کد خبر : 206471
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱

آیا اتخاذ یک رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند نتایج بارداری را بهبود بخشد؟

آیا اتخاذ یک رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند نتایج بارداری را بهبود بخشد؟

به گزارش خبر روز و به نقل از news-medical در مطالعه‌ای که اخیراً در JAMA Network Open منتشر شد، محققان ارتباط بین الگوی رژیم غذایی مدیترانه‌ای و پیامدهای نامطلوب بارداری (APOs) را بررسی کردند. APOها عوامل خطر اولیه برای عوارض و مرگ و میر مادران هستند، که نیاز به پیشگیری از APO را برای حفظ

به گزارش خبر روز و به نقل از news-medical در مطالعه‌ای که اخیراً در JAMA Network Open منتشر شد، محققان ارتباط بین الگوی رژیم غذایی مدیترانه‌ای و پیامدهای نامطلوب بارداری (APOs) را بررسی کردند.

APOها عوامل خطر اولیه برای عوارض و مرگ و میر مادران هستند، که نیاز به پیشگیری از APO را برای حفظ و بهبود طول عمر سالم زنان برجسته می کند. سابقه APO به عنوان یک عامل خطر در نظر گرفته می شود که درمان های سبک زندگی فشرده تری را برای پیشگیری اولیه از بیماری های قلبی عروقی ضروری می کند، که دلیل اصلی مرگ و میر در میان زنان آمریکایی است. رژیم مدیترانه ای با مصرف زیاد غذاهای گیاهی مانند سبزیجات، میوه ها، حبوبات، چربی های تک غیراشباع و آجیل و همچنین مصرف کم گوشت های فرآوری شده و چربی های اشباع شده توصیف می شود. انطباق بیشتر با رژیم غذایی مدیترانه ای با کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن و مرگ و میر مرتبط است.

در مطالعه حاضر، محققان تعیین کردند که آیا پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای در حوالی زمان زایمان با کاهش احتمال ابتلا به هر APO و APOهای خاص مرتبط است یا خیر.

مطالعه همگروهی چند مرکزی حاضر در هشت مرکز پزشکی در ایالات متحده بین 1 اکتبر 2010 و 30 سپتامبر 2013 انجام شد و 10038 زن نخست زا با تولدهای زنده مجرد در سه ماهه اولیه خود ثبت نام کردند و آنها را تا زمان زایمان دنبال کردند. اطلاعات جمعیت شناختی، پزشکی و سبک زندگی در اولین بازدید مطالعه به دست آمد. در ویزیت مطالعاتی اولیه بین شش تا 13 هفته به علاوه دو روز بارداری، تیم از پرسشنامه تغییر یافته Block 2005 Food Frequency Questionnaire (FFQ) برای ارزیابی رژیم غذایی در زمان لقاح استفاده کردند. این FFQ مصرف رژیم غذایی را طی سه ماه گذشته با زیر سوال بردن مقدار و دفعات مصرف حدود 120 نوشیدنی و ماده غذایی مورد بررسی قرار داد تا مصرف 35 گروه غذایی و 52 ماده مغذی را تخمین بزند. FFQ پاسخ داده شده توسط زنان باردار تایید شد.

انطباق با رژیم غذایی مدیترانه ای با استفاده از داده های رژیم غذایی پیش از تصور ارائه شده توسط Block FFQ برای محاسبه امتیاز رژیم غذایی مدیترانه ای جایگزین (aMed) ایجاد شد. تمامی فاکتورهای غذایی برای دریافت انرژی بهینه با روش تراکم تغذیه تنظیم شدند. امتیاز aMed شامل 9 جزء بود: سبزیجات، آجیل، آجیل، حبوبات، غلات کامل، ماهی، گوشت های فرآوری شده و قرمز، نسبت چربی تک غیراشباع به اشباع، و الکل.

نتیجه مطالعه اولیه شامل بروز APO بود که بروز یک یا چند رویداد از موارد زیر بود: اکلامپسی یا پره اکلامپسی، فشار خون بالا در دوران بارداری، دیابت بارداری، زایمان قبل از ترم، زایمان نوزادی که برای سن حاملگی کوچک است، یا مرده زایی . در یک تجزیه و تحلیل ثانویه، APO های خاصی مورد ارزیابی قرار گرفتند. تمام نتایج توسط تیمی از متخصصان پزشکی مادر و جنین ارزیابی شد.

غلبه انطباق کم، متوسط و زیاد با رژیم غذایی مدیترانه ای در زمان لقاح به ترتیب 2/38، 2/31 و 6/30 درصد بود. مقایسه ویژگی‌های بالینی و جمعیت‌شناختی در بین دسته‌های امتیاز از پیش تعریف‌شده aMed نشان داد که زنانی که نمره aM بالاتری داشتند، شانس بیشتری برای سفیدپوست غیر اسپانیایی، مسن‌تر، متاهل، غیرسیگاری بودن، و سطح تحصیلات بالاتر و شانس کمتری داشتند. داشتن شاخص توده بدنی دسته چاق (BMI). در مقایسه با شرکت‌کنندگان با نمره aMed پایین، آن‌هایی که نمره aMed بالا داشتند، شیوع APO کمتر، همراه با بروز قابل‌توجه پایین‌تر زایمان نوزادی که برای سن حاملگی کوچک است، و پره اکلامپسی نشان دادند.

در مدل‌های چند متغیره، افرادی که دارای امتیاز aMed بالا هستند، 21 درصد کمتر از کسانی که نمره aMed پایینی داشتند، به APO مبتلا می‌شوند. علاوه بر این، نمره aMed بالا با کاهش 28 درصدی خطر اکلامپسی یا پره اکلامپسی و کاهش خطر 37 درصدی برای دیابت بارداری مرتبط بود. این تیم همچنین هیچ ارتباط معنی‌داری بین امتیاز aMed و احتمال تولد زودرس، فشار خون بالا در دوران بارداری، زایمان کودکی که برای سن حاملگی کوچک است یا مرده‌زایی مشاهده نکردند.

هنگام ارزیابی رابطه بین اجزای نمره aMed و نتیجه مطالعه اولیه، غذاهای گیاهی با APOs رابطه معکوس داشتند. به ویژه، مصرف میوه، سبزیجات و حبوبات با کاهش شانس ایجاد هر گونه APO همراه بود. پیروی از دستورالعمل ماهی ارتباط قابل توجهی با بروز کمتر APO نشان داد. نمرات غلات کامل، آجیل، لیپیدها، الکل و گوشت قرمز ارتباط قابل توجهی با خطر ابتلا به APO نداشتند. مصرف بیشتر میوه ها، سبزیجات و ماهی با کاهش خطر ابتلا به اکلامپسی و پره اکلامپسی همراه بود. در مقابل، مصرف بیشتر سبزیجات و مصرف کمتر گوشت فرآوری شده و قرمز با خطر کمتر دیابت بارداری همراه بود.

یافته‌های مطالعه نشان داد که در زمان لقاح، پیروی بیشتر از رژیم مدیترانه‌ای با خطر کمتر ابتلا به هر گونه APO، به‌ویژه اکلامپسی یا پره اکلامپسی و دیابت بارداری مرتبط است. این تیم به یک رابطه دوز-پاسخ اشاره کرد و نشان داد که زنانی که به شدت از این رژیم قبل از لقاح پیروی می کردند، کمترین احتمال ابتلا به APO را داشتند.

علاوه بر این، مصرف بیشتر میوه ها، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل و ماهی و مصرف کمتر گوشت فرآوری شده و قرمز با خطر کمتر APO مرتبط است. محققان معتقدند که اتخاذ یک رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است مداخله مهمی در سبک زندگی برای پیشگیری از APO باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها