با ما همراه باشید

منتشر شده

در

مجید یعقوبی زنجانی، فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «طراحی گیرنده آرایه فازی با توان مصرفی پایین و قابلیت تنظیم دیجیتال در باند فرکانسی ۶۰ گیگاهرتز» گفت: برای ارتباطات بی سیم، استاندارد‌ها و پروتکل‌های مختلفی تعریف شده است که معروف‌ترین آن وای فای است که تقریبا تمام تلفن‌های هوشمند، تبلت ها و رایانه های شخصی این ویژگی را دارند.

او افزود: وای فای دارای سرعت محدودی است و برای کاربرد‌های داده حجیم امکان استفاده وجود ندارد؛ برای مثال امکان ارسال بی سیم یک فیلم کیفیت بالا (Full HD) از طریق تلفن همراه و یا لب تاپ به تلویزیون و مشاهده همزمان آن وجود ندارد.

یعقوبی زنجانی تصریح کرد: برای همین منظور یک استاندارد جدیدتر با سرعت بسیار بالاتردر موسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) تعریف شده است تا نیاز به انتقال داده با سرعت بالا و حجم بالا برطرف شود؛ اسم این استاندارد وای گیگ (WiGig) است.

او با بیان اینکه فرکانس کاری وای گیگ در محدوده فرکانس ۶۰ گیگاهرتز و موج میلیمتری بوده و دارای پهنای باند زیادی است، بیان کرد: در حالی که وای فای در محدوده فرکانسی ۴/۲ گیگاهرتز و پهنای باند کم است.

به گفته یعقوبی، مشکلی اصلی فرکانس ۶۰ گیگاهرتز پایین بودن توان ارسالی و یا دریافتی است که برای حل این مشکل از چند فرستنده و گیرنده استفاده می‌شود که به این روش آرایه فازی می‌گویند.

او اضافه کرد: افزایش فرستنده و گیرنده ها باعث افزایش توان مصرفی می شود که این به معنای خالی شدن سریع باتری تلفن همراه و یا لب تاپ است؛ در نتیجه ما برای حل این مشکل تصمیم گرفتیم تا یک تراشه گیرنده آرایه فازی کم مصرف طراحی کنیم تا قابلیت بکار گیری در تلفن های هوشمند و لب تاپ ها را داشته باشد.

او گفت: به طور کلی در زمینه میکروالکترونیک و به ویژه طراحی تراشه (مدارات مجتمع) ابتدا روش‌ها و ایده های قبلی مورد مطالعه قرار می گیرد، مشکلات و چالش ها مشخص می شوند. سپس با توجه به چالش ها تکنولوژی مورد نیاز ساخت تراشه انتخاب می شود (که در اینجا تکنولوژی ۶۵ نانومتر سی ماس است).

به گفته او پس از آن با توجه به مدل‌ها و داده هایی که شرکت ارائه دهنده تکنولوژی در اختیار ما قرار داده شروع به طراحی مدار‌ها و پیاده سازی ایده ها می کنیم. پس از طراحی نیاز به شبیه سازی های خیلی زیاد و پیچیده است تا صحت طراحی مشخص شود. از آن جایی که هزینه ساخت تراشه بسیار بالا است این شبیه سازی‌ها بسیار حیاتی هستند. پس از دست یابی به مشخصات مورد نیاز، طرح تراشه به شرکت ساخت تراشه ارسال می شود و پس از ساخته شدن، تراشه مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا با نتایج شبیه سازی مقایسه شود.

او تاکید کرد: اگر نتایج قابل قبول باشد، در افزاره های هدف مورد استفاده قرار می‌گیرد، در غیر این صورت نیاز به اصلاح تراشه وجود دارد و دوباره مراحل قبل تکرار می شود.

این محقق افزود: این تراشه با کمی تغییرات قابل استفاده در تلفن های هوشمند، تبلت ها و رایانه‌های شخصی است. به طور کلی در صنعت الکترونیک فرکانس بالا قابل استفاده است.

او با اشاره به ویژگی‌های طرح گفت: ویژگی اصلی این گیرنده استفاده از تغییر فاز تلفیقی در مسیر رادیویی و نوسان ساز است که برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفته است. این ویژگی منجر به کاهش توان مصرفی گیرنده به میزان قابل توجهی شده است.

او افزود: از دیگر ویژگی های این تراشه می توان به بهره توانی بالا، حساسیت بالا، رزولوشون زیاد فاز و بهره و قابلیت تنظیم دیجیتالی اشاره کرد.

یعقوبی با بیان اینکه این طرح نمونه خارجی دارد، گفت: برخی از شرکت‌های بزرگ تلفن های هوشمند به ساخت این نمونه دست پیدا کرده اند و البته اگر نمونه دانشگاهی در نظر بگیریم دانشگاه‌های رتبه برتر دنیا نیز همچین نمونه هایی را ساخته اند. ولی در داخل کشور و دانشگاه صنعتی امیرکبیر این اولین نمونه طراحی و ساخته شده است.

او با اشاره به مزیت‌های رقابتی طرح گفت: از مزیت های اصلی طرح می‌توان به کم مصرف بودن و کوچک بودن تراشه (۹۳/۰ میلیمترمربع) اشاره کرد. در زمینه ساخت تراشه کوچک بودن مساحت تراشه به شدت اهمیت دارد، زیرا هزینه های ساخت را کاهش می دهد و برای تولید انبوه بسیار مناسب خواهد بود.

این محقق با اشاره به کاربرد‌های پروژه گفت: نتیجه این پروژه، تلفن همراه هوشمند، تبلت، رایانه های شخصی، تلویزیون هوشمند و به طور کلی هر وسیله ی دارای وای فای را پشتیبانی می-کند.

منبع : خبرنگاران جوان

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اقتصادی

واردات غیرمجاز ۱۴۷ هزار تن موز

منتشر شده

در

توسط

واردات غیرمجاز ۱۴۷ هزار تن موز

سخنگوی گمرک گفت: در ۱۵ ماه اخیر بیش از حد مجاز موز ثبت سفارش شده است.

به نقل از صدا و سیما، روح الله لطیفی افزود: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، صادرات سیب و واردات موز به هم گره خورده یعنی در ازای صادرات سیب به میزان یک سوم آن باید مجوز ثبت سفارش برای واردات موز صادر شود.

وی گفت: در سال گذشته حدود ۸۸۵ هزار تن سیب صادر شد و در سه ماهه نخست امسال هم حدود ۲۰۷ هزار تن سیب صادر شد یعنی در مدت ۱۵ ماه حدود یک میلیون و ۹۲ هزار تن سیب صادر شد.

لطیفی تاکید کرد: با صادرات یک میلیون و ۹۲ هزار تن سیب در مدت ۱۵ ماه امکان صدور مجوز برای ۳۶۴ هزار تن موز می‌توانست میسر باشد در حالی‌که ۵۱۱ هزار و ۵۰۰ تن موز در ۱۵ ماهه وارد کشور شده است.

سخنگوی گمرک گفت: این اختلاف ۱۴۷ هزار تنی واردات موز باعث شد تا گمرک طی مکاتبه‌ای با وزارت صمت خواستار شفاف شدن رویه واردات شود و درخواست کند اگر رویه‌ای غیر از واردات در ازای صادرات سه برابری سیب وجود دارد باید به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد و به گمرک اعلام شود و اگر رویه جدیدی وجود ندارد؛ آمار فعلی شفاف نیست.

لطیفی گفت: وزارت صمت در پاسخ به این مکاتبه آن را به وزارت جهاد کشاورزی محول کرده است.

سخنگوی گمرک گفت: حالا یک محموله ۲۴۰۰ تنی موز در حال نزدیک شدن به بندر بوشهر است و امیدواریم قبل از رسیدن این محموله به بندر پاسخ صریح از سوی وزارت صمت و یا جهاد کشاورزی به گمرک داده شود.

وی گفت: تا زمانی که این موضوع شفاف نشود گمرک منتظر خواهد بود.

منبع:خبرگزاری مهر

ادامه مطلب

اقتصادی

راه آهن سراسری ایران ثبت جهانی یونسکو شد

منتشر شده

در

توسط

راه آهن سراسری ایران ثبت جهانی یونسکو شد

«راه آهن سراسری ایران» در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به عنوان بیست و پنجمین اثر میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

به نقل از شبکه خبر، در نشست عصر امروز (یکشنبه، سوم مرداد ۱۴۰۰ «۲۵ جولای ۲۰۲۱») چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) پرونده راه آهن سراسری ایران (موسوم به راه آهن شمال – جنوب) مورد بررسی قرار گرفت و با تصویب اعضای کمیته، راه آهن سراسری ایران با طول حدود ۱۴۰۰ کیلومتر به عنوان بیست و پنجمین میراث فرهنگی ملموس و نخستین میراث صنعتی کشورمان در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

تدوین پرونده ثبت جهانی مسیر راه‌آهن شمال و جنوب ایران در سال ۹۷ آغاز شد. ساخت مسیر راه‌آهن سراسری ایران از بندر ترکمن در شمال کشور آغاز شد و به بندر امام‌خمینی (ره) در جنوب کشور منتهی شد. آغاز احداث راه‌آهن ایران در سال ۱۳۰۵ شمسی به تصویب رسید و یک‌سال بعد از آن بود که مهندسان ایرانی، آلمانی و آمریکایی احداث این مسیر ۱۳۹۴ کیلومتری را آغاز کردند.

مسیر راه‌آهن سراسری ایران نه‌تنها از حیث تکنیک و کیفیت ساخت، بلکه از بعد گردشگری و برخورداری از مناظر و جاذبه‌های طبیعی ویژه در جهان حائز اهمیت است و به همین دلیل نیز هم راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و هم وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این مسیر تاریخی را برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو درنظر داشتند و اکنون یونسکو در اجلاس چین به جهانی‌شدن این مسیر مملو از جاذبه‌های طبیعی، بناها و پل‌ها و ایستگاه‌ها و تأسیسات و حتی لوکوموتیوهای تاریخی رأی داد.

اگرچه پیشینه احداث و بهره‌برداری موفق نخستین راه‌آهن در ایران به دوره قاجار و سال ۱۲۲۷ خورشیدی (۱۸۴۸ میلادی) از رشت به بندر پیربازار و بندر انزلی بازمی‌گردد که بقایای آن همچنان در مسیر رشت به پیربازار با یک لوکوموتیو بخار در محوطه اداره کل بنادر استان گیلان وجود دارد اما تحقق کامل این آرزوی ملی تا سال ۱۳۰۶ به طول انجامید. در سال ۱۳۰۶، قرارداد نقشه‌برداری برای احداث خطوط راه‌آهن با کنسرسیومی متشکل از کمپانی آمریکایی یولن و شرکت‌های آلمانی فیلیپ هولتسمان – ویولیوس برگر و زیمینس باواونیون به بهای هر کیلومتر حداکثر ۳۶۸ تومان بسته شد.

بهره‌برداری کامل از راه‌آهن سراسری ایران در سال ۱۳۱۴ آغاز شد و علی منصور، وزیر راه و شهرسازی وقت، در دوازدهم مرداد ۱۳۱۴ لایحه‌ای برای تشکیل مؤسسه راه‌آهن دولتی کشور به تصویب مجلس شورای ملی رساند تا از اول مهر ۱۳۱۴ «نگاهداری و به‌کارانداختن همه اموال و اثاثیه و ابنیه و وسایل نقلیه و ساختمان‌های فنی متعلق به خطوط آهن و کشتیرانی دریاچه ارومیه» را به‌عهده بگیرد.

پرونده ثبت جهانی مسیر راه‌آهن سراسری شمال – جنوب ایران در یونسکو به هشت ناحیه با خصوصیات مشترک اقلیمی در داخل هر ناحیه و متمایز با سایر نواحی تقسیم شد و ۸۹ ایستگاه منتخب نیز به‌دلیل اهمیت ارزش‌های تاریخی و کارکردی مورد مطالعه و مستندنگاری قرار گرفت.

این مسیر از بندر ترکمن در شمالی‌ترین نقطه آن آغاز و به بندر امام‌خمینی در جنوبی‌ترین نقطه منتهی می‌شود و در میانه راه از ایستگاه‌های مهمی همچون قائمشهر، گدوک، گرمسار، تهران، اراک، دورود، شهبازان و اندیمشک عبور می‌کند.

منبع:خبرگزاری مهر

ادامه مطلب

اقتصادی

افزایش قیمت سیمان هیچ توجیه اقتصادی ندارد

منتشر شده

در

توسط

افزایش قیمت سیمان هیچ توجیه اقتصادی ندارد

معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: افزایش قیمت سیمان هیچ توجیه اقتصادی ندارد و دولت در این خصوص به تکلیف قانونی خود عمل نکرده است.

 به نقل از صدا و سیما، امیررضا شاهانی در گفتگوی زنده با اخبار نیمروزی اظهار داشت: وقتی عرضه از تقاضا بیشتر است و در رکود مسکن قرار داریم طبیعی است قیمت سیمان نباید افزایش یابد و سه برابر شود.

وی گفت: تولید در بخش سیمان از مصرف داخلی با یک فاصله قابل ملاحظه‌ای بیشتر است.

شاهانی با بیان اینکه در صنعت سیمان کاملاً خودکفا هستیم، افزود: در این بخش صادرات هم داریم و امکان توسعه صادرات نیز وجود دارد.

وی با اشاره به افزایش قیمت سیمان گفت: اکنون بحثی مطرح می‌شود یرامون اینکه این افزایش قیمت با قطعی برق مرتبط است که این موضوع بی ربط نیست.

شاهانی به ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب سال ۹۴ مجلس اشاره کرد و افزود: بر اساس این ماده دولت موظف است زمانی که در برق، گاز و یا خدمات مخابرات کمبود داشته باشیم، واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی را در اولویت قطع قرار ندهد.

وی گفت: یعنی اگر بناست قطع برق اولویت بندی شود واحدهای تولید از جمله صنایع سیمان نباید در اولویت باشند.

معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: حتی اگر دولت هم تکلیف کند، طبق همین قانون باید ضرر و زیان این واحدهای تولیدی جبران شود.

وی با بیان اینکه قطعی برق اخیر با این ماده از قانون تعارض دارد گفت: صنعت سیمان دو و نیم درصد از مصرف برق کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

شاهانی افزود: اگر مصرف برق کشور را در ایام پیک، ۵۵ هزار مگاوات در نظر بگیریم حدود ۱۴۰۰ مگاوات به صنعت سیمان اختصاص دارد که می‌توان این میزان را خیلی بهتر مدیریت کرد.

وی با اشاره به دوره تنفس یک ماهه سیمان در سال در گذشته گفت: معمولاً توصیه می‌شد که این دوره تنفس در تابستان باشد.

شاهانی در خصوص اینکه عرضه شدن سیمان در بورس باعث افزایش قیمت آن شده است گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی در سال ۹۷ پیشنهاد عرضه سیمان در بورس را داد، اما متأسفانه خرداد امسال در بورس عرضه شد.

معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه بورس کالا اشکالاتی دارد، افزود: اما به‌هر حال بورس کالا محیط شفافی است.

وی گفت: در یکی دو سال اخیر قیمت یک پاکت سیمان به طور متوسط ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان بود و هفته قبل به ۲۷ هزار تومان رسید و اکنون به طور میانگین قیمت یک پاکت سیمان به ۷۵ هزار تومان رسیده است.

شاهانی افزود: محاسبات ما نشان می‌دهد که قیمت سیمان در بازارهای منطقه با دلار ۲۵ هزار تومان، ۸۰ هزار تومان می‌شود.

وی گفت: به نظر می‌رسد عده‌ای تمایل داشتند قیمت سیمان را به قیمت بازارهای صادراتی برسانند و عملاً مردم را در نظر نگرفتند.

شاهانی با بیان اینکه قطعی برق بهانه‌ای برای افزایش قیمت سیمان شد افزود: بورس نیز معاملات سیمان را به علت افزایش قیمت شدیدی که داشت و با استانداردهای بورس همخوانی نداشت، متوقف کرد که از این جهت یک افزایش قیمت کاملاً غیرطبیعی اتفاق افتاده است.

منبع:خبرگزاری مهر

ادامه مطلب

برترین ها