با ما همراه باشید

اخبار 18

چارچوبی برای سیاست‏گذاری اقتصادی در دوران کرونا

منتشر شده

در

چارچوبی برای سیاست‏گذاری اقتصادی در دوران کرونا

وقوع کرونا و خانه‌نشینی اجباری، افت شدید فعالیت‌های اقتصادی را موجب شده است (economic slowdown). طبیعی است که انتظار می‌رود سیاستگذار، واکنشی به این وضعیت داشته باشد؛‌ اما این سیاست‌ها باید چگونه باشد و برای دوره‌های زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت یا درازمدت چه تفاوت‌هایی خواهد داشت؟

به گزارش ایسنا، علی سرزعیم – استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی – با این مقدمه، در ادامه یادداشت خود نوشته است: روشن است که سیاست‌های کوتاه‌مدت (چند ماه)، میان‌مدت (تا یک سال) و بلندمدت (چند سال) باید متفاوت باشد. اگر این پدیده خیلی موقت باشد (چند ماه) باید سیاست‌هایی برای تاب‌آوری بخش‌های مختلف جامعه اتخاذ کرد؛ اما اگر این ویروس دو یا چند سال فعال بماند و یافتن واکسن آن خیلی طول بکشد، باید سیاست‌های دیگری برای تاب‌آوری کل اقتصاد اتخاذ کرد.

در سطح کلان با یک پدیده متعارف مواجه هستیم و آن این است که به دلیل کاهش مصرف خانوار به دلیل سفر نرفتن، کلاس زبان نرفتن، جابجانشدن، خریدنکردن و ….، تقاضای کل به شدت کاهش یافته و چون تقاضا کاهش یافته، عرضه نیز صورت نمی‌گیرد. سیاست اقتصادی پیشنهادی «کینز» این است که باید تقاضا را افزایش داد. برای این منظور یا باید سیاست مالی انبساطی اتخاذ کرد یعنی دولت هزینه‌هایش را بالا ببرد یا باید تدابیری به‌کار برد که خانواده‌ها مصرف بیشتری کنند.

در کوتاه‌مدت (یک بازه مثلا سه‌ماهه) بهترین گزینه آنست که قدرت خرید خانواده‌هایی که با افت شدید درآمد مواجه شده‌اند توسط دولت احیا شود. دست فروشان، برخی مغازه‌ها و کسب‌وکارهای خُرد از این زمره‌اند. سیاست درست-از دید من- این است که به افراد خیلی فقیر کمک بلاعوض داده شود. اما در مورد افراد و کسب‌وکارهایی که در آینده احیا خواهند شد و در آینده به اندازه کافی درآمد خواهند داشت، لازم است که امروز وام بدون دردسر و تشریفات پرداخت شود (با هدف هموارسازی مصرف). به نظر می‌رسد بهتر این است که منابع لازم برای کمک‌های بلاعوض از محل کاهش هزینه‌های جاری دولت (حقوق و دستمزد کارکنان دولت و هزینه های اداری) تامین شود. هدفمندترشدن یارانه نقدی و یارانه معیشتی بنزین دیگر گزینه‌های دمدست هستند. روشن است که هدف اصلی این سیاست، مقابله با افزایش فقر است.

برای یک بازه یک‌ساله (میان‌مدت)، باید تلاش کرد تا با سیاست‌های کینزی تقاضای کل را برای کالاها و خدمات تحریک کرد. اگر قرار باشد دولت بخواهد هزینه‌هایش را بالا ببرد البته گزینه مطلوب این است که هزینه‌های عمرانی افزایش یابد نه هزینه‌های جاری. همچنین لازم است که با انتشار اوراق بدهی و فروش سریعتر دارایی‌های دولت، منابع لازم را تامین کرد. همچنین می‌توان وام‌های مصرفی را تقویت کرد تا جامعه ترغیب شود هزینه بیشتری کند و اینگونه تقاضای خانوارها افزایش یابد.

در سمت عرضه یعنی بنگاه‌های اقتصادی لازم است با وسواس و دقت، کسب‌وکارها و اصنافی که آسیب جدی و مستقیم دیده‌اند شناسایی شوند و برای آن‌ها امهال در پرداخت مالیات و وام بانکی را تمهید کرد. باید مراقب بود که اگر در اعطای معافیت مالیاتی دست‌ودلبازی کرد درآمدهای دولت در شرایط تحریم با افت شدیدی مواجه می‏‌شود که پیامد آن قاعدتا تورم بالا خواهد بود.

اصلاح موقت قانون بیمه بیکاری برای تحت پوشش قراردادن کسانی که به تازگی بیکار شده‌اند ضروری است تا قدرت خرید آن‌ها تا حدودی حفظ شود و جمعیت فقیر ملحق نشوند و تقاضای کل توسط آن‌ها تضعیف نشود. از سوی دیگر لازم است انگیزه‌هایی ایجاد کرد تا کارفرمایان رغبت کمتری به اخراج کارگران پیدا کنند. آسان‌گیری در مورد قانون کار و قراردادهای جدید امسال و پرداخت یارانه دستمزد (سیاست‌های فعال بازار کار) از گزینه‌های پیش رو هستند.

اگر قرار باشد ویروس چند سال باقی بماند (بلندمدت)، باید شرایطی را فراهم کرد که ساختارهای اقتصاد با سرعت بیشتر و سختی کمتری به شکل‌های سازگارتر با این وضعیت تغییر شکل یابند. مثلا شاید لازم شود که شکل دانشگاه‏‌ها به آموزش آنلاین تغییر وضعیت جدی یابد، فروش‌های عادی به سمت فروش آنلاین تغییر یابند، دورکاری به معنی واقعی شکل بگیرد و دولت الکترونیک محقق شود.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار 18

۲۰ عنوان برنامه توسط بسیج فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد در هفته بسیج اجرا می‌شود

منتشر شده

در

توسط

۲۰ عنوان برنامه توسط بسیج فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد در هفته بسیج اجرا می‌شود

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد رئیس سازمان بسیج فرهنگیان استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۰ عنوان برنامه از سوی سازمان بسیج فرهنگیان استان در هفته بسیج اجرا می‌شود.

سرهنگ جاماسب بهمنیار در جمع خبرنگاران افزود: برگزاری یادواره های شهدای فرهنگی، دیدار با خانواده های معظم شهدای فرهنگی، نشست‌های بصیرتی و سیاسی، عطر افشانی گلزار شهدا از مهم‌ترین برنامه‌های هفته بسیج است.

وی اظهارکرد: همزمان با هفته بسیج از زندگینامه و وصیت نامه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مسابقه کتبی برگزار می‌شود.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: برای کمک به نیازمندان کمک های مومنانه در قالب پویش لبخند رضایت نیز جمع‌آوری می‌شود.

به گزارش ایسنا، بهمنیار بیان کرد: دو فضای آموزشی پیش ساخته نیز به دانش‌آموزان مناطق دیشموک و زیلایی اهدا می شود ۹هزارو۸۳۰ نفر از فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد عضو بسیج فرهنگیان هستند.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب

اخبار 18

فاصله‌گذاری اجتماعی از همان ابتدای ورود کرونا به کشور آغاز شده است

منتشر شده

در

توسط

فاصله‌گذاری اجتماعی از همان ابتدای ورود کرونا به کشور آغاز شده است

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با رد برخی اظهارنظرها مبنی بر تعلل و تاخیر دولت در اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی، تاکید کرد که مرحله اول این طرح با تعطیلی مدارس، دانشگاهها و تجمعات مذهبی، فرهنگی و ورزشی و ترغیب مردم به ماندن در خانه و آغاز طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا، از همان ابتدای ورود بیماری به کشور اجرایی شده است.

به گزارش ایسنا دکتر محمود واعظی روز سه شنبه در گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت درخصوص مباحث شده در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفت:‌ امروز در جلسه ستاد ملی کرونا گزارش‌ها و آمارهای امیدوارکننده‌ای از روند مدیریت اپیدمی کرونا ارائه شد. بحمدلله نظام بهداشت و درمان کشور با یاری همه‌جانبه سایر بخش‌های دولتی و حاکمیتی و همراهی بسیار خوب مردم، عملکرد بسیار خوبی را در مقابله با ویروس کرونا به ثبت رسانده و این مهم، علاوه بر تلاش شبانه‌روزی و فداکاری کادر درمانی و سایر دستگاههای دخیل در مدیریت بحران،‌ نتیجه سرمایه‌گذاری دولت در حوزه سلامت در سالهای گذشته بوده است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه کرونا یک مسئله جهانی است و بهتر است قضاوتمان درباره عملکرد کشورمان در مقابله با آن را بر مبنای قیاس با کارنامه سایر کشورها استوار کنیم، افزود:‌ آنچه از آمارهای سازمان بهداشت جهانی از روند گسترش کرونا در کشورهای مختلف قابل فهم است، این است که بر خلاف کشورهای ایتالیا، اسپانیا و آمریکا که روند گسترش بیماری در آنها هنوز به شدت صعودی است ، در کشور ما روند ابتلا و شیوع به ثبات نسبی رسیده و این نشانه کارآمدی تصمیمات و سیاست‌های ایران در زمینه مقابله با کروناست.

واعظی تشخیص زودهنگام ورود بیماری به کشور را یکی از عوامل توفیق سیستم بهداشت و درمان ایران در مقابل کرونا برشمرد و اذعان داشت:‌ ایران دومین کشوری بود که وجود بیماری را تشخیص داد و خوشبختانه بدون تعلل و از همان ابتدا تدابیر کنترلی و درمانی خود را تحت عنوان مرحله اول فاصله‌گذاری با  تعطیلی مدارس، دانشگاهها و تجمعات مذهبی، فرهنگی و ورزشی و ترغیب مردم به مسافرت نرفتن و ماندن در خانه و طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا به اجرا گذاشتیم که به اذعان متخصصان بهداشت و درمان، مهم‌ترین نقش را در کنترل اپیدمی در کشور داشته است.

وی افزود:‌ محصلان و دانشجویان و جوانان اگرچه مواجهه آسان‌تری با بیماری کووید 19 دارند اما جزء مهم‌ترین ناقل‌ها به شمار می‌روند و به همین دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاهها روند شیوع بیماری را به شکل قابل توجهی محدود کرد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ضمن رد برخی اظهارنظرها در خصوص تعلل دولت در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، گفت:‌ بر خلاف تصور برخی، مرحله اول طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، از همان ابتدای ورود بیماری به کشور آغاز  و قدم به قدم با توجه به نظر متخصصان امر و مصوبات ستاد ملی کرونا، تکمیل یا تشدید شده است. در اقدامات کنترلی و مدیریتی،‌ دولت کاملا مطابق با نظرات متخصصان و مصوبات ستاد ملی عمل کرده و بر خلاف آنچه که عده‌ای سعی در القای آن دارند، هیچ تاخیر یا تعللی رخ نداده است. توفیق در کنترل بیماری نسبت به کشورهای دیگر،‌ نتیجه همین تدابیر و سیاست‌ها بوده و امیدواریم انشالله با ادامه این روند، هر چه زودتر به طور کامل بر بیماری فائق آئیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ امیدوارم گروههایی که در این شرایط بسیار سخت کمکی نمی‌کنند و به دنبال ایراد و انتقاد و مخالف‌خوانی هستند، حداقل برای این مدت که کشور با این ویروس منحوس مواجه است، به خاطر سلامت مردم تسویه حساب سیاسی را به تاخیر بیندازند.

انتهای پیام/

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

اخبار 18

اندر مصائب نبود زیرساخت‌ها؛ فروش دام به دلال و آینده بدون گوشت

منتشر شده

در

توسط

اندر مصائب نبود زیرساخت‌ها؛ فروش دام به دلال و آینده بدون گوشت

ایسنا/خراسان جنوبی نبود و یا کمبود زیرساخت‌ها داد دامداران را در آورده است چراکه سرمایه‌گذاران و دامداران معتقدند برای تکمیل زنجیره تولید گام اول را آنان برداشته‌اند و اکنون باید به آنان کمک شود. دامداران معتقدند این روزها برای دامدار می‌گذرد، اما مشکل زمانی آغاز خواهد شد که چند ماه دیگر برای تهیه گوشت با مشکل مواجه شویم.

امیدشان بسته به دام‌هایشان است؛ دامی که زحمتش برای دامدار است و سودش برای واسطه. دام را پرورش می‌دهند به امید سود؛ اگرچه نهاده‌های دامی و خشکسالی دغدغه اصلی دامداران است، اما نبود کشتارگاه به رنج و سختی آنها اضافه کرده و همین مشکلات سبب شده است دامپروران تعدادی از گوسفندان را قبل از رسیدن به وزن مطلوب به فروش برسانند.

به گزارش ایسنا، نبود و یا کمبود زیرساخت‌ها داد دامداران را در آورده است چراکه سرمایه گذاران و دامداران معتقدند برای تکمیل زنجیره تولید گام اول را آنان برداشته‌اند و اکنون باید به آنان کمک شود. دامداران معتقدند این روزها برای دامدار می‌گذرد، اما مشکل زمانی آغاز خواهد شد که چند ماه دیگر برای تهیه گوشت با مشکل مواجه شویم.

دامداران مجبورند تعدادی از گوسفندان را که در واقع تمام دارایی آنان است، با قیمت پایین قبل از اینکه به پروار برسند، بفروشند؛ اگر این کار را نکنند دام‌ها روی دستشان می‌مانند. خراسان جنوبی با ظرفیت پرورش سه میلیون راس دام سبک و ۷۰ هزار راس دام سنگین نباید این وضعیتش باشد.

اندر مصائب نبود زیرساخت‌ها؛ فروش دام به دلال و آینده بدون گوشت

ذبح می‌کنیم چون نهاده نداریم

جواد غریبی، رییس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی به ایسنا می‌گوید: باید فکری به خال زیرساخت‌های استان شود؛ تا چه زمانی قرار است این روند ادامه یابد.

وی افزود: وقتی قیمت در بازار آزاد به دست دلالان نرخ گذذری می‌شود؛ دیگر دادمدار باید چه کند؛ همین قیمت‌ها عرف باز می‌شود و دامدار سود نمی‌برد.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی بیان کرد: حقیقت این است که کمیاب و یا گران‌شدن علوفه باعث می‌شود دامدار کشتار و فروش زیر قیمت دام را سرلوحه کار خود کند؛ کاری که به ضرر اوست؛ تاکنون این اتفاق می‌افتد اما در ماه‌های آینده این امر ما را با کمبود گوشت و شیر مواجه خواهد کرد.

وی از افزایش ۴ برابری علوفه تولید داخل نسبت به سال گذشته خبر داد  و بیان کرد: قیمت ذرت علوفه‌ای سه برابر، قیمت کاه ۵ برابر و یونجه ۳ برابر افزایش یافته است و علاوه بر مشکل تأمین علوفه برای دام ما در حوزه تولید شیر نیز با مشکل رو به رو هستیم.

خیاط، یک سرمایه گذار در خراسان جنوبی نیز گفت: استارت اجرایی پروژه کشتارگاه دام از سال ۱۳۹۸ خورد و در زمینی به مساحت ۵۰ هزار متر مربع با سرمایه ۷۰ میلیارد تومانی توانسته‌ایم یکی از بزرگترین کشتارگاه‌های صنعتی شرق کشور را با ظرفیت ۵۰۰ راس دام سبک، ۵۰۰ راس دام سنگین و ۵۰ نفر شتر در خوسف راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: بارها خبر از بهره برداری این طرح بیان شده؛ طرحی که می‌تواند این روزها دردی از مردم را دوا کند همچنان تجهیزاتش خاک می‌خورد؛ این طرح آماده بهره‌برداری است اما حمایت مسئولین را می‌طلبد.

دامپزشکی می‌گوید: پروانه بهره برداری کشتارگاه توسط دامپزشکی صادر شده است، اما تا افتتاح کار دارد. این مشکل تنها برای پرورش دهندگان دام سبک و سنگین استان نیست بلکه شتر مرغداران استان هم درد نبود کشتارگاه را در سینه دارند.

اندر مصائب نبود زیرساخت‌ها؛ فروش دام به دلال و آینده بدون گوشت

و باز هم کاغذبازی‌های اداری 

عامری، سرمایه گذار دیگری است که قصد داشته یک کشتارگاه شترمرغ در استان بنا کند تا شترمرغ‌ها به شیوه غیر اصولی کشتار نشده و یا به استان‌های دیگر بدون سود فرستاده نشوند. در این راستا در تلاش است تا کشتارگاه تخصصی شترمرغ را بنا کند اما این سرمایه گذار هم درگیر کاغذبازی‌های اداری شده است.

خراسان جنوبی رتبه دوم پرورش شترمرغ را در کشور دارد، اما باز هم ماجرای نبود کشتارگاه تکرار می‌شود و اکنون ستاد اجرای فرمان امام(ره) پا به ‌میدان گذاشته‌ است. با اجرای تفاهم‌نامه‌ای که با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) منعقد شده خراسان جنوبی به قطب منطقه‌ای شتر یا هاب پرورش شتر تبدیل می‌شود و قرار است اولین کشتارگاه تیپ ۴ نهبندان آغاز به کار کند.

با برداشتن چند گام دیگر، سنگی بزرگ از جلوی پای دامداران استان برداشته می‌شود، ظرفیتی که اگر راه اندازی شود هم نیاز استان و هم سایر استان‌ها را تامین می‌کند.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها