با ما همراه باشید

تکنولوژی

باز هم بشقاب‌پرنده‌ها؛ پای آدم فضایی‌ در میان است؟

منتشر شده

در

جسم‌های پرنده ناشناخته یا همان‌ها که برخی دوست دارند آن‌ها را «بشقاب پرنده» بخوانند، پدیده هائی هستند که گهگاه در آسمان ظاهر می‌شوند و فرضیه‌های گوناگونی درباره ماهیت آن‌ها وجود دارد.

این نام از زبان انگلیسی می‌آید و برمی گردد به سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم که موج پیدا شدن این نوع اشیاء راه افتد، اما الان در زبان‌های اروپائی، انگلیسی، فرانسه به آن می‌گویند «جسم‌های پرنده ناشناخته» و به تازگی سازمان پژوهشی فرانسه که بخشی از کار‌های آن مطالعه همین پدیده است، به آن نام «پدیده هوا فضائی ناشناخته» داده است. موج پیدایش این پدیده پس از جنگ جهانی دوم شروع شد، اما در زمان‌های قدیم هم این پدیده وجود داشته است.

رصد اشیای ناشناخته فضایی و تئوری‌های توطئه‌ای که همراه با آن مطرح می‌شوند، قدمتی نسبتا طولانی دارد. بیش از ۷۰ سال است که رسانه‌ها و مردم از مشاهده اشیا پرنده ناشناخته در آسمان می‌گویند. این‌ها اشکال گوناگونی دارند، مثلا کروی یا سیگارمانند. بعضی مواقع هم شکل خاصی ندارند. ولی وجه مشترک آن‌ها نورانی بودن این اجسام است، با سرعت زیاد حرکت می‌کنند و به نحو عجیبی جای خودرا تغییر می‌دهند، قدرت مانور دارند، گاه به چند جسم نورانی تجزیه می‌شوند و غیره.

در ایران نیز چندین بار «شیء ناشناس پرنده» یا UFO مشاهده شده است. شاید معروفترین آن، همان نخستین مورد در ۱۹ سپتامبر سال ۱۹۷۶ (۲۶ شهریور ۱۳۵۵) باشد که گزارش آن حتی به وزارت دفاع آمریکا رسید.

باز هم بشقاب‌پرنده‌ها؛ پای آدم فضایی‌ در میان است؟
کنگره آمریکا از وزارت دفاع این کشور خواسته است تا گزارشی از «پدیده‌های ناشناس هوایی» یا UAP ارائه دهند. این گزارش هنوز تحویل داده نشده، اما بر اساس اخباری که رسانه‌ها منتشر کرده اند تقریبا می‌دانیم این گزارش حاوی چه مسائلی است.

گزارش قرار است مجموعه‌ای از اطلاعاتی باشد که نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا درباره اشیای پرنده ناشناخته در اختیار دارند. در میان این اطلاعات، شماری از ویدیو‌های بحث برانگیزی دیده می‌شود که توسط جت‌های جنگنده نیروی دریایی آمریکا ضبط شده است. در مجموع این گزارش بر اساس ۱۲۰ مورد واقعه مشاهده «شی ناشناس پرنده» تهیه شده است.

سوال‌های اساسی مطرح شده از این قرارند:

آیا این اشیا، هواپیما‌های بی‌سرنشین دشمن هستند؟

آیا فیلم‌ها ساختگی است؟

یا بشقاب پرنده‌ها سرانجام به زمین آمده‌اند؟

جواب کوتاه: هنوز شواهدی در دست نیست که این تصاویر مربوط به سفینه‌های آدم فضایی‌ها باشند. اما این احتمال هم رد نشده است. به عبارتی دیگر ممکن است این‌ها بشقاب پرنده باشند یا نباشند!

پس این همه سر وصدا برای چیست؟

کسانی که از محتوای گزارش وزارت دفاع اطلاع دارند می‌گویند که نویسندگان گزارش از دادن پاسخ قطعی به این سوال طفره رفته‌اند، و تنها تایید کرده‌اند که این اشیای پرنده ساخت آمریکا چه ارتش و چه غیر نظامیان نیستند.

اینجاست که راه برای تئوری‌های مختلف باز می‌شود: پهپاد خارجی؟ سلاح‌های هایپرسونیک (ماورای صوت)، یا سخت‌افزاری فوق پیشرفته؟

سناریو‌های بالا هریک می‌توانند کابوس پنتاگون باشند، اما برای ما مردم عادی هیچ‌چیز جذاب‌تر و هیجان انگیزتر از سناریوی آدم‌فضایی‌هایی که با بشقاب‌پرنده برای رصد زمین آمده اند، نیست.

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که در نظر داشته تا دانسته‌های خود را در مورد «پدیده‌های ناشناس هوایی» یا UAP که همچنین به نام «شیء ناشناس پرنده» یا UFO معروف است، گسترش دهد و در نهایت به این نتیجه برسد که این پدیده‌های ناشناخته آیا تهدیدی برای امنیت ملی به حساب می‌آیند یا نه.

برخی از موارد مشاهده این اشیاء ناشناس پیش از این در رسانه‌ها گزارش شده‌اند، از جمله ماه گذشته در برنامه ۶۰ دقیقه سی‌بی‌اس، که در آن خلبانان نیروی دریایی آمریکا از تجربیات خود در مواجهه و مشاهده این اشیای ناشناس پرنده گفتند. به گفته آن‌ها این اشیا با سرعتی بسیار زیاد و قابلیت مانوری حیرت‌انگیز حرکت می‌کرده‌اند.

باز هم بشقاب‌پرنده‌ها؛ پای آدم فضایی‌ در میان است؟
ماه آوریل سال گذشته، وزارت دفاع آمریکا ۳ ویدیوی از طبقه بندی خارج شده را منتشر کرد که در آن «پدیده‌های غیر قابل توضیح هوایی» دیده می‌شدند.

بیل نلسون، مدیر ارشد ناسا، گفته است که سازمان فضایی آمریکا در حال بررسی فیلم‌های منتشرشده وزارت دفاع ایالات متحده است که نشان می‌دهد خلبانان سعی در ردیابی جسمی با سرعت سریع در آن سوی آب دارند.

آقای نلسون گفت: «من با خلبانان نیروی دریایی صحبت کرده‌ام و آن‌ها مطمئن هستند که آنچه دیده‌اند، واقعی بوده است و البته ما فیلمی را که هواپیمای جت آن‌ها ثبت کرده است، دیده‌ایم. این چیست؟ نمی‌دانیم.»

او افزود: «بنابراین اکنون که من در ناسا هستم به دانشمندانمان روی آورده‌ام و گفته‌ام که شما از نظر علمی به آن نگاه کنید و ببینید آیا می‌توانید تعیین کنید که این چیست، تا ما بتوانیم ایده بهتری داشته باشیم.»

آقای نلسون ادامه داد: «ما نمی‌دانیم آیا این فرازمینی است. نمی‌دانیم آیا دشمن است یا نه. نمی‌دانیم که یک پدیده نوری است یا نه. به دلیل ویژگی‌هایی که خلبانان جت نیروی دریایی هنگام مشاهده آن از حرکاتش توصیف کردند فکر نمی‌کنیم که یکی از این موارد باشد. به هر حال ما می‌خواهیم بدانیم که این چیست و این همان موضوعی است که در حال بررسی آن هستیم.»

ارتش چین نیز از هوش مصنوعی برای ردیابی اشیاء بشقا‌ب‌پرنده‌ها استفاده می‌کند. به گزارش چاینا مورنینگ پست به نقل از چن لی از آکادمی هشدار زودرس نیروی هوایی، در سال‌های اخیر گزارش مشاهده بشقاب‌پرنده از سوی نیروی‌های نظامی چین و مردم عادی چنان افزایش یافته است که نیروی انسانی جوابگوی تحلیل حجم گزارش‌های دریافتی نیست.

چن لی در گزارش سال ۲۰۱۹ به دانشمندان پکن نوشت: «وقوع مداوم پدیده‌های هوایی ناشناخته در سال‌های اخیر … امنیت پدافند هوایی کشورمان را با چالش‌های بزرگی روبه‌رو می‌کند.» چن لی گفت که این سازمان به طور فزاینده‌ای به هوش مصنوعی اتکا دارد، زیرا [هوش مصنوعی]«می‌تواند خارج از چارچوب فکر کند»؛ به این معنی که می‌تواند اطلاعات مربوط به زمان و مکان‌های مختلف را به روشی که از توانایی مغز انسان خارج است، به هم پیوند دهد.

ارتش چین، موسوم به ارتش آزادی‌بخش خلق، مقدار زیادی داده خام را از ایستگاه‌های رادار نظامی، خلبانان نیروی هوایی، ایستگاه‌های پلیس و رصدخانه‌ها جمع‌آوری می‌کند. سپس ارتش منطقه این داده‌ها را پردازش می‌کند، سپس آن‌ها را به پایگاه داده ملی می‌فرستد. در آن‌جا داده‌ها بر اساس رفتار، طراحی، مواد رادیواکتیو و موارد دیگر تجزیه و تحلیل می‌شوند.

سپس هوش مصنوعی داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند. از جمله مواردی که بررسی می‌شود این است که آیا بشقاب‌پرنده‌ها در جریان رویداد‌های سیاسی یا نظامی دیده شده‌اند، اطلاعات ماهواره‌ای هواشناسی چه بوده است یا چه پدیده‌های طبیعی ظاهر شده است. با برقراری همبستگی بین این اطلاعات، هوش مصنوعی سعی می‌کند منشا احتمالی اشیاء پرنده ناشناس را بهتر تعیین کند.

باز هم بشقاب‌پرنده‌ها؛ پای آدم فضایی‌ در میان است؟
تنها زمانی که چین رسما مشاهده یک بشقاب‌پرنده را تأیید کرد، سال ۱۹۹۸ بود، زمانی که دو جنگنده هوایی مجبور شدند یک شیء پرنده را که در ارتفاع پایین پرواز می‌کرد و شبیه «قارچ پا کوتاه» بود و دو پرتو نور از مرکز آن بیرون زده بود را رهگیری کنند. با نزدیک شدن آن‌ها، جسم پرنده سرعتش را افزایش داد تا اینکه پیش از ناپدید شدن به روشی «شبح‌وار» به ارتفاع بیش از ۲۰ هزار متری صعود کرد.

تاکنون پژوهش‌ها و بررسی‌های بسیار زیادی انجام گرفته، از سوی سازمان‌های نظامی و امنیتی کشور‌های گوناگون به ویژه آمریکا، شوروی سابق، انگلستان، فرانسه و دیگر کشورها. بار‌ها در مورد این پدیده مطالعه کرده اند، دانشمندان، نظامیان، هواشناسان و نتیجه‌ای که می‌شود تا اینجا گرفت این است که نود تا نود و پنج درصد این پدیده‌ها منشاء طبیعی دارند، یعنی می‌شود این‌ها را با علل طبیعی توضیح داد. مثلا انواع و اقسام خطا‌های چشم، وجود پدیده‌های نوری که توسط ستارگان دنباله دار یا حتی سیاره‌های روشن منظومه شمسی ایجاد می‌شوند، بعضی پدیده‌های جوی، بر اثر وجود بعضی از ابر‌های خاص، می‌دانید که در جو، خصوصا جو بالا، بالون‌های هواشناسی بسیار زیادی در حرکت هستند که هواشناسی می‌کنند و داده‌ها را به زمین می‌فرستند، هواپیما‌های ارتشی یا مسافری، ماهواره‌های گرد زمین، بعضی از این‌ها که خیلی مانده اند و فرسوده شده اند، تکه هائی از آن‌ها متلاشی می‌شود و وارد زمین می‌شود و می‌سوزد و بعضی پدیده‌های خاصی را بوجود می‌آورد. بعضی‌ها را می‌شود توضیح داد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بین الملل

بررسی احتمال وجود آب در ماه توسط چینی‌ها

منتشر شده

در

توسط

بررسی احتمال وجود آب در ماه توسط چینی‌ها

دانشمندان چینی در مطالعه اخیرشان از شناسایی بقایایی از شهاب سنگ‌ها در سمت پنهان ماه خبر داده‌اند که این بقایا ممکن است شواهدی از وجود آب در ماه ارائه دهند.

 به نقل از چاینادیلی، گروهی از محققان “آزمایشگاه ایالتی آب و هوای فضایی چین”(SKSW) که توسط “مرکز ملی علوم فضایی آکادمی علوم چین” اداره می‌شود اظهار کرده‌اند که اخیرا موفق به شناسایی برخی از “مواد شیشه‌ای”(glassy materials) در داخل یک دهانه دو متری در حوضه قطب جنوب – آیتکن در سمت پنهان ماه شده‌اند که همانند بقایای یک قطعه کندریت کربن‌دار ​که هنگام برخورد با سطح ماه کاملا تبخیر نشده‌اند، هستند. سمت پنهان ماه، نیم‌کره‌ای از کره ماه است که به‌ طور دائمی از کره زمین رویگردان است.

کندریت‌های کربن‌دار شهاب‌سنگ‌هایی هستند که از کمربند سیارک‌ها در نزدیکی مشتری سرچشمه می‌گیرند و تصور می‌شود که از قدیمی‌ترین اجرام منظومه شمسی باشند. محققان این مطالعه که به سرپرستی “لیو یانگ”(Liu Yang) انجام شد، اظهار کردند وجود آنها در ماه ممکن است به عنوان یک منبع آبی در این کره خشک عمل کند.

محققان این مطالعه در ادامه گفتند، اگرچه کندریت کربن‌دار در نمونه‌های بازگردانده شده توسط ماموریت‌های آپولو ایالات متحده نیز یافت شده است اما تاکنون هیچ بقایای کندریت کربن‌داری مستقیما توسط ابزار اکتشاف سنجش از دور روی سطح ماه مشاهده نشده است.

گمان می‌رود شهاب سنگ‌های برخورد کننده‌(Impactors) می‌توانند عامل اصلی وجود آب و یخ در ماه باشند. سیارک‌های کربن‌دار در مقایسه با انواع دیگر اجرام کوچک آسمانی، دارای محتوای آب بیشتری هستند و این به آن معناست احتمال تبخیر و در امان ماندن آبی که توسط این سیارک‌ها حمل می‌شود، در ماه بیشتر است.

محققان چینی گفتند که این بقایا را در تصاویر فراطیفی در محدوده مرئی و فروسرخ نزدیک که توسط ماه نورد چینی “یوتو۲”(Yutu ۲) هنگام مشاهده دهانه گرفته شده است، دیده‌اند.

لیو گفت که این یافته‌ها همچنین به وجود احتمالی بقایای شهاب سنگ در مواد جوان‌تر روی سطح ماه مانند خاکی که توسط ماموریت چانگ ای ۵ به زمین بازگردانده شده نیز اشاره دارند. او گفت که تجزیه و تحلیل این بقایا به دانشمندان کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری در مورد ترکیب و تکامل برخورد کننده‌ها در سیستم زمین-ماه(Earth-moon system) به دست آورند.

چین ۲۳ نوامبر سال ۲۰۲۰ کاوشگر چانگ ای ۵ خود را به سمت کره ماه پرتاب کرد. چین این کاوشگر را با این هدف پرتاب کرد که نمونه‌هایی از خاک و سنگ‌های ماه را به زمین بازگرداند. این کاوشگر پس از ۱۱۲ ساعت سفر، در تاریخ ۲۸ نوامبر به مدار ماه وارد شد و سپس در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۰ به زمین بازگشت. این کاوشگر در مجموع ۱۷۳۱ گرم نمونه که عمدتا سنگ و خاک بود را از سطح ماه جمع‌آوری کرده بود.

لیو گفت که در آینده نزدیک، داده‌های طیفی سنجش از دور با تفکیک مکانی بالاتر، فرصتی را برای دانشمندان فراهم خواهد کرد تا بقایای مشابهی را در مکان‌های دیگر روی ماه بیابند که این موضوع نیز به گسترش تحقیقات آنها در مورد منشأ و توزیع آب در ماه کمک می‌کند.

یوتو ۲ که دومین کاوشگر چینی‌ها روی ماه است تاکنون به مدت ۱۰۶۵ روز زمینی در آنجا فعالیت داشته است. این رکورد قبلا در دست کاوشگر  “یوتو”(Yutu) بود که به مدت ۹۷۲ روز روی ماه به کاوش پرداخت. یوتو ۲ بخشی از ماموریت کاوشگر رباتیک چانگ ای ۴ است. این ماموریت توسط موشک لانگ مارچ۳B در دسامبر ۲۰۱۸ از مرکز پرتاب ماهواره شیچانگ در استان سیچوان پرتاب شد. این کاوشگر در ۳ ژانویه ۲۰۱۹ فرود نرمی در سمت پنهان ماه داشت و سپس یوتو ۲ را برای کاوش و بررسی در حوضه قطب جنوبی-آیتکن که بزرگترین و قدیمی‌ترین حوضه برخوردی شناخته شده در ماه است، فرود آورد.

یافته‌های این مطالعه در مجله “Nature Astronomy” منتشر شد.

 

ادامه مطلب

تکنولوژی

ماده جدیدی برای کاهش سر و صدا حتی در موتور جت

منتشر شده

در

توسط

ماده جدیدی برای کاهش سر و صدا حتی در موتور جت

یک ماده جدید که با تلاش و همکاری “رضا غفاری ورداوق”، محقق ایرانی دانشگاه بوستون با بهره‌گیری از فناوری چاپ سه بعدی و پلاستیک ساخته شده است، می‌تواند حتی در موتور جت ۹۴ درصد مانع از انتشار سر و صدا شود.

 به نقل از فیزیکس تودی، محققان آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی ایالات متحده در واشنگتن نشان داده‌اند که واکنش الاستیک و مواد مهندسی شده را می‌توان برای ساخت فرامواد صوتی بسیار کارآمد ترکیب کرد.

اما فرامواد صوتی یا آکوستیک چیست؟ فرامواد آکوستیک مواد پیشرفته‌ای هستند که می‌توانند به شکل مؤثر، انتشار صدا را با استفاده از شکل هندسی خود مسدود کنند. حالا سؤال این است که آیا آنها می‌توانند بدون ایجاد اختلال در جریان هوا این کار را انجام دهند؟

در ماه مارس ۲۰۱۹ محققان دانشگاه “بوستون” شامل “شین ژانگ” استاد کالج مهندسی این دانشگاه و “رضا غفاری ‌ورداوق” دانشجوی دکترا در دپارتمان مهندسی مکانیک دانشگاه “بوستون” مقاله‌ای را ارائه کردند که نشان‌دهنده یک فراماده صوتی بود که می‌توانست به طور مؤثر صداها را قطع کند و در عین حال، جریان هوا را حفظ کند.

“غفاری” در آن زمان گفت: دیوارهایی که امروزه به منظور جلوگیری از انتشار سر و صدا مثلا در کنار اتوبان‌ها تعبیه می‌شوند، به معنای واقعی کلمه دیوارهای ضخیم و سنگینی هستند.

اکنون آنها به این فکر کرده‌اند که باید راه بهتری از نظر توسعه مواد کارآمدتر برای خاموش کردن این سر و صدا وجود داشته باشد و همراه با چند محقق دیگر به مهندسی آن پرداخته‌اند.

این ماده جدید به‌ویژه در شرایطی مفید است که دیوارهای سنگین و ضخیم را نمی‌توان استفاده کرد؛ مانند دریچه اگزوز موتور جت که فضای محدودی دارد و در حال حاضر از آنجایی که هیچ راهی برای کاهش صدای آن نیست، خدمه اطراف آن از گوش‌گیر استفاده می‌کنند تا از شنوایی خود در برابر غرش قوی موتورهای جت محافظت کنند.

ماده جدیدی برای کاهش سر و صدا حتی در موتور جت

اما اکنون راهی به وجود آمده است که جریان هوای موتور جت را در عین مسدود کردن صدا فراهم می‌کند. “ژانگ” و “غفاری” یک فراماده آکوستیک اختراع کرده‌اند که می‌تواند این کار را انجام دهد.

آنها از فناوری چاپ سه‌بعدی برای ساخت یک ساختار باز ساخته شده از پلاستیک استفاده کردند و آن را با یک بلندگو آزمایش کردند. این آزمایش در حالی اتفاق افتاد که بلندگو روشن بود و صدای بلند آن پخش می‌شد، اما صدای بلندگو شنیده نمی‌شد! چرا که این فراماده صوتی به عنوان حذف کننده مؤثر سر و صدای بلندگو عمل می‌کرد.

محققان گزارش دادند که از موفقیت این آزمایش به وجد آمدند. “جیکوب نیوکلاژیک” یکی از محققان این مطالعه گفت: ما ماه‌ها بود که چنین نتایجی را در مدل‌سازی رایانه‌ای خود می‌دیدیم، اما دیدن سطوح صدای مدل‌سازی‌ شده در رایانه یک چیز است و اینکه خودتان تأثیر آن را با چشم ببینید، چیز دیگری است.

تحقیقات بیشتر این تیم نشان داد که این ماده می‌تواند ۹۴ درصد از سر و صدای هر چیزی را مسدود کنند.

این ماده جدید کاربردهای زیادی از صنعت هوایی گرفته تا هواپیماهای بدون سرنشین و ساخت و ساز دارد.

این مطالعه در مجله Physical Review B منتشر شده است.

 

ادامه مطلب

تکنولوژی

تهیه نقشه مخاطرات زلزله بلافاصله بعد از رخدادهای لرزه‌ای/پایش گسل‌ها بر مبنای ایستگاه‌های GPS

منتشر شده

در

توسط

تهیه نقشه مخاطرات زلزله بلافاصله بعد از رخدادهای لرزه‌ای/پایش گسل‌ها بر مبنای ایستگاه‌های GPS

مدیرکل زمین‌سنجی و نقشه‌برداری زمینی سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به خدمات این سازمان در بعد و قبل از وقوع زمینلرزه در کشور گفت: ما بلافاصله بعد از زلزله ۶.۴ فین استان هرمزگان نسبت به تهیه نقشه‌های مخاطره این رخداد لرزه‌ای اقدام کردیم و اطلاعات آن به مدیریت بحران استان ارسال شد.

دکتر عبدالرضا سعادت با بیان اینکه سازمان نقشه‌برداری متولی تهیه نقشه‌ها و داده‌های مکانی است، افزود: برای این امر چندین اقدام در این سازمان اجرایی می‌شود که از آن جمله ایجاد ایستگاه‌هایی است که برای پایش حرکات پوسته در کشور تحت عنوان شبکه ایستگاه‌های GPS راه‌اندازی شده است و این ایستگاه‌ها به طور متناوب هر ۳۰ ثانیه دیتاها را جمع‌آوری و تغییرات پوسته کشوری را برای ما ارسال می‌کنند.

وی ایجاد بانک جامع تهیه نقشه راه‌ها، اماکن و غیره را از دیگر اقدامات سازمان نقشه‌برداری نام برد و اظهار کرد: زمانی که زلزله‌ای در کشور رخ می‌دهد، اطلاعاتی چون نزدیکترین مراکز جمعیتی به کانون زلزله، فاصله مراکز جمعیتی تا کانون زلزله، تمرکز جمعیتی و راه‌های دسترسی به مناطق را مشخص می‌کنیم و این اطلاعات را در اختیار ستاد مدیریت بحران قرار می‌دهیم.

سعادت ادامه داد: در برخی موارد مانند زلزله بم به منظور نقشه‌برداری از پهنه زلزله زده، پروازهایی به منطقه خواهیم داشت.

مدیرکل زمین‌سنجی و نقشه‌برداری زمینی کشور، اتفاقات بعد از زلزله، آنالیز تغییر شکل رفتار پوسته در منطقه، مطالعات ژئودینامیکی و نرخ حرکات گسل‌ها را از دیگر خدمات علمی این سازمان ذکر کرد و ادامه داد: در زلزله‌ای مانند زمینلرزه کرمانشاه، درصدی خرابی را با مقایسه تصاویر قبل و بعد از زلزله برای مسؤولان استانی مدیریت بحران ارسال کردیم تا برآوردی از میزان تخریب منطقه صورت گیرد.

سعادت با اشاره به زوج زلزله فین استان هرمزگان، یادآور شد: اولین کاری که در زلزله فین هرمزگان اجرایی کردیم، این بود که اطلاعات مربوط به ایستگاه‌های دائمی GPS را که حاوی برآیندی از نرخ حرکت گسل‌ها بوده است، استخراج کردیم و در اختیار مسؤولان قرار دادیم و بر اساس آن می‌توان نوع حرکت گسل‌ها و پوسته را در منطقه مشخص کرد.

وی تهیه نقشه مخاطره را از دیگر اقدامات سازمان نقشه‌برداری در زلزله فین هرمزگان عنوان کرد و گفت: این نقشه حاوی مراکز جمعیتی و راه‌های دسترسی است که بلافاصله بعد از رخداد این زمینلرزه متخصصان اقدام به استخراج این نقشه‌ها کردند و در اختیار مدیریت بحران استان قرار دادیم.

مدیرکل زمین سنجی و نقشه‌برداری زمینی کشور خاطر نشان کرد: ما حدود ۱۳۰ ایستگاه ژئودینامیک یا ایستگاه‌های پایش تغییرات پوسته زمین داریم که در سراسر کشور پراکندگی دارند و این ایستگاه‌ها به طور دائم تغییرات مختصات ایستگاه را رصد می‌کنند و اطلاعاتی همچون نرخ حرکت گسل‌ها به چه میزان است را ارائه می‌دهند.

سعادت خاطر نشان کرد: حرکات صفحات نسبت به یکدیگر  موجب رخداد زلزله‌های مخرب می ‌شوند و این حرکات از چندین میلیون سال قبل آغاز شده است و ادامه دارد، ضمن آنکه ایران در منطقه فعال تکتونیکی قرار دارد، به گونه‌ای که تغییرات متوسط همگرایی حدود ۲۱ میلی متر در سال است. تغییرات پوسته از سمت غرب به شرق متفاوت است و در برخی از مناطق پدیده‌های کوهزایی و کوتاه شدگی را شاهدیم.

رییس کمیته مدیریت بحران سازمان نقشه‌برداری کشور با تاکید بر اینکه در منطقه هرمزگان گسل‌های فعالی چون زاگرس، کازرون و برازجان وجود دارد، گفت: از سمت هرمزگان به سمت مکران نرخ کوتاه شدگی ۹ میلی‌متر در سال است.

وی، منطقه زاگرس را یک منطقه لرزه‌خیز توصیف کرد.

به گزارش ایسنا، در پی وقوع زلزله‌ای به بزرگای ۶.۴ در شهر فین استان هرمزگان در روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه سازمان نقشه‌برداری کشور اقدام به تهیه گزارش فنی و تحلیلی این رخداد لرزه‌ای کرد و طی آن نقشه‌های مراکز جمعیتی در شعاع ۵۰ کیلومتری مرکز این زلزله و راه‌های دسترسی به هریک از آنها را تعیین و ارائه کرد.

بر اساس نتایج مطالعات سازمان نقشه‌برداری در منطقه زلزله‌زده فین استان هرمزگان، روستای “سرزه” از توابع دهستان رضوان، شهرستان بندرعباس با جمعیتی در حدود ۹۳۹ نفر بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ در فاصله کمتر از ۲ کیلومتری مرکز زمین‌لرزه قرار داشته و شهرهای فین به فاصله ۲۵ کیلومتری، قلعه‌قاضی به فاصله ۴۳ کیلومتری و بندرعباس به فاصله ۴۴ کیلومتری از کانون این زمین‌لرزه واقع شده‌اند.

استان هرمزگان بر اساس تقسیم‌بندی زمین‌شناسی ساختاری ایران، گستره‌ای است که از شمال به زون ایران مرکزی، از غرب و شمال غرب به واحد ساختاری زاگرس مرتفع، از شرق به واحد ساختاری زاگرس چین خورده و از جنوب شرق به واحد ساختاری مکران و از جنوب به خلیج فارس محدود می‌شود و قسمت عمده استان هرمزگان در زون زاگرس واقع شده است.

تهیه نقشه مخاطرات زلزله بلافاصله بعد از رخدادهای لرزه‌ای/پایش گسل‌ها بر مبنای ایستگاه‌های GPS

موقعیت شهرهای فین، قلعه‌قاضی و بندرعباس در اطراف کانون زلزله ۶.۴ روز یکشنبه ۲۳ آبان

مطالعه تاریخچه لرزه‌خیزی گستره رسوبی ساختاری زاگرس، حکایت از رویداد زمینلرزه‌های ویرانگر در این منطقه دارد که بارها باعث ویرانی و تخریب شهرها و روستاهای این گستره شده است.

همچنین مشاهدات و اندازه‌گیری‌های مربوط به شبکه ایستگاه‌های دائمی ژئودینامیک سازمان نقشه‌برداری کشور و تحلیل نتایج مربوط نشانگر آن است که نرخ کوتاه شدگی در جنوب شرقی زاگرس حدود ۳±۹ میلی‌متر در سال است، در حالی که در شمال غربی زاگرس این نرخ به حدود ۳ تا ۵ میلی‌متر درسال می‌رسد.

تهیه نقشه مخاطرات زلزله بلافاصله بعد از رخدادهای لرزه‌ای/پایش گسل‌ها بر مبنای ایستگاه‌های GPS

بردار تغییر پوسته زمین در منطقه هرمزگان

بردارهای سرعت حاصل از پردازش داده‌ها نیز بیانگر آن است که کوتاه شدگی به طور یکنواخت در عرض زاگرس توزیع نشده است، به گونه‌ای که در شمال غرب زاگرس (غرب گسل کازرون) کوتاه شدگی عمدتاً به گسل لبه کوهستان جایی که محل تجمع زمینلرزه‌های بزرگ است، محدود می‌شود.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها