کد خبر : 194553
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۴:۳۳

برای درخواست طلاق باید کجا رفت؟‬‬

برای درخواست طلاق باید کجا رفت؟‬‬

  درخواست طلاق از هر طرفی، چه زن چه مرد، اعلام شود، باید مراحل قانونی خود را طی کند. هر طلاقی از هر نوعی که باشد باید در دادگاه بررسی شود. در واقع، برای این که صیغه طلاق جاری شود، به اجازه قانونی دادگاه نیاز است.  یعنی زن و مرد نمی‌توانند بعد از تصمیم برای

 

درخواست طلاق از هر طرفی، چه زن چه مرد، اعلام شود، باید مراحل قانونی خود را طی کند. هر طلاقی از هر نوعی که باشد باید در دادگاه بررسی شود. در واقع، برای این که صیغه طلاق جاری شود، به اجازه قانونی دادگاه نیاز است. 

یعنی زن و مرد نمی‌توانند بعد از تصمیم برای طلاق سرشان را پایین بیندازند و به دفترخانه بروند. در آنجا هم درخواست طلاقشان را به ثبت برسانند. حتی اگر طلاق توافقی باشد هم اجازه رسمی دادگاه لازم است.  

درخواست طلاق از طرف مرد یا زن در گذشته با مراجعه به دادگاه و تنظیم دادخواست شروع می‌شد. اما امروزه طلاق هم مثل همه چیز رنگ و بوی آنلاین به خودش گرفته است. در ادامه توضیحات بیشتری در این باره آورده شده است. 

هر آن‌چه که باید در رابطه با طلاق غیابی بدانید

 

مراحل کلی طلاق

برای این که زن و مرد بتوانند از هم جدا شوند باید طلاق خود را با اجازه قانون و دادگاه ثبت کنند. مراحل زمانی که درخواست طلاق از طرف مرد یا زن باشد کمی با هم متفاوت خواهد بود. 

در گذشته، مرد می‌توانست بدون مراجعه به دادگاه به دفترخانه برود و زن خود را طلاق بدهد. اما امروزه به همین سادگی نیست. زن و مرد در هر نقطه‌ای از کشور باشند، باید اول در دادگاه اقامه دعوی کنند. بعد از دریافت حکم طلاق از طرف دادگاه برای جاری شدن صیغه طلاق می‌توانند به دفترخانه بروند. 

در اولین مرحله نیاز به تنظیم دادخواست طلاق است. برای این کار زن یا مرد باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند. در آنجا می‌توانند موضوع طلاق را مطرح و مستندات و مدارک لازم را به دادخواست ضمیمه کنند. تنظیم دادخواست قبلاً در دادگاه انجام می‌شد. اما در حال حاضر در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می‌شود. از طرف همین دفتر است که بعد از ثبت دادخواست زن و مرد به دادگاه طلاق ارجاع داده می‌شوند. این کار با کمک گرفتن از وکیل و مشاوره حقوقی با آگاهی و دقت بیشتری صورت خواهد گرفت. 

بعد از این مرحله، برای فرد ابلاغیه ارسال خواهد شد تا در روز و ساعت مقرر در دادگاه حضور باید. در این مرحله خود فرد یا وکیل او می‌توانند در دادگاه حاضر شوند. چه درخواست طلاق از طرف مرد باشد چه از طرف زن، دعوای بین این دو و طرح مسئله طلاق در دادگاه خانواده بررسی خواهد شد. یعنی تنها این دادگاه است که صلاحیت رسیدگی به دعاوی خانوادگی را داراست. 

 

مراحل درخواست طلاق از طرف زن

مراحل درخواست طلاق از طرف مرد با زن متفاوت است. مهم است که زنان در این مورد با قوانین آشنایی داشته باشند. داشتن حق طلاق به آنها این حق را می‌دهد که بتوانند برای این کار قدم بردارند. در غیر این صورت، وجود به یک وکیل کاربلد می‌تواند راهگشا باشد. 

نخستین مرحله برای دستیابی به طلاق برای زن ثبت نام در سامانه‌ای است که با نام طلاق شناخته می‌شود. پس از آن باید در جلسه‌های مشاوره پیش از طلاق حضور یابد. بعد از این جلسه‌ها، اگر بر تصمیم خود پابرجا بماند، می‌تواند برای تنظیم دادخواست به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برود. دادخواست ثبت شده به دادگاه ارسال خواهد شد. در مراحل بعد زن باید بتواند موضوعات عنوان شده در دادخواست را در دادگاه اثبات کند. بعد از اثبات با اسناد و مدارک قانونی حکم طلاق صادر می‌شود.  

 

مراحل درخواست طلاق از طرف مرد

اولین مرحله درخواست طلاق از طرف مرد مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای تنظیم دادخواست است. در مرحله بعد زن و مرد برای داوری ارجاع داده می‌شوند. آنها باید یک فرد متأهل واجد شرایط را به عنوان داور به دادگاه معرفی کنند. اگر طلاق توافقی نباشد، باید تکلیف حق و حقوق زن مشخص شود. این حقوق شامل مهریه و نفقه و اجرت المثل و نحله می‌شود. پس از آن گواهی عدم امکان سازش از دادگاه صادر خواهد شد. این در صورتی که دادگاه تشخیص دهد که ادامه امکان زندگی مشترک وجود ندارد. بعد از آن است که حکم طلاق صادر می‌شود و می‌توانند با حضور در دفاتر طلاق آن را ثبت کنند. 

طلاق غیابی زمانی صادر می‌شود که زن یا مرد مجهول المکان باشند. وقتی طرفی که به دادگاه مراجعه می‌کند بتواند این موضوع را ثابت کند، دادگاه حکم طلاق را اعلام خواهد کرد. برای اثبات این موضوع به زمان نیاز است به سادگی دادگاه حکم طلاق را صادر نخواهد کرد.  

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها