کد خبر : 197548
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱

انواع مهریه و نحوه مطالبه آن چگونه است؟

انواع مهریه و نحوه مطالبه آن چگونه است؟

  دعاوی خانوادگی یکی از متداول‌ترین انواع پرونده‌های حقوقی در دادگاه‌ها هستند که اغلب آنها به مطالبه انواع مهریه مربوط می‌شوند؛ چرا که معمولاً‌ ازدواج و طلاق با آثار مالی همراه هستند که اهمیت بالایی دارند و پیگیری آنها با مشکلاتی همراه است. مطالبه انواع مهریه با توجه به خانوادگی بودن دعوی و همچنین نیاز

 

دعاوی خانوادگی یکی از متداول‌ترین انواع پرونده‌های حقوقی در دادگاه‌ها هستند که اغلب آنها به مطالبه انواع مهریه مربوط می‌شوند؛ چرا که معمولاً‌ ازدواج و طلاق با آثار مالی همراه هستند که اهمیت بالایی دارند و پیگیری آنها با مشکلاتی همراه است. مطالبه انواع مهریه با توجه به خانوادگی بودن دعوی و همچنین نیاز به پیگیری‌های دقیق و مستمر، اغلب توسط وکیل مهریه صورت می‌گیرد. در این مطلب با انواع مهریه و نحوه مطالبه آنها آشنا می‌شویم.

توجه داشته باشید که هزینه وکیل مهریه یا طلاق به عنوان یک عامل موثر در مطالبه مهریه، ‌بسیار به صرفه بوده و بعد از اتمام پروسه رضایت شما را به همراه خواهد داشت.

مهریه به چه معناست؟

مهریه به چه معناست؟

زمانی که زن و مرد با هم ازدواج می‌کنند و عقد نکاح منعقد می‌شود، مرد به آثار مالی به نام مهریه متعهد می‌شود. مهریه مالی است که از جانب مرد به زن داده می‌شود و نشانه محبتی است که شوهر به همسر خود دارد. مهریه نوعی بدهی مالی برای مرد است که در اولویت قرار می‌گیرد و زن مالک آن خواهد بود؛ بنابراین حتی اگر مرد بدهی‌های دیگری هم داشته باشد، مجبور است ابتدا مهریه همسر خود را پرداخت کند. البته مهریه باید مشروع باشد و طبق قانون مهریه خارج از عرف اعتبار ندارد.

زن به عنوان مالک مهریه هر زمان که بخواهد آن را مطالبه می‌کند و هر گونه دخل و تصرفی که بخواهد در آن ایجاد می‌کند. مهریه انواع مختلفی دارد که تحت شرایط مختلف به زن تعلق می‌گیرند. اما مطالبه کامل مهریه در شرایط مختلف ممکن است با پیچیدگی‌هایی مثل اثبات تمکن مالی مرد همراه شود؛ در چنین مواردی وکیل مهریه در تهران می‌تواند به دریافت کامل حقوق زوجه کمک کند. 

انواع مهریه

در مورد انواع مهریه باید گفت که تقسیم‌بندی‌های مختلفی برای مهریه در نظر گرفته می‌شود که معروف‌ترین آنها شامل مهر المثل، مهر المسمی، مهر السنه و مهر المتعه می‌باشد. 

مهر المثل

شرایطی برای ازدواج فراهم است که زن و شوهر بعد از عقد نکاح با توافق یک دیگر مهریه را تعیین می‌کنند. در صورتی که قبل از تعیین مهر نزدیکی صورت بگیرد، زن مستحق مهر المثل است. منظور از این نوع مهریه، مهریه‌ای است که با توجه به وضعیت خانوادگی و شرایط مالی زن تعیین می‌شود. در واقع دادگاه مهریه‌ای که زن‌های مشابه زوجه دارند، به عنوان مهر المثل تعیین می‌کند.

وکیل مهریه می تواند علاوه بر شرایط تعیین نشدن مهریه‌ در شرایطی که مهریه نامشروع باشد، با در نظر گرفتن شرایط زوجه مهر المثل را تعیین کند. شایسته ذکر است که در چنین مواردی سن،‌زیبایی، میزان تحصیلات، طبقه اجتماعی و شرایط مالی زن در میزان مهریه تاثیر گذار است.

مهر المسمی

همانطور که از اسم مهر المسمی مشخص است، مهری که در عقد از آن نام برده می‌شود برای زوجه تعیین می‌شود. زمانی که در عقد نکاح مهریه تعیین می‌شود، مهر المسمی به زوجه تعلق می‌گیرد و زوج موظف به پرداخت آن است. در واقع اصلی‌ترین نوع مهریه برای پرداخت توسط زن همین مهریه است.

مهر السنه

مهر السنه به معنای مهریه حضرت فاطمه یا 500 درهم است. از آنجایی که این مهریه برای تمام دختران و همسران رسول الله تعیین می‌شد، به آن مهر السنه می‌گویند. 

مهر المتعه

اگر در عقد نکاح و بعد از آن مهریه تعیین نشود و زوج درخواست طلاق قبل از نزدیکی داشته باشد، مهر المتعه را باید پرداخت کند. میزان این مهریه به وضعیت خانوادگی زن بستگی دارد و کمتر از مهر المثل است. این مهریه تنها مربوط به عقد نکاح دائم است و در نکاح موقت وجود ندارد. این مهر در صورت فوت شوهر قبل از نزدیکی نیز به زن تعلق می‌گیرد.

انواع مهریه

شرایط مطالبه مهریه 

  • مهریه باید مالیت داشته باشدباشد و ارزش مالی داشته باشد؛ به عنوان مثال سکه، پول، طلا، ملک و ماشین را می‌توان به عنوان مهریه تعیین کرد. حتی می‌توان مواردی مثل آموزش دادن یک حرفه یا سفر به محل خاصی را به عنوان مهریه تعیین کرد.
  • خیانت و رابطه نامشروع تاثیری در استحقاق مهریه ندارد و جزای متفاوتی دارد. بنابراین حتی اگر خیانت زوجه به اثبات برسد، مهریه به طور کامل تعلق می‌گیرد. 
  • مهریه در اولویت است و قبل از هر بدهی دیگری باید پرداخت شود.
  • مهریه ثبت شده در زمان عقد معتبر است و اگر بعد ازعقد مهریه تغییر پیدا کند تحت حمایت قانون قرار نمی‌گیرد.

مهریه عند المطالبه و عند الاستطاعه

ممکن است مهریه عند المطالبه و عند الاستطاعه را بارها شنیده باشید اما در مورد معنی قانونی آن اطلاعاتی نداشته باشید. مهریه عند المطالبه به این معناست که به محض درخواست زن، مرد موظف است مهریه را پرداخت کند. اما برای دریافت مهریه عند الاستطاعه لازم است زوجه ابتدا توانایی مالی زوج برای پرداخت مهریه را به اثبات برساند. وکیل مهریه در تهران قادر است در چنین مواردی با پیگیری مراحل حقوقی، به سرعت مهریه کامل زن را مطالبه نماید.

 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها