با ما همراه باشید

آموزشی

دانشگاه‌هایی که آینده فارغ‌التحصیلان خود را تضمین می‌کنند!

منتشر شده

در

دانشگاه‌هایی که آینده فارغ‌التحصیلان خود را تضمین می‌کنند!

بسیاری از دانشگاه‌های دنیا که تعداد آنها کم هم نیست، به واسطه اعتبار زیادشان، آینده فارغ‌التحصیلان خود را تضمین می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از سیگنال،‌ دانشگاه، به عنوان یکی از مراکز رشد و بالندگی افراد، نقش مهمی در زندگی ایفا می‌کند.در این میان،‌دانشگاه‌هایی نیز وجود دارند که به دلیل کیفیت بالای ارائه خدمات آموزشی و دانشجویی،‌ زندگی افراد را تغییر می‌دهند.
در این گزارش به معرفی دانشگاه‌هایی که می‌پردازیم که تنها شنیدن اسم آنها، توجه‌ها را جلب می‌کند و تحصیل در آنها آرزوی هر دانشجویی است . علاوه بر این، تحصیل در این دانشگاه‌ها، زندگی فارغ‌التحصیلان آن را تغییر می‌دهد.
۱- دانشگاه “هاروارد”(Harvard)
دانشگاه‌ هاروارد، رویای میلیون‌ها دانش‌آموز و کابوس والدین آنهاست. بله، دانشگاه هاروارد، در دنیا بسیار مشهور و البته گران است.
اما چرا همه آرزوی تحصیل در این دانشگاه‌ها را دارند؟
اعتبار: دانشگاه هاروارد در سال ۱۶۳۶ میلادی تاسیس شد و تاکنون ۵ قرن تجربه آموزش و نوآوری را برای دانشجویان خود به ارمغان آورده است.
سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این دانشگاه بسیار وسیع بوده و با وجود این قدمت طولانی، مطمئنا تجربه آموزشی بینظیری از گذشته تا امروز ارائه می‌دهد.
شهرت: برنده شدن جایزه نوبل و جایزه پولیتزر (جایزه‌ای در روزنامه‌نگاری، ادبیات و موسیقی ) در میان فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، بسیار متداول است و به ویژه دانشجویان رشته علوم انسانی و هنر این دانشگاه، به افراد بزرگی در این زمینه‌ها تبدیل می‌شوند.
کتابخانه: عظمت کتابخانه این دانشگاه، با شهرت آن مطابقت دارد. این دانشگاه، بزرگترین کتابخانه جهان را دارد.

۲- دانشگاه “آکسفورد”( Oxford)
دانشگاه آکسفورد، رقیب اصلی دانشگاه‌های معروف دنیا چون هاروارد و استنفورد است.
تاسیس دانشگاه آکسفورد به قرن سیزدهم برمی‌گردد. این بدان معنا است که قرون وسطی پایه و اساس آموزه‌های اصلی دانشگاه شده است.
جامعه دانشگاهی آکسفورد از تحقیقات در زمینه علوم و سایر رشته‌ها پشتیبانی می‌کند و مطبوعات دانشگاهی آکسفورد نیز اقدامات منحصربه فردی انجام می‌دهد.

۳- دانشگاه “پاریس یا سوربن” (Sorbonne)
بسیاری از دانشجویان تصور می‌کنند که دانشگاه سوربن، یک دانشگاه جداگانه برای تحصیل است ولی این تفکر اشتباه است. در پایان دهه ۱۹۶۰ میلادی، سوربن به ۸ پردیس تقسیم شد. بنابراین، سوربن واقعی همان دانشگاه پاریس است.
تحصیل در این دانشگاه دولتی، رایگان نیست. اما بر خلاف دانشگاه‌های آمریکایی، در این دانشگاه به فعالیت‌های فوق برنامه‌ای، و نمرات توجه کمتری می‌شود.
همچنین، برای دانشجویان بین‌المللی، قوانین سختگیرانه کمتری وجود دارد.استنانداردهای تدریس در این دانشگاه نیز بالاست.
میتوان گفت که دانشگاه پاریس گزینه‌ای بسیار مناسب برای تحصیل در رشته‌هایی چون حقوق و بازرگانی است.

۴- دانشگاه “ادینبرو”( Edinburgh)
ادینبرو، بزرگترین قلمرو آموزشی در جهان انگلیسی زبان است.
اگر به خاطر داشته باشید،‌ “دالی”، اولین گوسفند همانندسازی‌شده و ماده جهان بود که توسط محققان دانشگاه ادینبرو به وجود آمد.
این دانشگاه در سال ۱۵۸۳ میلادی تاسیس شد. معماری با شکوه و سالن‌های مطالعه منحصر به فرد آن یادآور مطالعه در یک موزه است.
در این دانشگاه دانشمندان بزرگی چون گراهام بل و چارلز داروین قدم گذاشته‌اند و اختراعات بزرگی چون واکسن هپاتیت ب در این دانشگاه به وجود آمده است.
لازم به ذکر است، بیش از ۵۰۰ برنامه تحصیلی در این دانشگاه قابل انتخاب است.

۵- دانشگاه “کلمبیا”( Columbia)
دانشگاه کلمبیا که نسبت به دانشگاه‌های استنفورد و یا آکسفورد، شهرت کمتری دارد، فرصت‌های بسیار زیادی دارد.
افرادی که تازه وارد دانشگاه کلمبیا می‌شوند، مسحور مزایای حضور در آن خواهند شد.
کتابخانه گسترده این دانشگاه، یکی از بزرگترین کتابخانه‌های ایالت متحده است. به طوری‌که می‌توان ۱۳ میلیون جلد کتاب در رشته‌های مختلف در این کتابخانه مشاهده کرد.
دانشگاه کلمبیا اولین دانشگاهی بود که آموزش پزشکی پیشنهاد کرد تا به یک انتخاب عالی برای متقاضیانی که رویای پزشکی در سر دارند، تبدیل شود.
این دانشگاه در نزدیکی اماکن فرهنگی و سیاسی همچون وال‌استریت واقع شده که از دیگر نکات قابل توجه آن است.
دانشگاه کلمبیا از نظر برندگان جایزه نوبل نیز منحصر به فرد است. چراکه با توجه به تعداد فارغ‌التحصیلان خود، سومین دانشگاه جهان از نظر تعداد برندگان نوبل است.

۶- دانشگاه “نیویورک”( New York)
این دانشگاه نشان دهنده هویت چند ملیتی نیویورک است و بیش از ۸۰ قومیت در این دانشگاه نماینده دارند.
حدود ۹۴ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه نیویورک وارد بازار کار می‌شوند. حقوق این افراد نیز قابل توجه است. چراکه اگر فردی به عنوان فارغ‌التحصیل دانشگاه نیویورک وارد بازار کار شود، حقوق او از ۵۰ هزار دلار شروع  می‌شود.

۷- دانشگاه “وین”( Vienna)
دانشگاه وین، مانند اغلب دانشگاه‌های معتیر اروپایی،‌حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
این دانشگاه در سال ۱۳۶۵ میلادی تاسیس شده و خانه بیش از ۹۴ هزار دانشجو است.
معروف‌ترین دانشگاه اتریش،‌ کوچکتر از هر دانشگاه آمریکایی است.گرچه،‌ یکی از قدیمی‌ترین و ثروتمندترین دانشگاه‌های اروپا محسوب می‌شود.
فارغ‌التحصیلان مشهور زیادی از این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند که از میان آنها،‌بسیاری برنده جایزه نوبل پزشکی شده و بسیاری، از ریاضیدانان بزرگ هستند.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشی

صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش روز یکشنبه در مجلس بررسی می‌شود

منتشر شده

در

توسط

صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش روز یکشنبه در مجلس بررسی می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه به بررسی صلاحیت و برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش جهت تصدی این وزارتخانه خواهند پرداخت.

 جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در هفته آتی در روز های یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه برگزار خواهد شد و دستور کار آن به شرح زیر می باشد:

بررسی برنامه ها و صلاحیت آقای یوسف نوری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش و اخذ رای اعتماد در روز یکشنبه

بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در خصوص طرح حمایت از مالکیت صنعتی

بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی (اعاده شده از شورای نگهبان)

بررسی گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در خصوص طرح تسهیل صدور برخی مجوز های کسب و کار (اعاده شده از شورای نگهبان)

بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در خصوص طرح اصلاح قانون تشکیلات و ایین دادرسی دیوان عدالت اداری

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه پروتکل اصلاحی موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه پروتکل اصلاحی بند (۱۰،۵،۴،۱) اساسنامه موسسه منطقه ای استانداردسازی، ارزیابی، انطباق و تایید صلاحیت و اندازه شناسی سازمان همکاری اقتصادی (ریسکام)

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری نیکاراگوئه

بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص طرح تسری فوق العاده خاص کارمندان سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به کارکنان اداری قوه قضاییه

بررسی گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در خصوص طرح شفافیت آرای نمایندگان

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری غنا به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات های بر درآمد،سرمایه و عواید سرمایه

بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل

بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح تبصره ۱ قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان

بررسی گزارش شور دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص طرح جهش تولید دانش بنیان

بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص لایحه به هزینه قطعی منظور نمودن اعتبار خرید و وسایل حفاظتی جزیره خارک

بررسی تقاضای دو فوریت در مورد طرح تشکیل آب و فاضلاب روستایی

بررسی تقاضای یک فوریت در مورد طرح حمایت از شرکت ها و موسسات خلاق و تجاری سازمان فناوری های نرم

همچنین انتخاب نمایندگان ناظر در مجامع و شوراها، بررسی گزارش نحوه اجرای بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای طرح چهل و شش هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت شستا از سال۹۲ تا۹۹، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری آبادان و اروند کنار از سال ۱۳۸۵ تاکنون، بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان به منظور رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری و روستایی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری، بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از سال ۱۳۹۲ و بررسی آثار اقتصادی ناشی از عدم تحصیل اهداف قانون برنامه ششم و اجرای احکام قانونی توسط وزارت نیرو، از دیگر مواردی است که در دستورکار جلسات علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته آتی قرار دارد.

 

ادامه مطلب

آموزشی

مجلس به «فیاضی» اعتماد نکرد

منتشر شده

در

توسط

مجلس به «فیاضی» اعتماد نکرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد ندادند.

 مسعود فیاضی گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش با ۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ رای ماخوذه نتوانست از مجلس  رای اعتماد کسب کند.

فیاضی دومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم است پیش از او حسین باغ گلی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که او هم نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب

آموزشی

مشکلات وزرای پیشین آموزش و پرورش از زبان “فیاضی”

منتشر شده

در

توسط

مشکلات وزرای پیشین آموزش و پرورش از زبان "فیاضی"

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به چالش‌های دستگاه تعلیم و تربیت اعم از معیشت معلمان، رتبه‌بندی، تأمین نیروی انسانی، صندوق ذخیره فرهنگیان، معوقات و مطالبات استخدامی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات وزرای پیشین این بود که مسائل جاری آموزش و پرورش، آنها را درگیر می‌کرد. البته کوچکترین مسئله در این وزارتخانه، بزرگترین مسئله است، زیرا حدود ۶۰ درصد دولت در آموزش و پرورش و گویی خودش یک دولت به شمار می‌رود، بنابراین مسائلش نیز کلان است.

 مسعود فیاضی در دیدار با جمعی از متخصصان عرصه تعلیم و تربیت کشور به اهمیت آموزش و پرورش در آینده کشور اشاره و عنوان کرد: در برهه تاریخی خاصی هستیم که حرکت در گام دوم انقلاب است.

وی افزود: لازم است در عین اینکه نگاه کوتاه مدتی به آموزش و پرورش داریم، نگاه و تصویر بزرگی از آینده آموزش و پرورش در گام دوم نیز داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به چالش‌های دستگاه تعلیم و تربیت اعم از معیشت معلمان، رتبه‌بندی، تأمین نیروی انسانی، صندوق ذخیره فرهنگیان، معوقات و مطالبات استخدامی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات وزرای پیشین این بود که مسائل جاری آموزش و پرورش، آنها را درگیر می‌کرد. البته کوچکترین مسئله در این وزارتخانه، بزرگترین مسئله است، زیرا حدود ۶۰ درصد دولت در آموزش و پرورش و گویی خودش یک دولت به شمار می‌رود بنابراین مسائلش نیز کلان است.

 

اعتبار رتبه‌بندی معلمان هرطور شده باید تامین شود

 

فیاضی ادامه داد: طرح رتبه بندی معلمان باید با هر راه و روشی که هست، اجرایی شود، زیرا می‌تواند سرمایه گذاری بزرگی برای آیندگان به شمار رود و از این حیث نیازمند توجه اساسی است. این عادلانه‌ترین شیوه پرداخت است که متناسب با صلاحیت‌های معلمان انجام و اگر درست عملیاتی شود، کار بزرگی خواهد بود. اعتبار رتبه بندی معلمان هرگز هزینه نیست و باید هرطور شده تامین شود زیرا سرمایه‌گذاری برای آینده است.

 

با گذشت یک دهه از ابلاغ سند تحول هنوز هیچ تحولی ایجاد نشده است

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین ۱۰ سال است که ابلاغ شده، اما منجر به ایجاد هیچ‌گونه تحولی نشده است گفت: لازمه این تحول، دیدگاه متفاوت به قضایای موجود و آینده‌نگری برای آموزش و پرورش در آینده‌ای نه چندان دور است. سند تحول بنیادین تنها در کلاس درس محقق می‌شود. در کلاس حضوری درس، معلم و دانش‌آموز همواره در حال معاشرت و روبه‌رویی هستند؛ در غیر این صورت، هرآنچه که رخ می‌دهد، تنها بیلان کاری است.

 

قانون ورزش دانش آموزی برای دوره پهلوی و قانون اهداف وزارتخانه برای دهه ۶۰ است

 

وی افزود: دانش‌آموز امسال با سال قبل متفاوت است، چه برسد به دانش‌آموز ۵۰ سال قبل؛ قانون ورزش دانش‌آموزی برای دوره رضاشاه پهلوی است! قانون اهداف وزارتخانه برای دهه ۶۰ است! اینها مسائلی است که باید حل شود تا سند تحول بتواند ضمانت اجرایی داشته باشد. دستگاه‌های دیگر نیز باید ظرفیت و پتانسیل خود را تقدیم نظام تعلیم و تربیت کنند. این کار فقط با تفاهم نامه بین دو وزارتخانه پیش نمی رود، بلکه باید الزام داشته باشند و الزام را باید از طریق قانون ایجاد کرد.

فیاضی با اشاره به برنامه چهارساله خود برای وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه‌ای که ارائه کردیم حاصل یک هفته یا دوهفته نیست، بلکه ماه‌ها روی آن کار شده و زمان بندی آن چهار ساله است. البته بعد از تصویب در مجلس، خردتر و جزئی‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه مسیر تحول را از کف میدان یعنی مدرسه می‌دانم عنوان کرد: تنها جای تحقق تحول، کلاس و مواجهه معلم و دانش آموز است و با ابلاغ و بخشنامه انجام نمی‌شود. نقطه را به اشتباه در ستاد گذاشته‌اند؛ نقطه اصلی در مدرسه و شورای مدرسه است. پس ما باید این کار را به مدرسه برگردانیم و مهندسی معکوس انجام دهیم. در نظام اختیارات، بیشترین اختیار را باید شورای مدرسه داشته باشد نه ستاد و معاونان؛ اختیارات را به مدرسه می‌دهیم و نظارت می‌کنیم. به جای تصدی‌گری، تنظیم‌گری مورد توجه ماست.

 

روی الگوی تفویض اختیار فکر می‌کنیم

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: روی این موضوع باید فکر شود که الگوی «بسیج کردن معلمان و نیروی انسانی آموزش و پرورش در پای کار آمدن برای تحول» چگونه باشد؛ بنده طرح هایی دارم ولی نیاز به گفت‌وگو و اندیشه ورزی است تا به یک الگو برسیم که بتوانیم جمعی از معلمان تراز و انقلابی را با نظام تفویض اختیار مجهز کنیم تا آنها در سراسر کشور فعالیت کنند. اگر پتانسیل معلمان نخبه آزاد نشود، هیچ اتفاق ناخوشایندی نخواهد افتاد. نمی‌خواهیم آموزش و پرورش را اداره کنیم بلکه می‌خواهیم یک تحول واقعی و یک جهش در این نظام تعلیم و تربیت داشته باشیم پس باید روی الگوی تمرکززدایی و تفویض اختیار فکر کنیم.

 

تلاش برای پای کار آوردن رییس جمهور جهت حمایت از پروژه‌های آموزش و پرورش 

 

فیاضی با بیان اینکه باید در زمینه معیشت معلمان، رتبه‌بندی، کمبود نیروی انسانی و وضعیت معیشت فرهنگیان، مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان، پرداخت مطالبات و معوقات، مسئله فناوری اطلاعات و آموزش مجازی، تهیه زیرساخت‌های قانونی و تغییر ساختارها اتفاقات مهمی بیفتد گفت: این موارد جزو پروژه‌هایم است تا بتوانم در هیئت دولت، قدرت و حمایت رئیس جمهور را پای کار مسائل آموزش و پرورش بیاورم. ولی در کف صحنه و میدان، معلمان باید کار تحول را اجرایی کنند و دانشگاه فرهنگیان نیز قلب ماجراست.

وی در خاتمه تاکید کرد که باید آیین نامه جذب و ارتقای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تغییر و ظرفیتش افزایش یابد. در حال حاضر دانشگاه ۵۰۰ هیئت علمی فعالیت دارد که بسیار کم است. باید ظرفیت معلمان قوی در آنجا برای هیئت علمی به کار گرفته شود و تربیت مدیر هم در دانشگاه فرهنگیان رخ دهد و درجه آن به سطح اول دانشگاه‌های کشور برسد و به یکی از انتخاب‌های اصلی جوانان کشور تبدیل شود.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها