با ما همراه باشید

تکنولوژی

“شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت” چیست؟ + تصاویر

منتشر شده

در

“Microsoft Flight Simulator” یا “شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت” یکی از تکنولوژی‌های باورنکردنی امروز است، با این شبیه‌ساز هر جایی که در دنیا خواستید، می‌توانید بروید، می‌توانید یک کره سه‌بعدی را بچرخانید، جایی را که می‌خواهید در آنجا پرواز کنید، انتخاب کرده و روی آن کلیک کنید؛ بعد از یک لودینگ، شما حالا در آن نقطه از کره زمین در حال پرواز یا روی فرودگاه، آماده تیک‌آف هستید.

“هنگ‌‌کنگ”، “گرند کنیون”، “چرنوبیل”، “کوهستان آلپ”، “هاوایی”، محله‌ای که در آن بزرگ شدید، شهری که در آن کار می‌کنید و هر جایی که فکرش را بکنید، همگی در این بازی و نرم‌افزار هستند و به طرز باور نکردنی واقعی به نظر می‌آیند؛ اگر به زمین خیلی نزدیک شوید، نزدیک‌تر از آن چیزی که در حالت معمول بازی می‌کنید، خواهید دید که بافت زمین، همان اطلاعات به دست آمده از ماهواره‌هاست اما از بالا در میان آسمان‌ها، تمام محیط زیر پایتان به معنای واقعی کلمه “واقعی” است.

شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت به لطف نقشه‌های “بینگ” از اسکن‌های ماهواره‌ای کره زمین استفاده می‌کند و الگوریتم، آن‌ها را به دنیایی سه‌بعدی و قابل باور تبدیل می‌کند؛ اما مایکروسافت دیروز اعلام کرده است که “Microsoft Flight Simulator” اندازه نصب اولیه را از 170 گیگابایت به 83 گیگابایت کاهش داده است.

در هنگام راه‌اندازی، این نرم‌افزار 170 گیگابایت را روی هارددیسک اشغال می‌کند اما در نسخه‌های بهینه‌سازی شده، حجم آن به 83 گیگابایت کاهش یافته است که این یک خبر خوب برای افرادی است که می‌خواهند این نرم‌افزار را بر روی هارد sSD اجرا کنند تا عملکرد بهتری داشته باشند.

علم و تکنولوژی , علمی ,

علم و تکنولوژی , علمی ,

منبع : تسنیم

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تکنولوژی

بازسازی اولین تصویر از “نیل آرمسترانگ” بر روی سطح ماه+فیلم

منتشر شده

در

توسط

بازسازی اولین تصویر از "نیل آرمسترانگ" بر روی سطح ماه+فیلم

یک هنرمند جلوه‌های ویژه فیلمی ۳۶۰ درجه از آنچه باز آلدرین(Buzz Aldrin) بر روی سطح ماه مشاهده می‌کرده را به نمایش گذاشته‌ است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، مایکل رنجر(Michael Ranger) برای ساخت این تصویر انعکاس روی کلاه فضانوردی باز آلدرین را بزرگنمایی کرد و با استفاده از فتوشاپ تصویری از آن‌چه آلدرین می‌دیده است را بازسازی کرد.

اگرچه تصاویر زیادی از ماموریت آپولو۱۱ وجود دارد اما در همه‌ی این تصاویر فضانوردی که قابل رویت است باز آلدرین است و این اولین تصویری است که نیل آرمسترانگ را به وضوح روی سطح ماه نشان می‌دهد. همچنین این اولین تصویر ۳۶۰ درجه از نگاه فضانوردان از ماه است که به لطف اسکن تصاویر اصلی با وضوح بالا به دست آمده است.

تصویر باز آلدرین که رنجر از انعکاس کلاه فضانوردی او برای ساخت تصویر مورد نظر استفاده کرد

برای ساخت این تصویر رنجر از یکی از منحصر به فرد ترین عکس‌های این ماموریت استفاده کرد. در این تصویر آلدرین در کنار پایه‌های سطح‌نشین ماه ایستاده است.

کره‌ی زمین نیز در این تصویر قابل مشاهده است که نقطه‌ی آبی رنگ در گوشه‌ی سمت راست تصویر است.

رنجر در توضیح تصویر نوشت: من از رنگ‌های تصاویر عکس اصلی برای اصلاح رنگ نهایی استفاده کردم.

این اولین تلاش او برای ساخت چنین تصویری نبود. رنجر در سال ۲۰۱۹ نیز تصویری با وضوح بسیار پایین‌تر ایجاد کرده بود.

آپولو ۱۱ در ۱۶ ژوئیه سال ۱۹۶۰ به فضا پرتاب شد و آرمسترانگ و آلدرین در تاریخ ۲۰ ژوئیه به ماه رسیدند.

‌ فیلم زیر نمایی ۳۶۰ درجه از سطح ماه از نگاه باز آلدرین را نشان می‌دهد که به همراه آرمسترانگ اولین فضانوردانی بودند که قدم بر سطح ماه گذاشتند.

ادامه مطلب

تکنولوژی

کمبود تراشه از خودرو به تلفن هوشمند می‌رسد

منتشر شده

در

توسط

کمبود تراشه از خودرو به تلفن هوشمند می‌رسد

مدیران صنعتی و یک اقتصاددان پیش بینی کردند کمبود نیمه رسانا که در سطح جهانی فراگیر شده، ممکن است در سال ۲۰۲۲ هم ادامه پیدا کند و از مجموعه ای از دستگاهها و تجهیزات صنعتی به تلفنهای هوشمند برسد.

به گزارش ایسنا، آیریس پنگ، اقتصاددان ارشد “آی ان جی گریتر چاینا” در مجمع بازارهای جهانی به رویترز گفت: بخش خودروسازی امسال بیشترین آسیب را از کمبود تراشه متحمل شد اما تامین در این بخش ممکن است بزودی بهبود پیدا کند چرا که چین بخشی از تقاضای تولید که تایوان قادر به پاسخگویی نبوده است را به دست گرفته است.

وی در ادامه افزود: شرکتهای نیمه رسانای تایوانی تولید در چین را افزایش داده اند زیرا خاموشی ها و ادامه تدابیر فاصله گذاری اجتماعی، تولید کارخانه ای و فعالیتهای بندری در تایوان را مختل کرده است. چین از نظر تولید ناخالص داخلی از کمبود تراشه پنج درصد سود می برد زیرا شرکتهای نیمه رسانای تایوانی ساخت کارخانه های بزرگ در سرزمین اصلی چین را برنامه ریزی کرده اند. پنگ پیش بینی کرد در مرحله بعد، احتمالا سازندگان تلفن هوشمند با کمبود تراشه و اختلال تولید روبرو می شوند.

شرکتها در صنایع مختلف جهانی درباره ادامه مشکلات برای تامین تراشه های مورد نیازشان هشدار داده اند. شرکت ASML که یکی از بزرگترین تامین کنندگان برای تولیدکنندگان نیمه رسانا در جهان است، هفته گذشته دورنمای فروش خود را بالا برد زیرا غولهای تراشه سازی مانند شرکتهای TSMC و اینتل به افزایش تولید شتافته اند.

آدام خان، موسس شرکت آخان سمیکانداکتور گفت: کمبود گسترده تراشه ممکن است تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا کند. اندرو فلدمن، مدیرعامل استارتاپ تراشه سربراس سیستم هم دیدگاه مشابهی داشت و اظهار کرد: فروشندگان مدت زمان انتظار برای عرضه تراشه ها و قطعات جدید را ۳۲ هفته اعلام کرده اند.

به گفته پنگ، حتی ماینرهای رمزارز به دنبال راههایی برای بازیافت تراشه های استفاده شده هستند که نشان می دهد کمبود به این زودی برطرف نمی شود.

تقاضا بالاتر برای تراشه ها ناشی از افزایش یکباره خرید تلفنهای هوشمند و سایر محصولات الکترونیکی برای تامین نیازهای دورکاری و آموزش از راه دور در دوران همه گیری کووید ۱۹ بوده است و انتظار می رود باعث تشویق سرمایه گذاری در این بخش شود.

دن هاچسون، مدیرعامل شرکت VLSI Research گفت: صنعت تراشه با تقاضای قوی برای محصولات الکترونیکی، می تواند بین ۲۱ تا ۲۵ درصد در سال ۲۰۲۱ رشد کند. شاخص “اس ئی سمیکانداکتور فیلادلفیا” امسال با ۱۶ درصد رشد از شاخص فناوری نزدک کامپوزیت با ۱۳ درصد رشد پیشی گرفته است.

بر اساس گزارش رویترز، کارلوس تاوارس، مدیرعامل شرکت استلانتیس چهارشنبه گذشته پیش بینی کرد کمبود جهانی تراشه که باعث محدود شدن تولید خودرو شده، ممکن است در سال میلادی آینده هم ادامه پیدا کند.

ادامه مطلب

تکنولوژی

بارور کردن ابرهای دوبی با پهپاد!

منتشر شده

در

توسط

بارور کردن ابرهای دوبی با پهپاد!

امارات متحده عربی از پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین برای کنترل آب و هوای شهر دوبی استفاده می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، بارش‌های محدود در دوبی و دمای بالای هوا منجر به خشکسالی در این شهر توریستی شده است و حالا هواپیماهای بدون سرنشین به مبارزه با این معضل کمک می‌کنند.

تغییرات اقلیمی و بحران آب و هوا طوری که تاکنون هرگز اینطور نبوده در حال گرم کردن کره زمین هستند و ساکنان مناطق مختلف کره زمین در حال تجربه دماهای بی‌سابقه‌ای هستند.

امارات متحده عربی اغلب شاهد دمای بالای هوا به همراه بارندگی بسیار کم است و به طور متوسط ​ سالیانه کمتر از چهار اینچ باران در این شهر می‌بارد و منجر به خشکسالی می‌شود.

اکنون هواپیماهای بدون سرنشین کنترل کننده هوا می‌توانند به مقابله با این کمبود مرگبار آب کمک کنند.

امارات متحده عربی ۱۵ میلیون دلار در ۹ پروژه مختلف تقویت بارندگی و بارور کردن ابرها سرمایه‌گذاری کرده است که یکی از آنها توسعه و به کارگیری هواپیماهای بدون سرنشین کنترل کننده باران است که توسط دانشگاه “ردینگ” مهندسی شده است.

این هواپیماهای بدون سرنشین خودشان باران ایجاد نمی‌کنند، بلکه به شروع تولید باران از طریق بارورسازی ابرها کمک می‌کنند. آنها ابرها را با یک بار الکتریکی باردار می‌کنند و متعاقباً قطرات آب داخل آنها باردار می‌شوند.

از ابتدای سال ۲۰۲۱ کشور امارات ۱۲۶ نمونه باروری ابرها را انجام داده است.

“کری نیکول” یکی از محققان اصلی این پروژه توضیح داد: آنچه که ما در تلاش هستیم انجام دهیم این است که قطرات داخل ابرها را به اندازه کافی بزرگ کنیم تا وقتی که از ابر می‌ریزند، تا رسیدن به سطح زمین زنده بمانند.

این روش با موفقیت باران را بر فراز شهر دوبی ایجاد کرده و حتی منجر به اعلام اخطارهای ایمنی برای رانندگان برای رانندگی در جاده‌های لغزنده شده است.

البته همه معتقد نیستند که این روش برای مقابله با الگوهای طبیعی آب و هوا فکر خوبی است. برخی از کارشناسان استدلال می‌کنند که روش باروری ابرها منجر به طغیان‌ها و سیلاب‌های خطرناک می‌شود.

“سفیان فرح” کارشناس هواشناسی و کارشناس باروری ابرها از امارات با این نظر موافق نیست و می‌گوید: ما فقط میزان باران را افزایش می‌دهیم. ما سیل ایجاد نمی‌کنیم و حتی از بارور کردن برخی ابرها چشم‌پوشی می‌کنیم، زیرا نفوذ پهپادها به آنها بسیار خطرناک است.

اما باز هم این روش می‌تواند خطرات احتمالی دیگری را به همراه داشته باشد. امارات متحده عربی و سایر کشورهای جهان علاوه بر باروری ابر با بارهای الکتریکی از مواد شیمیایی نیز برای تولید باران استفاده می‌کنند. به عنوان مثال پروفسور “لیندا زو” با استفاده از بلورهای نمکی که در نانوذرات دی اکسید تیتانیوم پوشانده شده‌اند، ماده جدید هواپخش را برای استفاده در باروری ابرها تولید کرده است و این ماده اکنون در حال آزمایش در ایالات متحده است.

در حالی که دانشمندان نسبت به تأثیر این ماده بر بارندگی خوش‌بین هستند، نانوذرات دی اکسید تیتانیوم توسط آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی به عنوان مواد سرطان‌زای احتمالی برای انسان طبقه‌بندی شده‌اند.

در هر حال احتمالاً شاهد راه‌حل‌های نوین مهندسی برای مقابله با اثرات تغییرات اقلیم خواهیم بود و پهپادها یا هواپیماهای بدون سرنشین نقش مهمی در این مسیر ایفا خواهند کرد.

ادامه مطلب

برترین ها