کد خبر : 130399
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۳

روستای درسجین ابهر برگزیده جشنواره روستاهای دوست‌دار کتاب

روستای درسجین ابهر برگزیده جشنواره روستاهای دوست‌دار کتاب

ایسنا/زنجان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابهر گفت: روستای درسجین، برگزیده هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب ایران شد. آیسان صادقی در کفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه آیین اختتامیه هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: در این جشنواره از معصومه رجبی،

روستای درسجین ابهر برگزیده جشنواره روستاهای دوست‌دار کتاب

ایسنا/زنجان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابهر گفت: روستای درسجین، برگزیده هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب ایران شد.

آیسان صادقی در کفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه آیین اختتامیه هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: در این جشنواره از معصومه رجبی، مسئول طرح و کتاب‌دار کتاب‌خانه باقرالعلوم روستای درسجین، (از توابع بخش مرکزی ابهر) تقدیر شد.

وی با بیان اینکه روستای درسجین به ‌عنوان یکی از ١٠ روستای برگزیده هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب معرفی شد، ادامه داد: ارزیابی فعالیت هر روستا بر اساس نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی و نیز جلب مشارکت مردمی و پشتیبانی دستگاه‌های اجرایی برای تامین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری از مؤلفه‌های مهم داوری جشنواره بود. همچنین طراحی یا اجرای برنامه برای زنان، کودکان و نوجوانان نیز از دیگر شاخص‌های تاثیرگذار جشنواره است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ها توام با بیشترین تأثیر و کم‌ترین هزینه حاصل آمده، برنامه‌های مبتنی بر منابع، امکانات و ظرفیت‌های محلی، داشتن کتابخانه و تعداد اعضا، فعالیت‌های جنبی کتابخانه، گروه سنی و جنسیت اعضا، فعالیت‌های فرهنگی روستا (نظیر جشنواره‌ها، مسابقات کتاب‌خوانی) و مشارکت مردم در این برنامه‌ها، از دیگر شاخص‌های مورد توجه بوده است، گفت: خلاقیت و نوآوری، قابلیت الگوبرداری و استمرار و مداومت برنامه‌ها، اهتمام ویژه به توسعه و تجهیز فضاها و بناهای حوزه کتاب روستاها در برنامه‌های طراحی شده، قابلیت و ضمانت اجرا داشتن برنامه‌های ترویج کتاب‌خوانی، از جمله این فاکتورها بود.

صادقی با یادآوری اینکه هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب ایران با هدف ترویج فرهنگ مطالعه در روستاها، فرهنگی‌تر شدن فضای روستا و پرکردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان روستایی برگزار شد، عنوان کرد: طبق فراخوان، متناسب بودن برنامه‌های ترویجی و فرهنگی با بحث کتاب‌خوانی، به تصویر کشیدن آیین‌های بومی، استفاده مناسب و خلاق از ظرفیت فضای مجازی و پوشش جمعیتی مناسب، از جمله ملاک‌های تعیین شده برای انتخاب روستاهای دوست‌دار کتاب است.

وی با اشاره به اینکه به علت شیوع ویروس کرونا این جشنواره به صورت مجازی و با ارسال مستندات از سوی کتاب‌داران روستاها برگزار شد و در مرحله نخست ۱۱۳ روستا و در مرحله دوم نیز ۵۵ روستا و منطقه از ۲۰ استان انتخاب شدند، اظهار کرد: از شهرستان ابهر کتاب‌دار دو روستا (خانم‌ها معصومه رجبی و الهه سرداری) در این جشنواره شرکت کردند که در نهایت درسجین ابهر به عنوان برگزیده معرفی شد.

وی با اشاره به اینکه معصومه رجبی کتاب‌دار روستای درسجین شهرستان ابهر برای سال دوم است که به مرحله نهایی این جشنواره راه پیدا می‌کند، افزود: روستای توریستی و تاریخی درسجین از توابع شهرستان ابهر پیشینه تاریخی بیش از ۳۰۰ سال دارد و از روستاهای دارای کتابخانه عمومی است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ابهر با اشاره به برخی از شاخصه‌های انتخاب این روستا، متذکر شد: برگزاری نشست‌های کتابخوانی، ایجاد صفحه نمایش قصه‌گویی، راه‌اندازی گروه در شبکه‌های مجازی، برگزاری جشنواره‌های جانبی از جمله صنایع‌دستی و غذا، ارائه آموزش‌های مربوط به صنایع‌دستی و جذب گردشگر از طریق معرفی روستا، از جمله ملاک‌های انتخاب روستای درسجین بوده است.

وی تصریح کرد: تلاش برای تامین بودجه‌های لازم برای گسترش فعالیت‌های مربوط به کتاب و کتاب‌خوانی در روستاها و توجه دادن مردم و نهادهای روستایی به اهمیت کتاب و فرهنگی‌تر شدن فضای روستاها و نیز پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان روستایی با کتاب، از دیگر اهداف این جشنواره است.

به گزارش ایسنا، امسال در جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب ۱۰ روستا به عنوان روستاهای برگزیده دوست‌دار کتاب و ۱۵ روستا نیز به عنوان روستاهای شایسته تقدیر و یک روستا به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها