با ما همراه باشید

سیاسی

چرا ارزیابی‌ها از نتیجه مذاکرات وین متفاوت است؟

منتشر شده

در

از زمان آغاز مذاکرات هسته‌ای در گرند هتل وین برای بازگشت آمریکا به برجام  و از سرگیری احیای کامل این توافق ارزیابی‌های متفاوتی درباره میزان پیشرفت این گفت‌وگوها و احتمال به نتیجه رسیدن آن مطرح شده‌اند.

در حالی که مقام‌های دولت ایران در روزهای گذشته، موضع خوش‌بینانه و امیدوارانه‌تری درباره توافق اصولی بر سر رفع تحریم‌ها اتخاذ کرده‌اند، طرف غربی چه در اظهارات علنی و چه در فضاسازی‌های خبری تلاش کرده بر «اختلافات مهمی» که عبور از آنها مستلزم اقدام طرف ایرانی است تأکید کنند.

به عنوان مثال، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران چندی پیش گفت: « به عنوان رییس دولت به مردم اعلام می‌کنم تحریم شکسته شده است و اگر همه با هم متحد باشیم به زودی تحریم برداشته می‌شود. طرف ما می‌داند راهی جز بازگشت به تعهدات خود و موافقتنامه برجام ندارد.»

رییس جمهوری با اشاره به مذاکرات وین اظهار کرد: «در زمینه تحریم کاری که مذاکره کنندگان ما در وین انجام دادند کار بزرگی بوده و طرف مقابل اگر به طور کامل به قانون، به تعهدات و به قطعنامه 2231  برگردد به نظر من زود تمام می شود. مذاکرات در چارچوب و حرکت درستی در حال انجام است و مسیر، مسیر درستی است.»

در سوی دیگر، اما طرف غربی، ضمن تصریح بر اینکه پیشرفت‌هایی صورت گرفته، سوی اختلاف در گفت‌وگوها را برجسته و بزرگنمایی می‌کنند. مثلاً «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا پنجشنبه گذشته در مصاحبه با کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوال خبرنگاری که نظر او را درباره این اظهارات آقای روحانی جویا شد گفت: «این برای ما جنبه خبر دارد (برایمان تازه است.)»

او با اشاره به دور پنجم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین گفت: «فکر می‌کنم بیش از پیش روشن شده که هر طرف باید برای بازگشت کامل به برجام چه کند، اما این هنوز روشن نیست که آیا ایران واقعا آماده است که قدم‌های لازم برای بازگشت به اجرای تعهداتش را بردارد یا نه.»

برای طرف آمریکایی، به نظر می‌رسد ارائه چنین ارزیابی‌هایی هم ریشه در مقصد نهایی مدنظر دولت بایدن از برجام مطلوب واشنگتن دارد و  هم نوعی تاکتیک عملیات روانی برای مدیریت برداشت‌های طرف ایرانی و تلاش برای بهره‌گیری حداکثری به سود واشنگتن است.

مذاکرات وین با این هدف آغاز شد که ایالات‌متحده به برجام برگردد و تمامی تعهدات سال‌ 2015 را مورد پذیرش قرار دهد. آمریکایی‌ها اگرچه به این موضوع اشاره دارند که برای بازگشت به برجام انگیزه دارند اما در عین حال از سازوکارهای مفهومی برای تنظیم دستور کار جدیدی بهره می‌گیرند که اولا تعهدات آمریکا را کاهش دهد و ثانیا زمینه برای شکل‌گیری تعهدات و تکالیف بیشتر از سوی ایران را فراهم آورد.

کلیدواژه توافق طولانی‌تر و قوی‌تر

به نظر می‌رسد سنگ محک واشنگتن برای سنجش اینکه چه میزان پیشرفت در مذاکرات حاصل شده را باید در کلیدواژه «توافق طولانی‌تر و قوی‌تر» جست که مقام‌های دولت بایدن تنها به صورت کلی و مبهم، آن را سرمنزل نهایی مذاکرات برجام مطلوب واشنگتن عنوان می‌کنند و هیچ‌گاه چگونگی ارتباط آن را با بازگشت به برجام مشخص و روشن نمی‌کنند.

بلینکن همین چندی پیش در بخشی از مصاحبه‌ای با کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی به اینکه دولت بایدن قصد دارد به چنین توافقی برسد اشاره کرد. او گفت: «دولت بایدن درصدد است که این توافق را تقویت و بلندمدت‌تر کرده و همچنین با فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران در منطقه، اشاعه تسلیحات، حمایت ادعایی از گروه‌های تروریستی و غیره مقابله کند. این توافق ممکن است شامل تمدید برخی بندهای مندرج در برجام موسوم به «غروب آفتاب» باشد که به ایران اجازه می‌دهد تا برخی فعالیت‌های هسته‌ای خود را پس از انقضای آنها در سال 2025، از سربگیرد.»

مقام‌های آمریکایی پیشتر در توضیح درباره «توافق طولانی‌تر» و «قوی‌تر» گفته‌اند به دنبال دستیابی به توافقی هستند که در آن به تمامی زمینه‌های اختلاف با ایران از جمله برنامه موشکی یا فعالیت‌های منطقه‌ای و مسائل مرتبط با ادعاهای «حقوق بشری» رسیدگی شود. با این حال، نه بلینکن و نه هیچ‌یک از دیگر مقام‌های دولت بایدن تا کنون روشن نکرده‌اند توافقی با این مشخصات، چه نقشی در تنظیم بازگشت آمریکا به برجام بازی خواهد کرد. مثلاً دولت بایدن هرگز توضیح نداده در صورتی که مشخص شود که چنین توافقی هرگز در دسترس نخواهد بود آیا از بازگشت به برجام منصرف می‌شود یا خیر؟ یا اینکه اگر به برجام بازگشت چگونه می‌تواند حصول توافق اصطلاحاً «طولانی‌تر و قوی‌تر» را تضمین کند؟

موضوع راستی‌آزمایی از سوی ایران

مضاف بر این، به نظر می‌رسد ارزیابی‌های علنی ارائه‌شده از سوی هیئت‌های غربی در مذاکرات وین عامدانه به گونه‌ای طراحی می‌شوند که طرف ایرانی را از انجام راستی‌آزمایی‌هایی واقعی برای بررسی لغو تحریم‌ها منصرف و یا تهران را به انجام یک راستی‌آزمایی سریع و صوری مجاب کند.

آنچه دیپلمات‌های کشورهای غربی در بین خطوط اظهارات علنی‌شان هنگام ارائه ارزیابی درباره مذاکرات وین به دنبال القای آن هستند این است که گفت‌وگوها به موانعی برخورد کرده‌اند که عبور از آن با نشان دادن نرمش از سوی مذاکره‌کنندگان ایران امکان‌پذیر خواهد بود. هدف طرف‌های غربی از القای چنین برداشتی این است که تیم ایران را از آن جهت که مبادا نزد افکار عمومی مقصر شکست مذاکرات قلمداد شود، تحت فشار قرار داده و آنها را از مطالبه راستی‌آزمایی واقعی تحریم‌ها منصرف کنند.

از فحوای کلام و اقدامات مقام‌های دولت بایدن اینطور برداشت می‌شود که واشنگتن قصد دارد هم به مدد حفظ برخی از تحریم‌های دوران ترامپ و هم از طریق استفاده از سایر ابزارهای در دسترس خود (مانند هراس‌افکنی در بانک‌ها از معامله با ایران) با تکرار تجربه دوران باراک اوباما، رفع تحریم‌ها را به یک اقدام نمادین و نمایشی، بدون امتیازات و آثار عملی برای اقتصاد ایران تبدیل کند.

نشانه‌های چنین رویکردی را می‌توان در اظهارات چند روز پیش «ژانت یلن»، وزیر امور خزانه‌داری آمریکا در جلسه چند روز پیش کنگره یافت. یلن در پاسخ به سوال یک نماینده جمهوری‌خواه که پرسیده بود دولت بایدن در صورت بازگشت به برجام چه راهکارهایی را برای جلوگیری از سرازیر شدن پول‌هایی که ممکن است صرف فعالیت‌های منطقه‌ای ایران شوند در پیش خواهد گرفت، گفت: «ما به دقت به بررسی این خواهیم پرداخت که رفع کدام تحریم‌ها مناسب خواهد بود.»

در نشانه‌ای دیگر، خبرگزاری رویترز چند روز پیش برآوردی که مورد تأیید یک مقام وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته از شمار اشخاص و نهادهایی که آمریکا حاضر به رفع تحریم آنهاست ارائه داده که فاصله زیادی با برآورد «سید عباس عراقچی» از اقدامات لازم آمریکا در این زمینه دارد. عراقچی فروردین‌ماه سال جاری در مصاحبه‌ای تصریح کرده بود فهرست تحریم‌های ضدایرانی که آمریکا برای بازگشت به برجام باید یکباره لغو کند، بیش از 1500تحریم، شامل تحریم‌های موضوعی، افراد و موسسات است. این در حالی است که خبرگزاری رویترز گفته شمار تحریم‌هایی که دولت بایدن باید آنها را رفع کند 700 مورد است. البته، خبرگزاری رویترز یه جزئیاتی درباره نحوه محاسبه این آمار اشاره نکرده، اما در هر حال برداشت اولیه این است که میان طرف‌ها درباره فهرست تحریم‌های لازم برای رفع شدن جهت بازگشت به برجام، اختلاف وجود دارد.

در چنین شرایطی، پمپاژ امیدوارهای کاذب از سوی مقام‌های ایران درباره اینکه رفع تحریم‌ها محقق شده و یا هر گونه تعجیل در به سرانجام رسیدن مذاکرات و اعتماد به قول طرف مقابل درباره رفع تحریم‌ها قبل از راستی‌آزمایی دقیق آن، بازی کردن در زمین بازی طرف غربی و بستن دست دیپلمات‌های خودی است.

ناگفته پیدا است ترسیم فضای امیدواری‌های کاذب از مذاکرات طرف مقابل را هم به این نتیجه خواهد رساند که ایران به وضعیتی شبیه رفع کاغذی تحریم‌ها که در دوران باراک اوباما صورت گرفت، رضایت دارد و نیازی به حرکتی اضافی برای جلب رضایت طرف ایرانی وجود ندارد.

نکته اساسی آن است که برای ایران «نتیجه» مهم‌تر از «زمان» است. همه مردم و مسئولین منتظر لغو تحریم‌ها هستند و این لغو تحریم‌ها هرچه زودتر انجام شود، بهتر است. اما تجربه نحوه رفع تحریم‌ در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما نشان می‌دهد چنانچه در مرحله مذاکرات محکم‌کاری‌های لازم صورت نگیرد نه تنها مشکل تحریم‌ها برطرف نمی‌شود، بلکه دستیابی به لغو تحریم‌ها در قالب برجام ناممکن می‌شود.

همان‌طور که کارشناسان بر اساس تجربه رفع تحریم‌ها در گذشته بارها تأکید کرده‌اند دولت ایالات متحده از ابزارهای حقوقی مختلفی برخوردار است که می‌تواند حین ادعای رفع تحریم، ریسک همکاری اقتصادی با ایران را افزایش داده و مانع از بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی ناشی از رفع تحریم شود.  لذا پیشنهاد کارشناسان این است که علاوه بر پافشاری روی رفع حقوقی تحریم، شرایط انتفاع ایران از رفع تحریم‌ها در قالب شاخص‌های عینی و سنجش‌پذیر مشخص شود تا راه برای بهانه‌جویی‌ها و مانع‌تراشی‌های طرف آمریکایی سد شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس و سایر کارشناسان مسائل حقوقی و اقتصادی بارها تأکید کرده‌اند که راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم 3 تا 6 ماه زمان نیاز دارد و صرفاً به استناد رفع کاغذی تحریم‌ها نمی‌توان گفت که طرف آمریکایی به تعهداتش پایبند شده است.

در شرایطی که تمامی تعهدات ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد راستی‌آزمایی قرار گرفته و به صورت موشکافانه و مورد به مورد گزارش می‌شوند تأیید رفع تحریم‌ها نیز بایستی به محقق شدن آثار عملی آن و راستی‌آزمایی دقیق آن توسط ایران منوط شود.

منبع : تسنیم

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیاسی

تلاش برای گرمای روابط دوجانبه در سرمای مسکو

منتشر شده

در

توسط

روسیه مقصد سومین سفر خارجی رئیس دولت سیزدهم بود. سید ابراهیم رئیسی پس از حضور در بیست‌ویکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در تاجیکستان و شرکت در اجلاس ‌سران سازمان همکاری‌ اقتصادی (اکو) در ترکمنستان، با دعوت رئیس‌جمهور روسیه عازم این کشور شد تا با ولادیمیر پوتین درباره مسائل مربوط به همکاری‌های دوجانبه، موضوعات بین‌المللی و برجام رایزنی و گفت‌وگو کند.

 سه‌شنبه ۲۸ دی بود که علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توییتر درباره سفر رئیس قوه مجریه به روسیه نوشت: «رئیس‌جمهور در جریان این سفر علاوه بر دیدار با آقای ولادیمیر پوتین، در مجلس دوما سخنرانی خواهند داشت. دیدار با فعالان اقتصادی و نفتی و حضور در دانشگاه از دیگر برنامه‌های ایشان در روسیه خواهد بود. محور مباحث و جلسات ‎توسعه صادرات به روسیه و تقویت ارتباطات تجاری و اقتصادی است.»

در همان روز کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) در بیانیه‌ای اعلام کرد که ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه ۲۹ دی در مسکو میزبان همتای ایرانی خود سید ابراهیم رئیسی خواهد بود و اعلام کرد که “در این دیدار دو طرف درباره تمامی مسائل مرتبط با همکاری‌های دوجانبه، شامل اجرای پروژه‌های مشترک اقتصادی، موضوعات بین‌المللی و اجرای برجام بحث و تبادل نظر خواهند کرد”.

روز ۲۴ دی هم سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه درباره این سفر گفت: «این سفر کوتاه اما مهم است. زمان آن رسیده است که تعاملات که عموما نزدیک و منظم است و قربانی ویروس کرونا شده است در بالاترین سطح از سر گرفته شوند. اهمیت این بازدید در وهله اول لزوم برآورد دستور کار کلی با توجه به تغییرات انجام گرفته در ریاست جمهوری ایران است.»

علاوه بر دیدار و گفت‌وگو با “ولادیمیر پوتین” رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه، حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما،‌ دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی روس، بخش‌های دیگر برنامه‌های رئیس دولت سیزدهم در این سفر دو روزه بود. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، جواد اوجی وزیر نفت و سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیسی را در این سفر همراهی کردند.

همچنین یک روز پیش از این سفر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در مقاله‌ای در ” خبرگزاری اسپوتنیک” با عنوان “نقشه راه جدید در روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه” نوشت: «تهران و مسکو در مناسبات دو جانبه، مصمم هستند تا معاهده اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را مطابق با تحولات جهانی به‌روزرسانی کنند.»

صبح چهارشنبه ۲۸ دی رئیس دولت سیزدهم با بدرقه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور و جمعی از اعضای کابینه، تهران را به مقصد مسکو پایتخت جمهوری فدراسیون روسیه ترک کرد.

رئیسی پیش از عزیمت به روسیه در فرودگاه مهرآباد درباره اهداف این سفر با بیان اینکه “جمهوری اسلامی ایران، کشوری مستقل، مقتدر و صاحب نفوذ در منطقه و روسیه هم کشوری مهم و با قدرت و دارای نفوذ در منطقه است”، اظهار کرد: «همکاری و گفت‌وگوهای دو کشور مهم و دارای قدرت و نفوذ می‌تواند در ارتقای امنیت منطقه و روابط اقتصادی و تجاری مؤثر باشد.»

وی با اشاره به “وجود ظرفیت‌های گسترده همکاری بین تهران و مسکو در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و انرژی”، خاطرنشان کرد: «سطح کنونی همکاری تجاری و اقتصادی برای هیچ‌کدام از دو کشور رضایت‌بخش نیست و لازم است ارتقاء یافته و به سطح بسیار بالاتری برسد و امیدواریم این سفر بتواند در جهت تامین منافع مشترک دو کشور که در عرصه منطقه‌ای و جهانی تأثیرگذار است، گام مؤثری را به همراه خود داشته باشد.»

ساعاتی بعد هواپیمای رئیس دولت سیزدهم و هیات همراهش در فرودگاه وونکووای مسکو به زمین نشست و رئیسی در بدو ورود به مسکو از سوی “نیکولای شولگینوف” وزیر انرژی روسیه و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه و “ایگور مارگولوف” معاون وزیرخارجه این کشور مورد استقبال قرار گرفت. در مراسم استقبال، پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور، رئیسی از یگان تشریفات مستقر در میدان سان دید.

البته این نوع استقبال از سوی عده‌ای با انتقاداتی مواجه شد که چرا رئیس‌جمهور روسیه در فرودگاه حاضر نشده است. در این زمینه بهمن حسین‌پور معاون پیشین مراسم و تشریفات دفتر رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پروتکل‌های دولت روسیه برای استقبال از  روسای جمهور، با تاکید بر اینکه “هیچ‌گاه سابقه نداشته که پوتین برای استقبال از مقامات همتای خود به فرودگاه رفته باشد”، یادآور شد: «در پایتخت روسیه فرودگاه‌ها در فاصله بسیاری از کاخ ریاست جمهوری قرار دارند و از قدیم این رسم وجود داشته که در زمان سفر روسای جمهور کشورهای مختلف، یکی از وزرای کابینه دولت به فرودگاه می‌رود تا پای پرواز از مقام مهمان استقبال کند.»

پس از آن رئیس جمهوری اسلامی ایران، در سرمای مسکو مستقیم راهی کاخ کرملین شد تا برای گرم‌تر شدن روابط دو کشور با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه دیدار و گفت‌وگو کند.

رئیسی در دیدار با پوتین تاکید کرد: «ما هیچ محدودیتی برای گسترش و توسعه روابط با روسیه نداریم و خواهان برقراری روابط راهبردی با مسکو هستیم. اسناد همکاری راهبردی می‌تواند افق روابط را در طول ۲۰ سال مشخص کند. ما به دنبال افزایش حجم روابط تجاری با روسیه هستیم و تلاش زیادی در این زمینه انجام خواهیم داد.»

وی همچنین خاطرنشان کرد: «ما تجربه خوبی در همکاری با روسیه در سوریه در مبارزه با تروریسم داریم که می‌تواند مبنایی برای روابط مشترک باشد.»

در این دیدار پوتین هم خطاب به رئیسی گفت: «از طرف من سلام و آرزوی سلامتی برای رهبر معظم ایران را به ایشان منتقل کنید.»

پس از این دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در حساب کاربری خود در توییتر، نوشت: «‏در دیدار مهم، صمیمانه و طولانی‌مدت دکتر رئیسی و پوتین در کرملین، مناسبات تهران و مسکو در مسیر جدید، متنوع و پرشتاب قرار گرفت. در فصل نوین مناسبات، همکاری‌های ممتاز رقم خواهد خورد. روسای دو کشور بر ترسیم نقشه راه بلندمدت توافق کردند. جهان آینده بر پایه چندجانبه‌گرایی می‌چرخد.»

همچنین کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه “دیدار روسای جمهور ایران و روسیه در کرملین بیش از سه ساعت به طول انجامید”، در تشریح نتایج دیدار اظهار کرد: «طبق گزارش‌هایی که ما داریم، این دیدار در فضای بسیار صمیمانه‌ای انجام شد و در آن روسای جمهور دو کشور در حوزه‌های مختلف و بویژه در سه حوزه روابط بین‌الملل، منطقه و روابط دو جانبه رایزنی و گفت‌وگو کردند.»

جلالی با بیان اینکه “در حوزه مسائل دو جانبه بخش عمده‌ای از رایزنی‌ها به مسائل اقتصادی اختصاص داشته است”، عنوان کرد: «روسای جمهور دو کشور در مورد کریدور شمال به جنوب رایزنی کرده و بر اتمام هرچه زودتر آن تاکید کرده‌اند. در حوزه همکاری‌های دو کشور در خصوص انرژی، نفت‌ و گاز نیز گفت‌وگوهای خوبی انجام شده و فکر می‌کنم با توجه به قدرت و قوت دو کشور در حوزه مربوط به انرژی، این همکاری‌ها می‌تواند منجر به هم‌افزایی بیشتر دو کشور در این حوزه شود.»

روز اول این سفر بازتاب‌های متفاوتی در رسانه‌های عربی و خارجی داشت.

شبکه سعودی “العربیه” در این باره نوشت: «رئیسی معتقد است که این سفر نقطه تحولی در روابط دوجانبه ایران و روسیه ایجاد خواهد کرد.» شبکه المیادین، پایگاه خبری العهد، اسپوتنیک عربی و بخش عربی شبکه آر.تی، بخش عربی فرانس ۲۴، پایگاه خبری الشرق و شبکه المنار هم به پوشش این سفر پرداختند.

از طرفی پایگاه خبری-تحلیلی “میدل ایست آی” در گزارشی “سفر رئیسی به مسکو و رایزنی‌های او با همتای روس خود را برای آینده ایران مهم توصیف کرد” و نوشت: «از آنجایی که ایران به دنبال راهی برای دور زدن تحریم های آمریکا و روابط اقتصادی و امنیتی است تا از فشار غرب در مذاکرات برجامی بکاهد، این سفر از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. از طرف دیگر، نیاز روسیه به حفظ متحدان منطقه‌ای خود بر سر بحران اوکراین می‌تواند کلیدی در این مذاکرات باشد.»

خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری رویترز، روزنامه‌های صهیونیستی هاآرتص و تایمز آو اسرائیل، خبرگزاری روسی تاس و خبرگزاری اسپوتنیک دیگر رسانه‌هایی بودند که به پوشش خبری این سفر در روز اول پرداختند.

رئیس دولت سیزدهم پس از دیدار با رئیس‌جمهور روسیه، شامگاه چهارشنبه به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت روز زن با بانوان خانواده‌های ایرانی ساکن مسکو دیدار و با اشاره به “درخواست برخی بانوان مبنی بر تسهیل بازگشت دانشجویان برای ادامه تحصیل به کشور”، تاکید کرد: «این موضوع حتما با کمک وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان پیگیری خواهد شد.»

در این دیدار تعدادی از بانوان در سخنانی دغدغه‌ها و مشکلات جامعه ایرانیان خارج از کشور را با رئیسی مطرح کردند.

رئیس قوه مجریه در آخرین برنامه روز اول سفر خود به روسیه، شامگاه چهارشنبه با جمعی از ایرانیان مقیم این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیسی در این دیدار با تاکید بر “لزوم کاهش موانع صدور مجوزهای صادرات”، تصریح کرد: «سهم ما در بازار روسیه حتما می‌تواند ارتقاء پیدا کند.»

وی همچنین با اشاره به دیدار خود با پوتین خاطرنشان کرد: «احساس این بود که اراده جدی برای رفع موانع و مشکلات در مسیر ارتقاء و توسعه همکاری‌های مشترک وجود دارد. بخشی از این دیدار به مسائل مشترک دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و توسعه روابط اختصاص داشت، اما بخش دیگر به نقش قدرتمند ایران و روسیه در منطقه و مسائل بین‌المللی مرتبط بود.»

رئیس دولت سیزدهم در اولین برنامه روز دوم سفر خود در دیدار با “راویل عین‌الدین” رئیس شورای مفتیان روسیه با اشاره به “روابط خوب ایران و روسیه”، گفت: «آنچه امروز باید در کنار الحاد و بی‌دینی نگران آن بود مسأله افراط‌گرایی است. افراطی‌گری و تکفیر بسیار به مسلمانان ضربه زد. عده‌ای به نام اسلام و لا اله الا الله به دین خدا خسارت وارد کردند و ما باید نسبت به جریان تکفیری حساس باشیم.»

رئیسی در این دیدار ضمن پذیرش دعوت رئیس شورای مفتیان روسیه برای بازدید از مسجد جامع مسکو بر “جلوگیری از انحراف میان مسلمانان تاکید کرد”. رئیس شورای مفتیان روسیه هم در این دیدار با اشاره به “انتشار عکس نماز خواندن رئیسی در کاخ کرملین” بیان کرد: «نماز شما در کرملین بسیار نمادین و شاخص بود و از فنلاند برای من نوشتند که برکت به داخل کرملین آمد.»

رئیس قوه مجریه پس از آن در مجلس روسیه (دوما) حاضر شد و در نظق خود در دوما با بیان اینکه “جمهوری اسلامی ایران به دنبال تعامل حداکثری با همه کشورهای جهان، به‌خصوص کشورهای همسایه و هم‌‏پیمان خود است”، گفت: «هدف و مبنای این همکاری و تعامل، منافع متقابل ملت‏‌ها و شکل‏‌دهی فزاینده به یک جامعه‌‏ جهانی متمدن است.»

این نطق رئیسی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی به دنبال داشت و شبکه‌های العربیه سعودی، الجزیره قطر، المیادین لبنان، العهد نیوز عراق، السومریه عراق، بخش‌های عربی خبرگزاری اسپوتنیک، شبکه آرتی، پایگاه خبری العهد لبنان و خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به پوشش این سخنرانی پرداختند.

برنامه بعدی رئیس دولت سیزدهم در سفر به روسیه دیدار و گفت‌وگو با جمعی از فعالان اقتصادی و تجار این کشور بود. نشست رئیسی با فعالان اقتصادی روسیه برای عملیاتی کردن نقشه راه ارتقای مناسبات اقتصادی در مسکو برگزار شد.

رئیسی در این دیدار، “همسایگی، منافع و دشمنان مشترک را از دلایل ضرورت افزایش همکاری میان ایران و روسیه برشمرد” و گفت: «علاوه بر منافع مشترک دشمنان مشترکی هم داریم که رشد و پیشرفت در منطقه را نمی‌خواهند اما ما باید رشد و توسعه را به حدی برسانیم که دیگران نتوانند برای تحقق اهداف سیاسی و فرهنگی خود در این منطقه نفوذ کنند.»

وی همچنین در این نشست از “فراهم شدن مقدمات نهایی شدن سند جامع همکاری‌های ایران و روسیه” خبر داد. پیش از سخنان رئیسی در این دیدار، شماری از فعالان اقتصادی روسیه دیدگاه‌های خود و مشکلات ارتقای روابط تجاری بین دو کشور را مطرح کردند.

رئیس قوه مجریه در جریان سفر به مسکو در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای RT به سوال‌های “مراد گازدیف” خبرنگار ارشد این شبکه در خصوص روابط ایران و روسیه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی پاسخ داد. این گفت‌وگو به زودی از شبکه RT به زبان‌های انگلیسی، عربی، اسپانیولی و… پخش خواهد شد.

رئیسی همچنین در نشست با اعضای شورای علمی، اساتید و جمعی از دانشجویان دانشگاه ملی مسکو شرکت و در نطق خود با بیان اینکه “اکنون در نطقه عطفی از تاریخ روابط دو کشور قرار داریم”، اظهار کرد: «از اساتید دانشگاه، اندیشمندان و مراکز مطالعاتی و پژوهشی دو کشور، انتظار می‌رود که نقش مهم و تاریخی خود را در این زمینه ایفا کنند تا ملت‌های همسایه ایران و روسیه، با بیشترین تعامل و همکاری در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی و اقتصادی، در رفاه و عزت زندگی کنند.»

رئیس دولت سیزدهم در ادامه سفر خود به مسکو به دعوت رئیس شورای مفتیان روسیه در جمع نمازگزاران مسجد جامع مسکو حاضر شد و با آنها دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در این دیدار با اشاره به “دیدار خود با ولادیمیر پوتین” گفت: «ما در بسیاری از مسائل نظرات مشترک داشتیم و هر دو کشور به دنبال ارتقای سطح همکاری‌های دوجانبه هستند.»

در جریان این سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند و به تبادل نظر پرداختند.

امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به “بخشی از مشکلات پیش آمده در فرودگاه مسکو که موجب معطلی مسافرین ایرانی شده است”، موکدا از همتای روسی خود خواست که “برای رفع مشکلات ایجاد شده برای مسافران ایرانی اقدام عاجل به عمل آورد”.

لاوروف هم در این ملاقات “سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به روسیه را تحول مهمی در روابط دو کشور دانست و با تاکید بر اینکه هم اکنون زمینه جهت گسترش تعاملات فیمابین بیش از پیش فراهم شده است، اظهار امیدواری کرد که “پروژه‌های اقتصادی که هم اکنون با مشارکت شرکت‌های روسی در ایران در حال اجراست هرچه سریع‌تر به اتمام برسد”.

لاوروف در این دیدار اظهار امیدواری کرد که “پروژه‌های اقتصادی که هم اکنون با مشارکت شرکت‌های روسی در ایران در حال اجراست هرچه سریع‌تر به اتمام برسد”.

وزرای خارجه ایران و روسیه همچنین در خصوص آخرین وضعیت تحولات منطقه‌ای و بین المللی و مذاکرات وین نیز به رایزنی پرداختند و بر همکاری‌های فیمابین در سطوح دوجانبه و چندجانبه در این مورد تاکید کردند. در بخشی از این گفت‌وگوها، وزرای خارجه دو کشور بر “ضرورت نهایی کردن نقشه راه روابط دو کشور که در دیدار روسای جمهور مطرح شد، تاکید کردند”.

سفر رئیسی به روسیه در روز دوم در خبرگزاری فرانسه بازتاب یافت و این خبرگزاری در گزارشی با پرداختن به این سفر دو روزه نوشت: «پوتین و همتای ایرانی در جریان دیدار روز چهارشنبه خود در مسکو از تعمیق روابط میان تهران و مسکو در شرایطی که فشارها برای حصول یک توافق بر سر احیای برجام افزایش یافته است، استقبال و بر آن تاکید کردند.»

در راستای این سفر، علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت روز پنج‌شنبه ۳۰ دی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‏سفر روسیه نیز همچون سفر به تاجیکستان و ترکمنستان گامی موفق برای تحقق ‎ایران قوی است. از همکاری اقتصادی در توسعه میادین نفت و گاز، احداث پتروپالایشگاه‌ها و انتقال فناوری تا طرح‌های نیروگاهی، ریلی و ترانزیتی شمال – جنوب و تسهیل تعاملات بانکی از دستاوردهای مهم این سفر است.‌»

جواد اوجی وزیر نفت هم که در این سفر حاضر بود در تبیین مهم‌ترین برنامه‌های خود در روسیه با بیان اینکه “این سفر یکی از پربارترین سفرها بود و بسیار بیشتر از آنچه انتظار داشتیم، حاصل شد”، اظهار کرد: «دیدارهای خوبی با الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر، نیکلای شولگینوف وزیر انرژی و شرکت‌های توانمند روسی در حوزه نفت و گاز داشتیم.»

اوجی همچنین از “امضای چندین سند مهم با روس‌ها در حوزه توسعه میدان‌های نفت و گاز، پتروپالایشگاه و انتقال فناوری خبر داد” و گفت: «مردم ایران آثار توافق‌های نفتی با روسیه در حوزه انرژی را به‌زودی خواهند دید.»

از طرفی در این سفر سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی با وزیر اقتصاد روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد و طرفین ضمن “بررسی وضعیت پروژه‌های مشترک از جمله نحوه استفاده از خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری روسیه، بر توسعه مناسبات اقتصادی در آینده تأکید کردند”. مدرن‌سازی نیروگاه رامین اهواز، افزایش ظرفیت نیروگاه سد گتوند و همچنین تأمین بخشی از هزینه فازهای ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر از محورهایی بود که در این دیدار مورد تأکید و بررسی دو طرف قرار گرفت.

همچنین با توجه به هماهنگی صورت گرفته بین مدیران عامل راه‌آهن دو کشور، وزیر اقتصاد ایران بر “پیشنهاد اضافه شدن پروژه خط آهن رشت-آستارا که می‌تواند نقش راهبردی ویژه‌ای در تکمیل کریدور جنوب به شمال داشته باشد و همچنین خرید ۲۰۰ لوکوموتیو” تأکید کرد. وزیر اقتصاد روسیه هم در این دیدار “ضمن استقبال از توسعه روابط اقتصادی طرفین و همچنین پیشنهادهای وزیر اقتصاد ایران، بر تسریع فرآیند مذاکرات فنی حول هر یک از قراردادها” تاکید کرد.

رئیس دولت سیزدهم و هیات همراهش شامگاه پنج‌شنبه پس از سفری دو روزه مسکو را به مقصد تهران ترک کردند و بامداد جمعه وارد فرودگاه مهرآباد تهران شدند.

رئیسی پس از بازگشت از  سفر به روسیه در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران درباره دستاوردهای این سفر اظهار کرد: «در حوزه مسایل تجاری بر رفع موانع تجاری و جهش تجارت بین دو کشور توافق شد. در حال حاضر سطح تعاملات تجاری بین دو کشور قابل قبول نیست، لذا دو کشور توافق کردند در گام اول تعاملات تجاری فیمابین را به ۱۰ میلیارد دلار در سال افزایش دهند.»

رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه “در این سفر توافق اساسی برای گسترش روابط همه‌جانبه و پایدار و سودمند بین دو کشور به دست آمد”، افزود: «بدون تردید توسعه روابط با روسیه به امنیت و رفاه دو ملت کمک خواهد کرد. گسترش همکاری‌های دوجانبه تهران و مسکو حتما برای منطقه و عرصه بین‌الملل امنیت‌ساز خواهد بود.»

رئیسی در پایان با اظهار امیدواری نسبت به اینکه “مباحث مطرح شده در دیدار سه ساعته وی با رئیس‌جمهور روسیه هر چه سریع‌تر عملیاتی و اجرایی شود”، گفت: «وزرای امور اقتصادی و دارایی، نفت و وزیر امور خارجه نیز در جریان این سفر نشست‌های مختلفی داشتند و به توافقات خوبی با طرف‌های روسی رسیدند. امیدواریم که این سفر نقطه عطفی برای ارتقای روابط با کشور دوست و همسایه روسیه باشد و مجموعه این روابط به ارتقای سطح امنیت در منطقه و رفع بحران‌های منطقه‌ای و جهانی کمک کند.»

 

ادامه مطلب

بین الملل

تازه‌ترین اظهارنظر مقام آمریکایی درباره مذاکرات وین

منتشر شده

در

توسط

وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری مدعی شد که مذاکرات با ایران به «نقطه اضطرار» رسیده است و هشدار داد در صورت عدم حصول پیشرفت، این کشور باید مسیر دیگری در قبال ایران اتخاذ کند.

 به نقل از نشنال پست، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در کنفرانس خبری مشترکی با همتای آلمانی‌اش در خصوص مذاکرات هسته‌ای با ایران مدعی شد: اضطرار در این زمینه وجود دارد و تنها چند هفته فرصت باقی است تا تعیین کنیم که آیا بازگشت دوجانبه به توافق امکان‌پذیر است یا نه.

تایمز او اسرائیل به نقل از بلینکن نوشت که «پیشرفت معتدلی» در مذاکرات وین حاصل شده و احیای توافق هسته‌ای با ایران همچنان ممکن است.

وزیر خارجه آمریکا در این زمینه گفت: ارزیابی من پس از گفت‌وگو با همکارانم این است که بازگشت متقابل به پایبندی همچنان امکان‌پذیر است. ما طی هفته‌های گذشته شاهد پیشرفت معتدلی در مذاکرات بوده‌ایم‌.

 

ادامه مطلب

سیاسی

ایران در رسیدن به توافق جدی است/ما از حقوق ملت خود کوتاه نمی‏‌آییم

منتشر شده

در

توسط

رئیس جمهور کشورمان در جریان برنامه‌های سفر خود به روسیه، با حضور در دومای روسیه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال “تعامل حداکثری” با همه کشورهای جهان، بخصوص کشورهای همسایه و هم‌‏پیمان خود است، گفت: هدف و مبنای این همکاری و تعامل، منافع متقابل ملت‏ها و شکل‏‌دهی فزاینده به یک “جامعه‌‏ جهانی متمدن” است.

 متن کامل سخنان آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به شرح زیر است؛

بسم‌الله الرحمن الرحیم
جناب آقای والودین
رییس محترم دومای دولتی روسیه!
نمایندگان محترم !
خانم‏ها و آقایان !
در آغاز مراتب خرسندی خویش را از دولت و ملت کشور دوست، فدراسیون روسیه، برای استقبال و میزبانی گرم از اینجانب و هیات همراه، در شهر زیبای مسکو ابراز می دارم.

فرصت را غنیمت می‌شمارم و میلاد حضرت مسیح (ع) و سال نو میلادی را به ملت و دولت روسیه تبریک می‌گویم. ملت ایران و جهان اسلام احترام ویژه‌ای برای حضرت عیسی (ع) و مادر پاک وی مریم مقدس قائل است و بر اساس آموزه‌های قرآن، اعتقاد دارد که مهمترین پیام مشترک همه ادیان ابراهیمی، تکامل معنوی بشریت از طریق عبادت پروردگار جهانیان است که خود موجب ترویج صلح و صمیمیت و ظهور جامعه‌ای الهی و در نتیجه انسانی می‌شود. در عین حال، عبادت خداوند همواره در کنار اجتناب از اطاعت و عبادت غیر خداوند، معنا دارد.

بسیار خوشحالم که در برنامه‌‏های این سفر، فرصت حضور در دومای دولتی و دیدار با شما نمایندگان مردم با فرهنگ و تمدن دیرینه روسیه فراهم شد. در همین راستا از جناب آقای والودین، رییس محترم دومای دولتی روسیه، معاون دوما، رییس کمیته روابط خارجی و سایر اعضای دومای دولتی برای تنظیم این برنامه و فراهم کردن فرصت سخنرانی تشکر می‏‌کنم.

همان‏گونه که در دیدار صمیمی و گفتگوهای سازنده‏ با جناب آقای والودین، به هنگام شرکت هیات سیاسی روسیه در مراسم تحلیف اینجانب، اشاره کردم؛ جمهوری اسلامی ایران از اراده و آمادگی لازم برای توسعه و گسترش روابط با فدراسیون روسیه برخوردار است.

امروزه خوشبختانه، افق‏‌های بسیار روشنی برای همکاری‌‏های دو کشور در سطوح دوجانبه، منطقه‌‏ای و بین‌‏المللی مشاهده می‌شود. تقویت روابط ایران و روسیه در قالب‌های دوجانبه و چندجانبه موجب رونق اقتصاد دو ملت و تقویت امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود. ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری فراوان و مکمل دو کشور، در کنار قدرت و اثرگذاری هر یک از دو کشور ما در مناطق جغرافیایی خود، می‌تواند همگرایی بین مناطق را تقویت کند.

جمهوری ‏اسلامی ‏ایران به دنبال “تعامل حداکثری” با همه کشورهای جهان، بخصوص کشورهای همسایه و هم‏‌پیمان خود است. هدف و مبنای این همکاری و تعامل، منافع متقابل ملت‏‌ها و شکل‌‏دهی فزاینده به یک “جامعه‌‏ی جهانی متمدن” است. این مسیر، از طریق همکاری کشورهای مستقل و صاحب فرهنگ‌‏های متعالی و توجه به اصول “عدالت، اخلاق و معنویت”، قابل تحقق است. بدون تردید ریشه آنچه جامعه بشری کنونی از آن رنج می‌برد جدایی سیاست از اخلاق و معنویت است. خشونت، تروریسم، فروپاشی نهاد خانواده و گسترش مواد مخدر از اندیشه معنویت‌گرا بر نمی‌آید. هر بنایی که بر اساس این انفکاک ایجاد شود مصائب بشریت را تشدید می کند و بجای ترویج عدالت، ظلم را ساختارمند می‌کند و موجبات سلطه را پدید می‌آورد.

نمایندگان محترم
تجربه نظامِ بین‏‌المللی مبتنی بر استیلا و سلطه نشان می‌دهد که برون‏‌داد آن چیزی جز جنگ و خشونت و ناامنی و تفرقه میان ملت‌‏ها نبوده است. شکست سیاست لشگرکشی و اشغال و مجبور شدن آمریکا به فرار از عراق و افغانستان، ناشی از یک مفهوم است؛ مقاومت ملت‏‌ها. اندیشه مقاومت، در خدمت استقلال کشورهاست. در دوران جدید، مفهوم مقاومت، نقش محوری در معادلات بازدارندگی ایفا می‏‌کند. الگوی موفق همکاری ایران و روسیه در سوریه نیز در ادامه‏‌ی مقاومتِ ملت و دولت سوریه، تضمین‌کننده‌‏ی استقلال کشورها و قوام‌بخش امنیت منطقه‏‌ای بوده است. در این مسیر، از همکاری فدراسیون روسیه با راهبری هوشمندانه جناب آقای پوتین برخوردار بوده‌ایم که جای قدردانی دارد و می‌تواند الگویی کارآمد، برای توسعه همکاری‏‌ها در عرصه های مختلف، قلمداد گردد.

با این حال، جنگ علیه تروریسم بخشی از جنگ علیه سلطه‏‌طلبی بوده است؛ چرا که تروریسم، یکی از محصولات جانبی سلطه‏‌طلبی است. اکنون راهبرد سلطه‏‌گری شکست خورده است و آمریکا در ضعیف‏‌ترین وضعیت خود قرار دارد و قدرت کشورهای مستقل در رُشدی تاریخ‌ساز قرار دارد. مساله‏‌ی مهم در این دوران که نیازمند هوشیاری است، آنست که امیال سلطه‏‌طلبانه از بین نرفته و شکل‏‌های جدیدی از سلطه‏‌گری در دستور کار قرار گرفته است. مهم‏ترین هدف این دستور کار، تضعیف حکومت‏‌های مستقل از درون است؛ که از طریق تحریم اقتصادی، بی‌‏ثبات‌سازی، ترویج ناامنی و روایت‌سازی‌های جعلی از وقایع دنبال می شود؛ به گونه‌ای که تلاش می‌کنند جای ظالم و مظلوم را در افکار عمومی تغییر دهند.
“ائتلافِ شیطانی” آمریکا با تروریست‏‌ها، برای جهانیان به خصوص ملت‌های غرب آسیا از سوریه تا افغانستان چون روز، روشن است. اکنون برنامه‏‌های پیچیده‏ای برای اعزام تروریست‌‏های تکفیری به ماموریت‏‌های جدید از قفقاز تا آسیای مرکزی در جریان است. تجربه نشان داده است که این اندیشه ناب اسلامی است که توان ممانعت از شکل‏‌گیری افراط‏‌گرایی و تروریسم تکفیری را دارد.

از سوی دیگر، ناتو به دنبال نفوذ در حوزه‏‌های جغرافیایی مختلف، با پوشش‌‏های جدید است که منافع مشترک کشورهای مستقل را با تهدید مواجه می‌کند. ترویج حکومتهای غرب‏گرا و مقابله با دموکراسی‏‌های مستقل و مبتنی بر هویت و سنت‏‌های ملی، بخشی از پروژه‏‌های ناتو فرهنگی است که بیانگر ریاکاری موجود در این الگویِ رفتاریِ در حالِ افول، می‏‌باشد.

خانم ها و آقایان !
تحریم ملت‏‌ها، یکی از شکل های رایج سلطه‏‌گری جدید است، و مقابله با آن نیازمندِ همکاریِ کشورهایِ مستقل و پاسخ دسته‌جمعی است؛ در غیر اینصورت، تحریم به بهانه‏‌های مختلف گریبان همه کشورها، حتی متحدین آمریکا را نیز خواهد گرفت. آمریکا ادعا می‏کند که تحریم، به علت فعالیت‌‏های هسته ای جمهوری ‏اسلامی‏ ایران است. همه می‌دانند این فعالیت‌‏ها، قانونی و تحت نظارتِ مستمرِ آژانسِ بین‌المللی انرژیِ اتمی است. اما واقعیت آن است که در ادوار مختلف تاریخی پیشرفت ایران، هر زمان ملت ما پرچم ملی‌‏گرایی، استقلال‌خواهی، یا توسعه علمی را برافراشته است، با تحریم و فشار دشمنان ملت ایران مواجه شده است.

نمایندگان محترم و حضار گرامی !
سیاست جمهوری‏ اسلامی‏ ایران طبق فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی، آن است که ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم و این سلاح در استراتژی دفاعی ما هیچ جایگاهی ندارد. آمریکا به دنبال مقابله با حقوق ملت ماست. فلسفه ما نیز روشن است: “ما از حقوق ملت خود کوتاه نمی‏‌آییم.” آن‏هایی که شعار می‌دهند “آمریکا برگشته است” هنوز به تعهدات خود در توافق هسته‌ای برنگشته‏‌اند. ما به چیزی کمتر از حقوق خود رضایت نمی‌دهیم. جمهوری‏ اسلامی‏ ایران در رسیدن به توافق جدی است، اگر طرف‏‌های مقابل بر رفعِ واقعی و موثر تحریم ها جدی باشند.

خانم ها و آقایان !
سیاست تعامل حداکثری جمهوری اسلامی ایران با دولت‌های مستقل، اصالت دارد و فارغ از تحولات محیط بین‌الملل، تداوم خواهد یافت. جمهوری‏ اسلامی‏ ایران فاتح دو میدان جنگ علیه تروریسم و کارزار فشار حداکثری اقتصادی است. در عین حال، جمهوری ‏اسلامی‏ ایران از ظرفیت‏‌های اقتصادی گسترده، بخصوص در عرصه‏‌های انرژی، تجارت، کشاورزی، صنعت و فناوری برخوردار است که زمینه‏‌ساز همکاری‏‌های سودمند برای هر تعامل دو یا چندجانبه با کشورهای مختلف است. در همین راستا، توافق‌های اساسی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه صورت گرفت که موجب جهش چشمگیر روابط اقتصادی دوجانبه به نفع رفاه دو ملت، و همکاری‌های موثر منطقه‌ای به نفع صلح و ثبات ملت‌ها در مناطق مختلف خواهد شد. موقعیت ممتاز جغرافیایی سرزمین ایران، بخصوص کریدور شمال – جنوب، می‌تواند تجارت از هند تا روسیه و اروپا را کم هزینه‌‏تر و پر رونق‏‌تر کند. پایدارسازی و سودمند کردن روابط بین دو کشور نیازمند تسری همکاریها به حوزه های علمی، اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای است و ما آماده توسعه حداکثری روابط پایدار و بلند مدت هستیم. بدین منظور معتقدیم باید روابط دو کشور، به گونه‌ای طراحی شود که ضمن تامین منافع متقابل، از مداخلات عناصر ثالث نیز مصون باشد.

نمایندگان محترم
خوشبختانه روابط خوبی بین پارلمان‏‌های دو کشور نیز برقرار است و تعاملاتی که در قالب کمیسیون عالی پارلمانی، بین کمیسیون‌ها و کمیته‌های مختلف و هم چنین گروه‌های دوستی پارلمانی وجود دارد، علاوه بر پیشبرد روابط پارلمانی، به توسعه مناسبات دوستانه دو طرف، به ویژه در حوزه اقتصادی، کمک شایانی می‌نماید. ما نقش پارلمان‌ها برای توسعه روابط دو کشور را بسیار مهم می‌دانیم و از آن، هم در حوزه دوجانبه و هم چند جانبه استقبال می‌کنیم.

جمهوری‏ اسلامی ‏ایران، ابتکار روسیه در زمینه‏‌ی برگزاری اجلاس روسای پارلمان‌های ایران، روسیه، ترکیه، پاکستان و چین، در زمینه‏‌ی مبارزه با تروریسم را مهم می‏‌داند و از این ابتکار حمایت می‌کند.

امید است با بهره‌گیری هرچه بیشتر از ظرفیت‌ها و تداوم همکاری‌های دو کشور در مسائل منطقه‏‌ای و بین‏‌المللی شاهد ارتقاء روابط و بهره‏‌مندی مردمان دو کشور از مواهب این روابط و تثبیت صلح و ثبات در منطقه باشیم.
از حسن توجه شما صمیمانه قدردانی می نمایم.

 

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها