با ما همراه باشید

آموزشی

حفظ و حراست از دستاوردهای ارزشمند جهاددانشگاهی نیازمند رویکرد فرهنگی است

منتشر شده

در

حفظ و حراست از دستاوردهای ارزشمند جهاددانشگاهی نیازمند رویکرد فرهنگی است

  رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان گفت: برای حفظ و حراست از دستاوردهای ارزشمند جهاددانشگاهی و استمرار حرکت قوی و پرشتاب ضرروت دارد تمام فعالیت‌های جهاددانشگاهی مبتنی بر حوزه فرهنگی صورت گیرد و در بستر فرهنگ جهادی فعالیت‌ها رشد و نمو پیدا ‌کند.

دکتر اکبر اسدی، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: رئیس جهاددانشگاهی کردستان بیان کرد: جهاددانشگاهی با توجه به گستردگی فعالیت و رسالت اصلی خود در جهت ارتباط دانشگاه با بدنه جامعه همواره ‌با دستگاه‌ها، ادارات، سازمان‌ها و نهادها و بخش‌های مختلف جامعه ارتباط برقرار کرده است تا با پشتوانه دانشگاه بتواند در جهت رفع موانع و مشکلات آنان اقدام کند.
وی مهم‌ترین شاخصه جهاددانشگاهی را روحیه جهادی دانست و گفت: مدیریت جهادی با بهره‌گیری از سبک و شیوه‌ای از مدیریت که برگرفته از روحیه جهادی باشد می‌تواند در جامعه الگوآفرین باشد.حال آنکه کشور ما هم در وضعیتی به سر می‌برد که بیش از هر زمان دیگری به روحیه جهادی نیازمند است.
اسدی  بیان کرد: اگر روحیه جهادی در تمام ادارات و سازمان‌ها گسترش پیدا کند تحول بزرگی در عرصه‌های مختلف کشور به وجود می‌آید و بهترین شاخص برای ارزیابی روحیه جهادی در مجموعه جهاددانشگاهی بیانات مقام معظم رهبری بین اقشار مختلف جامعه بوده که به این موضوع اشاره داشتند.
وی ادامه داد: جهاددانشگاهی طی چهار دهه گذشته خواستن و توانستن را اثبات کرده است و این نهاد توانسته با اعتقاد به توان داخلی در پرتو ایمان با مجاهدت، سخت کوشی و ابتکار در شرایط تحریم‌های ظالمانه دشمنان به کارهای دشوارو خطیر در عرصه مختلف مباردت کرده و در این راستا دستاوردهای ارزشمندی داشته است.
رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان افزود: موانع و مشکلات زیادی بر سر راه پیشرفت و موفقیت جهاددانشگاهی وجود دارد که بخشی در داخل مجموعه و بخشی در خارج از جهاددانشگاهی است اما براساس فرمایش مقام معظم رهبری که جهاددانشگاهی در مقابل موانع از حرکت نمی‌ایستد این نهاد همه این مشکلات و موانع را به یاری خدا به نقطه قوت و فرصت تبدیل کرده و در مسیر تحقق اهداف عالیه تلاش خواهد کرد.
وی عنوان کرد: برای حفظ و حراست از دستاوردهای ارزشمند جهاددانشگاهی و استمرار حرکت قوی و پرشتاب ضرروت دارد تمام فعالیت‌های جهاددانشگاهی مبتنی بر حوزه فرهنگی صورت گیرد و در بستر فرهنگ جهادی فعالیت‌ها رشد و نمو پیدا ‌کند.
اسدی تصریح کرد: هویت هر مجموعه‌ای به نیروی انسانی آن مجموعه بر می‌گردد لذا در جهاددانشگاهی برای جذب نیروی انسانی در کنار رویکرد تخصصی و فنی بایستی به صورت کلی دیدگاه فرهنگی افراد هم مورد توجه قرار گیرد که اگر در این خصوص دقت لازم صورت گیرد می‌توان به آینده این نهاد و حرکت پرشتاب آن امیدوار بود در غیراین صورت جهاددانشگاهی دچار روزمرگی شده و فعالیتش تکراری خواهد شد.
وی افزود: جهاددانشگاهی واحد کردستان در بخش‌های مختلف فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اشتغال دانش‌آموختگان با تلاش و کوشش جهادی دستاوردهای ارزشمندی را در سطح استان داشته است.
وی به فعالیت‌های حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی استان کردستان اشاره کرد و افزود: حوزه فرهنگی در زیر مجموعه خود دارای مراکز و سازمان‌های متنوعی است این مجموعه‌ها در راستای ارتقاء و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و بسط و گسترش روحیه جهادی در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان برنامه‌های متنوعی را اجرا می‌کنند.
رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان به برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی در حوزه فرهنگی این واحد اشاره و بیان کرد: طی سال گذشته معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی نشست‌های مختلفی با موضوعات وحدت اسلامی در اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره)، حمایت از کالای ایرانی در تحقق شعار سال، نشست تخصصی «چگونه با کووید 19 سالم زندگی کنیم»، نشست گرامیداشت دفاع مقدس و نشست باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی را در سطح استان برگزار کرده است.
وی به برگزاری همایش‌های ملی در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اشاره و بیان کرد: همایش مرز، مناسبات اجتماعی و توسعه فرهنگی یکی از همایش‌های اجرایی طی سال گذشته بوده است که مورد استقبال سازمان‌ها و ارگان‌های ذیربط استان قرار گرفت.
اسدی به برگزاری کارگاه‌های آموزشی، مسابقات و فعالیت‌های دیگر فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری کارگاه آموزشی هم‌اندیشی رسانه‌ای در خصوص ازدواج و مسائل حقوقی، وبینار تخصصی خانواده پویا و کارآمد و چالش‌ها و امیدها، کارگاه آموزشی خبرنگاری، سواد رسانه‌ای، وبینار مشاغل سبز با محوریت مدیریت پسماند از دیگر فعالیت‌های حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی بوده است.
وی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) یکی دیگر از زیرمجموعه‌های معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی دانست و افزود: این مرکز طرح‌های نظرسنجی خود را با کمترین درصد خطا در سطح استان و کشور به انجام رسانده است که از آن جمله می‌توان به طرح نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد.
رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان افزود: در خبرگزاری ایسنا و ایکنا طی یکسال گذشته به منظور اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم خبرهای متنوع و متعددی را در قالب اخبار پوششی و تولیدی در سطح استان کردستان انعکاس داده‌اند و در کنار انعکاس اخبار در خبرگزاری ایسنا چهار میزگرد تخصصی و در خبرگزاری ایکنا دو میزگرد تخصصی طی سال گذشته برگزار شده است.
وی به فعالیت واحد انتشارات جهاددانشگاهی در راستای چاپ و انتشار کتاب‌های علمی و تخصصی مؤلفان کردستانی اشاره و بیان کرد: طی سال گذشته در واحد انتشارات جهاددانشگاهی چهار عنوان کتاب چاپ، دو عنوان کتاب در دست چاپ و چهار عنوان نیز در مرحله ویراستاری قرار دارند که این واحد نیز در کنار چاپ کتاب اقدام به برگزاری مسابقات کتاب سه دقیقه‌ای و پنجمین دوره مسابقات دفاع سه دقیقه‌ای از پایان‌نامه‌های دانشجویی را نیز برگزار کرده است.
اسدی به برگزاری مناظرات دانشجویی در راستای منویات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی کردستان نهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی با استقبال خوب دانشجویان در سطح دانشگاه‌های استان کردستان برگزار شد.
وی به فعالیت حوزه اشتغال دانش‌آموختگان این نهاد اشاره و بیان کرد: دو مرکز نوآوری و شکوفایی در شهرستان‌های سنندج و بیجار از فعالیت‌های شاخص حوزه اشتغال دانش‌آموختگان این واحد بوده که زمینه و بستری برای جذب ایده‌های جوانان خلاق، ایده‌پرداز و جذب شرکت‌های فناوری بوده‌اند.
رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان در اجرای طرح مشاغل خانگی جهاد به عنوان یک نهاد توسعه‌ای، واسطه‌ای و تسهیلگر به شناسایی و توانمندسازی(مشاوره و آموزش) اشخاص حقیقی و حقوقی و پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال به بازار و با بهره‌مندی از شبکه‌های افقی و عمودی برای سه هزار نفر در سطح استان اشتغالزایی داشته است.
وی با اشاره به اجرای طرح مشاغل خانگی از سال 98 در حوزه اشتغال دانش‌آموختگان کردستان اظهار کرد: در سال 98 سهمیه استان کردستان در اجرای این طرح دو هزار و 600 نفر بوده که با توجه به عملکرد مثبت همکاران جهادی، کردستان جزو استان‌های برتر در اجرای این طرح بوده است.
اسدی افزود: در سایه این عملکرد مطلوب جهاددانشگاهی این استان در سال 99 نیز سهیمه 400 نفری به استان اختصاص یافت که به دلیل استقبال مردم از این طرح این سهیمه به هزار نفر افزایش یافت.
وی به فعالیت حوزه معاونت پژوهش جهاددانشگاهی کردستان اشاره و بیان کرد: در حوزه پژوهش فعالیت‌های خوب و متناسبی با نیازهای استان انجام شده است که از جمله می‌توان به طرح کشت بافت توت فرنگی با هدف تولید نشای عاری از ویروس اشاره کرد که در این راستا آزمایشگاه‌های کشت بافت را مجهز کرده و در کنار آن با ایجاد گلخانه برای پرورش نشای عاری از ویروس در این گلخانه اقدام کرده است که امیدواریم با اجرای این طرح گام اساسی در راستای ارتقای تولید محصول توت فرنگی در استان کردستان برداریم.
رئیس جهاددانشگاهی کردستان به فعالیت مرکز خدمات تخصصی جی آی اس معاونت پژوهشی این واحد اشاره و بیان کرد: طی دو سال گذشته طرح تهیه سامانه جامع اطلاعات مکانی جهاددانشگاهی کشور و نقشه‌برداری کل املاک جهاددانشگاهی کشور به عنوان یکی از طرح‌های بزرگ و کلان در این مرکز اجرا شده است.
وی طرح نقشه‌برداری کل موقوفات استان کردستان، جی آی اس مساجد کردستان، تهیه نقشه جامع کیفیت آب استان کرمانشاه، تهیه نقشه شبکه گاز شهر سنندج، طرح تهیه نقشه کلیه بیماری‌های موجود در استان کردستان، اطلس جغرافیایی جرم استان با استفاده جی آی اس، پهنه‌بندی حوادث جاده‌ای کردستان، ایجاد بستر گردشگری قابل ارائه به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در مسیر محور گردشگری، مکان‌یابی بهینه محل‌های اسکان موقت آسیب‌دیدگان ناشی از بلایای طبیعی را از جمله طرح‌های اجرایی در مرکز جی‌آی اس جهاددانشگاهی کردستان عنوان کرد.
اسدی به فعالیت گروه پژوهشی سنجش از راه دور جهاددانشگاهی کردستان اشاره و بیان کرد: بررسی اثرات تغییر اقلیم جهانی بر بارش در استان کرمانشاه و بررسی و تحلیل علل مشارکت ضعیف بهره‌برداران در سرمایه‌گذاری، تشکیل تعاونی‌ها و تصمیم گیری در مراحل مختلف طرح‌های تأمین و انتقال آب استان از جمله طرح‌های اجرایی در مرکز سنجش از راه دور جهاددانشگاهی کردستان است.
وی به طرح‌های در دست اقدام معاونت پژوهش جهاددانشگاهی کردستان اشاره و بیان کرد: ایجاد درمانگاه عمومی در شهرستان بیجار با فضای 258 مترمربع از طرح‌های در دست اقدام جهاددانشگاهی بوده که با رایزنی‌های صورت گرفته امیدواریم هرچه زودتر مقدمات تجهیز این مرکز فراهم شود و مردم این شهرستان از خدمات این مرکز بهره‌مند شوند.
رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان به انجام مذاکرات اولیه جهت راه‌اندازی مرکز خدمات تخصصی در حوزه بهداشت و درمان در شهرستان قروه اشاره و بیان کرد: در این راستا با مسئولان و خیرین قروه نشست‌ها و تعاملاتی صورت گرفته است که در صورت نتیجه‌بخش بودن این امر و راه‌اندازی این مرکز می‌توان فعالیت‌های اثربخش و تأثیرگذاری را در سایه روحیه جهادی جهادگران استان کردستان به انجام رساند.
وی به فعالیت حوزه معاونت آموزش جهاددانشگاهی کردستان اشاره و اذعان کرد: طی یکسال گذشته با برگزاری دوره‌های مختلف برای فراگیران آزاد شش هزار و 498 نفر از بسته‌های آموزشی این حوزه بهره‌مند شدند.
اسدی افزود: برگزاری آزمون‌های استخدامی ادارات و ارگان‌های مختلفی یکی دیگر از فعالیت‌های حوزه آموزش جهاددانشگاهی کردستان بوده است که آزمون استخدامی شرکت بیمه، آزمون آموزشیاران و آموزش‌دهندگان مستمر نهضت سوادآموزی، مدرسان طرح امین و معلمان قرآنی، آزمون مکاتبه‌ای، آزمون سه گانه(شرکت شیر، نهضت سوادآموزی و ثبت اسناد) از فعالیت‌های حوزه آموزش جهاددانشگاهی طی یکسال گذشته بوده است.
وی یادآور شد: مرکز آموزش علمی – کاربردی جهاددانشگاهی سنندج نیز در 33 رشته کاردانی و کارشناسی از سال 89 شروع به فعالیت کرده است که در حال حاضر 270 نفر دانشجو در دو مقطع کاردانی و کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.
منبع: ايسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشی

صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش روز یکشنبه در مجلس بررسی می‌شود

منتشر شده

در

توسط

صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش روز یکشنبه در مجلس بررسی می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه به بررسی صلاحیت و برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش جهت تصدی این وزارتخانه خواهند پرداخت.

 جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در هفته آتی در روز های یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه برگزار خواهد شد و دستور کار آن به شرح زیر می باشد:

بررسی برنامه ها و صلاحیت آقای یوسف نوری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش و اخذ رای اعتماد در روز یکشنبه

بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در خصوص طرح حمایت از مالکیت صنعتی

بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی (اعاده شده از شورای نگهبان)

بررسی گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در خصوص طرح تسهیل صدور برخی مجوز های کسب و کار (اعاده شده از شورای نگهبان)

بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در خصوص طرح اصلاح قانون تشکیلات و ایین دادرسی دیوان عدالت اداری

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه پروتکل اصلاحی موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه پروتکل اصلاحی بند (۱۰،۵،۴،۱) اساسنامه موسسه منطقه ای استانداردسازی، ارزیابی، انطباق و تایید صلاحیت و اندازه شناسی سازمان همکاری اقتصادی (ریسکام)

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری نیکاراگوئه

بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص طرح تسری فوق العاده خاص کارمندان سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به کارکنان اداری قوه قضاییه

بررسی گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در خصوص طرح شفافیت آرای نمایندگان

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری غنا به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات های بر درآمد،سرمایه و عواید سرمایه

بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل

بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح تبصره ۱ قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان

بررسی گزارش شور دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص طرح جهش تولید دانش بنیان

بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص لایحه به هزینه قطعی منظور نمودن اعتبار خرید و وسایل حفاظتی جزیره خارک

بررسی تقاضای دو فوریت در مورد طرح تشکیل آب و فاضلاب روستایی

بررسی تقاضای یک فوریت در مورد طرح حمایت از شرکت ها و موسسات خلاق و تجاری سازمان فناوری های نرم

همچنین انتخاب نمایندگان ناظر در مجامع و شوراها، بررسی گزارش نحوه اجرای بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای طرح چهل و شش هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت شستا از سال۹۲ تا۹۹، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری آبادان و اروند کنار از سال ۱۳۸۵ تاکنون، بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان به منظور رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری و روستایی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری، بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از سال ۱۳۹۲ و بررسی آثار اقتصادی ناشی از عدم تحصیل اهداف قانون برنامه ششم و اجرای احکام قانونی توسط وزارت نیرو، از دیگر مواردی است که در دستورکار جلسات علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته آتی قرار دارد.

 

ادامه مطلب

آموزشی

مجلس به «فیاضی» اعتماد نکرد

منتشر شده

در

توسط

مجلس به «فیاضی» اعتماد نکرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد ندادند.

 مسعود فیاضی گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش با ۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ رای ماخوذه نتوانست از مجلس  رای اعتماد کسب کند.

فیاضی دومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم است پیش از او حسین باغ گلی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که او هم نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب

آموزشی

مشکلات وزرای پیشین آموزش و پرورش از زبان “فیاضی”

منتشر شده

در

توسط

مشکلات وزرای پیشین آموزش و پرورش از زبان "فیاضی"

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به چالش‌های دستگاه تعلیم و تربیت اعم از معیشت معلمان، رتبه‌بندی، تأمین نیروی انسانی، صندوق ذخیره فرهنگیان، معوقات و مطالبات استخدامی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات وزرای پیشین این بود که مسائل جاری آموزش و پرورش، آنها را درگیر می‌کرد. البته کوچکترین مسئله در این وزارتخانه، بزرگترین مسئله است، زیرا حدود ۶۰ درصد دولت در آموزش و پرورش و گویی خودش یک دولت به شمار می‌رود، بنابراین مسائلش نیز کلان است.

 مسعود فیاضی در دیدار با جمعی از متخصصان عرصه تعلیم و تربیت کشور به اهمیت آموزش و پرورش در آینده کشور اشاره و عنوان کرد: در برهه تاریخی خاصی هستیم که حرکت در گام دوم انقلاب است.

وی افزود: لازم است در عین اینکه نگاه کوتاه مدتی به آموزش و پرورش داریم، نگاه و تصویر بزرگی از آینده آموزش و پرورش در گام دوم نیز داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به چالش‌های دستگاه تعلیم و تربیت اعم از معیشت معلمان، رتبه‌بندی، تأمین نیروی انسانی، صندوق ذخیره فرهنگیان، معوقات و مطالبات استخدامی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات وزرای پیشین این بود که مسائل جاری آموزش و پرورش، آنها را درگیر می‌کرد. البته کوچکترین مسئله در این وزارتخانه، بزرگترین مسئله است، زیرا حدود ۶۰ درصد دولت در آموزش و پرورش و گویی خودش یک دولت به شمار می‌رود بنابراین مسائلش نیز کلان است.

 

اعتبار رتبه‌بندی معلمان هرطور شده باید تامین شود

 

فیاضی ادامه داد: طرح رتبه بندی معلمان باید با هر راه و روشی که هست، اجرایی شود، زیرا می‌تواند سرمایه گذاری بزرگی برای آیندگان به شمار رود و از این حیث نیازمند توجه اساسی است. این عادلانه‌ترین شیوه پرداخت است که متناسب با صلاحیت‌های معلمان انجام و اگر درست عملیاتی شود، کار بزرگی خواهد بود. اعتبار رتبه بندی معلمان هرگز هزینه نیست و باید هرطور شده تامین شود زیرا سرمایه‌گذاری برای آینده است.

 

با گذشت یک دهه از ابلاغ سند تحول هنوز هیچ تحولی ایجاد نشده است

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین ۱۰ سال است که ابلاغ شده، اما منجر به ایجاد هیچ‌گونه تحولی نشده است گفت: لازمه این تحول، دیدگاه متفاوت به قضایای موجود و آینده‌نگری برای آموزش و پرورش در آینده‌ای نه چندان دور است. سند تحول بنیادین تنها در کلاس درس محقق می‌شود. در کلاس حضوری درس، معلم و دانش‌آموز همواره در حال معاشرت و روبه‌رویی هستند؛ در غیر این صورت، هرآنچه که رخ می‌دهد، تنها بیلان کاری است.

 

قانون ورزش دانش آموزی برای دوره پهلوی و قانون اهداف وزارتخانه برای دهه ۶۰ است

 

وی افزود: دانش‌آموز امسال با سال قبل متفاوت است، چه برسد به دانش‌آموز ۵۰ سال قبل؛ قانون ورزش دانش‌آموزی برای دوره رضاشاه پهلوی است! قانون اهداف وزارتخانه برای دهه ۶۰ است! اینها مسائلی است که باید حل شود تا سند تحول بتواند ضمانت اجرایی داشته باشد. دستگاه‌های دیگر نیز باید ظرفیت و پتانسیل خود را تقدیم نظام تعلیم و تربیت کنند. این کار فقط با تفاهم نامه بین دو وزارتخانه پیش نمی رود، بلکه باید الزام داشته باشند و الزام را باید از طریق قانون ایجاد کرد.

فیاضی با اشاره به برنامه چهارساله خود برای وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه‌ای که ارائه کردیم حاصل یک هفته یا دوهفته نیست، بلکه ماه‌ها روی آن کار شده و زمان بندی آن چهار ساله است. البته بعد از تصویب در مجلس، خردتر و جزئی‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه مسیر تحول را از کف میدان یعنی مدرسه می‌دانم عنوان کرد: تنها جای تحقق تحول، کلاس و مواجهه معلم و دانش آموز است و با ابلاغ و بخشنامه انجام نمی‌شود. نقطه را به اشتباه در ستاد گذاشته‌اند؛ نقطه اصلی در مدرسه و شورای مدرسه است. پس ما باید این کار را به مدرسه برگردانیم و مهندسی معکوس انجام دهیم. در نظام اختیارات، بیشترین اختیار را باید شورای مدرسه داشته باشد نه ستاد و معاونان؛ اختیارات را به مدرسه می‌دهیم و نظارت می‌کنیم. به جای تصدی‌گری، تنظیم‌گری مورد توجه ماست.

 

روی الگوی تفویض اختیار فکر می‌کنیم

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: روی این موضوع باید فکر شود که الگوی «بسیج کردن معلمان و نیروی انسانی آموزش و پرورش در پای کار آمدن برای تحول» چگونه باشد؛ بنده طرح هایی دارم ولی نیاز به گفت‌وگو و اندیشه ورزی است تا به یک الگو برسیم که بتوانیم جمعی از معلمان تراز و انقلابی را با نظام تفویض اختیار مجهز کنیم تا آنها در سراسر کشور فعالیت کنند. اگر پتانسیل معلمان نخبه آزاد نشود، هیچ اتفاق ناخوشایندی نخواهد افتاد. نمی‌خواهیم آموزش و پرورش را اداره کنیم بلکه می‌خواهیم یک تحول واقعی و یک جهش در این نظام تعلیم و تربیت داشته باشیم پس باید روی الگوی تمرکززدایی و تفویض اختیار فکر کنیم.

 

تلاش برای پای کار آوردن رییس جمهور جهت حمایت از پروژه‌های آموزش و پرورش 

 

فیاضی با بیان اینکه باید در زمینه معیشت معلمان، رتبه‌بندی، کمبود نیروی انسانی و وضعیت معیشت فرهنگیان، مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان، پرداخت مطالبات و معوقات، مسئله فناوری اطلاعات و آموزش مجازی، تهیه زیرساخت‌های قانونی و تغییر ساختارها اتفاقات مهمی بیفتد گفت: این موارد جزو پروژه‌هایم است تا بتوانم در هیئت دولت، قدرت و حمایت رئیس جمهور را پای کار مسائل آموزش و پرورش بیاورم. ولی در کف صحنه و میدان، معلمان باید کار تحول را اجرایی کنند و دانشگاه فرهنگیان نیز قلب ماجراست.

وی در خاتمه تاکید کرد که باید آیین نامه جذب و ارتقای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تغییر و ظرفیتش افزایش یابد. در حال حاضر دانشگاه ۵۰۰ هیئت علمی فعالیت دارد که بسیار کم است. باید ظرفیت معلمان قوی در آنجا برای هیئت علمی به کار گرفته شود و تربیت مدیر هم در دانشگاه فرهنگیان رخ دهد و درجه آن به سطح اول دانشگاه‌های کشور برسد و به یکی از انتخاب‌های اصلی جوانان کشور تبدیل شود.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها