فرصتسوزی در مرزهای آبی خلیجفارس
ایسنا/بوشهر یک فعال حوزه گردشگری میگوید استان بوشهر به دلیل همجواری و دارا بودن بیشترین مرز آبی با خلیج فارس بیشترین پتانسیل جهت توسعه گردشگری دریایی را دارد ولی در حال حاضر اقدامات خاصی صورت نپذیرفته است و سرمایهگذاران و کارآفرینان زیادی در این زمینه ورود نکردهاند که این خود جای چاره جویی دارد. رضوان حیدری
ایسنا/بوشهر یک فعال حوزه گردشگری میگوید استان بوشهر به دلیل همجواری و دارا بودن بیشترین مرز آبی با خلیج فارس بیشترین پتانسیل جهت توسعه گردشگری دریایی را دارد ولی در حال حاضر اقدامات خاصی صورت نپذیرفته است و سرمایهگذاران و کارآفرینان زیادی در این زمینه ورود نکردهاند که این خود جای چاره جویی دارد.
رضوان حیدری در اولین رویداد چاره جو با عنوان گردشگری دریایی عنوان کرد: اصولا در دنیای امروز گردشگری به یک مبحث جهانی و صنعتی تبدیل شده که این صنعت گسترده بخش عظیمی از درآمد سالانه کشورها را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اهمیت گردشگری دریایی و کارآفرینی در این بستر و همچنین بهرهبرداری بیشتر از این فرصتها عنوان کرد: صنعت توریسم یکی از گسترده ترین حرفه ها در جهان است که میلیون ها نفر در سرتاسر جهان را به کار مشغول کرده و با توجه به سر و کار داشتن با جغرافیا و مکان های مختلف به عنوان مرکزیت خود تمام جهان و کشورها را شامل می شود. حتی کشورهای جنگ زده، قحطی زده و بمب اتمی خورده هم می توانند هدفی برای جذب توریست باشند.
رئیس گروه اسبق گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر اظهار کرد: این صنعت ارزآوری و درآمدزایی بسیار عظیم و مناسبی را در پی دارد و می تواند برای میلیون ها نفر اشتغال زایی کند. در بعضی موارد خود مسافر هم می تواند در کشور مقصد برای خود درآمدزایی کند و این چرخه شامل مسافران، آژانس های مسافرتی، تبلیغ کنندگان و بازاریابان مشتریان سفر، هتل ها و کارکنان آنها، فرودگاه ها و افرادی که به طور مستقیم مانند کارمندان فرودگاه های مختلف یا غیرمستقیم مانند تامین کنندگان سوخت هواپیماها و نیز افرادی که در کشورهای مقصد و گردشگرپذیر امرار معاششان به این صنعت وابسته شده و هزاران رشته و زیرمجموعه دیگر می شود.
حیدری خاطرنشان کرد: گردشگری انواع مختلفی دارد که یکی از مهمترین آنها گردشگری دریایی بوده که اتفاقا ویژه استان بوشهر و سایر استان های واقع در نوار ساحلی است.
این فعال گردشگری تاکید کرد: تعریف گردشگری دریایی کاری سهل و ممتنع است. عده ای آن را با مسافرت دریایی یکی دانسته اند و عده ای نیز آن را با گردشگری ساحلی یکسان قلمداد کرده اند. برخی از نظریه پردازان، گردشگری ساحلی و دریایی را یکی میدانند و میگویند: گردشگری دریایی خود به دو شاخه گردشگری ساحلی و گردشگری دریایی تقسیم می شود و در این میان گردشگری ساحلی بیشترین گردشگر را به خود جذب میکند.
به گفته وی سفر به سواحل و تفریحاتی مانند جت اسکی، شنا و ماهیگیری در زمره گردشگری دریایی شاخه ساحلی آورده شده و درباره شاخه دریایی گردشگری دریایی گفتهاند: گردشگری دریایی یعنی آن گونه از گردشگری که از ساحل دور شده و به وسط دریا و اقیانوس منوط می شود و از دهه ۱۹۸۰ در حال گسترش است.
رضوان حیدری در ادامه بیان کرد: ایران با دارا بودن پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول نوار ساحلی که هفت استان کشور را در برمیگیرد، یک کشور دریایی محسوب میشود.
رئیس اسبق گروه گردشگری میراث فرهنگی بوشهر بیان کرد: برای استفاده از صنعت گردشگری دریایی، فراهم کردن زیرساختها و امکانات مانند ساخت شناورها و قایقهای تفریحی، ساخت اسکلههای تفریحی، پارکهای دریایی و زیردریاییهای تفریحی در اولویت قرار دارد. در این نوع صنعت گردشگری عموما تفریحات در آبهای عمیق در فاصلهی زیاد با ساحل انجام میشود.
این فعال گردشگری اضافه کرد: جت اسکی، قایق سواری، فلای بورد، ماهیگیری در آبهای کمعمق، شنا، تماشای غروب آفتاب و آفتاب گرفتن در ساحل ماسهای، دریانوردی با کشتیهای کروز، غواصی و ماهیگیری در آبهای عمیق نیز بخشی از گردشگری دریایی است که در برخی از سواحل شمالی و جنوبی ایران نیز ارائه میشود.
وی توضیح داد: هماکنون جزیره زیبای کیش یکی از مهمترین مقاصد گردشگری دریایی در ایران به شمار میرود که امکانات گردشگری ساحلی مانند فلای بورد، جت اسکی، بنانا سواری، غواصی و سایر ورزشهای آبی را شامل میشود.
حیدری در ادامه بیان کرد: استان بوشهر به دلیل همجواری و دارا بودن بیشترین مرز آبی با خلیج فارس بیشترین پتانسیل جهت توسعه گردشگری دریایی را دارد ولی در حال حاضر اقدامات خاصی صورت نپذیرفته است و سرمایهگذاران و کارآفرینان زیادی در این زمینه ورود نکردهاند که این خود جای چاره جویی دارد.
رئیس گروه اسبق گردشگری میراث فرهنگی بوشهر عنوان کرد: چند سال پیش کمیته ای جهت تسهیل گری و حمایت از سرمایهگذاران زمینه گردشگری دریایی در اداره کل بندر و دریانوردی استان بوشهر تشکیل شد و اقدامات خوبی هم صورت پذیرفته، ولی همچنان شاهد پیشرفت چشمگیری در راستای توسعه گردشگری دریایی در استان و شهر بوشهر نیستیم.
در ادامه علاقهمندان و متخصصان حوزه گردشگری دریایی به بحث و تبادل نظر پرداختند و مشخص گردید که در زمینه گردشگری مسئله و مشکل عمده این است که هر کارآفرین و یا سرمایهگذاری بخواهد قدمی بردارد بایستی از حداقل چهار یا پنج سازمان و اداره کل مختلف که گاها با هم دارای تضاد منافع هم هستند اقدام به اخذ مجوز نمایند و این اولین و اصلی ترین مانع توسعه گردشگری دریایی در استان و شهر بوشهر است.
به نظر میرسد گردشگری دریایی مثل سایر حوزهها از طریق خود سازمانهای دولتی قابل توسعه نیست و حتما بایستی بخش خصوصی به آن وارد و موانع پیش روی سرمایهگذاران رفع شود. در این راستا بایستی تشکیل کمیته¬های ویژه این مهم با بازنگری و اصلاح کمیته های قبلی متشکل از صاحبنظران و ذینفعان مختلف تشکیل شود و گرنه با وجود بازیگران و سازمانهای مربوطه مختلف و ذی نفع، هیچ اقدام موثری در زمینه گردشگری دریایی رخ نخواهد داد و روز به روز فرصتهای سودآوری و اشتغال بیشتری را از دست می دهیم و توسعه این خوشه مهم رخ نخواهد داد.
گفتنی است اولین رویداد چاره جو با عنوان گردشگری دریایی و با حضور فعالان و کارآفرینان صنعت گردشگری با طرح مباحثی چون مسائل گردشگری دریایی، بیان چالش های پیش روی توسعه گردشگری دریایی، بیان فرصتهای توسعه گردشگری دریایی، ایدههای توسعهای در گردشگری دریایی، راهکارهای توسعه گردشگری دریایی با هم اندیشی علاقهمندان و متخصصان این حوزه، پرسش و پاسخ، و مشاوره رایگان به مخاطبان به همّت مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی بوشهر برگزار شد.
انتهای پیام
منبع:ایسنا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0