با ما همراه باشید

فرهنگی و هنری

کینه هیتلر از هنر او را دیکتاتور کرد؟

منتشر شده

در

کینه هیتلر از هنر او را دیکتاتور کرد؟

هیتلر آرزو داشت نقاش و هنرمند باشد اما ناملایمات زندگی روح هنری او را به رهبری دیکتاتور و قدرت طلب تبدیل کرد.

به نقل از الجزیره، اگر ابتدا و انتهای زندگی آدولف هیتلر را با هم مقایسه کنید، قطعا شگفت زده خواهید شد. رهبر دیکتاتور آلمان در ابتدا آرزو داشت که هنر بخواند و زمانی که ۱۸ سال داشت زادگاهش لینتس را به امید رسیدن به این آرزو ترک گفته و به شهر وین رفت؛ این در حالی بود که پدر درگذشته‌اش آرزو داشت هیتلر کارمند دولت باشد.

هیتلر گمان می‌کرد در شهر وین حتما می‌تواند هنرمندی برجسته شود اما طولی نکشید که او به یک هنرمند سرخورده و افسرده تبدیل شد! او درخواست حضور در آکادمی هنرهای زیبای وین را داشت اما این درخواست پذیرفته نشد. هیتلر پس از اینکه در رشته هنر پذیرفته نشد این بار تقاضای درس خواندن در رشته معماری را کرد اما این درخواستش نیز پذیرفته نشد و این اتفاق باعث شد تا او فکر کند که یک شهروند درجه دو و بی ارزش است. هیتلر در طول اقامتش در وین در میان اتاق‌های اجاره‌ای ارزان قیمت نقل مکان می‌کرد، حتی مدتی در پناهگاه بی خانمانان نیز سکونت داشت.

در سال ۱۹۰۹ هیتلر شروع به کسب درآمد با فروش تابلوهای کوچک نقاشی کرد. او تصاویر نقاشی‌هایش که اغلب ساختمان‌ها وین بودند را از کارت پستال ها کپی می‌کرد. از آن زمان به بعد هیتلر نسبت به وین به عنوان یک شهر فرهنگی کینه به دل گرفت و کم کم به سیاست روی آورد و جهان بینی‌اش شکل گرفت.

تابلویی منتسب به هیتلر که محله‌ای قدیمی در وین با اشخاصی که لباس‌های قرن ۱۸ و ۱۹ را بر تن دارند، را ترسیم کرده است

در سال ۱۹۱۳ به مونیخ رفت و در آنجا تصاویر ثروتمندان را نقاشی می کرد. در همان زمان از سوی پلیس مونیخ تحت تعقیب قرار گرفت تا برای خدمت اجباری به زادگاهش فرستاده شود اما هیتلر در آزمون آمادگی نظامی رد شد و گفته شد که او تونایی حضور در جنگ و کار با اسلحه را ندارد. اما پس از آغاز جنگ جهانی اول داوطلبانه خود را به ارتش تسلیم کرد و به مبارزه هنری خود پایان داد.

زمانی که هیلتر رهبر نازی ها شد تصمیم گرفت تا از جایگاه فرهنگی و هنری شهر وین که نسبت به آن کینه به دل داشت بکاهد و بدین منظور موزه‌ای را در شهر زادگاهش لینتس برپا کرد. در ابتدا قرار بود که این موزه شامل خانه اپرا، سالن تئاتر، هتل و کتابخانه باشد همچنین سالن‌هایی به طول ۳۶کیلومتر برای نمایش حدود ۲۷ هزار قطعه هنری در نظر گرفته شده بود. مقرر شده بود که این پروژه در سال ۱۹۵۰ تمام شود اما با سقوط رایش سوم (آلمان نازی) این طرح ناتمام ماند.

هیتلر قصد داشت بزرگترین موزه جهان را بسازد و این ایده سبب آغاز بزرگترین سرقت‌های هنری در قرن بیستم توسط نازی ها بود که در سال ۱۹۳۹ و در خلال جنگ جهانی دوم آغاز شد؛ نازی ها در این زمان از سراسر اروپا آثار هنری را سرقت می‌کردند؛ البته هیتلر همه آثار هنری موزه‌اش را فقط از طریق سرقت جمع‌آوری نمیکرد بلکه او برای خرید آثار هنری افرادی را به ایتالیا و فرانسه هم می‌فرستاد. هیتلر ۲۰ متخصص آثار هنری را برای شناسایی و تعریف آثار هنری غصب شده استخدام و آلبوم‌هایی را برای توضیح و معرفی این آثار دریافت کرده بود.

در سال ۱۹۴۵ ماکتی از این موزه ساخته شد. هیتلر ساعت‌ها در سکوت به این ماکت خیره می‌شد و با نزدیک شدن به شکست نازی ها او مدت طولانی تری را در مقابل این ماکت می‌گذراند.

تابلویی منتسب به هیتلر

بعد از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم، جست و جوی آثار هنری غارت شده آغاز شد؛ بعضی از این آثار در معادن نمک و مس یافت شدند و وضعیت خوبی نداشتند. زیرا نازی ها پس از ناامیدی از پیروزی، در پی ناپدید کردن آثار سرقت شده بودند. تا سال ۱۹۵۱ بیش از پنج میلیون قطعه هنری کشف شد که در میان آن‌ها هزاران زنگ کلیسا وجود داشت. نازی ها درصدد ذوب کردن و استفاده از زنگ‌ها در ساخت ابزار جنگی بودند. مخزن اصلی آثار متعلق به هیتلر بود که شامل بیش از ۱۰ هزار تابلو هنری، مجسمه و آثار هنری ارزشمند بود. هم اکنون نیز برخی از این آثار در فروشگاه‌های عتیقه جات و در مجموعه‌های مجموعه داران خصوصی و جاهای دیگر کشف می‌شود.

متخصصان معتقدند تا ۲۰ـ ۱۵ سال آینده این آثار مخفی شده به دست جوانانی می‌رسد که قطعا در پی فروش آن‌ها خواهند بود و خریداران نیز حتما می‌خواهند درباره این آثار و سرگذشتشان  بیشتر بدانند و این باعث می‌شود در آینده اسرار جدیدی درباره این آثار و دوره غارتشان فاش شود.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرهنگی و هنری

صحبت های عبدالله روا در هشتمین روز قرنطینه در توکیو

منتشر شده

در

توسط

صحبت های عبدالله روا در هشتمین روز قرنطینه در توکیو

عبدالله روا مجری اعزامی صداوسیما به بازی های المپیک پس از گذشت هشت روز از ابتلا به کرونا و گذراندن قرنطینه در توکیو، وضعیت خود را خوب توصیف کرد، گفت: سعی می کنم انرژی خودم را حفظ کنم اما واقعا شرایط سختی است. ۱۴ روز قرنطینه که تمام شود می توانیم بیرون برویم و می خواهیم چند روز آخر را جبران کنیم.

به گزارش ایسنا، این گزارشگر و مجری که همچنان در توکیو در قرنطینه به سر می برد، درباره ی وضعیت سلامت خود، اظهار کرد: خدا را شکر حال عمومی ام خوب است. فقط کمی دلگیرم از خودم که چرا این اتفاق افتاد، با وجود اینکه خیلی مراعات می کردم و حتی در تهران آزمایش دادیم و سعی کردیم جایی نرویم. این همه مدت این بیماری را نگرفتیم و حالا اینجا که می توانستیم کمکی کنیم واز دریچه ی دیگر با مردم ارتباط بگیریم، این اتفاق افتاد.

این مجری تلویزیون که با برنامه «دهکده المپیک» شبکه ورزش سیما گفت وگو می کرد، گفت: همسفر من آقای هادی عامل که نقش محوری در گزارش بازی های المپیک دارند هم بعد گذراندن چند روزی، فعلا مجبور است همچنان در قرنطینه باشد. اما به ما گفتند ۱۴ روز قرنطینه تمام شود می توانیم بیرون برویم و می خواهیم چند روز آخر را جبران کنیم. سعی می کنم انرژی خودم را حفظ کنم اما واقعا شرایط سختی است که از اتاق نتوانی بیرون بروی.

وی به محل اسکانش در توکیو اشاره کرد و گفت: اینجا هتلی مخصوص افرادی است که ابتلای آنها به کووید ـ ۱۹ مثبت شده است و هر کدام از ما که برای کشورهای مختلف هم هستیم، در اتاق مجزا هستیم. ژاپنی ها بیش از حد از افرادی که کوویدـ ۱۹ دارند، می ترسند.

روا با لحنی طنز گفت: آنها لباس فضانوردی می پوشند و برای خدماتی مثل دادن غذا آن را پشت در اتاقمان می گذارند و در می روند وقتی هم که غذا را گذاشتند، از طریق بلندگو اعلامی کنند.

او از غذاهایی که سرو می شود با لحنی طنز یاد کرد و در تصویر، آنها را نشان داد و گفت: برنج هایشان شبیه برنج هایی است که در کارتون «ای کیو سان» می دیدیم اما مزه خاک می دهند. واقعا برنج ها را خراب می کنند. چند بار هم به آنها گفته ام. ولی نکته ای که هست این است که به غذاهایشان اصلا نمک نمی زنند و همه غذاهایشان یک مزه می دهد. همه مزه خاک می دهند!

روا با یادآوری اینکه هشت روز است در قرنطینه به سر می برد، درباره فضای محل برگزاری مسابقات المپیک، گفت: انگار که به روستای خودمان آمده ام. توکیو با هیچ کدام از شهرهای ما مثل بروجرد، اراک و… فرقی نمی کند.

این مجری در پاسخ به پرسشی مبنی بر نامناسب بودن هتل و جای خواب و اینکه آیا تختخواب او نیز از مقواست؟ توضیح داد: تخت ما فلزی است و ۲۰ ساعت در شبانه روز را روی آن به سر می برم. اما فکر می کنم ژاپن آمادگی برگزاری المپیک را نداشت. ما همه تصورمان این است که با یکسری آدم های نابغه و بچه هایی که در مدرسه ساعت کامپیوتری درست می کنند روبرو هستیم ولی قضیه زیاد این شکلی نیست؛ اینها ۱۲۰ میلیون آدم معمولی هستند که چندتا آدم نابغه آنها را اداره می کنند. اگر آب به خوزستان برسد فکر کنم شرایط ما بهتر از آنها باشد!

ادامه مطلب

استانها

بزرگداشت عید غدیر با ۵۴ عنوان برنامه در خوزستان

منتشر شده

در

توسط

بزرگداشت عید غدیر با ۵۴ عنوان برنامه در خوزستان

  معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان از برگزاری ۵۴ عنوان برنامه به مناسبت بزرگداشت دهه امامت و فرا رسیدن عید غدیر در سراسر استان خبر داد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام احسان فردآقایی از برگزاری ۵۴ عنوان برنامه به‌مناسبت بزرگداشت دهه امامت و فرارسیدن عید غدیر در استان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه خوزستان از دیرباز دروازه ورود تشیع به کشورمان بوده و از سابق تمام اقوام خوزستان ارادت ویژه‌ای به ساحت مقدس حضرت امیرمؤمنان(ع) داشته‌اند، جشن‌های ایام عید غدیر به شکل ویژه و با اهتمام زیاد از طرف علاقه‌مندان حضرت در این استان برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ امسال به واسطه اتفاقاتی که در این ایام افتاد، کام مردم تلخ شد و شاید دشمن این موضوع را در سر می‌پروراند که این جشن‌ها را کمرنگ جلوه دهد، اما با ارزیابی هیات‌های مذهبی، جشن‌های دهه امامت که از عید قربان آغاز شده‌اند، تا عید غدیر به اوج خود می‌رسند و مردم یک بار دیگر ارادت خود را به ساحت حضرت امیرمؤمنان(ع) نشان خواهند داد.

معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: این اداره‌کل با توجه به رسالت خود با در نظر گرفتن همه جوانب و برنامه‌ریزی گسترده در ستاد غدیر، با ۵۴ عنوان برنامه به استقبال این عید خواهد رفت.

وی با بیان اینکه این برنامه‌ها در موضوعات فرهنگی و اجتماعی برگزار خواهند شد، افزود: این برنامه‌ها از نظر جغرافیایی، صد درصد استان را پوشش خواهند داد و ۲۸ شهرستان چه مناطق شهری، چه روستایی و چه عشایری مخاطبان این جشن‌ها هستند. شبکه تبلیغی، ائمه جماعت، هیات‌های مذهبی، مداحان و ذاکران همگی در اجرای این برنامه‌ها نقش‌آفرینی خواهند کرد.

فردآقایی اظهار کرد: این برنامه‌ها در قالب‌ پویش‌ «هر خانه، یک جشن علوی»، پویش جمع‌آوری کمک‌های مؤمنانه، «هر خانه، یک پرچم علوی»، مسابقات مجازی، خوشنویسی، نقاشی، برگزاری محفل انس با قرآن و طرح‌های اجتماعی مانند طرح پیک موتوری رایگان، پخت نان نذری و … برگزار می‌شوند.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب

علمی پزشکی

انتشار دومین سالنامه مهاجرتی ایران ۱۴۰۰

منتشر شده

در

توسط

انتشار دومین سالنامه مهاجرتی ایران ۱۴۰۰

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد که دومین شماره سالنامه مهاجرتی ایران از سوی رصدخانه مهاجرت ایران منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این سالنامه نمایانگر آخرین و به روزترین آمار و اطلاعات حوزه مهاجرت‌های بین‌المللی در ایران و جهان است و نسبت به سالنامه‌ مهاجرتی سال ۹۹ بهبودهایی دارد.

دومین سالنامه مهاجرتی در ۱۰ فصل تلاش دارد تا تصویری واضح از وضعیت ایران در مهاجرت‌های بین‌المللی و آخرین روندهای جهانی مهاجرت ارائه دهد و ذهن مخاطب را نسبت به این مسئله روشن کند.

یکی از جذابیت های این کتاب وجود نمودارها و جداول متعدد در آن است که برای هر مبحث مهم به این داده ها اتکا شده است. این سالنامه به مخاطب خود برای نخستین بار این امکان را می‌دهد تا رصد و پایش جریان‌های مهاجرتی در طول دو سال پیاپی در کشور را انجام دهد.

نمایش جمعیت ایرانیان در کشورهای اصلی مقصد

البته دومین سالنامه علاوه بر جمع آوری داده و اطلاعات از منابع مختلف آماری که نشان دهنده وضعیت مهاجرتی ایرانیان در گروه های مختلف دانشجویی، پناهجویی و اقتصادی است، جمعیت ایرانیان در کشورهای اصلی مقصد و جریان ها و کانال های مهاجرتی آنها را نشان داده است.

همچنین برای نخستین بار در آن گزارشی از وضعیت مهاجرت استعدادهای برتر و مشمولین بنیاد ملی نخبگان آورده شده و روند مهاجرتی آنها را در گروه های مختلف علمی نشان داده است.

در یکی از فصل‌ها داده‌های مرتبط با بازگشت متخصصان ایرانی خارج از کشور در برنامه همکاری با متخصصان غیر مقیم و پیشران ها ارائه شده است. اتفاقی که در چند سال اخیر توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با برنامه ای مدون رخ داد.

در این سالنامه جایگاه ایران در شاخص‌های کلیدی مهاجرت های بین المللی با اتکا به داده های معتبر و بر اساس شاخص ها مشخص شده است.

همچنین چکیده‌ای از مهمترین گزینه‌های سیاستی پیش روی ایران با توجه به روندهای آماری و چالش‌های مهاجرتی در حوزه‌های مختلف اعم از جابجایی بین‌المللی دانشجویان، مهاجرت‌های کاری و اقتصادی، مهاجرت‌های اجباری و پناهجویی ارائه شده است.

تجزیه و تحلیل اثرات گسترش کرونا بر مهاجرت

همچنین سالنامه از گسترش ویروس کووید-۱۹ و اثری که روی بسته شدن مرزها، محدودیت در جابجایی در بسیاری از کشورها و مهاجرت‌های بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ داشت، غافل نشده است و در بخشی به این اثرات اشاره شده است و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند. اثراتی همچون تعطیلی دانشگاه‌ها و محدودیت جابجایی دانشجویان بین المللی، کاهش مهاجرت‌های اقتصادی-کاری و همچنین کاهش تعداد پناهجویان جدید در جهان.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، بطور کلی، سالنامه مهاجرتی ایران- ۱۴۰۰ شامل دو بخش اصلی است؛ بخش روند مهاجرت‌های بین المللی در جهان و بخش وضعیت و جایگاه ایران در مهاجرت‌های بین‌المللی. در بخش اول این اثر، به بررسی آماری روند مهاجرت‌های بین المللی در حوزه‌های مختلف جابجایی های دانشجویی، مهاجران اقتصادی- کاری و مهاجرت‌های اجباری-پناهجویی و همچنین مهاجرت‌های بازگشتی پرداخته شده است. در بخش دوم نیز آمارهای مرتبط با اتباع ایرانی در جهان، شامل اتباع ایرانی حاضر در سایر کشورها، دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های کشورهای مختلف، پناهندگان و پناهجویان ایرانی در جهان و مهاجران ایرانی بازگشتی به کشور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

ادامه مطلب

برترین ها