با ما همراه باشید

اقتصادی

۵ هشدار خرابی سیستم برق خودرو

منتشر شده

در

خودرو‌های مدرن امروزی به عملکرد صحیح سیستم‌های برقی خود بسیار متکی هستند. دینام، باتری و دیگر وسایل برقی موجود در خودرو بیشتر عملکرد‌های خودرو را کنترل می‌کنند و اگر یکی از این قطعات به‌درستی کار نکند، خودرو از کار می‌افتد. متأسفانه در بیشتر مواقع ممکن است زود متوجه وجود اشکال در سیستم برق خودرو نشوید و در بدترین زمان و مکان در راه بمانید؛ بنابراین بهترین کار برای پیشگیری از بروز این وضعیت، بررسی مرتب سیستم برق خودرو و تشخیص علائم خرابی احتمالی آنهاست. در ادامه پنج علامت رایجی را که نشان می‌دهد سیستم برق خودرو دچار مشکل شده بررسی می‌کنیم.

موتور درست استارت نمی‌زند: موتور خودرو برای استارت‌زدن و روشن‌شدن به نیروی برق نیاز دارد. وقتی سوئیچ خودرو را در جای خود می‌چرخانید، باتری دست به‌کار شده و با استفاده از شمع در سیلندر، جرقه می‌زند و سوخت خودرو را مشتعل می‌کند که در نتیجه آن موتور روشن می‌شود. اما اگر موتور به‌درستی استارت نزد و روشن نشد، می‌تواند علامت خرابی باتری، دینام یا یک مشکل برقی در جایی غیر از قسمت موتور باشد. دینام باید در کنار باتری خودرو کار کند تا سیستم برقی خودرو همیشه شارژ باقی بماند. دینامی که خراب باشد مسلما اثر بدی روی عملکرد خودرو می‌گذارد.

وقتی سوئیچ را در جای خود چرخاندید و صرفا صدای «تق‌تق» شنیدید و خودرو استارت نزد، به این معنی است که جریان برق کافی در سیستم برقی خودرو وجود ندارد که موتور را روشن کند. این مشکل معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که باتری خراب یا تخلیه و دشارژ شده باشد. البته احتمال دارد که دکمه استارت خودرو خراب شده باشد.

موتور استارتر باید به محض استارت‌زدن، موتور خودرو را روشن کند تا همه چیز درست پیش رود. وقتی استارت زده می‌شود موتور استارت باید به موتور خودرو اجازه دهد تا هوا را به درون خود بکشد. اگر هنگام استارت زدن، صدای «سایش» شنیدید، این به‌معنای خرابی استارتر یا دنده رینگی چرخ‌لنگر خودروست.

اگر خودرویتان قدیمی است و کیلومتر‌های زیادی رانده است، احتمال این‌که سیستم برقی آن دچار مشکل شده باشد، زیاد است؛ بنابراین بهتر است سیستم برق آن بررسی شود.

باتری خودرو دچار مشکل شده است: اگر باتری خودروی شما دچار مشکلی شده است، آن را بدون بررسی سیستم برقی خودرو تعویض نکنید. بیشتر باتری‌های خودرو حدود پنج سال – در آب‌وهوای گرم کمتر- کار می‌کنند؛ بنابراین امکان دارد دینام خودرو یا بخش دیگری از سیستم خودکار برقی خودرو دچار مشکل شده باشد. از طرفی باتری وقتی خراب شود یا از کار بیفتد، موتور خودرو روشن نمی‌شود.

اگر فکر می‌کنید، باتری خودرو کار نمی‌کند، ابتدا سیم‌های باتری را بررسی کنید. شاید سیم‌ها فرسوده شده باشد. در واقع سیم‌های باتری نیروی برق را به سیستم‌های برقی خودرو منتقل می‌کنند؛ بنابراین آن‌ها باید سالم و بدون قطعی باشند. اما اگر سیم‌ها سالم بودند و باتری همچنان کار نمی‌کرد، باتری را به تعمیرگاه ببرید تا در آنجا صحت یا خرابی آن را بررسی کنند.

اگر باتری سالم بود و مطمئن شدید درست کار می‌کند، مشکل روشن‌نشدن موتور خودرو در بخش دیگری از آن نهفته است. در این زمان باید دینام و سیستم‌های دیگر تأمین نیروی خودرو بررسی شود. متخصصان تعمیرات برق خودرو برای تشخیص خرابی قطعات سیستم برق خودرو راه‌حل‌های خوبی دارند؛ بنابراین اگر نمی‌دانید چگونه باید سیستم برق خودرویتان را بررسی کنید، خودرو را نزد متخصص برق خودرو ببرید.

چراغ‌های جلو و چراغ‌های دیگر خودرو درست کار نمی‌کنند: چراغ‌های جلوی خودرو از مهم‌ترین چراغ‌هایی هستند که سیستم برق خودرویتان آن‌ها را کنترل می‌کند. روشن نگه داشتن چراغ‌های جلو، راهنما و چراغ‌های ترمز، ایمنی شما را در جاده حفظ می‌کند و لامپ‌های اتاق خودرو به شما کمک می‌کنند که در تاریکی شب، آنچه را نیاز دارید ببینید.

اگر سیستم برق خودرویتان خراب شده باشد، چراغ‌های خودرویتان ضعیف و کم‌نور می‌شوند. کم‌نوری چراغ‌ها نشان‌دهنده این است که آن‌ها درست شارژ نمی‌شوند و ولتاژ برق موجود در سیستم برق خودرو پایین و کم است. در این حالت احتمال دارد خرابی باتری، شل و فرسوده‌شدن سیم‌ها یا خرابی دینام موجب این وضعیت شده باشد.

وضعیت نور چراغ‌های داشبورد خودرو را بررسی کنید. اگر نور این بخش کم‌سو شده بود، به این معناست که سیستم برق خودرو دچار مشکلی جزئی یا مهمی شده است و خودرویتان را باید نزد متخصص سیستم برق خودرو ببرید. همچنین چراغ چک خودرو را نگاه کنید. اگر مشکلی در سیستم برق خودرو وجود داشته باشد، کامپیوتر موتور خودرو به شما هشدار می‌دهد. فرسودگی سیستم برق خودرو هم می‌تواند دلیلی برای از کار افتادن موتور خودرو باشد. در این گونه مواقع بهترین اقدام، بردن خودرو به تعمیرکار و متخصص برق خودرو است.

فیوز‌های خودرو دائم می‌سوزد: جعبه فیوز خودرو برای پیشگیری از تولید ولتاژ بسیار بالا و ایجاد مدار کوتاه در خودرو تعبیه شده است. در واقع وقتی بار اضافی در باتری و دینام خودرو تولید شود، فیوز با قطع جریان برق جلوی صدمه به دستگاه‌های برقی خودرو را می‌گیرد.

گاهی اوقات برخی از فیوز‌های خودرو بدون دلیل خاصی می‌سوزند. در این مواقع فقط با تعویض فیوز سوخته با جدید آن، مشکل حل می‌شود. اما اگر فیوز‌های خودرو مرتب می‌سوزد، پس سیستم برق خودرو دچار مشکل شده است.

حرارت بیش از حد موجب ذوب فیوز‌ها و در نتیجه اختلال در سیستم برق‌رسانی خودرو می‌شود. بعضی مواقع سوختن فیوز نشان از وجود مشکل بزرگ‌تری در سیستم برق خودرو دارد؛ بنابراین در این مواقع باید سیستم برق خودرو را نزد متخصص برق خودرو ببرید تا مشکل اصلی را بیابد.

در صورت توجه‌نکردن به این موضوع احتمال اینکه به دستگاه‌های برقی خودرویتان صدمات بیشتری وارد شود، بسیار زیاد است.

بوی سوختگی به مشام می‌رسد: اگر موقع رانندگی بوی سوختگی به مشام‌تان خورد توقف کنید. این بو نشانه قطعی خرابی سیستم برق خودرویتان است یا مدار کوتاه در این سیستم رخ داده است. بوی سوختگی به‌ویژه اگر همراه با کم‌سوشدن چراغ‌ها، سوختگی فیوز و مشکلاتی در استارت‌زدن خودرو همراه شود، مسلما سیستم برق خودرو اشکال پیدا کرده است. در این گونه مواقع باید خودرویتان را با کمک یک خودروی یدک‌کش به تعمیرگاه ببرید تا صدمه بیشتری به سیستم برق خودرویتان وارد نشود.

علت انواع بوی سوختگی در خودرو

معمولا ۴ نوع بوی سوختگی از خودرو استشمام می‌شود:

بوی لاستیک سوخته: این مهم‌ترین علامت است که موتور خودرو مسافت زیادی را طی کرده است و در کلاچ، تسمه پروانه، نشت روغن، نشت آب رادیاتور دچار مشکل شده است.

بوی پلاستیک سوخته: معمولا این بو از فن و بخاری خودرو شروع می‌شود و نشان‌دهنده خرابی از بخاری یا سیستم برق خودروست.

بوی روغن سوخته: این بو زمانی حس می‌شود که از اگزوز خودرو، روغن نشت می‌کند. در این مواقع ممکن است تعویض روغن به‌درستی انجام نشده باشد که با اصلاح آن مشکل برطرف می‌شود. یا مشکل از فیلتر روغن، واشر‌های مورد استفاده یا درپوش روغن است و باید به آن‌ها رسیدگی شود.

بوی فرش سوخته: وقتی ترمز‌های خودرو فرسوده شده و به تعمیر نیاز دارد، معمولا این بو حس می‌شود که با تعویض لنت ترمز مشکل برطرف می‌شود.

هر زمان با یکی از مشکلات مطرح شده در این مقاله برخورد کردید، پیش از ادامه رانندگی با خودرو، آن را حتما نزد تعمیرکار خودرو برده و ایرادهایش را برطرف کنید تا به دردسر بیشتر نیفتید.

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اقتصادی

واردات غیرمجاز ۱۴۷ هزار تن موز

منتشر شده

در

توسط

واردات غیرمجاز ۱۴۷ هزار تن موز

سخنگوی گمرک گفت: در ۱۵ ماه اخیر بیش از حد مجاز موز ثبت سفارش شده است.

به نقل از صدا و سیما، روح الله لطیفی افزود: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، صادرات سیب و واردات موز به هم گره خورده یعنی در ازای صادرات سیب به میزان یک سوم آن باید مجوز ثبت سفارش برای واردات موز صادر شود.

وی گفت: در سال گذشته حدود ۸۸۵ هزار تن سیب صادر شد و در سه ماهه نخست امسال هم حدود ۲۰۷ هزار تن سیب صادر شد یعنی در مدت ۱۵ ماه حدود یک میلیون و ۹۲ هزار تن سیب صادر شد.

لطیفی تاکید کرد: با صادرات یک میلیون و ۹۲ هزار تن سیب در مدت ۱۵ ماه امکان صدور مجوز برای ۳۶۴ هزار تن موز می‌توانست میسر باشد در حالی‌که ۵۱۱ هزار و ۵۰۰ تن موز در ۱۵ ماهه وارد کشور شده است.

سخنگوی گمرک گفت: این اختلاف ۱۴۷ هزار تنی واردات موز باعث شد تا گمرک طی مکاتبه‌ای با وزارت صمت خواستار شفاف شدن رویه واردات شود و درخواست کند اگر رویه‌ای غیر از واردات در ازای صادرات سه برابری سیب وجود دارد باید به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد و به گمرک اعلام شود و اگر رویه جدیدی وجود ندارد؛ آمار فعلی شفاف نیست.

لطیفی گفت: وزارت صمت در پاسخ به این مکاتبه آن را به وزارت جهاد کشاورزی محول کرده است.

سخنگوی گمرک گفت: حالا یک محموله ۲۴۰۰ تنی موز در حال نزدیک شدن به بندر بوشهر است و امیدواریم قبل از رسیدن این محموله به بندر پاسخ صریح از سوی وزارت صمت و یا جهاد کشاورزی به گمرک داده شود.

وی گفت: تا زمانی که این موضوع شفاف نشود گمرک منتظر خواهد بود.

منبع:خبرگزاری مهر

ادامه مطلب

اقتصادی

راه آهن سراسری ایران ثبت جهانی یونسکو شد

منتشر شده

در

توسط

راه آهن سراسری ایران ثبت جهانی یونسکو شد

«راه آهن سراسری ایران» در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به عنوان بیست و پنجمین اثر میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

به نقل از شبکه خبر، در نشست عصر امروز (یکشنبه، سوم مرداد ۱۴۰۰ «۲۵ جولای ۲۰۲۱») چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) پرونده راه آهن سراسری ایران (موسوم به راه آهن شمال – جنوب) مورد بررسی قرار گرفت و با تصویب اعضای کمیته، راه آهن سراسری ایران با طول حدود ۱۴۰۰ کیلومتر به عنوان بیست و پنجمین میراث فرهنگی ملموس و نخستین میراث صنعتی کشورمان در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

تدوین پرونده ثبت جهانی مسیر راه‌آهن شمال و جنوب ایران در سال ۹۷ آغاز شد. ساخت مسیر راه‌آهن سراسری ایران از بندر ترکمن در شمال کشور آغاز شد و به بندر امام‌خمینی (ره) در جنوب کشور منتهی شد. آغاز احداث راه‌آهن ایران در سال ۱۳۰۵ شمسی به تصویب رسید و یک‌سال بعد از آن بود که مهندسان ایرانی، آلمانی و آمریکایی احداث این مسیر ۱۳۹۴ کیلومتری را آغاز کردند.

مسیر راه‌آهن سراسری ایران نه‌تنها از حیث تکنیک و کیفیت ساخت، بلکه از بعد گردشگری و برخورداری از مناظر و جاذبه‌های طبیعی ویژه در جهان حائز اهمیت است و به همین دلیل نیز هم راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و هم وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این مسیر تاریخی را برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو درنظر داشتند و اکنون یونسکو در اجلاس چین به جهانی‌شدن این مسیر مملو از جاذبه‌های طبیعی، بناها و پل‌ها و ایستگاه‌ها و تأسیسات و حتی لوکوموتیوهای تاریخی رأی داد.

اگرچه پیشینه احداث و بهره‌برداری موفق نخستین راه‌آهن در ایران به دوره قاجار و سال ۱۲۲۷ خورشیدی (۱۸۴۸ میلادی) از رشت به بندر پیربازار و بندر انزلی بازمی‌گردد که بقایای آن همچنان در مسیر رشت به پیربازار با یک لوکوموتیو بخار در محوطه اداره کل بنادر استان گیلان وجود دارد اما تحقق کامل این آرزوی ملی تا سال ۱۳۰۶ به طول انجامید. در سال ۱۳۰۶، قرارداد نقشه‌برداری برای احداث خطوط راه‌آهن با کنسرسیومی متشکل از کمپانی آمریکایی یولن و شرکت‌های آلمانی فیلیپ هولتسمان – ویولیوس برگر و زیمینس باواونیون به بهای هر کیلومتر حداکثر ۳۶۸ تومان بسته شد.

بهره‌برداری کامل از راه‌آهن سراسری ایران در سال ۱۳۱۴ آغاز شد و علی منصور، وزیر راه و شهرسازی وقت، در دوازدهم مرداد ۱۳۱۴ لایحه‌ای برای تشکیل مؤسسه راه‌آهن دولتی کشور به تصویب مجلس شورای ملی رساند تا از اول مهر ۱۳۱۴ «نگاهداری و به‌کارانداختن همه اموال و اثاثیه و ابنیه و وسایل نقلیه و ساختمان‌های فنی متعلق به خطوط آهن و کشتیرانی دریاچه ارومیه» را به‌عهده بگیرد.

پرونده ثبت جهانی مسیر راه‌آهن سراسری شمال – جنوب ایران در یونسکو به هشت ناحیه با خصوصیات مشترک اقلیمی در داخل هر ناحیه و متمایز با سایر نواحی تقسیم شد و ۸۹ ایستگاه منتخب نیز به‌دلیل اهمیت ارزش‌های تاریخی و کارکردی مورد مطالعه و مستندنگاری قرار گرفت.

این مسیر از بندر ترکمن در شمالی‌ترین نقطه آن آغاز و به بندر امام‌خمینی در جنوبی‌ترین نقطه منتهی می‌شود و در میانه راه از ایستگاه‌های مهمی همچون قائمشهر، گدوک، گرمسار، تهران، اراک، دورود، شهبازان و اندیمشک عبور می‌کند.

منبع:خبرگزاری مهر

ادامه مطلب

اقتصادی

افزایش قیمت سیمان هیچ توجیه اقتصادی ندارد

منتشر شده

در

توسط

افزایش قیمت سیمان هیچ توجیه اقتصادی ندارد

معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: افزایش قیمت سیمان هیچ توجیه اقتصادی ندارد و دولت در این خصوص به تکلیف قانونی خود عمل نکرده است.

 به نقل از صدا و سیما، امیررضا شاهانی در گفتگوی زنده با اخبار نیمروزی اظهار داشت: وقتی عرضه از تقاضا بیشتر است و در رکود مسکن قرار داریم طبیعی است قیمت سیمان نباید افزایش یابد و سه برابر شود.

وی گفت: تولید در بخش سیمان از مصرف داخلی با یک فاصله قابل ملاحظه‌ای بیشتر است.

شاهانی با بیان اینکه در صنعت سیمان کاملاً خودکفا هستیم، افزود: در این بخش صادرات هم داریم و امکان توسعه صادرات نیز وجود دارد.

وی با اشاره به افزایش قیمت سیمان گفت: اکنون بحثی مطرح می‌شود یرامون اینکه این افزایش قیمت با قطعی برق مرتبط است که این موضوع بی ربط نیست.

شاهانی به ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب سال ۹۴ مجلس اشاره کرد و افزود: بر اساس این ماده دولت موظف است زمانی که در برق، گاز و یا خدمات مخابرات کمبود داشته باشیم، واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی را در اولویت قطع قرار ندهد.

وی گفت: یعنی اگر بناست قطع برق اولویت بندی شود واحدهای تولید از جمله صنایع سیمان نباید در اولویت باشند.

معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: حتی اگر دولت هم تکلیف کند، طبق همین قانون باید ضرر و زیان این واحدهای تولیدی جبران شود.

وی با بیان اینکه قطعی برق اخیر با این ماده از قانون تعارض دارد گفت: صنعت سیمان دو و نیم درصد از مصرف برق کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

شاهانی افزود: اگر مصرف برق کشور را در ایام پیک، ۵۵ هزار مگاوات در نظر بگیریم حدود ۱۴۰۰ مگاوات به صنعت سیمان اختصاص دارد که می‌توان این میزان را خیلی بهتر مدیریت کرد.

وی با اشاره به دوره تنفس یک ماهه سیمان در سال در گذشته گفت: معمولاً توصیه می‌شد که این دوره تنفس در تابستان باشد.

شاهانی در خصوص اینکه عرضه شدن سیمان در بورس باعث افزایش قیمت آن شده است گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی در سال ۹۷ پیشنهاد عرضه سیمان در بورس را داد، اما متأسفانه خرداد امسال در بورس عرضه شد.

معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه بورس کالا اشکالاتی دارد، افزود: اما به‌هر حال بورس کالا محیط شفافی است.

وی گفت: در یکی دو سال اخیر قیمت یک پاکت سیمان به طور متوسط ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان بود و هفته قبل به ۲۷ هزار تومان رسید و اکنون به طور میانگین قیمت یک پاکت سیمان به ۷۵ هزار تومان رسیده است.

شاهانی افزود: محاسبات ما نشان می‌دهد که قیمت سیمان در بازارهای منطقه با دلار ۲۵ هزار تومان، ۸۰ هزار تومان می‌شود.

وی گفت: به نظر می‌رسد عده‌ای تمایل داشتند قیمت سیمان را به قیمت بازارهای صادراتی برسانند و عملاً مردم را در نظر نگرفتند.

شاهانی با بیان اینکه قطعی برق بهانه‌ای برای افزایش قیمت سیمان شد افزود: بورس نیز معاملات سیمان را به علت افزایش قیمت شدیدی که داشت و با استانداردهای بورس همخوانی نداشت، متوقف کرد که از این جهت یک افزایش قیمت کاملاً غیرطبیعی اتفاق افتاده است.

منبع:خبرگزاری مهر

ادامه مطلب

برترین ها