با ما همراه باشید

آموزشی

جزئیات انتخاب رشته کنکوری ها اعلام شد/آغاز انتخاب رشته دانشگاه آزادی ها از ۱۳ مرداد

منتشر شده

در

جزئیات انتخاب رشته کنکوری ها اعلام شد/آغاز انتخاب رشته دانشگاه آزادی ها از ۱۳ مرداد

جزئیات و شرایط انتخاب رشته داوطلبان مجاز کنکور ۱۴۰۰ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شد.

به گزارش ایسنا، کارنامه اولیه کنکور۱۴۰۰ بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد انتخاب رشته برای همه متقاضیان (برای انتخاب کدرشته محل‌های با آزمون و پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی بدون آزمون) در یک فرم و حداکثر تا ۱۵۰ رشته محل انجام می‌شود. فرآیند انتخاب رشته با آزمون و بدون آزمون جداگانه نخواهد بود. توضیحات کامل این دو روش پذیرش در دفترچه‌ راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته ارائه شده است.

متقاضیانی که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ ثبت نام کرده و غایب جلسه آزمون (روزهای ۹ تا ۱۲ تیر) بودند، نیازی به ثبت نام مجدد برای رشته های پذیرش صرفا با سوابق تحصیلی ندارند و می‌توانند در رشته‌هایی که پذیرش آنها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است تا ۱۵۰ کدرشته محل از دفترچه راهنمای انتخاب رشته انتخاب کرده و در فرم انتخاب رشته درج کنند.

متقاضیانی که قبلاً در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ ثبت نام نکرده‌اند، می‌توانند براساس اطلاعیه چهارشنبه ۱۳ مرداد، از روز پنجشنبه ۱۴ مرداد تا روز چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته در رشته‌هایی که پذیرش آنها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است براساس دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته‌های پذیرش براساس سوابق تحصیلی اقدام کنند.

در صورتی که فردی هم نسبت به انتخاب رشته در مرحله انتخاب رشته‌های با آزمون و رشته های صرفاً براساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) اقدام کرده و هم در مرحله ثبت نام برای رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) اقدام به ثبت نام و انتخاب رشته برای این رشته ها کند، ثبت نام و انتخاب رشته وی در رشته های صرفا براساس سوابق تحصیلی باطل خواهد شد و هزینه پرداختی وی نیز مسترد نخواهد شد.

متقاضیان می توانند از سه شنبه ۱۲ مرداد به سایت سازمان سنجش مراجعه و دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی را مشاهده کنند. دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی برای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سال ۱۴۰۰ حاوی تمامی شرایط و ضوابط اختصاصی رشته‌های مختلف تحصیلی دوره‌های روزانه، شبانه، مجازی، پردیس خودگردان و شهریه پرداز، دانشگاه پیام‌نور، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی (اعم از باآزمون و پذیرش صرفاً براساس سوابق تحصیلی بدون آزمون) است.

نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته توسط متقاضیان مجاز به انتخاب رشته و همچنین نحوه مراجعه به سایت سازمان سنجش و نحوه تکمیل کردن فرم انتخاب رشته در دفترچه درج شده است.متقاضیان انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ (اعم از رشته‌های با آزمون برای متقاضیانی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند و همچنین رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی، بدون توجه به نوع مدرک دیپلم و از تمامی گروه‌های آزمایشی بدون توجه به مجاز بودن) از تاریخ اعلام نتیجه اولیه فرصت دارند دفترچه را مطالعه کنند.

متقاضیان می توانند ۱۵۰ کدرشته محل‌ را از دفترچه استخراج و به ترتیب تقدم علاقه مرتب کنند و از پنجشنبه ۱۴ مرداد تا دوشنبه ۱۸ مرداد در فرم انتخاب رشته درج کنند.پس از تایید نهایی کدرشته‌های انتخابی توسط متقاضی، شماره ۱۵ رقمی توسط سیستم به عنوان رسید انتخاب رشته در اختیار متقاضی قرارداده خواهد شد. این رسید پس از انجام کامل مراحل و ارسال اطلاعات در یک صفحه مجزا ارائه می‌شود.

هر متقاضی فقط یک بار اجازه انتخاب رشته دارد. متقاضیان پس از انتخاب رشته و دریافت رسید ۱۵ رقمی، فرم انتخاب رشته خود را به تعداد محدود تصحیح و یا ویرایش کنند.
متقاضیان در صورت علاقه به انتخاب رشته‌های خاص یا بورسیه، حتماً شرایط و ضوابط این رشته ها را که بصورت جداگانه به عنوان پیوست دفترچه‌های انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش درج شده است، مطالعه کنند و در صورت داشتن شرایط لازم، این رشته ها را انتخاب کنند.

شرایط پذیرش در رشته‌ علوم ورزشی و  هنر

پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم ورزشی و آموزش تربیت بدنی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی و رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی هنر شامل (نقاشی، ارتباط تصویری، آموزش هنر، هنرهای تجسمی، طراحی پارچه و طراحی لباس، طراحی صنعتی، ادبیات نمایشی، مجسمه‌سازی، موسیقی ایرانی و جهانی، کتابت و نگارگری، آهنگسازی، بازیگری، طراحی صحنه، نمایش عروسکی و عکاسی) در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ به صورت متمرکز و با شرایط خاص صورت می‌پذیرد.

متقاضیانی که قبلاً برای شرکت در آزمون عملی این رشته‌ها در بازه زمانی ۶ تا ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰ اعلام علاقمندی کرده و در آزمون عملی آنها شرکت کرده اند، در صورت تمایل لازم است در بین ۱۵۰ انتخاب خود در فرم انتخاب رشته، این رشته‌ها را در هر اولویتی که علاقه دارند، قرار دهند. آزمون عملی برای متقاضیانی که هزینه برگزاری آزمون عملی در رشته‌های فوق را پرداخت کرده‌اند، برگزار شده و یا خواهد شد.

متقاضیان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی علاقمند به رشته‌های با آزمون علوم ورزشی و آموزش تربیت بدنی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی که بر اساس کارنامه نتایج اولیه در دوره روزانه و نوبت دوم مجاز نشده‌اند، لازم است در زمان مقرر در آزمون عملی شرکت کنند. به آنان اجازه انتخاب رشته محل های دوره روزانه و نوبت دوم، منحصراً در این رشته‌ها داده شده است.

متقاضیانی که تمایل به انتخاب رشته‌های علوم ورزشی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی و رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی هنر شامل (نقاشی، ارتباط تصویری، آموزش هنر، هنرهای تجسمی، طراحی پارچه و طراحی لباس، طراحی صنعتی، ادبیات نمایشی، مجسمه‌سازی، موسیقی ایرانی و جهانی، کتابت و نگارگری، آهنگسازی، بازیگری، طراحی صحنه، نمایش عروسکی و عکاسی) با روش پذیرش صرفاً براساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) دارند، نیاز به شرکت در آزمون عملی ندارند.
امکان انتخاب رشته دانشگاه پیام نور

متقاضیانی که در زمان ثبت‌نام برای پذیرش در رشته‌های با آزمون دانشگاه پیام‌نور و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی اعلام علاقمندی نکرده‌اند در این مرحله می‌توانند با پرداخت هزینه مربوط به علاقمندی به هر یک از این دوره‌ها هر کدام به صورت جداگانه به مبلغ ۱۳۷ هزار ریال از طریق سیستم پرداخت اینترنتی در سایت سازمان سنجش، این رشته ها را انتخاب کنند.

متقاضیان علاقمند به پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تهران در صورتیکه مطابق کارنامه نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی شده‌اند در این مرحله می‌توانند با اطمینان از داشتن شرایط برای پذیرش در رشته های این دانشگاه‌ها، با پرداخت هزینه مربوط به علاقمندی به رشته‌های این دانشگاه‌ها به مبلغ ۱۳۷ هزار ریال از طریق سیستم پرداخت اینترنتی در سایت سازمان سنجش این رشته ها را انتخاب کنند.

 سامانه انتخاب رشته مجازی

سامانه انتخاب رشته مجازی این سازمان به منظور راهنمایی و کمک به متقاضیان در انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ (برای رشته‌های باآزمون و رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی) از تاریخ ۱۲ مرداد از طریق سایت سازمان سنجش در دسترس متقاضیان قرار خواهد گرفت.

ویژه نامه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ شامل مطالب مفید و کاربردی درباره انتخاب رشته از جمله تشریح محتوای کارنامه آزمون، آشنایی با بومی گزینی، انواع سهمیه ها، استفاده از انتخاب رشته مجازی و نکته های مهم در انتخاب رشته اصلی تدوین و در اواخر این هفته منتشر می شود. مطالعه این ویژه نامه به متقاضیان، والدین و مشاوران توصیه می‌شود. پذیرش در کدرشته‌محل‌های صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی توسط دانشگاهها و مؤسسات پذیرنده در سال ۱۴۰۰ برای متقاضیان شاخه نظری با ملاک معدل کتبی نهایی دیپلم و متقاضیان شاخه فنی و حرفه‌ای و یا کاردانش با معدل کل دیپلم انجام می‌شود که متقاضی می‌تواند بدون توجه به نوع مدرک دیپلم و از تمامی گروه‌های آزمایشی و بدون توجه به مجاز بودن به انتخاب رشته در دوره‌های مختلف نسبت به انتخاب رشته اقدام کند.

 انتخاب رشته دانشگاه آزاد

آن‌دسته از متقاضیان علاقمند به انتخاب رشته‌های تحصیلی مراکز و واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، باید پس از اعلام نتیجه اولیه آزمون و دریافت کارنامه، برای اطلاع از زمان و نحوه انتخاب رشته از تاریخ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ به درگاه اطلاع رسانی مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی: www.azmoon.org مراجعه کنند.

براساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، متقاضیان گروه آزمایشی علوم تجربی که در کارنامه اعلام نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته شده‌اند توجه داشته باشند که رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی مراکز دانشگاه آزاد اسلامی در دفترچه راهنمای انتخاب رشته سازمان سنجش آموزش کشور درج شده است و در صورت علاقمندی به هر یک از این چهار رشته تحصیلی، باید آنها را در فرم انتخاب رشته سازمان سنجش و در اولویت مورد دلخواه درج کنند.

انتخاب رشته سایر رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از کد دسترسی مندرج در کارنامه اعلام نتایج اولیه آزمون بطور مجزا و از طریق دانشگاه آزاد انجام می‌پذیرد.
متقاضیانی که در یکی از رشته‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و یا دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته شوند می‌توانند به دلخواه خود منحصراً در یکی از مؤسسات محل قبولی ثبت‌نام و مشغول به تحصیل شوند.

به متقاضیان توصیه می شود پس از دریافت رسید از بخش مشاهده اطلاعات حتماً از فهرست کدرشته های انتخابی خود در فرم انتخاب رشته اینترنتی که بالای آن رسید ۱۵ رقمی و شماره پرینت درج شده است یک نسخه پرینت تهیه کرده و به دقت آن را بازبینی و مشاهده کنند و در صورت مشاهده اشکال در کدرشته ‌محل‌های درج شده در فرم انتخاب رشته با مراجعه به بخش ویرایش فرم انتخاب رشته آن را اصلاح کنند. پرینت فهرست کدرشته محل‌های انتخابی را تا زمان اعلام نتایج نهایی نزد خود نگهداری کند.

داوطلب در حفظ و نگهداری این رسید ۱۵ رقمی و سایر اطلاعات آزمونی خود دقت کند چون امکان سوءاستفاده از این اطلاعات برای دستکاری انتخاب رشته بعد از اتمام فرآیند انتخاب رشته وجود دارد. عدم دریافت رسید ۱۵ رقمی به منزله عدم تکمیل فرآیند انتخاب رشته است. متقاضیانی که در رشته‌های با آزمون مجاز به انتخاب رشته هستند و همچنین در رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی برای اینکه مراحل انتخاب رشته‌های تحصیلی را با موفقیت به پایان برسانند و مشکلی برای آنان بوجود نیاید، لازم است اطلاعیه‌های این سازمان، دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و شرایط و ضوابط مؤسساتی که به صورت شرایط خاص پذیرش می‌نمایند و هم چنین دستورالعمل نحوه انتخاب رشته اینترنتی را به دقت مطالعه کنند.

بعضاً برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بعد از انتشار دفترچه، اقدام به اخذ مجوز رشته جدید و یا حذف رشته می‌کنند که سازمان سنجش در طول زمان انتخاب رشته این موضوع را در قالب اطلاعیه‌های اصلاحی اطلاع‌رسانی می‌کند. لازم است متقاضیان تا پایان زمان انتخاب رشته با مراجعه به سایت سازمان سنجش در صورت نیاز انتخاب رشته خود را ویرایش کنند.

افرادی که تا تاریخ های مقرر مدرک تحصیلی اخذ نکنند

بر اساس ضوابط آزمون سراسری، منحصراً آن‌دسته از متقاضیانی که دارای مدرک دیپلم نظام آموزشی جدید (نظام ۳-۳-۶) بوده و یا شاغل به تحصیل در پایه دوازدهم نظام آموزشی جدید می‌باشند و یا متقاضیانی که دارای مدرک پیش‌دانشگاهی و یا شاغل به تحصیل در دوره پیش‌دانشگاهی و یا دارای مدرک کاردانی (فوق دیپلم) بوده‌اند، باید حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ و برای انتخاب رشته‌های پذیرش هر دو نیمسال تحصیلی (مهر و بهمن ماه) و ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ برای انتخاب رشته های پذیرش نیمسال دوم مدرک تحصیلی خود را اخذ می کردند.
این دسته از متقاضیان در صورت دارا بودن این شرایط حق ثبت‌نام و شرکت در آزمون را داشته اند.

آن‌دسته از دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره کاردانی که تا تاریخ تعیین شده موفق به اخذ مدرک تحصیلی دوره کاردانی (فوق دیپلم) نشوند، و همچنین آن دسته از متقاضیان نظام آموزشی جدید (نظام ۳-۳-۶) و یا دانش‌آموزان دوره پیش‌دانشگاهی که احتمال می‌دهند تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ و یا بهمن ماه ۱۴۰۰ موفق به اخذ مدرک تحصیلی خود نمی شوند چنانچه در آزمون شرکت کرده و مجاز به انتخاب رشته تلقی شده باشند، مجاز به تکمیل فرم انتخاب رشته برای رشته‌های تحصیلی پذیرش برای نیمسال اول (مهر ماه) نیستند.

در صورت تکمیل فرم انتخاب رشته و قبولی نهایی، قبولی این دسته از افراد لغو و با آنان مطابق ضوابط رفتار خواهد شد. آن دسته از متقاضیانی که تا تاریخ مقرر ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ موفق به اخذ مدرک تحصیلی دیپلم نظام آموزشی جدید (نظام ۳-۳-۶) یا مدرک پیش‌دانشگاهی و یا مدرک کاردانی (فوق دیپلم) نشوند، در صورت انتخاب کدرشته‌ محل‌های با پذیرش نیمسال دوم (بهمن ماه) سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، به شرط اخذ مدرک تحصیلی حداکثر تا تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ ثبنام و ادامه تحصیل آنان بلامانع خواهد بود و در غیر اینصورت قبولی آنان باطل خواهد شد.

 انتخاب رشته پذیرفته‌شدگان دوره‌های روزانه کنکور ۹۹

پذیرفته‌شدگان رشته‌های تحصیلی دوره‌های روزانه (پذیرش با آزمون و یا صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی) آزمون سراسری سال ۱۳۹۹، منحصراً برای شرکت در گزینش رشته‌های تحصیلی، دوره‌های غیر روزانه آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ به شرط اینکه تا تاریخ ۲۵ اسفند ۹۹ نسبت به انصراف قطعی اقدام کرده باشند و در صورت داشتن سایر شرایط و ضوابط از جمله مقررات نظام وظیفه مجاز به ثبت‌نام و شرکت در آزمون سال ۱۴۰۰ بوده‌اند. در غیر اینصورت مجاز به ثبت‌نام و شرکت در این آزمون نبوده‌اند.

دانشجویان دوره روزانه (سنوات قبل) برای شرکت در آزمون باید در صورت داشتن شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای شرکت در آزمون، حداکثر تا تاریخ ۲۵ اسفند ۹۹ از رشته‌ای که در آن مشغول به تحصیل بوده‌اند، انصراف می‌دادند. در غیراینصورت حتی در صورت انصراف بعد از تاریخ ۲۵ اسفند ۹۹ در صورت قبولی در این آزمون، قبولی آنها باطل خواهد شد.

لزوم پیگیری مغایرت در سهمیه ایثارگران توسط متقاضیان

متقاضیان در صورت مشاهده مغایرت در سهمیه (برای متقاضیان سهمیه ایثارگران) و یا درخواست اعمال سهمیه ایثارگران، لازم است حداکثر تا تاریخ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ به ارگانهای مربوط (محل تشکیل پرونده ایثارگری) مراجعه و موضوع علت عدم تأیید سهمیه و یا درخواست اعمال سهمیه را پیگیری کنند.در صورت تأیید نهایی سهمیه آنان توسط ستاد کل ارگان ذیربط در تهران و ارسال مشخصات متقاضیان حداکثر تا تاریخ ۱۹ مرداد به سازمان سنجش، سهمیه آنان برای مرحله گزینش نهایی اعمال خواهد شد در غیر اینصورت بعد از تاریخ ۱۹ مرداد اقدامی در خصوص اعمال سهمیه ایثارگران بعمل نخواهد آمد و این متقاضیان با سهمیه آزاد گزینش خواهند شد.

چنانچه داوطلب مشمول اعمال سوابق تحصیلی دیپلم نظام آموزشی جدید (نظام ۳-۳-۶) و یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی نظام سالی واحدی باشد و در رابطه با عنوان دیپلم، سال اخذ دیپلم، نمرات سوابق تحصیلی دیپلم، عنوان پیش دانشگاهی، سال اخذ پیش‌دانشگاهی و نمرات سوابق پیش دانشگاهی مندرج در این کارنامه، اشکالی مشاهده کرد باید آن را اصلاح کند.
داوطلب لازم است برای اصلاح مورد یا موارد از طریق سامانه مشاهده و دریافت کد سوابق تحصیلی وزارت آموزش و پرورش به نشانی: https://dipcode.medu.ir نسبت به ارائه درخواست برای اصلاح موارد در سامانه مذکور اقدام کند. مواردی که از طرف مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش و حداکثر تا تاریخ ۱۹ مرداد تأیید و به سازمان سنجش اعلام شود، برای مرحله گزینش نهایی اعمال خواهد شد در غیر اینصورت اقدامی به عمل نخواهد آمد.

باتوجه به عدم پذیرش حضوری متقاضیان به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و در جهت تسریع در بررسی و ثبت درخواستها به صورت الکترونیکی، متقاضیان می توانند به سیستم پیشخوان خدمات الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس: http://darkhast.sanjesh.org مراجعه و درخواست خود را به همراه مستندات لازم ثبت کنند.

پس از ثبت درخواست، برای متقاضی شماره نامه و کدرهگیری از طریق پیام کوتاه ارسال می شود. متقاضیان می توانند پس از دریافت شماره و کد رهگیری از طریق پیام کوتاه، به پورتال رهگیری الکترونیکی مکاتبات به آدرس: http://rahgiri.sanjesh.org وارد و از آخرین وضعیت درخواست خود مطلع شوند. متقاضیان درصورت لزوم می‌توانند سوال یا سوالات خود را از با بخش پاسخگویی اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور و یا در روزها و ساعات اداری با شماره تلفن ۴۲۱۶۳-۰۲۱ نیز در میان بگذارند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشی

صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش روز یکشنبه در مجلس بررسی می‌شود

منتشر شده

در

توسط

صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش روز یکشنبه در مجلس بررسی می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه به بررسی صلاحیت و برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش جهت تصدی این وزارتخانه خواهند پرداخت.

 جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در هفته آتی در روز های یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه برگزار خواهد شد و دستور کار آن به شرح زیر می باشد:

بررسی برنامه ها و صلاحیت آقای یوسف نوری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش و اخذ رای اعتماد در روز یکشنبه

بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در خصوص طرح حمایت از مالکیت صنعتی

بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی (اعاده شده از شورای نگهبان)

بررسی گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در خصوص طرح تسهیل صدور برخی مجوز های کسب و کار (اعاده شده از شورای نگهبان)

بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در خصوص طرح اصلاح قانون تشکیلات و ایین دادرسی دیوان عدالت اداری

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه پروتکل اصلاحی موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه پروتکل اصلاحی بند (۱۰،۵،۴،۱) اساسنامه موسسه منطقه ای استانداردسازی، ارزیابی، انطباق و تایید صلاحیت و اندازه شناسی سازمان همکاری اقتصادی (ریسکام)

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری نیکاراگوئه

بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص طرح تسری فوق العاده خاص کارمندان سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به کارکنان اداری قوه قضاییه

بررسی گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در خصوص طرح شفافیت آرای نمایندگان

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری غنا به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات های بر درآمد،سرمایه و عواید سرمایه

بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل

بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح تبصره ۱ قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان

بررسی گزارش شور دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص طرح جهش تولید دانش بنیان

بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص لایحه به هزینه قطعی منظور نمودن اعتبار خرید و وسایل حفاظتی جزیره خارک

بررسی تقاضای دو فوریت در مورد طرح تشکیل آب و فاضلاب روستایی

بررسی تقاضای یک فوریت در مورد طرح حمایت از شرکت ها و موسسات خلاق و تجاری سازمان فناوری های نرم

همچنین انتخاب نمایندگان ناظر در مجامع و شوراها، بررسی گزارش نحوه اجرای بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای طرح چهل و شش هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت شستا از سال۹۲ تا۹۹، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری آبادان و اروند کنار از سال ۱۳۸۵ تاکنون، بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان به منظور رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری و روستایی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری، بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از سال ۱۳۹۲ و بررسی آثار اقتصادی ناشی از عدم تحصیل اهداف قانون برنامه ششم و اجرای احکام قانونی توسط وزارت نیرو، از دیگر مواردی است که در دستورکار جلسات علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته آتی قرار دارد.

 

ادامه مطلب

آموزشی

مجلس به «فیاضی» اعتماد نکرد

منتشر شده

در

توسط

مجلس به «فیاضی» اعتماد نکرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد ندادند.

 مسعود فیاضی گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش با ۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ رای ماخوذه نتوانست از مجلس  رای اعتماد کسب کند.

فیاضی دومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم است پیش از او حسین باغ گلی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که او هم نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب

آموزشی

مشکلات وزرای پیشین آموزش و پرورش از زبان “فیاضی”

منتشر شده

در

توسط

مشکلات وزرای پیشین آموزش و پرورش از زبان "فیاضی"

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به چالش‌های دستگاه تعلیم و تربیت اعم از معیشت معلمان، رتبه‌بندی، تأمین نیروی انسانی، صندوق ذخیره فرهنگیان، معوقات و مطالبات استخدامی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات وزرای پیشین این بود که مسائل جاری آموزش و پرورش، آنها را درگیر می‌کرد. البته کوچکترین مسئله در این وزارتخانه، بزرگترین مسئله است، زیرا حدود ۶۰ درصد دولت در آموزش و پرورش و گویی خودش یک دولت به شمار می‌رود، بنابراین مسائلش نیز کلان است.

 مسعود فیاضی در دیدار با جمعی از متخصصان عرصه تعلیم و تربیت کشور به اهمیت آموزش و پرورش در آینده کشور اشاره و عنوان کرد: در برهه تاریخی خاصی هستیم که حرکت در گام دوم انقلاب است.

وی افزود: لازم است در عین اینکه نگاه کوتاه مدتی به آموزش و پرورش داریم، نگاه و تصویر بزرگی از آینده آموزش و پرورش در گام دوم نیز داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به چالش‌های دستگاه تعلیم و تربیت اعم از معیشت معلمان، رتبه‌بندی، تأمین نیروی انسانی، صندوق ذخیره فرهنگیان، معوقات و مطالبات استخدامی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات وزرای پیشین این بود که مسائل جاری آموزش و پرورش، آنها را درگیر می‌کرد. البته کوچکترین مسئله در این وزارتخانه، بزرگترین مسئله است، زیرا حدود ۶۰ درصد دولت در آموزش و پرورش و گویی خودش یک دولت به شمار می‌رود بنابراین مسائلش نیز کلان است.

 

اعتبار رتبه‌بندی معلمان هرطور شده باید تامین شود

 

فیاضی ادامه داد: طرح رتبه بندی معلمان باید با هر راه و روشی که هست، اجرایی شود، زیرا می‌تواند سرمایه گذاری بزرگی برای آیندگان به شمار رود و از این حیث نیازمند توجه اساسی است. این عادلانه‌ترین شیوه پرداخت است که متناسب با صلاحیت‌های معلمان انجام و اگر درست عملیاتی شود، کار بزرگی خواهد بود. اعتبار رتبه بندی معلمان هرگز هزینه نیست و باید هرطور شده تامین شود زیرا سرمایه‌گذاری برای آینده است.

 

با گذشت یک دهه از ابلاغ سند تحول هنوز هیچ تحولی ایجاد نشده است

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین ۱۰ سال است که ابلاغ شده، اما منجر به ایجاد هیچ‌گونه تحولی نشده است گفت: لازمه این تحول، دیدگاه متفاوت به قضایای موجود و آینده‌نگری برای آموزش و پرورش در آینده‌ای نه چندان دور است. سند تحول بنیادین تنها در کلاس درس محقق می‌شود. در کلاس حضوری درس، معلم و دانش‌آموز همواره در حال معاشرت و روبه‌رویی هستند؛ در غیر این صورت، هرآنچه که رخ می‌دهد، تنها بیلان کاری است.

 

قانون ورزش دانش آموزی برای دوره پهلوی و قانون اهداف وزارتخانه برای دهه ۶۰ است

 

وی افزود: دانش‌آموز امسال با سال قبل متفاوت است، چه برسد به دانش‌آموز ۵۰ سال قبل؛ قانون ورزش دانش‌آموزی برای دوره رضاشاه پهلوی است! قانون اهداف وزارتخانه برای دهه ۶۰ است! اینها مسائلی است که باید حل شود تا سند تحول بتواند ضمانت اجرایی داشته باشد. دستگاه‌های دیگر نیز باید ظرفیت و پتانسیل خود را تقدیم نظام تعلیم و تربیت کنند. این کار فقط با تفاهم نامه بین دو وزارتخانه پیش نمی رود، بلکه باید الزام داشته باشند و الزام را باید از طریق قانون ایجاد کرد.

فیاضی با اشاره به برنامه چهارساله خود برای وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه‌ای که ارائه کردیم حاصل یک هفته یا دوهفته نیست، بلکه ماه‌ها روی آن کار شده و زمان بندی آن چهار ساله است. البته بعد از تصویب در مجلس، خردتر و جزئی‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه مسیر تحول را از کف میدان یعنی مدرسه می‌دانم عنوان کرد: تنها جای تحقق تحول، کلاس و مواجهه معلم و دانش آموز است و با ابلاغ و بخشنامه انجام نمی‌شود. نقطه را به اشتباه در ستاد گذاشته‌اند؛ نقطه اصلی در مدرسه و شورای مدرسه است. پس ما باید این کار را به مدرسه برگردانیم و مهندسی معکوس انجام دهیم. در نظام اختیارات، بیشترین اختیار را باید شورای مدرسه داشته باشد نه ستاد و معاونان؛ اختیارات را به مدرسه می‌دهیم و نظارت می‌کنیم. به جای تصدی‌گری، تنظیم‌گری مورد توجه ماست.

 

روی الگوی تفویض اختیار فکر می‌کنیم

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: روی این موضوع باید فکر شود که الگوی «بسیج کردن معلمان و نیروی انسانی آموزش و پرورش در پای کار آمدن برای تحول» چگونه باشد؛ بنده طرح هایی دارم ولی نیاز به گفت‌وگو و اندیشه ورزی است تا به یک الگو برسیم که بتوانیم جمعی از معلمان تراز و انقلابی را با نظام تفویض اختیار مجهز کنیم تا آنها در سراسر کشور فعالیت کنند. اگر پتانسیل معلمان نخبه آزاد نشود، هیچ اتفاق ناخوشایندی نخواهد افتاد. نمی‌خواهیم آموزش و پرورش را اداره کنیم بلکه می‌خواهیم یک تحول واقعی و یک جهش در این نظام تعلیم و تربیت داشته باشیم پس باید روی الگوی تمرکززدایی و تفویض اختیار فکر کنیم.

 

تلاش برای پای کار آوردن رییس جمهور جهت حمایت از پروژه‌های آموزش و پرورش 

 

فیاضی با بیان اینکه باید در زمینه معیشت معلمان، رتبه‌بندی، کمبود نیروی انسانی و وضعیت معیشت فرهنگیان، مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان، پرداخت مطالبات و معوقات، مسئله فناوری اطلاعات و آموزش مجازی، تهیه زیرساخت‌های قانونی و تغییر ساختارها اتفاقات مهمی بیفتد گفت: این موارد جزو پروژه‌هایم است تا بتوانم در هیئت دولت، قدرت و حمایت رئیس جمهور را پای کار مسائل آموزش و پرورش بیاورم. ولی در کف صحنه و میدان، معلمان باید کار تحول را اجرایی کنند و دانشگاه فرهنگیان نیز قلب ماجراست.

وی در خاتمه تاکید کرد که باید آیین نامه جذب و ارتقای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تغییر و ظرفیتش افزایش یابد. در حال حاضر دانشگاه ۵۰۰ هیئت علمی فعالیت دارد که بسیار کم است. باید ظرفیت معلمان قوی در آنجا برای هیئت علمی به کار گرفته شود و تربیت مدیر هم در دانشگاه فرهنگیان رخ دهد و درجه آن به سطح اول دانشگاه‌های کشور برسد و به یکی از انتخاب‌های اصلی جوانان کشور تبدیل شود.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب

برترین ها