با ما همراه باشید

تجارت

۵۰۰ تن ماده اولیه شیرخشک نوزاد در معرض فساد/اختلاف بر سر ارز دولتی و نیمایی

منتشر شده

در

۵۰۰ تن ماده اولیه شیرخشک نوزاد در معرض فساد/اختلاف بر سر ارز دولتی و نیمایی

رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد با بیان اینکه ۵۰۰ تن ماده اولیه تولید شیرخشک نوزاد در گمرک مانده و ترخیص نشده است، گفت: وزارت بهداشت معتقد است شیرخشک نوزاد دارو است و باید ارز دولتی دریافت کند ولی وزارت صمت می گوید شیرخشک نوزاد غذاست و باید با ارز نیمایی ترخیص شود. این اختلاف نظر دو وزارتخانه و تعلل منجر به این شده که بخشی از این مواد فاسد و از چرخه مصرف خارج شوند.

هانی تحویل زاده در پاسخ به این سوال که آیا ۵۰۰ تن ماده اولیه تولید شیرخشک از گمرک ترخیص شده است یا خیر، گفت: همچنان اختلاف دو وزارتخانه بهداشت و صنعت پابرجاست. وزارت بهداشت معتقد است شیرخشک دارو است و باید ارز دولتی به آن تعلق گیرد ولی وزارت صنعت می گوید شیرخشک غذا بوده و نباید به آن ارز دولتی تخصیص داد.

وی ادامه داد: وزارت صنعت معتقد است براساس مصوبه سال ۱۳۹۹ نباید به غذا ارز دولتی داد  و بایذ ماده اولیه شیرخشک نوزاد با ارز نیمایی ترخیص شوند. اگر وزارت بهداشت این موضوع را قبول کند قیمت شیرخشک دو برابر خواهد شد. ولی این وزارتخانه برای جلوگیری از افزایش قیمت ها حاضر شده که ۵۰۰ تن ماده اولیه شیرخشک خراب شود ولی قیمت تغییری نکند.

رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد اضافه کرد: به همین دلیل ۵۰۰ تن ماده اولیه شیرخشک همچنان در گمرک مانده و بلاتکلیف هستیم. در حقیقت این موضوع تبدیل به یک کلاف سردرگم شده است و این دو وزارتخانه نمی توانند برای یک ماده تعیین و تکلیف کنند که آیا شامل ارز دولتی می شود یا خیر؟

وی تصریح کرد: متاسفانه دولت جدید هم برای اینکه قیمت ها بالا نرود روال قیمت گذاری دستوری را  پیش گرفته است.

بنابر گفته این فعال بخش خصوصی بخشی از این مواد اولیه شیرخشک فاسد شده و قابل استفاده نیست.

تحویل زاده با بیان اینکه قیمت ماده اولیه شیرخشک تولید داخل ۵ برابر ارز دولتی است و استفاده از آن صرفه اقتصادی ندارد، گفت:اگر ارز دولتی به مواد اولیه شیرخشک نوزاد تعلق نگیرد، قیمت آن دو برابر خواهد شد. البته پیشنهادهای بسیاری در این زمینه ارائه کردیم مثلا اینکه دولت می تواند به جای تخصیص ارز دولتی به  واردات ماده اولیه به خانواده ها در قالب کارت های الکترونیکی خرید کالا،  یارانه دهد.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تجارت

بلاتکلیفی تولیدکنندگان لوازم خانگی برای درج برند خارجی

منتشر شده

در

توسط

بلاتکلیفی تولیدکنندگان لوازم خانگی برای درج برند خارجی

بعد از گذشت حدود دو هفته از اظهار نظر انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان مبنی بر اینکه فروش لوازم خانگی تولید داخل که با برچسب برند خارجی در بازار عرضه می‌شوند، مصداق تقلب است و حواشی مختلف این ماجرا، سازمان حمایت از معاون امور صنایع وزارت صمت خواسته در این زمینه اعلام نظر کند.

 بعد از گذشت سه سال از ممنوعیت واردات لوازم خانگی، گمانه‌زنی‌هایی از بازگشت برندهای کره‌ای مطرح شد که در نهایت با دستور مقام معظم رهبری واردات لوازم خانگی کره‌ای همچنان ممنوع اعلام شد، اما یک برند کره‌ای هنوز در کشور فعال است. به همین دلیل، اخیرا انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان با تاکید بر اینکه لوازم خانگی تولید داخل که با برچسب برند خارجی در بازار عرضه می‌شوند، به دلیل ممنوعیت واردات و همچنین اعمال تحریم‌ها، فاقد اصالت خارجی و فاقد تکنولوژی روز شرکت صاحب برند خارجی هستند، تاکید کرد که فروش این کالاها، از جمله انواع برندهای کره‌ای، مصداق تقلب است. البته این بحث فقط مربوط به برندهای کره‌ای نیست و در حال حاضر برندهای دیگر،  به ویژه برخی برندهای ایتالیایی، هم به این شکل فعالیت می‌کنند.

موضوعی که هنوز هیچ مرجع قانونی، از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت درباره آن اظهار نظر نکرده و پیگیری‌های ایسنا از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز درباره سرنوشت چنین شرکت‌هایی طی هفته گذشته بی‌پاسخ مانده است.

اما اطلاعاتی که به دست ایسنا رسیده نشان می‌دهد دو روز پیش، عباس تابش،  رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) خواسته که با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای در راستای حمایت از تولید داخل، ابهاماتی که درباره تولید این گروه از محصولات در داخل کشور با درج برند خارجی وجود دارد و مسئولیت این معاونت در زمینه تنظیم بازار لوازم خانگی،  در رابطه با موضوعات زیر اعلام نظر کند.

اول اینکه با توجه به زیرساخت‌های قابل توجه و توانمندی تولید انواع محصولات لوازم خانگی در داخل کشور با همکاری و درج برندهای داخلی و راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، آیا اساسا تولید محصولات مذکور با درج عنوان لوگوی برند خارجی روی محصولات مجاز و دارای توجیه قانونی است؟

دوم با توجه به اظهارات مسوولان یکی از شرکت‌هایی که برند یک شرکت کره‌ای را برای درج عنوان و لوگوی برند شرکت روی محصولات تولیدی در داخل کشور اجاره کرده، آیا مجوز یاد شده برای درج روی کالای تولید داخل کفایت می‌کند و بر این اساس سایر تولیدکنندگان داخلی نیز مجاز به اقدام در این خصوص هستند؟ میزان سهم داخلی سازی این برند چند درصد است؟

سوال آخری که رئیس سازمان حمایت از معاون امور صنایع وزارت صمت مطرح کرده این است که با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی با برند کره ای، آیا تولید محصولات یاد شده در داخل کشور با برند شرکت‌های کره ای و سایر تولیدکنندگان جهانی نیز مشمول این حکم است؟

بنابراین تعیین تکلیف این ماجرا حالا بر عهده معاون امور صنایع وزارت صمت است و این موضوع در دست پیگیری خواهد بود.

 

ادامه مطلب

تجارت

فروش و توزیع اینترنتی کالاهای اساسی با قیمت مصوب افزایش یابد

منتشر شده

در

توسط

فروش و توزیع اینترنتی کالاهای اساسی با قیمت مصوب افزایش یابد

جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و بر ضرورت نظارت هر چه بیشتر بر قیمت کالاهای اساسی در بازار و گسترش سامانه های اینترنتی فروش با قیمت های مصوب تاکید شد.

 محمد مخبر در این جلسه که وزرای کشور، جهاد کشاورزی، دادگستری، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و اقتصاد و همچنین رییس شورای اطلاع رسانی دولت حضور داشتند، بر ضرورت برخورد با برخی نابسامانی ها در بازار کالاهای اساسی تاکید و تصریح کرد: باید فرآیند و زنجیره تامین، توزیع کالاهای اساسی از مبدا کنترل و کالاها به وفور با قیمت مصوب در مراکز رسمی توزیع شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین ارائه برخی اقلام ضروری مردم بصورت اینترنتی را اقدامی بسیار مناسب و ارزنده برای تنظیم بازار و اطمینان خاطر مصرف کنندگان ارزیابی کرد و گفت: باید ارائه کالاهای اساسی مردم با قیمت مصوب بصورت اینترنتی ادامه یابد و در صورت امکان فروش و توزیع برخی کالاهای دیگر نیز به این سامانه اضافه شود.

در این جلسه گزارشی از وضعیت تامین و توزیع مرغ، تخم مرغ و مواد لبنی در سراسر کشور ارائه و تصمیمات لازم برای ادامه آرامش نسبی در بازار اتخاذ شد.

در ادامه این جلسه نیز گزارشی از چگونگی فعالیت های سازمان بسیج و تعزیرات کشور برای نظارت، بازرسی و برخورد در خصوص برخی تفاوت قیمت ها ارائه و مقرر شد فعالیت ها در این حوزه از هفته آینده بصورت کمی و کیفی افزایش یابد.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب

تجارت

باران گوجه فرنگی را گران کرد

منتشر شده

در

توسط

باران گوجه فرنگی را گران کرد

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی علت افزایش قیمت گوجه فرنگی و سیب زمینی را بارش های اخیر دانست و گفت که این بارش ها منجر شد تا بخشی از محصولات آسیب ببینند و ورود آنها به بازار با کندی انجام شود.

سیدرضا نورانی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش صادرات قیمت گوجه فرنگی را بالا برده است یا خیر؟ گفت: صادرات  میوه و تره بار آزاد است و مشکل قانونی برای آن وجود ندارد. میزان صادرات ، افزایش یا کاهش آن هم بایستی توسط گمرک اعلام شود.

وی ادامه داد:شاید صادرات نقش بسیار کوچکی در افزایش قیمت ها داشته باشد اما قطعا دلیل اصلی نیست.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اضافه کرد: طی یکی دو هفته گذشته به دلیل بارندگی های زیاد گوجه فرنگی‌هایی که در فضای باز تولید شدند آسیب دیدند و ورود آنها به بازار مصرف با کندی صورت گرفت. در مورد سیب زمینی هم همین اتفاق رخ داد و بارش ها و گل شدن زمین برداشت آنها را دشوار کرد.

به گفته وی گوجه فرنگی های گلخانه ای قابلیت صادرات دارند و اگر افزایش قیمتی رخ دهد در این نوع محصول خواهد بود.

وی تصریح کرد: تا یک ماه آینده تولید گوجه فرنگی گلخانه ای دو تا سه برابر بیشتر خواهد شد.

نورانی در پایان گفت:در ماههای آینده برداشت سیب زمینی های جنوب کشور شروع خواهد شد و اگر کمبودی در بازار باشد این سیب زمینی ها می تواند کسری ها را جبران کند.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب

برترین ها