای ارتباط و با هم‌‌ بودن قرار می‌گیرد و از سویی، احساس فقدان کنترل، قرارداشتن در معرض تهدیدی نامرئی و قریب‌الوقوع، درماندگی و عدم قطعیت در ارتباط با اتفاقات آینده، می‌تواند باعث ایجاد تنش و فشار روانی قابل توجه در اکثریت افراد جامعه شود. ‌بر همین اساس لازم است پیش از نگاه سرزنش‌آمیز به کسانی که در این ‌روزها در پارک‌ها قدم می‌زنند یا کوچک‌شمردن دشواری ماندن در خانه، این واقعیت را در نظر بگیریم که بر اساس مطالعات انجام‌شده درباره پیامدهای روان‌‌شناختی قرارگرفتن در قرنطینه، جداسازی‌ یا فاصله‌گیری اجتماعی، تجربه چنین وضعیت‌هایی می‌تواند با اثرات جدی بر سلامت روان مانند ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه، تجربه سردرگمی، خشم، افسردگی و پایدارماندن این علائم در درازمدت همراه باشد.

یکنواختی شرایط و کاهش قابل توجه محرک‌های ارتباطی، حسی و هیجانی برای مدتی طولانی می‌تواند باعث گرایش تدریجی به وضعیت‌هایی مانند درخودفرورفتگی، کرختی هیجانی و نشخوار فکری شود‌. ‌ارتباطات انسانی عامل محافظت‌کننده از افراد در موقعیت‌های اضطراب‌آور و ابهام‌آمیز است. در همراهی با انسان‌های دیگر، تهدیدهای محیطی تبدیل به چالش و فشار وقایع دشوار، قابل تحمل می‌شود. اما تفاوت فاجعه‌ای به نام همه‌گیری با بسیاری فجایع دیگر این است که دوستان، همکاران و همسایگان ما را تبدیل به منبع احتمالی خطر و منشأ ایجاد ترس می‌کند و به این ترتیب، باعث دور شدن ما از یکدیگر درست در زمانی می‌شود که بیش از هر وقت به یکدیگر نیاز داریم. ‌مطالعات نشان می‌دهند هنگامی که شرایط محیطی، سخت و پیچیده می‌شود، «تنهایی» یکی از فاکتورهایی است که احتمال تجربه تنش روان‌‌شناختی بیشتر، واکنش‌های هیجانی شدیدتر‌ و عوارض استرس بر عملکرد سیستم ایمنی و مشکلات قلبی – عروقی را افزایش می‌دهد. در هنگام بحران‌ها، گرایش افراد جامعه به قرارگرفتن در کنار یکدیگر بیشتر می‌شود. پس از زلزله، سیل، بمباران و حملات تروریستی، اکثر افراد جامعه، فارغ از طبقه و نژاد به کمک یکدیگر می‌‌شتابند و با نوع‌دوستی و یاری یکدیگر، به حس هدفمندی، معناداری و مفیدبودن می‌رسند. اما بحرانی مانند آن چه امروز با آن مواجه هستیم، با محدودکردن امکان دسترسی و حضور افراد در کنار یکدیگر، تجربه «تنهایی» را تبدیل به یک تهدید جدی برای سلامت روان به ویژه در افراد سالمندی می‌کند که به واسطه آسیب‌پذیری بالاتر در برابر ابتلا به ویروس، مجبور به اجتناب جدی‌تر از ارتباطات اجتماعی شده‌اند. ‌بر همین اساس، در عین معتبر دانستن ضرورت اجرای جداسازی، قرنطینه و فاصله‌گیری اجتماعی، حفظ ارتباطات انسانی به ویژه برای سالمندان، به عنوان آسیب‌پذیرترین گروه در برابر بیماری و همچنین در برابر اثرات ناتوان‌کننده تنهایی و اضطراب، ضروری است. می‌توان گفت در صورت تبدیل‌ شدن این جدایی فیزیکی به انزوا و تنهایی مزمن و گسترده، در خطر مضاعف‌‌شدن یک بحران زیست‌‌شناختی با یک بحران روانی قرار خواهیم گرفت. ضمن آن که، فشار روانی ناشی از انزوا و تنهایی، می‌تواند باعث سوق‌یافتن افراد به نادیده‌گرفتن توصیه‌های بهداشتی و افزایش شدت بحران بیماری در سطح عمومی شود.‌

بسیاری از ما از تکنولوژی‌های آنلاین برای ایجاد گسستگی در روابط اجتماعی و خانوادگی خود، احساس نارضایتی داشته‌ایم. اما امروز، همان تکنولوژی‌ها بهترین واسطه ارتباطی برای بودن افراد در کنار یکدیگر هستند و می‌توانند ‌مانع‌ از تبدیل‌شدن فاصله فیزیکی به تخریب ارتباطات انسانی شوند. گروه‌ها و اجتماعات آنلاین برای بیماران و کسانی که به دلیل آسیب‌پذیری بالا یا وجود علائم مشکوک ناچار به قرنطینه‌کردن خود شده‌اند، فضایی را برای به‌‌ اشتراک‌‌گذاشتن اطلاعات و تجربیات ‌و حفظ احساس تعلق و شنیده‌‌شدن فراهم می‌کنند. با طولانی‌ترشدن زمان جداسازی فیزیکی، به‌‌وجود‌‌آمدن چنین نیازی در اکثریت افراد جامعه قابل پیش‌بینی است. اگر هر یک از ما در خانه‌های آپارتمانی خود محبوس شده‌ایم و احساس تنهایی، دلزدگی و وحشت می‌کنیم، احتمالا همکاران، همسایگان و بسیاری از کسانی که می‌شناسیم، در چنین احساساتی با ما مشترک هستند. بنابراین، نیازی به حمل تمامی این هیجانات در تنهایی، احساس شرم از بروز و به‌اشتراک‌گذاشتن آنها و اجتناب از پرسیدن سؤالاتمان نیست.

برخورداری از امکان تصمیم‌گیری، کنترل، ارتباط، هدفمندی و تأثیرگذاری، از جمله نیازهای اساسی هر انسانی است که برآورده‌‌کردن آنها در دوران جداسازی اجتماعی، از طریق ایجاد فضاهای گفت‌وگو و دیدار آنلاین، کمک به سالمندان برای استفاده از آنها و حتی احیای روابط گذشته از طریق آن، تعیین تکالیف و برنامه‌های ساختارمند برای خود، ورزش و فعالیت‌های خلاقانه‌ای مانند نقاشی و بازی‌های فکری، امکان‌پذیر است. پس از شروع و تثبیت فرآیند جداسازی اجتماعی، سیر هیجانی طی‌شده و مشترک در میان بسیاری از افراد از تجربه وحشت و سردرگمی تا ناخشنودی و خشم و به دنبال آن احساس ملال و در عین حال سازگاری و پس از آن تلاش برای ایجاد جریان و روالی تازه در زندگی است؛ چه در زمینه اقدامات و تمهیدات بهداشتی پیشگیرانه در برابر بیماری و چه در راستای حفظ سلامت و پویایی روانی.

داشتن برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوع به موازات فعالیت‌های معطوف به مقابله با بیماری، در پیشگیری از مختل‌‌شدن تمامی جنبه‌های زندگی با موضوع بیماری، مؤثر است. به طور مثال، برای بسیاری از افراد، گذراندن بخشی از زمان قرنطینه به انجام بازی‌های ویدئویی با کودکان، شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین برای خود یا کودکان، آشپزی، مراقبت از گل‌ها و گیاهان و انجام فعالیت‌هایی مانند تغییر چیدمان وسایل منزل، در ایجاد محرک‌های حسی، ارضای نیاز به تحول و تغییر و حفظ جریان زندگی تا عبور از شرایط بحران، کمک‌کننده است.

تمامی فعالیت‌های مورد اشاره، می‌توانند باعث تبدیل‌شدن یک موقعیت محدودکننده، به فرصتی برای گسترش و تعمیق روابط انسانی و حفظ حیات و انسجام روانی در برابر تهدیدهای همه‌جانبه این همه‌گیری شوند. از طرفی، اشاره به چالش‌ها و عوارض روانشناختی مرتبط با جداسازی اجتماعی و راهکارهای مقابله با آنها، به معنای زیرسؤال‌‌بردن اهمیت و ضرورت این فرآیند نیست، بلکه نشان‌دهنده نیاز به معتبرشمردن دشواری این تجربه در خود و دیگران، ارائه و دریافت حمایت روان‌‌شناختی از یکدیگر و جست‌وجوی کمک حرفه‌ای در صورت شناسایی علائم خطر اختلالات روان‌‌شناختی و افت عملکردی قابل توجه به دنبال آنهاست.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار 15

مرگ ۳کارگر در چاه

منتشر شده

در

توسط

مرگ ۳کارگر در چاه

سخنگوی سازمان اورژانس کشور از سقوط ۴ کارگر در چاه خبر داد.

 مجتبی خالدی در گفت و گو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: حوالی ساعت ۱۱ امروز یک مورد حادثه سقوط در چاه به سازمان اورژانس اعلام شد که در پی آن عوامل امدادی به محل حادثه واقع در شهرستان پیربخش استان زاهدان اعزام شدند.

وی با اشاره به حضور عوامل امدادی اورژانس در محل حادثه گفت: در این حادثه ۴کارگر به داخل چاه سقوط کرده بودند، امدادگران با نجات این افراد از داخل چاه آن را به عومل اورژانس تحویل دادند.

خالدی در پایان افزود: بعد از بررسی علائم حیاتی این ۴نفر، مشخص شد که سه نفر از این افراد جان خود را در این حادثه از دست داده اند، نفر چهارم نیز بعد از انجام عملیات پیش بیمارستانی، برای ادامه روند درمان به بیمارستان منتقل شدند.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب

اخبار 15

دیار تاکستان‌های سرسبز چشم به راه مسافران نوروزی

منتشر شده

در

توسط

دیار تاکستان‌های سرسبز چشم به راه مسافران نوروزی
مسیر آبگرم خلیل‌آباد

ایسنا/خراسان رضوی ‌شهرستان خلیل‌آباد که از آن به عنوان دیار تاکستان‌های سرسبز نام برده می‌شود، حدود ۲۵۰ سال قبل توسط خلیل‌خان فرزند جلیل‌بیگ از خاندان عرب میش مست بنا نهاده شد.

‌به گزارش ایسنا- ‌در آن زمان خلیل‌خان قلعه‌ای بزرگ و زیبا به نام خودش بنا نهاد که بعدها خلیل‌آباد نام گرفت اما در حقیقت نام این سرزمین، خارزنج است که در کتب تاریخی و معتبر از آن بسیار نام برده شده‌است. شهر خارزنج در ناحیه شمالی شهر خلیل‌آباد فعلی واقع شده بود که در اثر زمین لرزه تخریب و ساکنانش در دشت‌های جنوبی پراکنده و اقدام به ساخت آبادی‌های متعدد نمودند، سرانجام به دلیل وجود نا امنی‌های حاصل از حمله افاغنه و ترکمن‌ها اقدام به ساخت قلعه معروف خلیل‌آباد نمودند و خلیل‌آباد مرکزیت یافت.

در همین خصوص مدیر میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان خلیل‌آباد گفت: براساس کتب تاریخی، پیشینه شهرستان به دوران زرتشت بر می‌گردد، به طوری که آثار و ابنیه زرتشتیان در اطراف شهرستان به چشم می‌خورد.

محمد جواد بلبلی در همین خصوص به جاذبه‌های تفریحی شهرستان که محور گردشگری پارک جنگلی خلیل آباد است، اشاره کرد و گفت: این پارک همه روزه پذیرای مسافران و بسیاری از شهروندان است. پارک جنگلی شمال شهرستان با وسعت 200 هزار متر مربع و گونه‌های درختی کاج، افرا، اقاقیا و سروناز و سرو نقره‌ای، سپیدار و … از دیگر تفرجگاه‌های دیدنی این شهرستان است .

وی بیان کرد: در ارتفاعات شمال شهر خلیل‌آباد و در دل سیاه کوه و در آغاز راه رودخانه دائمی خارزنج چشمه‌های جوشان آبگرم معدنی که مردم محلی آن را «گِرمو» می‌نامند یکی دیگر از مکان‌های گردشگری است. این چشمه‌های جوشان از سالیان قبل با خواص بالای درمانی التیام بخش درد و میزبان خیل عظیم ورزشکاران و گردشگران و طبیعت دوستان است.

مدیر میراث فرهنگی و گردشگری خلیل‌آباد، طبیعت بکر، درختان سرسبز، آبشارها و رودخانه جاری خارزنج منطقه آبگرم را  جزء دیدنی‌ترین مناظر طبیعی شهرستان خلیل‌آباد ذکر کرد و گفت: چشم انداز فرهنگی، طبیعی و تاریخی این منطقه با دارا بودن 12 اثر تاریخی موسوم به آسیاب و دره‌های زیبا و شفگت انگیز با پوشش نیزار و حوضچه‌های بزرگ آب موسوم به«زو» و حوضچه‌های آبگرم معدنی گردشگران بسیاری را به سمت خود کشانده است.

بلبلی همچنین به کویر بسیار دیدنی نمک جعفرآباد اشاره کرد و گفت: صرف صبحانه محلی از جمله تخم مرغ شیره که یکی از اصیل‌ترین غذاهای خراسان است در کنار سیاه چادر عشایری، نوشیدن چای آتشی و دمنوش‌های کویر به همراه سیب زمینی زغالی، تجربه لذت بخش و تداعی گوشه‌ای از زندگی کویری را برای گردشگران در کویر نمک جعفرآباد به همراه خواهد داشت.

وی بازدید از روستای کاهه و بافت قدیمی روستا و صرف اشکنه قورمه که از لذیذترین غذاهای منطقه کویری خراسان است و مزه به یاد ماندنی را برای گرشگران رقم می‌زند، به گردشگران نورزی پیشنهاد داد.

مدیر میراث فرهنگی و گردشگری خلیل‌آباد، اظهار کرد: دراین منطقه بسیار زیبا که در فاصله 4 کیلومتری شمال شهر خلیل‌آباد قرار دارد دارای 3 چشمه آب گرم معدنی است که به ارتفاعات شمال شهر منتهی می‌شود. همچنین وجود آبشارها و رودخانه دائمی خارزنج این منطقه را جزء دیدنی ترین مناظر طبیعی شهرستان نموده است.

وی ادامه داد: در ضلع جنوبی شهر کندر بقایای خشت وگلی عظیمی به ارتفاع 15 متر وبه طول 68 و عرض 44 متر دیده می‌شود که در واقع کهندژ شهرک حاصلخیز و پر رونق کندر در گذشته‌های دور بوده است.

بلبلی گفت: سفال‌های پراکنده بر روی آن قدمت این اثر را به پیش از اسلام می‌رساند و موید سکونت در آن تا سده هفتم و هشتم هجری است. در چهار سوی این کهندژ آثار و بقایایی از برج‌های نگهبانی و تدافعی به چشم می‌خورد.

او همچنین به بنای حمام آقا که جزء مجموعه ابنیه تاریخی و با ارزش که در بافت مرکزی شهر قرار گرفته اشاره کرد؛ وی افزود: این بنا که مشتمل بر مسجد جامع، کاروانسرا و دکاکین مجاور  مسجد است در اوایل دوران پهلوی احداث شده و دارای دو بخش مردانه و زنانه است.

بلبلی عنوان کرد: حمام مردانه 15 پله و حمام زنانه 10 پله پایین‌تر از سطح زمین بوده و دارای رختکن، زینه، دوش‌ها و گرمابه، آب انبار، جاکفشی و نمازخانه است.

وی ادامه داد: حوض چهل پایه که نام این سازه آبی برگرفته از پایه‌های ده گانه‌ای است که پوشش آن را تشکیل داده و از هر پایه چهار عنصر فرعی دیگر روی هم رفته چهل پایه منفک گردیده و ایجاد قوس را ممکن کرده است.

مدیر میراث فرهنگی و گردشگری خلیل‌آباد گفت: به استناد شواهد موجود مسجد جامع خلیل آباد پیش از این در محل مسجد جامع فعلی، بنای مسجدی کهن و یک ایوانی موسوم به میان خیابان وجود داشته که بنای فعلی با الگوبرداری از مسجد جامع کاشمر در سال 1308 قمری با طرح یک ایوانی وشبستان‌های طرفین ساخته شده و شبستان شرقی آن در سال 1313 قمری تکمیل شده است.

وی همچنین در خصوص آب انبارهای کندر بیان کرد: این آب انبارها که از دو بنای همجوار تشکیل شده‌اند در شهر کندر، از توابع شهرستان خلیل‌آباد قرار گرفته‌اند.

بلبلی گفت: این ابنیه از جمله آثار عام‌المنفعه هستند که آب انبار اولی به دستور حاجی حاتمی و به دست توانای حاج علی اصغر بنایی در حدود 70 سال پیش ساخته شده و آب انبار دیگر ده سال بعد از آن به سفارش حاج اصغر رحمانی و به دست استاد شعبان بنا شده است.

وی بیان کرد: یخدان گلی یکی از بناهای عام‌المنفعه بوده و نمایانگر فرهنگ گذشته این دیار در بهره‌برداری واستفاده از یخ است. از نکات جالب توجه این یخدان گلی استفاده از قطعات درشت چوب در میان جرزهای قطور است که نقش سازه‌ای داشته و به منظور استقامت بیشتر دیواره یخدان کاربرد داشته و قسمتی از چوب‌ها که بیرون آمده در سطح نمای داخلی و خارجی یخدان قابل مشاهده است.

 

وی در ادامه با اشاره به این که سالیانه ۵۰ هزار مسافر از مکان‌های گردشگری و تاریخی و مذهبی شهرستان بازدید می‌کنند، گفت: تنها در نوروز سال 97 بالغ بر 15 هزار مسافر و گردشگر وارد شهرستان خلیل‌آباد شدند.

بلبلی افزود: هرچند به دلیل نبود واحدهای اقامتی مناسب تاکنون تنها یک شب میزان ماندگاری مسافران در شهرستان بوده اما امیدواریم با راه‌اندازی چهار اقامتگاه بوم‌گردی در روستاهای نصرآباد، دهنو، شهر کندر و روستای جعفرآباد که سال جاری صورت گرفت، میزان ماندگاری مسافران افزایش یابد.

وی بیان کرد: با توجه به این که درخواست هتل سنتی تاریخی شده و اکنون تلاش برای دریافت موافقت اصولی می‌شود، امیدواریم برای سال 99 این هتل به واحدهای اقامتی شهرستان اضافه می‌شود.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب

اخبار 15

واکنش پلیس به ریختن گازوئیل در جاده هراز

منتشر شده

در

توسط

واکنش پلیس به ریختن گازوئیل در جاده هراز

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی مازندران هرگونه اخباری را در رابطه با ریختن گازوئیل در جاده هراز تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ قدمی درباره ویدیو منتشر شده از لیز خوردن خودرو ها در جاده هراز اظهار کرد: چندی پیش یک دستگاه خودرو در این محل واژگون شده و در پی آن روغن و آب رادیاتور این خودرو به سطح جاده ریخته شد، پس از آن نیز به علت بارش باران بر سطح جاده، محور لغزنده شد.

وی ادامه داد: بدلیل لغزنده شدن مسیر و رعایت نکردن سرعت مطمئنه از سوی رانندگان دیگر وسایل نقلیه، حادثه رانندگی در این محل اتفاق افتاد که مراتب این موضوع نیز به سرعت به سازمان راهداری اعلام شد.

فرمانده پلیس راه مازندران در ادامه با اشاره به انتشار کلیپ در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در خصوص ریختن عمدی گازوئیل در این نقطه، ضمن تکذیب این خبر از کاربران فضای مجازی خواست از بازنشر چنین اخباری جدا خودداری کرده و به جای آن با هشدار به رانندگان وسایل نقلیه خواست تا با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، پلیس را در راستای پیشگیری از حوادث رانندگی و کاهش تصادفات یاری کنند.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب

برترین ها