کد خبر : 208635
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۶

ایزو چیست و اهمیت اخذ آن

ایزو چیست و اهمیت اخذ آن

  ایزو چیست ؟ در پاسخ به سوال ایزو چیست باید بگوییم که گواهینامه ایزو یک تأییدیه است از طرف شخص ثالث مبنی بر اینکه شما با استانداردهای ISO مطابقت دارید.  اخذ فوری ایزو برای شما اعتبار و اعتماد را در بین مصرف‌کنندگان، سهام‌داران و سایر شرکای تجاری ایجاد می‌کند.  مدارک ایزو چیست؟ مدارک ایزو

 

ایزو چیست ؟

در پاسخ به سوال ایزو چیست باید بگوییم که گواهینامه ایزو یک تأییدیه است از طرف شخص ثالث مبنی بر اینکه شما با استانداردهای ISO مطابقت دارید.

 اخذ فوری ایزو برای شما اعتبار و اعتماد را در بین مصرف‌کنندگان، سهام‌داران و سایر شرکای تجاری ایجاد می‌کند. 

مدارک ایزو چیست؟

مدارک ایزو برای اخذ گواهینامه شامل دو بخش هستند:

  1. مدارک فنی و تخصصی
  2. مدارک حقوقی و حاکمیتی

مدارک لازم برای اخذ ایزو ( مدارک فنی و تخصصی )

منظور تمامی مدارک شامل مستندات ، روش های اجرایی ، فرم ها و دستور العمل های لازم برای هر استاندارد ایزو است. این مدارک توسط مشاورین ذی صلاح برای هر شرکت و سازمان آماده می شود و صدور گواهینامه ایزو مستلزم وجود و ممیزی این مدارک است.

مدارم لازم برای اخذ ایزو ( مدارک حقوقی و حاکمیتی )

منظور مدارکی است که وجود شرکت ها را از لحاظ حقوقی ثابت کند. این مدارک شامل اسناد ثبتی برای سازمان ها و شرکت های حقوقی یا مدارک ثبتی صاحبین علامت های تجاری است. همچنین در صورتی که سازمان ملزم به اخذ مجوزهای حاکمیتی است سازمان باید با این مدارک را ارائه نماید.

به عنوان مثال اگر یک کلینیک زیبایی برای دریافت گواهینامه ایزو اقدام می نماید موظف است ضمن ارائه اسناد ثبتی حقوقی مجوزهای لازم از نهاد حاکمیتی ذی صلاح را نیز ارائه دهد.

واحدهای صنفی که به نام اشخاص حقیقی هستند می توانند صرفا با ارائه مجوز و پروانه از خدمات مشاوره و صدور گواهینامه ایزو بهره مند شوند.

تفاوت ایزو اختصاصی و عمومی چیست؟

غالبا گواهی ایزو مرتبط با دامنه فعالیت شرکت اخذ می شود؛ به این دلیل است که هر چند برخی از این استاندارد ها ی ایزو مانند ISO 9001، ISO 14001 و ISO 45001  به صورت عمومی قابل دریافت می باشند و حتی پایه بسیاری از استاندارد های ایزو دیگر هستند بلکه همه شرکت ها می توانند در راستای تعهدات خود و رعایت قوانین تعیین شده اقدام به اخذ انها بکنند؛ ولی برخی از این استاندارد ها و گواهی ایزو، مانند ایزو 22000 تنها مختص تولید کننده های مواد غذایی است .

مشاوران ایزو

مشاوران ایزو متخصصانی هستند که در پیاده سازی سیستم های مدیریت و دستیابی به گواهینامه ایزو به مشاغل کمک می کنند. داشتن پشتیبانی از یک مشاور ایزو برای پیشبرد روند کار و ارائه مشاوره عملی در هر مرحله بسیار سودمند است.

یک مشاور ایزو خوب موقعیت فعلی کسب و کار شما را ارزیابی کرده و مراحل دقیق لازم برای برآورده سازی الزامات استاندارد ایزو را شناسایی می کند. این کار سرعت پیشرفت شما را سریع تر می کند و روند صدور گواهینامه ایزو را ساده می سازد.

فواید گواهینامه ایزو

1.آشنا شدن با نیازهای مشتریان

بسیاری از شرکت ها گواهینامه  های ایزو را فقط برای برآوردن یکی از نیازهای مشتری می خواهند. مشتریان این شرکت ها اعلام می کنند که فقط با کسانی که گواهینامه استاندارد دارند، کار می کنند. مشکل این شرکت ها این است که آنها به دنبال فواید کوتاه مدت هستند.
آنها مفهوم کیفیت را از طریق بهبود مستمر درک نمی کنند و متوجه نمی شوند که افزایش تدریجی رضایت مشتری ، هدف نهایی است. به عبارت دیگر، این شرکت ها “با برنامه” اقدام به تهیه گواهینامه ایزو نکرده اند و ممکن است آنرا یک تکه کاغذ (آن گواهینامه ایزو) بشمارند ، بدون دیدن کیفیت واقعی یا بهبودی به دست می آورد. تمرکز تنها بر روی آن یک مزیت افزایش فوری درآمد می باشد.

2.کسب درآمد بیشتر از مشتریان جدید

هنگامی که گواهینامه  های ایزو را کسب می کنید، می توانید گواهینامه کیفیت خود را تبلیغ کنید و به درخواست های مشتریان خود پاسخ دهید. صدور گواهینامه ایزو می تواند بازارهای جدیدی را باز کند که تا قبل از صدور گواهینامه شما تقریبا قادر به انجام آن نبودید.

3.بهبود کیفیت شرکت و کیفیت


تعاریف بسیاری از “کیفیت” وجود دارد، اما فیلیپ کراسببی و جوزف جورن دو مورد از بهترین ها را ارائه می دهند. کراسبی آن را “انطباق با الزامات” تعریف کرد؛ جورن آن را “مناسب برای استفاده” نامید.
یک سیستم استاندارد که  به خوبی طراحی شده، باعث می شود شرکت شما به سوی موفقیت گام بردارد.

4.رضایت مشتری را با محصولات خود افزایش دهید

کیفیت به معنای آنچه که شما تولید می کنید به همان اندازه که مشتریان شما انتظار دارند کار خواهند کرد. شما نه تنها نیازهای ذکر شده خود را برآورده می کنید، بلکه بیشتر از شرایط مورد نیاز خود را نیز خواهید دید.

 کیفیت نیز به معنی کم شدن شکایت و انجام کار بهتر برای حل و فصل کسانی است که شما انجام می دهید. اگر سیستم مدیریت کیفیت شما به درستی کار می کند، باید بدانید که مشتریان شما چه انتظاراتی انتظار دارند و شما باید در راستای افزایش رضایت مشتری آن ها را ارائه نمایید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها