کد خبر : 206048
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰

سیستم متریک در حال رشد است. در اینجا چیزی است که شما باید بدانید

سیستم متریک در حال رشد است. در اینجا چیزی است که شما باید بدانید

به گزارش خبر روز و به نقل از sciencenews با جدیدترین پیشوندهای سیستم متریک آشنا شوید: ronna-، quetta-، ronto- و quecto-. در 18 نوامبر در بیست و هفتمین کنفرانس عمومی اوزان و اندازه‌ها در ورسای فرانسه به تصویب رسید. این اولین باری است که سیستم بین المللی واحدها یا SI از سال 1991 که پیشوندهای

به گزارش خبر روز و به نقل از sciencenews با جدیدترین پیشوندهای سیستم متریک آشنا شوید: ronna-، quetta-، ronto- و quecto-. در 18 نوامبر در بیست و هفتمین کنفرانس عمومی اوزان و اندازه‌ها در ورسای فرانسه به تصویب رسید. این اولین باری است که سیستم بین المللی واحدها یا SI از سال 1991 که پیشوندهای ztta-، yotta-، zepto و yocto- اضافه شدند، گسترش یافته است.

 

از نظر عددی، ronna- 1027 است (این رقمی است که 27 صفر به دنبال آن آمده است) و quetta- 1030 (30 صفر) است. همتایان کوچک آنها ronto- و quecto- نیز به صفرهای 27 و 30 اشاره می کنند، اما آنها پس از یک نقطه اعشار می آیند. تا به حال، یوتا و یوکتو (24 صفر) محدوده سیستم متریک را محدود می کردند.

ساینس نیوز با ریچارد براون، رئیس مترولوژی آزمایشگاه ملی فیزیکی در تدینگتون، انگلستان، در مورد اینکه آخرین گسترش SI برای علم چه معنایی دارد صحبت کرد. گفتگوی زیر برای وضوح و اختصار ویرایش شده است.

SN: چرا به پیشوندهای جدید نیاز داریم؟

براون: تعداد داده ها در جهان به طور تصاعدی در حال افزایش است. و ما انتظار داریم که به دلیل محاسبات کوانتومی، دیجیتالی شدن و مواردی از این دست، این افزایش ادامه یابد و احتمالاً شتاب بیشتری بگیرد. در همان زمان، این مقدار داده در حال نزدیک شدن به محدوده بالای پیشوندهایی است که در حال حاضر استفاده می کنیم. مردم شروع به پرسیدن می کنند که بعد چه می شود؟

SN: نام پیشوندها از کجا می آیند؟

براون: حدود پنج سال پیش، یک پادکست بی‌بی‌سی درباره این نام‌های جدید برای مقادیر داده شنیدم. و این دو که ذکر کردند برونتوبایت و هلابایت بود. برونتوبایت، من فکر می‌کنم از برونتوزاروس که یک دایناسور بزرگ است و هلابایت از «عدد بزرگ جهنمی» آمده است.

مشکل آن ها از نقطه نظر اندازه شناسی یا از نظر اندازه گیری این است که با حروف B و H شروع می شوند که قبلاً برای واحدها و پیشوندهای دیگر استفاده می شوند. بنابراین ما نمی توانیم آن ها را به عنوان نام داشته باشیم. [معلوم بود] که باید کاری رسمی انجام می‌دادیم، زیرا مردم شروع به نیاز به این پیشوندها کردند. R و Q واقعاً از نظر واحدها یا پیشوندهای SI برای چیز دیگری استفاده نمی شوند. [اسامی پیشوندها] بسیار بسیار ضعیف بر اساس اسامی یونانی و لاتین برای 9 و 10 هستند.

SN: چگونه از پیشوندها استفاده می شود؟

براون: تمام هدف سیستم بین المللی واحدها این است که یک سیستم جهانی پذیرفته شده است که اگر از آن استفاده کنید متوجه خواهید شد.

وقتی از یک پیشوند با یک واحد استفاده می کنید، به این معنی است که عدد مربوط به واحد تغییر می کند. و مردم اعداد کوچک را دوست دارند که بتوانند درک کنند. بنابراین می توانید جرم زمین را بر حسب روناگرام بیان کنید. شش روناگرام است. و به همان نسبت جرم مشتری دو کوتاگرام است. برخی از نمونه‌های خوب [اعداد کوچک] این است که جرم یک الکترون حدود یک رونتوگرم است، و جرم یک بیت داده‌ای که در تلفن همراه ذخیره می‌شود، حدود یک کوکتوگرام است.

من فکر می کنم استفاده از یک پیشوند مناسب همه چیز را قابل درک تر می کند. و من فکر می کنم ما نباید فراموش کنیم که حتی اگر همیشه فوراً یک استفاده علمی مستقیم وجود نداشته باشد، آنها به مرور زمان جذب خواهند شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها