کد خبر : 179576
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹

آسیب‌های رژیم‌های فانتزی بر بدن

آسیب‌های رژیم‌های فانتزی بر بدن

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه رژیمی که وعده غذایی را حذف می‌کند یک رژِیم فانتزی و غلط است، گفت: در رژیم‌های غذایی، مجاز به حذف هیچ گروه غذایی نیستیم. سیاوش فاضلیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص رژیم‌های لاغری، اظهار کرد: در این نوع رژیم‌ها نباید هیچ ماده غذایی حذف شود،

آسیب‌های رژیم‌های فانتزی بر بدن

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه رژیمی که وعده غذایی را حذف می‌کند یک رژِیم فانتزی و غلط است، گفت: در رژیم‌های غذایی، مجاز به حذف هیچ گروه غذایی نیستیم.

سیاوش فاضلیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص رژیم‌های لاغری، اظهار کرد: در این نوع رژیم‌ها نباید هیچ ماده غذایی حذف شود، بلکه همه مواد غذایی موردنیاز بدن اعم از ویتامین‌ها، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌های، اسیدهای چرب و … باید تامین شود تا فرد دچار سوءتغذیه و ضعف عضلانی نشود.

این متخصص تغدیه ادامه داد: معمولا افراد دارای اضافه وزن به‌دنبال رژیم‌هایی هستند که که وزن خود را در مدت زمان کوتاه کم کنند، رژیم‌هایی که در مدت زمان کوتاه وزن زیادی را کم می‌کند، عموما آب بدن را کاهش می‌دهند، یعنی فرد زمانی‌که خود را وزن می‌کند، می‌بیند وزنش کاهش یافته اما بافت‌های چربی او تغییر چندانی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه رژیم‌های لاغری باید به‌گونه‌ای باشد که بافت چربی بدن را کاهش دهد، یادآور شد: همچنین این رژیم‌ها باید آب و عضلات بدن را نیز حفظ و تنها چربی بدن را کم کنند.

فاضلیان تاکید کرد: در رژیم‌های غذایی باید تعادل رعایت شود، مجاز به حذف هیچ گروه غذایی نیستیم، برخی رژیم‌های لاغری نان، نشاسته و برنج را از وعده‌های غذایی فرد دارای اضافه وزن حذف می‌کنند، این مسئله موجب پرخوری در فرد می‌شود.

این متخصص تغذیه افزود: در این نوع رژیم‌های غذایی فرد دچار افت قندخون، پرخوری و کم‌حوصلگی می‌شود، زمانی‌که فرد منابع غذایی مورد نیاز بدن خود را دریافت نکند، دچار عوارض و بیماری‌هایی مانند فقر آهن، کم‌خونی، ضعف، بیحالی، پرخاشگری و … می‌شود و وزن او مجددا افزایش پیدا می‌کند.

کاهش دو تا چهار کیلوگرم وزن در ماه با رژیم‌های اصولی

وی با اشاره به اینکه در رژیم‌های اصولی فرد دارای اضافه وزن نهایتا باید بین دو تا چهارکیلوگرم وزن در ماه کم کند، عنوان کرد: اگر فرد وزن بیش‌تری را در یک‌ماه از دست بدهد به بدن خود آسیب وارد کرده است و امکان دارد عضلات او تحلیل برود.

فاضلیان با بیان اینکه معمولا هر از چند گاهی برخی رژیم‌های لاغری در بین مردم رواج پیدا می‌کند، توضیح داد: عموما افراد دارای اضافه وزن به سمت این رژیم‌ها گرایش پیدا می‌کنند که عموما اهداف این رژیم‌ها غیرواقع‌بینانه است، در این رژیم‌ها کاهش وزن چشمگیر را در مدت زمان کوتاه برای فرد متصور می‌شوند.

این متخصص تغذیه گفت: در رژیم‌های غیراصولی و کم‌کالری بیش‌تر جنبه تبلیغاتی مطرح است، یعنی افرادی برای فروش محصولات لاغری مانند قرص، پودر و گیاه خاص، رژیم‌هایی را نیز به افراد پیشنهاد می‌دهند که در این رژیم‌ها چربی و کربوهیدارت کاملا حذف می‌شود و زمانی‌که فرد در مدت کوتاه وزن زیادی را کم کرد این مسئله را به مصرف این مواد ربط می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه رژیمی که وعده غذایی را حذف می‌کند یک رژیم فانتزی و غلط است، خاطرنشان کرد: در این نوع رژیم‌ها پس از مدتی کربوهیدرات بدن پایین می‌آید و ممکن است کلسترول و پروتئین بدن بالا برود و وزن فرد پس از قطع رژیم افزایش پیدا کند.

فاضلیان در خصوص رژیم‌های خام‌خواری و گیاه‌خواری، بیان کرد: این نوع رژیم‌ها موجب برهم خوردن تعادل در بدن فرد می‌شود، زمانی که دریافت مواد مغذی موردنیاز بدن از جمله آهن، کلسیم، B12 و پروتئین کم شود و استخوان‌ها و عضلات بدن تحلیل می‌رود.

این متخصص تغذیه افزود: اگر متابلوسیم بدن به‌علت کم‌خوری ناشی از رژیم‌های غیراصولی کاهش پیدا کند، زمانی که فرد رژیم را رها کند وزن او حدود دو برابر وزنی که کم کرده است باز می‌گردد، مثلا اگر فرد با این رژیم پنج کیلوگرم وزن کم کرده باشد پس از بازگشت تغذیه به حالت قبل وزنش حدود 10 کیلوگرم افزایش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: در رژیم‌های فانتزی و غیراصولی فرد دچار عوارضی مانند اضافه وزن، گرسنگی، خر و پف، سردرد، نقرس، سنگ کلیه و سنگ صفرا می‌شود، افراد به‌خصوص ورزشکاران نباید به‌دنبال این‌گونه رژیم‌ها برای کاهش وزن بروند.

فاضلیان با تاکید بر اینکه رژیم‌های کاهش وزن باید زیر نظر متخصص تغذیه انجام شود، تصریح کرد: در رژیم‌های غذایی باید همه گروه‌های غذایی گنجانده شود، یک بشقاب سالم به چهار قسمت تقسیم می‌شود، در یک چهارم غلات کامل، در یک چهارم دوم پروتئین سالم، در یک چهارم سوم سبزیجات و در بخش آخر میوه‌جات باید وجود داشته باشد، همچنین در کنار رژیم غذایی باید ورزش نیز انجام شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه کم‌تحرکی یکی از عوامل ایجاد اضافه وزن در افراد است، خاطرنشان کرد: برخی از افراد چاقی را به مزاج و طبع افراد ربط می‌دهند که این مسئله پایه علمی ندارد.

وی در پایان گفت: مصرف برخی داروها برای کاهش وزن مانند متفورمین برای افراد سالم به‌صورت خودسرانه توصیه نمی‌شود، دارو تنها برای افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشارخون، قندخون و … زیرنظر پزشک باید تجویز شود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها