کد خبر : 175076
تاریخ انتشار : جمعه ۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰

تصمیمی که ساختار دانشگاه‌های علوم پزشکی را با مشکل مواجه می‌کند

تصمیمی که ساختار دانشگاه‌های علوم پزشکی را با مشکل مواجه می‌کند

ایسنا/خوزستان افزایش ظرفیت پذیرش در رشته‌های پزشکی طرحی بود که در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری و سرانجام تصویب شد؛ این در حالی بود که بدنه دانشگاه‌های علوم پزشکی و حتی جامعه پزشکان و دانشجویان علوم پزشکی عمدتا مخالف این طرح بودند. به گزارش ایسنا، شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی ۲۳ آذرماه کلیات طرح افزایش دانشجویان و

تصمیمی که ساختار دانشگاه‌های علوم پزشکی را با مشکل مواجه می‌کند

ایسنا/خوزستان افزایش ظرفیت پذیرش در رشته‌های پزشکی طرحی بود که در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری و سرانجام تصویب شد؛ این در حالی بود که بدنه دانشگاه‌های علوم پزشکی و حتی جامعه پزشکان و دانشجویان علوم پزشکی عمدتا مخالف این طرح بودند.

به گزارش ایسنا، شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی ۲۳ آذرماه کلیات طرح افزایش دانشجویان و متخصصین حوزه‌های پزشکی را تصویب و ستاد نقشه جامع علمی کشور را موظف کرد در مدت ۱۰ روز با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جزئیات این طرح از جمله تعداد دقیق افزایش دانشجویان دوره‌های عمومی و تخصصی پزشکی را بررسی و به جلسه بعدی شورا اعلام کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز همان روز گفت: وزارت بهداشت باید طرح جامعی در خصوص تقویت و توسعه شبکه جامع سلامت و درمان به شورا ارائه دهد.

دکتر سعیدرضا عاملی، در جلسه ۸۵۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: ماده واحده‎ای در ستاد نقشه جامع علمی کشور درباره افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی و نیز افزایش متخصصان پزشکی به تصویب رسیده بود که در زمینه ابعاد مختلف موضوع مخالفین و موافقین صحبت کردند. وجه اشتراک موافقین و مخالفین مصوبه این است که ما با کمبود پزشک عمومی و نیز با کمبود پزشک متخصص در سطح گسترده‌تری مواجه هستیم و همچنین توزیع پزشک در کشور عادلانه نیست.

پیش از آن نیز دکتر منصور کبکانیان قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه به تضاد منافع اشاره کرده و گفته بود: درخصوص تصمیم گیری در این حوزه عنوان شد که چرا صرفا خود پزشکان باید تصمیم بگیرند؟ در حالی که لازم است متخصصین اقتصاد، متخصصین آمایش آموزش عالی، متخصصین سیاست گذاری و علوم دیگر باید این موضوع را مدیریت و تصمیم‌گیری کنند.

با این حال، دانشگاه‌های علوم پزشکی که در نهایت اجراکنندگان این مصوبه خواهند بود، می‌گویند برای اجرا از زیرساخت‌های کافی بهره‌مند نیستند و برای تربیت دانشجویانی کنونی خود نیز با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

به عنوان نمونه می‌توان به اظهار نظر مدیر امور آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این باره اشاره کرد.

به هیچ عنوان زیرساخت لازم برای افزایش ظرفیت وجود ندارد

دکتر مهدی تولا در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه آیا زیرساخت‌های آموزشی مورد نیاز برای افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی در دانشگاه وجود دارد؟ گفت: به هیچ عنوان زیرساخت لازم برای افزایش ظرفیت وجود ندارد و اکنون نیز بین ظرفیتی که به وزارتخانه و سازمان سنجش اعلام می‌کنیم و ظرفیتی که آن‌ها تعیین می‌کنند، حداقل حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بیش از توان ما است.

در آموزش دانشجویان پزشکی از حداکثر امکانات استفاده می‌کنیم

دکتر میثم مردسلطانی، معاون آموزش، تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: تربیت دانشجویان پزشکی نیاز به زیرساخت‌هایی دارد و باید با سرانه دانشجو متناسب باشد بنابراین اگر قرار باشد افزایشی در تعداد دانشجویان داشته باشیم، نیاز است که زیرساخت‌های لازم از جمله فضاهای آموزشی لازم ایجاد شوند. البته با جذب اعتبار می‌توان زیرساخت‌های لازم را به وجود آورد.

وی افزود: در حال حاضر در آموزش دانشجویان پزشکی از حداکثر ظرفیت و امکانات خود استفاده می‌کنیم. سالانه از حداکثر ظرفیت برای ورودی‌های پزشکی استفاده می‌کنیم هر چند با جذب اعتبارات می‌توان تا دو  سه سال آینده زیرساخت‌های بیشتری فراهم کرد.

با افزایش جذب دانشجوی پزشکی دانشگاه‌ها از نظر ساختاری دچار مشکل می‌شوند

عضو هیات علمی رادیولوژی دانشکده علوم پزشکی شوشتر نیز نظری مشابه دارد و می‌گوید: زیرساخت برای تربیت دانشجوی پزشکی وجود ندارد و ممکن است دانشگاه‌ها از نظر ساختاری دچار مشکل شوند.

دکتر برات براتی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تصویب طرح افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی، اظهار کرد: در وزارت بهداشت سندی تدوین کردیم که مشخص شده در هر دانشگاه چه تعداد ظرفیت کم شود و چه تعداد افزایش پیدا کند. همه این‌ها موجود هستند اما متاسفانه این‌ها را نادیده گرفتند و خود تصمیم‌گیری کردند.

وی افزود: زیرساخت برای تربیت دانشجوی پزشکی وجود ندارد و ممکن است دانشگاه‌ها از نظر ساختاری دچار مشکل شوند.

عضو هیات علمی رادیولوژی دانشکده علوم پزشکی شوشتر با اشاره به اینکه یکی از دلایل عنوان شده برای افزایش جذب دانشجویان پزشکی کمبود پزشک در مناطق محروم است؛ در خصوص اینکه آیا با افزایش جمعیت پزشکی، پزشکان به مناطق محروم می‌روند؟ گفت: در شهرستان شوشتر وقتی فراخوان جذب پزشک می‌دهیم با وجود اینکه امکانات خوبی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود اما استقبال خوبی نمی‌شود. در واقع این مشکل، این گونه حل نمی‌شود که بخواهند ظرفیت را هم افزایش دهند.

وی افزود: افزایش ظرفیت پزشکی باعث ترغیب پزشکان برای رفتن به مناطق کم برخوردار نمی‌شود. وقتی به شهرهای بزرگ نگاه می‌کنیم می‌بینیم که پزشکان زیادی وجود دارد اما در مناطق محروم پزشکان رغبت نمی‌کنند که حضور یابند.

براتی گفت: این طرح نمی‌تواند پزشکان را در یک جا نگه دارد مگر اینکه سازوکاری در نظر گرفته شود؛ البته منظور تنها رشته پزشکی نیست بلکه بقیه رشته‌های علوم پزشکی نیز این وضعیت را دارند.

وی گفت: راه حل این است که سندی که در وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است عملی شود زیرا ظرفیت باید متناسب با نیازهای کشور باشد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها