دادههای تلفن همراه جمعسپاری شده میتواند پلها را ایمن و مستحکم نگه دارد

به گزارش خبر روز و به نقل از sciencenews تلفن همراه شما میتواند وضعیت سلامت پلها را تنها با قرار گرفتن در جیبتان هنگام انجام سفرهای روزانهتان نشان دهد. شتابسنجها و سنسورهای GPS که اجزای استاندارد در گوشیهای هوشمند هستند، اطلاعاتی را جمعآوری میکنند که میتواند نشان دهد که چگونه پلها در حین حرکت وسایل نقلیه
به گزارش خبر روز و به نقل از sciencenews تلفن همراه شما میتواند وضعیت سلامت پلها را تنها با قرار گرفتن در جیبتان هنگام انجام سفرهای روزانهتان نشان دهد. شتابسنجها و سنسورهای GPS که اجزای استاندارد در گوشیهای هوشمند هستند، اطلاعاتی را جمعآوری میکنند که میتواند نشان دهد که چگونه پلها در حین حرکت وسایل نقلیه در عرض آن منعطف و ارتعاش میکنند، محققان در 3 نوامبر در مهندسی ارتباطات گزارش دادند.
اپلیکیشنهایی که اندازهگیریها را جمعآوری میکنند، میتوانند با هشدار به مهندسان مبنی بر نیاز به تعمیر پل، مسافران را ایمن نگه دارند. این ابزارها همچنین میتوانند در مورد خرابیهای فاجعهبار مانند فروریختن پل عابر پیاده غمانگیز در ایالت گجرات در غرب هند در 30 اکتبر، یا دهانه پل که در ماه ژانویه در پیتسبورگ فروریخت، هشدار دهند یا به جلوگیری از آن کمک کنند (SN: 07/11/16).
مهندس عمران توماس ماتارازو از آکادمی نظامی ایالات متحده در وست پوینت در نیویورک می گوید: “این واقعاً برای هر نوع پل قابل اجرا است.” او میگوید تنها چیزی که شما نیاز دارید این است که یک تلفن هوشمند را در آنجا قرار دهید – چه با ماشین، چه در جیب عابر پیاده یا نصب شده روی اسکوتر – و روشی برای نظارت بر دستگاه (SN: 11/10/17).
ماتارازو میگوید خرابی پل اغلب به عدم قطعیت در مورد خواص ساختاری منتهی میشود. “تنها راه برای کاهش این عدم قطعیت ها نظارت بیشتر است.” جمعسپاری دادهها از تلفنهای همراه ممکن است بهترین و احتمالاً تنها راه برای دریافت دادههای زیادی بر روی پلهای سراسر جهان باشد.
بیش از 600000 پل تنها در ایالات متحده وجود دارد. ماتارازو میگوید سنسورهای اختصاصی که مشکلات ساختاری را بررسی میکنند گران هستند، بنابراین بیشتر پلها معمولاً هر سال یکبار با چشم بازرسی میشوند.
حفظ شرایط پل با استفاده از برنامههای ساده تلفن همراه میتواند تعمیر و نگهداری را کارآمدتر از آنچه که تنها با بازرسان انسانی امکانپذیر است – و بسیار ارزانتر از آنچه با حسگرهای تخصصی ممکن است، کند. ماتارازو و همکارانش تخمین میزنند که بهبود حاصل در مراقبت، طول عمر پلهای قدیمیتر را چند سال افزایش میدهد، اما پلهای جدیدتر میتوانند تقریباً 15 سال بیشتر از زمانی که قبل از بازسازی یا تعویض به این روش نظارت نمیشوند، دوام بیاورند.
ماتارازو برای اینکه آزمایش کند تلفنهای همراه چقدر میتوانند بر پلها نظارت کنند، 102 بار با تلفنهای همراه در ماشینش از روی پل گلدن گیت در سانفرانسیسکو رانندگی کرد. او و تیم تحقیقاتیاش همچنین دادههایی را از رانندگان اوبر طی ۷۲ سفر بر روی پل معلق جمعآوری کردند. برای بررسی رویکرد روی پلهایی که معمولتر از پلهای روگذر رایج در جادهها هستند، محققان ترتیبی دادند که رانندگان دادهها را در طول 280 عبور از روی یک پل بتنی نزدیک به 30 متری در Ciampino، ایتالیا ثبت کنند.
برای هر دو پل، حسگرهای تلفن همراه لرزشهایی را در سازهها شناسایی کردند که در حدود چند درصد اندازهگیری بود که ابزارهای اختصاصی متصل به پلها میتوانستند انجام دهند.
ماتارازو میگوید یک پاس تنها با یک تلفن همراه به اندازه صدها یا بیشتر حسگرهای ثابت اطلاعات مربوط به یک پل را جمعآوری میکند. این به این دلیل است که تلفنها میتوانند بهجای ارائه دادهها از مکانهای خاص در امتداد یک پل، دادهها را بهطور مداوم در حین عبور دریافت کنند.
اگر محققان موفق شوند شرکتهای حملونقل، اپراتورهای وسایل نقلیه دولتی یا مردم را به همکاری وادار کنند، تیم میتواند اطلاعات بسیار بیشتری جمعآوری کند که منجر به اندازهگیریهای بسیار دقیق میشود. از آنجایی که اکثر تلفن ها از قبل دارای شتاب سنج و GPS هستند، اطلاعات را می توان اساساً به صورت رایگان جمع آوری کرد.
هویلی وانگ، مهندس عمران در دانشگاه صنعتی دالیان در چین که در این مطالعه شرکت نداشت، میگوید تلفنهای همراه میتوانند به نظارت بر پلهایی که فاقد حسگرهای نصب شده هستند کمک کنند. اما او در مورد دقت نهایی که گوشی های هوشمند می توانند ارائه دهند تردید دارد. با این حال، او میگوید: «این یک رویکرد بهتر برای یک تخمین تقریبی بدون [افزودن] حسگرهای بیشتر است».
ماتارازو موافق است که دادههای جمعسپاری احتمالاً به طور کامل جایگزین سنسورهای اختصاصی برای نظارت بر پلها نمیشوند. او میگوید، اما تلفنهای همراه از چند جهت بیرقیب هستند. “مزیت در راحتی و مقیاس است…. این یک سیستم حسگر موبایل است که در حال حاضر وجود دارد.
پل ها بخش های کلیدی زیرساخت های حمل و نقل هستند. Matarazzo می گوید، به جای بررسی پل ها هر چند سال یکبار، بررسی تغییرات در آنها که می تواند در روزها و هفته ها رخ دهد بسیار مهم است. این فناوری به ما این امکان را می دهد که این کار را انجام دهیم.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0