با ما همراه باشید

آموزشی

۷ شرطی که مجازین کنکور برای معلم شدن باید بپذیرند

منتشر شده

در

۷ شرطی که مجازین کنکور برای معلم شدن باید بپذیرند

داوطلبان مجاز در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی برای پذیرش در دو دانشگاه “فرهنگیان”و “تربیت دبیر شهید رجایی ” باید ۷ شرط اصلی را بپذیرند.

 پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی به صورت بومی پذیری استانی است و گزینش نهایی توسط سازمان سنجش آموزش کشور، در هریک از کد رشته محل ها با توجه به دامنه پذیرش که در ستون (پردیس، مخصوص متقاضیان بومی و محل خدمت) درج شده، صورت می پذیرد.
متقاضیان رشته های مورد نیاز آموزش وپرورش دقت  کنند چنانچه در یک کد رشته محل دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بومی استانی درج شده باشد، همه متقاضیان بومی آن استان می توانند در صورت تمایل با رعایت سایر شرایط و ضوابط مربوط  آن را انتخاب کنند.
با توجه به هدف عملیاتی ۵ برنامه زیرنظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی تعلیم و تربیت رسمی عمومی نظام جمهوری اسلامی ایران مصوب جلسه شورای عالی آموزش و پرورش و همچنین تبصره ۴ ماده واحده « نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» مصوب این شورا هرگونه گزینش و استخدام در مشاغل آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش، براساس نیاز «برای بوم خدمت» که به صورت استانی خواهد بود صورت می پذیرد. بنابراین بعد از طی فرایند استخدامی، خارج شدن نیرو (فرد قبول شده) از بوم خدمت به منزله قطع رابطه استخدامی بوده و ابقای ردیف برای بوم استان خواهد بود. بنابراین درخواست جابجایی به هر دلیلی به سایر استان ها و یا دستگاه های اجرای کشور و یا در سطح همان استان، موجب قطع رابطه استخدامی آنان خواهد شد.
همچنین تعیین محل خدمت کد رشته – محل هایی که به صورت استانی، شهرستانی و یا دریک دامنه بوم خدمت (چند شهر/شهرستان/ منطقه) پذیرش می شوند، در اختیار اداره کل آموزش و پرورش استان مربوط(استان سهمیه خدمتی) خواهد بود که بعد از فراغت از تحصیل و به استناد ماده ۳ قانون متعهدین خدمت، به صورت قطعی اعلام خواهد شد. عدم مراجعه به محل خدمت تعیین شده، به منزله استنکاف از ایفای تعهد خدمت تلقی خواهد شد.
تعیین محل صدور حکم آزمایشی در بین مناطق آموزشی نیز تابعه جهت برقراری حقوق در طول تحصیل، در اختیار اداره کل استان محل خدمت است.
بر این اساس نیاز آموزشی(محل خدمت) مندرج در ستون (پردیس/ مخصوص متقاضیان بومی/محل خدمت) تحت هر شرایطی برای  پذیرش استانی تغییر نمی یابد.
پذیرفته شدگان نهایی مکلفند به مدت دو برابر طول تحصیل به آموزش و پرورش سهمیه خدمتی، تعهد خدمت محضری بسپارند.
چنانچه متقاضی مجاز به انتخاب کد رشته محل های دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی بوده و اقدام به انتخاب کد رشته محل های دانشگاه های مزبور را نماید، براساس ضوابط و مقررات از میان واجدین شرایط در آزمون براساس اولویت های انتخابی  تا یک و نیم برابر ظرفیت پذیرش، برای انجام مصاحبه تخصصی و احراز صلاحیت های عمومی و تخصصی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به آموزش و پرورش معرفی خواهند شد. معرفی متقاضی جهت انجام مصاحبه تخصصی به منزله قبول نهایی فرد در دانشگاه های مزبور تلقی نمی شود.
چنانچه صلاحیت های عمومی و تخصصی متقاضی معرفی  شده، بعد از انجام مصاحبه تخصصی و بررسی صلاحیت های عمومی مورد تأیید آموزش و پرورش قرار گیرد، سازمان سنجش آموزش کشور بر اساس ضوابط مربوط و لحاظ نمودن اولویت بر مبنای دامنه پذیرش بومی استانی(توضیحات کد رشته محل مندرج در دفترچه آزمون) و با در نظرگرفتن نمره علمی نهایی متقاضی در مقایسه با سایر متقاضیان، گزینش نهایی را انجام خواهد داد. بنابراین موفقیت در مصاحبه اختصاصی و بررسی صلاحیت های عمومی متقاضی به منزله قبولی نهایی آنها برای دانشگاهای مزبور تلقی نمی شود.
کسب نمره علمی بالاتر درگروِه آزمایشی مربوط در مقایسه با سایر متقاضیان در کد رشته انتخابی (طبق ضوابط سازمان سنجش آموزش کشور) و با رعایت شرایط و ضوابط آموزش و پرورش، الزامی است و متقاضیانی که صلاحیت های تخصصی و یا عمومی آنان مورد تأیید آموزش و پرورش قرار نمی گیرد از فرآیند گزینش نهایی برای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی حذف خواهند شد.
به گزارش ایسنا، سن پذیرش در دانشگاه فرهنگیان برای سال ۱۴۰۰ از ۲۲ به سن ۲۴ سال افزایش یافت داوطلبان باید حداقل نمره علمی کل ۶۵۰۰ و بالاتر (در زیرگروه مربوط) جهت مجاز شدن برای انتخاب رشته در گروه آزمایشی مربوط در آزمون سراسری را داشته باشند و هیچ گونه رابطه استخدامی دایم یا غیر دایم را با سازمان ها یا نهادهای دولتی و غیر دولتی نداشته باشند.
منبع: ايسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشی

صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش روز یکشنبه در مجلس بررسی می‌شود

منتشر شده

در

توسط

صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش روز یکشنبه در مجلس بررسی می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه به بررسی صلاحیت و برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش جهت تصدی این وزارتخانه خواهند پرداخت.

 جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در هفته آتی در روز های یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه برگزار خواهد شد و دستور کار آن به شرح زیر می باشد:

بررسی برنامه ها و صلاحیت آقای یوسف نوری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش و اخذ رای اعتماد در روز یکشنبه

بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در خصوص طرح حمایت از مالکیت صنعتی

بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی (اعاده شده از شورای نگهبان)

بررسی گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در خصوص طرح تسهیل صدور برخی مجوز های کسب و کار (اعاده شده از شورای نگهبان)

بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در خصوص طرح اصلاح قانون تشکیلات و ایین دادرسی دیوان عدالت اداری

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه پروتکل اصلاحی موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه پروتکل اصلاحی بند (۱۰،۵،۴،۱) اساسنامه موسسه منطقه ای استانداردسازی، ارزیابی، انطباق و تایید صلاحیت و اندازه شناسی سازمان همکاری اقتصادی (ریسکام)

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری نیکاراگوئه

بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص طرح تسری فوق العاده خاص کارمندان سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به کارکنان اداری قوه قضاییه

بررسی گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در خصوص طرح شفافیت آرای نمایندگان

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری غنا به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات های بر درآمد،سرمایه و عواید سرمایه

بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل

بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح تبصره ۱ قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان

بررسی گزارش شور دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص طرح جهش تولید دانش بنیان

بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص لایحه به هزینه قطعی منظور نمودن اعتبار خرید و وسایل حفاظتی جزیره خارک

بررسی تقاضای دو فوریت در مورد طرح تشکیل آب و فاضلاب روستایی

بررسی تقاضای یک فوریت در مورد طرح حمایت از شرکت ها و موسسات خلاق و تجاری سازمان فناوری های نرم

همچنین انتخاب نمایندگان ناظر در مجامع و شوراها، بررسی گزارش نحوه اجرای بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای طرح چهل و شش هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت شستا از سال۹۲ تا۹۹، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری آبادان و اروند کنار از سال ۱۳۸۵ تاکنون، بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان به منظور رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری و روستایی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری، بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از سال ۱۳۹۲ و بررسی آثار اقتصادی ناشی از عدم تحصیل اهداف قانون برنامه ششم و اجرای احکام قانونی توسط وزارت نیرو، از دیگر مواردی است که در دستورکار جلسات علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته آتی قرار دارد.

 

ادامه مطلب

آموزشی

مجلس به «فیاضی» اعتماد نکرد

منتشر شده

در

توسط

مجلس به «فیاضی» اعتماد نکرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد ندادند.

 مسعود فیاضی گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش با ۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ رای ماخوذه نتوانست از مجلس  رای اعتماد کسب کند.

فیاضی دومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم است پیش از او حسین باغ گلی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که او هم نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب

آموزشی

مشکلات وزرای پیشین آموزش و پرورش از زبان “فیاضی”

منتشر شده

در

توسط

مشکلات وزرای پیشین آموزش و پرورش از زبان "فیاضی"

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به چالش‌های دستگاه تعلیم و تربیت اعم از معیشت معلمان، رتبه‌بندی، تأمین نیروی انسانی، صندوق ذخیره فرهنگیان، معوقات و مطالبات استخدامی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات وزرای پیشین این بود که مسائل جاری آموزش و پرورش، آنها را درگیر می‌کرد. البته کوچکترین مسئله در این وزارتخانه، بزرگترین مسئله است، زیرا حدود ۶۰ درصد دولت در آموزش و پرورش و گویی خودش یک دولت به شمار می‌رود، بنابراین مسائلش نیز کلان است.

 مسعود فیاضی در دیدار با جمعی از متخصصان عرصه تعلیم و تربیت کشور به اهمیت آموزش و پرورش در آینده کشور اشاره و عنوان کرد: در برهه تاریخی خاصی هستیم که حرکت در گام دوم انقلاب است.

وی افزود: لازم است در عین اینکه نگاه کوتاه مدتی به آموزش و پرورش داریم، نگاه و تصویر بزرگی از آینده آموزش و پرورش در گام دوم نیز داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به چالش‌های دستگاه تعلیم و تربیت اعم از معیشت معلمان، رتبه‌بندی، تأمین نیروی انسانی، صندوق ذخیره فرهنگیان، معوقات و مطالبات استخدامی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات وزرای پیشین این بود که مسائل جاری آموزش و پرورش، آنها را درگیر می‌کرد. البته کوچکترین مسئله در این وزارتخانه، بزرگترین مسئله است، زیرا حدود ۶۰ درصد دولت در آموزش و پرورش و گویی خودش یک دولت به شمار می‌رود بنابراین مسائلش نیز کلان است.

 

اعتبار رتبه‌بندی معلمان هرطور شده باید تامین شود

 

فیاضی ادامه داد: طرح رتبه بندی معلمان باید با هر راه و روشی که هست، اجرایی شود، زیرا می‌تواند سرمایه گذاری بزرگی برای آیندگان به شمار رود و از این حیث نیازمند توجه اساسی است. این عادلانه‌ترین شیوه پرداخت است که متناسب با صلاحیت‌های معلمان انجام و اگر درست عملیاتی شود، کار بزرگی خواهد بود. اعتبار رتبه بندی معلمان هرگز هزینه نیست و باید هرطور شده تامین شود زیرا سرمایه‌گذاری برای آینده است.

 

با گذشت یک دهه از ابلاغ سند تحول هنوز هیچ تحولی ایجاد نشده است

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین ۱۰ سال است که ابلاغ شده، اما منجر به ایجاد هیچ‌گونه تحولی نشده است گفت: لازمه این تحول، دیدگاه متفاوت به قضایای موجود و آینده‌نگری برای آموزش و پرورش در آینده‌ای نه چندان دور است. سند تحول بنیادین تنها در کلاس درس محقق می‌شود. در کلاس حضوری درس، معلم و دانش‌آموز همواره در حال معاشرت و روبه‌رویی هستند؛ در غیر این صورت، هرآنچه که رخ می‌دهد، تنها بیلان کاری است.

 

قانون ورزش دانش آموزی برای دوره پهلوی و قانون اهداف وزارتخانه برای دهه ۶۰ است

 

وی افزود: دانش‌آموز امسال با سال قبل متفاوت است، چه برسد به دانش‌آموز ۵۰ سال قبل؛ قانون ورزش دانش‌آموزی برای دوره رضاشاه پهلوی است! قانون اهداف وزارتخانه برای دهه ۶۰ است! اینها مسائلی است که باید حل شود تا سند تحول بتواند ضمانت اجرایی داشته باشد. دستگاه‌های دیگر نیز باید ظرفیت و پتانسیل خود را تقدیم نظام تعلیم و تربیت کنند. این کار فقط با تفاهم نامه بین دو وزارتخانه پیش نمی رود، بلکه باید الزام داشته باشند و الزام را باید از طریق قانون ایجاد کرد.

فیاضی با اشاره به برنامه چهارساله خود برای وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه‌ای که ارائه کردیم حاصل یک هفته یا دوهفته نیست، بلکه ماه‌ها روی آن کار شده و زمان بندی آن چهار ساله است. البته بعد از تصویب در مجلس، خردتر و جزئی‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه مسیر تحول را از کف میدان یعنی مدرسه می‌دانم عنوان کرد: تنها جای تحقق تحول، کلاس و مواجهه معلم و دانش آموز است و با ابلاغ و بخشنامه انجام نمی‌شود. نقطه را به اشتباه در ستاد گذاشته‌اند؛ نقطه اصلی در مدرسه و شورای مدرسه است. پس ما باید این کار را به مدرسه برگردانیم و مهندسی معکوس انجام دهیم. در نظام اختیارات، بیشترین اختیار را باید شورای مدرسه داشته باشد نه ستاد و معاونان؛ اختیارات را به مدرسه می‌دهیم و نظارت می‌کنیم. به جای تصدی‌گری، تنظیم‌گری مورد توجه ماست.

 

روی الگوی تفویض اختیار فکر می‌کنیم

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: روی این موضوع باید فکر شود که الگوی «بسیج کردن معلمان و نیروی انسانی آموزش و پرورش در پای کار آمدن برای تحول» چگونه باشد؛ بنده طرح هایی دارم ولی نیاز به گفت‌وگو و اندیشه ورزی است تا به یک الگو برسیم که بتوانیم جمعی از معلمان تراز و انقلابی را با نظام تفویض اختیار مجهز کنیم تا آنها در سراسر کشور فعالیت کنند. اگر پتانسیل معلمان نخبه آزاد نشود، هیچ اتفاق ناخوشایندی نخواهد افتاد. نمی‌خواهیم آموزش و پرورش را اداره کنیم بلکه می‌خواهیم یک تحول واقعی و یک جهش در این نظام تعلیم و تربیت داشته باشیم پس باید روی الگوی تمرکززدایی و تفویض اختیار فکر کنیم.

 

تلاش برای پای کار آوردن رییس جمهور جهت حمایت از پروژه‌های آموزش و پرورش 

 

فیاضی با بیان اینکه باید در زمینه معیشت معلمان، رتبه‌بندی، کمبود نیروی انسانی و وضعیت معیشت فرهنگیان، مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان، پرداخت مطالبات و معوقات، مسئله فناوری اطلاعات و آموزش مجازی، تهیه زیرساخت‌های قانونی و تغییر ساختارها اتفاقات مهمی بیفتد گفت: این موارد جزو پروژه‌هایم است تا بتوانم در هیئت دولت، قدرت و حمایت رئیس جمهور را پای کار مسائل آموزش و پرورش بیاورم. ولی در کف صحنه و میدان، معلمان باید کار تحول را اجرایی کنند و دانشگاه فرهنگیان نیز قلب ماجراست.

وی در خاتمه تاکید کرد که باید آیین نامه جذب و ارتقای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تغییر و ظرفیتش افزایش یابد. در حال حاضر دانشگاه ۵۰۰ هیئت علمی فعالیت دارد که بسیار کم است. باید ظرفیت معلمان قوی در آنجا برای هیئت علمی به کار گرفته شود و تربیت مدیر هم در دانشگاه فرهنگیان رخ دهد و درجه آن به سطح اول دانشگاه‌های کشور برسد و به یکی از انتخاب‌های اصلی جوانان کشور تبدیل شود.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب

برترین ها