کد خبر : 118146
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱

درخواست لیبی برای همکاری دادگاه لاهه درباره گورهای جمعی ترهونه

درخواست لیبی برای همکاری دادگاه لاهه درباره گورهای جمعی ترهونه

نماینده دائمی لیبی در سازمان ملل خواستار همکاری دادگاه کیفری بین‌المللی درخصوص گورهای جمعی کشف شده در ترهونه در جنوب طرابلس شد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، طاهر السنی، نماینده دائمی لیبی در سازمان ملل در جریان نشست شورای امنیت در مقر دائم این سازمان در نیویورک در خصوص پرونده لیبی و

درخواست لیبی برای همکاری دادگاه لاهه درباره گورهای جمعی ترهونه

نماینده دائمی لیبی در سازمان ملل خواستار همکاری دادگاه کیفری بین‌المللی درخصوص گورهای جمعی کشف شده در ترهونه در جنوب طرابلس شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، طاهر السنی، نماینده دائمی لیبی در سازمان ملل در جریان نشست شورای امنیت در مقر دائم این سازمان در نیویورک در خصوص پرونده لیبی و دادگاه کیفری بین‌المللی خاطرنشان کرد، طی کمتر از یک هفته یا چند روز گورها در ترهونه شناسایی می‌شوند که آخرین آن دیروز بود و نبش قبرها تا امروز ادامه دارد.

وی در ادامه افزود: ما از همکاری با دادگاه کیفری بین‌المللی و همچنین همکاری در خصوص نقض‌های دیگر حمایت می‌کنیم.

طاهر السنی همچنین تصریح کرد: این جنایت‌ها با مرور زمان نابود نخواهند شد و همه بازخواست خواهند شد و هرکسی که اثبات شود در این کشتار دست داشته دیر یا زود تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد، روند عدالت انتقالی در لیبی از طریق آشتی، عدالت، جبران ضررها و ترغیب به عفو و بخشش صورت می‌گیرد و تنها با این کار می‌توان صفحه دردناک گذشته را بست.

السنی همچنین گفت، دادگاه کیفری بین‌المللی جایگزین دستگاه قضایی لیبی نیست و محاکمه هر متهم لیبیایی امری است که به حاکمیت ملی مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: ما بر اعتماد لیبیایی‌ها به موسسات قضایی خود و توانایی آنها برای برقراری عدالت و حاکمیت قانون اساسی تاکید می‌کنیم و این امر حمایت شورای امنیت از این موسسات و توقف مداخله در کشور ما در امور لیبی و احترام به حاکمیت ملی را می‌طلبد.

پیشتر هیئت جستجو و شناسایی مفقودان در لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: تیم‌های هیئت موفق شدند یک گور دسته‌جمعی جدید را در شهر ترهونه واقع در جنوب طرابلس کشف کنند، به این ترتیب تعداد گورهای دسته‌جمعی در لیبی به ۸۹ مورد رسید.

از زمان آغاز حفاری‌ها در ژوئن گذشته این چهارمین باری است که در جاده العبدلی در ترهونه گورهای دسته‌جمعی کشف می‌شوند.

از ژوئن ۲۰۲۰ در ترهونه ۸۹ گور دسته جمعی و فردی کشف شدند. از ۲۴۳ جسد کشف شده از این گورها هویت ۶۵ تن مشخص شدند.

هیئت مذکور مارس گذشته اعلام کرد، تعداد مفقودی‌های ثبت شده در شهرهای مختلف ۳۶۵۰ تن هستند که از این تعداد ۳۵۰ تن از ساکنان شهر ترهونه هستند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها