ارتقا توان کارآفرینی نسل آینده افق دور دست سند تحول بنیادین است
مدیر آموزشوپرورش بروجرد گفت: ارتقا توان کارآفرینی و مهارت افزایی نسل آینده افق دور دست سند تحول بنیادین است. محمد مهرافزون در جلسهای با مدیران مدارس فنی و حرفهای و کاردانش آموزشوپرورش بروجرد که امروز یازدهم شهریورماه پیرامون مسائل، چالشها و مشکلات این مدارس در سالن کنفرانس اداره برگزار شد، اظهار کرد: بهرهوری در آموزشوپرورش،
مدیر آموزشوپرورش بروجرد گفت: ارتقا توان کارآفرینی و مهارت افزایی نسل آینده افق دور دست سند تحول بنیادین است.
محمد مهرافزون در جلسهای با مدیران مدارس فنی و حرفهای و کاردانش آموزشوپرورش بروجرد که امروز یازدهم شهریورماه پیرامون مسائل، چالشها و مشکلات این مدارس در سالن کنفرانس اداره برگزار شد، اظهار کرد: بهرهوری در آموزشوپرورش، استفاده مؤثر و بهینه از منابع و نیروی کار و اطلاعات برای دستیابی به خروجیهای بیشتر است که در آموزشوپرورش نیروی انسانی و منابع مالی مناسب یکی از مهمترین مواردی بوده که در رسیدن به این بهرهوری نقش اساسی و مهمی ایفا میکند و بهینهسازی بیش از آنکه متوجه خلق امکانات تازه و ایجاد ظرفیتهای جدید باشد متوجه اصلاح و بهبود وضعیت موجود است.
وی پیرامون سرانههای آموزشی مدارس، تصریح کرد: ضعف و کاستیهای موجود در نظام تأمین و تخصیص منابع مالی در آموزشوپرورش سبب دور شدن مدارس از دستیابی به اهداف مصرح در سند تحول میشود در مدارس با تنگناهای مالی مواجه هستیم و متأسفانه سرانههای آموزشی در حدی برای مدارس ما نیست تا بتوانند با خیال آسوده تجهیزات و وسایل لازم را برای رفاه آموزشی و پرورشی دانش آموزان فراهم کنند و کمبود اعتبارات و عدم تزریق بودجههای سرانهای دست و پای مدیران مدارس در فراهمسازی بسترهای آموزشی بسته است که امیدواریم با کمک مدیران در سطوح بالاتر و وزارت با رایزنی با نمایندهها سعی کنند این چالشها و مشکلات را در حد امکان مرتفع کنند.
مدیر آموزشوپرورش بروجرد در خصوص اصلاح و بهبود وضعیت موجود، خاطرنشان کرد: نگاه به آموزشوپرورش بروجرد شهری به قدمت تاریخی بالای چهارهزارساله، دیار فرزانگانی با پیشینه آموزشوپرورش ۱۲۰ ساله باید نگاه ویژهای باشد و باید دانست که نقش آموزشوپرورش در هموارسازی راه رسیدن نسل آینده به اهداف غایی نظام آموزشی و پرورشی از همه پارامترها پررنگتر است که شاید بتوان گفت کیفیت مدارس از میان بخشهای گوناگونی که در آموزشوپرورش بهطور رسمی فعال هستند بهعنوان یک نهاد اجتماعی حساس، نقش مهمی در تحقق هدفهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر عهده دارند نمیتوان نادیده گرفت و لازمه تحقق این هدفها، ایجاد و تقویت محیطهای آموزشی با کیفیت، امکانات و تجهیزات است.
مهرافزون اضافه کرد: بر اساس سند تحول بنیادین همه ما فرهنگیان و دستاندرکاران تعلیم و تربیت وظیفه داریم دانش آموزان را به سمت رشتههای مهارتی و فنی هدایت کنیم و این کار نیازمند به یک طرحریزی مستحکم برای پیشرفت این دانش آموزان است تا بتوانیم برای پیادهسازی آن سند در عرصه عمل در بدنه نظام آموزشی گام برداریم.
وی با اشاره به سرانه هنرستانها و آموزش هنرآموزان، بیان کرد: رشتههای مهارتی در هنرستانهای کاردانش و فنی و حرفهای به مراتب نیازمند سرانه بالاتری برای تأمین ملزومات و مواد مصرفی کارگاهی هستند.
مدیر آموزشوپرورش بروجرد ادامه داد: تخصیص سرانه بسیار اندک به هنرستانها در حالی است که یکی از محورهای مهم در سند تحول، توسعه رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش است.
مهرافزون اظهار کرد: بدیهی است با تخصیص چنین سرانهها و سایر بودجههایی که برای توسعه رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش و برونسپاری آموزشهای مهارتی هنرستانها لحاظ میشود؛ توسعه مورد نیاز کشور در این بخش رخ نخواهد داد.
وی با اشاره به عمده مشکلات فیزیکی مدارس، تصریح کرد: در این مورد میتوان به مشکلات سرویس بهداشتی، آسفالتهای فرسوده، سیستمهای گرمایشی و ایزوگام اشاره کرد که اکثر مدارس با آن دست و پنجه نرم میکنند و برای حل این مسائل نیاز به اختصاص منابع مالی است که امیدواریم با همت مسئولین و همه همکاران شاهد رفع آن باشیم.
همچنین فاطمه مقصودی نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس ضمن اشاره به ایام ماه محرم و تسلیت به مناسبت این ایام، اظهار کرد: بنده از جنس فرهنگیان بروجردی هستم و از نزدیک با مشکلات، مسائل و چالشهای مدارس دست و پنجه نرم کردهام و شما مردم بروجرد بدانید که با مشکلات در زمینههای مختلف آشنا هستم بهصورت جد و با یاری خداوند متعال در حال پیگیری هستم و با تمام توان هر کاری از دستم بربیاید با رایزنی با مسئولین وزارتی برای این شهر انجام خواهم داد.
گفتنی است، هرکدام از مدیران هنرستانها نظرات، پیشنهادات، مشکلات و طرحهای خود را ارائه دادند و مقصودی به سؤالات آنها پاسخ دادند.
منبع: ايسنا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0