با ما همراه باشید

آموزشی

تمهیدات لازم برای بازگشایی آبرومند مدارس اندیشیده شود

منتشر شده

در

تمهیدات لازم برای بازگشایی آبرومند مدارس اندیشیده شود

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نزدیک شدن به سال تحصیلی را امر مهمی خواند و گفت: لازم است که برای آغاز به کار مدارس تمهیدات لازم اندیشیده شود تا شاهد یک روند بازگشایی آبرومند باشیم لذا باید به تناسب ماهیت سازمانی، کاری را که در دست انجام داریم، سرعت دهیم تا در روند بازگشایی مطلوب سهیم باشیم.

  حسن ملکی در جلسه شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی به منظور بررسی روند رمزینه‌های سریع پاسخ گفت: یکی از کارهایی که همکاران مشغول به انجام آن هستند، مسئله رمزینه‌های دسترسی سریع پاسخ است که طبق گزارشات ارائه شده و تلاش‌های همکاران محترم، خوب پیش می‌رود البته زمانی که ما برای اتمام کار، پیش بینی کرده بودیم به پایان رسیده و امروز ضروری است که گزارشات کامل را دریافت کنیم.

وی افزود: بحث دروس آموزش غیرحضوری که از آن به عنوان برنامه درسی فشرده نام بردیم نیز، از دیگر اقداماتی است در دست انجام قرار دارد و باید برای آماده کردن آن تلاش کنیم. بخش دیگری که در دست اقدام داریم و لزوما برای آغاز سال تحصیلی نیست، اما باید تعیین تکلیف نهایی شود، تکمیل راهنماهای برنامه درسی است که قبلا نیز مباحثات و گفتگوهایی در این راستا داشته‌ایم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تدوین و اجرای کارها در این سازمان را نیازمند توجه به نکات مختلفی خواند و در این باره گفت: آنچه از سوی سازمان به شکل مکتوب و غیر مکتوب منتشر می‌شود، باید ویژگی‌های مشخصی داشته باشد لذا ما باید بدانیم که ویژگی‌های صوری و محتوایی تولیدات ما در این راستا، کدام هستند. بدیهی است که تولیدات ما ویترین کارهای ماست و از طریق آنها درباره اقدامات سازمان قضاوت می‌شود. در واقع زبان گویای همه بخش‌ها عمل کردن است لذا سازمان ما باید با عمل قابلیت‌های خود را نشان دهد.

ملکی افزود: در این راستا، تولیدات سازمان پژوهش باید متناسب با جامعه و اجتماعی باشد که در آن زندگی می‌کنیم و این تناسب از سه جهت قابل تامل است. نکته نخست “هم‌راستایی تولیدات، با نیازهای اجتماعی” است. مساله بعدی “هم‌راستایی با مساله‌های اجتماعی و توجه به حساسیت های اجتماعی” است. بدیهی است که نیازها و حساسیت‌های افراد با یکدیگر متفاوت است، به این معنا که ممکن است یک جامعه حساسیت‌هایی داشته باشد که دیگر جوامع نداشته باشند بنابراین تولیدات ما باید با نگاه و حساسیت‌های جامعه ما همسو باشد.

وی بر لزوم توجه به زمان در روند کار تاکید کرد و ادامه داد: بدیهی است که هر چیز خوب و ضروری باید، در جای خود ارائه شود، ضمن اینکه ما باید تناسب با نیازها و علائق یادگیرنده‌ها را نیز مد نظر قرار دهیم. در واقع ما مانند آشپزی هستیم که باید غذای مناسب ذائقه دانش آموزان را طبخ کنیم تا آنان بتوانند به درستی از این آموزش‌ها استفاده کنند. تناسب با یافته‌های علمی نیز در این راستا، باید به شکل جدی مد نظر قرار گیرد زیرا علم در حال حرکت است لذا ما نباید از آن عقب بمانیم. در واقع ما با ظن و گمان و فرضیه هیچ میانه ای نداریم و نکته اصلی علم است. هر آن چیزی که عقل امضا کند در قلمرو شرع قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: “تناسب با سیاست‌های کلی حاکم بر جامعه” نکته دیگری است که باید به آن توجه کنیم. همچنین “تناسب با محدودیت‌ها” نیز باید مد نظر قرار گیرد. به عنوان مثال یکی از محدودیت‌های ما زمان است که باید به آن جدی نگاه کنیم. همچنین محتواهای ما باید با قواعد و اصول یادگیری همراه باشد زیرا یکی از اصول مهم در آموزش بحث تدریج است. همانطور که می‌دانید، در یادگیری یک مرتبه مساله را مطرح کردن وجود ندارد لذا باید به صورت گام به گام و آرام آرام مباحث را آموخت. نکته مهم آخر این است که اگر پیامی زیبا نباشد، خریداری نخواهد داشت بنابراین ارائه زمخت و زشت مباحث باعث شکست خوردن آن می‌شود. اساسا هنر به این خاطر در جامعه بشری ایجاد شده است که انسان از زیبایی لذت می‌برد البته این زیبایی گرایی به وسیله دین ما هدایت می‌شود و به هر مسیری نمی‌رود.

در ادامه این جلسه ملکی خواستار توجه به شیوه نامه مصوب شده در بخش ویرایش زبان فارسی شد و گفت: ضروری است که در تدوین کلیه متون به این بخش توجه ویژه‌ای شود و این بخش در دستور کار کلیه بخش‌ها قرار گیرد لذا لازم است که تمامی کارها از این پس با توجه به این شیوه نامه انجام شود.

علی محبی قائم مقام رییس سازمان نیز در این بخش گفت: در بخش رمزینه‌ها بنا بر این بود که تا دهم شهریور ماه بالغ بر ۲۵ درصد کتاب‌ها آماده باشد که این مسیر تا حدود زیادی طی شده است اما به دلیل حساسیت بالایی که در این بخش وجود دارد و تدوین برنامه درسی کووید ۱۹ که به گروه‌ها ارجاع داده شده است، کار اندکی کند شد البته نگرانی جدی در این بخش نداریم و محتوای کلی برای بخشی که برنامه ریزی شده بود، انجام شده است.

معصومه نجفی پازوکی، سرپرست دفتر تالیف عمومی و متوسطه نظری به ارائه گزارشی در این بخش پرداخت و گفت: منابع متعددی از دفتر فناوری به ما ارائه شد که در تامین محتوای این بخش به ما کمک کرد. هم اکنون در مرحله تدوین هستیم و سپس مرحله بارگذاری را پیش رو خواهیم داشت.

وی افزود: در حوزه زبان های خارجی دوره متوسطه اول و دوم، هر شش کتاب به صورت صد در صد آماده بارگذاری شده است. در حوزه کار و فناوری دوره متوسطه اول و دوم آماده است. حدود ۴۳ کتاب به صورت سی دی به بخش بارگذاری تحویل شده است و آماده هستند. تنها نگرانی ما در مورد کتاب هایی است که رمزینه ها بیش از یک محتوا بودند که البته امروز متوجه شدیم که این مشکل حل، و صفحه ای در این راستا طراحی شده است.

محبی در ادامه بیان کرد: به دلیل حساسیت‌های موجود در این بخش ما یک کمیته پایش نهایی نیز مد نظر قرار دادیم اما در نهایت بخش مهمی از کار با توجه به برنامه ریزی زمانی انجام شده است اما برای مرحله تدوین و بارگذاری یک پیک بسیار سختی را پیش رو داریم و هم اکنون در آن مرحله قرار داریم.

سیدسعید بدیعی، مدیرکل حوزه ریاست نیز خواستار مشخص شدن تکلیف جغرافیاهای استانی شد و گفت: قرار بود که بحث جغرافیای استان‌ها نیز به همان استان واگذار شود لذا پیگیری این بخش نیز باید در اولویت قرار گیرد.

محمد ابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی نیز در ادامه این جلسه گفت: طی دو هفته اخیر حجم بارگذاری‌ها افزایش یافته است و تعدادی از نیروها مشغول کار هستند و سعی ما این است که نهایتا تا سه شنبه کار را تحویل دهیم و امروز نزدیک به ۲ هزار دقیقه تدوین انجام شده است.

وی افزود: از ۱۹۳۷ محتوای جشنواره، بالغ بر ۶ هزار محتوا را تحویل داده‌ایم و نهایتا تا پایان هفته کل آثار جهت انطباق تحویل داده می‌شود.

در ادامه جلسه افشار بهمنی مدیرکل دفتر فنی حرفه ای از فضای همدلی موجود در سازمان ابراز خرسندی کرد و گفت: با توجه به اینکه رویکرد ما در فنی وحرفه‌ای پودمان محور است و بحث پیش نیاز و پس نیاز کمتر است، به همین خاطر مفهوم ۲۵ درصد، فاز اول زیاد ملموس نیست و لازم است که سایر پودمان‌ها را نیز عرضه کنیم.

ملکی در این بخش، بیان کرد: در واقعیت‌های افزوده باید مباحثی شامل مراقبت ارزشی فرهنگی، علمی و فنی را نیز مد نظر قرار دارد لذا لازم است که این بخش‌ها مورد تاکید قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: باید روی این سوال فکر کنیم که چگونه می‌توانیم از طریق رمزینه‌ها مهارت را به دانش آموز بیاموزیم؟

منبع: ايسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشی

صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش روز یکشنبه در مجلس بررسی می‌شود

منتشر شده

در

توسط

صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش روز یکشنبه در مجلس بررسی می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه به بررسی صلاحیت و برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش جهت تصدی این وزارتخانه خواهند پرداخت.

 جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در هفته آتی در روز های یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه برگزار خواهد شد و دستور کار آن به شرح زیر می باشد:

بررسی برنامه ها و صلاحیت آقای یوسف نوری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش و اخذ رای اعتماد در روز یکشنبه

بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در خصوص طرح حمایت از مالکیت صنعتی

بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی (اعاده شده از شورای نگهبان)

بررسی گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در خصوص طرح تسهیل صدور برخی مجوز های کسب و کار (اعاده شده از شورای نگهبان)

بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در خصوص طرح اصلاح قانون تشکیلات و ایین دادرسی دیوان عدالت اداری

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه پروتکل اصلاحی موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه پروتکل اصلاحی بند (۱۰،۵،۴،۱) اساسنامه موسسه منطقه ای استانداردسازی، ارزیابی، انطباق و تایید صلاحیت و اندازه شناسی سازمان همکاری اقتصادی (ریسکام)

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری نیکاراگوئه

بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص طرح تسری فوق العاده خاص کارمندان سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به کارکنان اداری قوه قضاییه

بررسی گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در خصوص طرح شفافیت آرای نمایندگان

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری غنا به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات های بر درآمد،سرمایه و عواید سرمایه

بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل

بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح تبصره ۱ قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان

بررسی گزارش شور دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص طرح جهش تولید دانش بنیان

بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص لایحه به هزینه قطعی منظور نمودن اعتبار خرید و وسایل حفاظتی جزیره خارک

بررسی تقاضای دو فوریت در مورد طرح تشکیل آب و فاضلاب روستایی

بررسی تقاضای یک فوریت در مورد طرح حمایت از شرکت ها و موسسات خلاق و تجاری سازمان فناوری های نرم

همچنین انتخاب نمایندگان ناظر در مجامع و شوراها، بررسی گزارش نحوه اجرای بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای طرح چهل و شش هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت شستا از سال۹۲ تا۹۹، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری آبادان و اروند کنار از سال ۱۳۸۵ تاکنون، بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان به منظور رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری و روستایی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری، بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از سال ۱۳۹۲ و بررسی آثار اقتصادی ناشی از عدم تحصیل اهداف قانون برنامه ششم و اجرای احکام قانونی توسط وزارت نیرو، از دیگر مواردی است که در دستورکار جلسات علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته آتی قرار دارد.

 

ادامه مطلب

آموزشی

مجلس به «فیاضی» اعتماد نکرد

منتشر شده

در

توسط

مجلس به «فیاضی» اعتماد نکرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد ندادند.

 مسعود فیاضی گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش با ۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ رای ماخوذه نتوانست از مجلس  رای اعتماد کسب کند.

فیاضی دومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم است پیش از او حسین باغ گلی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که او هم نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب

آموزشی

مشکلات وزرای پیشین آموزش و پرورش از زبان “فیاضی”

منتشر شده

در

توسط

مشکلات وزرای پیشین آموزش و پرورش از زبان "فیاضی"

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به چالش‌های دستگاه تعلیم و تربیت اعم از معیشت معلمان، رتبه‌بندی، تأمین نیروی انسانی، صندوق ذخیره فرهنگیان، معوقات و مطالبات استخدامی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات وزرای پیشین این بود که مسائل جاری آموزش و پرورش، آنها را درگیر می‌کرد. البته کوچکترین مسئله در این وزارتخانه، بزرگترین مسئله است، زیرا حدود ۶۰ درصد دولت در آموزش و پرورش و گویی خودش یک دولت به شمار می‌رود، بنابراین مسائلش نیز کلان است.

 مسعود فیاضی در دیدار با جمعی از متخصصان عرصه تعلیم و تربیت کشور به اهمیت آموزش و پرورش در آینده کشور اشاره و عنوان کرد: در برهه تاریخی خاصی هستیم که حرکت در گام دوم انقلاب است.

وی افزود: لازم است در عین اینکه نگاه کوتاه مدتی به آموزش و پرورش داریم، نگاه و تصویر بزرگی از آینده آموزش و پرورش در گام دوم نیز داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به چالش‌های دستگاه تعلیم و تربیت اعم از معیشت معلمان، رتبه‌بندی، تأمین نیروی انسانی، صندوق ذخیره فرهنگیان، معوقات و مطالبات استخدامی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات وزرای پیشین این بود که مسائل جاری آموزش و پرورش، آنها را درگیر می‌کرد. البته کوچکترین مسئله در این وزارتخانه، بزرگترین مسئله است، زیرا حدود ۶۰ درصد دولت در آموزش و پرورش و گویی خودش یک دولت به شمار می‌رود بنابراین مسائلش نیز کلان است.

 

اعتبار رتبه‌بندی معلمان هرطور شده باید تامین شود

 

فیاضی ادامه داد: طرح رتبه بندی معلمان باید با هر راه و روشی که هست، اجرایی شود، زیرا می‌تواند سرمایه گذاری بزرگی برای آیندگان به شمار رود و از این حیث نیازمند توجه اساسی است. این عادلانه‌ترین شیوه پرداخت است که متناسب با صلاحیت‌های معلمان انجام و اگر درست عملیاتی شود، کار بزرگی خواهد بود. اعتبار رتبه بندی معلمان هرگز هزینه نیست و باید هرطور شده تامین شود زیرا سرمایه‌گذاری برای آینده است.

 

با گذشت یک دهه از ابلاغ سند تحول هنوز هیچ تحولی ایجاد نشده است

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین ۱۰ سال است که ابلاغ شده، اما منجر به ایجاد هیچ‌گونه تحولی نشده است گفت: لازمه این تحول، دیدگاه متفاوت به قضایای موجود و آینده‌نگری برای آموزش و پرورش در آینده‌ای نه چندان دور است. سند تحول بنیادین تنها در کلاس درس محقق می‌شود. در کلاس حضوری درس، معلم و دانش‌آموز همواره در حال معاشرت و روبه‌رویی هستند؛ در غیر این صورت، هرآنچه که رخ می‌دهد، تنها بیلان کاری است.

 

قانون ورزش دانش آموزی برای دوره پهلوی و قانون اهداف وزارتخانه برای دهه ۶۰ است

 

وی افزود: دانش‌آموز امسال با سال قبل متفاوت است، چه برسد به دانش‌آموز ۵۰ سال قبل؛ قانون ورزش دانش‌آموزی برای دوره رضاشاه پهلوی است! قانون اهداف وزارتخانه برای دهه ۶۰ است! اینها مسائلی است که باید حل شود تا سند تحول بتواند ضمانت اجرایی داشته باشد. دستگاه‌های دیگر نیز باید ظرفیت و پتانسیل خود را تقدیم نظام تعلیم و تربیت کنند. این کار فقط با تفاهم نامه بین دو وزارتخانه پیش نمی رود، بلکه باید الزام داشته باشند و الزام را باید از طریق قانون ایجاد کرد.

فیاضی با اشاره به برنامه چهارساله خود برای وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه‌ای که ارائه کردیم حاصل یک هفته یا دوهفته نیست، بلکه ماه‌ها روی آن کار شده و زمان بندی آن چهار ساله است. البته بعد از تصویب در مجلس، خردتر و جزئی‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه مسیر تحول را از کف میدان یعنی مدرسه می‌دانم عنوان کرد: تنها جای تحقق تحول، کلاس و مواجهه معلم و دانش آموز است و با ابلاغ و بخشنامه انجام نمی‌شود. نقطه را به اشتباه در ستاد گذاشته‌اند؛ نقطه اصلی در مدرسه و شورای مدرسه است. پس ما باید این کار را به مدرسه برگردانیم و مهندسی معکوس انجام دهیم. در نظام اختیارات، بیشترین اختیار را باید شورای مدرسه داشته باشد نه ستاد و معاونان؛ اختیارات را به مدرسه می‌دهیم و نظارت می‌کنیم. به جای تصدی‌گری، تنظیم‌گری مورد توجه ماست.

 

روی الگوی تفویض اختیار فکر می‌کنیم

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: روی این موضوع باید فکر شود که الگوی «بسیج کردن معلمان و نیروی انسانی آموزش و پرورش در پای کار آمدن برای تحول» چگونه باشد؛ بنده طرح هایی دارم ولی نیاز به گفت‌وگو و اندیشه ورزی است تا به یک الگو برسیم که بتوانیم جمعی از معلمان تراز و انقلابی را با نظام تفویض اختیار مجهز کنیم تا آنها در سراسر کشور فعالیت کنند. اگر پتانسیل معلمان نخبه آزاد نشود، هیچ اتفاق ناخوشایندی نخواهد افتاد. نمی‌خواهیم آموزش و پرورش را اداره کنیم بلکه می‌خواهیم یک تحول واقعی و یک جهش در این نظام تعلیم و تربیت داشته باشیم پس باید روی الگوی تمرکززدایی و تفویض اختیار فکر کنیم.

 

تلاش برای پای کار آوردن رییس جمهور جهت حمایت از پروژه‌های آموزش و پرورش 

 

فیاضی با بیان اینکه باید در زمینه معیشت معلمان، رتبه‌بندی، کمبود نیروی انسانی و وضعیت معیشت فرهنگیان، مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان، پرداخت مطالبات و معوقات، مسئله فناوری اطلاعات و آموزش مجازی، تهیه زیرساخت‌های قانونی و تغییر ساختارها اتفاقات مهمی بیفتد گفت: این موارد جزو پروژه‌هایم است تا بتوانم در هیئت دولت، قدرت و حمایت رئیس جمهور را پای کار مسائل آموزش و پرورش بیاورم. ولی در کف صحنه و میدان، معلمان باید کار تحول را اجرایی کنند و دانشگاه فرهنگیان نیز قلب ماجراست.

وی در خاتمه تاکید کرد که باید آیین نامه جذب و ارتقای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تغییر و ظرفیتش افزایش یابد. در حال حاضر دانشگاه ۵۰۰ هیئت علمی فعالیت دارد که بسیار کم است. باید ظرفیت معلمان قوی در آنجا برای هیئت علمی به کار گرفته شود و تربیت مدیر هم در دانشگاه فرهنگیان رخ دهد و درجه آن به سطح اول دانشگاه‌های کشور برسد و به یکی از انتخاب‌های اصلی جوانان کشور تبدیل شود.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها