با ما همراه باشید

تجارت

آخرین گشایش دولت روحانی برای صادرکنندگان

منتشر شده

در

آخرین گشایش دولت روحانی برای صادرکنندگان

در شرایطی که تنها حدود دو هفته تا پایان رسمی کار دولت دوازدهم باقی مانده، سازمان توسعه تجارت از گشایشی جدید برای صادرکنندگان خبر داده است.

 هر چند دولت اول روحانی برای صادرکنندگان امیدی جدید برای بهبود روابط اقتصادی با جهان و افزایش فعالیت‌هایشان به وجود آورده بود اما در دولت دوم او و همزمان با بازگشت تحریم‌های اقتصادی ترامپ و آمریکا علیه ایران، شرایط تغییر کرد.

در سه سال گذشته با توجه به محدودیت‌های جدی دولت در تامین منابع ارزی لازم، صادرکنندگان غیرنفتی موظف شدند در قالب تعهدات ارزی، بخش قابل توجهی از پول حاصل از فروش محصولات خود در خارج از کشور را بازگردانند.

هر چند در رابطه با نحوه بازگشت این ارز به کشور، همواره میان دو طرف اختلاف نظرهایی بوده اما آمارهای سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که بخش مهمی از ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته و بخشی از صادرکنندگانی که هنوز ارز خود را به ایران نیاورده‌اند نیز دلایل موجهی دارند.

با این حال بنا بود در ماه نخست تابستان امسال تکلیف ارزهای بازنگشته به کشور روشن شود و مهلت صادرکنندگان که در سال‌های قبل صادرات داشته اما تعهد خود را ایفا نکرده‌اند روشن شود، موضوعی که طبق اعلام رئیس سازمان توسعه تجارت فعلا اجرایی نیست و زمان آن تمدید شده تا شاید یکی از آخرین تصمیمات صادراتی دولت روحانی به صادرکنندگان ابلاغ شود.

بر اساس اعلام حمید زادبوم، بر اساس تصمیمات کمیته اقدام ارزی و با هدف تسریع و تسهیل در ایفای تعهدات ارزی، مهلت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان سال  ۱۳۹۸  تا پایان مردادماه تمدید شد.

به این ترتیب صادرکنندگان سال  ۱۳۹۸ تا پایان مردادماه فرصت دارند بر اساس مفاد بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سالهای ۱۴۰۰-۱۳۹۷و روش‌های مندرج در این بسته، نسبت به رفع تعهدات ارزی صادراتی خود اقدام کنند.

وی افزود: بر اساس بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات، صادرکنندگان سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰موظف هستند ۹۰درصد ارزش کوتاژهای صادراتی (صد درصد تعهدات ارزی)   خود را ایفا کرده تا مشمول محدودیت‌ها نشوند.

رئیس کمیته اقدام ارزی ادامه داد: با توجه به لزوم  مساعدت به صادرکنندگان سال  ۱۳۹۸ جهت رفع تعهدات ارزی و استفاده از ارز حاصل از صادرات برای واردات خود و یا واگذاری پروانه‌های صادراتی به غیر، این تمدید مهلت در نظر گرفته شده است و انتظار می‌رود صادرکنندگان از فرصت مقتضی جهت ایفای تعهدات ارزی خود استفاده کنند.

زادبوم در پایان تاکید کرد: حداقل نسبت ایفای تعهدات ارزی جهت عدم اعمال محدودیتها برای صادرکنندگان سال  ۱۳۹۸ قبل از پایان مرداد ماه ۶۰درصد بوده و این دسته از صادرکنندگان تا پایان مردادماه سال‌جاری فرصت دارند تا کلیه تعهدات ارزی صادراتی خود را ایفا کنند.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تجارت

بلاتکلیفی تولیدکنندگان لوازم خانگی برای درج برند خارجی

منتشر شده

در

توسط

بلاتکلیفی تولیدکنندگان لوازم خانگی برای درج برند خارجی

بعد از گذشت حدود دو هفته از اظهار نظر انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان مبنی بر اینکه فروش لوازم خانگی تولید داخل که با برچسب برند خارجی در بازار عرضه می‌شوند، مصداق تقلب است و حواشی مختلف این ماجرا، سازمان حمایت از معاون امور صنایع وزارت صمت خواسته در این زمینه اعلام نظر کند.

 بعد از گذشت سه سال از ممنوعیت واردات لوازم خانگی، گمانه‌زنی‌هایی از بازگشت برندهای کره‌ای مطرح شد که در نهایت با دستور مقام معظم رهبری واردات لوازم خانگی کره‌ای همچنان ممنوع اعلام شد، اما یک برند کره‌ای هنوز در کشور فعال است. به همین دلیل، اخیرا انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان با تاکید بر اینکه لوازم خانگی تولید داخل که با برچسب برند خارجی در بازار عرضه می‌شوند، به دلیل ممنوعیت واردات و همچنین اعمال تحریم‌ها، فاقد اصالت خارجی و فاقد تکنولوژی روز شرکت صاحب برند خارجی هستند، تاکید کرد که فروش این کالاها، از جمله انواع برندهای کره‌ای، مصداق تقلب است. البته این بحث فقط مربوط به برندهای کره‌ای نیست و در حال حاضر برندهای دیگر،  به ویژه برخی برندهای ایتالیایی، هم به این شکل فعالیت می‌کنند.

موضوعی که هنوز هیچ مرجع قانونی، از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت درباره آن اظهار نظر نکرده و پیگیری‌های ایسنا از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز درباره سرنوشت چنین شرکت‌هایی طی هفته گذشته بی‌پاسخ مانده است.

اما اطلاعاتی که به دست ایسنا رسیده نشان می‌دهد دو روز پیش، عباس تابش،  رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) خواسته که با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای در راستای حمایت از تولید داخل، ابهاماتی که درباره تولید این گروه از محصولات در داخل کشور با درج برند خارجی وجود دارد و مسئولیت این معاونت در زمینه تنظیم بازار لوازم خانگی،  در رابطه با موضوعات زیر اعلام نظر کند.

اول اینکه با توجه به زیرساخت‌های قابل توجه و توانمندی تولید انواع محصولات لوازم خانگی در داخل کشور با همکاری و درج برندهای داخلی و راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، آیا اساسا تولید محصولات مذکور با درج عنوان لوگوی برند خارجی روی محصولات مجاز و دارای توجیه قانونی است؟

دوم با توجه به اظهارات مسوولان یکی از شرکت‌هایی که برند یک شرکت کره‌ای را برای درج عنوان و لوگوی برند شرکت روی محصولات تولیدی در داخل کشور اجاره کرده، آیا مجوز یاد شده برای درج روی کالای تولید داخل کفایت می‌کند و بر این اساس سایر تولیدکنندگان داخلی نیز مجاز به اقدام در این خصوص هستند؟ میزان سهم داخلی سازی این برند چند درصد است؟

سوال آخری که رئیس سازمان حمایت از معاون امور صنایع وزارت صمت مطرح کرده این است که با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی با برند کره ای، آیا تولید محصولات یاد شده در داخل کشور با برند شرکت‌های کره ای و سایر تولیدکنندگان جهانی نیز مشمول این حکم است؟

بنابراین تعیین تکلیف این ماجرا حالا بر عهده معاون امور صنایع وزارت صمت است و این موضوع در دست پیگیری خواهد بود.

 

ادامه مطلب

تجارت

فروش و توزیع اینترنتی کالاهای اساسی با قیمت مصوب افزایش یابد

منتشر شده

در

توسط

فروش و توزیع اینترنتی کالاهای اساسی با قیمت مصوب افزایش یابد

جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و بر ضرورت نظارت هر چه بیشتر بر قیمت کالاهای اساسی در بازار و گسترش سامانه های اینترنتی فروش با قیمت های مصوب تاکید شد.

 محمد مخبر در این جلسه که وزرای کشور، جهاد کشاورزی، دادگستری، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و اقتصاد و همچنین رییس شورای اطلاع رسانی دولت حضور داشتند، بر ضرورت برخورد با برخی نابسامانی ها در بازار کالاهای اساسی تاکید و تصریح کرد: باید فرآیند و زنجیره تامین، توزیع کالاهای اساسی از مبدا کنترل و کالاها به وفور با قیمت مصوب در مراکز رسمی توزیع شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین ارائه برخی اقلام ضروری مردم بصورت اینترنتی را اقدامی بسیار مناسب و ارزنده برای تنظیم بازار و اطمینان خاطر مصرف کنندگان ارزیابی کرد و گفت: باید ارائه کالاهای اساسی مردم با قیمت مصوب بصورت اینترنتی ادامه یابد و در صورت امکان فروش و توزیع برخی کالاهای دیگر نیز به این سامانه اضافه شود.

در این جلسه گزارشی از وضعیت تامین و توزیع مرغ، تخم مرغ و مواد لبنی در سراسر کشور ارائه و تصمیمات لازم برای ادامه آرامش نسبی در بازار اتخاذ شد.

در ادامه این جلسه نیز گزارشی از چگونگی فعالیت های سازمان بسیج و تعزیرات کشور برای نظارت، بازرسی و برخورد در خصوص برخی تفاوت قیمت ها ارائه و مقرر شد فعالیت ها در این حوزه از هفته آینده بصورت کمی و کیفی افزایش یابد.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب

تجارت

باران گوجه فرنگی را گران کرد

منتشر شده

در

توسط

باران گوجه فرنگی را گران کرد

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی علت افزایش قیمت گوجه فرنگی و سیب زمینی را بارش های اخیر دانست و گفت که این بارش ها منجر شد تا بخشی از محصولات آسیب ببینند و ورود آنها به بازار با کندی انجام شود.

سیدرضا نورانی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش صادرات قیمت گوجه فرنگی را بالا برده است یا خیر؟ گفت: صادرات  میوه و تره بار آزاد است و مشکل قانونی برای آن وجود ندارد. میزان صادرات ، افزایش یا کاهش آن هم بایستی توسط گمرک اعلام شود.

وی ادامه داد:شاید صادرات نقش بسیار کوچکی در افزایش قیمت ها داشته باشد اما قطعا دلیل اصلی نیست.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اضافه کرد: طی یکی دو هفته گذشته به دلیل بارندگی های زیاد گوجه فرنگی‌هایی که در فضای باز تولید شدند آسیب دیدند و ورود آنها به بازار مصرف با کندی صورت گرفت. در مورد سیب زمینی هم همین اتفاق رخ داد و بارش ها و گل شدن زمین برداشت آنها را دشوار کرد.

به گفته وی گوجه فرنگی های گلخانه ای قابلیت صادرات دارند و اگر افزایش قیمتی رخ دهد در این نوع محصول خواهد بود.

وی تصریح کرد: تا یک ماه آینده تولید گوجه فرنگی گلخانه ای دو تا سه برابر بیشتر خواهد شد.

نورانی در پایان گفت:در ماههای آینده برداشت سیب زمینی های جنوب کشور شروع خواهد شد و اگر کمبودی در بازار باشد این سیب زمینی ها می تواند کسری ها را جبران کند.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها